4.7
(1634)

امروزه یکی از وسایل پرکاربرد در مجموعه کالاهای مورد استفاده در بازی و سرگرمی کودکان ماشین های شارژی می باشد. از آنجاییکه ساختار و سایز ماشین ها متفاوت است و همچنین ماشین ها بر دو نوع تک موتور و دو موتور تقسیم می شوند لذا باطری ماشین شارژی در انواع سایز ها و برندها و ساختار مختلفی وجود دارند که در این مقاله به طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

باتری ماشین شارژی راهنمای خرید باطری ماشین شارژی
همه چیز درباره باطری ماشین شارژی

مشخصات باطری ماشین شارژی

  •  باطری ماشین شارژی چند ولت است؟

یکی از مهترین پارمترهای باطری، ولتاژ است. ولتاژ باطری بسته به نوع باطری و تعداد سلول های آن متفاوت است و در ماشین های شارژی ولتاژ 6، 12 و یا 24 ولت کاربرد دارد. در صورت نصب شارژر با ولتاژ اشتباه ممکن است به باطری و یا شارژر آسیب وارد گردد.

اگر ولتاژ شارژر از ولتاژ باطری بیشتر باشد هیچ وقت به ولتاژ نامی نخواهد رسید لذا باعث اضافه شارژ و در نهایت باد کردن باطری خواهد شد. این پارامتر حتما روی باطری ذکر شده است و یا با اندازه گیری ولتاژ باطری که شارژ شده است بدست می آید.

  • آمپر جریان باطری

پارامتر پراهمیت بعدی جریان باطری است جریان در واقع همان ظرفیت باطری است که هر چه بیشتر باشد زمان کارکرد ماشین افزایش می دهد بطور مثال تفاوت باطری 18 آمپر 12 ولت و 7 آمپر 12 ولت در زمان کارکرد است و در واقع باطری 18 آمپر بیش از 2 برابر باطری 7. 5 آمپر زمان کارکرد دارد.

  • نوع باطری

باتری هایی که در این وسایل استفاده می شود معمولا باتری خشک یا سیلد لید اسید می باشند.

  • باطری های خشک

باتری های خشک که به نام باطری اتمی/خشک/ژلی نیز خوانده می شوند، وزن و ابعاد بزرگتری نسبت به باتری های پلیمری دارند اما در مقابل قیمت آنها بسیار مناسب است.

باطری های خشک شارژی در ولتاژ و ظرفیت های مختلف و برای کاربردهای متفاوت تولید و عرضه می شوند. یکی از کاربردهای اصلی باطری های خشک، بعنوان باطری موتور شارژی و ماشین شارژی می باشد.

در ماشین های شارژی معمولا از باطری های لید اسید ژله ای استفاده می کنند. به این علت که قیمت مناسبی دارند و در صورت جابجا یا برعکس شدن دچار نشتی اسید نمی شوند و ضمنا جایگزین آن همواره قابل تهیه می باشد.

باتری ماشین شارژی2 راهنمای خرید باطری ماشین شارژی
نمونه ای از تصاویر باطری های ماشین شارژی
  • باطری های لیتیم-پلیمری

این باطری ابعاد و وزن کمتری نسبت به باطری های خشک (اتمی) دارند اما در عوض قیمت آنها بسیار بالاتر است. در حال حاضر و با توجه به شرایط اقتصادی و گمرکی، باتری های پلیمری موجود در بازار، معمولا با تاریخ تولید قدیمی و قیمت های غیرمنطقی به فروش می رسند.

  • پلاریته یا جهت شارژر

پلاریته همان جهت مثبت و منفی باطری است که باید در زمان اتصال به باطری دقت شود. اکثر شارژرها مجهز به محافظ پلاریته می باشند ولی برخی شارژرها بدون محافظ هستند که در صورت اتصال اشتباه، شارژر خواهد سوخت و در شارژرهای با محافظ دستگاه شروع به شارژ نخواهد کرد.

  • قطع کن خودکار شارژ باتری

همانطور که می‌دانید باطری ها ظرفیت مشخص و متفاوتی دارند و بعد از پرشدن باید از شارژر جدا شوند ولی اگر این امر فراموش شود شارژر کماکان به شارژ باطری ادامه خوهد داد و نتیجه آن کاهش کارایی و در برخی موارد از بین رفتن صفحه های باطری خواهد بود لذا باید به این نکته توجه داشت که شارژرهای دارای قطع کن خودکار یا همان شارژرهای اتوماتیک باتری در زمان شارژ کامل، مدار شارژر را به طور اتوماتیک قطع کرده و مانع از تخریب باطری خواهد شد.

  • نمایشگر وضعیت شارژ

    این ویژگی وضعیت شارژ را مشخص می کند در زمان شارژ چراغ نشانگر قرمز و پس از شارژ چراغ مربوطه خاموش یا سبز خواهد شد که بیانگر پر شدن باطری است و در این زمان می توان اطمینان حاصل نمود که باطری به طور کامل شارژ شده و آماده استفاده می باشد.

با توجه به توضیحات فوق جهت شارژ باطری تجهیزات قابل شارژ باید به پلاریته (قطب مثبت و منفی)، ولتاژ باطری و شارژر، جریان باطری و شارژر و نوع باطری توجه نمود تا از آسیب به باتری جلوگیری شود.

باتری ماشین کنترلی راهنمای خرید باطری ماشین شارژی
باطری ماشین شارژی کجاست؟

نکات خرید باطری ماشین شارژی

باطری ماشین شارژی، دارای تنوع مختلفی می باشد. اما نکته ای که هنگام خرید باطری ماشین شارژی رعایت کنید این است که ابتدا باید بدانید ماشین شارژی شما دو موتوره است یا خیر. در صورتیکه ماشین شارژی شما دو موتوره باشد در بسیار از موارد شما نیاز به دو باطری 6 ولت دارید که در مجموع بشود 12 ولت. یا اینکه یک باطری 12 ولت بخرید.

ماشین های شارژی ای که تک موتوره هستند اغلب دارای یک باطری هستند و آن باطری 6 ولت.

نکته مهم دیگری که در خرید باطری ماشین شارژی بایستی رعایت کرد میزان آمپراژ باطری است. هرچه آمپر باطری بیشتر باشد مدت زمانی که ماشین می توانید فعالیت کند نیز بیشتر است. برای مثال برای هنگامیکه باطری 12 ولت 10 آمپر خریداری و نصب می شود در مقابل وقتی که باطری 12 ولت 20 آمپر روی ماشین نصب می شود، در حالت دوم تقریبا دو برای حالت اول مدت زمان خواهید داشت.

از دیگر نکاتی که هنگام خرید باطری ماشین شارژی مد نظر داشت، ابعاد و اندازه های باطری است. علت این موضوع این است که محل قرارگیری باطری ممکن است محل مورد نیاز برای باطری را تامین نکند. و باطری ای که خریدید را نتوانید داخل آن نصب بکنید.

باتری 6 ولتی راهنمای خرید باطری ماشین شارژی
باطری ماشین شارژی 6 ولت

راهنمای خرید بهترین باتری ماشین شارژی

  • حتما چک کنید که شارژر دستگاه قطع کن داشته باشد. برخی تولید کنندگاه جهت کاهش هزینه از آداپتور به جای شارژر استفاده می کنند همین موضوع باعث می شود در صورتی که میزان شارژ طولانی شود مثلا یک شبانه روز به برق وصل باشد باطری شارژ مازاد شده و صفحه های داخلی باطری دچار مشکل می شود. در نتیجه به سرعت باتری خراب شده و در برخی موارد لازم است هر سال باتری عوض کنید که نسبت به افزایش هزینه یک شارژر خودکار بسیار زیادتر است.
  • نوع باطری چک کنید که از نوع، ولتاژ و جریان استاندارد باشد تا در زمان تعویض آن اولا به راحتی قابل تهیه باشد و دوما هزینه بیشتری به خاطر خاص بودن آن نپردازید.
  • تاریخ باطری دقت کنید: تاریخ تولید دستگاه خیلی اهمیتی ندارد ولی با توجه به عمر طول عمر 3 الی 4 سال باطری تاریخ آن را چک کنید بیش از یک سال نباشد ممکن است دستگاه برای چند سال با باطری در انبار یا مغازه انبار شده باشد. در این حالت ممکن است پس از تست و تحویل به سرعت باطری خراب شده و معولا باطری شامل گارنتی و خدمات تولید ماشین شارژی نمی باشد و مستلزم هزینه مجدد شوید.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید باطری موتور سیکلت برقی و شارژی

خرید باتری ماشین شارژی

  • خرید آنلاین باتری جهت ماشین شارژی کودک دلبندتان, می توانید با بررسی کامل آنچه نیاز دارید و همچنین مطالعه و بازدید از سایت کیان باتری، از طریق همان سایت خرید خود را انجام دهید.
  • خرید از طریق ارتباط تلفنی با شماره 02188882222

قیمت باطری ماشین شارژی

باطری های ماشین شارژی دارای ولتاژهای 6 و 12 می باشند لذا دامنه قیمت آنها متفاوت می باشد. با بررسی قیمت های ارائه شده در سایت با آنچه در بازار وجود دارد متوجه خواهید شد که سعی ما بر این بوده که حتی الامکان در قیمت گذاری باتری ها منافع و خواست مشتریان را در نظر بگیریم. جهت مشاهده قیمت ها میتوانید در سایت مذکور وارد شاخه باطری ماشین شارژی شوید.

انواع باتری ماشین شارژی

باتری هایی که برای ماشین شارژی استفاده می شود عمدتا از موارد زیر می باشند, شما میتوانید ولت و آمپر باطری را از روی باطری قدیمی خود مشخص فرمایید و باطری مورد نیاز را انتخاب نمایید.

برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید
برای استعلام قیمت تماس بگیرید

باتری 6 ولت ماشین شارژی

  • باطری ماشین شارژی 6 ولت 4. 5 آمپر
  • باطری ماشین شارژی 6 ولت 5 آمپر
  • باطری ماشین شارژی 6 ولت 7 آمپر
  • باطری ماشین شارژی 6 ولت 10 آمپر
  • باطری ماشین شارژی 6 ولت 12 آمپر

باتری ماشین شارژی 12 ولت

بهترین برند باتری ماشین شارژی

امروزه برندهای مختلفی را در بازار باطری مشاهده می کنید که اقدام به تهیه و توزیع باتری می نمایند. اما در کنار تعدادی از برندهای باکیفیت می توان از باطری ماشین شارژی صبا باتری نام برد که دارای کیفیتی ایده آل و قیمتی مناسب می باشد.

نکات نگهداری باتری ماشین شارژی

این اسباب بازی ها برای آنکه بتوانند برای مدت زمان تعیین شده در حد چند ساعت بصورت مدام کار کنند از یک باطری داخلی که معمولا لید اسید است استفاده می کنند. و بصورت تک باطری و دو باطری ساخته می شود (لازم به ذکر است این اطلاعات برای همه مدل ها صادق نبوده و ممکن است متفاوت باشد. )

ولتاژ کاری آنها بطور استاندارد 12 ولت یا 6 ولت است. ولتاژ 12 ولت کارآمد تر از 6 ولت بوده و طول عمر باطری بیشتر شده و ضمنا باطری های 12 ولت فراوانی بیشتری دارند.

باتری کودک راهنمای خرید باطری ماشین شارژی
نحوه شارژ باتری ماشین شارژی

نحوه شارژ باطری ماشین شارژی

برای شارژ دستگاه حتما از شارژر اتومات و داری قطع کن استفاده کنید در صورتی که شارژر روی دستگاه نیست می توانید آن را تهیه نمایید. استفاده از آداپتور به جای شارژر همیشه باعث تخریب و شارژ زیاد از حد باطری شده و ضمنا گارانتی این نوع باطری ها را قبول نکرده چون باعث تغییر شدید مقاومت داخلی باطری شده و یا باطری متورم می شود.

باطری ها معمولا جریان بین 3 الی 12 آمپر دارد و شارژر باید حداکثر 20 درصد جریان باطری شارژ کنند بنابراین برای باطری تا 7 آمپر شارژر باید یک آمپر باشد و بیشتر شارژر دو آمپر تهیه نمایید. (لازم به ذکر است شارژر یک آمپر تا 20 آمپر می تواند شارژ کند فقط ممکن زمان شارژ به همان نسبت طولانی شود. )

نکته بسیار مهم این است که هیچ گاه به مدت طولانی ماشین شارژی و باطری ان را بدون استفاده قرار ندهید, این مورد باعث کاهش عمر باطری و خراب شدن باطری در کوتاه مدت خواهد شد.

مدت زمان شارژ باتری ماشین ماشین شارژی

باطری های نو معمولا در شرایط استاندارد دارای شارژ 50 درصد هستند و در این شرایط در انبار نگهداری یا حمل می شوند. بنابراین پس از خرید باطری جدید حتما لازم است آن را با یک شارژر خودکار شارژر کامل نمایید.

زمان شارژ اولیه مشخص نیست و شارژر پس از اتمام کار قطعه کرده و رنگ چراغ آن سبز می گردد. در صورتی که شارژر خودکار در اختیار ندارید به دو روش می توانید از پر شدن باطری مطلع شود.

  1. محاسبه : فرض کنید باطری 50 درصد شارژ دارد و باطری 7 آمپر است یعنی باید 3. 5 آمپر شارژ شود اگر شارژر یک آمپر است بین 3 الی 4 ساعت کافی است.  
  2. توسط ولتمتر باطری های لید اسید معولا در ولتاژ 13. 8 ولت شارژ کامل شده و شارژ بین 13. 8 الی 14 ولت باید قطع کند.
برای اینکه باتری خود را سالم نگه داریم باید به یک سری نکات توجه کنیم :
  1. تمامی باتری‌های محصولات شارژی دارای شارژ اولیه می باشند اما بعد از آنکه شارژ به انتها رسید باتری را بین 8 الی 12 ساعت شارژ نمایید. البته این مورد در دفترچه راهنمای کلیه محصولات شارژی نیز درج شده است و زمان شارژ باطری‌ها بسته آمپر ساعت متفاوت می باشد.
  2. هرچه آمپر ساعت باتری بالاتر باشد زمان استفاده از ماشین شارژی هم افزایش پیدا می‌کند.
  3. جهت جلوگیری از خواب باطری بهتر است سه هفته یک بار سیم مثبت را نصب نموده و سلامت باتری ماشین یا موتور شارژی را چک نمایید.
  4. باتری را برای مدت طولانی بلا استفاده رها نکنید.
  5. هرگز باتری را کنار اجسام فلزی قرار ندهید.
  6. بعد از شارژ کامل باتری تا آخرین حد (تقریبا خاموشی) از آنها استفاده کنید و سپس دوباره شارژ کنید.
  7. از شارژ کردن ماشین شارژی توسط شارژرهای غیر از شارژر اصلی خودداری کنید.
  8. باتری را بیش از حد خالی نکنید. باتری های ups از نوع دیپ سایکل یا چرخه عمیق هستند. همین امر باعث میشود بتوان انها را تا 30 درصد ظرفیتشان خالی کرد اما این موضوع باعث کاهش عمر انها میشود. در بهترین حالت سعی شود پس از رسیدن باتری به ظرفیت 50 درصد آنرا دوباره شارژ کنید.

تعمیر باطری ماشین شارژی

باطری های سیلد لید ساید ( خشک ) مورد استفاده در ماشین شارژی کودکان قابل تعمیر نمیباشد، و باید یک باطری جدید تهیه فرمایید. در بعضی از موارد که تاریخ تولید باطری جدید است و به خاطر عدم استفاده و شارژ باطری ولتاژ افت کرده میتوانید با یک شارژ قوی تر و برای مدت زمان کمتر از 5 دقیقه اقدام به شوک به باطری نمایید، ر بعضی موارد باطری دوباره شروع به فعالیت میکند ولی در کل این باطری ها عمر کوتاهی خواهند داشت.

تست باطری ماشین شارژی

تست باتری ups راهنمای خرید باطری ماشین شارژی
علائم خرابی باتری ماشین شارژی کودک

تست خرابی باطری بسیار ساده بوده و به راحتی قابل انجام است. برای تست چند روش وجود دارد :

  1. ابتدا دستگاه به شارژر متصل کنید صبر کنید تا شارژ کامل شود. اگر زمان کارکرد دستگاه خیلی کم است یا سریع باطری خالی می کند نشان از خرابی باطری است.
  2.  اگر دستگاه وقتی به شارژر متصل می شود کار می کند و بدون شارژر کار نمی کند باطری خراب شده است.
  3. اگر مدت طولانی مثلا یک یا چند سال از آن استفاده نکرده اید یا مدت زیاد شارژ نشده است.
  4.  زمان نصب شارژر باطری گرم شده ولتاژ آن بالای 12 ولت نمی رسد.
  5. وقتی که پس از اتصال شارژر ولتاژ به سرعت به بالای 14 ولت رسیده و شارژر قطع می کند.

زمان تعویض باتری ماشین کنترلی

برای اینکه بتوان باطری ماشین شارژی را تست کرد لازم است که مراحل ذیل را انجام دهید:

  1. سال ساخت. مهمترین موضوع هنگام تست باطری ماشین شارژی، سال ساخت باطری هست. در صورتیکه سال ساخت باطری بیشتر از 2 سال باشد احتمال اینکه باطری دارای مشکل باشد و شارژ نگیرد بسیار بالا است. پس اولین مرحله از تست باطری ماشین شارژی بررسی سال ساخت باطری ماشین شارژی می باشد.
  2. تست باطری بعد از شارژ کردن بعد از 10 ساعت. در صورتیکه از صحت عملکر شارژی باطری خود مطمئن هستید، 10 ساعت باطری را به آن متصل کنید تا شارژ بشود. در صورتیکه بعد از 10 ساعت شارژی به خود نگرفت عملا باطری شما خراب شده و نیاز به تعویض دارد.
  3. تست سریع باطری بعد از شارژ 1 ساعته. در این حالت بعد از 1 ساعت شارژ سیم نازکی را به قطب مثبت و منفی وصل کنید. در حد یک تماس بسیار کوتاه، در صورتیکه سیم جرقه نزد، این یعنی اینکه باطری ماشین شارژی شما مشکل دارد و لازم است آن را تعویض کنید.

نحوه تعویض باطری ماشین شارژی

 جهت تعویض آن ابتدا مشخصات باتری را تعیین کنید مهمترین پارمتر ها ولتاژ، جریان و ابعاد آن است. ولتاژ بسیار با اهمیت است و باید حتما دقت شود. جریان در واقع ظرفیت باطری است. هر چقدر بیشتر یعنی زمان کارکرد بیشتر البته این موضوع حد و حدودی دارد و مثلا اگر به جای 7 آمپر 10 آمپر یا بلعکس مشکلی پیش نمی آیند(این موضوع را حتما توسط تعمیر کار بررسی کنید این موضوع برای همه محصولات کاربرد نداشته  و قابل اجرا نبوده).

باید توجه داشته باشید ولت و آمپر باطری بسیار مهم است و باید در هنگام تهیه و انتخاب باطری دقت بفرمایید تا باطری با دستگاه شما مطابقت داشته باشد, بعد از تهیه باطری فقط کافیست سیم و یا فیش که به سیم متصل است را از باطری جدا نموده و با رعایت کردن مثبت و منفی باطری, سیم ها را به باطری جدید متصل نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
17 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مریم
مریم
3 سال پیش

من ماشین بچمو سه ماهه خریدم بعد شارژ 100 درصد کلا تا 20 دقیقه میتونه استفاده کنه به نظر شما باتریش باید عوض بشه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مریم
3 سال پیش

با سلام
بله احتمال اینکه باتری ماشین شارژی شما خراب شده باشد بسیار زیاد است چون باتری این محصولات احتمالا مدت زمان بسیاری را در انبار و فروشگاه می مانند تا به دست مشتری برسند و مهمترین عامل خرابی باتری انبار شدن با مدت زمان زیاد می باشد.

حامد شاکری
حامد شاکری
2 سال پیش

با سلام میخواستم بدونم اگه شارژر خیلی قوی برای شارژ ماشین شارژی استفاده کنیم باعث خرابی باتری میشود یا خیر باتری ماشین بچه ام 12 ولت 21 AH است و میخواستم از شارژر 12 ولت 40 آمپر ساعت برایش استفاده کنم چه مقدار زمان برای شارژ لازم و کافی می‌باشد و فرمول محاسبه زمان لازم برای شارژ با توجه به آمپر چی هست با تشکر

psw_12v_40a_1-500x500.jpg
بنز
بنز
2 سال پیش

سلام ماشین شارژی دوموتوره بهتره یا چهار موتوره شنیدم باتری را زودتر سولفاته میکنه آیا حقیقت داره؟

حسن
حسن
2 سال پیش

شماره ستاره ها رو بنویسید . من میخواستم ۵ ستاره بدم یکی دادم و دیگه قابل اصلاح نبود .

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسن
2 سال پیش

سلام.ممنون با حرکت موس و یا انگشت ستاره ها روشن می شوند که مشخص می شود. ج.ع

فرعون
فرعون
2 سال پیش

ممنون از مطالب خوب، آیا برای باتری 12 ولت 7 آمپر، آداپتور 6 ولت 1 آمپر خوب است؟ اصلا آسیبی میزند یا خیر؟

حمید فخری‌‌مهر
حمید فخری‌‌مهر
در جواب  فرعون
1 سال پیش

خیر، با شارژر ۶ ولت نمیتوان باطری ۱۲ ولت رو شارژ کرد

ابوالفضل عالیشاهی
ابوالفضل عالیشاهی
1 سال پیش

ممنونم از اینکه اطلاعات درست در اختیارمون گذاشتید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ابوالفضل عالیشاهی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

ابوالفضل عالیشاهی
ابوالفضل عالیشاهی
1 سال پیش

شارژره اتوماتیک ولت های مختلف رو میشه شارژ کرد

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ابوالفضل عالیشاهی
1 سال پیش

با سلام
بله هر کدام از شارژرها یک ظرفیت شارژ مشخص دارند و ویژگی شارژرهای اتوماتیک این است به محض اینکه شارژ باتری به حد نصاب رسید شارژ را قطع میکند.

مصطفی قرصی
مصطفی قرصی
1 سال پیش

سلام . مقاله خوب و مفیدی بود . ممنون و موفق و سربلند باشید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مصطفی قرصی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است، سپاسگذاریم.

علی
علی
1 سال پیش

سلام ممنون از مطالب مفیدتون بنده باتری ماشین شارژیو دراوردم و سیمهاش یک رنگه نمیدونم کدوم سیم مثبت هس کدوم منفی ماشینم دوتا باتری۶V بهش میخوره اگه میشه راهنماییم کنیدبتونم سیمارو وصل کنم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
لطفا از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید که دجار ضرر و زیان نگردید.
معمولا در این چنین مواردی کابل یا سیمی که به رنگ قرمز است کابل مثبت و کابلی که به رنگ مشکی، قهوه ای و یا آبی هست متعلق یه کابل منفی خواهئ بود.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش