4.7
(362)

همانطور که می دانید یکی از دلایل سوختن وسایل برقی می تواند دلیلی مانند نوسانات برق باشد. هر وسیله ای که دارای یک برد الکترونیکی با نوسانات ولتاژ باشد، می تواند در این قسمت بسوزد، این به معنای آسیب مادی و روانی صاحب دستگاه است، زیرا خرید دستگاهی مانند یخچال، تلویزیون، هزینه زیادی را در بر خواهد داشت. شما با خرید محافظ برق میتوانید با هزینه کم از ضرر و زیان جلوگیری کنید.

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب دیدن وسایل برقی در هنگام قطع ناگهانی برق، استفاده از محافظ برقی است. برای آشنایی با این نوع تجهیزات مهم و نکاتی که باید قبل از خرید آنها را بدانید و برای آشنایی با بهترین مارک محافظ برقی موجود در بازار، در ادامه این مقاله کیان باتری را دنبال کنید!

محافظ برق چیست؟

محافظ برق محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
محافظ برق چیست

محافظ برق یا محافظ ولتاژ وسیله ای است که با افت ولتاژ و افزایش ناگهانی ولتاژ، از برد برق و یک سری رله جدا شده و از آسیب رسیدن دستگاه متصل به آن جلوگیری می کند.

همچنین وقتی خاموش است با کمی تأخیر به دستگاه متصل می شود زیرا وقتی آن را روشن می کنید زمان لازم است تا ولتاژ به یک مقدار ثابت برسد. در واقع، این تعریف دستگاهی است که از لوازم الکتریکی متصل به آن در برابر نوسانات برق محافظت می کند.

چرا باید محافظ برق یا محافظ ولتاژ بخریم؟

با توجه به افزایش روزانه قیمت لوازم برقی، دستگاهی برای محافظت از آنها مورد نیاز است. وقتی خاموش است، ولتاژ مدتی طول می کشد تا به یک مقدار ثابت برسد، در اینجا دامنه نوسانات برق به حداکثر مقدار خود می رسد. این یک محافظ ولتاژ است که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه برای چند دقیقه آن را می شکند.

voltage changes 3 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
کاربرد و تاثیر محافظ برق
چه عواملی می توانند بر روی ولتاژ تاثیر منفی بگذارند؟

عواملی که میتوانند در تغییر ولتاژ تاثیر منفی بگذارند عبارتند از:

  • اشکال در برق رسانی اداره برق یا نیروگاه یا خطوط انتقال
  • حوادث طبیعی مانند رعد و برق
  • مصرف بیش از حد برق مصرف کننده

نوع عملکرد ولتاژ و آمپر و زمان مورد نیاز برای اینکه جریان الکتریکی بتواند به طور مجدد عبور کند به وسیله الکتریکی بستگی دارد. زیرا مصرف و حساسیت وسیله های الکتریکی با یکدیگر متفاوت است. برای مثال مقدار توان مصرفی دستگاه ماشین لباسشویی با جاروبرقی یا کامپیوتر و … متفاوت است. در این مقاله قصد داریم شما را با نقش محافظ و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم.

همچنین بخوانید: آسیب های قطع برق در امور مردم و کاهش خسارت آن

محافظ ولتاژ چگونه کار می‌کند

اجزای محافظ برق محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
محافظ برق تایمر دار

قبل از اینکه به بیان چگونگی کارکرد محافظ ولتاژ (نوسان و شوک) بپردازیم، نیاز به تعریف شوک الکتریکی داریم. جریان برق را همانند جریان آب داخل لوله در نظر بگیرید. آب از یک سر لوله به سمت دیگر به واسطه‌ی فشار آب در حال حرکت است. (حرکت آب از فشار بالا به سمت فشار پایین). الکتریسیته هم به روشی مشابه عمل می‌کند، حرکت از مناطق با پتانسیل الکتریکی بالا به سمت ناحیه‌های با انرژی پتانسیل الکتریکی پایین. در این مورد، از یک سر سیم به سر سیم دیگر.

ولتاژ میزان اندازه گیری پتانسیل انرژی الکتریکی است، به ویژه اختلاف در پتانسیل انرژی الکتریکی (فشار برق). هنگامی که ولتاژ برای حداقل 3 نانو ثانیه از حد معمول بالاتر رود، آن‌گاه شوک (Surge) نامیده می‌شود.

به مثال لوله آب برگردیم. اگر فشار آب داخل لوله بیش از حد زیاد شود، لوله خواهد ترکید. همین موضوع برای سیم کشی برق نیز صدق می‌کند. اگر ولتاژ سیم بیش از حد زیاد شود، به معنی اختلاف بسیار زیاد در پتانسیل انرژی الکتریکی از یک سر به سر دیگر، سپس جریان برق دچار شوک خواهد شد. این عمل موجب گرم شدن سیم شده و اگر به اندازه کافی گرما به اندازه کافی باشد، می‌تواند موجب آتش سوزی نیز شود.

پس محافظ ولتاژ یک وظیفه دارد؛ شناسایی ولتاژ بیش از حد و منحرف کردن الکتریسیته اضافی به سیم اتصال به زمین. به همین دلیل است که همه‌ی محافظ‌های ولتاژ باید دارای پین اتصال به زمین باشند (پین سوم روی دو شاخه محافظ یا اتصال‌های فلزی بالا و پایین روی آن) و به یک پریز دارای اتصال به زمین متصل شوند تا کارکرد درست خود را داشته باشند.

آیا محافظ برق همان سه راهی است؟

Webp.net resizeimage 4 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
راهنمای انتخاب محافظ برق

شاید بسیاری از ما فکر می‌کنیم که محافظ ولتاژ مترادف باچند راهی برق است و چند شاخه هم یک رابط یا چند راهی فانتزی است که به کابل برق متصل بوده و یک خروجی را به طور مثال به شش خروجی تقسیم می‌کند.

هشدار: سه، راهی را بامحافظ برق اشتباه، نگیریم

امروزه اشتباهی که از سوی خریداران انجام میشود مربوط به خرید سه راهی بجای محافظ است و محافظ برق ولتاژ چیزی فراتر یک سه راهی برق، ساده بوده و نقش مهمی را در نگهداری دستگاه‌های الکترونیکی نظیر کامپیوتر و لپ تاپ بازی می‌کند.

یکی از نکات اصلی مربوط به وظیفه و عملکرد محافظ می باشد محافظ ولتاژ را شناسایی ولتاژ بیش از حد و منحرف کردن الکتریسیته اضافی به سیم اتصال به زمین منتقل میکند به همین دلیل است که همه‌ی محافظ‌ های ولتاژ باید دارای پین اتصال به زمین باشند.

نکته: پین سوم روی دو شاخه محافظ یا اتصال‌های فلزی بالا و پایین روی آن و به یک پریز دارای اتصال به زمین متصل شوند تا کارکرد درست خود را داشته باشند

کابل برق محافظ ها با توجه به انواع و کاربرد های محافظ های برق متفاوت میباشد.

transformer protector stabilizer محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
عیب یابی محافظ برق

آیا محافظ الکتریک می‌تواند محافظت صد در صد ایجاد کند؟

مهم است که بدانید اگر افزایش ولتاژ تا حد زیادی باشد. مثلاً اگر رعد و برق در نزدیکی خانه شما و با شدت بسیاری رخ دهد محافظ الکتریک نمیتواند کاری از پیش ببرد. در این مواقع داشتن یک یو پی اس توصیه میشود.

surge protector محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
محافظ برق کامپیوتر چیست؟

انواع محافظ برق برای لوازم خانگی

شناخت انواع محافظ های الکتریکی می تواند به شما در خرید بهترین مارک محافظ برق متناسب با نیاز شما کمک کند، بنابراین باید این قسمت را به درستی بخوانید زیرا ما انواع محافظ های برقی را برای شما معرفی کرده ایم.

تقریباً همه محافظ ها مدار هدف و عملکرد یکسانی دارند، اما تنها تفاوت در حداکثر توان خروجی و تعداد و نوع مخاطب است.

چرا توان محافظ مهم است ؟ انواع محافظ بر اساس توان :

به طور کلی دستگاه های الکتریکی موتوری و حرارتی میزان مصرف بیشتری نسبت به دستگاه های غیر موتوری و غیر حرارتی دارند ، طبیعی است که حداکثر توان خروجی محافظ ها باید با مجموع توان های دستگاه های متصل هماهنگ باشد .

  • محافظ های 1000 تا 2000 ولت آمپر ( حداکثر توان خروجی ) با کلید روشن و خاموش بهترین گزینه برای وسایل نسبتا کم مصرف تری مثل گوشی ، مودم ، کامپیوتر و … می باشد .
  • محافظ های 2000 تا 3000 ولت آمپر ( حداکثر توان خروجی ) بدون کلید روشن و خاموش بهترین گزینه برای یخچال و فریزر ها می باشند که باید همیشه به برق متصل باشند.
  • محافظ های 3000 تا 5000 ولت آمپر ( حداکثر توان خروجی ) با کلید روشن و خاموش برای کولر های گازی و پکیج ها بسیار مناسب است .
  • محافظ های حدود 6000 ولت آمپر ( حداکثر توان خروجی ) برای نصب بعد از کنتور منزل و یا در ورودی آشپزخانه با استفاده از ترمینال تعبیه شده برای حفاظت کلیه وسایل آشپزخانه یا کل وسایل برقی منزل مناسب است.

اما به طور کلی  محافظ برق به موارد زیر تقسیم می شوند:

محافظ یخچال

یخچال ها باید همیشه به برق وصل شوند، بنابراین باید محافظی برای یخچال خود انتخاب کنید که از کیفیت بالایی برخوردار باشد و فاقد کلید خاموش و روشن باشد تا به طور تصادفی دستگاه خاموش بناشد.

محافظ برق تلویزیون

برخلاف محافظ های برق برای یخچال ها، شما باید محافظی برای تلویزیون و سایر دستگاه های صوتی و تصویری انتخاب کنید که دارای کلید روشن / خاموش باشد تا بتوانید پس از استفاده از دستگاه آن را خاموش کرده و در مصرف برق صرفه جویی کنید.

محافظ برق کولر گازی

انتخاب یک محافظ برقی مناسب برای کولرها و بسته بندی ها بسیار مهم است، زیرا در تابستان و در فصل سرما امکان ایجاد نوسانات برق وجود دارد، بنابراین شما باید یک محافظ برقی مناسب برای این بسته ها و کولرهای گازی تهیه کنید.

بیشتر بدانید: موارد استفاده و کاربرد یو پی اس چیست؟

راهنمای خرید محافظ برق ولتاژ خوب

معمولا انتخاب یک محافظ برق به خاطر اینکه مردم زیاد در مورد محافظ برق صحبت نمی‌کنند، می‌تواند مشکل باشد. محافظ ولتاژ خوب چه ویژگی دارد؟ و برای چه برخی از آن‌ها بسیار گران‌تر از بقیه هستند؟ و اینکه ویژگی خاصی وجود دارد که باید به آن توجه کرد؟

اولین چیزی که نیاز دارید یک چراغ هشدار است. محافظ‌های برق ممکن است برای همیشه سالم باقی نمانند. حتی زمانی که محافظ به خوبی شوک و مقدار اضافی انرژی را منحرف می‌کند تا وسایل الکترونیکی متصل آسیب نبینند، ممکن است خود در طی فرآیند دچار آسیب شود. چراغ نشانگر به شما این امکان را می‌دهد تا بدانید که محافظ شما به خوبی کار می‌کند.

راهنمای خرید محافظ محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
راهنمای خرید محافظ برق

در ادامه به چند نکته دیگر که باید هنگام خرید یک محافظ ولتاژ به آن‌ها توجه داشته باشید، اشاره می‌کنیم:

استاندارد

لازم باید در ساخت محافظ برق رعایت شده باشد که استاندارد CE, FCC از معتبرترین آن‌هاست، هم‌چنین در ساخت یک محافظ خوب باید از مواد مقاوم در برابر آتش سوزی استفاده شده باشد.

ولتاژ مجاز عبوری (Clamping voltage)

میزان ولتاژی است که در آن محافظ بلافاصله هدایت برق اضافی را از دستگاه‌های متصل شده، شروع می‌کند. به عبارت دیگر، محافظ ولتاژی با clamping voltage پایین‌تر، زودتر شروع به هدایت میزان اضافی خواهد کرد و در نتیجه حفاظت بهتری برای دستگاه‌ها خواهد بود. هر محافظ برق با میزان ولتاژ مجاز زیر 400 ولت برای استفاده خانگی مناسب است.

میزان ژول

حداکثر میزان انرژی است که محافظ ولتاژ می‌تواند جذب کند. اگر شوک این حداکثر را نقض کند، محافظ ولتاژ بی‌فایده خواهد بود. میزان ژول بالاتر، انرژی بیشتری را توسط محافظ جذب خواهد کرد، بنابراین رتبه ژول بالاتر غالبا نشان دهنده‌ی طول عمر بالاتر برای محصول است. برای بهترین حفاظت از لوازم خانگی، شما یک محافظ ولتاژ با نرخ ژول حداقل 600 می‌خواهید.

زمان پاسخ‌دهی

مدت زمانی است که محافظ ولتاژ شوک در برق را شناسایی می‌کند. زمان پاسخ دهی پایین‌تر به معنی زمان واکنش سریع‌تر است و مدت زمانی را که دستگاه‌های متصل به محافظ در معرض شوک هستند را کاهش داده و در نتیجه محافظت بهتری انجام می‌شود. در حالت ایده‌آل، شما محافظی می‌خواهید که زمان پاسخ‌دهی آن 1 نانو ثانیه یا سریع‌تر باشد.

جنس بدنه محافظ برق

عامل بسیار مهم دیگر، جنس بدنه محافظ برق است، دوستان سعی کنید جنس بدنه محافظ برق بسیار محکم و نسوز باشد.

اندازه کابل محافظ

دومین مسئله مهم طول کابل محافظ برق است، باید سعی کنید یک محافظ برقی به اندازه کافی طولانی خریداری کنید تا در استفاده از آن مشکلی نداشته باشید.

اتصال USB

امکان اتصال usb که در جدیدترین محافظ برق یافت میشود در واقع یک مزیت است، اما اگر محافظ شما اتصال USB داشته باشد می تواند بسیار مفید باشد.

642877882 surge protector power strip محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
راهنمای انتخاب محافظ برق

تعداد خروجی ها

دوستان سعی کنید محافظی تهیه کنید که حداقل دارای 2 سوکت خروجی برق باشد تا فضا کافی برای دستگاه های متصل به آن داشته باشید. معمولاً محافظ های مورد استفاده برای یخچال ها 2 سوکت دارند اما محافظ های تلویزیون 4 سوکت دارند و البته این به تعداد دستگاه های متصل به آن بستگی دارد.

دکمه خاموش و روشن

اگر می خواهید از منبع تغذیه یخچال خود محافظت کنید، باید مطمئن شوید که دستگاه دکمه روشن / خاموش ندارد، زیرا یخچال باید همیشه روشن باشد. اما برعکس برای محافظ های برق تلویزیون صدق می کند و این محافظ ها باید دارای یک دکمه روشن / خاموش باشند.

بهترین مارک محافظ برق لوازم خانگی کدام است؟

بهترین مارک محافظ برق محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
راهنمای خرید محافظ برق

برای انتخاب بهترین مارک محافظ برق لوازم خانگی ایرانی و خارجی از میان برترین برند ها می توان به: (محافظ سارا)، (محافظ تیراژه)، (محافظ پارت الکتریک)، (محافظ تکسان)، (محافظ آریا)، (محافظ تااوکه)، (محافظ نمودار کنترل)، (محافظ پرنیک)، (محافظ باخ الکتریک) اشاره کرد. در ادامه ای مطلب 12 مدل از بهترین مارک محافظ برق یخچال، تلویزیون و چند راهی برق موجود در بازار را معرفی میکنیم.

بهترین برندهای محافظ برق

محافظ  ولتاژ هادرون

شرکت هادرون حدود ۱۰ سال است که در زمینه طراحی محصولات الکترونیکی فعالیت دارد. محافظ ولتاژ هادرون ویژگی ۲ دستگاه مختلف را یکجا دارد. این دستگاه هم یک محافظ ولتاژ است (تا ۴۰۰ ولت را ساپورت میکند) و هم یک تایمر است.
از ویژگیهای جالب این دستگاه سرعت واکنش بسیار سریع آن به ولتاژ بالا و غیراستاندارد است. (این دستگاه قادر است در کمتر از ۲۵ هزارم ثانیه جریان برق را قطع کند). این مارک از محافظ ولتاژ برای محافظت از یخچال، تلویزیون و گوشی موبایل بسیار مناسب میباشد.

  • کیفیت: خوب
  • محدوده قیمت: بالا
  • گارانتی: 36 ماه
  • میزان رضایت خریداران: زیاد

محافظ ولتاژ پارت الکتریک

شركت پارت الكتريك در سال 1364 با هدف توليد محصولات الكتريكى تاسيس و پس از 25 سال به توليد كننده متنوع ترين سبد اين محصولات در ايران تبديل شد. شركت پارت الكتريك هرگز كيفيت را فداى منافع زودگذر نكرده و دريافت گواهى كيفيت اروپا ( CE ) و اخذ لوح طلائى بهترين واحد كيفى در سالهاى متمادی از جمله 1391 و 1392 گواه اين مدعاست.

کیفیت:خوب

  • محدوده قیمت: مناسب
  • گارانتی: 24 ماه

محافظ ولتاژ سیماران

شرکت صنایع الکترونیک سیماران در سال 1350 تاسیس گردید. این شرکت اولین تولیدکننده لوازم آنتن مرکزی، دزدگیر اماکن، درب بازکن صوتی و تصویری، یو پی اس، درب‌های اتوماتیک، سیستم‌های اعلام حریق، روشنایی و دوربین‌های مدار بسته در کشور می‌باشد.

محافظ ولتاژ سیماران تا حداکثر ولتاژ 250 ولت را ساپورت میکند و از آن میتوان برای محافظت از کلیه لوازم صوتی و تصویری، کامپیوتر و لوازم اداری استفاده کرد.

  • کیفیت: خوب
  • محدوده قیمت: مناسب
  • گارانتی: 24 ماه
  • میزان رضایت خریداران: زیاد

معرفی 14 نمونه از بهترین محافظ الکتریکی

مدل‌هایی که در این مقاله به آنها اشاره شده است، به دلیل راحتی در استفاده، کیفیت ساخت، امکانات و قابلیت‌ها، کارآیی و عملکرد، در فهرست بهترین محافظ برق قرار گرفته‌ و میان خریداران با اقبال خوبی مواجه شده‌اند. البته بنابر نظر خریداران هر کدام از آنها مزایا و معایبی دارند که در این مقاله ذکر شده است.

1- محافظ الکترونیکی یخچال و فریزر تکسان مدل 2500v

محافظ 1 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

با استفاده از محافظ الکترونیکی یخچال و فریزر تکسان مدل 2500v دیگر نگران نوسانات و از بین رفتن یخچال و فریزر خود نخواهید بود. این محافظ، ۵ عدد پریز دارد و ولتاژ و جریان ورودی آن به‌ترتیب ۲۲۰ ولت و ۱۵ آمپر است. ۳۵ کیلووات حداکثر توان قابل پشتیبانی و ۱۵ آمپر جریان انتقالی آن است.

جنس بدنه این دستگاه نوعی پلیمر به نام آکریلونیتریل بوتادین استایرن و به اختصار ABS است که از بهترین مواد پلاستیکی است و در برابر حرارت و ضربه بسیار مقاوم است.

حداقل و حداکثر ولتاژ برای قطع شدن جریان برق در این محافظ به ترتیب ۱۷۰ تا ۱۹۰ و ۲۳۵ تا ۲۴۵ ولت است. این محافظ علاوه بر یخچال و فریزر، مناسب مراقبت از کامپیوتر و لوازم صوتی و تصویری است.

از دیگر ویژگی‌های این محافظ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد ۲۵۰x۱۲x۵ میلی‌متر
  • وزن ۵۰۰ گرم
  • طول کابل ۳ متر
  • دارای دکمه روشن و خاموش و نشانگر LED
  • دارای محافظ داخلی
  • فاقد پورت USB برای شارژ
  • فاقد سوکت تلفن (RJ-11)
  • فاقد رابط کواکسیال (آنتن)

بیشتر خریداران از این محصول راضی بودند. البته برخی از آنها معتقد بودند که این محافظ بیشتر از اینکه مناسب یخچال باشد، برای کامپیوتر و لوازم صوتی و تصویری مناسب است. خریداران به این محصول از ۵ ستاره، ۳,۶ ستاره داده‌اند.

مزایامعایب
مقاوم در برابر گرد و غبارفاقد پوشش محافظ کودک
باکیفیت و پرقدرتحساس در برابر رطوبت

2- محافظ برق یخچال و فریزر تیراژه مدل S4003

محافظ 2 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
محافظ برق تایمر دار

این محافظ ۱۸۰ گرمی مدلی ایده‌آل برای یخچال و فریزر است. این دستگاه دو پریز ارت‌دار دارد و حداکثر توان قابل پشتیبانی آن ۲۴۰۰ ولت‌آمپر و حداکثر جریان انتقالی آن ۱۰ آمپر است. همچنین زمان تاخیر این محافظ ۴ تا ۷ دقیقه است.

حداقل و حداکثر ولتاژ برای قطع شدن جریان به ترتیب ۱۷۰ تا ۱۸۰ و ۲۴۰ تا ۲۴۵ ولت است. جنس بدنه این محافظ از پلاستیک بادوام است. اما در برابر دمای بالا (آتش‌سوزی)، رطوبت و گرد و غبار مقاومتی ندارد.

این محافظ آنالوگ سه لامپ LED برای نمایش حالت عادی، غیرعادی و تاخیر دارد و از طریق دوشاخه به برق متصل می‌شود. در ضمن این دستگاه به محافظ داخلی هم مجهز است.

این محافظ از خریداران خود از ۵ ستاره، ۴ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
کیفیت و کارایی بالافاقد کلید روشن و خاموش
کوچک و جمع‌وجورفاقد پوشش محافظ کودک

3- محافظ ولتاژ الکترونیکی نمودار کنترل مدل M117 طرح سورنا

مافظ 3 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

این مدل از بهترین محافظ‌های برق مناسب پکیج، کامپیوتر و لوازم صوتی تصویری، فاکس، آمپلی‌فایر، جاروبرقی، پنکه و دیگر تجهیزات برقی است. اما به علت اینکه زمان تاخیر آن فقط ۱ دقیقه است مناسب لوازمی چون یخچال و فریزر نیست.

جنس بدنه آن از پلی‌کربنات است. این ماده نوعی پلیمر ترموپلاستیک است و در برابر دما و ضربه مقاومت قابل توجه‌ای دارد. این محافظ فقط یک پریز دارد، حداکثر توان قابل پشتیبانی آن ۲۵۰۰ وات و حداقل جریان انتقالی آن ۱۰ آمپر است.

این محافظ فاقد دکمه روشن و خاموش، پورت USB برای شارژ، سوکت تلفن (RJ-11) و رابط کواکسیال (آنتن) است. از برخی ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارا بودن نشانگر LED
  • مجهز به محافظ داخلی
  • ابعاد ۹۳x۵۷x۱۲۰ میلی‌متر
  • وزن ۱۳۵ گرم

این محافظ از خریداران خود از ۵ ستاره، ۳,۸ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
کیفیت و کارایی بالاتک‌پریزی بودن
کوچک و جمع‌وجور
مجهز به ارت

4- محافظ ولتاژ الکترونیکی سگال مدل SGM1ED

محافظ 4 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
بهترین محافظ برق یخچال دوقلو

این محافظ تک‌پریزی ساخت شرکت سگال، از نوع آنالوگ است و برای یخچال و فریزر و البته وسایل صوتی و تصویری طراحی شده است.

حداکثر توان قابل پشتیبانی این محافظ ۱۵۰۰ وات و حداکثر جریان انتقالی آن ۷ آمپر است. این محافظ در برابر افزایش و کاهش ولتاژ حساسیت بالایی دارد و با استفاده از آن مدار داخلی یخچال و فریزر نمی‌سوزد.

زمان تاخیر این دستگاه ۴ دقیقه است و وقتی ولتاژ نوسان نداشته باشد و در بازه مناسبی باشد، جریان برق وصل خواهد شد.

حداقل و حداکثر ولتاژ قطع جریان این دستگاه به‌ترتیب ۱۷۰ تا ۱۸۰ ولت و ۲۴۵ تا ۲۵۵ ولت است. از دیگر مشخصات این دستگاه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد ۱۲۰x۶۲x۷۰ میلی‌متر
  • وزن ۱۰۶ گرم
  • ولتاژ ورودی ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت
  • جنس بدنه پلاستیک ABS
  • دارای نشانگر LED (سبز: عادی؛ زرد: زمان انتظار؛ قرمز: ولتاژ غیرعادی)
  • مجهز به حافظه داخلی

این محافظ برق از خریداران خود از ۵ ستاره، ۳,۴ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
مقاوم در برابر رطوبت و گرد و غبارفاقد ارت
کیفیت بالافاقد دکمه روشن و خاموش
حساسیت بالا نسبت به تغییرات ولتاژ

5- محافظ ولتاژ سارا مدل P255 مخصوص یخچال و فریزر

محافظ 5 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
خرید بهترین محافظ برای کامپیوتر

این محافظ برق از محصولات گروه صنعتی سارا و از بهترین محافظ برق بزار است که مطابق با استانداردهای داخلی و جهانی تولید شده است.

این محافظ برق سارا که مخصوص یخچال است، ابعادی معادل ۸۰x۱۲۰x۲۰۰ میلی‌متر و ۱۰۰۰ گرم وزن دارد. تعداد پریزهای آن ۲ عدد است و کابلی با طول ۱,۶ متر دارد.

حداکثر توان قابل پشتیبانی و جریان انتقالی این محافظ برق به ترتیب ۲۴۵۰ ولت‌آمپر و ۱۰ آمپر است. حداقل و حداکثر ولتاژ برای قطع شدن جریان برق ۱۸۰ و ۲۴۵ ولت است.

جنس بدنه این محافظ فلزی است که آن را در برابر دما (آتش‌سوزی)، رطوبت، گرد و غبار مقاوم می‌کند.

البته این محافظ برق، پورت USB برای شارژ، سوکت تلفن (RJ-11)، رابط کواکسیال (آنتن) و پوشش محافظ کودک ندارد.

از دیگر ویژگی‌های این دستگاه باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای محافظ داخلی
  • مجهز به نشانگر LED

این محافظ برق از خریداران خود از ۵ ستاره، ۳,۹ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
بدنه فلزی و مقاومفاقد کلید خاموش و روشن
عایق الکتریکی
دارای نشان استاندارد

6- محافظ ولتاژ سارا مدل P152F مخصوص تلویزیون و کامپیوتر

محافظ 6 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی
بهترین محافظ برق برای لپ تاپ

محافظ برق سارا مدل P152F یکی دیگر از محصولات گروه صنعتی ساراست که برای وسایل برقی همچون تلویزیون و کامپیوتر و سایر ادوات صوتی و تصویری تولید شده است.

این محافظ برق ابعادی معادل ۲۰۰x۱۲۰x۸۰ میلی‌متر و وزن ۹۰۰ گرم دارد. تعداد پریزهای آن چهار عدد و فاقد ارت است. حداکثر توان قابل پشتیبانی این مدل از محافظ‌های برق سارا، ‌ ۲۴۵۰ ولت‌آمپر و حداکثر جریان انتقالی آن ۱۰ آمپر است. زمان تاخیر این دستگاه ۲۵ ثانیه است. حداقل و حداکثر ولتاژ برای قطع شدن جریان، به‌ ترتیب ۱۸۰ و ۲۴۵ ولت است.

جنس بدنه این محافظ برق هم مانند محافظ‌های برق دیگر سارا، فلزی است و آن را در برابر رطوبت، دما و گرد و غبار مقاوم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این دستگاه:

  • مجهز به محافظ داخلی
  • دارا بودن دکمه روشن و خاموش
  • فاقد پورت USB برای شارژ
  • فاقد سوکت تلفن (RJ-11)
  • فاقد رابط کواکسیال (آنتن)

این محصول از خریداران خود از ۵ ستاره، ۴ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
مجهز به پوشش محافظ کودکفاقد ویژگی ارت
کیفیت بالای ساخت

7- محافظ ولتاژ الکترونیکی نمودار کنترل مدل M113

محافظ 7 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

این مدل از محافظ ولتاژ که ۵ پریز دارد مناسب کامپیوتر و لوازم صوتی- تصویری است. ابعاد این دستگاه  ۴۵x۱۱۴x۱۵۴ میلی‌متر است و وزنی معادل ۳۶۷ گرم دارد. حداکثر توان قابل پشتیبانی و حداکثر جریان انتقالی‌ آن به ترتیب ۲۵۰۰ ولت‌آمپر و ۱۰ آمپر است.

زمان تاخیر این دستگاه ۱ دقیقه است. بدنه آن از پلی‌کربنات ساخته شده که آن را در برابر دما و ضربه مقاوم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این دستگاه:

  • مجهز به دکمه خاموش و روشن
  • دارای محافظ داخلی
  • دارای نشانگر LED
  • طول کابل ۱,۵ متر
  • فاقد پورت USB برای شارژ
  • فاقد سوکت تلفن (RJ-11)
  • فاقد رابط کواکسیال (آنتن)

این محافظ برق از خریداران خود از ۵ ستاره، ۳,۹ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
عملکرد خوبکوتاهی کابل
طراحی زیبانور سبز شدید و آزاردهنده نشانگر LED

8- محافظ برق نمودار کنترل مدل M217 مناسب یخچال و فریزر

محافظ 8 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

این مدل از بهترین محافظ برق از حداکثر توان قابل پشتیبانی ۲۵۰۰ وات و جریان انتقالی ۱۰ آمپر پشتیبانی کرده و با توجه به تاخیر ۵ دقیقه‌ای برای یخچال و فریزر طراحی شده است.

ابعاد محافظ برق یخچال نمودار ۱۱۶x۱۱۲x۷۳ میلی‌متر است و ۵۷۹ گرم وزن دارد. جنس بدنه این دستگاه فلزی است و به همین دلیل در برابر دمای زیاد، رطوبت و ضربه مقاوم است. این محافظ برق، کابلی به طول ۱,۵ متر دارد.

از دیگر ویژگی‌های این دستگاه:

  • مجهز به محافظ داخلی
  • فاقد دکمه روشن و خاموش
  • دارای نشانگر LED
  • فاقد پورت USB برای شارژ
  • فاقد سوکت تلفن (RJ-11)
  • فاقد رابط کواکسیال (آنتن)

این دستگاه از خریداران خود از ۵ ستاره، ۳,۵ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
اندازه کوچک و سبکشدت بالای نور لامپ نشانگر LED
باکیفیت و بادوام

9- محافظ برق تیراژه مدل S5000

مافظ 9 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

محافظ برق تیراژه مدل S5000 با وجود شش پریز بدون ارت، مخصوص لوازم صوتی و تصویری و کامپیوتر است. حداکثر توان قابل پشتیبانی و جریان انتقالی این دستگاه به ترتیب ۲۵۰۰ ولت‌آمپر و ۱۰ آمپرست. همچنین حداقل و حداکثر ولتاژ برای قطع شدن جریان برق این محافظ ۱۷۰ تا ۱۹۰ و ۲۳۵ تا ۲۴۵ ولت است.

زمان تاخیر این مدل محافظ برق تیراژه فقط ۱ دقیقه است و به همین دلیل نمی‌توان از آن برای یخچال و فریزر استفاده کرد.

ابعاد این محافظ ۳۵x۱۴۰x۱۶۵ میلی‌متر و وزن آن ۵۰۰ گرم است. جنس بدنه این دستگاه از پلاستیک بادوام است اما در برابر دما (آتش‌سوزی)، رطوبت و گرد و غبار مقاومتی ندارد.

از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول کابل ۳ متر
  • مجهز به دکمه روشن و خاموش
  • دارای محافظ داخلی
  • فاقد پورت USB برای شارژ
  • فاقد سوکت تلفن (RJ-11)
  • فاقد رابط کواکسیال (آنتن)
  • دارای سه لامپ LED برای نمایش سه حالت عادی، غیرعادی و تاخیر

این محافظ برق از خریداران خود از ۵ ستاره، ۴,۱ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
قابلیت نصب روی سطوحفاقد پوشش محافظ کودک
کیفیت و عملکرد بالا

10- محافظ و نوسان گیر دیجیتال ولتاژ برق سومو مدل SM516

محافظ 10 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

این محافظ برق زمان تاخیر قابل تنظیمی دارد که از حداقل ۳ دقیقه‌ شروع می‌شود. این ویژگی در کنار دامنه نوسان مطلوب باعث شده محافظ برق مذکور مناسب بیشتر لوازم و تجهیزات برقی از جمله یخچال و فریزر و تلویزیون و لوازم صوتی-تصویری باشد.

این دستگاه با ابعاد ۳۵x۱۲۰x۵۰ میلی‌متر و وزن ۱۰۶ گرم، حاوی یک عدد پریز بدون ارت است. حداکثر توان قابل پشتیبانی و حداکثر جریان انتقالی آن به ترتیب ۳۴۵۰ ولت‌آمپر و ۱۶ آمپرست. حداقل ولتاژ برای قطع شدن جریان برق ۱۷۵ ولت است و حداکثر ولتاژ هم به ۲۴۵ ولت می‌رسد. البته این مقادیر قابل تغییر هستند.

این محافظ مجهز به فناوری شناسایی پالس‌های مخرب و بی‌ضرر به نام SMT و MCU Control برای جلوگیری از قطع و وصل بی‌مورد دستگاه است.

از دیگر ویژگی‌های این محافظ برق باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاوم در برابر دمای بالا (آتش‌سوزی)، رطوبت و همچنین گرد و غبار
  • دارای پوشش محافظ کودک
  • فاقد پورت USB برای شارژ
  • فاقد سوکت تلفن (RJ-11)
  • فاقد رابط کواکسیال (آنتن)
  • دارای نشانگر LED

این محافظ برق از خریداران خود از ۵ ستاره، ۳,۶ ستاره کسب کرده است.

مزایامعایب
تغییر ولتاژ ورودی و خروجیطول کابل بسیار کوتاه و در حد ۰,۱ متر
تغییر زمان تاخیر و وصل مجدد

11- محافظ برق پارت الکتریک مدل 01

محافظ 11 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

محافظ برق پارت الکتریک با ابعاد ۹۰x۷۰x۱۴۰ میلی‌متر و وزن ۲۴۰ گرم، یکی از بهترین گزینه‌ها برای مراقبت از وسایل الکترونیکی است.

این دستگاه زمان تاخیر ۵ دقیقه‌ای دارد و در عین حال مجهز به رله ۱۶ آمپر است و به همین دلیل مناسب استفاده برای انواع لوازم برقی مانند یخچال و فریزر، کولر گازی، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و یخچال های ویترینی و صنعتی است.

این محافظ فقط یک پریز ارت‌دار با هسته سرامیکی دارد. حداکثر توان قابل پشتیبانی و حداکثر جریان انتقالی آن به‌ ترتیب ۳۵۰۰ ولت‌آمپر و ۱۶ آمپر است. برای قطع شدن برق، حداقل جریان برق باید  ۱۷۰ ولت و حداکثر برق ۲۵۵ ولت باشد.

این دستگاه در برابر آتش‌سوزی، رطوبت و گرد و غبار مقاومتی ندارد و همچنین فاقد پورت USB برای شارژ، سوکت تلفن (RJ-11) و  رابط کواکسیال (آنتن) است.

محافظ برق پارت مجهز به نشانگر LED با سه رنگ سبز (ولتاژ عادی)، زرد (تایمر) و قرمز (ولتاژ غیرعادی) است و از خریداران خود از ۵ ستاره، ۳,۶ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
کیفیت و کارایی بالافاقد دکمه روشن و خاموش
آمپر مناسبفاقد پوشش محافظ کودک

12- محافظ ولتاژ آنالوگ یخچال و فریزر فردان الکتریک

محافظ 12 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

این محافظ از نوع آنالوگ بوده و از یخچال و فریزر در برابر افزایش و کاهش ولتاژ محافظت می‌کند. حداقل ولتاژ قطع جریان این دستگاه ۱۷۰ تا ۱۸۰ ولت بوده و حداکثر آن ۲۴۵ تا ۲۵۵ ولت است.

ابعاد این محافظ ۵۰x۱۱۰x۱۱۰ میلی‌متر و وزن آن ۴۰۰ گرم است. تعداد پریزهای این محصول دو عدد از نوع ارت‌دارست. حداکثر توان قابل پشتیبانی و حداکثر جریان انتقالی آن به ترتیب ۲۵۰۰ وات و ۱۰ آمپر است. در ضمن زمان تاخیر این محافظ ۴ تا ۶ دقیقه است.

جنس بدنه این محافظ از پلی‌کربنات مقاوم و بادوام است. این محصول مجهز به کابل دو متری، محافظ داخلی و نشانگر LED در سه حالت ولتاژ عادی، انتظار و ولتاژ غیرعادی است.

این محافظ از خریداران خود از ۵ ستاره، ۳,۸ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
کیفیت بدنه بالافاقد کلید روشن و خاموش
کارایی و عملکرد عالی
دارای نشان استاندارد

13- محافظ ولتاژ خیام الکتریک مدل KH8051

محافظ 13 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

این مدل از بهترین محافظ برق، با ابعاد ۶۵x۶۰x۱۶۰ میلی‌گرم و وزن ۲۱۰ گرم مجهز به دو عدد پریز ارت‌دار است. حداکثر توان قابل پشتیبانی آن ۲۰۰۰ ولت‌آمپر و حداکثر جریان انتقالی‌اش ۱۰ آمپر است.

زمان تاخیر یک دقیقه‌ای باعث شده این مدل مناسب لوازمی چون ماشین لباسشویی و ظرفشویی، تلویزیون، کامپیوتر و تجهیزات صوتی-تصویری باشد. حداقل و حداکثر ولتاژ برای قطع جریان به ترتیب ۱۷۰ تا ۱۸۰ و ۲۴۵ تا ۲۵۵ ولت است.

جنس بدنه این دستگاه از پلاستیک مرغوب است و در برابر حرارت تا ۱۲۵ درجه دوام می‌آورد. این دستگاه در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم است.

از دیگر ویژگی‌های محافظ برق خیام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخته‌شده از مواد غیرقابل اشتعال
  • دارای نشانگر LED به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز
  • بدون کابل
  •  فاقد پورت USB برای شارژ
  • فاقد سوکت تلفن (RJ-11)
  • فاقد رابط کواکسیال (آنتن)
  • ولتاژ ورودی ۲۲۰ ولت
  • دارای محافظ داخلی

این دستگاه از خریداران خود از۵ ستاره، ۳,۹ ستاره دریافت کرده است.

مزایامعایب
کیفیت و دوام بالافاقد دکمه روشن و خاموش
فاقد پوشش محافظ کودک

14- محافظ برق فاراتل مدل AVR 25C

محافظ 14 محافظ برق چیست؟ | خرید بهترین محافظ برای وسایل برقی

ترانس فاراتل با ابعاد ۳۷۷x۱۷۹ x۳۰۵ میلی‌متر و وزن ۲۱ کیلوگرم، نوعی محافظ برق است که از دستگاه‌ها و لوازم برقی در برابر نوسانات و اختلال‌های برق شهر محافظت می‌کند.

این نوع محافظ برق معمولا مناسب استفاده در آپارتمان‌ها و نصب در کنار کنتور و در مسیر ورودی برق ساختمان است. بدین ترتیب تمام لوازم برقی مورد استفاده در محدوده توان ترانس از خطر آسیب و صدمه در امان می‌مانند.

این محافظ ولتاژ، توانایی فیلتر نویز موجود در برق شهر را دارد و برق بدون پارازیت وارد وسایل برقی می‌شود. این دستگاه بدون پریز است و ورودی و خروجی دستگاه به‌صورت سوکت می‌باشد.

همچنین حداکثر توان قابل پشتیبانی و حداکثر جریان انتقالی در آن به ترتیب ۶۰۰۰ ولت‌آمپر و ۲۵ آمپر است. محافظ توانایی مقاومت در برابر دما (آتش‌سوزی)، رطوبت و گرد و غبار را دارد.

از دیگر ویژگی‌های محافظ برق فاراتل باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای نشانگر LED
  • فاقد پورت USB برای شارژ
  • فاقد سوکت تلفن (RJ-11)
  • فاقد رابط کواکسیال (آنتن)

این دستگاه از خریداران خود از ۵ ستاره، ۳ ستاره کسب کرده است.

مزایامعایب
بدنه‌ای مقاوم و باکیفیتفاقد دکمه روشن و خاموش

نتیجه گیری پایانی

بدون تردید محافظ نوسان برق، نقش مهمی در سلامت و ایمنی تجهیزات شما به ویژه ملزومات الکتریکی گران قیمت مانند یخچال، کامپیوتر و دیگر وسایل ارزشمند شما دارد. با توجه به توضیحاتی که پیش تر داده‌ایم، لزوما محافظ برقی که قیمت بیشتری دارد، محافظ بهتری نیست و برای تعیین مناسب بودن یک محافظ باید مواردی مانند کافی بودن تعداد پریزهای محافظ، میزان انرژی اضافی مخربی که محافظ می تواند آن را جذب کند و ولتاژ بستن را مد نظر قرار داد.

از طرفی معتبر بودن برندی که از آن قصد خرید محافظ را دارید، بسیار مهم خواهد بود چرا که محافظ های نوسان برق به مرور توانایی خود را در مقابل حفاظت از تجهیزات شما از دست می دهند و به همین دلیل نیاز است که محافظ نوسان برقی که ضمانت نامه معتبر و خدمات پس از فروش مناسبی دارد را تهیه کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
8 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
متین
متین
2 سال پیش

با سلام و خسته نباشید و تشکر از مطالب مفیدتون ، محافظ برق تیراژه مخصوص تلویزیون خریدم ،وقتی تلویزیون روشنه چنانکه برقها قطع و دوباره وصل میشه تلویزیون هم بلافاصله روشن میشه وقتی به محافظ نگاه می کنم میبینم چراغ زرد محافظ روشنه یعنی تاخیر در جریان برق اما تلویزیون هم بلافاصله روشن میشه ، سوالم اینه آیا محافظ مشکل داره که هنگام روشن شدن چراغ زرد برق را از خودش عبوردمیده و تلویزیون روشن میشه ؟؟ لطفا راهنمایی کنید ، با تشکر …..

علی
علی
در جواب  متین
1 سال پیش

محافظ خرابه

سینا الف
سینا الف
در جواب  متین
1 سال پیش

باتوجه به اینکه تجربه مشابهی داشتم به نظرم مشکل از برقکاری ساختمان باشه، دوشاخه محافظ رو برعکس به پریز وصل کنید یعنی اگر شاخه سمت چپ دوشاخه رو به سوراخ سمت چپ پریز وصل میکردید حالا کاری کنید که مثلا شاخه سمت چپ دوشاخه در سوراخ سمت راست پریز قرار بگیره. اگر هم کمی مهارت یا حوصله دارید کنتور یا فیوز رو قطع کنید و پریز رو باز کنید و سیم ها رو جابجا وصل کنید. و… به این ترتیب معمولا مشکل حل میشه مگر اینکه محافظ قدیمی باشه که در این صورت حتما خراب شده ولی به راحتی قابل… خواندن ادامه ...

متین
متین
2 سال پیش

لطفا جواب سوال مرا همینجا بدهید ، با تشکر

محمد
محمد
1 سال پیش

آیا این محافظ های برند نوسان خوبند چطوره مارکش تاید میکنید

سینا الف
سینا الف
1 سال پیش

باسلام. چه کار میشه کرد که محافظ کامپیوتر به جای قطع جریان برق در ۱۸۰ ولت، جریان برق رو در ۱۷۰ ولت قطع کنه؟ همچنین از کجا بفهمیم محافظ مجهز به نوسانگیر هست و بی مورد و پرتکرار جریان برق رو قطع نمیکنه؟
ممنون!

مصا
مصا
8 ماه پیش

سلام

دو محافظ بهداد برای یخچال و تی وی خریدم
مال تی وی مرتب قطع میشه منم گذاشتمش کنار و محافظ یخچالو برای تی وی استفاده کردم آیا کار اشتباهی است!؟
ضمنا محافظ تی وی در شهر دیگه سالمه و قطع نداره. آیا برق شهر ما مشکلی داره !؟
ممنون میشم جواب دقیقی بفرمایید

سحر
سحر
5 ماه پیش

سلام من یه محافظ دارم که یک خروجی داره و مشترک بین ماشین لباسشویی ظرفشویی استفاده میکنم .یعنی اینو میکشم اون یکی رو میزنم و خیلی سخته هر روز.و اینکه اصلا نمی‌خوام همزمان استفاده کنم ولی برای اینکه هی نکشم بزنم چون دسترسی بهش سخته.میتونم یه سه راهی دیواری از این کوچیکا به محافظم وصل کنم هردو ماشین داخل برق محافظ باشن هروقت بخوام هر کدوم رو روشن کنم.امیدوارم متوجه منظورم شده باشید و بتونید کمک کنید بهم

مشاوره رایگان و ثبت سفارش