3
(279)

فیوز خودرو و دلایل سوختن فیوز ماشین موضوعی است که در این مقاله به آن می پردازیم. برای اینکه بدانیم چرا فیوز می سوزد و چگونه بفهمیم که فیوز خودرو سوخته است، قبل از آن بهتر است بدانیم که فیوز چیست و دقیقا چه نقشی در خودرو ایفا می کند.

تجهیزات الکترونیکی خودرو، امروزه یکی از تجهیزات گران قیمت و با ارزش می باشد که در صورت خراب شدن هر کدام از دستگاه های برقی خودرو، شاید امکان حرکت اتومبیل دیگر وجود نداشته باشد.در این میان فیوزها قطعه های فداکاری هستند که برای محافظت از دستگاه های گران تر الکتریکی از اثرات مخرب جریان بیش از حد استفاده می شود.

این قطعه کوچک اگر بسوزد یا آب شود چه می شود؟ در این مطلب قصد داریم در رابطه با فیوز خودرو نکاتی را مطرح کرده و در ادامه نحوه عیب یابی و تعویض آن را در خودرو آموزش دهیم.

فیوز خودرو چیست و چه نقشی دارد؟

فیوز 300x170 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
وظیفه فیوز در خودرو چیست؟
فیوزها (Fuse) اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع کرده تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. به عبارت دیگر فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند.
 

نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز سبب می‌شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز ، کنترل شوند.

 فیوزها در خودرو معمولا در مکانی در دسترس راننده در جعبه فیوز قرار دارند که برای یافتن آن ها، باید با استفاده از دفترچه راهنمای خودرو اقدام نمود. برا فهمیدن جای جعبه فیوز انواع خودرو، در دفترچه راهنمای هر خودرو، نقشه تمام فیوزها وجود داشته و وظیفه برق رسانی هر فیوز خودرو به دیگر قطعات خودرو، مشخص گردیده است.

فیوز خودرو چگونه کار می کند؟

فیوز ها به بیان ساده دو پایه هستند که توسط یک سیم با جنس و ضخامت و مقاومت مشخص که به میزان ظرفیت فیوز بستگی دارد که میزان معینی از جریان الکتریکی را از خود عبور می دهد. وقتی جریان برق در خودرو بیش از حد مورد‌نظر شود فیوز که اتصال فلزی با آلیاژ خاصی است آب شده و مانع از انتقال این جریان به مصرف‌کننده می‌شود عنصر اصلی ساخت فیوز، یک نوار فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد.

با عبور جریان بیش از حدمجاز، نوار فلزی ذوب می‌شود و مدار الکتریکی قطع می‌شود و به بیان عامیانه فیوز می سوزد.در فیوزهای با روکش شفاف به راحتی می تواند اتصال(سیم) را مشاهده نمود و اگر فیوز بسوزد به راحتی قطع اتصال قابل مشاهده می باشد.نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز سبب می‌شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز کنترل شوند.

هرگاه یکی از تجهیزات برقی کار نمی‌کند ممکن است فیوز محافظ آن سوخته باشد. در شکل زیر چند فیوز سالم را مشاهده می‌کنید. اما در فیوز سوخته قسمت هشتی وسط فیوز آب شده و جریان را انتقال نمی‌دهد. اما اگر فیوزی سوخته باشد برای عوض کردن آن باید مراحل ساده‌ای را رعایت کرده تا بتوانید آن را به راحتی عوض کنید.

اطلاعات درج شده روی فیوز ماشین

اطلاعات فیوز 300x158 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
اطلاعات جعبه فیوز ماشین

روی هر فیوز خودرو معمولا اطلاعاتی در رابطه با حداکثر شدت جریان عبوری از خود نوشته شده است که نشان می دهد اگر نوسانات برق خودرو از مقدار مشخص شده بیشتر باشد، اصطلاحا فیوز آب شده و قطع می گردد. این قطعه سبب می شود تا دستگاه مصرف کننده ای که برق خود را از طریق فیوز میگیرد، دیگر برق رسانی نداشته باشد و از مدار خارج گردد. این عمل به این دلیل انجام می گردد تا از بروز مشکلات اساسی در خودرو، با نوسانات شدید، جلوگیری گردد.

محدوده آمپر هر فیوز برروی آن نوشته شده و برای مشخص کردن این محدوده، دو نوع سیستم وجود دارد: در جدیدترین سیستم، بیشترین جریان متوالی که فیوز می‌تواند تحمل کند مشخص می‌شود. به عنوان مثال یک فیوز می‌تواند ده آمپر به صورت متوالی تحمل کند اما توانایی آن را دارد که جریان ناگهانی تا ۲۰ آمپر را تحمل کند. سیستم قدیمی‌تر، بیشترین جریانی که فیوز می‌تواند تحمل کند را مشخص می‌کرد که فیوز می‌تواند نصف آن مقدار را به صورت متوالی تحمل کند.

جعبه فیوز انواع خودرو

جعبه فیوز 300x169 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
جعبه فیوز انواع خودرو ها

فیوزها معمولا در بخشی به نام “جعبه فیوز” در خودروها قرار دارند که در دسترس راننده است و در دفتچرچه راهنما مشخصات تمامی آن‌ها ذکر شده است.

در بسیاری از خودروها دو پنل فیوز وجود دارد: یکی در قسمت موتور که فیوزهای مربوط به فن های رادیاتور، پمپ ترمز ضدقفل و ECU در آن قرار گرفته‌اند، و دیگری داخل داشبورد و نزدیک زانوی راننده قرار گرفته است و فیوزهای مربوط به سوئیچ ها و وسایل داخل کابین را در خود جای داده است.

تعداد فیوزهای خودرو بین ۱۰ تا ۱۰۰ عدد متفاوت باشد. معمولا خودروهای سبک بین ۱۰ الی ۳۰ فیوز دارند و خودروهای سنگین تعداد بیشتری فیوز در جعبه فیوز آن ها موجود است. اکثر فیوزهای به کار رفته در خودرو در بخشی به نام جعبه فیوز خودرو گردآوری گردیده است.
جعبه فیوزها دربیشتر خودروها داخل کابین خودرو در داشبورد یا زیر فرمان تعبیه شده است البته در خودروهای معدودی جعبه فیوز در خارج از اتاق خودرو در محفظه موتور قرار دارد. در دفترچه خودرو مشخصات تمامی فیوزها شامل نام، محل درج فیوز، جریان عبوری و عملکرد هر فیوز بصورت اختصاری برای هر فیوز ذکر شده است.

جعبه فیوز ماشین کجاست؟

یکی از سوالات دیگری که ممکن است برای رانندگان تازه کار خودرو بوجود امده باشد این است که جعبه فیوز خودرو کجاست؟ به طور کلی در اکثر خودرو های ساخت داخل، دو الی سه جعبه فیوز وجود دارد. یکی از این جعبه فیوز ها در داخل کابین و اتاق خودرو و بقیه در داخل محفظه موتور قرار دارند.

جعبه فیوز داخل کابین که معمولا قابل عیب یابی و تعویض توسط خود راننده و بدون نیاز به فرد متخصص می باشد، در قسمت زیر فرمان یا بغل در راننده قرار دارد. برای یافتن آن و مشاهده فیوزها کافی است درپوش جعبه فیوز را به آرامی باز کرده تا تمامی فیوز های خودرو را مشاهده نمایید.

اما برای فیوزهایی که در داخل محفظه موتور هستند و معمولا در نزدیکی ECU خودرو نصب شده اند، پیشنهاد می شود قبل از اقدام به تعویض، حتما نسبت به عیب یابی علت سوختن فیوز اقدام شود. این فیوز ها معمولا وظیفه کنترل نوسان برق دستگاه های الکتریکی مهم خودرو را بر عهده دارند که تا مشخص نشدن علت ایجاد نوسان در برق خودرو و رفع آن، نباید تعویض گردند.

مکان قرارگیری جعبه فیوز معمولا در زیر فرمان یا بغل درب راننده است.

نکته: همیشه تعدادی فیوز استاندارد و مناسب و رایج (مانند نمونه های 5 تا 30 آمپر) در خودرو خود همراه داشته باشید.

انواع فیوز خودرو

انواع فیوز 300x169 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
انواع فیوز ماشین

فیوزها معمولا در انواع متنوعی تولید و طراحی می شوند که فیوزهای مستطیلی و سرامیکی از جمله پر کاربردترین نوع آن ها می باشد. سالم یا سوخته بودن فیوزهای شیشه‌ای و مستطیلی که شفاف هستند را به راحتی با چشم می‌تواند تشخیص داد.

فیوز شیشه ای 300x169 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
فیوز شیشه ای خودرو
  • فیوزهای مستطیلی و سرامیکی: از جمله پر کاربردترین نوع آن ها می باشد. این فیوزها از دو پایه تشکیل شده اند که داخل خود بسته به حداکثر میزان شدت جریان عبوری ، از سیم ضخیم تری برای اتصال دو پایه به هم استفاده شده است.
  • فیوز شیشه ای:نیز نوع دیگری از فیوز خودرو می باشد که اتصال دو سر فیوز در آن با استفاده از سیمی نازک در میان محفظه شیشه ای  و استوانه ای برقرار شده است که در صورت عبور شدت جریان بالا، سیم مربوطه قطع می گردد.
  • فیوز فلزی: نیز نوع دیگری از فیوز خودرو می باشد که ارتباط دو سر آن در صورت عبور شدت جریان بیش از اندازه دوب گردیده و در نتیجه مدار را قطع می نماید.

چرا فیوز ماشین می سوزد؟

فیوز سوخته2 300x225 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
علت سوختن فیوز ماشین

فیوز خودرو پیش مرگ قسمت های مختلف برقی است، پس همیشه سعی کنید تعدادی فیوز با آمپرهای مختلف را در خودروی تان داشته باشید تا در صورت بروز ایراد، فوراً آن را تعویض کنید. در این مقاله به علائم و عوامل خرابی فیوزها به تفصیل پرداخته ایم. چنانچه درباره ی نحوه ی تعویض این قطعه سؤالاتی دارید هم این مقاله پاسخ گوی شماست.

فیوز خودرو نقش بسیار مهمی در عمر سیستم های مختلف خودرو دارد و به نوعی پیش مرگ آنها می شود. فیوز خودرو به عنوان محافظی برای سیستم های برقی خودرو است. جریان برقی که از سمت باتری به سمت قسمت های مختلف برقی مثل لامپ ها فرستاده می شود، ابتدا از فیوز عبور می کند، چنانچه ولتاژ برق همراه با نوسانات بوده یا شدت جریان آن بیش از حد طبیعی باشد، به محض ورود به فیوز از عبور آن جلوگیری می شود.

جلوگیری از جریان و ولتاژ نامناسب به معنی تنظیم آن است؛ در صورتی که نوسانات جریان برق بیش از اندازه مخرب بوده و قابل کنترل نباشد، فیوز می سوزد. تعداد فیوزهای خودروهای سبک بین ۱۰ تا ۳۰ عدد و تعداد فیوزهای خودروهای سنگین بین ۱۰ تا ۱۰۰ عدد متغیر است.

