3.9
(34)
شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین اگر به صورت درست و اصولی باشد باعث ماندگاری باتری می شود و عمر باتری ثابت خواهد ماند.

اگر می خواهید باتری ماشین را برای مدت زمانی طولانی در انبار نگه دارید یکی از مهم ترین نکات این است که مراقب باشید هیچ وقت ولتاژ باتری کمتر از 12.4 ولت نشود. توصیه می شود برای این کار از “نگهدارنده باتری” استفاده کنید (وسیله ای که بر باتری نظارت کرده و پتانسیل آن را حفظ می کند).

شارژرهایی که برای نگهداری باتری طراحی شده اند دو مدل دارند:

شارژهای قدیمی “شناور” که با تزریق آمپراژ حتی وقتی باتری کاملا شارژ است ولتاژ باتری را ثابت نگه می دارند. رنج ولتاژ این شارژها از 13 تا 13.8 متغیر است. شارژهای چند مرحله ای اتومات که بر باتری نظارت کرده و فقط در هنگام لزوم آن را شارژ می کنند. این شارژها آمپراژ و ولتاژهای مختلفی دارند. برخی از این شارژهای چندمرحله ای می توانند مثل شارژهای معمولی هم کار کنند.

اگر استفاده از محافظ شارژ باتری برایتان مقدور نیست طی مدتی که قرار است باتری را انبار کنید آن را از خودرو جدا کنید تا شارژ باتری تخلیه نشود. همیشه قبل از اینکه باتری را کنار بگذارید اول آن را با یک شارژر کاملا شارژ کنید و بعد هر سه تا شش ماه ولتاژ باتری را چک کنید که کمتر از 12.4 افت نشود.

شرایط انبار نگهداری باتری ماشین

انبار باتری ها بايد تميز, خنك و مكاني خشك و بدور از منابع گرمايی نظير گرمای مستقيم خورشيد, رادياتورها و يا لوله های بخار باشد.

باتري بايد تحت شرايط زير در انبار نگهداری شود:

رطوبت كم . دما 15-  تا  40  درجه سانتيگراد . محيطي عاری از گرد و غبار و به دور از نور مستقيم خورشيد.

car Battery Storage  شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
شرایط انبار کردن باتری ماشین

شرايط نگهداري باتري تا قبل از نصب

  • باتريها بطور طبيعي تمايل به تخليه دارند. عوامل مؤثر مثل تخليه خودبخود و دماي بالا، رطوبت، گرد و غبار اين حالت تخليه را تشديد مينمايند. ضمناً توجه گردد باتريها نبايد بيشتر از 4 الي 7 روز در پالت هاي فلزي نگهداري شوند و بايد كاملا از سطح زمين عايق باشند و توصيه ميگردد براي مدت هاي طولاني از پالتهاي چوبي استفاده گردد و از تماس نور شديد خورشيد جلوگيري گردد.
  • باتريهاي سرب – كلسيمي تخليه آرامتري نسبت به باتريهاي معمولي (مثل آنتيمواني) دارند.
  • نرخ دشارژ خودبخودي باتريها در حالت طبيعي به ميزان %60 -%1 در ماه است كه بستگي به نوع باتري و دماي محيط دارد.
  • در دماي اتاق دشارژ يا تخليه باتريهاي سرب- كلسيمي تقريبا 0033/0 ولت در هر روز است. در حاليكه باتريهاي سرب آنتيمواني، 01/0 ولت در هر روز در دماي 25 درجه سانتيگراد مي باشد.
  • دما عامل تأثير گذار و مهمي بر روند تخليه باتريها ميباشد، در هر 7/7- درجه سانتيگراد سرعت دشارژ يا تخليه دو برابر ميشود.

زمان مجاز انبار کردن باتری خودرو

با توجه به اينكه ناهماهنگي در مقاومت داخلی باتري در هنگام اتصال سری و موازی اختلاف جريان بين رشته های مختلف اتصال را تشديد می كند لذا ضرورت دارد باتري پس از تحويل گيری از كارخانه سازنده حداكثر ظرف يك ماه در محل های مربوطه نصب و مورد بهره برداري قرار گيرد.

تمام باتریهای سرب – اسیدی دارای پدیده دشارژ خودبخودی ( Self-Discharge)  هستند. دشارژ خودبخودی باعث می شود ولتاژ مدار باز باتری ها افت پیدا کند و در نتیجه ظرفیت باتری ها نیز افت پیدا می کند.

 در زمان انبارداری باتری به موارد ذیل دقت شود :

میزان تخلیه خودبخودی نسبت مستقیمی با درجه حرارت محیط نگهداری باتری دارد. میزان تخلیه خودبخودی در درجه حرارت های پایین تر کمتر خواهد بود. برعکس در درجه حرارت های بالاتر میزان تخلیه خودبخودی بیشتر خواهد بود.

همانطوریکه می دانید یکی از پارامترهای مهم در انبارداری ولتاژ ( مدار باز ) است. که ارتباط مستقیمی با غلظت الکترولیت باتری ها دارد. به منظور جلوگیری از خرابی صفحات باتری ها هنگام انبار کردن توصیه می شود باتری ها را قبل از انبار کردن کاملاً شارژ کنید. شارژ باتری ها را با روش مجدد( اکولایز) انجام دهید.

راههای افزایش طول عمر باتری خودرو

وقتی نوبت به سیستم الکتریکی خودرو می رسد، باید بدانیم که باتری خودرو یکی از حیاتی ترین قطعات است. باتری خودرو انرژی ضروری مورد نیاز برای راه اندازی موتور، روشن کردن چراغ ها و کارکرد قطعات الکتریکی مختلف مانند تهویه مطبوع، استریو و شیشه های برقی را تامین می کند. برای سالم نگه داشتن باتری خودرو، به یاد داشته باشید که به طور مرتب آن را چک کنید، آن را تمیز نگه دارید، نگهدارنده را محکم کنید، از عایق برای محافظت از آن در برابر سرما و حفظ سطح مایع آن استفاده کنید، سفرهای کوتاه را محدود کنید، وسایل برقی را قبل از روشن کردن ماشین خود خاموش کنید، از قرار گرفتن در دمای بسیار سرد یا بسیار گرم اجتناب کنید و به طور مکرر با ماشین خود رانندگی کنید.

نحوه تعمیر باتری اتمی

اینها همه عوامل حیاتی هستند که می توانند به افزایش طول عمر باتری ماشین شما و جلوگیری از خرابی های غیرمنتظره کمک کنند. وقتی باتری خودرو از کار بیفتد شما سرگردان می شوید و نیاز به یدک کش یا تعویض باتری پیدا می کنید. با نگهداری باتری خودرو در شرایط خوب، از عملکرد بهینه وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید.

سالم نگه داشتن باتری برای خودروی شما بسیار مهم است تا وسیله نقلیه شما برای مدت طولانی کار کند. این نکات عملی را دنبال کنید تا مطمئن شوید باتری شما در بهترین حالت باقی می ماند. با پیروی از این روش های ساده و در عین حال موثر، می توانید طول عمر باتری خودروی خود را افزایش دهید و از هزینه های اضافی تعویض باتری جلوگیری کنید.

علائم باتری خراب یا از کارافتاده

اگر چراغ‌های جلوی شما از دور کم نور به نظر می‌رسند، اما با دور موتور روشن می‌شوند، این یکی از نشانه‌هایی است که ممکن است باتری شما ضعیف یا از کار افتاده باشد.

علامت دیگر: استارت به آرامی می چرخد و به سختی ماشین را روشن می کند. ممکن است مشکلی در سیم کشی دینام داشته باشید که مانع از شارژ کامل باتری می شود. اگر اینطور است تسمه پروانه را چک کنید. اگر شل، فرسوده یا ترک خورده است، آن را تعمیر یا تعویض کنید.

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
علائم باتری خراب یا از کارافتاده

دلایل زیر می تواند باعث شود باتری ماشین ضعیف شود:

  • سفرهای کوتاه مکرر؛
  • لوازم جانبی زیاد است یا اینکه اضافه شده است.
  • باتری که به پایان عمرش نزدیک می شود. به دنبال تاریخ خرید روی باتری باشید (ممکن است دست نوشته باشد). همچنین کیس باتری دارای برچسبی است که عمر مورد انتظار باتری را نشان می دهد – مثلاً 60 یا 84 ماه. اگر به تاریخ مورد نظر نزدیک شده است، آن را تعویض کنید.

روش اول

تعمیر و نگهداری باتری

1. کابل های و ترمینال های باتری را با آب و جوش شیرین تمیز کنید.

ابتدا با پیدا کردن درپوش قرمز، قطب مثبت باتری را شناسایی کنید. همیشه ابتدا کابل منفی را جدا کنید. پیچ اتصال سیم ها را به ترمینال منفی در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و سیم را بالا ببرید. همین کار را برای قطب مثبت نیز انجام دهید، مطمئن شوید که 2 سیم را به هیچ قسمت فلزی ماشین متصل نکنید. سپس مخلوطی با نسبت 1 به 1 از جوش شیرین و آب درست کنید.

در قسمت بالای باتری، هرگونه خوردگی کابل ها را با یک برس غیرفلزی تمیز کنید و با آب خنک بشویید.

پیچ های گیره کابل باتری را باز کنید و به آرامی آنها را بچرخانید. اگر گیر کرده اند از کشنده کابل استفاده کنید. هرگز روی پایه های باتری خودکار کاوش نکنید. اگر ترمینال پایه جانبی دارید، از آچار جعبه ای 5/16 اینچی برای شل کردن کابل ها استفاده کنید. با برداشتن کابل‌ها، خوردگی اطراف ترمینال های باتری و کابل‌های خودکار را با تمیزکننده پایه تمیز کنید.

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
کابل های و ترمینال های باتری را با آب و جوش شیرین تمیز کنید.
  • پس از اتمام کار، ترمینال ها را با دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • به یاد داشته باشید وقتی کارتان تمام شد، باتری را به درستی وصل کنید. همیشه ابتدا ترمینال مثبت را دوباره وصل کنید.
  • زنگ زدگی و خوردگی روی ترمینال های باتری، عملکرد و طول عمر آن را کاهش می دهد.

2. ترمینال های باتری را با اسپری ترمینال تمیز کنید تا از خوردگی آنها جلوگیری شود.

پس از اینکه ترمینال های باتری را تمیز کردید، با اسپری از آنها در برابر خوردگی بیشتر محافظت کنید. قوطی را در فاصله 4 اینچ (10 سانتی متر) از ترمینال نگه دارید و اسپری کنید تا اتصال پوشش داده شود. سپس ترمینال دیگر را اسپری کنید.

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
ترمینال های باتری را با اسپری ترمینال تمیز کنید تا از خوردگی آنها جلوگیری شود.
  • برای محافظت از ترمینال و نقطه اتصال در برابر خوردگی، پس از اتصال مجدد باتری دوباره از اسپری استفاده کنید.
  • اسپری ترمینال از فروشگاه های قطعات خودرو قابل خریداری است. فقط از محصولاتی استفاده کنید که برای استفاده در ترمینال های باتری طراحی شده اند.

3. سطح الکترولیت (مایع باتری) را بررسی کنید.

درپوش های هواکش بالای باتری را و درب سلول های باتری را به آرامی باز کنید و با یک چراغ قوه به داخل هر سلول نگاه کنید. مایع باید صفحات باتری را بپوشاند. اگر اینطور نیست، سطح آن بسیار پایین است.

مخلوط آب و اسید (الکترولیت) در باتری باید حدود 1/2 اینچ باشد یا تا انتهای آن پر شود.

اگر نیاز به اضافه کردن آب به باتری ماشین دارید، از آب مقطر تمیز استفاده کنید، مراقب باشید که سلول ها بیش از حد پر نشوند، سپس جعبه باتری را از نظر ترک خوردگی بررسی کنید. اگر ترک پیدا کردید، باتری را تعویض کنید. اگر مایع باتری اضافه می کنید، قبل از بررسی وضعیت و شارژ باتری، اجازه دهید آب با الکترولیت برای چند ساعت مخلوط شود. این چیزی است که باید در مورد عایق شدن باتری بدانید.

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
سطح الکترولیت (مایع باتری) را بررسی کنید.
  • قبل از تعویض درپوش های هواکش، مایع اضافی را با یک پارچه پاک کنید. برای جلوگیری از کثیفی داخل باتری، سلول ها را پاک کنید.
  • ممکن است مجبور شوید از یک پیچ گوشتی سر صاف برای باز کردن درپوش های هواکش استفاده کنید. به یاد داشته باشید که آنها را دوباره به صورت ایمن قرار دهید.
  • از آب لوله کشی استفاده نکنید و به جای آن از آب مقطر استفاده کنید. آب لوله کشی دارای مواد معدنی حل شده است که بر عملکرد باتری تأثیر می گذارد.
  • هر بار که روغن را تعویض می کنید، یا تقریباً هر 6 ماه، سطح مایع باتری را بررسی کنید.

4. چشمی باتری را بررسی کنید.

اگر باتری بدون تعمیر و نگهداری دارید، بررسی کنید که آیا یک نقطه سبز در نشانگر شیشه ای چشمی شارژ وجود دارد یا خیر. رنگ سبز یعنی باتری ماشین خوب است. اگر تیره است، نیاز به شارژ مجدد دارد. اگر زرد است یا اصلا رنگ ندارد (با دقت بررسی کنید و از چراغ قوه استفاده کنید)، باتری را تعویض کنید.

5. سینی باتری را بررسی کنید.

با برداشتن گیره نگهدارنده باتری شروع کنید. باتری ماشین را جدا کنید، از کابل منفی سپس از کابل مثبت شروع کنید. از دستگیره استفاده کنید یا یک تسمه سنگین به گوشه های کنار باتری ببندید و به آرامی آن را بیرون بیاورید. مراقب باشید، اسید باتری بیرون نریزد زیرا بسیار خطرناک است.

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
سینی باتری را بررسی کنید.

پس از اتمام باتری، سینی باتری را که روی آن قرار دارد تمیز کنید و اگر خوردگی دارد، آن را تعویض کنید. باتری ها سنگین هستند و نیاز به پایه محکم دارند. به یاد داشته باشید که هنگام کار با باتری همیشه از محافظ چشم و دستکش استفاده کنید و هرگز در حین کار با باتری سیگار نکشید.

6. از یک نگهدارنده باتری استفاده کنید یا اینکه نگهدارنده را محکم کنید تا از لرزش باتری در اطراف جلوگیری کنید.

باتری ها وقتی استفاده نشوند شارژ خود را از دست می دهند. در اینصورت پس از مدتی استفاده نکردن از باتری حتی در صورتیکه باتری را شارژ کامل کرده بودید با یک باتری خالی مواجه می شوید.

برای سالم نگه داشتن باتری ها، باید هر شش هفته یکبار شارژ شوند. اما اینکه دائما به شارژ متصل باشد هم ایده خوبی نیست، زیرا باعث شارژ بیش از حد باتری و کاهش طول عمر آن می شود. در عوض، روی یک نگهدارنده باتری سرمایه گذاری کنید که ولتاژ باتری را کنترل می کند و به طور خودکار شارژ را تنظیم می کند تا از شارژ کم و همینطور شارژ بیش از حد آن جلوگیری کند.      

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
نگهدارنده باتری را محکم کنید

لرزش بیش از حد نیز می تواند به مرور زمان به باتری آسیب برساند. نوار نگهدارنده باتری را ثابت نگه می دارد و از آسیب ناشی از لرزش باتری جلوگیری می کند. با باز کردن کاپوت و تکان دادن باتری، از محکم بودن باتری خودرو مطمئن شوید. اگر باتری حرکت کند، به این معنی است که نگهدارنده خیلی شل است. پیچ و مهره های اتصال نگهدارنده به باتری را پیدا کنید. آنها معمولا در امتداد بالای باتری جایی که میله نگهدارنده در سراسر آن کشیده شده است، قرار دارند. از یک آچار سوکت استفاده کنید و پیچ ها را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سفت شوند.

  • نگهدارنده ها در خودروهای مختلف انواع مختلفی دارند. رایج ترین نوع آن نواری است که در بالای باتری کشیده می شود. برخی خودروها به جای آن از پد نگهدارنده استفاده می کنند. این پدها در امتداد پایه باتری قرار دارند.
  • اگر نگهدارنده به هر نحوی آسیب دید، فورا آن را تعویض کنید. این نوع قطعات در فروشگاه های قطعات خودرو موجود است.

7. یک باتری جدید وصل کنید.                                                       

باتری جدید را با احتیاط در جای خود بلند کنید. گیره نگهدارنده را وصل کنید، سپس کابل را ابتدا به ترمینال مثبت و سپس به ترمینال منفی وصل کنید. قبل از اینکه گیره های کابل را به پایه ها ببندید، کمی وازلین روی ترمینال بمالید. گریس به کندی خوردگی باتری کمک می کند.

اکثر باتری ها هنگام خرید حداقل 75 درصد شارژ می شوند و باید برای روشن کردن ماشین و رانندگی شما آماده باشند. قبل از استفاده از فروشنده باتری بپرسید که آیا باتری جدید شما نیاز به شارژ دارد یا خیر. همیشه باتری خودرو را با باتری ای بهتر از باتری اصلی تعویض کنید.

8. باتری را در یک گرمکن باطری بپیچید تا از آسیب ناشی از سرما جلوگیری کنید.

اگر در آب و هوای سرد زندگی می کنید یا زمستان در راه است، یک بخاری باتری می تواند از مرگ باتری شما در سرما جلوگیری کند. اینها اساسا ژاکت هایی هستند که روی باتری قرار می گیرند و آن را گرم نگه می دارند. گرمکن باتری را از فروشگاه قطعات خودرو تهیه کنید و دستورالعمل‌های نصب آن را دنبال کنید.

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
باتری را در یک گرمکن باطری بپیچید
  • 2 نوع اصلی گرم کننده باتری وجود دارد. اولی پارچه عایق است که دور باتری می پیچد که ارزان تر هم هستند اما تاثیر کمتری دارند. مورد دوم یک پوشش لاستیکی است که وقتی آن را وصل می کنید باد می شود. مورد دوم عایق بیشتری را برای باتری فراهم می کند.
  • برای برخی از گرمکن ها، باید باتری را به طور کامل خارج کنید تا آن را بپوشانید. در برخی دیگر، گرم کننده در حالی که باتری سر جای خود است، دور آن می پیچد. دستورالعمل های مربوط به هر محصول را در زمان استفاده دنبال کنید.

روش دوم

حفظ شارژ باتری

1. میزان شارژ باتری را بررسی کنید.

اگر باتری با سیکل عمیق دارید، الکترولیت را در هر سلول آزمایش کنید. توپ را روی هیدرومتر فشار دهید و محلول را داخل تستر بکشید. سطح تستر را با دقت نگه دارید و عدد را یادداشت کنید. محلول را دوباره به همان سلول بریزید.

تسترها با فرض اینکه باتری 80 درجه است کالیبره می شوند. به ازای هر 10 درجه بالای 80، 0.04 را اضافه کنید و برای هر 10 درجه زیر 80، 0.04 را کم کنید. اگر ملاحظه کردید که سلولی با سایرین 0.05 یا بیشتر تفاوت داشت، باتری را تعویض کنید. یک باتری کاملا شارژ شده باید میزان 1.265 یا بالاتر را داشته باشد.

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
میزان شارژ باتری را بررسی کنید.

اگر همه اعداد نسبتاً کم یا کم (1.200 کم است) اما ثابت هستند، باتری را شارژ کنید.

2. هنگامی که ماشین کار نمی کند، هر وسیله ای را از برق بکشید.

وقتی ماشین کار نمی کند، وسایل برقی مستقیماً از باتری نیرو می گیرند. پس از خاموش کردن خودرو، تمام تلفن‌های همراه، GPS یا هر وسیله دیگری را که به درگاه شارژ وصل شده‌اند را از برق بکشید. تا زمانی که ماشین را دوباره روشن نکنید، چیزی را دوباره به برق وصل نکنید.

  • وقتی ماشین خاموش است چیزی را متصل به برق نگه ندارید. این کار می تواند برق را تخلیه کند و منجر به از بین رفتن باتری شود.
%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
هنگامی که ماشین کار نمی کند، هر وسیله ای را از برق بکشید

3. وقتی موتور خاموش است چراغ های جلو و چراغ های داخلی را خاموش کنید.

درست مانند وسایل برقی، چراغ ها در زمانی که ماشین کار نمی کند، برق را مستقیماً از باتری می گیرند. وقتی ماشین را خاموش کردید، تمام چراغ های روشن را خاموش کنید. تا زمانی که موتور را روشن نکرده اید، آنها را دوباره روشن نکنید.

  • قبل از اینکه از ماشین دور شوید، مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید که چراغ‌های جلوی شما خاموش هستند.
%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
وقتی موتور خاموش است چراغ های جلو و چراغ های داخلی را خاموش کنید

4. برای شارژ نگه داشتن باتری، از ماشین به طور منظم استفاده کنید.

باتری‌های خودرو هنگام رانندگی شارژ می‌شوند، بنابراین خودرو را برای هفته‌ها در حالت خاموش رها نکنید. حداقل یک بار در هفته 20 دقیقه رانندگی کنید تا باتری شما زمان کافی برای شارژ شدن داشته باشد.

  • اگر به هر دلیلی نمی توانید ماشین را برانید، بگذارید 20 دقیقه بدون حرکت روشن باشد. البته این راه حل ایده آلی نیست، اما به شارژ باتری کمک می کند.
%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
برای شارژ نگه داشتن باتری، از ماشین به طور منظم استفاده کنید

5. باتری خود را تا 12.6 ولت شارژ نگه دارید.

این ولتاژ ایده آل برای شارژ باتری است. اگر شارژ باتری از این سطح پایین بیاید، عملکرد و طول عمر آن کاهش می یابد. یک ولت متر بگیرید و سیم مثبت (قرمز) را به قطب مثبت باتری و سیم منفی (مشکی) را به قطب منفی وصل کنید. آنها را برای چند ثانیه در آنجا نگه دارید و منتظر بمانید تا کنتور یک عدد تولید کند.

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
باتری خود را تا 12.6 ولت شارژ نگه دارید
  • اگر شارژ باتری کمتر از 12.6 ولت بود، ابتدا یک شارژر باتری را با وصل کردن سیم منفی به سیم منفی و سپس سیم مثبت را به ترمینال مثبت وصل کنید. باتری را تا 12.6 ولت شارژ کنید.
  • همیشه هنگام تست و شارژ باتری از دستکش لاستیکی استفاده کنید.
  • باتری خود را هر 6 ماه یکبار تست کنید و حداقل یک بار زمانی که هوا سرد است این کار را انجام دهید زیرا دمای پایین می تواند شارژ باتری را کاهش دهد.

6. اگر برای مدت طولانی از آن استفاده نمی کنید، یک شارژر قطره ای را به باتری وصل کنید.

یک شارژر قطره ای به پریز برق متصل می شود و شارژ ثابتی را برای باتری فراهم می کند. این شارژر، حتی زمانی که از ماشین استفاده نمی کنید، باتری را در ولتاژ صحیح شارژ نگه می‌دارد و یک وسیله مفید برای اتومبیل هایی است که استفاده نمی شوند. شارژر قطره ای را به همان روشی که یک شارژر معمولی را وصل می کنید وصل کنید. ابتدا سیم منفی را به ترمینال منفی قلاب کنید، سپس سیم مثبت را وصل کنید. سپس شارژر را تا زمانی که دوباره از ماشین استفاده کنید وصل کنید.

%name شرایط انبار کردن و نگهداری از باتری ماشین
شارژر قطره ای به باتری وصل کنید
  • شارژرهای قطره ای در بین دارندگان کلکسیونی از خودروهای کمیاب که از آنها استفاده نمی کنند بسیار محبوب هستند.
  • زمانی که ماشین در پارکینگ است بهتر است از شارژر قطره ای استفاده کنید. این کار از ورود زباله به زیر کاپوت جلوگیری می کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش