4.4
(96)

در این مقاله به بررسی نکات مهم در اتصال یو پی اس به ژنراتور می پردازیم. دستگاه ups با توجه به آنکه توانایی آن را دارد تا از مصرف کننده در برابر اختلالات برق ورودی شهری محافظت نماید بهترین گزینه برای دستگاه منبع ذخیره برق خواهد بود. ولی ژنراتور قیمت کمتری  نسبت به یوپی اس داشته و مدت زمان پشتیبانی برق بیشتری دارد.

از این جهت بعضی افراد ترجیح می دهند یوپی اس را به ژنراتور متصل نمایند. اما همه ژنراتورها را نمیتوان به سیستم یو پی اس متصل کرد. در این مبحث به نکات اساسی موقع نصب یو پی اس به ژنراتور خواهیم پرداخت:

کاربرد استفاده همزمان از یو پی اس و ژنرراتور

کارکرد همزمان UPS یو پی اس و ژنراتور 300x240 اتصال یو پی اس به ژنراتور چه مزایایی دارد؟
کارکرد همزمان یو پی اس و ژنراتور

اتصال ژنراتور به یو پی اس جهت داشتن برقی پایدار و قابل اطمینان است، عملکرد همزمان یو پی اس UPS و ژنراتور در کنار یکدیگر بهترین انتخاب می باشد که در این حالت توجه به توانایی و کارایی هر کدام از این دستگاه ها دارای اهمیت فراوان می باشد.

اكثراً دستگاه یو پی اس را صرفاً  به عنوان دستگاه برق اضطراری شناخته و كارایی و قابلیت آن را فقط د

ر زمان قطع برق شهر می دانند و با داشتن ژنراتور (یا هر دستگاه مولد برق) بر آن باورند كه دیگر نیازی به UPS ندارند. در حالی كه اگر بخواهیم سیستم شبكه برق یك سیستم پایدار ON Line و بدون هر گونه نویز و نوسانات باشد، حتماً باید از ژنراتور و یو پی اس به صورت همزمان استفاده کرد.

چرا یو پی اس به ژنراتور نیاز دارد؟

یو پی اسUPS برای تامین انرژی در زمان قطع برق به باطریها وابسته هستند. باطری های UPS  عمدتاً باطریهای سیلد لید اسید  SEALED LEAD ACID ساکن بوده  که این باطریها به تبع مشخصات بسیار خوب و طول عمر مفید بالا و بی نیاز از سرویس و نگهداری بوده ولی قیمت این نوع باتری ها گران است. همین امر باعث استفاده از UPS یو پی اس به همراه ژنراتور می گردد.

چراکه با استفاده از ژنراتور تا زمانی که سوخت داخل تانکر ژنراتور باشد می توانیم برق تولید نماییم  و در این صورت زمان استفاده از باتری، زمان کوتاهی خواهد بود و در نتیجه یو پی اس UPS به باتریهای کم حجم تر، ارزانتر و با طول عمر بالاتر احتیاج دارد.

بطور کلی در صورت بکار گیری همزمان از ژنراتور و UPS خلع نبود برق جبران شده و نوسانات و نویزهایی که می توانند به قسمتهای  نرم افزاری و سخت افزاری مصرف کننده ها آسیب برسانند حذف می شوند.

مزایای وصل کردن یو پی اس و ژنراتور

UPS Generator Soner اتصال یو پی اس به ژنراتور چه مزایایی دارد؟
مزایای اتصال یو پی اس به ژنراتور

فواید این سیستم به شرح ذیل می باشد:

  • مكانیزم داخلی ژنراتورها مكانیكی بوده و برای سینک شدن با شبکه برق نیاز به زمان دارند و این وقفه هر چند كوتاه باعث خاموش و یا  ریست شدن مصرف كننده ها می شود و غیر از صدمه زدن به دستگاههای مصرف كننده باعث از بین رفتن  اطلاعات و حافظه دستگاه كه بعضی مواقع حاصل ساعتها تلاش بوده می شود. در حالی كه با استفاده از یوپی اس در خروجی ژنراتور كه توانایی اتصال سریع به شبكه برق  (بصورت ON Line) بدون خاموش و یا ریست كردن مصرف كننده ها را دارند می توان از این مشكل جلوگیری كرد.
  • ژنراتورها اغلب دارای ولتاژ خروجی ثابت و یكنواختی نیستند و دائماً ولتاژ خروجی آنها در حال تغییر و  نوسان می باشد و چون اغلب یو پی اس ها مجهز به سیستم تثبیت ولتاژ برق خروجی می باشند، می توانند عمل تثبیت ولتاژ را در دامنه وسیعی از تغییرات ولتاژ برق ورودی انجام دهند و همیشه به طور ثابت ولتاژ تثبیت شده ۲۲۰ ولت را در خروجی خود داشته باشند.
  • در زمان وصل بودن برق شهر ژنراتورها عملا” كاری انجام نمی دهند در حالی كه یو پی اس( UPS ) ها با توجه به دارا بودن فیلترهای حفاظتی RFI و EMI و حفاظت درمقابل جریان و ولتاژ اضافه، رعدوبرق، نویزهای خارجی، همیشه در مدار بوده و از مصرف كننده های حساس مانند دستگاه های پزشكی آزمایشگاهی، وسایل اندازه گیری دقیق و دستگاه های نظامی و كامپیوترها وسرورها  ….   حفاظت می نماید.
  •  یو پی اس دارای پورت نرم افزاری بوده كه با اتصال به كامپیوتر و اینترنت می تواند مقدار ولتاژ شبکه، ولتاژ خروجی، مقدار بارمصرفی و جریان، فرکانس و میزان شارژ باتریها و دمای داخل یو پی اس UPS و تست باتریها و قابلیت ارسال فرمان خاموش سازی و یا راه اندازی مجدد یوپی اس و قابلیت ارائه منحنی های گرافیکی از وضعیت برق و قابلیت تنظیم دما و غیره را ارائه نماید( با استفاده از نرم افزارهای جانبی).

سازگاری یو پی اس با ژنراتور

emergency 300x101 اتصال یو پی اس به ژنراتور چه مزایایی دارد؟
سازگاری یو پی اس با ژنراتور

لازم است بدانید که در صورت نیاز به اتصال ژنراتور به یو پی اس باید هنگام خرید یو پی اس به این پارامتر دقت کنید تا دستگاه دارای این قابلیت باشد. دستگاه های یو پی اس هوگون با بهره گیری از این قابلیت (قابلیت سینک شدن با ژنراتور) می توانند به راحتی به ژنراتور متصل شوند و در کنار ژنراتور برق تثبیت شده ایی را در خروجی ارائه دهند.

انتخاب UPS مناسب در کنار ژنراتور  

چه نوع یو پی اس را می توان به ژنراتور وصل کرد؟ انواع یو پی اس در بازار موجود می باشد. یو پی اس ها به طور کلی به سه دسته ی یو پی اس UPS های لاین اینتر اکتیو، یو پی  اس های آنلاین و یو پی اس آفلاین تبدیل می شود.

هر کدام از این یو پی اس ها دارای ویژگی ها و قابلیت های مختص را به خود را دارند. برای وصل شدن یو پی اس با ژنراتور قبل از هرچیز باید بررسی های لازمه صورت گیرد.

هماهنگ بودن محدوده ی فرکانسی یو پی اس و ژنراتور

اتصال یو پی اس 300x190 اتصال یو پی اس به ژنراتور چه مزایایی دارد؟
نکات مهم اتصال یو پی اس به ژنراتور

مهمترین عامل برای بررسی امکان اتصال یو پی اس به ژنراتور محدوده فرکانسی سیستم یو پی اس و ژنراتور می باشد. در این مرحله باید به محدوده فرکانس دیزل ژنراتور با یو پی اس دقت کرد. دربدترین حالت تغییرات فرکانس د رژنراتور به گونه ای است که یوپی اس نمی تواند با آن ستکرون شود چون یا فرکانس خارج از محدوده مجاز است و یا تغییرات بسیار سریع دارد در این صورت  یو پی اس نمی تواند با این تغییرات خود را هماهنگ نماید.

اگر تولید کننده ی ژنراتور  به اینکه دستگاه آنها در آینده احتمال دارد یک یو پی اس را تغذیه کند آن را طوری طراحی کنند که ژنراتور درتلرانس دقیقتر کار کند این هماهنگی ایجاد خواهد شد. نکته ی دوم این است که  از یو پی اس هایی استفاده کنیم که بتواند تغییرات فرکانس در ژنراتور را قبول کند. در واقع باید از یو پی اس هایی استفاده گردد که قابلیت تحمل تغییرات فرکانسی در ژنراتور را داشته باشند. بهترین نوع یو پی اس برای سنکرون شدن با ژنراتور، یو پی اس های آنلاین هستند.

مقاله پیشنهادی: باتری دیزل ژنراتور و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

ولتاژ یو پی اس مناسب با ژنراتور

راهنمای انتخاب یو پی اس 300x225 اتصال یو پی اس به ژنراتور چه مزایایی دارد؟
انتخاب یوپی اس مناسب برای ژنراتور

با توجه به نوع کارکرد مکانیکی ژنراتور عمدتاً ولتاژ و فرکانس خروجی ژنراتور ثابت نبوده و دائم در حال تغییر و در بعضی مواقع، تغییرات سریع در فرکانس دارد. ( البته در بعضی از ژنراتورهایی که عمدتاً ژنراتورهای بزرگی هستند نوسانات فرکانس و ولتاژ کمتر دیده می شود ).

لذا حتماً باید از UPS هایی استفاده گردد که دارای دامنه باز ولتاژ و فرکانس ورودی بوده که UPS های ON LINE DOUBLE CONVERSION شرکت ایمن توان می تواند بهترین گزینه برای این مورد باشد.

چرا که دارای دامنه باز فرکانس ورودی از ۴۶ الی ۵۴ هرتز و ولتاژ ۱۳۰ تا ۳۰۰ ولت می باشد. و با توجه به دارا بودن انواع فیلترها، بهترین انتخاب جهت ایجاد بالاترین سطح ایمنی برای سیستمهای حساس –سرورها –تجهیزات پزشکی – آزمایشگاهی دیتا سنترها و مراکز نظامی و غیره می باشد.

UPSیو پی اس های ایمن توان با بهره گیری از بالاترین سطح کیفی قطعات و ساخت و تولید، درانواع رنجها و توانهای موجود و قابلیت سنکرون شدن با ژنراتور ها را دارا و باعث کم شدن هزینه های نگهداری و خرید اولیه باطری با آمپر ساعت بالا و تبعاً گران می گردد.

مقاله پیشنهادی: نحوه انتخاب UPS مناسب و راهنمای خرید یو پی اس

انتخاب ژنراتور مناسب برای اتصال با UPS

برای انتخاب ژنراتور ابتدا باید اطلاعات کامل از مقدار بار مصرفی داشته باشیم و یا تمامی توان مصرف کننده ها را طبق مشخصات فنی آنها بررسی نمود ولی باید توجه داشت برای دستگاههای سلفی از جمله سیستم های موتوری مانند کولر، تهویه، و یخچال و موتور خانه، و آسانسور و غیره باید حدوداً ۳ برابر توان نامی برای جریان لحظه راه اندازی محاسبه نمود.

توان ژنراتور نسبت به یو پی اس

ژنراتور 300x209 اتصال یو پی اس به ژنراتور چه مزایایی دارد؟
انتخاب ژنراتور مناسب برای یو پی اس

ژنراتور باید ۲ برابر توان نامی یو پی اس  UPSدر نظر گرفته شود، چرا که فرض کنید که توان یو پی اس UPS و ژنراتور برابر باشد و باری به اندازه حداکثر توان خروجی یو پی اس UPS به آن  متصل گردد.

در این حالت، با قطع برق شهر، یو پی اس UPS توسط باطریها، مصرف کننده ها را تغذیه می نماید و با روشن شدن ژنراتور ( در صورت داشتن یک ژنراتور متوسط یا خوب ) یو پی اس UPSتشخیص می دهد که برق مناسب با فرکانسی در بازده عملکرد یو پی اس UPS به آن متصل شده است. لذا تصمیم به انتقال قدرت خروجی از باطریها به برق ژنراتور صورت می گیرد.

به محض انتقال قدرت از باطریها به ژنراتور، جریان کشیده  شده باعث فشار مضاعف به روی روتور دینام و به تبع آن کم شدن دور موتور ژنراتور و پائین آمدن مقدار ولتاژ تولید شده به همراه تلرانس شدید درمیزان فرکانس برق تولیدی می گردد.

البته ژنراتور خود این موضوع را حس کرده و با تغییر در مصرف سوخت و افزایش توان سعی در برطرف کردن این نقیصه می نماید. اما زمان لازم جهت ثبات وضعیت ژنراتور خیلی زیادتر از محدودۀ مجازی است که یو پی اس UPS برای آن طراحی شده است.

لذا بلافاصله مجدداً UPS توان مصرفی را به باطریها انتقال می دهد و این وضعیت آنقدر ادامه پیدا میکند تا باطریها خالی شده ویا دستگاه UPSیو پی اس و ژنراتور صدمه دیده و از مدار خارج گردند.

در اداره جات  و سازمانها یا شرکتهایی که دارای ژنراتورهای عظیم الجثه و پرتوان هستند، نگرانی از بابت توان ژنراتورها وجود ندارد و معمولاً  UPS یو پی اس های تا ۲۰kva  ( این رنج فراوانی مصرف دارد ) با ژنراتور های بالای ۱۰۰KVA به راحتی سنگرون می گردند.

نحوه وصل کردن یو پی اس به ژنراتور

بعد از رعایت نکات گفته شده در مورد سازگاری یو پی اس با ژنراتور به کمک فیلم زیر می توانید یو پی اس خود را به ژنراتور وصل کنید

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اکبری
اکبری
3 سال پیش

سلام ببخشید برای برق اضطراری شرکت هم یو پی اس باید نصب شود و هم ژنراتور ؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش