4.8
(543)

اگر دارنده یک خودرو هستید، حتما برای شما هم تاکنون پیش آمده است که ملزم به استفاد از شارژر های خودرو شوید. در این مطلب ما قصد داریم تا در خصووص شارژر های قطره ای خودرو صحبت کنیم و بررسی کنیم که نحوه استفاده و کارایی آن ها به چه صورت است.

همان طور که می دانید جدا از دینام، باتری ماشین مهم ترین جزء در سیستم الکتریکی هر خودرویی است. وقتی موتور در حال کار نیست، انرژی را برای راه اندازی تمام وسایل الکترونیکی خودرو شما فراهم می کند، و زمانی که موتور روشن است، نقش اساسی در عملکرد صحیح تنظیم کننده ولتاژ دینام ایفا می کند.

بنابراین شارژ این قطعه دارای اهمیت بسیاری می باشد.

راه های شارژ باتری خودرو چیست؟

دو راه برای شارژ باتری ماشین وجود دارد: با دینام یا با شارژر خارجی. در شرایط عادی، دینام هر زمان که موتور روشن است، باتری را شارژ می کند. هنگامی که باتری کامل تخلیه می شود، یک شارژر خارجی بهترین راه برای شارژ مجدد آن است.

به همین دلیل است که اغلب بعد از استفاده های معمولی از باتری، مانند روشن کردن رادیو یا چراغ های گنبدی در حالی که موتور خاموش است، دفعه بعد که ماشین خود را روشن می کنید به طور طبیعی دوباره پر می شود. با افزایش دور موتور در دقیقه، توانایی دینام برای تولید برق نیز افزایش می ‌یابد و هر نیرویی که توسط لوازم جانبی مانند چراغ ‌های جلوی شما استفاده شود، شارژ باتری در دسترس است.

طرف دیگر این است که، در برخی موارد، دینام شما ممکن است نتواند برق کافی برای راه اندازی تمام لوازم جانبی شما را تامین کند. به عنوان مثال، اگر تهویه مطبوع، برف پاک‌ کن ‌ها، چراغ‌ های جلو، رادیو و سایر لوازم جانبی خود را هنگام خاموش کردن روشن دارید، می‌ توانید باری بزرگتر از تحمل دینام خود ایجاد کنید. وقتی این اتفاق می ‌افتد، نیروی ذخیره‌ شده در باتری، از بین می‌ رود. و نیاز به شارژ خارجی دارید!

مقاله پیشنهادی: روش های مختلف شارژ باتری ماشین + فیلم آموزشی

یک باتری چقدر می تواند شارژ نگه دارد؟

شارژ آشنایی با شارژر قطره ای خودرو
تست شارژ باتری ماشین

زمانی که باتری خودرو به درستی شارژ شود و در شرایط خوبی کار کند، معمولاً ولتاژ 12.4 تا 12.6 ولت را نشان می دهد و ظرفیت ذخیره کافی برای تامین یک بار 25 آمپر را برای 9 تا 15 ساعت دارد. پس از قرار دادن باتری در چنین باری برای آن مدت، ولتاژ به زیر 10.5 ولت کاهش می یابد و باتری احتمالاً نمی تواند ماشین را روشن کند.

در حالی که باتری‌های مختلف با مدت زمانی که می‌توانند انرژی یک بار خاص را قبل از کاهش ولتاژ بحرانی تامین کنند، رتبه‌بندی می‌شوند، بهتر است از قرار دادن باتری معمولی خودرو در این نوع استفاده خودداری کنید. اگر باتری ماشین را بیش از حد خالی کنید، در واقع به توانایی آن برای نگه داشتن شارژ در آینده آسیب می زنید!

دماهای شدید و فرسودگی ناشی از چرخه معمولی شارژ و دشارژ می‌تواند ظرفیت ذخیره را کاهش دهد، به همین دلیل است که ممکن است پس از روشن گذاشتن چراغ‌های جلو برای مدت کوتاه، باتری تخلیه شود.، در حالی که در شرایط دیگر، ممکن است بتوانید آنها را در تمام روز روشن بگذارید و همچنان موتور را به خوبی روشن کنید.

بیشتر بدانید: باتری خودرو در چه ولتاژی شارژ می شود؟

شارژ باتری ماشین با شارژر

زمانی که باتری به حدی تخلیه می شود که قادر به روشن کردن موتور نیست، راه دیگر شارژ باتری خودرو با استفاده از شارژر خارجی است.

شارژرهای باتری خودرو برق متناوب را قطع می کنند و 12 ولت DC را در ولتاژهای نسبتاً پایین ارائه می دهند که بهترین راه برای شارژ باتری کاملاً مرده است. شارژ باتری مرده با ولتاژ بیش از حد بالا می تواند باعث افزایش گازگیری هیدروژن شود که به نوبه خود می تواند منجر به وضعیت خطرناکی شود که ممکن است باتری منفجر شود.

به همین دلیل مهم است که هنگام وصل کردن شارژر باتری خودرو همان دقتی را داشته باشید که هنگام وصل کردن کابل های جامپردارید. و همچنین استفاده از شارژر قطره ای ایده خوبی است.

شارژرهای قطره ای چگونه کار می کنند

تست آشنایی با شارژر قطره ای خودرو

بسیاری از شارژرهای باتری انواع آمپراژها را تولید می کنند، ایده این است که باتری بسته به نیاز به آرامی یا سریع شارژ شود. برخی نیز به گونه ای طراحی شده اند که به مدت طولانی بدون شارژ بیش از حد متصل باشند. بنابراین وقتی می شنوید که مردم در مورد شارژرهای قطره ای صحبت می کنند، معمولاً به این موضوع اشاره می کنند.

برای استفاده عمومی، هر شارژر باتری یا شارژر قطره‌ای که جریانی بین 1 تا 3 آمپر داشته باشد این کار را انجام می‌دهد، و شما واقعاً به مانیتورینگ حالت شناور نیاز ندارید، مگر اینکه بخواهید به دلایلی بتوانید آن را متصل نگه دارید.

در مورد اینکه چرا باید باتری خود را به جای رانندگی شارژ کنید، دو مشکل وجود دارد. یکی این است که دینام فقط می تواند مقدار محدودی آمپراژ را تولید کند، بنابراین اگر فقط به سمت محل کار رانندگی می کنید یا برخی از کارها را انجام می دهید، احتمالاً باتری همچنان کم است. مسئله دیگر این است که دینام ها برای شارژ باتری های کاملاً مرده طراحی نشده اند.

شارژرهای قطره ای در مقابل شارژرهای معمولی باتری خودرو

دو درجه بندی اصلی برای شارژرهای باتری خودرو وجود دارد: خروجی آمپر و ولتاژبرای شارژ باتری معمولی خودرو، به یک شارژر 12 ولتی نیاز دارید، اما بسیاری از شارژرهای باتری خودرو دارای حالت های 6، 12 و حتی 24 ولتی هستند.

از نظر آمپر، شارژرهای باتری خودرو معمولا بین 1 تا 50 آمپر برای حالت شارژ جریان می‌دهندبرخی نیز دارای حالت پرش استارت هستند، که در آن می توانند تا 200 آمپر جریان دهند، که برای چرخاندن بیشتر موتورهای استارت نیاز است.

نکته اصلی که هر شارژری را به عنوان یک شارژر قطره ای تعریف می کند این است که یا گزینه آمپر پایین دارد یا فقط آمپر شارژ پایینی را منتشر می کند. بیشتر شارژرهای قطره ای بین 1 تا 3 آمپر جریان دارند، اما هیچ قانون سخت و سریعی در مورد آن وجود ندارد.

نحوه استفاده از شارژر قطره ای

باتری 1 آشنایی با شارژر قطره ای خودرو
استفاده از شارژ قطره ای

 

قطره چکان از یک تنظیم کننده باتری برای تنظیم میزان شارژ و جلوگیری از شارژ بیش از حد استفاده می کند، باتری وسیله نقلیه شما را با سرعتی مشابه با سرعتی که خود تخلیه می کند شارژ می کند تا ظرفیت کامل باتری حفظ شود. شارژ با سرعت بسیار زیاد یا شارژ بیش از حد می تواند به باتری آسیب برساند.

استفاده از شارژر قطره ای بسیار آسان است. اکثر شارژرهای قطره ای از یک جعبه ساده، یک کابل برق و دو گیره تمساح تشکیل شده استقبل از اتصال همه چیز، مطمئن شوید که ولتاژ و آمپر را متناسب با باتری خود تنظیم کنیدسوئیچ ها و دکمه های روی جعبه شارژر را بررسی کنید و قبل از اتصال شارژر به منبع برق، آنها را تنظیم کنید.

1- اطمینان حاصل کنید که باتری برای شارژ آماده است

قبل از شروع اتصال شارژر خود، مهم است که اطمینان حاصل کنید که تمام اقدامات احتیاطی ایمنی انجام شده استاولاً، مهم است که وسیله نقلیه شما در مکانی خشک و عدم بارندگی پارک شده و دارای تهویه مناسب باشد.

فرایند شارژ می تواند گاز هیدروژن اضافی تولید کند و اگر اجازه داده شود در یک ساختار محصور متمرکز شود، انفجار یا آتش سوزی رخ می دهد. مطمئن شوید که خودرو خاموش است و سوئیچ آن خارج شده است و شارژر شما از برق جدا شده است.

2- مکان مناسب زمین

پیدا کردن مکان مناسب برای اتصال ترمینال منفی شارژر، کلید تکمیل ایمن و موثر مدار شارژر قطره ای شما است. در حالت ایده‌آل باید از یک نقطه فلزی خالی روی قاب یا یک پیچ بزرگ متصل به شاسی یا بلوک موتور استفاده شود، اما اگر نمی‌توان آن را پیدا کرد، قسمتی از قاب که عاری از کثیفی، دود و روغن زیاد باشد کافی است. ترمینال منفی باتری هرگز نباید استفاده شود، زیرا ممکن است باعث انفجار یا آتش سوزی شود.

3- کابل ها

آن ها را وصل کنید گیره های تمساح را وصل کنید. باید یک گیره سیاه و یک گیره قرمز وجود داشته باشد. کابل قرمز یا مثبت را بردارید و آن را به قطب مثبت باتری وصل کنید تا شارژ شودهنگامی که از اتصال محکم مطمئن شدید، سیم سیاه و منفی را به محل زمین خود که در مرحله 2 قرار دارد وصل کنید.

مهم است که قبل از وصل کردن شارژر خود مطمئن شوید که این سیم منفی به طور محکم وصل شده استهنگامی که شارژر به برق وصل و روشن است، سیم ها را لمس نکنید، زیرا ممکن است ضربه یا آسیب جدی رخ دهد.

هنگامی که همه چیز در جای خود قرار گرفت، شارژر قطره ای را به یک پریز برق وصل کنید.

4- شارژر را روشن کنید

هنگامی که اتصالات شما برقرار شد، مطمئن شوید که تمام تنظیمات مناسب مطابق با توصیه های دفترچه راهنما برای نوع باتری که شارژ می کنید تنظیم شده است. شارژر خود را به برق وصل کنید و آن را در موقعیت «روشن» قرار دهید.

اکثر شارژرهای باتری دارای آمپر متری هستند که در باتری مرده بالاتر و در شارژ کامل به صفر می رسداگر این کنتور کم باشد، باتری شما ممکن است نیازی به شارژ نداشته باشد یا اتصال زمین شما کامل نباشد. شارژر را خاموش کنید، آن را از برق بکشید و در صورت بروز این مشکل دوباره اتصال را امتحان کنید.

صفحه نمایش شارژر را بررسی کنید تا مطمئن شوید به درستی شارژ می شود. اگر بعد از چند دقیقه شروع به شارژ نشد، باتری شما به احتمال زیاد مرده است و دیگر قابل بازیابی نیستدر غیر این صورت، باتری را تا زمانی که پر شود در حال شارژ نگه دارید.

برخی از شارژرهای قطره ای را می توان با خیال راحت ماه ها بدون آسیب رساندن به باتری شما متصل نگه داشت و یک استراتژی تعمیر و نگهداری طولانی مدت باتریتلقی شوندسایرین ممکن است حداکثر برای چند روز متصل باقی بمانند. برای جزئیات، حتما دفترچه راهنمای شارژر قطره ای خود را بررسی کنید.

بیشتر بدانید: تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن

نگهداری از باتری خودرو

گذشته از اطمینان از اینکه باتری سطح شارژ خوبی را حفظ می کند، در درجه اول با روشن نکردن چراغ های جلو در طول خاموش بودن خودرو، اکثر باتری های خودرو به تعمیر و نگهداری منظم به شکل بررسی سطح الکترولیت و وزن مخصوص نیاز دارند.

الکترولیت، که محلولی از اسید سولفوریک و آب است، باید همیشه صفحات سربی را در هر سلول بپوشاند، زیرا قرار گرفتن صفحات در معرض هوا می تواند به مرور زمان باعث ایجاد مشکلاتی شود.

اگر وزن مخصوص در تمام سلول ها کم باشد، باتری معمولاً نیاز به شارژ دارد. اگر وزن مخصوص پس از شارژ باتری کم بماند، معمولاً نشانگر خوبی است که باتری باید تعویض شود. اگر وزن مخصوص فقط در یک سلول کم باشد، این نشان دهنده یک خطای داخلی است، در این صورت شارژ کردن باتری ممکن است واقعا خطرناک باشد.

اگرچه دینام یک وسیله نقلیه قادر است باتری آن را در شرایط عادی شارژ نگه دارد، باتری ها به دلایل مختلفی از بین می روند و همچنین زمانی در عمر باتری هر خودرویی فرا می رسد که فقط زمان حرکت فرا می رسد.

شارژ باتری ماشین با کابل های جامپر

جامپر آشنایی با شارژر قطره ای خودرو
شارژ باتری خودرو با کابل جامپر

با در نظر گرفتن این موضوع، امکان تامین سطح مشخصی از شارژ باتری مرده از طریق کابل‌های جامپر نیز وجود دارد، اگرچه خطراتی نیز وجود دارد. پس از وصل کردن کابل‌های جامپر از وسیله نقلیه اهداکننده به باتری و موتور یا قاب وسیله نقلیه با باتری مرده، راه‌اندازی و روشن کردن خودروی اهداکننده برای مدتی به دینام آن اجازه می‌دهد باتری مرده را شارژ کند.

در طول این فرآیند، تمام لوازم جانبی خودروی اهداکننده باید خاموش شوند، یا ممکن است دینام انرژی کافی برای شارژ باتری مرده نداشته باشد. بسته به میزان مرده بودن باتری، چند دقیقه به طور معمول شارژ سطحی کافی برای روشن کردن خودرو را فراهم می کند.

پس از دریافت جهش استارت، دینام خودرو با باتری خالی کار را به دست می گیرد، و تا زمانی که لوازم جانبی زیادی در حال کار نباشند، صرفاً با حرکت دادن ماشین به اطراف، باتری امکان شارژ مجدد را خواهد داشت. با این حال، دینام‌ها واقعاً برای شارژ باتری‌های کاملاً مرده طراحی نشده‌اند، بنابراین وصل کردن شارژر باتری حتی پس از دریافت یک استارت هنوز ایده خوبی است.

بیشتر بدانید: باتری به باتری کردن ماشین و باتری کمکی خودرو

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با شارژر قطره ای خودرو آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش