4.9
(1057)

خیلی از افراد  بعد از خرید خودرو صفر و یا در حد صفر، خیلی دوست دارند که ماشین خود را به‌نحوی نگهداری کنند که مانند روز اول باشد. خودرو نیز مانند بسیاری از لوازم نیاز به نگهداری و رسیدگی دارد. امروز ما چند نکته نگهداری ماشین صفر را برای شما بازگو میکنیم که با رعایت آنها خودرو شما همیشه سرحال خواهد ماند.

اکثر افراد فکر می کنند که خودروهای جدید نیازی به آب بندی ندارند در صورتی که اینطور نیست و این کار باعث افزایش طول عمر ماشین صفر می شود. که در ادامه این مقاله روش های نگهداری و نکات آب بندی ماشین صفر آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید!

نکات مهم قبل از تحویل خودرو صفر کیلومتر

در ابتدای مقاله 10 نکته مهم خرید خودرو صفر باید گفت خرید خودرو صفر یکی از کارهایی است که در قبال آن باید حساسیت‌های زیادی داشته باشید و بسیار با دقت عمل کنید.

نیاز به این حساسیت و دقت بالا با توجه به گران‌تر شدن خودروها بسیار افزایش ‌یافته است؛ چراکه امکان دارد خرید یک خودرو نیاز به پس‌انداز طولانی یا اخذ وام‌های سنگینی داشته باشد و درصورت وجود مشکلاتی می‌تواند شما را دچار ضررهای جبران‌ناپذیری کند.

مقاله پیشنهادی: برای خرید ماشین دست دوم چه نکاتی باید رعایت شود؟

نکات خرید خودروی صفر می‌تواند از مراحل انتخاب خودرو شروع ‌شده و در مرحله خرید و سپس تحویل گرفتن آن ادامه یابد.

1- بررسی مشخصات فنی و میزان سوخت خودرو 

مشخصات ماشین صفر آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
نکات ضروری قبل از خرید ماشین صفر

یکی از 10 نکته مهم خرید خودرو صفر بررسی مشخصات فنی آن است؛ به‌طوری که برای خرید خودروی صفر باید پیش از خرید مشخصات فنی خودرو مانند حجم و نوع موتور، نوع گیربکس و همچنین سیستم تعلیق و موارد مشابه آن را بدانید.

یکی از مواردی که در بخش فنی خودرو باید به‌آن توجه کنید، میزان مصرف سوخت خودرو در سفرهای شهری و سفرهای بین‌شهری است.

2- قبل از خرید با خودروی موردنظر رانندگی کنید.

بزرگ‌نمایی در مزایا و امکانات خودرو و همچنین نگفتن بعضی معایب خودرو از توانایی‌های یک سیستم تبلیغات هوشمند و قوی است؛ بنابراین تنها به دفترچه‌هایی که توسط سازندگان خودرو ارائه می‌شود و همچنین تبلیغات آن اکتفا نکنید و برای بررسی بیشتر و اطمینان از اینکه خودروی موردنظر برای شما می‌تواند مناسب باشد یا نه بهتر است با آن تست رانندگی انجام دهید.

بسیاری از سازندگان خودرو در نمایندگی‌های مختلف خود این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند تا با خودروی موردنظر رانندگی کنید و ممکن است خودرو را برای مدت‌زمان کوتاهی در اختیار شما قرار دهند تا قسمت‌های مختلف آن را بررسی کرده و در صورت نیاز و پسندیدن، خرید کنید.

3- نکته مهم در خرید خودرو های خارجی

ممکن است برای خرید خودرو فکر کنید درصورت خرید خودروی خارجی، این خودروها از کیفیت بالاتری برخوردار خواهند بود و بنابراین هزینه‌های استهلاک کمتری را برای شما ایجاد خواهند کرد. باید بدانید همیشه و در همه تولیدات خارجی شرایط این‌گونه نیست.

همچنین یکی دیگر از مواردی که در مورد خودروسازهای خارجی باید به آن دقت کافی داشته باشید، سیستم خدمات پس از فروش و تأمین قطعات این شرکت‌های خودروسازی است. ممکن است خودروی خارجی خریداری‌شده توسط شما در اولین سری ورود آن متوقف‌شده و دیگر نه خودرو و قطعات آن وارد نشود.

در این حالت شما پس از یک خرابی به‌احتمال‌زیاد با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد؛ همچنین دقت داشته باشید که برخی از شرکت‌های خودروسازی خارجی در روند تحریم‌های ایران از بازارهای داخلی خارج‌ شده‌اند و ممکن است در سیستم خدمات پس از فروش این خودروها نیز دچار مشکل‌های عدیده‌ای شوید.

بنابراین اگر تصمیم به خرید خودروهای خارجی دارید باید از خدمات پس از فروش و همچنین قطعات موجود در بازار آن‌ها اطمینان داشته باشید. یکی دیگر از مسائلی که باید در این زمینه به آن دقت کافی داشته باشید هزینه تأمین قطعات است که می‌تواند برای شما بسیار دارای اهمیت باشد.

10010 آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
قبل از خرید ماشین صفر به خدمات پس از فروش و قیمت قطعات توجه کنید!

۴- دقت به شرایط و نحوه پرداخت

بسیاری از شرکت‌های فروشنده خودرو ممکن است شرایط شفاف و واضحی را برای شما اعلام نکرده باشند و پس از خرید متوجه شوید که شرایط با آن چیزی که در ذهن‌تان به محاسبه آن پرداخته‌اید تفاوت دارد. برای پیشگیری از این شرایط بهتر است از شرایط کافی این نمایندگی‌ها مطمئن شوید و همچنین تمامی بندهای قرارداد را جز به ‌جز بررسی کرده و پس ‌از آن امضا کنید.

علاوه بر شرایط پرداخت که از طرف شما باید به آن عمل شود، شرایط تحویل خودرو نیز یکی از مواردی است که در سال‌های گذشته باعث ایجاد مشکل و دردسر برای بسیاری از مشتریان خودرو شده‌است؛ بنابراین سعی کنید از امضای قراردادهایی که شرایط تحویل خودرو در آن‌ها از شفافیت و وضوح کافی برخوردار نیستند اجتناب کنید.

نقل و انتقال خودرو min آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
به شرایط قرارداد خرید خودرو و نحوه پرداخت دقت کنید!

5- دقت به شرایط حقوقی تنظیم سند قرارداد

قراردادی که بین شما و شرکت سازنده خودرو امضا می‌شود یک نوع سند رسمی و قابل‌پیگیری در محاکم قانونی است؛ بنابراین سعی کنید پیش از امضای قرارداد با شرکت‌های خودروسازی از شرایط این قراردادها اطلاع کافی به‌دست آورید.

همچنین دقت داشته باشید که پس از امضای قرارداد ممکن است شرایط برای شما آن‌چنان مناسب تنظیم‌ نشود و از کلمات فنی استفاده ‌شده باشد که شما از آن‌ها بی‌اطلاع هستید؛ بنابراین بهتر است با یک مشاور حقوقی در این زمینه مشورت کنید و سپس امضای قرارداد را انجام دهید.

برخی از قراردادهای تنظیم‌شده برای خرید خودروی صفر دارای شرایط انتقال به غیر و اصطلاحاً امکان صلح هستند. درصورتی‌که امکان می‌دهید تا پیش از تحویل خودرو نیاز به فروش آن پیدا خواهید کرد، بهتر است از قراردادهایی استفاده کنید که امکان صلح در آن‌ها وجود داشته و شرکت سازنده شما را از این اختیار منع نکرده باشد.

چنانچه در قرارداد این اختیار از شما گرفته‌ شده باشد، باید اجباراً تا زمان تحویل خودرو صبر کرده و سپس خودروی تحویلی را به فرد دیگری واگذار کنید. ممکن است این مدت‌ زمان اندکی طولانی باشد یا شما نیاز به پول داشته باشید که درصورت عدم وجود امکان صلح، نمی‌توانید خودرو را قبل از تحویل به فروش برسانید.

6- اهمیت زمان تحویل خودرو

بدنه ماشین صفر آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
ماشین صفر را در روشنایی روز تحویل بگیرید!

در زمان تحویل خودرو پیش از ظهر به نمایندگی‌ها مراجعه کنید؛ در این زمان شما شرایط بهتری از لحاظ نور خواهی داشت و می‌توانید در آن رنگ بدنه خودرو و دیگر تجهیزات را به‌طور کامل بررسی کرده و سپس خودرو را تحویل بگیرید.

همچنین با رسیدن به مدت‌زمان پایان کار نمایندگی‌ها یعنی ساعات آخر کار آن‌ها ممکن است زمان کافی برای تحویل خودرو در اختیار نداشته باشید و بدون بررسی کافی و جزئی مجبور به تحویل خودرو شوید که ممکن است برخی از تجهیزات یا قسمت‌های آن دچار مشکل یا کمبود باشد.

7-بررسی بدنه خودرو

در زمان تحویل خودرو بدنه خودرو را به‌طور کامل وارسی کرده تا درصورت مشاهده هرگونه ایراد از تحویل آن خودداری کنید.

8-بررسی صدای موتور و جعبه‌دنده

اگرچه مسائل و مشکلات در نمایندگی شرکت‌های خودروساز ایرانی معمولاً به دوره‌های سرویس موکول می‌شوند، اما بهتر است در زمان تحویل نیز پس از استارت زدن، موتور خودرو و صدای آن را در حین حرکت با دنده‌های 1 و 2 امتحان کنید.

%name آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
بعد از خرید ماشین صفر چه باید کرد

9- وجود تجهیزات مطابق چک‌لیست

یکی از مهم‌ترین نکات خرید خودرو صفر که باید بدانید وجود تجهیزات خودرو است.

در نمایندگی‌های خودرو برای تحویل هر خودرو چک‌لیست‌های وجود دارد که مطابق آن‌ها بخش‌ها، قطعات و تجهیزات موردنیاز را به شما تحویل خواهد داد. بهتر است شما نیز پیش از امضای این چک‌لیست‌ها، قطعات و تجهیزات را طبق آن‌ها بررسی کرده و تحویل بگیرید. درصورتی‌که بدون دقت این چک‌لیست‌ها را امضا کنید به‌منزله تحویل آن‌ها بدون هیچ‌گونه ایراد و کم و کسری است و نمایندگی از تحویل مجدد آن‌ها خودداری خواهد کرد.

10- بررسی کولر خودرو

کولر ماشین آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
کولر خودروی صفر را قبل از خرید چک کنید!

کولر خودرو یکی از قسمت‌هایی است که درصورت وجود مشکل فنی می‌تواند هزینه‌های بسیار زیادی را به شما تحمیل کند؛ بنابراین بهتر است در زمان تحویل خودرو با اندکی صبر و حوصله دریافت هوای سرد از کولر خودرو را چک کنید

اصول نگهداری از ماشین صفر

قبل از این که به آب بندی و طریقه آب بندی آشنا شویم، برای کسانی که ماشین سفر دارند و بلا استفاده آن را در گوشه‌ای قرار دادند می‌گوییم که تا زمان فروش چه طور از خودرو نو خود نگهداری کنند.

  • قبل از پارک کردن نظافت کنید!

قبل از این که خودرو صفر را در جایی قرار دهید و اعلامیه فروش‌اش را به اطلاع دیگران برسانید، حتما چند نکته را برای نظافت آن انجام دهید؛ تایرهای ماشین را غبار روبی و بشویید تا از پوسیدگی آن‌ها در مدت زمان طولانی جلوگیری کنید.

car polish 500x500 1 آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
برای نگهداری ماشین صفر آن را تمیز کنید!

روغن گریس، گل و لای کارخانه‌ای و واکس‌هایی که ممکن است کارخانه برای براق نشان دادن تایر‌ها استفاده کرده باشد همگی موجب پوسیدگی می‌شوند و باید در اسرع وقت آن‌ها را زدود. بدنه خودرو را بشویید اما فقط با آب و بعد برای خشک کردن‌اش از حوله استفاده کنید.

  • داخل خودرو را تمیز کنید!

همان طور  که بیرون ماشین صفر خود را که برای فروش آماده کرده‌اید، تمیز می‌کنید، دقت داشته باشید که اجزای درونی ماشین نیز باید از آلودگی‌ها و چربی‌ها پاک شوند. از این که همه قسمت‌های داخلی ماشین را بررسی کرده‌اید مطمئن شوید زیرا ممکن است در زمانی که نمی‌خواهید از اتومبیل خود استفاده کنید، ته مانده خوراکی در آن جا گذاشته باشید.

فساد ماده غذایی در ماشین می‌تواند بویی را تولید کند که با رایحه‌های متفاوت هم نتوان آن را از بین برد و ماشین را آماده فروش کرد. اگر روکش ‌صندلی‌های خودرو شما از جنس چرم است، بهتر است با دستمال خشک گرد و غبار را از روی آن‌ها پاک کنید و برای پاکیزگی بیش تر و تمیزکاری یک تکه پارچه نم دار را آغشته به صابون کنید و به نرمی روی صندلی‌ها بکشید و سپس با دستمال خشک آب باقی مانده را از روی صندلی‌ها پاک کنید.

بعد از پاک سازی، صندلی‌های خودرو را با مشمع به طور کامل بپوشانید تا از ورود گرد و غبار در امان بمانند. دقت داشته باشید که به هیچ وجه از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید.

  • اگر قصد نگهداری بیش از  یک ماه دارید:

تحویل ماشین صفر آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
اصول نگهداری از خودرو صفر

اگر می‌دانید که نگه داری ماشین صفر شما بیش از 30 روز طول می کشد، بهتر است تایرها را از ماشین جدا کنید و زیر گوشه‌های ماشین جک کار بگذارید. اگر این نگهداری کم‌تر از 30 روز بود بهتر است برای اطمینان زیر چرخ های را با سنگ یا مانعی شبیه آن قرار دهید تا از حرکت ناخودآگاه خودرو و خلاصی آن جلوگیری کنید.

  • به مدت طولانی پارک نکنید!

استفاده نکردن از ماشین نو برای مدت طولانی موجب فرسودگی باتری ماشین و آسیب دیدن آن می‌شود. برای این که از این اتفاق جلوگیری کنید هر دو هفته یک بار ماشین صفر خود را روشن کنید و به مدت 15 دقیقه آن را روشن نگه دارد تا از سولفاته و تخریب باطری خود جلوگیری کنید.

صفر کیلومتر آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
بعد از خرید ماشین صفر چه باید کرد؟

منظور از آب بندی ماشین صفر چیست؟

تشریفاتی که به آب بندی خودرو شهرت پیدا کرده اند عمدتاً بر اساس تجربیات متدوالی شکل گرفته اند که بسته به نوع و مدل خودرو ها متفاوت هستند البته تکنولوژی های ساخت خودروهای امروزی تا حدی تکامل یافته اند که می توان گفت مراقبت های زیادی برای خودروهای تولیدی، به خصوص به روش های سنتی نیاز نیست.
به طور کلی پس از خریداری خودروی صفر باید مدتی قطعات مختلف با فشار کم کار کنند تا نهایتاً به کارکردی مطلوب برسند، این تعریف ساده ای از آب بندی است.

از جمله مهمترین توصیه ها که بعضی از آنها نه تنها برای آب بندی خودروی صفر کیلومتر، بلکه تا سالها برای افزایش کارایی و طول عمر قطعات مفید خواهند بود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهمیت آب بندی خودرو در هزار کیلومتر اول

بیشتر افرادی که به تازگی ماشین خریده اند می دانند که آب بندی صحیح خودرو برای دوام بیشتر ماشین و سلامت موتور و صرفه جویی در هزینه ها ضروری است اما این افراد شاید ندانند که آداب آب بندی خودروهای قدیمی، مانند تنظیم کاربراتور و سیستم جرقه، فیلرگیری و… در خودروهای امروزی دیگر انجام نمی شود و با آب بندی صحیح خودروهای امروزی آشنا نباشند.

در بسیاری از خودروهای باکیفیت امروزی احتمال بروز عیب و ایراد یا نشتی در کارکردهای زیر 20 هزار کیلومتر بسیار پایین است. در ادامه نکاتی درباره آب بندی صحیح خودرو ارائه می کنیم که ممکن است تمام یا بخشی از این نکات بسته به نوع خودروی شما، توسط بخش خدمات پس از فروش شرکت فروشنده انجام شود.

آب بندی 3 300x200 آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
آب بندی ماشین صفر

آموزش آب بندی ماشین قدم به قدم!

همه چیز را قبل از روشن کردن موتور بررسی کنید. کاپوت ماشین صفر خود را باز کنید و از این که تمام اجزای موتور سر جای خودشان قرار گرفته‌اند مطلع شوید؛ وایرها، بررسی سیم‌ها، سر باتری و کابل‌های آن را با دقت ملاحظه کنید و از محکم بودن آن‌ها مطمئن شوید.

آب بندی ماشین 819x1024 آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
مراحل آب بندی ماشین صفر

1- بررسی همه چیز قبل از روشن کردن موتور

پیش از استارت زدن خودرو کاپوت را باز کنید تا مطمئن شوید همه متعلقات موتور سر جای خود است هر چند چندین مرحله کنترل کیفی برای خودروهای امروزی در نظر گرفته می شود. با بالا زدن کاپوت سلامت وایرها، شل بودن سیم یا یک پیچ و سالم بودن کابل های سر باتری را بررسی نمایید.

2- مایعات را بررسی کنید

ضد یخ ماشین صفر آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
مایعات و ضد یخ ماشین صفر را چک کنید!

هنوز زمان روشن کردن موتور فرا نرسیده است. بررسی مایعات را فراموش نکنید. نه تنها در زمانی که می‌‎خواهید ماشین صفر را آب بندی کنید بلکه همیشه باید به یاد داشته باشید که بررسی مایعات ماشین مانند اندازه گرفتن فشار خود و میزان قند بدن واجب است.

آب رادیاتو را اول از همه بررسی کنید و اگر متوجه شدید که آب آن به اندازه کافی نیست، از آب شیر برای پر کردن قسمت خالی استفاده نکنید و حتما از مایعات مخصوصی مانند ضد یخ خودرو صفر استفاده کنید.

لازم به ذکر است که بسیاری از خودروهای تازه تولید شده در زمان صفر بودن‌شان نیاز به ضدیخ زیادی در آب رادیاتورشان دارند. مایع هیدرولیک و ترمز را نیز جا نیاندازید و حتما آن‌ها را هم چک کنید.

3- ماشین صفرتان را روشن کنید

%name آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
آچارکشی ماشین صفر

بالاخره وقتش رسید تا ماشین‌تان را روشن کنید و صدای موتور تازه نفس‌ ماشین صفر خود را بشنوید. هزار کیلومتر اول را طی کنید تا نوبت به تعویض روغن برسد. تعویض روغن موتور خود را در سرسری نگیرید و برای تعویض آن حتما به نمایندگی مربوطه مراجعه کنید.

حتما از روغن موتور مجازی که نمایندگی‌ها پیشنهاد می‌دهند استفاده کنید و برای انتخاب فیلتر هم به همین میزان حساسیت به خرج دهید. دقت داشته باشید؛ در این مرحله ممکن است بعد از 1000 کیلومتر چراغ موتور ماشین روشن شود. اگر چنین اتفاقی افتاد بدون نگرانی، مستقیم خودرو خود را به نمایندگی ببرید تا از نداشتن نشتی رادیاتور مطمئن شوید.

4- آب بندی موتور ماشین صفر

شاید خودرو جدید شما بسیار پر سرعت باشد، اما فشردن پدال گاز و رساندن موتور به آخرین حد قدرتش جز در موارد اضطرار، به هیچ وجه ایده خوبی نیست ضمناً از آنجاییکه در دوره آب بندی، موتور خودرو باید سرعت های مختلفی را تجربه کند، بهتر است از قابلیت کروز کنترل که سبب می شود موتور در یک دور تقریباً ثابت کار کند استفاده نشود.

همچنین از طی مسیرهای کوتاه نیز اجتناب کنید، چراکه در این دوره موتور باید به دمای مناسب رسیده و مدتی در این دما کار کند که با سفرهای کوتاه این امر تحقق نخواهد یافت.

5- رانندگی با سرعت و دور موتور متغیر

آب بندی 2 آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
تا چند کیلومتر ماشین صفر است؟

در 320 کیلومتر اول باید دور موتور و میزان فشار وارد بر موتور در رانندگی متغیر باشد. برای رانندگی به صورت مداوم نباید فشار بالایی بر ماشین وارد کنید و باید با دور پایین رانندگی کنید. همچنین برای رانندگی 320 کیلومتر اول بهتر است خودرو خالی باشد.

زمانی که خودرو درحال حرکت است، بر پدال گاز فشار آورده و دور موتور را از دور 2000 تا 3500 بالا ببرید تا رینگ پیستون آب بندی شوند اما بعد از آن، کم کم دور موتور را کم کنید و از سرعت خودرو خود کم کنید تا موتور استراحت کند.

بعد از استراحتی که به موتور دادید، این بار سعی کنید دور موتور خود را برای 800 کیلومتر تا 4500 دور در دقیقه نگه دارید. دور آرام را در زمان طی کردن 800 کیلومتر اول رعایت کنید و نگذارید ماشین صفر به طور مداوم حرکت کند. جاده‌ای را انتخاب کنید که در آن ترافیک صورت نگیرد و در مسیرش مجبور به توقف نشوید.

نگهداری از ماشین صفر بعد از 6500 کیلومتر

6- استفاده از روغن معدنی (مینرال) معمولی

در صورتی که قصد انتخاب روغن معدنی دارید و می خواهید روغن سنتتیک را انتخاب کنید بهتر است تا پیش از 6500 کیلومتر اول برای آب بندی موتوراز روغن معدنی معمولی استفاده نمایید زیرا اگر از روغن معمولی استفاده نکنید، موتور دچار افت کمپرس می شود و رینگ پیستون ها به خوبی دیواره سیلندر را آب بندی نمی کنند.

7- تعویض روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه

تعویض روغن آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
اولین تعویض روغن ماشین صفر

روغن و فیلتر را در موتورهای نو که در حال آب بندی هستند، زودتر تعویض کنید. برای زمان بندی تعویض های روغن و فیلتر به توصیه کارخانه سازنده عمل کنید و یک برنامه دقیق و مناسب برای تعویض روغن و فیلتر را طبق صلاحدید خودتان انتخاب کنید.

مثلا طی 50 کیلومتر اول، شدت براده برداری قطعات موتور روی یکدیگر بسیار بالاست بنابراین می توانید روغن را به ترتیب پس از 80 کیلومتر، 500 کیلومتر و 2000 کیلومتر تعویض کنید. شما ممکن است هنگام تعویض روغن براده های فلز را با چشم مشاهده کنید اما اگر در تعویض روغن سوم، نیز براده های آهن را مشاهده نمودید، ممکن است در موتور مشکلی وجود داشته باشد.

8- سیستم ترمز و لنت

ترمزخودرو آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
توصیه های مهم در مورد آب بندی خودرو و ماشین صفر کیلومتر

سیستم ترمز خودروهای صفر کیلومتر مانند لنت ها و دیسک ها در حقیقت نیازی به آب بندی ندارند. بر روی سطوح آنها یک لایه محافظ نازک قرار گرفته است که پس از طی چند کیلومتر اولیه از بین رفته و ترمزها حالت مطلوب به خود می گیرند، با این حال بهتر است تا 1000 کیلومتر اول، با ترمزهای ناگهانی و شدید در سرعت های بالا، به سیستم ترمز خودرو فشار نیاورید.

آخرین نکته آب بندی خودرو صفر

در صورتی که خودرو دنده ای است، پس از پیمودن 100 کیلومتر، پدال گاز را تا نصف فشار دهید در حالی که خودرو در یکی از دنده ها درگیر است و دور موتور را به 4000 دور در دقیقه رسانده و بدون اینکه دنده را خلاص کنید پدال گاز را رها کرده و اجازه دهید خودرو آزادانه حرکت کند تا سرعت آن به 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد.

این کار را باید 5 تا 6 بار انجام داد. پدال گاز را چند بار تا انتها فشار دهید و دور موتور را به 4500 دور در دقیقه برسانید و مانند حالت قبل اجازه دهید سرعت خودرو با قل خوردن تا 30 کیلومتر در ساعت کاهش یابد.

تا 800 کیلومتر بعدی دور موتور را زیر 4500 دور در دقیقه نگه دارید و مدت زمان کارکردن موتور در دور آرام یا آیدل را به حداقل برسانید و نگذارید که خودرو درجا کار کند. در 800 کیلومتر اول، از رانندگی در ترافیک سنگین خودداری کنید.

سرویس اولیه ماشین صفر

car servise 1 آموزش نکات آب بندی و نگهداری ماشین صفر
اولین سرویس ماشین صفر

اولین تعویض روغن ماشین صفر

اولین چیزی که حتماً باید چک شود سطح و کیفیت روغن موتور می‌باشد. در اکثر موارد یا روغن موتور کم می‌باشد یا از کیفیت خوبی برخوردار نیست و بیشتر افراد روغن موتور اولیه خودرو را بعد از طی مسافتی بالغ بر 1000کیلومتر تعویض می‌کنند که اغلب هم توسط خود افراد در نمایندگی‌ها توصیه می‌شود. اما اینکار باعث ضررهای جبران ناپذیری به موتور خودرو می‌شود.

تمامی قطعات متحرک درون موتور به دلیل نو بودن در حالت حداکثر اصطحکاک به سر می‌برند و در صورت مرغوب نبودن روغن موتور یا کم بودن آن باعث خط افتادن بر روی یاتاقان‌ها یا بوش سیلندر و حتی احتمال از بین رفتن رینگ پیستون می‌شود.

به دلیل اینکه نوع روغن موتوری که خودروسازهای درون ایران استفاده می‌کنند مشخص نیست ترجیحاً بعد از دریافت خودروی خود اقدام به تعویض روغن موتور و فیلتر آن کنید.

کسی که در جنوب ایران زندگی می‌کند و دمای هوا در فصل سرد به 3 درجه و فصل گرم به 60 درجه می‌رسد باید از روغن موتور 20w50 استفاده کند.

زمان تعویض روغن گیربکس ماشین صفر

بعد از موتور خودرو باید به سراغ جعبه دنده (گیربکس) خودرو برویم. به این نکته توجه کنید که گیربکس خودروی صفر بر اثر ساییدگی اولیه میان چرخ دنده‌ها تولید خورده آهن می‌کند و حتماً باید واسکازین گیربکس از هرگونه ناخالصی به دور باشد. وجود ساییدگی و یا هرگونه آسیب، ناهمواری، شکستگی و یا پریدگی در چرخ‌دنده‌ها باعث ایجاد صدای زوزه می‌شود.

در کل چک کردن و تعویض به موقع واسکازین از خشک شدن بیرینگ یا خرابی چرخ دنده‌ها جلوگیری می‌کند. با اینکه تعویض روغن موتور و گیربکس هزینه چندانی در بر ندارد اما اکثراً افراد در این امر مهم کوتاهی می‌کنند. با نگهداری درست از خودروی خود تا چندین سال بدون مشکل استفاده کنید.

مقالهه پیشنهادی: معرفی انواع روغن گیربکس اتوماتیک و دستی (واسکازین)

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش