4.8
(701)

برای خیلی از ما رانندگی در شب سخت ‌تر از رانندگی در روز است. معمولا بین نیمه‌ شب تا 6 صبح پُرمخاطره ‌ترین زمان از نظر تصادف و بروز حوادث است. رانندگی ایمن در شب نیازمند آمادگی و توجه بیشتر به محیط اطراف است.

واکنش سریع رانندگان با قدرت بینایی آن ها رابطه ی مستقیم دارد و این در حالی است که در شب قدرت تشخیص رنگ ‌ها و وسعت میدان بینایی کاهش می ‌یابد. از آن جا که تصادفات منجر به مرگ در شب چند برابر روز است، در رانندگی ‌های شبانه ‌تان به نکات مهم این مقاله توجه کنید!

خطرات رانندگی در شب

رانندگیدرشب آموزش رانندگی ایمن در شب
چرا آموزش رانندگی در شب اهمیت بالاتری دارد؟

به این آمار دقت کنید: اکثر سفرها در طول روز انجام می‌شود و آمار جابجایی در شب تنها یک چهارم از سفرها را به خود اختصاص داده؛ با این وجود، حجم بالایی از تصادفات جاده‌ای شب اتفاق میوفتد. آمار تصادفات رخ داده در شب سه برابر روز است و این آمار به شدت بالاست.

تلفات تصادفات در شب نیز آمار بالایی دارد.  با این مقدمه سعی نداریم شما را از تصادف در شب بترسانیم تنها سعی داریم تمامی نکات مورد نیاز در این خصوص را به شما یادآور شویم. آمار تصادف بالا به معنای عدم توجه رانندگان به نکات ایمنی و عدم تجهیز جاده‌ها و وسایل نقلیه برای رانندگی در شب است.

علاوه بر اینها آمار تصادفات شب در جاده‌هایی که به مناطق طبیعی می‌رسد بسیار بالاست. دلیل آن بالا رفتن تردد حیوانات در هنگام شب است.

حیوان به طور طبیعی به نور ماشین شما خیره می‌ماند و تکان نمی‌خورد بنابراین امکان سانحه را بالا می‌برد. هنگام شب چشمان حیوانات بازتاب خواهد داشت که به این ترتیب می‌توان حضور حیوان را در خیابان تشخیص داد. در ادامه نحوه مقابله با این مشکل را بررسی خواهیم کرد.

نکات مهم قبل از شروع رانندگی در شب

پیش از شروع هر سفری، شما باید نکاتی را رعایت کرده و ماشین خود را به اصطلاح، سرویس کنید تا در میانه راه، اذیتتان نکند. کنار تمام نکات ضروری که برای رانندگی ایمن در روز (مراجعه به تعمیرگاه و سرویس قبل حرکت خودرو) رعایت می شود؛ چند مورد مهم هم جهت سفرهای شبانه وجود دارد که در این بخش به آن ها می پردازیم.

  • کنترل سلامت چراغ ها

نور چراغ ها به مروز زمان، کمتر می شود و رانندگی در شب با نور کم، آمار تصادفات را بالاتر می برد. فراموش نکنید که روشنایی چراغ در تاریکی، همان روشنایی چشمان راننده است؛ پس قدرت بالای آن، قدرت دید راننده را هم بیشتر می کند.

پیش از شروع سفر شبانه، تک تک چراغ ها را کنترل کنید. چراغ نور بالا تا ۱۱۰ متر و چراغ پایین تا ۳۰ متر را باید با نور کافی پوشش دهد؛ البته بررسی کارکرد چراغ ترمز و پلاک نیز فراموش نشود.

مقاله پیشنهادی: نحوه تنظیم نور چراغ های خودرو

  • بررسی سایر تجهیزات ماشین

بیش از رانندگی در روز باید به ماشین اطمینان داشته باشید زیرا خراب شدن ماشین در شب خطرات بیشتری دارد. همه چیز را کنترل کنید. اگر در یک شب زمستانی قصد حرکت دارید، بدون زنجیر چرخ به هیچ عنوان ریسک نکنید که به دل جاده بزنید. شب های زمستانی با کسی شوخی ندارد. وضعیت راهها را چک کنید.

لوازم ضروری خودرو آموزش رانندگی ایمن در شب
لوازم مورد نیاز برای رانندگی در شب
  • کابل اتصال یا دستگاه شارژ مجدد باتری ماشین
  • پیت نفت
  • بطری آب
  • موشک منور
  • پتو
  • تارپ پلاستیکی
  • جعبه ابزار دستی
  • درزگیر لاستیک
  • گرانول یا آذوقه
  • جعبه کمک های اولیه به همراه باند
  • چراغ قوه و باتری
  • کیسه نایلون برای تمیزی و نگهداشتن بعضی وسایل

 

  • اطمینان از تمیز بودن شیشه ها

هر چقدر که شیشه خودرو شما، کثیف تر باشد؛ به دلیل پاشش نور نامناسب روی آن، دید راننده کمتر می شود و خطر تصادف، بالاتر می رود. بنابراین پیش از شروع سفر شبانه، تک تک شیشه ها را چک کرده و مطمئن شوید که تمام آن ها، تمیز و شفاف باشند.

  • خودداری از رانندگی هنگام غروب آفتاب

روشن کردن چراغ گرگ و میش آموزش رانندگی ایمن در شب
در هوای گرگ و میش چراغ های خودرو را روشن نمایید.

خطرناک ترین زمان جهت شروع رانندگی در شب، زمانی است که آفتاب، غروب می کند و به اصطلاح هوا گرگ و میش می شود. نور در این وقت ها در بدترین حالت خود قرار دارد؛ نه قدرت روشنایی روز را دارد و نه شب است که شما از چراغ های خودرو استفاده کنید. در این شرایط به دلیل کمبود نور، دید راننده مختل می شود و در نتیجه امنیت نیز به شدت، کاهش پیدا می کند.

  • استفاده از عینک مناسب رانندگی در شب

عینک شب آموزش رانندگی ایمن در شب
استفاده از عینک مخصوص رانندگی در شب

در صورتی که شما از عینک استفاده می کنید؛ رانندگی در شب، برایتان پرخطرتر از دیگران خواهد بود. اگر ماشین روبرو با چراغ نور بالا به سمت شما حرکت کند؛ به دلیل جنس شیشه ای عینک ها، نور بر روی آن، انعکاس پیدا کرده و دید درست راننده را تحت تاثیر قرار می دهد.

اسپری های خاصی جهت تمیز کردن شیشه عینک و کاهش شدت انعکاس وجود دارد که برای کم تر کردن خطر می توانید از آن ها کمک بگیرید؛ اما تا جایی که امکان دارد، سعی کنید که سفر خود را با عینک در روشنایی روز انجام دهید.

  • مرور جاده قبل از حرکت در شب

اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید به صورت شبانه اقدام به رانندگی کنید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر نگاهی به نقشه و مسیرهای پیش رویتان بی‌ندازید. در نظر بگیرید زمانی که هوا تاریک می‌شود، ممکن است بسیاری از المان‌ها و تابلوهای قرار گرفته در کناره جاده‌ها به خوبی دیده نشوند و شما نتوانید مسیر مورد نظرتان را از روی این المان‌ها پیدا کنید؛ از همین رو بهتر است قبل از حرکت نگاهی به پیچ و خم‌های جاده داشته باشید.

  • استراحت کافی قبل از حرکت در شب

خواب آلودگی در شب آموزش رانندگی ایمن در شب
خواب آلودگی در رانندگی هنگم شب بسیار خطرناک است.

متاسفانه بسیاری از تصادفاتی که در شب اتفاق می‌افتد، به دلیل خواب‌آلودگی رانندگان است. کارشناسان فعال در حوزه ایمنی خودروها، پیشنهاد می‌کنند قبل از اینکه اقدام به رانندگی در هوای تاریک کنید، به خوبی استراحت کنید و طول مسیر هر زمان که حس کردید کمی خسته شده‌اید، کنار بزنید و زمانی را صرف استراحت کنید. همچنین برای اینکه در زمان رانندگی در شب هوشمندانه‌تر رفتار کنید، می‌توانید از نوشیدنی‌های کافئین‌دار استفاده کنید.

نکات ایمنی هنگام رانندگی در شب

توجه به نکات ضروری در سفرهای شبانه با آغاز حرکت، اهمیت بیشتری پیدا می کند. راننده باید صبر، حوصله، دقت و هوشیاری بالاتری نسبت به رانندگی خود در روشنایی روز داشته و آگاه باشد که حرکت در تاریکی، گاهی می تواند؛ فاجعه های بزرگی را به بار آورد. در این بخش از نکات مهم حین رانندگی در تاریکی ارائه می شود.

  • با سرعت استاندارد شب راندگی کنید!

دید راننده در تاریکی، بسیار پایین بوده و زمانی که شما سرعت بالایی در حرکت داشته باشید؛ وجود هرگونه مانعی در مسیر، بسیار خطرناک می شود. این مانع می تواند؛ خودرویی باشد که از روبرو می آید، حیوانی که در رفت و آمد است یا یک شخص در حال عبور باشد. به صورت کلی، رانندگی در شب باید با شتاب کمتری انجام شود تا بتوانید، سفر امنی را تجربه کنید.

  • واکنش درست در مواجه با حیوانات جاده در شب

حضور حیوان ها، یکی از موانع اصلی موجود در شب های جاده است. شما باید به این مانع، بیشتر اهمیت دهید؛ زیرا زمانی که با حیوانی در مسیر مواجه می شوید، اصولا به شما خیره شده و تکان نمی خورد.

حیوانات در تاریکی، بیشتر جابجا شده و در جاده های نزدیک به طبیعت، تعدادشان در شب زیادتر هم می شود. شما برای گریز از تصادفات احتمالی با یک حیوان، بهتر است با سرعت کم و هوشیاری بالا، حرکت کنید تا حین مواجه با آن ها، پیش از رسیدن، کنترل را در دست گرفته و ماشین را به موقع، متوقف کنید.

حیوان در شب آموزش رانندگی ایمن در شب
خطر عبور حیوانات از جاده در شب ها

یک ترفند عالی برای تشخیص حیوانات، نگاه کردن به انعکاس نور چشمان آن‌ها است. چشمان حیوانات معمولاً نور را منعکس می‌کنند و درزمانیکه بدن آن‌ها مشخص نیست، با استفاده از چشم، بهتر تشخیص داده می‌شوند. اگر نقاط نورانی در تاریکی دیدید، سرعت خود را کاهش دهید.

هنگامی که به ناگهان در جاده به حیوان برخورید سه عامل تاثیر گذارد است:

  1. مهم‌ترین عامل سرعت شماست. اگر سرعت کم باشد می‌توانید از برخورد جلوگیری کنید.
  2. عامل دوم شرایط جاده و ماشین شماست. در صورتی که جای مانور داشته باشید یا ماشین شما ترمز قوی و ایمنی بالایی داشته باشد از برخورد می‌توان جلوگیری کرد.
  3. عامل سوم هشیاری و مهارت شما در کنترل است. اگر هشیار عمل کنید می‌توانید از برخورد جلوگیری کنید.

اما اگر شرایط به نحوی پیش رفت که برخورد اجتناب ناپذیر بود متاسفانه برخورد به حیوان در مقابل انحراف شما از جاده تنها انتخاب خواهد بود. در این شرایط باید سریعا تصمیم بگیرید.

  • از نور بالا به درستی استفاده نمایید:

نور بالا آموزش رانندگی ایمن در شب

رانندگی در شب برای خودرو مقابل، زمانی که شما از نور بالا استفاده می کنید؛ کار بسیار سختی است. البته که این چراغ، دید شما را بیشتر کرده؛ اما دید شخص روبرو را برای لحظاتی به پایین ترین حد ممکن می رساند. استفاده از نور بالا هم برای راننده مقابل و هم برای شما، خطرناک است؛ زیرا با اختلال دید او، امکان سرشاخ شدن با خودرو شما هم وجود دارد.

  • با خودروهای دیگر فصله را رعایت کنید:

فاصله از خودرو ها آموزش رانندگی ایمن در شب
رعایت فاصله استاندارد از خودروهای دیگر در شب

ساده ترین نکته ای که شاید افراد به آن، توجه زیادی نداشته باشند؛ عدم رعایت فاصله قانونی است. برخی فکر می کنند که نیازی به انجام این کار نیست و به راحتی در شرایط اضطراری می توانند، کنترل را به دست بگیرند؛ اما گاهی همین تفکر ساده، فاجعه های بزرگی را به بار می آورد.

مقاله پیشنهادی: آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری

  • به نور بالای دیگران خیره نشوید

مشکل نوربالای دیگران را با خیره شدن روی جاده طرف خود، رفع کنید. متأسفانه در بعضی از اوقات رانندگان دیگر فراموش می‌کنند که نوربالای خود را خاموش کنند که این مورد می‌تواند مشکلاتی را برای دیگران به همراه داشته باشد. مثلاً اگر به آن خیره شوید می‌تواند برای شما کوری موقتی را به همراه داشته باشد که خطرناک است.

خیره در نور بالا آموزش رانندگی ایمن در شب
به نور بالای دیگران خیره نشوید!

در این مواقع سعی کنید که لاین سمت راست خود را نگاه کنید ( یعنی به کف خیابان جلوی خود ). این کار باعث می‌شود که نوربالای ماشین روبه‌رو شمارا اذیت نکند.

اگر ماشین عقبی نوربالای خود را روشن کرده بود، آینه وسط خود را طوری تنظیم کنید که نور به چشمان شما نخورد. همچنین می‌توانید آینه را طوری تنظیم کنید که نور به خود راننده عقبی برخورد کند و به او گوشزد کند که نور بالایش روشن است.

آموزش رانندگی در شب : چگونه در شب ایمن رانندگی کنیم؟

  • ماشین از روبرو می‌آید و نور بالا می زند؟

نور بالا زده؟ دید شما را مختل می‌کند. در شرایطی که راننده روبرو رعایت نمی‌کند و نور بالا زده حواستان باشد به نور خیره نشوید. انسان‌ها تمایل دارند که به نور خیره شوند به این گرایش آگاه باشید و جلوی آنرا بگیرید. چگونه؟

سرعت را کم کنید، اگر می‌توانید از سمت راست برانید و نگاه خود را معطوف به خط سمت راست کنید، در غیر این صورت به خط کف خیابان نگاه کنید و به ماشین‌های کناری نگاه کنید. هر طور که می‌توانید جاده را در نظر بگیرید بدون آنکه به نور مقابل خیره شوید.

  • ماشین عقبی نور بالا زده است؟

Light up In driving آموزش رانندگی ایمن در شب
هنگام رانندگی در شب با تنظیم آینه جلوی نور بالای خودرو های پشتی را بگیرید!

این نور آزاد دهنده از طریق آینه داخل ماشین به چشمتان می‌تابد. با دست آینه را تکان دهید تا ماشین پشت‌سری متوجه اشتباهش در استفاده از نور بالا شود. اگر متوجه نشد و مدت طولانی مجبور بودید این بی توجهی راننده پشت سری را تحمل کنید، سعی کنید آرام باشید و کمی سرعت را کم کنید چه بهتر که راننده پشتی از شما عبور کند و با تغییر دادن موقعیت آینه از شدت نور آزار دهنده کم کنید.

  • لازم است خودتان نور بالا استفاده کنید؟

با توجه به توضیحات بالا حتما متوجه شدید که نور بالای شما می‌تواند برای دیگری مشکل ساز باشد اما اگر در مواقع خاص استفاده شود بسیار هم مفید خواهد بود. اگر قرار است پیچ مهمی را بپیچید که از آنطرف آن اطلاع ندارید با نور بالا ماشین مقابل را آگاه کنید و پس از آن نور بالا را خاموش کنید و با سرعت پایین بپیچید. اگر جاده خیلی تاریک است، نور بالا بزنید اما حواستان به سایر ماشین‌ها باشد، به محض آنکه ماشینی از روبرو آمد خاموش کنید.

  • سرعت رانندگی در شب

سرعت بالا همیشه خطرناک است و سرعت بالا در شب مانند سم مهلک عمل می‌کند. شب‎‌ها تمام آنچه می‌بینید محدوده چراغ پیش روی شماست. پس روی چه حساب شب با سرعت ۱۲۰ حرکت می‌کنید؟ در این سرعت به هیچ عنوان نمی‌توانید در مواقع لزوم ماشین را نگه دارید. سرعت بالا در شب کاری بسیار غیر عقلانی است. ۲۰ تا ۱۵ کیلومتر پایین تر از سرعت روز حرکت کنید. هر چه آرام‌تر بروید در مواقع خطر تصمیم حرفه‌ای‌تر و مناسب‌تری می‌گیرد.

  • هنگام رانندگی در شب سبقت نگیرید!

تا جایی که امکان دارد سبقت نگیرید. نه شما دید کافی دارید و نه ماشین‌های مقابل. شب‌ها با آرامش برانید

  • حواستان به عابران پیاده باشد!

عابر پیاده در شب‌ها بسیار خطرناک است. حسابی حواستان به کناره‌های جاده باشد که ناگهان عابران پیاده بی ملاحظه وسط خیابان نپرد. هوشیاری خود را حفظ کنید، اگر لازم است کمی توقف کنید و استراحت کنید، پشت رل خصوصا شب سیگار نکشید، سیگار کشیدن چند ثانیه بر روی بینایی ت اثیر مخرب دارد و همین چند ثانیه برای سانحه کافیست.

بهترین روش رانندگی در شب

چشم ها در رانندگی آموزش رانندگی ایمن در شب
در هنگام رانندگی در شب چشم هایتان را به حرکت درآورید!

یکی از عادت های بد رانندگان، به هنگام رانندگی در شب دنبال کردن نور چراغ خودروها و عدم تطبیق چشم به شرایط مختلف است. با توجه به وضعیت دید، رانندگان معمولاً سعی می‌کنند که همیشه به دنبال روشنایی و نقاط پر نور مسیر بگردند. این موضوع بسیار خطرناک است و توجه ما را از سایر بخش‌های جاده بر می‌دارد.

توجه داشته باشید که در طول شب، همیشه امکان حضور حیوانات وجود دارد و همچنین ممکن است در خیابان ها و یا در خرابه‌ها، کودکانی تردد داشته باشند. پس یک راننده باید به طور کامل به بخش‌های روشن و تاریک جاده تسلط داشته باشد.

اینجاست که باید همیشه در طول رانندگی در شب چشمان خود را حرکت دهید و از طریق آینه‌ها مسیر خود را بررسی کنید. این موضوع برای راننده‌های تازه کار که هنوز به تجربه کافی نرسیده اند، بسیار به تطبیق پذیری بهتر آن ها کمک می‌کنند.

یکی از اصطلاحاتی که در مورد رانندگی شبانه وجود دارد، رانندگی تدافعی است، که شخص باید برای همه موارد آماده باشد. به خاطر داشته باشید که همیشه چراغ‌ها و آینه‌های خودرو خود را تمیز نگه دارید و در همه حال بر اطراف خودرو و جاده، کنترل کامل داشته باشید.

روش های بیدار ماندن در رانندگی هنگام شب

با صحبت کردن با دیگران خود را بیدار نگه‌دارید.

بعدازاینکه اصول رانندگی در شب را یاد گرفتید، رانندگی در شب می‌تواند سرگرم‌کننده و آرامش‌بخش باشد. صحبت کردن با دیگر افراد داخل ماشین می‌تواند باعث دور کردن خستگی از راننده شده و به شما کمک کند تا بیدار بمانید.

البته حواستان باشد که مکالمه معمولی و کمی داشته باشید تا حواستان از به جاده و رانندگی باشد.

آموزش رانندگی در شب آموزش رانندگی ایمن در شب
از رانندگی در شب لذت ببرید و بیدار بمانید!

آهنگ گوش کنید.

رانندگی در شب می‌تواند زمانی عالی برای گوش دادن به موسیقی موردعلاقه‌تان باشد. به دلیل سکوت و آرام بودن شب گوش دادن به موسیقی می‌تواند باعث شود که به تمام ریزه‌کاری‌های آهنگ گوش دهید که بسیار لذت‌بخش است.

سبک موسیقی خاصی برای شب وجود ندارد و شما باید نسبت به سلیقه خودتان آهنگ‌های خود را انتخاب کنید.

از آرامش لذت ببرید.

رانندگی در شب می‌تواند تجربه خارق‌العاده باشد که مانند هیچ رانندگی دیگری نیست. با آرامش محیط، صدای پیوسته موتور، تاریکی اطراف، رانندگی به‌گونه‌ای می‌شود که انگاری در فضا در حال رانندگی هستید.

رانندگی در شب برای بسیاری از افراد اسرارآمیز، لذت‌بخش و حتی هیجان‌انگیز است، حتی بعضی از افراد به آن اعتیاد پیداکرده‌اند.

درست است که باید از رانندگی در شب لذت برد، اما حواستان باشد که حواس شما باید کاملاً به جاده و رانندگی باشد تا از خطرها به دور بمانید.

رانندگی در شب 2 آموزش رانندگی ایمن در شب
نکاتی برای رانندگی در شب
هشدارهای پایانی در رانندگی در شب
  1. حتماً کمربند ایمنی را ببندید و دیگران را نیز تشویق کنید تا کمربند خود را ببندند.
  2. به هر دلیلی اگر حالتان خوب نیست، رانندگی نکنید !!!
  3. از عینک‌های دودی زرد و نارنجی ( عینک شب ) می‌توانید استفاده کنید. این عینک‌ها می‌توانند دید شب شما را بهتر کنند. زدن این عینک‌ها در شب می‌تواند باعث روشن‌تر شدن اجسام دیگر شوند.
  4. همیشه در شب گواهینامه رانندگی همراه خود داشته باشید، زیرا در شب پلیس‌ها حساس‌تر هستند.
  5. هیچ‌گاه در زمانی که خسته هستید رانندگی نکنید !!! این کار بسیار خطرناک است و حتی در بعضی از کشورها جرم نیز محسوب می‌شود.

به طور کلی اگر تمامی نکات را رعایت کنید رانندگی در شب بسیار آرامش بخش و لذت بخش خواهد بود. سرعت پایین، دید مناسب، هوشیاری و سرعت عمل و قدرت تصمیم گیری مهم‌ترین ویژگی رانندگان شب است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش