3.8
(639)

ایجاد مشکل در سیستم ترمز ABS، از آن دسته عیوب فنی خودرو است که باید خیلی زود نسبت به رفع آن اقدام نمایید. به یاد داشته باشید که در صورت خرابی ترمز ABS خودروی شما، دیگر مجاز به رانندگی در فرم سابق نیستید و حتما باید احتیاط‌های بسیار سطح بالاتری را به خصوص در سرعت‌های بالا، لحاظ کنید.

عیب‌یابی ترمز ABS

عیب‌یابی ترمز ضدقفل با روشن شدن چراغ هشدار ABS در بین چراغ‌های پشت آمپر، ظهور پیدا می‌کند. با مشاهده روشن شدن چراغ هشدار ABS؛ حتما لازم است که خودروی خود را برای بررسی و تعمیر، نزد یک تعمیرکار معتبر ببرید. در این حالت ممکن است مشکل ترمز ضدقفل از سنسورهای آن یا پمپ و غیره باشد.

علائم خرابی ترمز و علت داغ شدن لنت

علل روشن‌شدن چراغ ABS

دلایل روشن شدن چراغ ترمز abs 300x171 دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS
علت روشن شدن چراغ هشدار ABS

علت روشن شدن چراغ abs چیست؟ ترمزهای ABS برای اینکه بتوانند در هر لحظه عملکرد دقیق چرخ‌ها را بسنجند و مانع قفل‌شدن چرخ‌ها شوند، از چند سنسور استفاده می‌کنند. این سنسورها با توجه به نوع خودرو ممکن است روی هر چرخ یا در دیفرانسیل خودرو نصب شده‌ باشند.

درصورتی‌که سیستم ترمز وسیله نقلیه با مشکل مواجه شود، این سنسورها پیامی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و کامپیوتر نیز این اخطار را به‌صورت روشن‌شدن چراغ ABS به ‌راننده نشان می‌دهد.

نقص در سیستم ترمز ضدقفل می‌تواند هنگام ترمزگیری، باعث کاهش تسلط راننده روی خودرو شود و حتی در سرعت‌های بالا خسارات غیرقابل‌جبرانی را برای خودرو یا سرنشینان آن به‌همراه داشته باشد. در ادامه به چند دلیل روشن شدن چراغ abs خواهیم پرداخت.

  • رله ABS خراب شده باشد.
  • سوکت‌های متصل به سنسورها جابه‌جا شده‌ باشند.
  • فیوز ABS سوخته باشد.
  • پمپ ABS به‌درستی کار نکند.
  • سطح روغن ترمز کاهش یافته باشد.
  • سنسورهای چرخ به‌درستی کار نکنند.
نشانه خرابی ای بی اس 300x200 دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS
دلایل خرابی ترمز ای بی اس

خطرات رانندگی با چراغ ABS روشن

چراغ abs روشن شده حال باید چه کرد؟ گاهی ممکن است پس از روشن‌کردن خودرو، چراغ ABS روشن و پس از چند ثانیه خاموش شود. روشن و خاموش‌شدن لحظه‌ای چراغ ABS، نشان‌دهنده عملکرد صحیح این سیستم است و به‌هیچ‌وجه نگران‌کننده نخواهد بود؛ اما درصورتی‌که چراغ اخطار روشن بماند، نشان‌دهنده وجود اشکال در سیستم ترمز ABS است.

پس از روشن‌شدن چراغ اخطار ABS، هم‌چنان قابلیت استفاده از ترمزهای معمولی خود را دارید و مشکلی در عملکرد آن وجود ندارد؛ اما باید بدانید که از این لحظه به بعد، سیستم ترمز ضدقفل خودرو به‌درستی کار نمی‌کند و اگر نیاز به سیستم ترمز ABS پیدا کنید، ممکن است این سیستم فعال نباشد.

در این شرایط، توصیه می‌شود که به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز مراجعه و در جهت رفع مشکل پیش‌آمده اقدام کنید؛ زیرا سیستم ترمز ضدقفل در حفظ ایمنی خودرو و سرنشینان آن نقشی اساسی ایفا می‌کند.

علائم خرابی ترمز ABS

1- روشن شدن همزان چراغ ABS و چراغ ترمز

ترمز و ای بی ا 300x144 دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS
نشانه های خرابی ترمز ای بی اس

زمانی مشکل خرابی ترمز ABS به اوج خود می‌رسد که هم‌زمان دو چراغ ABS و چراغ سیستم ترمز به نشانه هشدار روشن شوند و روشن بمانند. در چنین مواقعی، باید به‌سرعت توقف کرده و با امداد خودرو تماس بگیرید؛

زیرا این مشکل بیانگر این موضوع است که سیستم ترمز ضدقفل دچار ایرادات اساسی شده و وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد. مطمئنا نادیده‌گرفتن چنین اخطار مهمی می‌تواند منجر به بروز فاجعه شود.

در آخر، باید گفت که چنان‌چه به هر دلیلی در سیستم ترمز خودرو نقصی ایجاد شود، بهتر است جوانب احتیاط را رعایت و از رانندگی با آن خودرو خودداری کنید؛ زیرا ممکن است مواقعی که نیاز به‌ متوقف‌کردن خودرو دارید، سیستم ترمز عمل نکند و جان شما و دیگران را در معرض خطر قرار دهد.

2- عملکرد نامناسب پدال ترمز

اگر عملکرد پدال ترمز خودروی شما مانند سابق نیست یا این که فشرده شدن آن بیش تر از قبل طول می کشد، نشان دهنده این است که پمپ ای بی اس دچار مشکل شده است. در صورت بروز چنین مشکلی آن را بسیار جدی بگیرید تا جان خود و دیگر سرنشینان را به خطر نیاندازید.

3- سفتی پدال ترمز

سفت شدن ترمز 300x176 دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS
سفت شدن پدال ترمز از علائم خرابی ترمز abs

اگر پدال ترمز خودرو نسبت به قبل سفت تر شد و برای ترمزگیری نیاز به اعمال نیروی بیش تری بر روی پدال بود، این احتمال هست که مشکل از پمپ ای بی اس باشد. البته سفتی پدال ترمز می تواند در اثر خرابی بوستر ترمز و یا شلنگ وکیوم هم باشد.

4- قفل شدن ترمز هنگام رانندگی

اگر در هنگام رانندگی عادی متوجه شدید که ترمز و یا چرخی قفل شده است، حتماً در سیستم ای بی اس خودرو مشکلی وجود دارد، زیرا اساس کار سیستم ای بی اس (Anti-lock Braking system) بر مبنای جلوگیری از قفل شدن چرخ هاست، اگر چنین مشکلی رخ دهد نشان دهنده عملکرد نادرست این سیستم است که باید سریعاً برطرف شود.

علائم خرابی سنسور ای بی اس

سنسورهای ABS در معرض پارگی و فرسودگی هستند و به مرور زمان از کیفیت عملکردشان کاسته می‌شود. در ادامه چند نشانه که دال بر وجود مشکل سنسور ABS است را به صورت کوتاه بررسی کرده‌ایم:

روشن شدن چراغ ABS

هشدار abs 300x150 دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS
دلایل خرابی و روشن شدن چراغ ترمز ABS

روشن بودن چراغ ABS شایع‌ترین نشان دال بر معیوب بودن سنسورهای ABS است. وقتی که کوچکترین مشکلی در سنسور ABS پیش می‌آید صفحه کامپیوتر خودرویتان، داده‌های مربوط به مشکل را دریافت نموده و فوراً اقدام به روشن نمودن چراغ چک ABS در پشت صفحه آمپر می‌کند.

این چراغ شبیه به چراغ چک خرابی موتور خودروی شماست. در صورت روشن شدن چراغ چک ABS، در سریع‌ترین زمان ممکن خودرویتان را به تعمیرگاه برده و جهت بازدید و خواندن کد مشکل‌دار در سیستم ABS، آن را به یک مکانیک حرفه‌ای نشان دهید.

هر گونه تعلل در انجام این کار می‌تواند خودروی شما را هر چه بیشتر مستعد تصادف کند. برای خواندن کد مشکل‌دار در سیستم ABS نیز می‌توان از یک اسکنر استفاده نمود. در نهایت، تعویض سنسور ABS به حل این مشکل کمک می‌کند.

مقاله پیشنهادی: علت روشن شدن چراغ چک ماشین و نحوه رفع آن

تأخیر در زمان متوقف شدن خودرو

سیستم ABS به شما کمک می‌کند تا خودرویتان را در زمان سریع‌تری متوقف نمایید. تنها کافی است که پدال ترمز را به حد کافی فشار داده تا این سیستم عمل کند. بنابراین، وجود هر نوع خطا در سنسور ABS موجب می‌شود تا سیستم ABS خودرویتان فعال نشود.

در چنین زمانی، متوجه می‌شوید که خودرویتان زمانی بیشتری را نسبت به زمان معمول آن برای عمل متوقف شدن صرف می‌کند. همچنین شما ممکن است دچار حسی مثل سر خوردن و رهاشدگی در خودرویتان شوید. برای حل این مشکل خودرو را به یک تعمیرگاه برده و با یک اسکنر کدهای خطا را در سیستم ABS آن خوانده و رفع کنید.

ضربه زدن پدال ترمز در زمان عمل ترمزگیری

چنانچه یک سنسور ABS سیگنال خطایی را به واحد ABS ارسال کند، در زمان ترمزگیری تجربه‌ای از ضربه زدن پدال را خواهید داشت. دلیل این وضع آن است که واحد کنترل ترمز خودرویتان به سبب دریافت اطلاعات غلط تصور می‌کند که در جاده‌ای لغزنده مشغول به رانندگی هستید در حالی که در عمل چنین نیست. برای حل نهایی این مشکل، اقدام به تعویض رینگ‌های ABS نمایید.

ضعف ترمزها در جاده‌های خیس

%name دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS
لیز خوردن خودرو از علائم خرابی سنسور ABS

سنسورهای ABS اطلاعات با ارزشی را روانه سیستم ABS می‌کنند، اطلاعاتی که امکان پایداری را برای خودرویتان مهیا نموده و موجب چسبندگی آن در جاده‌هایی می‌شود که از سطوح لغزنده بیشتری برخوردارند.

یخ‌زدگی و رطوبت بزرگترین دشمنان سیستم ترمز خودرویتان هستند و سیستم ABS در اغلب اوقات احتمالاً تنها سپر دفاعی خودروی شما در هنگام کاهش چسبندگی در فصل زمستان هست و در چنین موقعیتی، این سامانه حتی از نقش چه بسا مهم‌تری نسبت به تایرهای چهار فصل برخوردار است.

بنابراین اگر شما حس می‌کنید که در حال از دست دادن کنترل خود بر خودرو در هنگام عمل ترمزگیری در جاده‌های خیس هستید، این نشانی از آن است که سنسورهای ABS خودرویتان در شرایط بهینه خود قرار ندارند. با این‌حال، این امکان نیز وجود دارد که واحد کنترل ABS خودروی شما به نحو درستی نمی‌تواند عمل کند.

برای حل این مشکل، ابتدا اقدام به تعمیر وایرهای معیوب در سیستم ABS نموده و در صورت نیاز، اقدام به تعویض کامل واحد کنترل ABS خودرویتان نمایید.

دلایل خرابی سنسور ترمز ABS

علت خرابی ای بی اس 300x225 دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS
علت خرابی سنسور ترمز abs
  • پاره شدن کابل
  • آسیب خارجی
  • آلودگی زیاد
  • افزایش فاصله بلبرینگ چرخ
  • آسیب مکانیکی به کدگذار چرخ

 نحوه تست ترمز abs

قبل از بررسی چراغ‌های هشدار، موارد زیر برای عیب‌یابی و تشخیص درست توصیه می‌شوند:

  • سابقه و حافظه‌ی عدم کارکرد آن را چک کنید.
  • منبع ولتاژ (باتری ماشین) و سیگنال‌ها را توسط یک مولتی‌متر و اسیلوسکوپ و اهم‌متر بررسی کنید.
  • بازرسی چشمی کابل‌ها و مجموعه‌ی مکانیکی را انجام دهید.
  • سیگنال‌های هر سنسور چرخ را مقایسه و ارزیابی نمایید
  • برای تشخیص صحیح عیب، باید از اطلاعات فنی مناسب برخوردار باشید. همچنین به مراکز معاینه‌ی فنی‌ای مراجعه کنید که نسبت به دانش فنی تکنسین‌های آنها اطمینان‌خاطر داشته باشید.

سوالات متداول ترمز ABS

در بخش انتهایی این مقاله، سوالات متداول مطرح شده را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هشدار ترمز 300x180 دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS
علائم خرابی ترمز ای بی اس
به چه دلایلی چراغ abs خودرو روشن می‌شود؟
  • رله ABS خراب شده باشد.
  • سوکت‌های متصل به سنسورها جابه‌جا شده‌ باشند.
  • فیوز ABS سوخته باشد.
  • پمپ ABS به‌درستی کار نکند.
  • سطح روغن ترمز کاهش یافته باشد.
  • سنسورهای چرخ به‌درستی کار نکنند.
4 بخش اصلی ترمز‌های abs کدامند؟

سنسورهای سرعت، پمپ، سوپاپ‌ و کنترل کننده

اگر هم‌زمان دو چراغ ABS و چراغ سیستم ترمز در حین رانندگی روشن شود چه کاری باید انجام دهیم؟

در این شرایط به سرعت خودرو را متوقف کنید و با امداد خودرو تماس بگیرید زیرا سیستم ترمز abs دچار مشکل اساسی شده است.

خرابی ترمز ای بی اس 300x225 دلایل و نشانه های خرابی ترمز ABS
علت چوب شدن ترمز ABS

نکات پایانی نشانه های خرابی ترمز ABS

زمانیکه چراغ ABS در زمان روشن بودن خودرو ظاهر شود یعنی در سیستم ترمز شما اختلال به وجود آمده و Abs از دور خارج میشود یعنی ترمز های خودرو به حالت معمولی برمیگردد، چرخ ها در هنگام ترمز ناگهانی قفل میکند و خودروی شما دیگر نمیتواند از ترمز ضد قفل بهره ببرد.

رایج ترین علائم خرابی ترمز ABS عبارتند از:

1- در هنگام ترمز گیری پدال ترمز حالت ویبره شدید دارد و در بعضی موارد حالت چوب شدگی ترمز و صدای مهیبی در این لحظه به گوش میرسد.

2- در هنگام ترمز گیری خودرو به طرفین کشیده میشود.

3- در بعضی از خودروها کیلومتر شمار از کار می افتد.

این اختلال میتواند از سطح روغن ترمز، لنت ناکافی، خرابی سنسورهای هر چرخ و یا بلوک خود ABS باشد.

⚠️ برای رفع عیب در زمان روشن بودن این چراغ حتما باید به مراکز تخصصی مجهز به دستگاه دیاگ مراجعه تا بوسیله ی دیاگ عیب مشخص شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
26 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
جباری
جباری
3 سال پیش

سلام شب تون بخیر امروز یکشنبه ۷ دیماه ۹۹ چراغ abs خودروی جیلی امگرند بنده روشن شد یکبار خاموش کردم از بین رفت ولی باز روشن و مجددا خودش خاموش میشد چند لحظه بعد چراغ های ماشین خاموش شد اما رادیو کار می کرد حتی فرمان را به سمت چپ می پیچیدم ژیژ میکرد بعد در حالت ایستاده امتحان کردم و فرمان را به چپ و راست میچرخاند بازم ژیژ میکرد علت چه میت اند باشد گفتم شاید آنلاین باشید قبل از رفتن به تعمیرگاه مطلب را نوشتم چون الان ساعت ۸ شب هست با تشکر

جباری
جباری
3 سال پیش

سلام شب تون بخیر امروز یکشنبه ۷ دیماه ۹۹ چراغ abs خودروی جیلی امگرند بنده روشن شد یکبار خاموش کردم از بین رفت ولی باز روشن و مجددا خودش خاموش میشد چند لحظه بعد چراغ های ماشین خاموش شد اما رادیو کار می کرد حتی فرمان را به سمت چپ می پیچیدم قژقژ میکرد بعد در حالت ایستاده امتحان کردم و فرمان را به چپ و راست میچرخاند بازم قژقژ میکرد علت چه میت اند باشد گفتم شاید آنلاین باشید قبل از رفتن به تعمیرگاه مطلب را نوشتم چون الان ساعت ۸ شب هست با تشکر

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  جباری
3 سال پیش

با سلام
با توجه به مشکلات متعدد برقی دینام خودروی خود را چک کنید .

اسماعیل
اسماعیل
2 سال پیش

سلام
شب تون بخیر
چراغabc وچراغ ترمز دستی روشن شد ماشین پراید بعد از خاموش کردن ماشین دیگه ماشین روشن نشد
دلیلش چی می تونه باشه ممنون از همکاریتون

محمد
محمد
در جواب  اسماعیل
8 ماه پیش

منم همچین مشکلی برام پیش اومد
اگر جوابی پیدا کردید به ماهم بگید

Moslem
Moslem
2 سال پیش

سلام بنده یک سمند اف سون مدل ۹۵ دارم که بعضی وقت ها هنگام ترمز گرفتن صدای بدجوری میده ترمز هم نمی گیره انگار که آهن به آهن می خوره ترمز هم خالی میکنه لنت ها چک کردم سالم بودن

رزا راد
رزا راد
2 سال پیش

سلام وقت بخیر
مرسی از مطلب مفیدتان
خودرو هیوندا i20 دارم که متوجه شدم اصطلاحا پدال زیر پا خالی میشود و ترمز دیرتر عمل میکند ۴ چرخ و روغن ترمز چک شد،هواگیری انجام شد ولی همچنان پدال خوب عمل نمیکرد که تشخیص پمپ ترمز دادن و تعویض شد اما مشکل برطرف نشد درحال حاضر ایراد Abs گرفتند با اینکه هیچ سنسوری روشن نشده و خطایی روی سیستم نیفتاده…آیا ممکن است ؟

ساینا سفید
ساینا سفید
در جواب  رزا راد
7 ماه پیش

منم این مدلی شده ماشینم مشکلت حل شد؟

محمد
محمد
2 سال پیش

عالی بود

شهریار
شهریار
2 سال پیش

سلام وقت بخیر
من ماکسیما دارم گاهی اوقات چراغ abs روشن میشه سریع خاموش میشه و همیشه وقتی ماشینو روشن میکنم اولین ترمزو ک میگیرم خود ب خود abs فعال میشه و پدال ضربه میزنه و هر از چند گاهیی چرخ های عقب گیر میکنن و صدا میدن

کمال
کمال
1 سال پیش

توضیحات عالی بود سپاس

احمدرضا
احمدرضا
1 سال پیش

صدای خِر خِر هنگام دنده عقب رفتن از چیه ؟
پیغام:
Maneuver braking ….
هم دیده میشه .
توی گلف جی تی آی.
دومین باره که برام اتفاق میافته و انگار یه سنگ زیر ماشین گیر کرده و یه جورایی ماشین یه لحظه قفل میکنه !

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  احمدرضا
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید مربوط به سیستم ترمز خودروی شما است و نیاز به بررسی توسط یک متخصص دارد، اما احتمال اینکه نیاز به تعویض لنت داشته باشد زیاد است.

MOHAMMAD
MOHAMMAD
1 سال پیش

سلام. من پژو دارم. الان هر وقت میخوام ترمز بگیرم حالت چوب شدگی و صدای مهیب داره. لنت های جلو رو هم پارسال عوض کردم اما مال عقب رو ۶ ساله عوض نکردم. به نظرتون مشکلش چیه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  MOHAMMAD
1 سال پیش

با سلام
این مشکلی که شما بیان نمودید حتما باید بررسی و چکاپ گردد تا دلیل آن مشخص شود زیرا میزان کارکرد خودروی خود را بیان ننموده اید. توصیه می شود برای عیب یابی و رفع عیب حتما به یک متخصص یا کارشناس مراجعه نمائید.

رضا
رضا
در جواب  MOHAMMAD
1 سال پیش

سلام ۴۰۵ من هم مثل شما شده چکار کردید درست شد؟؟؟

جلال مصطفایی
جلال مصطفایی
1 سال پیش

سلام.من تیبا ۱ مدل ۹۲ دارم.کله پلوس تعویض کردم.از اون موقع وقتی ترمز میگیرم پدال میلرزه و صدا میده.بعد چند بار صدا دادن و لرزش چراغ ای بی اس روشن میشه و دیگه معمولی میشه.البته ترمزم هم خیلی پایین میگیره.کمکم کنید.

علی لطفی
علی لطفی
در جواب  جلال مصطفایی
8 ماه پیش

سلام منم دقیقا همین مشکلو دارم چکار کردین که درست شد؟

ابراهیم نواح
ابراهیم نواح
1 سال پیش

سلام این صداهایی که میفرمایید از ماشین میاد ولی چراغ abs روشن نمیشه ،،،،البته این صدا فقط در دنده یک و دو که سرعت کم هست میاد.
خواهشا راهنمایی فرمایید

Ch*
Ch*
1 سال پیش

سلام خدا قوت . اگر absپراید عمداً قطع شود آیا کیلومتر شمار هم از کار می افتد؟

کیان باتری
در جواب  Ch*
11 ماه پیش

با سلام
خیر قطع کردن کابل ABS خودروی پراید هیچ ارتباطی با کابل دور موتور و کیلومتر شمار این خودرو ندارد.

علی
علی
11 ماه پیش

سلام. دلیل روشن شدن هم زمان چراغ Abs و چراغ ترمز دستی و همچنین از کار افتادن کیلومتر شمار (سرعت سنج) ساینا چیه؟؟

کیان باتری
در جواب  علی
11 ماه پیش

با سلام
این مشکل دلایل فراوانی می تواند داشته باشد، از جمله وجود خطا در کامپیوتر خودرو، خرابی یا فرسودگی دینام و …
برای بررسی و چکاپ این مشکل حتما بایستی به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.

سعید
سعید
11 ماه پیش

سلام. من یه 111مدل 90دارم. 1سال میشه چراغ abs روشنه. جدیدا ماشینه روشن میکنم حرکت میکنم ترمز میگیرم صدای قر قر بلندی از چرخای جلو میاد و ترمز به سختی میگیره که ماشین واسه، پدال هم زیر پام پر و خالی میشه. بعد چند دقه که چراغ sbs روشن میشه ترمز درست میشه. علتش چیه؟ میخام بدونم رفتم درست کنم سرم کلاه نزارن خرج الکی بتراشن. مرسی جوابدین

محمد
محمد
8 ماه پیش

سلام abs وترمز دستی روشن شد وقتی ایستادم ماشین پر پر کرد وماشین خاموش شد وبرق پشت کیلومتر می امد ولی استارت اصلا نمیخورد وبا هل دادن ماشین روشن شد ودوباره پر پر کرد وخاموش شد

مهدی
مهدی
7 ماه پیش

درود من پراید ۹۴یورو ۴ دارم چراغ چک روشن شد و کیلومتر شمار و عقربه کیلومتر کار نمیکند رفتم دستگاه زدم ای بی اس رو نشون نمیدن بنظر شما برد ای بی اس یا لوازم آن سوخته است چون مکانیک گفت سوخته و هشت میلیون تعویض میکنمممنون

مشاوره رایگان و ثبت سفارش