4.6
(157)

این روزها هزینه تعویض و خرید قطعات جدید بسیار بالا رفته است و در این میان موتور خودرو یکی از گران قیمت ترین قطعات می باشد که در صورت خرابی برای تعمییر و تعویض آن باید هزینه بسیار بالایی پرداخت کنید، به همین جهت در این مقاله از کیان باتری ما می خواهید روش های افزایش عمر موتور خود را به شما آموزش دهیم؛

در حقیقت با انجام این کار ها موتور ماشین شما کم تر دچار خرابی می شود و در نهایت طول عمر بهتری خواهد داشت؛ پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

موتور خودرو و اجزا آن

اجزا 1 راه ها افزایش عمر موتور خودرو
موتور ماشین و اجزای آن

موتور هایی که برای خودرو ها استفاده می شوند معمولا از نوع احتراق داخلی هستند که این موتور خود به دو نوع دیزلی و بنزینی تقسیم می شوند. در این موتور ها مشتعل شدن سوخت بنزین می باشد که با انجام این کار حرکت خودرو فراهم می شود. در حقیقت کار یک موتور بنزینی به این صورت می باشد که از سوختن انرژی حاصل از سوختن حرکت می کند.

این نوع موتور ها نسبت به سایر موتور های دیگر دارای بازدهی قابل قبول تری هستند و ترجیح بیشتر خودروسازان استفاده از این موتور می باشد.

با اینکه صنعت خودرو سازی جهان رو به برقی شدن است و بیشتر کمپانی های معروف جهان به سمت موتور های برقی رفته اند، حتی بازدهی موتور های برقی نسبت به بنزینی بسیار بالاتر می باشد و آلودگی زیست محیطی آنها کم تر است.

اما مسئله ای که وجود دارد این است که در کشور ما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های لازم استفاده از خودرو های برقی به زمان بسیار بالایی نیاز دارد و قطعا تا سال های آینده موتور های بنزینی همچنان استفاده می شود.

بنابراین اکثریت خودرو های سواری موجود در کشور ما از موتور های درون سوز بنزینی استفاده می کنند و با توجه به گران بودن این قطعه لازم است که به خوبی از آن نگهداری شود.

خرید باتری ماشین از کیان باتری با مزایای حمل و نصب رایگان باتری همراه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با 02188882222 تماس بگیرید!

مهم ترین اجزای موتور

مهم ترین قسمت های یک موتور شامل سیلندر و سر سیلندر تشکیل می دهد که در ادامه دیگر قطعات را معرفی می کنیم:

بیشتر بدانید: شرایط تعویض موتور خودرو و قوانین مربوط به آن

عمر موتور خودرو چه قدر است؟

عمر موتور راه ها افزایش عمر موتور خودرو
عمر مفید موتور ماشین

این که به صورت دقیق بخواهیم بگوییم عمر موتور خودرو چه قدر است یک موضوع غیر ممکن است، زیرا همان طور که بیان کردیم عوامل بسیاری در این موضوع تاثیرگذارند و نمی توان برای تمامی آن ها زمان معینی بیان کرد.

البته توجه داشته باشید که این موضوع برای خودرو های مختلف متفاوت است و هرگز نمی توان یک  طول عمر را که در یک خودرو شناسایی کردید برای خودرو دیگر استفاده کنید.

اولین عامل مهم برای تعیین طول عمر موتور ماشین نحوه ساخت آن می باشد. در صنعت خودرو سازی از فلزات برای ساخت پیشرانه استفاده می شود که بخش عمده ای از آن ها آهن و آلمینیوم هستند.

همان طور که می دانید آهن دارای مقاومت گرمایی بیشتری است و به همین دلیل دوام بالاتری دارد. نحوه رانندگی نیز تاثیر بسیار در طول عمر موتور دارد که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شوید.

با این حال اگر ما بخواهیم به مهم ترین عاملی که بر طول عمر موتور ماشین تاثیر مستقیمی دارد اشاره کنیم باید به نحوه تعمیر و نگهداری بگوییم. تمامی خودروسازان و تعمیرکاران همپی بر این باورند که عدم رسیدگی مناسب به خودرو می ‌تواند تمام بخش‌ های آن را تحت تاثیر قرار داده و عمر مفید آن ها را کاهش دهد.

همچنین بخوانید: دلایل و نشانه های خرابی موتور خودرو

پنج روش برای بهبود عملکرد موتور

برای آشنایی با این روش های از ویدیو زیر استفاده کنید.

روش های افزایش عمر موتور خودرو

افزایش موتور راه ها افزایش عمر موتور خودرو
افزایش عمر موتور ماشین

بسیاری از ما می دانیم که انجام تعمیرات معمولی مانند تعویض روغن و خدمات گیربکس از خرابی های مکانیکی در طولانی مدت جلوگیری می کند و سلامت کلی خودرو را ارتقا می دهد، اما آیا می دانستید که عادات رانندگی شما نیز تاثیر مستقیمی بر طول عمر وسیله نقلیه شما دارد؟ نحوه رانندگی شما در شرایط مختلف می تواند بر مصرف سوخت موتور و همچنین طول عمر آن تأثیر بگذارد.

از آنجایی که یک موتور جدید می تواند به راحتی قیمت هنگفتی داشته باشد، بنابراین مراقبت از موتوری که دارید مطمئناً برای شما بیشتر صرف می کند.

در این مقاله از کیان باتری، ما به چند راه آسان برای اصلاح عادت های رانندگی خود نگاه می کنیم تا مطمئن شوید موتور شما برای مدت طولانی دوام می آورد. توجه داشته باشید که سیاری از نکاتی که در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، از نظر نحوه تأثیرگذاری بر رفت و آمد روزانه شما تأثیر چندانی ندارند، اما کمک زیادی به صرفه جویی در هزینه شما می کنند.

بازرسی منظم

عمر راه ها افزایش عمر موتور خودرو
چکاپ و بازرسی مرتب خودرو

تعمیر و نگهداری منظم کاملاً حیاتی ترین گام برای افزایش طول عمر موتور اتومبیل شما است. روغن، مایع خنک کننده و مایعات باید به طور مرتب تعویض شوند تا مطمئن شوید که موتور شما به درستی کار می کند.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که ماشین شما به درستی نگهداری می‌شود، توصیه می‌کنیم از برنامه نگهداری نحوه استفاده که در دفترچه راهنمای خودرو شما آمده است پیروی کنید.

مسلما اگر شما به صورت مرتب وضعیت خودرو خود را بررسی کنید و همواره دقت داشته باشد که قطعه خرابی در آن موجود نداشت وضعیت موتور ماشین بسیار بهتر می باشد، تا شرایطی که سال تا سال به تعمیر خودرو اهمیت ندهید و خودرو شما از قطعات خراب پر شده باشد!

داشتن سرعت استاندارد

سرعت زیاد یکی از مهمترین دلایل فرسودگی موتور است. سرعت بیش از حد باعث افزایش سایش و پارگی گیربکس و اجزای موتور می شود، به خصوص اگر دائماً دنده ها را بالا و پایین می کنید. همچنین می‌تواند باعث مصرف سوخت بیشتر شود و خطرناک نیز است.

رعایت محدودیت سرعت به شما کمک می کند سایش موتور خود را کاهش دهید و مصرف سوخت خود را محدود کنید، همچنین طول عمر وسیله نقلیه شما را افزایش می دهد و در نهایت حتی ایمنی شما نیز بالاتر می رود.

بار سنگین حمل نکنید

توجه داشته باشید که شما یک خودرو سواری ندارید و نه یک کامیون مخصوص حمل بار! کامیون های بزرگتر برای حمل بارهای سنگین استفاده می شوند به طور خاص برای این کار طراحی شده اند و خودرویی که شما با آن رانندگی می کنید یک ماشین سدان شهری است که تنها 3 تا 4 نفر سرنشین می تواند داشته باشد.

حتی اگر از نظر فنی این امکان وجود داشته باشد، بکسل کردن یا حمل اجسام بزرگ با وسیله نقلیه کوچکتر می تواند استهلاک موتور را به طور جدی افزایش دهد و منجر به خرابی زودرس موتور شود. بنابراین به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا مطمئن شوید که ماشین شما می تواند چه مقدار بار را حمل کند و موتور خود را ایمن نگه دارید تا مجبور به پرداخت هزینه های بالا نشوید.

دور نگه داشتن موتور از سرما

رانندگی با ماشینی که سرد است برای موتور وحشتناک است، در چنین شرایطی روغن گرم نمی شود و نمی تواند به درستی از اجزای موتور محافظت کند و می توانید آسیب جدی به بلوک موتور وارد کنید.

بنابراین اگر در یکی از مناطق سردسیر ایران هستید، مطمئن شوید که اقدامات مناسبی را برای گرم کردن خودرو خود در روزهای یخبندان انجام می دهید. حداقل 1 دقیقه پس از استارت زدن ماشین خود صبر کنید تا موتور ماشین به خوبی گرم شود و سپس شروع به رانندگی کنید. همچنین اگر دمای هوا بسیار کمتر از 0 درجه سانتیگراد است شما باید تا 5 دقیقه صبر کنید.

بیشتر بدانید: ایا درجا کارکردن ماشین ضرر دارد؟

تعویض شمع خودرو

به صورت کلی شما باید در هر 20 یا 30 کیلومتر که رانندگی می کنید شمع خودرو را تعویض نمایید، با توجه به کارایی شمع درون خودرو (تولید انرژی الکتریسیته برای جرقه و احتراق) با گرمای بسیار زیادی در ارتباط است و به همین دلیل به مرور زمان قسمت فلزی آن دچار سوختگی می شود.

علاوه بر این موضوع به دلیل احتراق سوخت در محل قرار گیری شمع در خودرو یک لایه سربی بر دور سر سمع جمع می شود که موجب می شود عملکرد شمع مختل شود و سوخت خودرو به خوبی صورت نمی گیرد.

زمانی که سوخت خودرو به درستی نسوزد فشار بسیار زیادی به موتور وارد می شود و در نهایت موجب کم شدن طول عمر موتور خودرو می شود. 

بیشتر بدانید: علائم خرابی شمع خودرو و علت آن

تعویض صافی بنزین

صافی راه ها افزایش عمر موتور خودرو
تعویض صافی بنزین

همان طور که می دانید کیفیت بنزین در کشور ما بسیار پایین می باشد، با توجه به مجهز نبودن جایگاه های سوخت به فیلتر های صاف کننده بنزین و استفاده از یک مخزن برای حمل نفت، بنزین و گازوئیل در خودرو های حمل سوخت. بنابراین تمامی سوخت های کشور دارای رسوبات و آلاینده های بسیار زیادی هستند. این مواد به مرور زمان در باک خودرو رسوب می شوند.

به همین جهت است که کارشناسان خودرو توصیه می کنند یکی از راه ها افزایش عمر موتور تعویض فیلتر بنزین در هر 5 هزار کیلومتر می باشد. همچنین در صورتی که خودرو شما مدل بالاتر می باشد و یا مصرف سوخت شما زیاد تر است لازم است که فیلتر بنزین را در بازه زمانی کمتری تعویض نمایید.

تعویض فیلتر روغن و هوا

لازم است که فیلتر روغن و هوای خودرو در هر 5 هزار کیلومتر تعویض شود، البته در مورد تعویض فیلتر هوا بسته به این است ک شما در چه منطقه ای زندگی می کنید. به طور مثال اگر در شهری زندگی می کنید که کویری است و یا گرد و غبار زیادی دارد باید فیلتر هوا در بین 5 تا 10 هزار کیلومتر تعویض کنید.

همچنین سعی کنید که فیلتر هوا را هیچ وقت تمیز نکنید زیرا که ذرات چسبیده به فیلتر هوا سرطان زا می باشند و دلیل مهم تر اینکه به خوبی گذشته ذرات وارد شده به خودرو را جذب خود نمی‌کند و موتور خودرو دچار آسیب می‌شود.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با راه های افزایش عمر موتور خودرو آشنا نماییم. توجه داشته باشید که در صورتی که شما تمامی موارد اشاره شده در بالا را به خوبی رعایت کنید قطعا می توانید عمر موتور ماشین خود را به خوبی بالا ببرید.

 

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش