4.7
(59)

باتری ماشین شما قلب سیستم برقی شماست. باتری ولتاژ همه وسایل الکتریکی وسیله نقلیه شما را تامین می کند. گیج باتری Battery Gauge که به آن ولتاژ سنج نیز گفته می شود، ابزاری است که برای اندازه گیری ولتاژ باتری ماشین شما طراحی شده است. می توانید با جستجوی نماد باتری، این ولتاژسنج را شناسایی کنید. در این مقاله می توانید بیشتر با این ابزار در وسیله نقلیه خود آشنایی پیدا کنید.

نحوه خواندن گیج باتری در ماشین

برخی خودروها از ولت متری استفاده می کنند که ولتاژ سیستم را اندازه گیری می کند، در حالی که برخی دیگر از آمپرمترهایی استفاده می کنند که آمپر را برای بررسی سیستم شارژ خود اندازه گیری می کنند.

%name گیج باتری خودرو چه چیزی را نشان می دهد؟
ولتاژ خودرو توسط ولت متر نشان داده می شود

ولت متر Voltmeter

بیشتر خودروهای مدرن از ولت متر استفاده می کنند. سیستم الکتریکی یک ماشین مدرن با ولتاژ 12 ولت کار می کند. هنگامی که موتور خاموش است، ولتاژ باتری کاملا شارژ شده تقریباً برابر با 12.5 ولت می باشد. زمانی که موتور در حال کار است ولت متر باید ولتاژی بین 14 تا 14.5 ولت را نشان داده و ثابت بماند. مگر اینکه برای روشن کردن سیستم های الکتریکی مانند برف پاک کن ها، چراغ ها، بخاری و غیره درخواستی ارسال شود.

آموزش نصب مولتی متر بلوتوثی

هنگامی که سیستم شارژ به درستی کار می کند، به محض فشردن پدال گاز، باتری دوباره شارژ می شود. اگر ولتاژ باتری به طور مداوم زیر 14 ولت است، باید سیستم را بررسی کنید.

نحوه کار تنظیم کننده ولتاژ خودرو را بخوانید.

ولتاژسنج برای سیستم های باتری دوگانه

ولتاژسنج ها برای سیستم های الکتریکی خودرو بمنظور داشتن عملکرد عالی ضروری هستند.

دلایلی برای ضروری بودن ولتاژسنج در خودروها

نظارت بر ولتاژ باتری

ولتاژسنج به شما این امکان را می دهد که ولتاژ باتری خودرو را کنترل کنید. یک باتری سالم باید بتواند سطح ولتاژی در حدود 12.6 ولت را در هنگام شارژ کامل حفظ کند. ولتاژسنج می تواند به شناسایی مشکلات احتمالی باتری، مانند شارژ بیش از حد یا شارژ کم، قبل از اینکه آسیب جدی به باتری وارد شود کمک کند.

نشان دادن عملکرد دینام

ولتاژسنج می تواند با نشان دادن اینکه آیا دینام به اندازه کافی ولتاژ تولید می کند تا نیازهای الکتریکی خودرو را برآورده کند، به داشتن عملکرد بهینه دینام کمک کند. داشتن ولتاژ پایین ممکن است نشان دهنده مشکلاتی مانند برس های فرسوده یا رگولاتور معیوب در دینام باشد.

تشخیص عیوب الکتریکی

ولتاژسنج ها همچنین می توانند به تشخیص خطاهای الکتریکی در سیستم سیم کشی خودرو کمک کنند. افت ناگهانی ولتاژ ممکن است نشان دهنده شل بودن اتصال یا اتصال کوتاه باشد. با نظارت بر ولتاژسنج، می توانید از مشکلات الکتریکی قبل از ایجاد آسیب جدی یا خطرات ایمنی آگاه شوید.

در نهایت، ولتاژسنج ها در مورد اینکه سیستم الکتریکی خودروی شما به درستی کار می کند و توان لازم را تامین می کند به شما آرامش و اطمینان خاطر می دهند.

مقاله علت خالی شدن باتری ماشین را نیز بخوانید.

ولتاژسنج در خودروی ولوو volvo

گیج باتری میزان انرژی موجود در باتری را نشان می دهد. انرژی باقیمانده هم به صورت درصدی از کل سطح انرژی و هم به صورت محدوده تقریبی نشان داده می شود. این محدوده تقریبی تحت تأثیر عواملی مانند سبک رانندگی، تنظیمات رانندگی، سرعت، دمای بیرون و آب و هوا است.

ولتاژسنج باتری در قسمت پایین نمایشگر راننده، وضعیت شارژ (SoC) باتری و همچنین محدوده برد تا خالی شدن باتری را نشان می دهد.

%name گیج باتری خودرو چه چیزی را نشان می دهد؟
ولتاژسنج در خودروی ولوو

گیج SOC در خودروی کیا Kia

گیج SOC وضعیت شارژ باتری ولتاژ بالا را نشان می دهد.

عدد درصد پایین روی نشانگر نشان می دهد که انرژی کافی در باتری ولتاژ بالا وجود ندارد. 100٪ نشان می دهد که باتری حین رانندگی کاملاً شارژ شده است.

هنگام رانندگی در بزرگراه، از قبل بررسی کنید که باتری کاملا شارژ شده باشد.

هنگامی که در گیج SOC شارژ باتری کمتر از 10٪ باشد، چراغ هشدار روشن می شود تا شما را از سطح باتری آگاه کند.

ولتاژسنج در خودروی هیوندای hyundai

در آزمایشی که روی ولتاژسنج باتری خودروی EV هیوندای انجام شد سعی بر این بود ببینیم تغییر حالت باتری وقتی به هیبریدی تغییر پیدا کرد چگونه خواهد بود.

یکی از مواردی که متوجه آن شدیم اختلاف بین ولتاژسنج باتری و محدوده EV بود. زمانی که تغییر حالت هیبریدی اتفاق افتاد، طبق گیج تقریباً 25 درصد شارژ باقی مانده بود، اما در صفحه نمایش PHEV (صفحه نمایش اطلاعات سرگرمی) 0 مایل نشان داده میشد.

%name گیج باتری خودرو چه چیزی را نشان می دهد؟
ولتاژسنج در خودروی هیوندای

نحوه کار ولتاژسنج در خودروی بنز

چگونه می توانم ولتاژ باتری مرسدس بنز را با استفاده از مجموعه ابزار خود بررسی کنم؟ با دنبال کردن مراحل زیر، می توانید ولتاژ باتری را با استفاده از دسته ابزار خود بررسی کنید.

مراحل انجام کار

1. از دکمه های روی فرمان برای نمایش سرعت یا دمای خودرو روی دسته استفاده کنید.

2. سوئیچ را در احتراق قرار دهید و به موقعیت یک (I) بچرخانید (دقیقا قبل از استارت زدن ماشین)

3. دکمه ریست را سه بار سریع بزنید. دکمه تنظیم مجدد در کنار دسته قرار دارد.

%name گیج باتری خودرو چه چیزی را نشان می دهد؟
مراحل بررسی ولتاژ باتری در خودروی بنز

4. در این مرحله باید مقدار 12 ولت یا بیشتر را روی داشبورد خود ببینید و صدای بوق را بشنوید. این مقدار نشان دهنده ولتاژی است که از باتری شما می آید.

5. موتور را روشن کنید تا ولتاژ دینام نیز بررسی شود.

آمپرمتر یا آمپرسنج Ammeter

هنگامی که باتری کاملاً شارژ شده است و نیاز الکتریکی کمی وجود دارد، آمپرمتر باید عددی نزدیک به صفر را نشان دهد، اما همیشه باید در طرف مثبت صفر باشد. بعد از روشن کردن ماشین، آمپرمتر معمولا برای شارژ باتری، آمپراژ مثبت بالا را نشان می دهد. با این وجود، این آمپر مثبت به زودی شروع به کاهش خواهد کرد. اگر چراغ ها، برف پاک کن ها و سایر تجهیزات الکتریکی خاموش هستند اما گیج همچنان جریان بیش از 10 یا 20 آمپر را نشان می دهد، ممکن است باتری ضعیف شده باشد. بنابراین باید آن را بررسی کنید.

تخلیه باتری انگلی چیست؟

تعجب می کنید چرا باتری ماشین شما خالی شده است؟ ممکن است خودروی شما دچار تخلیه باتری انگلی شده باشد. اگر عمر باتری ماشین شما کمتر از شش سال باشد، اما بصورت ناگهانی خالی شده است به احتمال زیاد دچار این مشکل شده است.

تخلیه باتری انگلی زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم الکتریکی خودرو با وجود خاموش بودن خودرو، همچنان از باتری انرژی می‌گیرد. این به این معنی است که باتری هنگامی که ماشین شما کار نمی کند هنوز هم به سیستم هایی مانند رادیو، ساعت داشبورد یا حتی به سیستم هشدار انرژی می دهد.

%name گیج باتری خودرو چه چیزی را نشان می دهد؟
باتری دچار تخلیه انگلی شده است

روشن گذاشتن چراغ‌های خودرو (چراغ‌های صندوق عقب و کاپوت، چراغ‌های داخلی، چراغ‌های ترمز و غیره) می‌تواند باتری ماشین شما را تخلیه کند. ممکن است رله‌ها گیر کرده باشند یا ماژول‌ها خاموش نشده باشند، این ها همگی دلایل بالقوه تخلیه بیش از حد جریان از باتری خودرو هستند. سیستم های ضد سرقت و ورود بدون کلید اغلب می توانند علت تخلیه قابل توجه جریان باتری باشند.

چرا سلامت باتری خودرو مهم است؟

باتری شما علاوه بر تامین برق برای اکثر اجزای خودرو، به عنوان تثبیت کننده ولتاژ نیز عمل می کند. در عین حال به عنوان یک مخزن نیز عمل می کند زیرا می تواند مقدار زیادی جریان را ذخیره کند. این جریان هنگام استارت زدن ماشین به سرعت کاهش پیدا می کند و در هنگام شارژ به آرامی توسط دینام جایگزین می شود.

خلاصه

  • زمانی که موتور در حال کار است ولت متر باید بین ولتاژی بین 14 تا 14.5 ولت را نشان داده و ثابت بماند. مگر اینکه برای روشن کردن سیستم های الکتریکی مانند برف پاک کن ها، چراغ ها، بخاری و غیره درخواستی ارسال شود.
  • هنگامی که باتری کاملاً شارژ شده است و نیاز الکتریکی کمی وجود دارد، آمپرمتر باید عددی نزدیک به صفر را نشان دهد، اما همیشه باید در طرف مثبت صفر باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش