4.7
(633)

باتوجه به مشکلات اقتصادی که در چند سال اخیر در خانه های مردم رخنه کرده است این قطعی برق های ناگهانی سبب شده تا مردم نگران آسیب لوازم خانگی خود باشند. سومین ماه بهار 1400 با قطعی برق آغاز شد و مردم با چالش های بسیاری در زمینه آسیب های قطعی برق همراه شدند.

باتوجه به مشکلات اقتصادی که در چند سال اخیر در خانه های مردم رخنه کرده است این قطعی برق های ناگهانی سبب شده تا مردم نگران آسیب لوازم خانگی باشند. هرچند وزارت نیرو در نخستین روز خرداد ماه اعلام کرد مشکل قطعی برق وجود ندارد اما این معظل این روزها به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است.

اعتراض مردم قطع برق آسیب های قطع برق در امور مردم و کاهش خسارت آن
آسیب های قطعی برق بر کار و زندگی مردم

در فصل تابستان نیز به علت افزایش دمای هوا و استفاده بیشتر از وسایل سرمایشی مصرف برق به اوج خود رسیده که این موضوع سبب نزدیک شدن تقاضای مصرف به عرضه برق شده و در نتیجه برای کنترل آن ممکن است ساعاتی قطعی برق اتفاق بیفتد که با توجه به گزارش‌های مصرف برق در تابستان امسال نیز مصرف برق رکورد شکسته و به 58هزار و 252مگاوات رسیده است که این موضوع خاموشی‌هایی در برخی از نقاط تهران به همراه داشته است.

در سایر موارد نیز وزش طوفان‌ها و باران شدید، مشکل در تجهیزات، معیوب بودن حجمی از شبکه، وجود شبکه‌های قدیمی و. . . از عللی هستند که سبب خاموشی‌های بلند مدت و یا کوتاه مدت می‌شوند و لازم است تمهیدات لازم جهت پیشگیری از این عوامل فنی و یا غیر فنی اندیشیده شود که شاهد وقوع خاموشی‌هایی با علل این چنینی نباشیم.

صنعتبرق آسیب های قطع برق در امور مردم و کاهش خسارت آن
قطعی برق و مشکلات آن

آسیب های قطعی برق

به طور کلی، خاموشی به هر دلیلی که باشد، صدمات جبران ناپذیری هم به اقتصاد کشور و هم به زندگی روزمره مردم وارد می‌کند. اکنون نیز با توجه به قرار گرفتن در گرم‌ترین فصل سال و شکستن رکورد مصرف برق در برخی مناطق تهران شاهد قطعی‌های بلند مدت و کوتاه مدت برق بوده‌ایم که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده‌است.

با توجه به این موضوع که بسیاری از صنایع بزرگ نیازمند برق برای ادامه حیات هستند، خاموشی می‌تواند آسیب جبران ناپذیری به آن صنعت و در نهایت به اقتصاد کشور وارد کند.

علاوه بر این یکی دیگر از بخشهایی که شدیدا دچار ضرر و زیان‌های مالی می‌شوند، مشاغل خرد  است که بدون برق فروش، تولید و یا ارائه خدمت آن‌ها با مشکل مواجه شده و روند کارشان تا وصل شدن برق متوقف می‌شود که بعضا ضررهای بسیاری را در پی این اتفاق متحمل می‌شوند.

اما آنچه که شاید کمتر به آن توجه می‌شود، زندگی روزمره مردم است که خاموشی‌ها آن را با آشفتگی روبرو می‌کند. طاقت فرسا بودن گرما، خاموش شدن تلفن‌های همراه، عدم امکان استفاده از وسایل برقی در زمان خاموشی و یا آسیب دیدن آن‌ها به علت خاموشی، کار نکردن آسانسورها و پمپ آب و. . . ، قطع شدن دستگاه‌های پزشکی در خانه‌هایی که از بیمار مراقبت می‌شود و. . . از جمله مشکلاتی است که قطعی برق با خود به همراه می‌آورد.

بیشتر بدانید: عیب یابی خرابی و قطع برق آسانسور

دغدغه مردم از آسیب دیدگی لوازم خانگی

گرفتن خسارت برق آسیب های قطع برق در امور مردم و کاهش خسارت آن
آسیب قطعی برق به وسایل خانه

وزارت نیرو تلاش کرد با طرح جدولی از خاموشی مناطق مختلف، مردم را نسبت به قطعی برق آگاه کند اما همین موضوع ساده را هم بخش نیرو دولت تدبیر و امید هم نتوانست کنترل کند. قطعی برق ها در ساعت مختلف و برخلاف ساعت اعلام شده سبب شد تا لوازم خانگی که از حساست بیشتری در مقابل نوسانات برقی برخوردار هستند با چالش های بسیاری همراه شود.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق درباره خسارات احتمالی که نوسانات برق به وسایل الکتریکی وارد می‌کند می‌گوید: «اگر اتفاقی برای تجهیزات داخلی هر بخش، به خصوص بخش خانگی افتاده باشد، بیمه این خسارت را پرداخت می‌کند.

آسیب قطعی برق به مشاغل خرد

باتوجه به گسترش بیماری کرونا بسیاری از مشاغل با آسیب هایی همراه شدند. علی رغم عدم کمک دولت به مشاغل خرد و کلان اما صاحبان مشاغل برای ادامه این مسیر سخت به کار خود ادامه دادند. البته بسیاری از مشاغل هم به دلیل مشکلات مالی با چالش همراه شدند و به ناچار تعطیل شدند.

این قطعی های برق می تواند پیامدهایی به دنبال داشته باشد که از جمله آنها می توان به وقفه در کسب و کارهای وابسته به برق، خرابی تجهیزات کارگاهی، خراب شدن دستگاه های برقی، ایجاد بی نظمی و تصادف در موارد خاموشی چراغ های راهنمایی و رانندگی، ایجاد مشکلات روانی و جسمانی در پی ماندن در تاریکی یا آسانسور، ازکار افتادن دستگاههای پزشکی و. . . اشاره کرد.

یکی دیگر از بخش هایی که شدیدا دچار ضرر و زیان‌های مالی می‌شوند، مشاغل خرد است که بدون برق فروش، تولید و یا ارائه خدمت آن‌ها با مشکل مواجه شده و روند کارشان تا وصل شدن برق متوقف می‌شود که بعضا ضررهای بسیاری را در پی این اتفاق متحمل می‌شوند.

power surge servers آسیب های قطع برق در امور مردم و کاهش خسارت آن
با یو پی اس در ساعات خاموشی یک قدم جلوتر از رقیب خود باشید!

همچنین بخوانید: محافظت از تاثیرات قطعی برق در خرابی کامپیوتر

خرابی کامپیوتر ارگان های دولتی و خصوصی

یکی از مشکلات قطعی برق، احتمال آسیب دیدن کامپیوتر یا برخی قطعات سخت‌افزار نظیر مادربورد، پاور، هارددیسک و SSD است. در برخی نواحی، شبکه‌ی توزیع برق پایدار نیست و هر از گاهی به دلیل افزایش مصرف مشترکین یا دلایل دیگر، قطعی برق ناگهانی اتفاق می‌افتد.

اکنون که در عصر ارتباطات به سر می بریم و سیستم رایانه حرف اول را در مشاغل مختلف و زندگی فردی دارد، خاموشی ناگهانی و قطعی برق برای ساعاتی می تواند علاوه بر ضرر های مالی مشاغل به سیستم های کامپیوتری شرکت ها هم آسیب های جبران ناپذیری ایجاد کند.

باتوجه به اینکه اوضاع اقتصادی به گونه ای است که درآمد و مخارج ارگان ها با یکدیگر همخوانی ندارد، خرید لوازم حتی دست دوم هم با مشکلات بسیاری همراه است.

کارشناسان حوزه کامپیوتر درباره آسیب قطعی برق به کامپیوتر معتقدند که به دلیل آنکه سیستم عامل‌های امروزی نظیر ویندوز 10 و مک‌او‌اس، عملکرد پیچیده‌ای دارند. به همین جهت زمانی که سیستم را Shutdown یا خاموش می‌کنید، فرآیند چندثانیه‌ای آغاز می‌شود و طی این فرآیند، سیستم عامل همه‌ی پردازش‌ها و نرم‌افزارها را پس از ذخیره کردن اطلاعات و فایل‌ها، می‌بندد.

اگر برق ناگهان قطع شود، فرآیند خاموشی به شکل اصولی و صحیح انجام نمی‌شود. لذا این احتمال وجود دارد که فایل‌ها و داده‌ها آسیب ببینند.

کارشناسان این حوزه توصیه می کنند که برای جلوگیری از هر گونه آسیب از فایل‌های مهم نظیر عکس‌ها و فیلم‌های خاطره‌انگیز، اطلاعات شخصی، فایل‌های مربوط به مشاغل و سازمان‌ها و مواردی از این دست، روی هارد اکسترنال کپی تهیه کنید.

حتی اگر اهمیت فایلی بسیار زیاد است، بایدد روی چند حافظه‌ی ذخیره‌سازی مختلف، بکاپ تهیه کنید. با این روش می‌توانید از فایل‌های مهم و حیاتی در برابر قطعی ناگهانی برق یا خاموش شدن ناگهانی کامپیوتر، حفاظت کنید.

بیشتر بدانید: راهنمای انتخاب و خرید بهترین باتری یو پی اس

Power Outage In Northern CA آسیب های قطع برق در امور مردم و کاهش خسارت آن
خسارت های قطعی برق

مشکلات ناگوار قطعی برق برای اقتصاد و صنعت کشور

در پی قطعی برق این روزها خسارات زیادی به اقتصاد کشور و مردم عزیز زده است. سوپر مارکت ها و فروشگاهای عزیزی که با قطعی برق تمامی لوازم یخ زده و یخچالی‌شان از بین رفته. پرورش های ماهی ؛ مرغداری و. . . که قطعی برق باعث تلفات جانی و از بین رفتن محصولاتشان شده است و خیلی از اتفاقات ناگوار دیگه که از نبود برق به وجود آمده است و به مردم عزیز کشورمان خساراتهای زیادی زده است.

تاثیر استخراج رمز ارز ها در قطع برق

استخراج بیت کوین آسیب های قطع برق در امور مردم و کاهش خسارت آن
افزایش مصرف برق با استخراج رمز ارزها

از اول خرداد ماه سال جاری قطعی سراسری در تهران و برخی از شهرهای ایران ایجاد شد که با اعتراض های بسیاری از مردم همراه شد. نخستین هجمه بر استخراج رمز ارزها بود که سبب خاموشی در سطح ایران شده است.

سخنگوی صنعت برق هم در این زمینه، گفت: به منظور تامین برق مشترکان و کمک به جلوگیری از بروز خاموشی، مراکز مجاز استخراج رمز ارز در ساعات اوج مصرف برق از شنبه اول خرداد خاموش می‌شوند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفت: هم اکنون مصرف برق مراکز استخراج رمز ارز که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند به 300 مگاوات می‌رسد که برق این میزان به منظور حفظ تعادل و پایداری شبکه برق، قطع می‌شود.

وی افزود: براساس بارهای شناسایی شده و براوردهای انجام شده در مانورهای برگزار شده، در حال حاضر بیش از 2000 مگاوات برق در مراکز غیر مجاز استخراج رمز ارز در کشور مصرف می‌شود، که این مصارف غیرقانونی به دلیل اتصالات نادرست و افزایش نقطه‌ای مصرف برق باعث آسیب دیدگی و حتی سوختن تجهیزات شبکه شده که خاموشی‌هایی را به دنبال دارد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه مصارف غیرقانونی باعث ایجاد نوسان در شبکه برق می‌شوند، از مشترکان خانگی که از دستگاه ماینر و تجهیزات مربوطه برای استخراج رمز ارز در منزل استفاده می‌کنند خواست که سریع‌تر نسبت خاموش کردن اقدام کنند.

اعتراض مردم تهران درباره قطعی برق

متعاقب اخباری که اخیرا در رابطه با خاموشی در برخی از مناطق تهران گزارش شد، اقتصادآنلاین به سراغ ساکنین مناطق مختلف تهران رفت تا مشکلات و تجریبات آن‌ها را در این خصوص جویا شود.

یکی از اهالی صادقیه تهران در این باره گفت: قطعی ناگهانی برق سبب سوختن یکی از قطعات کامپیوترم شد که برای تعمیر آن مجبور شدم هزینه زیادی بپردازم. همچنین بارها اتفاق افتاده بود که قطع شدن برف باعث شود مطالبم ناگهان از بین برود و زحمت دوباره برایم ایجاد کند.

شهروندی دیگر از منطقه4 تهران نیز اظهار کرد: علاوه بر سخت بودن تحمل گرما، یکی از مشکلاتی که قطعی برق برای ما ایجاد می‌کند، قطع شدن آسانسور است که مجبور می‌شویم تعداد زیادی پله را بالا و پایین کنیم و این برای ساکنین طبقات بالاتر معضلی بزرگ است.

همچنین یکی از ساکنین غرب تهران در این خصوص بیان کرد: قطعی برق برای ما قطعی آب را نیز به همراه دارد. زیرا در طبقات بالا بدون پمپ آب نداریم و قطع شدن برق سبب قطع شدن پمپ آب می‌شود که در نتیجه زمان خاموشی‌ها ما نه برق داریم و نه آب.

فرد دیگری از همین منطقه نیز گفت: قطع شدن برق سبب شد درب پارکینگ باز نشود و چون کلید به همراه نداشتم، مجبور شدم در خیابان معطل بمانم تا برق وصل شود که با توجه به گرمای هوا برایم شرایط غیرقابل تحملی را ایجاد کرده‌بود.

در ادامه نیز یکی از افرادی که در تهران‌پارس سکونت دارد، از این موضوع ناراحت بود و اظهار داشت: خاموشی‌ها در گرما واقعا آزار دهنده است و جدا از بحث گرما، سبب از کار افتادن یخچال می‌شود که بارها سبب خراب شدن برخی از مواد غذایی شده‌است و بهتر است در این باره چاره‌ای اندیشیده شود و حتی اگر قرار به قطع برق است با اطلاع قبلی باشد.

یکی از اهالی سعادت آباد تهران نیز در این باره گفت: چیزی که بیش از قطعی برق، برای ما آسیب‌زا بوده است، افت فشار برق است که موجب می‌شود وسایل برقی که به محافظ وصل است، خراب شوند و یا در روند کار آن‌ها مشکل ایجاد شود و اگر آن‌ها را از محافظ جدا کنیم هم، ممکن است با قطع شدن برق بسوزند.

سایر شهروندان تهران نیز از مشکلات این چنینی گله داشتند و معتقد بودند با توجه به گرمای هوا قطع شدن برق آن هم در شرایطی که مجبور هستند ماسک بزنند، بسیار برایشان سخت است و ادامه دار شدن این موضوع زندگی را برایشان سخت‌تر از آنچه هست، می‌کند.

انتقاد اصلی، قطعی بی برنامه

با توجه به پیشی گرفتن مصرف برق از میزان تولید آن در كشور، طبیعی است كه گریزی از قطعی برق نیست اما انتقاد اصلی و مهم صنایع، تولید كننده ها و اصناف، ‘بی برنامگی و ناگهانی بودن خاموشی ها’ است.
برای صنایع مهمترین موضوع، اطلاع از برنامه دقیق قطعی برق است تا پیش از آن دستگاه‌ها و تجهیزات خود را خاموش كنند اما متاسفانه برنامه منتشر شده رعایت نمی‌شود. صنایع استان نسبت به قطعی بدون اعلام ‌قبلی برق گلایه های بسیاری دارند كه باید به مشكل آنها رسیدگی شود.

تلاش می كنیم قطعی با برنامه باشد

مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق استان كرمانشاه گفت: متاسفانه امكان تفكیك همه مشتركان صنعتی از سایر مشتركان وجود ندارد اما در مناطقی مانند شهرك های صنعتی كه این شرایط مهیا است، تلاش می كنیم كه پیش از قطعی برق اطلاع رسانی دقیقی بكنیم.

علیمراد مرادی‌ مجد افزود: برق این دسته از صنایع و تولیدی ها به انتخاب خودشان و در زمانی كه كمترین ضرر متوجه آنها می شود، قطع خواهد شد كه عموما بین ساعات 12 تا 14 یعنی زمان ناهار و نماز است.

مرادی مجد درباره سایر صنایع هم گفت: زمان قطعی برق صنایع بزرگ استان هم با هماهنگی خانه صنعت و معدن استان به صورت پیامكی اطلاع رسانی می شود.
آنچنان كه او بیان كرد: برق سه بازار اصلی شهر كرمانشاه یعنی مدرس، مسكن و نوبهار نیز در زمان ظهر و با هماهنگی اتحادیه اصناف استان قطع می شود تا با تعطیلی روزانه كسبه همزمان شود و ضرر كمتری به آنان برسد.

به گفته مرادی مجد، این شیوه در قطعی برق بیمارستان ها و مركز اصلی پزشكان استان (پاركینگ شهرداری) هم اجرا می شود و خاموشی این اماكن با هماهنكی دانشگاه علوم پزشكی و پزشكان صورت می گیرد.

همچنین بخوانید: برنامه قطعی برق تهران سال ۱۴۰۰

چه طور از خسارت های قطعی برق جلوگیری کنیم؟

قطعی برق از ابتدای خردادماه باعث دردسرهای زیادی شده است. این قطعی‌های ناگهانی خسارت‌ها و آسیب‌هایی را به مردم وارد کرده و به دغدغه این روزهای شهروندان تبدیل شده است. اما راه‌هایی برای کاهش این خسارت‌ها وجود دارد که باید آنها را مدنظر قرار دهیم.

عواقب قطعی برق آسیب های قطع برق در امور مردم و کاهش خسارت آن
جلوگیری از خسارت های ناشی از قطعی برق

گرفتن خسارات لوازم برقی ناشی از قطعی برق

برخی گزارش‌های رسیده از قطع برق در نقاطی از تهران خبر می‌دهند و البته تعدادی از شهروندان از آسیب به وسایل برقی خود گزارش می‌دهند

وسایلی که حالا با جهش قیمت‌ها، اررش اسمی چند برابری پیدا کرده‌اند و تعمیر یا خرید مجدد آنها فشار سنگینی به خانوار وارد می‌کند.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق درباره خسارات احتمالی که نوسانات برق به وسایل الکتریکی وارد می‌کند می‌گوید: «اگر اتفاقی برای تجهیزات داخلی هر بخش، به خصوص بخش خانگی افتاده باشد، بیمه این خسارت را پرداخت می‌کند.

او ادامه می‌دهد: مشترکان خسارت‌دیده به نشانی (https://bime. tavanir. org. ir) کنند. و در آن سایت فرم پر کنند تا کارشناسان بیمه خسارات را پیگیری می‌کنند و بعد از برآورد شدن خسارات، بیمه آن را پرداخت کند. »

او توصه می‌کند: «مشترکان خسارت دیده، همچنین می‌توانند وارد اپلیکیشن برق من شوند و خسارات وارد شده را گزارش کنند تا اگر نیاز است اصلاح ولتاژ در منطقه انجام شود یا اگر احتمالا  همسایه‌ها استفاده نادرست و غیرمجاز از وسایل برقی کرده باشند، اقدامات لازم انجام شود. »

بیشتر بدانید: موارد استفاده و کاربردهای یو پی اس

کاربرد اضطراری سیستم یو پی اس

یو پی اس ها با کاربری های مختلفی ارائه می شوند، که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فروش موتور برق جهت مصارف خانگی، ویلا، ساختمان، سوپر مارکت ها، داروخانه ها،  بیمارستان ها، بانک ها، کارخانه ها، آنتن ها، کافه های سیار،  رستوران ها، کارگاهی، مصارف اضطراری دیگر.

شرکت کیان باتری بهترین فروشنده باتری یو پی اس در بازار تهران با داشتن  باتری های یو پی اس از 4. 5 آمپر تا 200 آمپر می‌تواند مشکل قطعی برق شما  را حل کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید باتری UPS با کیان باتری تماس بگیرید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش