4.8
(815)

در بازار امروزی وسایل نقلیه که همواره با افزایش قیمت خودروها و قطعات یدکی روبه رو هستیم، همه رانندگان در صدد هستند که ضمن رانندگی ایمن، با تهیه بیمه اتومبیل: بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو، خسارات جانی و مالی خود را کاهش دهند.

بیمه بدنه از نوع بیمه‌های اختیاری است که تهیه یا عدم تهیه آن، کاملا به تصمیم دارنده خودرو برمی‌گردد. اما از آنجایی که این نوع بیمه اختیاری مزایای بسیاری دارد، تهیه آن برای هر ماشینی توصیه می‌شود

در ادامه با ما همراه باشید تا هر آن‌چه که درباره بیمه بدنه (نحوه محاسبه، بهترین پوشش بیمه‌ای و قیمت) نیاز به دانستن آن است را در این مقاله با شما به اشتراک بگذاریم.

بیمه بدنه خودرو چیست؟

whats carinsurance 1 1 بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
بیمه بدنه خودرو چیست؟

بیمه بدنه خودرو همان‌طور که از نامش مشخص است مربوط به خسارات وارده به خودرو می‌شود و نه افراد. درصورتی‌که شخص برای وسیله نقلیه خود بیمه بدنه خریداری کند شرکت بیمه بخشی از خسارات وارده به خودروی شخص را درصورتی‌که آسیب ببیند پرداخت می‌کند به جز در مواردی که شخص در حادثه رانندگی زیان‌دیده باشد که در این شرایط بیمه شخص ثالث، راننده مقصر موظف به پرداخت خسارت می‌باشد.

بیمه بدنه برخلاف بیمه شخص ثالث اختیاری است و یکی از انواع بیمه‌ای است که به یک ‌وسیله‌نقلیه تعلق می‌گیرد. شخص بیمه‌گذار می‌تواند با پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان حق‌بیمه به شرکت بیمه، وسیله‌نقلیه خود را در برابر خطراتی که ممکن است برای خودرو به وجود بیاید، بیمه کند.

با افزایش قیمت خودرو و هزینه های تعمیر و تعویض قطعات و خودرو همه ما ناچاریم خودروی خود را در مقابل حوادث احتمالی بیمه کنیم. همه ما می دانیم شرکت بیمه، همه هزینه های خسارت وارده را پرداخت نمی کند و کسوراتی از جمله فرانشیز و قاعده نسبی و … خواهیم داشت.

مزایای بیمه بدنه ماشین چیست؟

Low Cost Auto Insurance 1 بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
همه چیز دربازه بیمه بدنه خودرو
  • پرداخت کل مبلغ خسارت به صورت نقدی
  • بهره‌مندی ار تخفیفات عدم خسارت
  • پرداخت کل مبلغ خودرو سرقت‌شده (با کسر فرانشیز)
  • پرداخت حق خسارت، حتی در صورت مقصربودن مالک (راننده)
  • امکان پرداخت مبلغ حق بیمه به صورت اقساطی
  • امکان انتقال بیمه بدنه و تخفیفات آن به ماشین دیگر
  • در صورتی که حد پوشش مالی مقصر، کافی نبود؛ برای جبران خسارت می‌توان از محل بیمه مربوطه، باقی خسارت را دریافت کرد.

اصطلاحات تعریف شده در بیمه نامه بدنه خودرو

files بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
اصطلاحات بیمه بدنه ماشین
  1. بیمه گر : شرکت بیمه ای است که مشخصات آن در این بیمه نامه درج گردیده است. این شرکت بیمه  در ازای دریافت حق بیمه‌، جبران خسارت احتمالی خودرو  را طبق شرایط بیمه بدنه به عهده می گیرد.
  2. بیمه گذار : شخص حقیقی یا حقوقی است که مالک موضوع بیمه است. در این جا مالک خودرو، به عنوان بیمه‌گزار شناخته می‌شود. در شرایط دیگر، بیمه گزار می‌تواند یا به یکی از عناوین قانونی، نمایندگی مالک یا ذینفع را داشته یا مسئولیت حفظ موضوع بیمه را از طرف مالک  داشته باشد. او قرارداد بیمه را با بیمه‌گر منعقد می کند و متعهد پرداخت حق بیمه آن می باشد.
  3. ذینفع : شخصی است که بنا به درخواست بیمه گذار نام وی در بیمه بدنه ماشین گردیده است و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت می شود.
  4. حق بیمه : مبلغی است که در بیمه نامه مشخص شده و بیمه گذار موظف است آن را هنگام صدور بیمه‌نامه یا به ترتیبی که در بیمه نامه مشخص می شود به بیمه گر پرداخت نماید.
  5. موضوع بیمه : وسیله نقلیه زمینی است که مشخصات آن در بیمه‌نامه بدنه اتومبیل درج شده است. لوازمی که مطابق کاتالوگ وسیله نقلیه بیمه شده به خریدار تحویل و یا در بیمه نامه درج شده است نیز جزو موضوع بیمه محسوب می شود.
  6. فرانشیز بیمه بدنه :در قراردادهای بیمه‌ای که بین بیمه گر و بیمه گذار منعقد می شود قسمتی از خسارت است که شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت آن ندارد و بر عهده بیمه گذار است. فرانشیز بیمه بدنه در شرکت‌های بیمه متفاوت می باشد. علت آن تفاوت در فرانشیز خسارت های گوناگون پوشش بیمه بدنه تلقی می‌شود.
  7. مدت اعتبار بیمه نامه : شروع و پایان مدت اعتبار بیمه نامه به ترتیبی خواهد بود که در بیمه نامه معین می گردد.
پوشش های بدنه بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
پوشش های بیمه بدنه ماشین شامل چیست؟

حال که با اصطلاحات بیمه بسیار کاربردی بدنه خودرو آشناشدیم، شاید بخواهید بدانید که بیمه بدنه ماشین چه خساراتی را جبران می‌کند؟

 بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی است؟

خطراتی یا حادثه هایی که شامل بیمه بدنه می شوند به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. خطرات یا پوشش های اصلی
  2. خطرات یا پوشش های اضافی

خطرات اصلی

خطرات اصلی شامل حادثه جزئی و کلی، آتش‌سوزی و سرقت کلی است که به شرح زیر است:

1- بیمه بدنه در حادثه

تصادف ماشین 2 بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی است

زمانی که خودرو دچار حادثه شود شرکت بیمه، متعهد به پرداخت خسارت ناشی از این حادثه است. برای مثال اگر بیمه‌گزار در حادثه رانندگی دچار خسارت شود درصورتی‌که مقصر باشد پرداخت بخشی از خسارت وارده به خودروی مقصر بر عهده شرکت بیمه خواهد بود. اگر خودرو بیمه‌گزار در اثر برخورد با جسمی ساکن آسیب ببیند نیز مشمول این پوشش می‌شود.  

همچنین واژگونی و سقوط خودرو، برخورد اجسام خارجی به خودرو چه در حال حرکت و چه ساکن از زیرمجموعه‌های این پوشش هستند.

بیشتر بدانید: مراحل گرفتن خسارت از بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو

2- آتش‌سوزی خودرو

یکی دیگر از پوشش‌های بیمه بدنه خودرو، حوادثی است که منجر به آتش‌سوزی خودرو می‌شوند. برای مثال اگر خودرو در اثر برخورد صاعقه دچار آتش‌سوزی و انفجار شود بیمه بدنه خودرو خسارات ناشی از این حادثه را تقبل می‌کند.

حوادثی که منجر به آتش‌سوزی می‌شوند، تحت پوشش بیمه بدنه هستند.

3- سرقت کلی خودرو

سرقت خودرو بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
سرقت خودرو از پوشش های بیمه بدنه خودرو

درصورتی‌که خودرو به سرقت رود، بیمه بدنه خودرو هزینه آن را تقبل خواهد کرد. به این نکته توجه کنید که پوشش سرقت دو حالت دارد. در دسته‌بندی خطرات اصلی سرقت کلی مدنظر است و در این حالت وسایل جانبی خودرو تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار نمی‌گیرند.

این عامل در دسته‌بندی خطرات فرعی نیز گنجانده شده است که در این حالت، متقاضی می‌تواند در صورت تمایل قطعات و لوازم جانبی خودروی خود را تا سقف معینی بیمه کند و در صورت سرقت این لوازم، هزینه را از طریق دریافت خسارت از شرکت بیمه جبران کند که در بخش خطرات فرعی بیشتر به آن خواهیم پرداخت. به همین دلیل است که به بیمه بدنه بیمه سرقت خودرو هم می‌گویند.

خطرات فرعی

این خطرات در خرید بیمه بدنه اجباری نیستند و متقاضی در ازای انتخاب هر یک از پوشش‌ها باید هزینه جداگانه‌ای را علاوه بر هزینه مربوط به پوشش خطرات اصلی بپردازد. این خطرات شامل موارد زیر می‌باشند:

1- سرقت لوازم جانبی خودرو

در این حالت متقاضی می‌تواند علاوه بر خرید خطرات اصلی بیمه بدنه خودرو که البته سرقت کلی نیز جزو آن است به‌صورت جداگانه تا سطحی که تمایل دارد، وسایل و لوازم جانبی خودروی خود مانند سیستم صوتی و رینگ و لاستیک را نیز تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار دهد. در این شرایط اگر هر یک از این لوازم به سرقت بروند، شرکت بیمه پرداخت بخشی از هزینه آن‌ها را تقبل می‌کند.

بیشتر بدانید: جلوگیری از سرقت سیستم صوتی ماشین

2- هزینه رفت‌وآمد

بیمه‌گزار می‌تواند با خرید پوشش هزینه رفت‌وآمد درصورتی‌که به هر یک از دلایل خطرات اصلی به‌جز سرقت، قادر به استفاده از خودروی خود نبود تحت این پوشش، هزینه روزانه‌ای را در مدتی معین برای رفت‌وآمد خود از شرکت بیمه دریافت کند. این پوشش مخصوص خودروهای سواری است.

در صورتی که خودروی مورد بیمه سواری باشد، بیمه‌گزار می‌تواند با انتخاب پوشش هزینه ایاب و ذهاب بیمه بدنه خودرو، به ازای تعداد روزهایی که ماشین در تعمیرگاه است، بیمه بدنه مبلغ مشخصی را به عنوان هزینه رفت و آمد بهمالک خودروپرداخت می‌کند.

3- هزینه مربوط به توقف

این پوشش بیمه بدنه خودرو مختص به بارکش‌ها و اتوکارها است. درصورتی‌که صاحب وسیله نقلیه این پوشش را خریداری کند اگر به دلیل هر یک از خطرات بیمه بدنه، خودرو متوقف شود شرکت بیمه هزینه خسارت ناشی از توقف آن را می‌پردازد.

4- بلایای طبیعی

سیل شیراز بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
بیمه بدنه ماشین صفر

از طریق این پوشش می‌توان هزینه خسارات ناشی از بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله را از شرکت بیمه دریافت کرد. البته همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد خسارات ناشی از صاعقه جزو خطرات اصلی بیمه بدنه خودرو است و برای دریافت آن لازم نیست هزینه‌ اضافی پرداخته شود.

5- پاشیدن مایعات شیمیایی و اسید

با پرداخت حق بیمه اضافی می‌توان پوشش بیمه بدنه خودرو مربوط به ریختن مایعات شیمیایی روی بدنه ماشین را خریداری کرد. در واقع خرید این پوشش در بیمه بدنه خودرو بسیار مرسوم است. برای مثال درصورتی‌که رنگ بدنه خودرو در اثر ریخته شدن روغن ترمز از بین برود، خسارت ناشی از آن از طریق این پوشش قابل دریافت است.

6- حذف استهلاک

این مورد پوشش تنها در مورد خودروهایی می‌تواند اعمال شود که دارای تخفیف 45% به بالای عدم خسارت باشند. البته استهلاک باتری ماشین و لاستیک‌ها مشمول این پوشش نمی‌شوند.

7- حذف فرانشیز

فرانشیز موضوعی مهم در بیمه بدنه خودرو است که در آینده به‌تفصیل به توضیح آن خواهیم پرداخت. در این مورد که مربوط به پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودرو است درصورتی‌که بیمه‌گزار تخفیف دارای عدم خسارتی بیشتر از 45% باشد می‌تواند این پوشش را خریداری کند. همچنین این مورد، تنها خسارات اصلی به‌جز سرقت کلی، سرقت جزئی و خسارت کلی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

8- شکسته شدن شیشه

با پرداخت حق بیمه بیشتر می‌توان پوششی را خریداری کرد که مربوط به خسارات ناشی از شکسته شدن شیشه می‌شود. البته در این مورد، شیشه باید به‌تنهایی و بدون برخورد جسم خارجی شکسته شود؛ برای مثال در هنگامی‌که شیشه در اثر گرم و سرد شدن هوا می‌شکند. موتورسیکلت‌ها تحت پوشش این خطر قرار نمی‌گیرند.

9- ترانزیت

در حالت کلی بیمه بدنه خودرو تنها در داخل کشور دارای اعتبار می‌باشد. درصورتی‌که بیمه‌گزار قصد انتقال خودروی خود به خارج از کشور را دارد بهتر است پوشش ترانزیت را خریداری کند تا در محدوده جغرافیایی خارج از ایران نیز تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار بگیرد. البته سرقت کلی و سرقت لوازم جانبی خودرو مشمول پوشش ترانزیت نمی‌شوند.

بیمه بدنه خودرو در خارج از کشور اعتبار ندارد مگر این‌که پوشش ترانزیت خریداری شود.

10- پوشش نوسانات قیمت بازار

این نوع پوشش به‌تازگی وارد حوزه بیمه بدنه خودرو شده است. بعد از افزایش ناگهانی قیمت خودرو در چند سال گذشته این پوشش بدین منظور تعریف شده است که خسارت دریافتی توسط فرد در صورت وجود نوسان در بازار تا سقف 20% سرمایه بیمه‌شده افزایش یابد. البته این در صورتی است که بیمه‌گزار ارزش واقعی خودروی خود را در هنگام خرید بیمه اعلام کرده باشد.

نکته‌ای که درباره پوشش‌های اضافی بیمه بدنه وجود دارد این است که این پوشش‌ها ممکن است همیشه توسط تمام شرکت‌های بیمه ارائه نشود و بعضی از شرکت‌های بیمه بعضی از این پوشش‌ها را اصلاً ارائه ندهند.

 بیمه بدنه شامل چه مواردی نمیشود؟

fdli fnki بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
بیمه بدنه شامل چه مواردی نمیشود
  1. خسارت های ناشی از جنگ، شورش، اعتصاب و یا تهاجم.
  2. خسارت های مستقیم و غیر مستقیم ناشی از انفجارهای هسته‌ای.
  3. خسارت هایی که عمداً توسط بیمه گذار، ذی نفع و یا راننده موضوع بیمه به آن وارد می شود.
  4. خسارت های وارده به موضوع بیمه حین گریز از تعقیب مقامات انتظامی مگر آنکه عمل گریز توسط متصرفین غیر قانونی باشد.
  5. در صورتی که راننده موضوع بیمه هنگام وقوع حادثه فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه رانندگی وی باطل شده باشد. ضمنا اگر مطابق مقررات راهنمایی و رانندگی، گواهینامه راننده برای رانندگی موضوع بیمه متناسب نباشد، خسارات خودرو تحت پوشش بیمه نخواهد بود. ( اتمام اعتبار گواهینامه در حکم بطلان آن نیست. )
  6. خسارت‌های ناشی از حوادثی که طبق گزارش مقامات ذی صلاح به علت مصرف مشروبات الکلی و یا استعمال مواد مخدر یا روان گردان توسط راننده اتومبیل بوجود آمده باشد.
  7. خسارت ناشی از بکسل کردن وسیله نقلیه دیگر مگر آنکه  خودرو مخصوص و مجاز به انجام این کار باشد و اصول و مقررات ایمنی را رعایت کرده باشد.
  8. خسارت های وارده به وسایل و دستگاههای الکتریکی و الکترونیکی  خودرو در صورتی که ناشی از نقص و خرابی در کارکرد آنها باشد.
  9. خسارت هایی که به علت حمل بار بیش از حد مجاز خودروی بیمه شده به آن وارد شود.

بیشتر بدانید: دزدی باتری ماشین و راههای جلوگیری از آن

بیمه بدنه چند درصد خسارت را میدهد؟ (+ جدول)

تا الان درباره نحوه پرداخت خسارت و میزان  فراشیز در خسارت های بیمه بدنه صحبت کردیم. همانطور که گفتیم شرکت بیمه تمامی خسارت های بیمه بدنه را پرداخت نمی کند. برای جبران هر خسارت میزان فرانشیز یکی از مواردی است که از مبلغ پرداختی کسر می شود. علاوه بر آن قطعات مصرفی هر کدام میزان فرانشیز و بعضا استهلاک دارند:

سقف خسارت بیمه بدنه
سقف تعهداتپوشش ها
تا سقف ۲۰ % ارزش خودروسرقت لوازم و قطعات فابریک خودرو
۸۰ % مبلغ خسارتسرقت کلی و جزئی خودرو
۵۰ % ارزش نوپوشش خسارت باتری
۹۰ % ارزش شیشهشکست شیشه
۹۰ % مبلغ خسارتبلایای طبیعی
تا میزان ۵۰% ارزش خودرونوسانات قیمت خودرو
۹۰ % مبلغ خسارتخسارت کلی ناشی از تصادف و تصادم و آتش سوزی
۹۰ % مبلغ خسارتکشیدن میخ روی بدنه خودرو
۵% تا ۲۵%استهلاک قطعات تعویضی خودرو
روزانه به میزان یک در هزار ارزش خودرو تا سقف ۷۰. ۰۰۰ تومان به مدت ۳۰ روز (۳ روز اول به عنوان فرانشیز کسر می گردد. )ایاب و ذهاب

نحوه محاسبه خسارت بیمه بدنه

محاسبه بیمه بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
بیمه بدنه چند درصد خسارت میدهد

پرداخت خسارت بیمه بدنه در شرکت بیمه ایران بر اساس نظر کارشناس و بر اساس نوع خسارت وارده، میزان خسارت، هزینه برآورد شده و … محاسبه و پرداخت می شود.

  • در بیمه ایران فرانشیز خسارت سرقت کلی و جزئی معادل ۲۰% است
  • فرانشیز خسارت آتش سوزی ناشی از حوادث معادل ۱۰% است و شرکت بیمه تا ۹۰% را می پردازد.
  • در صورتی که سن راننده کمتر از ۲۵ سال باشد فرانشیز ۲ برابر محسوب می شود.
  • بیمه ایران برای قطعات قابل تعویض از سال ۵ ام به بعد به ازای هر سال ۵% استهلاک لحاظ می کند که تا ۲۵% به مدت ۵ سال اعمال می شود.
  • برای خسارت باتری تا ۵۰% ارزش نو آن محاسبه می شود.

قیمت بیمه بدنه خودرو

قیمت بیمه بدنه مبلغ ثابتی ندارد، زیرا شرکت‌های مختلف بیمه به‌دلیل درصد تخفیف شرکتی و عوامل دیگر، نرخ‌های متفاوتی را برای بیمه بدنه در نظر گرفته‌اند. در واقع تعیین قیمت بیمه بدنه ماشین به موارد زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • نرخ پایه بیمه بدنه برای خودروهای مختلف، متناسب با ارزش خودرو مشخص شده و متفاوت است.
  • شرکت‌های مختلف بیمه بابت اعمال تخفیف بر روی قیمت پایه، اختیارات متفاوتی دارند و هر یک درصد مشخصی به بیمه‌گذار تخفیف می‌دهند.
  • هزینه پوشش تکمیلی هر یک از موارد بیمه بدنه در شرکت‌های مختلف بیمه متفاوت است.

محاسبه بیمه بدنه خودرو

محاسبه بیمه بدنه به عوامل متعددی همچون ویژگی‌های خودرو (ارزش ماشین، قیمت، سال ساخت و نوع کاربری)، پوشش‌های تکمیلی بیمه (تعداد و مبالغ هر یک به صورت جداگانه) و تخفیف‌های بیمه بدنه (تخفیف عدم خسارت، تخفیف ماشین صفر کیلومتر، تخفیف ارزش و تخفیف غیر نقدی) بستگی دارد.

تخفیف بیمه بدنه خودرو

تخفیف بیمه بدنه خودرو بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
فرمول محاسبه بیمه بدنه

تخفیفات بیمه که توسط شرکت‌ها، تحت عنوان یک امتیاز به بیمه‌گذاران تعلق می‌گیرد؛ شامل دو دسته اصلی و فرعی می‌شود:

تخفیفات اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر می‌شود:

  • تخفیف بیمه بدنه ماشین صفر : این تخفیف شامل کاهش قیمت 20 تا 30 درصدی برای خودروهای صفر کیلومتر می‌شود.
  • تخفیف نقدی: این تخفیف به افرادی تعلق می‌گیرد که مبلغ حق بیمه ماشین خود را به صورت نقد پرداخت می‌کنند و به میزان 10 درصد (تمامی شرکت‌ها) است.
  • تخفیف عدم خسارت: تخفیف مذکور متناسب با تعداد سال‌هایی که از بیمه بدنه خودرو استفاده نشده است، به بیمه‌گذار تعلق می‌گیرد. لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌ها نهایتا تا 4 سال به مشتریان خود، تخفیف بابت عدم خسارت می‌دهند. به عبارتی در سال پنجم، تخفیف عدم خسارت برای بیمه‌گذار توسط این شرکت‌ها صفر می‌شود.
یک سال (12 ماه)25 تا 30 درصد
دو سال (24 ماه)35 تا 40 درصد
سه سال (36 ماه)45 تا 50 درصد
چهار سال (48 ماه)60 درصد
پنج سال (60 ماه)70 درصد

 

تخفیفات فرعی بیمه بدنه خودرو که درصد آن برای هر شرکت بیمه متفاوت است، شامل موارد زیر می‌شود:

  • تخفیف گروهی
  • تخفیف ارزش خودرو
  • تخفیف مختص برخی از مشاغل
  • تخفیف خودروهای وارداتی
  • طرح‌های تشویقی به مناسبت اعیاد و …

شرایط استفاده از بیمه بدنه چیست؟

hsjthni hc fdli fnki بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر بودن و نبودن

بیمه بدنه در عناوین متعددی خسارت خودروی شما را جبران می کندو خسارت های کلی و خسارت های جزئی، سرقت و … تنها بخشی از خدمات بیمه بدنه می باشد. اما بهتر است بدانید که بیمه بدنه خسارت های دیگر نیز جبران می کند:

  • اگر راننده خودرو مقصر باشد

در صورتی که در یک حادثه راننده بیمه گذار مقصر باشد، خسارت های مالی و جانی وارد از محل بیمه شخص ثالث پرداخت می شود. در این حالت خسارت های وارد به خودرو مقصر از بیمه بدنه جبران می شود. در صورتی که مقصر بیمه بدنه نداشته باشد شرکت بیمه هیچ تعهدی به پرداخت خسارت ندارد و کلیه هزینه های خودروی خود را بایستی شخصا پرداخت کند.

  • استفاده از بیمه بدنه در صورت مقصر نبودن

در صورتی که در جریان یک حادثه راننده بیمه گذار مقصر شناخته نشود و زیاندیده باشد، در این حالت خسارت خودرو می بایست از محل بیمه شخص ثالث خودروی مقصر پرداخت شود. در صورتی که پوشش مالی مقصر برای جبران خسارت کافی نباشد و زیاندیده بیمه بدنه داشته باشد، در این حالت می توان از بیمه بدنه زیاندیده برای جبران الباقی خسارت استفاده کرد.

برای مثال در یک حادثه رانندگی میزان خسارت مالی تعیین شده معادل ۲۰ میلیون تومان است. اگر تعهدات مالی خودرو مقصر ۱۱ میلیون تومان باشد، بیمه شخص ثالث مبلغی که به عنوان پوشش مالی در بیمه نامه قید شده است را می پردازد و پرداخت ۹ میلیون تومان الباقی خسارت بر عهده مقصر است. در این حالت اگر خودروی زیان دیده بیمه بدنه داشته باشد، می توان الباقی خسارت را از بیمه بدنه خودروی زیاندیده تامین نمود.

  • اگر راننده مقصر متواری باشد

اگر در یک حادثه رانندگی مقصر حادثه از صحنه حادثه فرار کند، خسارت وارده از محل بیمه بدنه زیان دیده قابل جبران خواهد بود. در این حالت با استفاده از بیمه بدنه، تخفیفات به طور کامل از بین می رود و ارزش سرمایه بیمه شده کاهش می یابد.

اگر خودرو در دسته خودروهای گران قیمت باشد

بر طبق قانون خودرو هایی که در دسته خودرو های گران قیمت می باشند، در صورت بروز خسارت می بایست بخشی از خسارت را خود متقبل شوند. همان طور که می دانید از سال ۱۳۹۵ و تغییر قانون بیمه شخص ثالث، خودرویی که ارزش آن معادل نصف دیه باشد، به عنوان خودروی متعارف تعیین گردید.

برای مثال دیه مرد مسلمان در ماه حرام در سال ۱۳۹۹، ۴۴۰ میلیون تومان است، بنابراین خودرو های زیر ۲۲۰ میلیون تومان خودروی متعارف محسوب می شوند. در این حالت خودروهایی که گران تر از خودروی متعارف باشند در صورت بروز خسارت می بایست بخشی از خسارت را خود بر عهده بگیرند.

قوانین بیمه بدنه خودرو

بیمه ثالث بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
قوانین و شرایط بیمه بدنه خودرو چیست

بالاخره در هر زمینه قوانینی وجود دارد تا امکان تخلف و از بین رفتن حقوق شهروندان وجود نداشته باشد. در مورد بیمه نیز همین مورد صدق می کند. با توجه به این که بیمه بدنه از جمله پرفروش ترین بیمه هایی است که در کشور به خوبی شناخته شده است لازم دانستیم که در مقاله ای به بررسی قوانین بیمه بدنه بپردازیم تا بیمه گذران محترم نسبت به مسئولیت های خود و شرکت بیمه آگاهی بیشتری داشته باشند:

  1. با توجه به این که عواملی همچون سن ماشین، سن راننده، محل سکونت، کاربری وسیله نقلیه و… از جمله مهمترین مواردی هستند که حق بیمه بدنه را تعیین می کند لذا بیمه گذار موظف است در زمان عقد قرارداد صدق گفتار را رعایت کرده و اطلاعات درست در اختیار شرکت بیمه گر قرار دهد. در صورتی که شرکت بیمه گر در هر زمان از مدت اعتبار قرارداد بیمه بدنه متوجه اشتباه بودن عمدی و یا سهوی هر کدام از اطلاعات شود حق دارد که قرارداد بیمه را فسخ نماید.
  2. در صورتی که بیمه گذار درخواست پرداخت اقساطی حق بیمه بدنه را داشته باشد این امکان فراهم برای او فراهم خواهد شد منتهی شرکت بیمه گر زمانی به تعهدات خود عمل می کند که بیمه گذار اقساط خود را به ترتیب پرداخت نماید.
  3. در صورتی که در مدت اعتبار بیمه نامه، به هر علت همانند تغییر کاربری وسیله نقلیه و… تشدید خطر برای وسیله به وجود آید در این صورت باید الحاقیه ای برای بیمه نامه صادر شود و حق بیمه براساس این تشدید خطر تعیین گردد.
  4. از زمان بروز خسارت بیمه گذار موظف است که در مدت ۵ روز کاری به یکی از مراکز پرداخت خسارت مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم ها مربوطه اعلام خسارت کند تا شرکت بیمه گر اقدامات لازم جهت بررسی و پرداخت هزینه را انجام دهد.
  5. لازم به ذکر است که بیمه گذار موظف است کلیه اقدامات لازم  جهت حفاظت از ماشین را انجام دهد و در صورتی که در زمان بروز خسارت مشخص شود که این خسارت به دلیل کوتاهی بیمه گذار رخ داده، شرکت بیمه گر این اختیار را دارد که میزان قصور را برآورد کرده و از هزینه جبران خسارت کم کند.
  6. در صورتی که وسیله نقلیه خود را بفروشید امکان انتقال بیمه بدنه به صاحب جدید جود ندارد. لذا یا باید قرارداد بیمه فسخ شده و یا این که اگر خودتان ماشین جدید خریداری کرده اید، بیمه بدنه وسیله قبلی را به وسیله جدید براساس شرایط انتقال دهید.
  7. در صورتی که خودروی شما در اثر عواملی غیر از خسارت های نام برده در بیمه نامه از بین برود، بیمه گر تعهدی نسبت به شما نخواهد داشت.
  8. اگر بیمه گذار درخواست داشته باشد که خسارت های دیگر در کنار موارد ذکر شده در بیمه نامه تحت پوشش قرار گیرند در این صورت باید ابتدا توافق طرفین کسب شده و حق بیمه موارد اضافی نیز لحاظ گردد.
بیمه بدنه اتوموبیل 1080x675 1 بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ | همه چیز درباره بیمه بدنه
از بیمه بدنه چندبار میشود استفاده کرد

سوالات متداول درباره بیمه بدنه خودرو

در چه صورتی بیمه بدنه از طرف بیمه گر فسخ می‌شود؟
  • مالک خودرو اقساط بیمه را به موقع پرداخت نکند.
  • خطرهای پیش بینی شده برای خودرو تشدید شود.
  • مالک خودرو عمدا اطلاعاتی را اشتباه اعلام کند.
فسخ بیمه بدنه از سوی بیمه گذار چگونه است؟
  • فعالیت مالک خودرو متوقف شود.
  • ریسک بیمه کاهش یابد اما بیمه حاظر به بازگرداندن مابه‌التفاوت نباشد.
چگونه بیمه بدنه خودرو را فسخ کنیم؟

فسخ بیمه بدنه خودرو چه از سمت بیمه گذار و چه از سمت بیمه گر باشد باید به صورت کتبی اعلام شود. پس از اعلام رسمی فسخ، بیمه بدنه تا 10 روز اعتبار دارد.

 هنگام فروش خودرو بیمه بدنه را چگونه فسخ کنیم؟

هنگام فروش خودرو می‌توان بیمه بدنه را فسخ و باقی مانده حق بیمه را تا تاریخ سر رسید از بیمه‌گر دریافت کرد. همچنین بیمه گذار می‌تواند بیمه بدنه خودرو را به مالک جدید انتقال دهد و تعهدات شرکت بیمه در قبال مالک جدید خودرو ادامه یابد.

به یاد داشته باشید که در صورت انتقال مالکیت خودرو، بیمه گر مسئولیتی در قبال خسارت‌های وارد شده در برابر مالک جدید ندارد.

نرخ بیمه بدنه خودرو چگونه تعیین می‌شود؟

نرخ بیمه بدنه خودرو مانند بیمه شخص ثالث ثابت نیست و براساس شرکت ارائه دهنده بیمه و مدل خودرو متغیر است و می‌توان نرخ آن را از شرکت‌های بیمه دریافت کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال پیش

اینهمه پول بیمه میدیم تهش فرانشیز و کوفت زهرمار کم میکنن
هیچ کجای دنیا اینجوری جیب مردمو خالی نمیکنن
دزدی فقط به بالا رفتن از دیوار مردم نیست

مهدی
مهدی
9 ماه پیش

بیمه بدنه فقط در زمان خرید قشنگه، مخصوصا اگر تصادف کنی و خسارت زیادی بهت وارد بشه نصف خسارت‌ها را بیمه نمیده باید از جیب بدی، برای تصادف جزئی خوبه، من ماشینم تا ترمز دستی جمع شده کارشناس بیمه ایران میگه باید درستش کرد (یعنی با صافکاری)، آخه مگه میشه

مشاوره رایگان و ثبت سفارش