بررسی جعبه فیوز و سالم بودن فیوزها اولین راهی است که پس از خرابی هر یک از قسمت های الکتریکی به ذهن می رسد. البته ممکن است اشکال به وجود آمده مربوط به خراب شدن خود قطعه یا مدار آن باشد؛ اما بررسی جعبه فیوز تقریباً راحت ترین کاری است که راننده ی بی تجربه ی خودرو هم می تواند انجام دهد. اگر در حال حاضر در چنین موقعیتی قرار دارید و می خواهید بدانید فیوزها سالم هستند یا نه، باید علائم سوختن فیوز خودرو را بدانید.

دلایل سوختن فیوز خودرو

سوختن فیوز 300x225 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
علت سوختن فیوز ماشین

 

سوختن فیوز خودرو می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که در زیر برخی از علت های سوختن فیوز خودرو بیان می گردد:

  • اضافه کردن دستگاه و تجهیزات غیر استاندارد به خودرو و وارد آوردن فشار بیش از حد به سیستم برقی آن، مثل سیستم صوتی با آمپر بالا و چراغ های پرنور غیر استاندارد استفاده از فندکی خودرو،پمپ باد همراه
  • اتصال غیر استاندارد تجهیزات جانبی به خودرو (به صورت مستقیم)؛
  • اتصال مستقیم و غیر اصولی ادوات برقی خارجی به خودرو
  • اتصال در سیستم برق و سیم کشی خودرو ( به دلیل برخورد ابزار در زمان تعمیر خودرو)
  • باتری به باتری کردن غیر اصولی
  • خرابی دینام و استفاده از قطعات غیر استاندارد

نشانه های سوختن فیوز ماشین

فیوز معیوب تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
نشانه های سوختن فیوز ماشین

در صورتی که این قطعات کاربردی کوچک بسوزد، اگر به درستی تشخیص داده نشود، ممکن است شما تصور کنید که ایراد خودرو از سیستم برق رسانی، باطری خودرو می باشد که هزینه بیشتری نسبت به تعویض فیوزهای ماشین دارند.

فیوزها می سوزند تا دستگاه اصلی نسوزد و جریان الکتریکی دچار نوسان، قطع شود. هزینه تعویض فیوزها بسیار پایین بوده و هر راننده خودش می تواند تا حدی در انجام این امر موفق باشد. اما برای این کار نیاز است که ابتدا فیوز معیوب را یافته و آن را تشخیص دهیم و سپس نسبت به تعویض آن اقدام کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن آموزش چگونگی تعویض فیوز خودرو ، چگونگی تشخیص فیوز سوخته و عیب یابی آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه بفهمیم فیوز ماشین سوخته؟

فیوز سوخته 300x173 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
تفاوت فیوز سوخته با فیوز سالم خودرو

هر فیوز معمولا رابطه بین مولد برق خودرو با چند مصرف کننده را تامین می کند. برای مثال تنها یک فیوز وظیفه برقراری جریان الکتریکی برای عملکردن برق اتاق خودرو را بر عهده دارد. بنابر این سوختن این فیوز باعث می شود بوق عمل نکند، چراغ سقفی و مطالعه، چراغ های اهرم دنده و زیر پایی ها روشن نشوند اما در عین تعجب پشت آمپر و سیستم صوتی خودرو برق داشته باشد و روشن شود.

یا در سوختگی فیوزی دیگر، استارت عمل کند و دلکو برق داشته باشد اما صدای پمپ بنزین شنیده نشود. بنابر این خاموشی مقطعی بخش های مشخصی از خودرو باید بلافاصله شما را به سمت جعبه فیوز بکشاند.

نحوه تست فیوز ماشین

بر حسب نوع فیوز، گاهی می‌توان با قرار دادن آن‌ها در مقابل نور، از سالم بودن آن‌ها مطمئن شد. قطعی در سیم وسط فیوز می‌تواند به راحتی دیده شود. در فیوزهای شیشه‌ای، تیره شدن شیشه گواه خرابی فیوز است. اگر مشخصه‌ای ظاهری وجود نداشت، فیوز را با فیوزی از همان نوع جایگزین کنید؛ اگر مشکل حل شد، فیوز شما ایراد داشته‌است.

به هر حال بهتر است مدار مربوطه را هم چک کنید؛ به عنوان مثال ایراد در قطعه الکتریکی و یا اشکال در کابل آن، باعث اتصال کوتاه و کشیدن جریان بسیار بالا می‌شود. اگر کابل بیش از حد داغ شود، امکان آتش‌سوزی نیز وجود دارد. البته اگر فیوز به درستی کار کند، مانع این اتفاق می‌شود. در این گونه موارد، سیم درون فیوز قبل از کابل گرم و قطع می‌شود و باعث می‌شود کل مدار از کار بیفتد؛ بسیار پیش از آن‌که کابل گرم شود.

تشخیص فیوز سوخته

تست فیوز 300x190 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
روش تست فیوز ماشین

حال نوبت به چگونگی تشخیص فیوز سوخته می رسد. فیوزها دارای ساختمان بسیار ساده ای هستند و هر کدام از دو پایه تشکیل شده اند. این دو پایه توسط یک سیم که ضخامت آن بسته به میزان ظرفیت فیوز دارد، به یکدیگر متصل هستند که در فیوزهای با روکش شفاف به راحتی می توان این اتصال را دید. اگر این سیم اتصال به هر دلیلی فطع شده باشد، به معنای سوختن فیوز بوده و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

بنابراین ما قبل از تعویض فیوز خودرو ابتدا باید از سوخته بودن فیوز اطمینان حاصل کنیم. برای تشخیص معیوب بودن فیوز، یکی از فیوزها را که مربوط به ابزار الکترونیکی از کار افتاده می باشد را با استفاده از گیره مخصوص فیوزها که در خود جعبه فیوز تعبیه شده است، درمی آوریم. پس از آن به صورت چشمی، از طریق شکاف بالای فیوز (در فیوزهای با روکش مات) و یا از طریق مشاهده بدنه فیوز (در فیوزهای با روکش شفاف) اتصال یا عدم اتصال دو سر پایه را به یکدیگر چک می کنیم. اگر اتصال قطع شده بود، فیوز سوخته است و باید آن را تعویض نمود.

نحوه عیب یابی و زمان تعویض فیوز ها

blown fuse 300x170 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
دلیل سوختن فیوز ماشین

قطع شدن فیوزها مستقیما روی دستگاه مربوطه که فیوز مسئول تنظیم شدت جریان آن می باشد تاثیر گذاشته و موجب از مدار خارج شدن آن می شود. اگر چنین اتفاقی در اثر نوسانات برق خودرو یا تحمل بار اضافی جریان برق ایجاد شود، در نتیجه فیوز مربوطه سوخته و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. در فیوز های شیشه ای و مستطیلی شفاف این امر با چشم نیز قابل شناسایی می باشد و با مشاهده فیوزی که اتصال آن قطع شده باشد، می توان دریافت که فیوز مربوطه سوخته است و علت هشدار ECU آن است.

اما برای فیوزهایی که شفاف نیستند و نمی توان با چشم قطعی آن ها را مشاهده نمود، بهترین روش استفاده از مولتی متر یا چراغ آزمایش می باشد. به این صورت که دو سر فیوز خودرو را به دو سر مالتی متر یا چراغ آزمایش متصل نموده و در صورت روشن شدن چراغ آزمایش و یا عبور جریان در مالتی متر، می توان دریافت که فیوز سالم است و در غیر این صورت فیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض فیوز اقدام نمود.

دقت داشته باشد از سیم به جای فیوزها استفاده نکنید حتی به صورت موقت. انجام این کار سبب خراب شدن و آسیب رسیدن به تجهیزات الکتریکی می‌شود. اگر یکی از فیوزهای مهم شما سوخته است و شما به کارایی آن بسیار نیازمندید، در این شرایط باید یا فیوز یدک و یا از فیوز کم کاربردتری به جای آن فیوز استفاده کنید.

نکات مهم در خصوص تعویض فیوز خودرو

جعبه فیوز3 300x225 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
عیب یابی و تعویض فیوز خودرو
  • توصیه می شود که قبل از تعویض فیوز خودرو ابتدا از دلیل سوختن فیوز اطمینان حاصل کنید. فیوز ها تنها در صورتی می سوزند که نوسان شدیدی در مسیر جریان الکتریکی دستگاه مربوطه ایجاد شده باشد.
  • هیچگاه ظرفیت فیوزها را به صورت سلیقه ای بالا نبرید. ظرفیت کمتر از میزان استاندارد باعث سوختن دوباره و ظرفیت بیش از حد استاندارد، باعث ایجاد صدمه به دستگاه اصلی می گردد.
  • برای تعویض فیوزها می توانید از فیوزهایی که در قسمت های خالی خود جعبه فیوز، موجود می باشند استفاده کنید.
  • از فشار اضافی در جا زدن و در آوردن فیوزها خودداری کنید. ممکن است پایه فیوز بشکند و در شکاف باقی بماند.
  • فیوزهای همرنگ معمولا دارای ظرفیت یکسان می باشند.

چه زمانی فیوز باید عوض شود

  1. زمانی که برق یک قسمت مشخص از خودرو قطع می شود.
  2. ابتدا اطمینان حاصل کنید که فیوزها شل نشده باشند و در جایگاه خود قرار داشته باشند.
  3. هم چنین بررسی کنید جریان عبوری از هر فیوز با دفترچه مطابقت کامل داشته باشد.
  4. پس از آن می توانید با استفاده از گیره مخصوص که در خود جعبه فیوز قرار دارد آن را بیرون آورده و فیوز های سوخته را بررسی کنید.
  5. راه تشخیص فیوز سوخته معمولا از طریق رنگ آن که به سیاه نزدیک می شود قابل تشخیص است.
  6. در فیوز های شفاف هم می توان از طریق مشاهده قطعی سیم ، داخل فیوز به سوختگی آن پی برد.
  7. زمانی که شما از فیوز های با آمپر پایین استفاده می کنید امکان سوختن آن در زمان کوتاه تر بیشتر است.
  8. اما اگر آن را با فیوز قوی تر تعویض کنید امکان سوختن قطعات مهم تری مثل ECU  ، پمپ بنزین ،سیستم صوتی و … وجود دارد.
  9. استفاده از فیوزهای نا مناسب و غیر استاندارد احتمال آتش سوزی در جعبه فیوز را تقویت می کند.
  10. در نهایت شما می توانید از طریق رنگ فیوز ها و مطابقت با دفترچه راهنما آنها را بررسی کنید.

نحوه تعویض فیوز ماشین

جعبه فیوز2 300x161 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
نحوه تعویض فیوز ماشین

 برای عیب یابی و تعویض فیوز خودرو ابتدا باید بتوانید جعبه فیوز خودرویتان را بیابید. سپس می توانید آن را عیب یابی کنید و بسته به تشخیص‌تان در عیب یابی، آن را تعویض کنید که مهارت چندانی هم لازم ندارد اما نکته‌هایی را باید رعایت کنید.

اگر به جعبه ی فیوز نگاه کنید، متوجه می شوید که بعضی از آنها شماره گذاری شده اند. این ترفند باعث می شود در هنگام خرابی، شماره ی مربوط به فیوز ناسالم را برداشت و به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرد. در دفترچه ی راهنما درباره ی فیوزهای شماره دار و اینکه مربوط به کدام قسمت هستند، توضیحاتی آورده شده است. با انطباق شماره ی فیوز دفترچه و جعبه فیوز متوجه می شوید که کدام  قسمت الکتریکی خودرو خراب شده است. اطلاعاتی مثل نام، عملکرد، میزان ولتاژ و محل قرار گرفتن فیوزها هم در دفترچه ی راهنما وجود دارد.

دقت داشته باشید که آمپر فیوز انتخابی شما با آمپر فیوزی که از جعبه جدا می کنید، یکی باشد. اگر آمپر فیوز جایگزین بالاتر از آمپر فیوز قبلی باشد، ممکن است بخش های دیگر هم اتصالی کنند و وسعت خرابی بیشتر از قبل باشد. استفاده از فیوزی با آمپر پایین تر هم باعث می شود دوباره با این مشکل سوختن فیوزها مواجه شوید. برای مثال، اگر فیوز سوخته، ۳۰ آمپری بود، باید فیوز سالمی که جایگزین می کنید هم ۳۰ آمپری باشد. در مواردی مشاهده شده است که استفاده از فیوز غیراستاندارد منجر به آتش سوزی در خودرو شده است.

جایگزینی فیوزهای سوخته

فیوز3 300x300 تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟
جایگزینی فیوزهای سوخته

خودرو را خاموش کنید. حال با توجه به مشخصات مربوط به ظرفیت فیوز‌ها که روی درب جعبه فیوز درج شده است، مشخصات فیوز سوخته را پیدا کنید. دقت کنید که علاوه بر این مشخصات، هنگام خرید، فیوز را به همراه داشته باشید که از خرید خود مطمئن گردید.

درصورت نصب فیوز اشتباه، مشکلات و آسیب‌های دیگری در انتظار خودرو شما خواهد بود. حال می‌توانید با کمی فشار، فیوز جدید را به جای خود بازگردانید. خودرو را روشن کنید و چک کنید که مشکل برطرف شده باشد.

نکته: فیوز‌هایی که دارای یک ظرفیت هستند، رنگ مشابهی نیز دارند؛ و براساس رنگشان باید ظرفیت آن‌ها را پیدا کنید.

فیوزهای رایج و استاندارد خودروها (و نه نمونه های تخصصی ویژه هر خودرو) در بازار به سادگی در دسترس هستند. می توان نمونه های مختلفی از آن ها را در الکتریکی ها و قطعه فروشی های خودرویی به آسانی یافت.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
55 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمد
محمد
3 سال پیش

من به خاطر چندتا فیوز هرسری ماشینو میبردم تعمیرگاه کلی خرج میکردم ولی این بار با یه فیوز مشکلش حل شد . مرسی اطلاعات کاملی بود

شمس
شمس
3 سال پیش

سلام دلیل آب شدن فیوز ماشین از چیه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  شمس
3 سال پیش

با سلام فیوز خودرو نقش بسیار مهمی در عمر سیستم های مختلف خودرو دارد و به نوعی پیش مرگ آنها می شود. فیوز خودرو به عنوان محافظی برای سیستم های برقی خودرو است. جریان برقی که از سمت باتری به سمت قسمت های مختلف برقی مثل لامپ ها فرستاده می شود، ابتدا از فیوز عبور می کند، چنانچه ولتاژ برق همراه با نوسانات بوده یا شدت جریان آن بیش از حد طبیعی باشد، به محض ورود به فیوز از عبور آن جلوگیری می شود. جلوگیری از جریان و ولتاژ نامناسب به معنی تنظیم آن است؛ در صورتی که نوسانات جریان… خواندن ادامه ...

Arash
Arash
3 سال پیش

اگه فیوز‌ها را با امپر اشتباه وصل کنیم چه تاثیری داره؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Arash
2 سال پیش

با سلام
اگر آمپر فیوز با آمپر پایین تر از میزان استاندارد نصب کنید بالافاصله بعد از عبور جریان دوباره خواهد سوخت و اگر فیوز با آمپر بالاتر از ظرفیت استاندارد نصب نمائید باعث ایجاد صدمه به دستگاه اصلی می گردد.

mostafa
در جواب  Arash
1 سال پیش

علت سوختن فیوز و روشن نشدن ماشین چیه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  mostafa
1 سال پیش

با سلام فیوز خودرو نقش بسیار مهمی در عمر سیستم های مختلف خودرو دارد و به نوعی پیش مرگ آنها می شود. فیوز خودرو به عنوان محافظی برای سیستم های برقی خودرو است. جریان برقی که از سمت باتری به سمت قسمت های مختلف برقی مثل لامپ ها فرستاده می شود، ابتدا از فیوز عبور می کند، چنانچه ولتاژ برق همراه با نوسانات بوده یا شدت جریان آن بیش از حد طبیعی باشد، به محض ورود به فیوز از عبور آن جلوگیری می شود. سوختن فیوز خودرو می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که برخی از علت های رایج… خواندن ادامه ...

حمید
حمید
3 سال پیش

سلام ببخشید من ماشینم موقع استارت زدن فیوز میسوزونه علت چیه استارت نمیخوره بلافاصله میسوزونه۶

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حمید
2 سال پیش

با سلام
خودروی شما حتما باید توسط کارشناس تست گردد تا دلیل آن مشخص گردد چون این مشکلی که بیان کردید دلایل متعددی می تواند داشته باشد.

مهدی
مهدی
2 سال پیش

سلام،علت سوختن پی در پی فیوز دورموتور پراید کاربراتور چیست،ممنون میشم اگر راهنمایی کنید،سپاس

اسماعیل رمضانی
اسماعیل رمضانی
2 سال پیش

سلام فیوز شماره ۱۲ همش میسوزه،خودرو ۴۰۵،فیوز مربوط به عقربه های پشت آمپر هست،الان فیوز سوخته و ماشین برقش ضعیف شده بوق ضعیف شده برف پاک کن ضعیف شده چراغ ضعیف شده شیشه بالابر ضعیف شده

رضا
رضا
2 سال پیش

سلام یک جفت بوق فابریک سمند ،نصب کردم،ولی،فیوز میسوزونه،علتش چیه؟

زهرا
زهرا
2 سال پیش

سلام دیروز به جعبه فیوز ماشینم دستگاه نصب کردن برای عیب یابی موتور و … یکی از فیوزها افتاد . الان هر کاری میکنم سر جای خودش نمی ایسته . انگار محل قرارگیریش مشکل پیدا کرده . الان جعبه فیوز م باید تعمیر بشه؟

Naghi
Naghi
2 سال پیش

سلام ماشین من چند روز پیش دوتا لامپ ترمز سوخته بودن ، حالا لامپها رو بعد از تعویض کردن فیوز( آبی رنگ نمره ۱۵TAIL) پریده، یه بار هم یکیشو عوض کردم بازم فیوز پرید،لطفا راهنمایی،پراید ۱۳۱

مجتبی
مجتبی
2 سال پیش

سلام علت سوختن فیوز صحفه کیلومتر

مریم طلایی
مریم طلایی
1 سال پیش

سوختن فیوزبوق

sanaz
sanaz
1 سال پیش

سلام ماشین۲۰۶ شیشه بالابرش هی از کار میوفته بعد دلبخواهی یه دفعه کار میاد بخاطر چی میتونه باشه؟به جایی نشون میدم فقط میگه فیوزش میسوزه،الان دوبار فیوز عوض کردم بازم همونجوریه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  sanaz
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید به سیستم برقی خودرو مربوط است و احتمال خرابی سیم کشی خودرو و یا قطعات بالابر شیشه بسیار زیاد است.
حتما به یک کارشناس و یا متخصص مراجعه نموده تا خودروی شما را بررسی، عیب یابی و مشکل آن را برطرف نماید.

مهدی ضمیری
مهدی ضمیری
1 سال پیش

سه تا فیوز داخل کامپیوتر پژو ۴۰۵ هست فیوز ۱۰ بعد استارت میسوزه ۲۰ انداختم داره کار میکنه مشکلی نداره که

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدی ضمیری
1 سال پیش

با سلام
سوختن فیوز به دلایل فنی و وجود مشکل در سیستم برقی خودرو به وجود می آید، حتما پیشنهاد می گردد به متخصص و یا کارشناس مراجعه نمائید تا مشکل خودروی شما را اساسی برطرف نماید.
زیرا فیوز استاندارد خودرو همانی است که تولیدکننده بر اساس نیاز روی آن نصب می کند و اگر لازم بود قطعا از فیوزهای با ظرفیت بالاتر استفاده می نمود.

روح اله
روح اله
1 سال پیش

سلام ،فن رادیاتور خودروی پراید به تازگی تعویض کردم ولی مدام فیوز فن آب میشودلطفا راهنمایی کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  روح اله
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید احتمالا به دلیل اتصال کوتاه در سیستم سیم کشی خودرو اتفاق می افتد، توصیه می شود حتما به کارشناس مراجعه نمائید تا خودروی شما را بررسی و عیب یابی نموده و مشکل آن را برطرف نماید.

امیر
امیر
1 سال پیش

سلام فیوز پمپ شیشه شور که ۵امپر سوخته و وقتی تعویض کردم دوباره آب پاش رو زدم فیوز ۵ دوبار انداختم سوخت برف پاک کن کار میکنه ولی آب پاش نه مشکل از کجاس!؟ میشه جای ۵آمپر ۱۰ آمپر انداخت !؟ ماشین sd v8 مدل ۹۸ ممنون میشم اگه نکته یا چیزی هست عنوان کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیر
1 سال پیش

با سلام افزایش نامتعارف و ناگهانی جریان برق برای سیم‌ها و مدارات و المانهای الکتریکی مضر بوده و باعث خسارت زیادی خواهد شد. جدیداً در خودروهای تولیدی خارجی یا داخلی استفاده از فیوزهای آمپر پایین برای سیستم صوتی فابریک و یا قسمت‌های گیربکس اتومات ( نظیر گیربکس اتوماتیک ساینا یا کوئیک ) رایج شده است ؛ مثل فیوزهای ۵ یا ۲/۵ آمپر که برای مصرف کننده خودرو پیدا کردن این فیوزها کمی سخت‌تر از معمول است. و بعضاً دیده شده که متاسفانه خودرو‌یی که از لحاظ الکتریکی مشکل دارد و مثلاً یکی از فیوزها در خودرویش بصورت دائم می‌سوزد ،… خواندن ادامه ...

اشکان
اشکان
در جواب  امیر
1 سال پیش

سلام،درستش کردید؟

ناصر گودرزی
1 سال پیش

سلام سیم سر کوئل به بدنه خورد جرقه ماشبن خاموش شد ایا فیوز سوخته چون ماشین دیگه روشن نشده

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ناصر گودرزی
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید به احتمال زیاد می تواند مربوط به سوختن فیوز باشد، برای بررسی و رفع مشکل حتما می بایست به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.

Danoosh Rohani
Danoosh Rohani
1 سال پیش

سلام فيوزهاي فن ٤٠٥ هر روز ميسوزه علت چيست؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Danoosh Rohani
1 سال پیش

با سلام سوختن فیوز خودرو می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که در زیر برخی از علت های سوختن فیوز خودرو بیان می گردد: اضافه کردن دستگاه و تجهیزات غیر استاندارد به خودرو و وارد آوردن فشار بیش از حد به سیستم برقی آن، مثل سیستم صوتی با آمپر بالا و چراغ های پرنور غیر استاندارد استفاده از فندکی خودرو،پمپ باد همراه اتصال غیر استاندارد تجهیزات جانبی به خودرو (به صورت مستقیم) اتصال مستقیم و غیر اصولی ادوات برقی خارجی به خودرو اتصال در سیستم برق و سیم کشی خودرو خرابی دینام و استفاده از قطعات غیر استاندارد و… خواندن ادامه ...

مهدی
مهدی
1 سال پیش

سلام فیوز آمپر 15 برف پاک کن و آمپر 20 چراغ مه شکن ميندازم لق میزنه و از جاش در میاد مشکل از چیه لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط مهدی
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  مهدی
1 سال پیش

با سلام
ابعاد تمامی فیوزها مشابه همدیگر هستند، احتمالاً مشکل مورد نظر شما مربوط به بزرگ شدن جای قرارگرفتن فیوز است که با انبردست یا دم باریک می بایست این مشکل را برطرف کرد.

محسن
محسن
1 سال پیش

باعرض سلام و خسته نباشید خدمت شما،بسیارمفید بود و کمال تشکر رو دارم،فقط خیلی خوب میشد طریقه تعویض کامل جعفه فیوز خودرو رو هم توضیح بدید

علیزاده
علیزاده
1 سال پیش

سلام ماشین من پژو پارس هست و چراغ راهنما قطع شده فیضشو عوض کردم وصل شد ودوباره الان قطع شده فیوض جدید گرفتم وصل کردم ولی هنوز قطع علت چیه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علیزاده
1 سال پیش

با سلام فیوزها (Fuse) اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع کرده تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. به عبارت دیگر فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. نوسانات جریان برق در خودرو می‌تواند آسیب زیادی به مصرف‌کننده‌ها و تجهیزات الکتریکی وارد کند. اما وجود فیوز سبب می‌شود تا این نوسانات با عبور از پلی به نام فیوز ، کنترل شوند. فیوز خودرو نقش بسیار مهمی… خواندن ادامه ...

علی
علی
1 سال پیش

سلام
پراید ۱۳۱ مدل ۹۷
فیوز وسطی کنار باطری داغ میکنه و ذوب میشه
جعبه فیوز عوض کردم ولی باز هم همینه.
لطفا راهنمایی کنید ممنون.
ایمیل: Officialaliw@gmail.com

محمدحسین
محمدحسین
1 سال پیش

سلام خسته نباشید اعلت‌ سوختن فیوض پمپ بنزین و کار نکردنش چیست ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمدحسین
1 سال پیش

با سلام یکی از دلایل اصلی کار نکردن پمپ بنزین، خراب شدن فیوز پمپ سوخت است. این فیوز معمولاً در جعبه فیوز ماشین است و اگر به هر دلیل خراب شود، پمپ سوخت نمی‌تواند کار کند. توصیه می گردد حتماً قبل از تعویض پمپ بنزین، این فیوز را بررسی کنید؛ چراکه قیمت آن بسیار کمتر از پمپ سوخت است. فیوزها (Fuse) اتصالات ساده‌ای هستند که در مواقع لزوم جریان برق را قطع کرده تا تجهیزات برقی آسیب نبینند. به عبارت دیگر فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در… خواندن ادامه ...

دانیال جنتی راد
دانیال جنتی راد
1 سال پیش

سلام امروز به یکباره کابل AUX ضبط ماشین که وصل بود وارد سوراخ فندک خودرو شده و به یکبار جرقه داد و کلا تمام برق داخل کابین از کار افتاد از جمله ساعت و ضبط ماشین و چراغ سقفی بعد من فیوز رو که عوض کردم برق سقفی روشن شد ولی ساعت و ضبط ماشین روشن نمیشه و بعد از این که من فیوز رو قرار میدم از پشت ضبط و از داخل داشبورد ماشین یک صدایی میاد مثل بالا اومدن یک وسیله برقی یا مثل قراردادن سی دی داخل ضبط بعد که روشن میکنم ماشین میبینم که نه ساعت… خواندن ادامه ...

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط دانیال جنتی راد
محمد کمالی
1 سال پیش

سلام ماشین من ایسوزو ۶ تن هست دینام شارژ نمیکنه باطری سر دو هفته شارژ تموم میشه میرم شارژ میکنم افتامات عوض کردم نشد دینام نو گذاشتم نشد فیوز میسوزونه خداییش موندم با ماشین اگه میتونی ثن راهنمایی کنین ممنون میشم .

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد کمالی
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید حتما می بایست توسط یک متخصص برق، سیستم الکتریکی کل خودرو بررسی گردد تا بتوان ایراد آن را ریشه یابی و برطرف نمود. در نتیجه توصیه می شود جهت اطمینان بیشتر حتما به صورت حضوری به یک کارشناس مراجعه نمائید.

مریم
مریم
1 سال پیش

سلام
اولین باری که فیوز سوخت هیچ نمی دونستم اما الان پنجمین باره و دیشب وسط اتوبان !!!!!!!!!!! اما باتری ساز نتونسته علت رو بفهمه
فقط یه نکته احتمالا هر وقت یه مقدار با سرعت بالا میرم بعد می سوزه فیوز مربوط به استارت
پمپ بنزین هم عوض کردم اما افاقه نکرد ممنونم اگر جوhب رو پیام دهید

علیرضا
علیرضا
1 سال پیش

سلام وقت بخیر من‌دیشب باماشین بسمت منزل میامدم که نزدیک منزل یکدفعه ماشین خاموش شد و همه چراغها هم خاموش شد مشکل چیه به نظر شما؟ باتری خراب شده؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علیرضا
1 سال پیش

با سلام خاموش شدن خودرو در حال حرکت سه عامل اصلی می‌تواند داشته باشد: سوخت، هوا و برق خودرو. مهم‌ترین علل آن به شرح زیر است: ۱. فقدان سوخت کافی در پیشرانه: اصولاً موتورهای احتراقی جهت انجام وظایف خود همچون هر موجود متحرک دیگری، نیاز به تامین انرژی و خوراک دارند. یکی از دلایل اصلی خاموش شدن موتور خودرو در حال حرکت، عدم تأمین و ارسال کافی سوخت به سوی محفظه احتراق سیلندر است. 2. عدم تأمین هوای مورد نیاز پیشرانه: هر ماده‌ای جهت سوختن، نیاز به هوا یا اکسیژن دارد بنابراین، تأمین هوای مورد نیاز پیشرانه، یکی از اصول… خواندن ادامه ...

علی
علی
1 سال پیش

سلام‌فیوز‌راهنما‌‌راست‌ماشینم‌هنگامی‌که‌ماشین‌درجاکار‌می‌کنه‌وبدون‌حرکت‌روشن‌است‌نمی‌سوزه‌هنگام‌رانندگی‌ودرحرکت‌
میسوزه‌مشکل‌از‌کجاست؟

کرم. سلطانی
کرم. سلطانی
1 سال پیش

خیلی متشکرم از از راهنماییهای شما فقط ی نکته کم داشت اینکه نحوه تشخیص فیوز سوخته از نوع مات بود

پوریا
پوریا
1 سال پیش

سلام وقتتون بخیر، ممنون از توضیحات کاملتون
ماشین من پارس هست و فیوزهای داخل جعبه موتور که مال فن هستن میسوزن ، دوباره گرفتم و وصل کردم بعد از چند روز دوباره میسوزن! (ذوب نمیشن همون پایه هاش از پائین خورده میشه یا یه نقطه میافته روش و میسوزه)،آمپر ماشین از وسط رد میشه، چراغ استپ روشن میشه، بین خط وسط و بعدش که میرسه چراغ استپ خاموش میشه و فن دور کند به کار میافته و دوباره همین موضوع تکرار میشه!! پیش هر سیم کشی هم ک بردم سر در نیاوردن! مشکل ار کجا میتونه باشه!؟

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط پوریا
محمد
محمد
در جواب  پوریا
7 ماه پیش

آقا سلام ماشین منم همین مشکلو داره. برای شما حل شد؟

عبدالله
عبدالله
1 سال پیش

با سلام و ممنون بابت مطالب خوب و کاربردی. من امروز کوییکی که ده روزیه کارخانه اومده رو سوار بودم. خیلی عادی‌ رانندگی میکردم و در سیستم خودرو تغییری هم اصلا ایجاد نکردم اما بین راه ماشینم خاموش شد و سوئیچ هم از کار افتاد و فیوزی هم از زیر کاپوت سوخته، شماره ۷۰ یا چنین چیزی( مشکی و بزرگه فیوزش با یک شیشه سفید روش). توی این چند روزی که سوارش بودم از همون اول حس میکردم فن خوردو بی دلیل روشن میشه، حتی بعد از مسافت کوتاهی که رفته بودم انا آمپر آب و … خیلی نرمال بود،… خواندن ادامه ...

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  عبدالله
1 سال پیش

با سلام
اتصالی در سیستم برقی و سیم کشی خودرو می تواند با هر یک از لوزام الکتریکی خودرو ارتباط داشته باشد.
برای بررسی و عیب یابی این موضوع بایستی حتما به نمایندگی های رسمی خدمات پس از فروش خودروی خود و یا یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.

جعفر
جعفر
11 ماه پیش

سلام من از داخل کاپوت قسمت فیوز فیوز وسطی رو قطع کردم که ماشین روشن نشه ،اما باز روشن شد علت چی میتونه باشه

حمید حسینمردی
حمید حسینمردی
9 ماه پیش

با سلام بنده با لامپ تست در خصوص جای پایه فیوز مربوط به چراغهای کوچک جلو و داخل کابین تیبا اقدام کردم با سالم بودن فیوز پایه فیوز دو طرف بی برق شده علت از کجاست

Ahmad.you3fi
Ahmad.you3fi
8 ماه پیش

سلام دوست عزیز
من ۲۰۷ دارم، وقتی ماشین سرد هستش و استارت اول هستش به راحتی ماشین روشن میشه، ولی بعد از دوسه ساعت استفاده از ماشین که ماشین داغ میشود روشن نمیشه.برق پشت امپر به خوبی میاد ولی استارت کامل نمیشه صدای اولیه استارت رو میده ولی استارت نمیخوره. میشه محبت کنید یه راهنمایی کنید که از فیوزها یا رله ها هستش؟
مدل ماشن ۹۹

علیرضا
علیرضا
3 ماه پیش

سلام وقت بخیر ما ماشین پرشیا مدل ۹۳ داریم که وقتی شارژر فندکی وصل میکنم شیشه ها دیگه بالا پایین نمیره بعد میبینم فیوز سوخته علتش چیست و راه حلی دارین ؟

مجتبی
مجتبی
3 ماه پیش

سلام،،، چطور باید میزان امپر فیوز درست رو با توجه به باتری انتخاب کرد،،، مثال،،، باتری پنج امپر است فیوز چند امپر بهترین گزینه است،،، پنج امپر یا ده امپر

حسن بابائی
حسن بابائی
2 ماه پیش

سلام خسته نباشید ممنون از اطلاعات خوب شما
من ماشینم کوییک هست برف پاک کن کار میکنه اما میاد اخر سر وسط وایمیسده مشکل از چی میتونه باشه ؟؟؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش