4.5
(83)

وقتی باتری ماشین سریع‌تر از شارژ شدن خالی می‌شود، سیستم هشدار تخلیه باتری بوسیله چراغ هشدار در مورد مشکل باتری ماشین به شما هشدار می‌دهد. از نظر فنی، هشدار تخلیه باتری به معنای بد بودن باتری نیست، بلکه نشاندهنده وضعیت فعلی باتری خودرو است.

این هشدار برای جلوگیری از اتمام شارژ باتری ماشین طراحی شده است. اگر این هشدار را مشاهده کردید، ممکن است بار بعدی که اقدام به روشن کردن خودروی خود می کنید ماشین روشن نشود و همچنین ممکن است باعث از کار افتادن قطعات الکترونیکی آن شود.

چراغ هشدار تخلیه باتری روشن شده است

می توانید با روشن کردن خودرو یا خاموش کردن رادیو، چراغ ها، سیستم تهویه مطبوع و غیره که در حال حاضر از آن استفاده می کنید، هشدار تخلیه باتری را برطرف کنید. همچنین ممکن است لازم باشد باتری خودرو را تعویض کنید یا به دنبال دلیل اصلی دریافت این هشدار باشید.

این مقاله تمام علل احتمالی “هشدار تخلیه باتری” و نحوه رفع آنها را مورد بحث قرار خواهد داد.

هشدار تخلیه باتری به چه معناست؟

هشدار تخلیه باتری نشان می‌دهد که باتری خودروی شما سریع‌تر از شارژ شدن آن خالی می‌شود، به این معنی که خودروی شما در شرف خرابی الکتریکی است.

بسته به مدل خودرو این هشدار بر روی صفحه نمایش ماشین، سیستم اطلاعات سرگرمی یا روی صفحه کیلومتر شمار که جلو آمپر یا کلاستر خودرو cluster نامیده می شود ظاهر می شود.

تخلیه باتری عواقب بدی می تواند داشته باشد، همچنین می تواند نشانه مشکل جدی تری باشد.

%name سیستم هشدار تخلیه باتری
صفحه اطلاعات سرگرمی ماشین

برخی از خودروها دارای ویژگی فعال‌سازی محافظت از باتری هستند که خودرو را در حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی قرار می‌دهد. این عملکرد با خاموش کردن لوازم جانبی الکتریکی غیر ضروری باعث صرفه جویی در باتری می شود.

این اخطار معمولاً هنگام استفاده از استریو یا سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو و در حالی که موتور خاموش است ظاهر می شود. ممکن است هنگامی که موتور روشن است یا زمانی که در حال رانندگی با سرعت بالا هستید هم هشدار تخلیه باتری فعال شود. اگر این اتفاق افتاد، دینام یا تسمه دینام وسیله نقلیه شما مشکل دارد.

دلایل هشدار تخلیه باتری هنگام خاموش بودن خودرو

وقتی موتور خاموش است باتری ماشین به راحتی تخلیه می شود، زیرا دینام باتری را شارژ نمی کند. بنابراین، باتری تنها منبع انرژی است. در ادامه به برخی از عواملی که پس از خاموش شدن موتور می توانند باعث تخلیه باتری شوند نگاهی می اندازیم.

گوش دادن به رادیو

ما اغلب احتراق را روشن می کنیم و در حالی که پارک کرده ایم شروع به گوش دادن به رادیو می کنیم. به یاد داشته باشید، رادیوها دستگاه های الکتریکی ای هستند که با باتری کار می کنند. بنابراین اگر با موتور خاموش به رادیو گوش دهید، باتری ماشین خالی می شود.

%name سیستم هشدار تخلیه باتری
گوش دادن به رادیو هنگامی که ماشین خاموش است باعث تخلیه باتری می شود

محکم نبودن ترمینال ها

شل بودن اتصالات باعث از بین رفتن باتری می شوند. حتی زمانی که خودرو کار نمی کند محکم نبودن ترمینال ها می توانند باعث از بین رفتن شارژ شوند.

%name سیستم هشدار تخلیه باتری
شل بودن اتصالات باعث از بین رفتن باتری می شوند

آب و هوای بد

شما نمی توانید همیشه از تخلیه یا دشارژ باتری جلوگیری کنید. گاهی اوقات پدیده های طبیعی مثل آب و هوای بد باعث این مشکل می شوند. اگر هوا خیلی گرم یا خیلی سرد باشد، می تواند باعث دشارژ باتری ماشین شود. برای جلوگیری از تخلیه باتری، در فصل زمستان ماشین را داخل پارکینگ بگذارید.

قدیمی شدن باتری

یکی دیگر از دلایل تخلیه غیرمنتظره باتری قدیمی شدن آن است. یک باتری قدیمی در آستانه پایان سیکل عمر خود است. گاهی ممکن است زودتر از حد انتظار به پایان عمر خود برسد و بلافاصله پس از پارک کردن خودرو شارژ خود را از دست دهد.

وصل کردن طولانی مدت شارژرها به برق

همانقدر که ویژگی‌های خودرو می‌توانند به ما کمک کنند، اما در موقعیت‌های مختلف می توانند به ما آسیب هم برسانند. اکثر خودروهای کنونی دارای درگاه شارژ هستند. اگر زمانی که ماشین خاموش است گوشی خود را شارژ کنید، باتری ماشین خالی می شود و خودرو به شما هشدار می دهد.

%name سیستم هشدار تخلیه باتری
اگر زمانی که ماشین خاموش است گوشی خود را شارژ کنید، باتری ماشین خالی می شود

تخلیه انگلی

عامل دیگری که می تواند باعث تخلیه باتری شود مصرف انگلی باتری است. برای وسایل الکتریکی ماشین از جمله برف پاک کن روی شیشه جلو گرفته تا شیشه های برقی، فرمان الکترونیکی و صندلی های برقی و گرمکن از برق باتری استفاده می شود. بنابراین، اگر قطعات الکتریکی خودرو هر گونه مشکلی داشته باشند باعث می شود باتری جریان بیش از حد مصرف کند. تخلیه انگلی می تواند منجر به تخلیه شدید باتری شود.

گیج باتری خودرو چه چیزی را نشان می دهد؟

روشن ماندن چراغ های جلو

در بسیاری از خودروها اگر هنگام خارج شدن از خودرو چراغ های جلو را روشن بگذارید بوق هشدار منتشر می کنند. گاهی پیش می آید که فراموش کنید چراغ های جلوی ماشین را خاموش کنید. در حالیکه چراغ‌های جلو جزو پرقدرت‌ترین اجزای سیستم الکتریکی خودرو هستند که باعث تخلیه سریع باتری می‌شوند.

%name سیستم هشدار تخلیه باتری
روشن ماندن چراغ های ماشین باعث تخلیه باتری می شود

روشن بودن تهویه مطبوع

یکی دیگر از ویژگی هایی که حتی در زمانی که موتور روشن نیست از باتری استفاده می کند، سیستم تهویه مطبوع است. با اینکه استفاده از سیستم تهویه مطبوع ضروری است اما استفاده از آن برای طولانی مدت ممکن است باعث تخلیه سریع باتری شود.

دلایل هشدار تخلیه باتری در هنگام استفاده از خودرو

باتری نباید در حالی که موتور در حال کار است خالی شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است این اتفاق بیفتد. در زیر به چندین موقعیت که ممکن است باعث شوند هنگام رانندگی هشدار باتری ظاهر شود اشاره می کنیم:

اتصال ارت ضعیف

کلید جلوگیری از آتش سوزی ناشی از اتصال کوتاه، اتصال ارت است. اتصال ارت ضعیف باعث تخلیه باتری می شود و ممکن است به جای شارژ باتری، انرژی از بین برود.

سفرهای کوتاه

رانندگی باعث شارژ باتری می شود اما سفرهای کوتاه با ماشین نتیجه معکوس خواهند داشت. زیرا زمان کافی برای شارژ باتری وسیله نقلیه را فراهم نمی کنند. بخصوص اگر در طول سفرهای کوتاه از رادیو یا درگاه شارژ استفاده کنید، بطور قطع باتری خالی می‌شود.

خراب بودن مدار شارژ

سنسورها، دینام و استارتر همه بخشی از سیستم شارژ خودروی شما هستند. زمانی که هر یک از این قطعات به درستی کار نکنند، باتری شما سریعتر از حد انتظار تخلیه می شود.

خورده شدن ترمینال های باتری

بررسی وضعیت ساختاری باتری بسیار مهم است. اگر ترمینال های آن زنگ زده باشند یا رسوبات و پوشش های سفید روی سطح باتری باشد، حتی اگر موتور کار کند باتری شارژ نمی شود.

%name سیستم هشدار تخلیه باتری
ترمینال های باتری خورده شده است

نحوه تمیز کردن ترمینال های پوسیده باتری ماشین را ببینید.

ساییده شدن تسمه دینام یا تسمه پروانه (Serpentine Belt)

خالی شدن باتری نشان دهنده آسیب به تسمه دینام است. دینام ماشین با تولید برق وظیفه اصلی تامین انرژی باتری را دارد. اگر به دلیل لغزش برق قطع شود، باتری ماشین انرژی کافی دریافت نمی کند.

%name سیستم هشدار تخلیه باتری
تصویر دینام خودرو

مقاله علائم و عوارض شل بودن تسمه دینام ماشین را بخوانید.

خرابی دینام

وظیفه دینام ماشین این است که سیستم شارژ ماشین را اجرا کند. هنگامی که عمر مفید دینام تمام شود، به درستی کار نخواهد کرد. بعد از طی 80000 کیلومتر، دینام از کار می افتد و دیگر نمی تواند باتری را شارژ کند.

ضعیف بودن باتری

باتری ضعیف یا خالی حتی با دینام و تسمه دینام هم تحت هیچ شرایطی نمی تواند انرژی کافی را نگه دارد. مهم نیست چقدر رانندگی می کنید، در نهایت باتری خالی می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، حتما باید باتری را تعویض کنید.

%name سیستم هشدار تخلیه باتری
شاید نیاز به تعویض باتری باشد

سیستم موقعیت یاب جهانی

سیستم GPS خودروی شما ممکن است در یک عملیات جستجوی ماهواره ای گیر کرده و باعث تخلیه سریع باتری شود. با جدا کردن فیوز GPS برای چند دقیقه می توانید آن را تنظیم مجدد کنید.

چگونه می توان هشدار تخلیه باتری را برطرف کرد؟

در ادامه در مورد چگونگی حل مشکل هشدار تخلیه باتری بحث می کنیم.

  • روشن کردن ماشین

سریع ترین راه حل ممکن روشن کردن ماشین است. متأسفانه، هنگامی که موتور خودروی شما روشن است، به احتمال زیاد با استفاده بیش از حد از رادیو، تجهیزات شارژ یا سیستم تهویه مطبوع روی باتری ماشین خود این خطا را دریافت خواهید کرد.

بنابراین وقتی ماشین را روشن می کنید، پیام به طور خودکار ناپدید می شود.

  • ریست کردن کلید باتری

هشدار تخلیه باتری یک اقدام احتیاطی در خودروهای کیا و هیوندای برای جلوگیری از تخلیه کامل باتری است. مدل های جدید کیا و هیوندای پس از اینکه کامپیوتر اصلی سیستم باتری 12 ولتی را قطع کرد، دکمه تنظیم مجدد باتری دارند تا از تخلیه بیشتر جلوگیری شود.

  • محافظت از باتری

اگر پس از روشن کردن مجدد یا استارت زدن خودرو همچنان «هشدار تخلیه باتری» را دریافت می‌کنید، ممکن است نیاز به تعمیر باتری فعلی خود داشته باشید.

این کار را با بررسی تمام اتصالات، سطح آب باتری و سایر عواملی که بر عملکرد باتری تأثیر می‌گذارند، شروع کنید.

%name سیستم هشدار تخلیه باتری
روشن شدن هشدار تخلیه باتری
  • تعویض باتری

راه نهایی برای خلاص شدن از شر دریافت هشدار تخلیه باتری این است که هنگامی که باتری خراب است یا خیلی قدیمی است آن را تعویض کنید.

آموزش نحوه تعویض باتری ماشین را مشاهده کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش