3.9
(337)

اکثر رانندگان این موضوع را تجربه کرده اند که در زمان شتاب گیری خودرو دچار لرزش می شود، اما علت این موضوع چیست و چگونه می توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟

به صورت کلی متداول ترین دلیل لرزش خودرو در زمان شتاب گیری، عدم تعادل بین چرخ ها و یا خوردگی پلوس می باشد؛ اما باز هم به صورت صد در صد نمی توان گفت همیشه علت مربوط به این قطعات است، برای آشنایی بهتر با این موضوع در ادامه مهم ترین دلایل لرزش خودرو هنگام شتاب گیری را برای شما آماده کرده ایم، تا انتها همراه کیان باتری باشید.

car vibration لرزش خودرو هنگام شتاب گیری
لرزش خودرو در زمان شتاب گیری

جهت اطلاع از به روز ترین قیمت باطری ماشین کلیک کنید!

دلایل لرزش خودرو هنگام شتاب گیری

لاستیک های خودرو

معمولا این اتفاق زمانی می افتد که شما به تازگی لاستیک های خودرو را تعویض کرده اید، اگر لاستیک ها به درستی سر جای خود قرار نگرفته باشند در زمان های شتاب اولیه متوجه لرزش خودرو خواهید شد.

برای رفع این موضوع باید به یک تعمیرگاه یا آپاراتی مراجعه کنید تا با بررسی چرخ ها مشکل رفع شود؛ اگر خودتان می خواهید برای درست گردن چرخ ها اقدام کنید لازم است که در ابتدا متوجه شوید لرزش مربوط به کدام قسمت خودرو است.

برای فهمیدن این موضوع در زمان رانندگی به لرزش توجه بسیاری داشته باشید، به کمک فرمان می توانید متوجه شوید که ماشین بیشتر به کدام سمت لرزش دارد. چنانچه در قسمت صندلی نیز لرزشی احساس کردید به این معنا می باشد که چرخ های عقب خودرو از تعدادی خارج شده اند. قبل از مطالعه ادامه مطلب پیشنهاد می شود مطلب علت لرزش خودرو هنگام حرکت و ترمز را بخوانید!

نقص در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن لرزش خودرو هنگام شتاب گیری
نقص در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن قطعه ای در خودرو می باشد که در اگزوز خودرو قرار گرفته است و بسته به این که مدل خودرو چه می باشد می تواند ساده یا پیچیده باشد. وظیفه این سنسور تنظیم مقدار سوخت تزریق شده به موتور به کمک گاز های خروجی می باشد.

در صورتی که مشکلی در سنسور ایجاد شود مخلوط هوا و سوخت به اندازه کافی وارد موتور نمی شود و در نتیجه لرزش خودرو در هنگام شتاب گیری را احساس می کنید.

برای بررسی این موضوع باید به تعمیرگاه های خودرو مراجعه کنید تا به کمک دیاگ و کامپیوتر خودرو مشکل بررسی شود.

مشکل در پلوس

پلوس ها اتصالاتی مهم در سیستم جلو بندی خودرو هستند که این امکان را برای چرخ ها ایجاد می کنند که در زمان حرکت قدرت چرخش داشته باشند.

پلوس ها ساخته شده از بلبرینگ های چربی هستند که محل قرار گیری آن ها درون یک روکش پلاستیکی می باشد. به دلیل ساختار و جنس پلوس ها به مرور زمان و در اثر استفاده زیاد فرسوده می شوند و رطوبت به داخل پلوس ها وارد می شود.

در نهایت چربی موجود درون پلوس خشک می شود و کارای خود را از دست می دهند، اگر در زمان شتاب گیری خودرو در زمان های چرخاندن فرمان متوجه لرزش خودرو شدید احتمالا مربوط به خوردگی و یا ایجاد شکاف در پلوس ها می باشد.

برای بررسی این موضوع باید روکش پلوس را چک کنید، اگر هر گونه مشکلی در آن ها مشاهده کردید باید در اولین فرصت برای تعویض آن ها اقدام کنید.

معیوب بودن سنسور maf

این سنسور در مسیر ورودی هوا به پیشرانه موتور قرار گرفته است و وظیفه اصلی آن مشخص کردن میزان هوای ورودی برای ترکیب مخلوط هوا و سوخت می باشد.

در صورتی که این سنسور هوای نا متعادل را به موتور ارسال کند، مخلوط تهیه شده به صورت غیر استاندارد وارد پیشرانه می شود و شما در زمان شتاب گیری خودرو متوجه لرزش می شوید.

با توجه به این که تمامی سنسور های خودرو وابسته به کامپیوتر خودرو می باشند به همین جهت برای بررسی آن ها باید از دستگاه دیاگ کمک بگیرید.

فرسوده شدن دسته موتور

فرسوده شدن دسته موتور لرزش خودرو هنگام شتاب گیری
فرسوده شدن دسته موتور

دسته موتور قطعه ای از خودرو می باشد که به دلیل جنس به کار رفته در بدنه آن به مرور زمان دچار خوردگی می شود، این قطعه از ترکیب فلز و پلاستیک است که بخش اصلی آن فلز است و در بدنه آن از پلاستیک ضخیم استفاده شده است.

قسمت بدنه دسته که از جنس پلاستیک است به مرور زمان دچار خوردگی می شود، الیته این امکان هم وجود دارد که در اثر تعمیرات غیر اصولی این قطعه آسیب ببیند. به هر حال هر زمان که دسته موتور از وضعیت تنظیم خود خارج شود موتور در زمان های شتاب گیری دچار لرزش می شود و راننده این لرزش را در کابین خودرو احساس می کند.

نه تنها موتور بلکه گیربکس نیز دارای همچین دسته ای می باشد و اگر دسته گیربکس هم دچار مشکلی شود لرزش خودرو هنگام شتاب گیری اتفاق می افتد.

احتراق ناقص در پیشرانه

چند سالی است که در خودرو هایی که به تازگی تولید می شوند از سیستم انژکتوری استفاده می شود، عملکرد این سیستم به این صورت است که مخلوط هوا و سوخت را برای ارسال به موتور تنظیم می کند تا عمل احتراق صورت بگیرد.

سوزن ها و شمع های به کار رفته در انژکتور به مروز زمان به بازبینی و سرویس احتیاج پیدا می کنند. دلیل این موضوع این است که بنزین هایی که در جایگاه های سوخت قرار دارند کیفیت مناسبی ندارند و همین موضوع سبب می شود به مرور زمان قطعات انژکتور کثیف شوند و آسیب ببینند.

بهترین کار برای جلوگیری از این اتفاق این است که پس از طی کردن هر 20هزار کیلومتر، سوزن های انژکتور را شستوشو داده و شمع های خودرو را در هر 30 هزار کیلومتر رانندگی بررسی کنید.

خرابی گیربکس خودرو

خرابی گیربکس خودرو لرزش خودرو هنگام شتاب گیری
خراب شدن گیربکس خودرو

یکی دیگر از دلایلی که مربوط به لرزش خودرو هنگام شتاب گیری می باشد خرابی گیربکس است، خرابی یک یا چند دنده از گیربکس می تواند سبب این مشکل شود؛ برای بررسی این موضوع باید در زمان حرکت در یک جاده آرام و خلوت برای مدت زمان کوتاهی پدال کلاج را فشار دهید.

اگر پس از فشردن پدال کلاج لرزش خودرو متوقف شد به این معنا می باشد که مشکل از دنده های گیربکس می باشد و باید برای رفع آن اقدام کنید.

اما چنانچه پس از فشردن کلاج لرزش خودرو همچنان ادامه داشت باید عوامل دیگر را بررسی کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر چرا گیربکس زوزه میکشد؟ رفع زوزه گیربکس را مطالعه نمایید!

خمیدگی میله چرخ فرمان

این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که شما در زمان رانندگی با یک مانع برخورد داشته اید و یا به طریقی به خودرو ضربه ای وارد شده است.

اگر پس از یک تصادف کوچک در زمان های شتاب اولیه خودرو متوجه لرزش شدید و یا فرمان به صورت مستقیم قرار نمیگیرد بهتر است به یک مکانیک مراجعه کنید تا این موضوع را بررسی کند.

علت لرزش خودرو در زمان های ایستاده چیست؟

علت لرزش خودرو در زمان های ایستاده چیست؟ لرزش خودرو هنگام شتاب گیری
علت لرزش خودرو

دلایلی مانند کثیف بودن سوخت خودرو، بروز مشکل در سیستم انژکتور ماشین، خراب بودن شمع ها و یا نقص در سیستم سنسور جریان هوا می تواند از مهم ترین دلایلی باشد که در حالت ایستاده فرمان دچار لرزش می شود.

به غیر موارد بالا علت های دیگری مثل خرابی ستسور اکسیژن، مشکل در قطعات الکتریکی خودرو، مسدود شدن فیلتر سوخت و مشکل در پمپ سوخت می تواند از دیگر علت های لرزش خودرو در حالت ایستاده باشد.

لرزش موتور در حالت درجا

برای آشنایی با دلایل لرزش موتور در حالت درجا پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر را تماشا کنید.

چرا فرمان خودرو به یک طرف کشیده می شود؟

پس از بررسی لرزش خودرو هنگام شتاب گیری به این موضوع می پردازیم که چرا در برخی مواقع فرمان خودرو به یک طرف کشیده می شود؟

به طور کلی عوامل بسیاری در بروز این مشکل تاثیر گذار هستند که مهم ترین آن ها را در ادامه برای شما آورده ایم:

  • صاف شدن آج لاستیک
  • خرابی لنت ترمز
  • خرابی سیلندر ترمز
  • مشکل در سیستم تعلیق خودرو

این موارد از مهم ترین دلایلی هستند که سبب می شوند در زمان رانندگی فرمان خودرو به یک طرف کشیده شود. برای بررسی و رفع هر یک از مشکلات بهتر است خودتان به تنهایی اقدام نکنید و حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا خودرو را بررسی کند.

بیشتر بدانید: دلایل گیج زدن و کشیدن فرمان به طرفین

چگونه از لرزش خودرو در هنگام شتاب گیری جلوگیری کنیم؟

رفع لرزش لرزش خودرو هنگام شتاب گیری
لرزش دنده در سربالایی

همان طور که در مطالب بالا مشاهده کردید این موضوع بی دلیل اتفاق نمی افتد و قطعا دلیل آن مربوط به خرابی یکی از قسمت های خودرو است؛ بنابراین بهترین کار این است که در ابتدا مشکل را پیدا کنید و سپس برای رفع آن اقدام کنید.

  • در خودرو هایی که در زمان های سرعت بالا دچار لرزش می شوند، بالانس راه حل مناسبی می باشد که انجام آن می تواند مشکل را حل کند.
  • آج هایی که در برخی از تایر ها استفاده می شود دارای ساختاری می باشند که به مروز زمان از بین می روند و کارایی خود را از دست می دهند، به همین دلیل باید از پس مدتی بررسی و تعمیر شود.
  • طبق تجربه هایی که ما داشته ایم، بیشتر تایر های ایرانی به صورت بی کیفیت می باشند و مشکلات لرزش را برای راننده به وجود می آورد.
  • در برخی از مواقع به دلیل مشکلات جاده ای و آسفالت خیابان ها، تایر ها به صورت یکسان ساییده نمی شوند و این موضع طبیعی است و برای اکثرا اتفاق می افتد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با لرزش خودرو هنگام شتاب گیری آشنا نماییم. در صورتی که شما تجربه ای در این زمینه دارید و یا راه حل مناسبی برای حل این مشکل دارید خوشحال می شویم تجربیات خود را در اختیار ما و دیگران قرار دهیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
23 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
یعقوب
یعقوب
2 سال پیش

سلام من همه چیز ماشین رو درست کردم باز هم لرزش داره کمکم کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  یعقوب
2 سال پیش

با سلام
حتما چرخ های خودرو را بالانس کنید

اللل
اللل
در جواب  یعقوب
1 سال پیش

سلام. خرابی لاستیک تاثیر زیادی داره.
منم عینا مث شما بودم لاستیک نو خریدم مشکلم حل شد.
سه شاخه پلوس هم مدنظرتون باشه

هادی
هادی
2 سال پیش

باسلام…یه پژو۴۰۵مدل۸۹دارم،پلوس بلندش رو کامل تعویض کردم چون خراب بود..الان موقع شتاب گرفتن اولیه طرف راننده لرزش داره ولی سرعتش که بالا میره لرزشش قطع میشه…لطفا راهنمایی کنید….البته موتورش رو تازه تعمیر کامل کردم ،یه ده روزی میشه و صفحه کلاچش رو والوو پاکت آبی گذاشتم،،چیکار کنم لرزشش از بین بره…ممنون از همه دوستان.

سلیمانی
سلیمانی
در جواب  هادی
2 سال پیش

سلام. معمولا ماشین تو سرعت سی تا پنجاه این لرزس رو داره و دلیلش بخاطر ساییدگی مشعل چرخهاست و یا اینکه فنر داخل مشعل از جاش دراومده باشه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سلیمانی
2 سال پیش

با سلام
علاوه بر دلیلی که بیان نمودید این مشکل می تواند ناشی از عدم بالانس چرخ های خودرو باشد و بسیاری دلایل دیگر از جمله خرابی یا فرسودگی زیریند و لوازم جلوبندی و …

احمد
احمد
در جواب  هادی
1 سال پیش

سلام برای ماشین من سمت کوتاه خراب بودتو دنده ۳ پر گاز اطاق لرزشداشت کاسه ای را عوض کردم درست شد

عباس
عباس
2 سال پیش

سلام من یه سمند مدل ۸۵ دارم که فقط وقتی ماشینم لرزش پیدا میکنه که تک سرنشین هستم و تو دنده ۲و۳ در حال شتاب گیری هستم لطفا راهنمایی کنید

هادی
هادی
در جواب  عباس
1 سال پیش

من هم دقیقا همین مشکل رو دارم. مال شما حل شد؟

علی
علی
در جواب  هادی
24 روز پیش

بخدا مشکل منم همینه تو رو خدا بگین

حسن
حسن
1 سال پیش

سلام من هم تمام قطعات رو بردم معاینه کردن ۳ جای مختلف ولی باز هنگامی سرعت ماشین بین 70 تا ۹۰ میرسه شروع به لرزش میکنه فرقی هم نداره رو چه دنده ای باشه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسن
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید دلایل مختلفی می تواند داشته باشد از جمله احتمال خرابی و فرسودگی جلوبندی، خرابی پلوس ها، بالانس نبودن چرخ ها، استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد و … .
برای بررسی و عیب یابی و رفع این مشکل حتما می بایستی به یک متخصص فنی خودرو مراجعه نمائید.

هوشنگ
هوشنگ
در جواب  حسن
1 سال پیش

منم همین مشکل رو داشتم کمک های جلو روتعویض کردم درست شد

ارین
1 سال پیش

سلام خسته نباشید
من ی پراید دارم وقتی سرعتش میرسه به ۵۰ تا لرزش پیدا میکنه و قطعم نمیشه و هرچقد سرعت افزایش پیدا کنه لرزه ام بیشتر میشه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ارین
1 سال پیش

با سلام
لرزش خودرو در هنگام شتاب گیری دلایل مختلفی می تواند داشته باشد که عمده ترین آنها شامل نقص فنی در:
لاستیک‌های خودرو، نقص در سنسور اکسیژن، مشکل در پلوس، معیوب بودن سنسور MAF، فرسوده شدن دسته موتور، احتراق ناقص پیشرانه، خرابی گیربکس، خمیدگی میله چرخ فرمان و بسیاری دلایل جزئی دیگر باشد.

مهران
مهران
در جواب  ارین
11 ماه پیش

سه شاخ پلوس عوض کن درست میشه

شهمیرزادی
شهمیرزادی
1 سال پیش

باسلام.پژو پارس مدل۸۵دارم.الان ۲ساله وقتی تک سرنشیندهستم و میخام از ۲ به ۳ شتاب بگیرم و یا از ۳ به ۴،سمت شاگرد و دسته دنده به شدت می لرزه و هر چی دنده ها سبکتر میشن لرزش کمتر میشه.وقتی طرف شاگرد سنگین میشه و کسی میشینه،کلا همه لرزشها قط میشن.مشعلی و سه شاخه پلوس چک شدن.کسی سر در نمیاره.اینکه وقتی ماشین سنگین میشه مخصوصا صندلی جلو شاگرد،سنگین میشه و لرزش می افته، ب اعث پیدا نشدن عیب هست.ممنون میشم کمک بفرمایید.سپاس

محمد
محمد
در جواب  شهمیرزادی
8 ماه پیش

با سلام، ماشین بنده هم این مشکل داره، شما راه حلی پیدا کردید راهنمایی کنید. با تشکر

آرین
آرین
در جواب  شهمیرزادی
4 ماه پیش

سلام منم پارس91دارم دقیقا همین مشکل رو داره وقتی دنده2 پدال گازروفشارمیدم میلرزه ولی اگه آرام آرام گاز بدم لرزش قطع میشه، یا هر وقت طرف شاگرد کسی میشینه هرچه پدال گاز رو فشاربدم اصلا لرزش ندارد فقط زمانیکه تک سرنشین هستم دنده 2گاز روفشارمیدم میلرزد. ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

آخرین ویرایش 4 ماه پیش توسط آرین
هادی
هادی
1 سال پیش

سلام خسته نباشین من پراید مدل ۹۰ دارم ماشین وقتی میخوای شتاب بگیری در هر دنده ای ماشین می لرزه وقتی پاتو از گاز بر می داری ماشین نمی لرزه لاستیک تازه عوض کردم چهار شاخه عوض کردم کوزه هاش سالمه جلوبندی سالمه علت چیه راهنمایی کنین ممنون میشم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  هادی
1 سال پیش

با سلام
دلایل بسیاری برای لرزش خودرو در هنگام شتاب‌گیری وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از:
لاستیک‌های خودرو، نقص در سنسور اکسیژن، مشکل در پلوس، معیوب بودن سنسور MAF، فرسوده شدن دسته موتور، احتراق ناقص پیشرانه، خرابی گیربکس، خمیدگی میله چرخ فرمان.
برای بررسی و عیب یابی این مشکل توصیه می شود حتما به یک کارشناس خودرو مراجعه نمائید تا پس از چکاپ کامل مشکل آن را برطرف نماید.

شهرام
شهرام
1 سال پیش

سلام و ارادت
من یه سمند مدل ۹۷ دارم و کارکرد واقعیش ۳۷ تا هست
ماشین در دنده ۵ وقتی که پدال گاز رو فشار میدم شروع به لرزیدن می‌کنه و وقتی پا رو از پدال برمیدارم لرزش ماشین میوفته و واقعا برای همه سوال شده که چرا؟!؟!؟
بعضی ها میگن از مشعلی پلوس هست اما مکانیکم میگه نه در ضمن بالانس درجا هم زدم
ممنون میشم راهنمایی کنید
با تشکر

بهران
بهران
در جواب  شهرام
6 ماه پیش

سلام داداش مشکلت حل شد؟منم همین مشکلودارم

مشاوره رایگان و ثبت سفارش