4.7
(49)

تنظیم کننده ولتاژ خودرو (Voltage Regulator) نقش اساسی در سیستم شارژ خودروی شما دارد.

در این مقاله، به شما آموزش می‌دهیم چگونه تنظیم کننده ولتاژ خودروی خود را تست کنید و به برخی از سوالات متداول شما نیز می پردازیم.

تنظیم کننده ولتاژ خودرو چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، رگولاتور ولتاژ خودرو یا رگولاتور سوئیچینگ (Switching Regulator)، ولتاژ تولید شده توسط دینام (ژنراتور در خودروهای قدیمی یا ژنراتور استارتر در تراکتورها) را کنترل می کند.

بدون تنظیم کننده ولتاژ دینام، ولتاژ ورودی بیش از حد زیاد می شود و به سیستم های الکتریکی خودروی شما بار اضافی وارد می کند.

%name نحوه کار تنظیم کننده ولتاژ خودرو
تصویر دینام خودرو

برای جلوگیری از این وضعیت، رگولاتور ولتاژ بسیار شبیه به یک رگولاتور خطی عمل می کند، زیرا تضمین می کند خروجی دینام یک ولتاژ شارژ ثابت بین 13.5 ولت و 14.5 ولت را حفظ کند. این ولتاژ ثابت برای شارژ مجدد باتری بدون اعمال بار اضافی به قطعات و مدارهای الکتریکی ماشین شما، مانند باتری ماشین، چراغ های جلو، موتورها و غیره کافی است.

اگر ولتاژ شارژ به زیر 13.5 ولت کاهش یابد، رگولاتور جریان اضافی را به سیم پیچ میدانی برای شارژ دینام می دهد. اگر سطح ولتاژ بالاتر از 14.5 ولت باشد، رگولاتور انتقال برق به سیم پیچ میدانی را متوقف می کند و از شارژ شدن دینام جلوگیری می کند.

تنظیم کننده ولتاژ خودرو چگونه کار می کند؟

این فرآیند با چرخاندن سوئیچ استارت شروع می شود.

ولتاژ از باتری خودرو به موتور استارتر می رسد و موتور را از طریق احتراق روشن می کند.

هنگامی که موتور روشن می شود، یک تسمه محرک یک روتور rotor را در داخل دینام می چرخاند و به سیم پیچ میدانی برق می رساند و برای شارژ باتری ولتاژ DC تولید می کند. با این حال، قبل از اینکه منبع تغذیه به باتری برسد، باید از رگولاتور الکترونیکی ولتاژ عبور کند.

منبع تغذیه که شامل دیودهایی مانند دیود زنر، ترانزیستور و چندین جزء دیگر است از طریق رگولاتور دینام جریان می یابد. این دیودها با هم، دینام را روشن و خاموش می کنند، زیرا ولتاژ خروجی از مدار میدان نوسان می کند و به طور موثر بر چرخه کار را نظارت دارد.

سیم پیچ میدانی درون دینام یا ژنراتور با سرعت 2000 بار در ثانیه کار می کند و به رگولاتور سوئیچینگ متصل می شود و اتصال را برقرار می کند.

%name نحوه کار تنظیم کننده ولتاژ خودرو
تصویر تنظیم کننده ولتاژ

اگر ولتاژ خروجی به زیر 13.5 ولت کاهش یابد، منبع تغذیه ضعیف می شود بنابراین سنسورهای رگولاتور مسیر مدار را به سمت دینام می بندند و این باعث روشن شدن دینام و افزایش میدان مغناطیسی و رساندن برق به باتری می شود.
If the voltage output drops below 13.5V, the power supply is low so the regulator’s sensors close the circuit to the alternator. This causes the alternator to switch on, increasing the magnetic field and delivering power to the battery. 

سپس، هنگامی که ولتاژ خروجی در باتری به 14.5 ولت رسید، رگولاتور خروجی دینام یا ژنراتور را قطع می کند و میدان مغناطیسی را ضعیف می کند و از شارژ باتری جلوگیری می کند. این کار به ما این اطمینان را می دهد که باتری بیش از حد شارژ نمی شود و باعث انفجار یا سوختگی باتری هم نمی شود.

تنظیم کننده ولتاژ الکترونیکی به ندرت دچار مشکل می شود و تعمیر آن نیز دشوار است. در نتیجه بهتر است به جای تعمیر رگولاتور خراب از رگولاتور جدید استفاده کنید.

بسیاری از خودروها همچنین دارای یک ماژول کنترل موتور (ECM) engine control module هستند که سطح ولتاژ دینام را از طریق یک مدار تخصصی تنظیم می کند. این ماژول به طور قابل ملاحظه‌ای پیشرفته‌تر است و به‌ عنوان بخشی از مدار بی‌خطر fail safe (سیستمی که برای جلوگیری از خرابی طراحی شده است)، توانایی تشخیص و توصیف مشکلات احتمالی را ارائه می‌دهد

نحوه تست رگولاتور ولتاژ خودرو

اگر متوجه مشکلاتی در سیستم الکتریکی خودروی خود شده اید، آزمایش تنظیم کننده ولتاژ الکترونیکی می تواند به شما کمک کند تعیین کنید کدام قسمت از سیستم الکتریکی خودروی شما باعث بروز این مشکل شده است.

خوشبختانه، آزمایش یک تنظیم کننده ولتاژ بسیار ساده است، اما به یک مولتی متر نیاز دارد.

%name نحوه کار تنظیم کننده ولتاژ خودرو
استفاده از مولتی متر برای آزمایش تنظیم کننده ولتاژ

نکته: این تست برای خودروهایی است که تنظیم کننده ولتاژ کامپیوتری ندارند.

برای تست رگولاتور ولتاژ مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: مولتی متر را روی ولتاژ تنظیم کنید

اطمینان حاصل کنید که مولتی متر روی تنظیمات ولتاژ قرار دارد.

تنظیمات ولتاژ مولتی متر اغلب شبیه V← یا V با چند خط در بالای آن است.

آن را روی 20 ولت تنظیم کنید. آزمایش رگولاتور دینام با تنظیم مولتی متر روی اهم یا آمپر به دستگاه شما آسیب می رساند.

مرحله دوم: مولتی متر را به باتری خود وصل کنید

برای بررسی رگولاتور دینام، باید ولتاژ باتری را بررسی کنیم.

در حالی که ماشین خاموش است، پراب مشکی مولتی متر را به ترمینال مشکی باتری (منفی) و پراب قرمز را به ترمینال قرمز باتری (مثبت) وصل کنید.

مرحله سوم: مولتی متر را بررسی کنید

اگر باتری شما به درستی کار کند، مولتی متر باید با موتور خاموش کمی بیش از 12 ولت را نشان دهد. اگر ولتاژ باتری شما کمتر از 12 ولت است، ممکن است به این معنی باشد که باتری شما از کار افتاده است و ممکن است به زودی نیاز به تعویض آن باشد.

مرحله چهارم: خودروی خود را روشن کنید

در حالی که خودروی شما در پارک یا دنده خلاص می باشد، موتور را روشن کنید. به مولتی متر نگاهی بیندازید، می بینید که در حالی که ماشین متوقف است، ولتاژ به حدود 13.8 افزایش پیدا می کند.

اگر روی مولتی متر عدد 13.8 ولت را مشاهده کردید، احتمال خرابی دینام خودرو رد می شود. 13.8 ولت نشان می دهد همه چیز به درستی کار می کند و دینام همان طور که باید باتری خودروی شما را شارژ می کند.

اگر ولتاژ خروجی بلافاصله پس از روشن کردن موتور به زیر 13 ولت کاهش یابد، ممکن است سیستم الکتریکی خودروی شما مشکل داشته باشد. بنابراین آزمایش افت ولتاژ را انجام دهید.

در نهایت، اگر متوجه خروجی ثابت یا متناوب با ولتاژ بالا یا پایین شدید، نشان می دهد رگولاتور ولتاژ دینام مشکل دارد.

مرحله پنجم: دور موتور

در حالی که مولتی متر را چک می کنید از یک نفر بخواهید دور موتور را بالا ببرد. به آرامی دور خودرو را افزایش دهید تا به 1500 تا RPM 2000 برسید.

مرحله ششم: دوباره مولتی متر را بررسی کنید

اگر تنظیم کننده ولتاژ دینام به درستی کار می کند، ولتاژ خروجی باتری باید حدود 14.5 ولت باشد. اگر ولتاژ بالای 14.5 ولت باشد، به احتمال زیاد رگولاتور ولتاژ خراب شده است. اگر ولتاژ زیر 13.8 ولت باشد، باتری ضعیف شده و احتمالاً نیاز به تعویض دارد.

5 پرسش متداول در مورد تنظیم کننده ولتاژ خودرو

1. تنظیم کننده ولتاژ کجا قرار دارد؟

رگولاتور ولتاژ در داخل یا خارج از محفظه دینام نصب می شود. اگر بیرون دینام نصب شده باشد، باید یک دسته سیم را ببینید که رگولاتور را به دینام خودرو متصل کرده است.

2. اگر رگولاتور ولتاژ خراب باشد آیا می تواند باتری را هم خراب کند؟

بله، یک تنظیم کننده ولتاژ خراب قطعا می تواند باتری ماشین شما را نیز خراب کند.

اگر ولتاژ بیش از حد به باتری جریان داشته باشد، می تواند صفحات را منحرف کند و باتری شما را از بین ببرد. از طرف دیگر، اگر ولتاژ پایین باشد، باتری نمی تواند به طور کامل شارژ شود و ممکن است برای روشن کردن ماشین خود دچار مشکل شوید.

اگر رگولاتور ولتاژ به طور کامل از کار بیفتد، برق باتری به شدت تخلیه می شود. در حالی که تخلیه بیش از حد باتری استاندارد 12 ولت سرب-اسید خودروی شما، آسیب جبران ناپذیری به صفحات داخل باتری وارد می کند و به طور قابل توجهی طول عمر آن را کاهش می دهد.

3. آیا می توان با تنظیم کننده ولتاژ خراب رانندگی کرد؟

از نظر فنی، می‌توانید با رگولاتور ولتاژ خراب رانندگی کنید، اما انجام این کار خطرناک است.

ممکن است هیچ اتفاقی نیفتد، اما در معرض خطر باد کردن برخی از قطعات الکتریکی گران قیمت بدون ولتاژ ثابت قرار بگیرید. اگر رگولاتور ولتاژ خراب شده است، باید در اسرع وقت آن را تعویض کنید.

4. هزینه تعویض رگولاتور ولتاژ چقدر است؟

تعویض رگولاتور ولتاژ دینام بسیار هزینه بر است.

این به این دلیل است که اکثر رگولاتورهای ولتاژ داخل دینام خودرو قرار دارند و بنابراین دسترسی به آن را دشوار می کنند.

اگر تنظیم کننده ولتاژ خارجی داشته باشید (به این معنی که تنظیم کننده ولتاژ خارج از دینام نصب شده است) ممکن است هزینه کمی پایین تر بیاید.

با توجه به آنچه گفته شد شاید هزینه تعویض رگولاتور ولتاژ بالا باشد اما اگر رگولاتور خراب به سایر قطعات الکتریکی آسیب برساند، باید هزینه بیشتری بپردازید.

5. در صورت نیاز به تعویض رگولاتور ولتاژ چه کاری باید انجام دهیم؟

اگر نیاز به تعویض رگولاتور ولتاژ دارید، ماشین خود را به تعمیرگاهی که دارای امکانات زیر است ببرید:هنگامی که به دنبال مکانیک برای انجام تعویض هستید، همیشه یک مکانیک را صدا کنید که به آنجا مراجعه کند و آنها را دوباره بررسی کنید:

  • گواهی نامه
  • ارائه خدمات گارانتی در انجام تعمیرات
  • استفاده از ابزارها و قطعات جایگزین با کیفیت

نتیجه گیری

چندین جزء در سیستم شارژ خودروی شما وجود دارد که تنظیم کننده ولتاژ با نظارت بر ولتاژ خروجی تضمین می کند آنها به درستی به کار خود ادامه می دهند.

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا به درستی کار می کند یا نه، آزمایش آن است.

اگر آزمایش نشان داد که مشکل مربوط به تنظیم کننده ولتاژ است، بهترین گزینه این است که آن را در اسرع وقت تعویض کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
کریم محمدی
کریم محمدی
19 روز پیش

علائم خرابی تنظیم کننده ولتاژ یا رگلاتور چی هستش؟ از کجا متوجه خرابی اون بشیم؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش