3.8
(684)

برای خیلی از افراد که به تازگی رانندگی فرا گرفته اند و حتی برخی افراد که چند سال است رانندگی می کنند، رانندگی در ترافیک یک چالش محسوب می شود. در این مقاله از کیان باتری سعی داریم به آموزش نحوه ی درست رانندگی در ترافیک سنگین شهری مانند تهران با ماشین دنده ای بپردازیم.

رانندگی در ترافیک 2 آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
آموزش رانندگی در ترافیک شهری

آموزش نحوه رانندگی در ترافیک سنگین

رانندگی در ترافیکی با خودرو دنده ای چند مرحله دارد که به شکل زیر می باشد:

  • در ترافیک سنگین ابتدا خودرو توقف خواهد کرد و دوباره باید حرکت کنید و شما نیاز دارید هر چند لحظه یکبار یک توقف داشته باشید.
  • زمانی که ماشین متوقف شد، کلاژ را تا انتها فشار دهید و خودرو را در دنده یک قرار دهید.
  • پای راست خود را نیز بر روی گاز بگذارید تا جایی که دور موتور به حدود 1. 5 تا 2 برسد.
  • سپس کلاژ را به آهستگی رها کنید (نیم کلاژ کنید) تا جایی که ماشین یک تکان کوچک می خورد (یعنی زمانی که ماشین به آهستگی شروع به جلو رفتن می کند)
  • زمانی که خودرو حرکت کرد، کلاژ را رها نکنید. آن را در همان نقطه نگه دارید (نیم کلاژ)
نیم کلاچ 2 آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
در ترافیک چگونه کلاچ بگیریم؟
  • گاز را همزمان تا دور موتور 1. 5 تا 2 فشار دهید.
  • زمانی که می خواهید دوباره توقف کنید، کلاژ را تا ته فشار دهید و پای خود را از روی گاز بردارید و روی ترمز بگذارید.
پدال کلاچ آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
رانندگی در ترافیک تهران
  • و برای حرکت دوباره، مجددا خودرو را در دنده یک قرار دهید و دستورالعمل بالا را دوباره اجرا کنید.

      حرکت لاک پشتی چگونه است؟

      حرکت لاک پشتی آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
      حرکت لاک پشتی در رانندگی

      برای حرکت آهسته یا حرکت سانتی‌متری باید حرکت لاکپشتی ماشین را یادبگیرید. این حرکت در دنده یک انجام می‌شود. راهکار به این صورت است: کلاچ را تا انتها فشار می‌دهید، دنده یک، با فشار ثابت پدال گاز را فشار می‌دهید کلاچ را تا نیمه بالا می‌آورید، همزمان دو پا درگیر است، یکی کلاچ و یکی گاز، به محض بالا آوردن کلاچ ماشین آرام آرام حرکت می‌کند، حرکت آرام ماشین در حالت نیم کلاچ را حرکت لاکپشتی می‌گویند.

      مناسب شرایط ترافیک سنگین که ماشین سانتی‌متری حرکت می‌کند یا قرار است از پارکینگ بیرون بیایید یا در هنگام دور زدن که سرعت پایین و جابجایی کم نیاز دارید.

      مقاله پیشنهادی: آموزش مراحل گرفتن گواهینامه رانندگی و کتاب آیین نامه

      چگونه در خیابان های شلوغ سرعت خود را کم کنیم؟

      نکات رانندگی در شب 768x405 1 آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
      آموزش کم کردن سرعت در جاده های پر ترافیک

      برای رانندگی در سطح شهر و خیابانهای شلوغ  باید بیشترین دقت را به جلو داشته باشیم و فاصله ماشین خودمان را با ماشین جلویی رعایت کنیم. (تقریبا طول  دو تا ماشین ) البته به شرایط آب و هوایی هم بستگی دارد.

      توجه به چراغ ترمز ماشین جلویی بسیار مهم است (چراغهای قرمز رنگ)هر موقع ماشین جلویی چراغ ترمزش روشن شد ما هم سرعت را کم کرده تا فاصله مان تنظیم شود. البته اگر بد شانس نباشید و ماشین جلویی چراغ ترمزش نسوخته باشد که در این صورت باید به چرخهای ماشین جلویی و حرکت ماشینهای جلوتر دقت کنیم.

      به این نکته دقت کنید که در خیابانهای شلوغ نباید ترمز ناگهانی گرفت مگر مواقع ضروری. چون باعث میشود ماشین پشت سری نتواند به موقع ترمز کند و باعث تصادف میشود.

      1- رها کردن گاز

      رها کردن گاز اولین نوع ترمز است یعنی با رها کردن گاز سرعت پایین میاید وقتی فاصله مان با ماشین جلو مناسب شد یا عابر از خیابان گذشت دوباره با گاز دادن سرعت میگیریم.

      2- نیش ترمز

      اگر رها کردن گاز کافی نبود با پای راست ترمز را آرام فشار میدهیم تا حدی که سرعت ماشین کم شده و سرعت حدودا زیر 20 کیلومتر برسد و ترمز را رها میکنیم و قبل از اینکه سرعت پایین تر بیاید گاز میدهیم و سرعت میگیریم. توجه داشته باشید که اگر بیشتر از این ترمز را فشار دهید چون کلاج را نگرفته اید ماشین خاموش میشود.

      3- گرفتن کلاج ودنده کم کردن(دنده1)

      وقتی در مرحله قبلی ترمز را تا زیر 20 فشار دادیم و دیگر نمیتوانیم ترمز را به تنهایی فشار دهیم ولی باز هم نیاز به کم کردن سرعت داریم فورا کلاج را میگیریم و بقیه ترمز را با گرفتن کلاج میگیریم ولی نیاز به ایست کامل نداریم. پس سرعت که به 10 رسید ترمز را رها کرده و دنده را 1 میکنیم وارام پا را از روی کلاج برمیداریم و دوباره سرعت میگیریم. این مرحله برای گرفتن دست انداز های بزرگ (بالشتی) مناسب است.

      4- ایست کامل

      وقتی نیاز به ایست کامل داریم (پشت چراغ قرمز یا ایست کامل ماشین جلو یا عبور عابر از خط عابر پیاده. . . . ) طی انجام مراحل بالا وقتی کلاج را گرفتیم و دنده را 1 کردیم ترمز را ارام فشار داده تا کیلومتر به 0 برسد و ماشین بایستد.

      این مراحل بسته به شرایط پیش امده است با تمرین میتوانید به راحتی همه مراحل را انجام دهید و راحت در خیابانهای شلوغ حرکت کنید.

      آموزش رانندگی در ترافیک سر بالایی

      در فیلم آموزشی پایین نحوه نیم کلاچ در ترافیک سربالایی را برای شما به نمایش گذاشته ایم.

      نیم کلاچ در سربالایی بوسیله ی ترمز

      با این فرض که خودرو روشن است کلاچ را تا ته بگیرید و دنده را روی دنده 1 قرار بدهید کلاچ را به آرامی و تا آنجا بالا بیاورید که خودرو شروع به لرزش کند. کلاچ را در همین وضعیت نگهدارید. (اگر خودرو در حال خاموش شدن بود مجدد کلاچ را تا ته فشار دهید و دوباره به آرامی بالا بیاورید تا نقطه لرزش را پیدا کنید. ) پس از آن پای خود را روی کلاچ ثابت نگهدارید در این حالت کلاچ مانند ترمز عمل می کند و مانع از عقب رفتن خودرو می شود. با برداشتن پا از روی ترمز کمی گاز دهید تا خودرو به جلو رود سپس آرام آرام پای خود را از روی کلاچ بردارید.

      nim kelaj آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
      آموزش نیم کلاچ در ترافیک سربالایی

      اگر در ترافیک بودید و نیاز به حرکت لاکپشتی (ترمز و حرکت) داشتید. با هر بار ترمز کلاچ را تا انتها فشار دهید تا ماشین خاموش نشود. سپس برای حرکت مراحل را دوباره تکرار کنید. یعنی کلاچ را تا نقطه لرزش بالا بیاورید سپس پا را از روی ترمز برداشته و کمی گاز بدهید و آرام پای خود را از روی کلاچ بردارید.

      نیم کلاچ در سربالایی آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
      اگر در مهار اتومبیل با ترمز موفق نشدید و شیب زیاد بود می توانید از ترمز دستی هم استفاده کنید.

      نیم کلاچ هنگام شروع به حرکت در سربالایی (چه حرکت رو به جلو چه بصورت دنده عقب) کاربرد دارد حرکت به صورت دنده عقب در سربالایی هم مثل حرکت رو به جلو انجام میشود.

      برای پیدا کردن نقطه ی لرزش کلاچ از دور موتور نیز می توانید استفاده کنید به این ترتیب که کلاچ را باید به اندازه ای بالا بیاورید که عقربه ی دور موتور شما کم کم به سمت پایین بیاید وقتی عقربه ی دور موتور یک خط پایین تر بیاید به نقطه ی لرزش کلاچ رسیدید و نباید اجازه دهید عقربه ی دور موتور پایین تر بیاید در غیر این صورت اتومبیل شما خاموش خواهد شد.

      نیم کلاچ در حالت سربالایی با شیب کم

      اگر در ترافیک هستید و شیب زیاد نیست با ترمز خودرو را نگهدارید و سپس از تکنیک نیم کلاچ برای حرکت استفاده کنید. اگر شیب زیاد است با ترمز دستی خودور را نگهدارید و سپس از تکنیک نیم کلاچ برای حرکت استفاده کنید. در سربالایی برای کم کردن سرعت و نگهداشتن خودرو باید ابتدا کلاچ را بگیرید و سپس ترمز کنید.

      نیم کلاچ در ترافیک سطح هموار

      نیازی به ترمز گرفتن نیست و خودرو ساکن است و با برداشتن پا به آرامی از روی کلاچ، خودرو حرکت می کند. برای تمرین می توانید در سطح هموار نیم کلاچ بگیرید تا مهارت شما افزایش یابد.

      رانندگی در ترافیک سرازیری

      ترافیک سرازیری آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
      نحوه رانندگی در ترافیک سرازیری

        نیازی به نیم کلاچ نیست و با گرفتن ترمز می توانید خودرو را کنترل کنید. در سرازیری با دنده های سنگین حرکت کنید و برای کم کردن سرعت ابتدا ترمز بگیرید و بعد کلاچ.

      اگر برای ترمز گرفتن در سرازیری ابتدا کلاچ را بگیرید سرعت خودرو به ناگاه زیاد شده و ممکن است کنترل خودرو از دست شما خارج شود. پس در سرازیری ابتدا ترمز و سپس کلاچ.

      مقاله پیشنهادی: اشتباهات رایج رانندگی و نکاتی برای رانندگان تازه کار

      نکات رانندگی ایمن در ترافیک شهری

      قطعاً ترافیک، روز به روز به مشکل بزرگتری تبدیل می‌شود و البته، هیچ راننده‌ای نمی‌خواهد در وسط وسایل نقلیه گیر کند مخصوصاً اگر بخواهد سریع به مقصد برسد. . به همین دلیل برای شما لیستی از نکات کلیدی را برای رانندگی در ترافیک سنگین بیان می‌کنیم تا در جاده ایمن و مطمئن باشید.

      برای تقویت این مهارت و رانندگی ایمن در ترافیک های شهری، پیشنهاد می کنیم به 10 نکته زیر توجه کنید.

      1- عوامل حواس پرتی در ترافیک را کم کنید!

      حواس پرتی در رانندگگی آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
      کاهش عوامل حواس پرتی در رانندگی در ترافیک

      اضطراب ناشی از رانندگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ترافیک های شهری منبع حواس پرتی را بیشتر باید در داخل خودرو جستجو کرد. صدای موسیقی، تلفن همراه و صحبت کردن با سایر سرنشینان می تواند حواس راننده را از مسیر و حرکت سایر خودروها بیشتر کند.

      معمولا در ترافیک های شهری حرکت میان تعداد زیادی خودرو به اندازه کافی استرس زا است. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم تا جایی که می توانید تاثیر این عوامل را کمتر کنید. خاموش کردن ضبط ماشین و تلفن همراه می تواند راهکاری موثر باشد.

      2- در ترافیک از سمت راست رانندگی کنید!

      در جاده های پرترافیک سمت راست بهترین جا برای ادامه مسیر است. با حرکت در سمت راست می توان به سادگی، در زمان بروز حادثه از جاده خارج شد و در کنار جاده توقف کرد. همچنین در صورت تصادف نیز می توان اتومبیل را در کنار جاده متوقف کرد.

      کمک به نیروهای امدادی و پلیس نیز از مزیت های دیگر حرکت در لاین سمت راست است. پیشنهاد می کنیم برای دیدن سایر مقالات آموزشی نیم کلاج، به صفحه تابلوهای راهنمایی رانندگی مراجعه بفرمایید.

      3- ترافیک را کاملا تحت نظر داشته باشید!

      در هنگام حرکت در ترافیک شهری، حتما به جلو خود نگاه کنید. برخی رانندگان حادثه ساز، سعی می کنند با ایجاد لاین های خالی و حرکت بین آن ها سریع تر به مقصد برسند. پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه در لاین این افراد حرکت نکنید. این کار می تواند منجر به حوادث خطرناکی شود. در این شرایط بهتر است بدون توجه به عملکرد سایر راننده ها فقط در مسیر خودتان حرکت کنید.

      4- در ساعات خلوت رانندگی کنید!

      محدوده ترافیک آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
      نکات رانندگی در ترافیک تهران

      هر شهری یک ساعت اوج عبور و مرور دارد. برای مثال در تهران ساعات ۴ تا ۸ شب، معمولا شاهد اوج ترافیک هستیم. اگر هنوز بر رانندگی در ترافیک مسلط نیستید، بهتر است در ساعات خلوت تردد کنید. بنابراین با آگاهی از ساعات اوج ترافیک می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که در ترافیک های سنگین شهری گرفتار نشویم.

      زمان رانندگی خود را برای جلوگیری از ترافیک سنگین برنامه ریزی کنید. در بسیاری از موارد، حتی ترک پانزده دقیقه زودتر یا دیرتر محل کار یا خانه می تواند جریان ترافیک را به میزان چشمگیری کاهش دهد.

      5- حرکت لاک پشتی داشته باشید!

      پیش از اینکه وارد جاده پرترافیک شوید، سرعت خود را کم کنید. در جاده های شلوغ حرکت با سرعت بالا می تواند حواس سایر راننده ها را پرت کند و موجب ترافیک شود. همچنین در مواقعی که ترافیک سبک تر می شود، نباید عجله کنیم. در این مواقع نیز افزایش سرعت ممکن است منجر به حادثه شود.

      6- در ترافیک با چه دنده ای حرکت کنیم؟

      پیشنهاد می کنیم در ترافیک با دنده یک و دو حرکت کنید. از آنجا که مدت زمان ماندن در ترافیک مشخص نیست. حرکت با دنده سنگین می تواند به کاهش مصرف سوخت و تسلط بیشتر بر خودرو شود.

      7- با سرعت مطمئن رانندگی کنید!

      به یاد داشته باشید شما در مسابقه نیستید بنابراین سرعت مطمئن خود را حفظ کنید و به پدال گاز ضربه نزنید. حتی در بزرگراه‌ها، مهم این است که به جای تلاش برای فرار کردن از جمعیت، سرعت خود را ایمن کنید.

      عجله نه تنها برای شما مشکل ایجاد می‌کند بلکه برای سایر رانندگان نیز تهدید جدی محسوب می‌شود. البته دقت داشته باشید که رانندگی خیلی آهسته هم باعث بی‌حوصلگی افراد دیگر و بروز رفتارهای خطرناک می‌شود.

      سرغت مجاز در ترافیک آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
      در ترافیک با چه دنده ای حرکت کنیم؟

      8- فاصله دو ثانیه در ترافیک

      در رانندگی قانون معروفی به نام دو ثانیه وجود دارد. این قانون به ما می گوید بهتر است با خودرو جلویی حداقل ۲ ثانیه فاصله داشته باشید. برای محاسبه این زمان می توانید یک تابلو یا علامت کنار جاده را انتخاب کنید و شروع به شمردن کنید.

      به محض مماس شدن اتومبیل جلویی با تابلو دیگر اعداد را بشمارید. عددی که روی آن توقف کردید، همان فاصله ای است که بین شما و خودرو جلویی باید رعایت شود. در ترافیک اهمیت این فاصله بیشتر است. هر چقدر تعداد ثانیه های فاصله بین شما و اتومبیل های جلویی بیشتر باشد، امکان تصادف خودرو کمتر خواهد شد.

      9- کنار جاده توقف کنید!

      در برخی مواقع فشار رانندگی در ترافیک شهری بسیار زیاد می شود. در اینجا بهترین کار استراحت کردن است. برای این کار می توانید با رعایت نکات ایمنی، خودرو خود را در کنار جاده متوقف کنید. با کمی استراحت یا گوش کردن به یک موزیک آرامش بخش می توانیم دوباره تمرکز خود را پیدا کنیم و به مسیر حرکت باز گردیم.

      توصیه های ترافیک آموزش رانندگی در ترافیک سنگین شهری
      راه حل های حفظ آرامش در ترافیک های سنگین شهری

      نکته پایانی

      در این مقاله سعی کردیم به سوال چگونه در ترافیک رانندگی کنیم پاسخ دهیم. در انتهای آموزش رانندگی در ترافیک شهری باید بر این نکته تاکید کنیم که زندگی در شهرهای بزرگ، مسائل خاص خود را دارد. وقتی ما پذیرفته ایم که در کلان شهرهای شلوغ زندگی کنیم، بهتر است با چالش آن ها کنار بیاییم.

      رانندگی در ترافیک ممکن است در ابتدا بسیار سخت به نظر برسد. اما با گذشت زمان و کسب مهارت می توانیم به راحتی در ترافیک های بسیار سنگین نیز رانندگی کنیم. در پایان مقاله پیشنهاد می کنیم برای رزرو و گذراندن دوره آموزش خصوصی رانندگی با شماره های اعلام شده در سایت تماس حاصل کنید.

      نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

      بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

      عضو شوید
      آگاه شوید
      guest
      6 نظرات
      قدیمی ترین
      جدیدترین بیشترین رای
      فید بک نظرسنجی داخل متن
      مشاهده تمام نظرات
      حمیدرضا
      حمیدرضا
      2 سال پیش

      سلام بسیار مفید بود تشکر

      کیان باتری
      کیان باتری
      در جواب  حمیدرضا
      2 سال پیش

      با سلام
      تشکر از همراهی شما

      حجت
      حجت
      2 سال پیش

      باسلام ، بسیار خوب بود ولی اگر از تجربیات مفید و مثبت رانندگان با تجربه هم استفاده کنید و در اختیار بقیه گذاشته بشه عالی خواهد شد !

      سامان
      سامان
      1 سال پیش

      سپاس و طلب خیر

      کیاناکاظمی
      کیاناکاظمی
      8 ماه پیش

      عالیه

      رویا
      رویا
      7 ماه پیش

      سپاس بسیار عااالی بود.☺️🌹

      مشاوره رایگان و ثبت سفارش