4.3
(529)

با نزدیک شدن به فصل گرما و بالا رفتن دمای هوا بسیاری از رانندگان خودرو به سمت استفاده از کولر در ماشین می روند. اما یکی از سوال های رایجی که در این زمان ایجاد می شود این است که تاثیر کولر بر خودرو چگونه است و آیا واقعا برای ماشین ضرر دارد؟

در این مطلب از کیان باتری بررسی می کنیم که کولر چه تاثیراتی بر روی خودرو دارد و مزایا و معایب مصرف آن به چه صورت است. توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

آیا کولر ماشین بنزین مصرف میکند؟

بحث‌های متعددی در مورد اینکه کدام روش خنک‌کننده خودرو بهینه‌تر است وجود داشته است: تهویه مطبوع یا رانندگی با شیشه‌های پایین! بدون شک هر دو باعث سوزاندن سوخت بیشتر می شوند. اما سوال اصلی در این است که کدام بیشتر می سوزد.

پنجره‌های باز باعث افزایش کشش در هنگام رانندگی می‌شوند و روشن کردن سیستم تهویه مطبوع باعث سوختن سوخت برای کار می‌شودانجمن مهندسین خودرو (SAE) و جنرال موتورز که مشتاق اثبات قطعی این موضوع بودند که کدام گزینه تأثیر بیشتری بر کل مایل در گالن (mpg) دارد، مطالعه کنترل شده ای را انجام دادند که بازده سوخت رانندگی با سیستم تهویه مطبوع خودرو را با رانندگی با آن مقایسه کردند.

پس از مقایسه خودروها با سرعت های 50، 80 و 100 کیلومتر در ساعت در آب و هوای 30 درجه سانتیگراد، آنها به این نتیجه رسیدند که رانندگی با شیشه های پایین نسبت به استفاده از کولر، مصرف سوخت بیشتری دارد. این آزمایش همچنین بازده سوخت پنجره‌های بسته و بدون تهویه مطبوع را اندازه‌گیری کرد که به طور قابل ‌توجهی در مورد سوخت بهتر از دو پنجره دیگر بود.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که میزان مصرف سوخت هنگام استفاده از کولر ۱۰ درصد و هنگام پایین کشیدن شیشه‌ها ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. اما زمانی که شرایط بسیار گرم نیست، به نظر می‌رسد که تفاوت چندان زیاد نباشد.

همچنین بخوانید: افزایش خنکی و تقویت کولر خودرو

آیا درجه کولر ماشین در مصرف بنزین تاثیر دارد؟

درجه تاثیرات کولر خودرو که تا اکنون نمیدانستید!
تاثیر درجه کولر در مصرف بنزین

در صورتی که شما در اتوبان و بزرگراه ها باشید چندان فرقی نمی کند که درجه کولر را بر چه میزانی قرار دهید. اما در جاده های شهری و زمانی که ترافیک می شود بسیار مهم است که یا از کولر استفاده نکنید و یا در صورت استفاده درجه آن در پایین تر حالت قرار دهید.

آیا کولر گازی بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد؟

امروزه اکثر خودروها دارای AC به عنوان یک ویژگی استاندارد هستند. اما در گذشته مردم آن را در ماشین خود نصب می کردند و گران بود.

سیستم تهویه مطبوع آپشن خوبی برای خودروهای جدید است زیرا به خنک ماندن زمانی که هوا در بیرون گرم است کمک می کند. یک چیز باید واضح باشد که مانند سایر لوازم جانبی دینام، پمپ فرمان و پمپ آب،AC نیز با استفاده از تسمه سرپانتین از موتور نیرو می گیرد. حال سوال اینجاست که آیا کولر بر عملکرد خودرو تاثیر می گذارد؟ 

پاسخ ساده به این سوال این است که بله، کولر گازی فشار اجتناب‌ ناپذیری به موتور خودرو وارد می‌کند، بنابراین بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد. در برخی از کشورها، خودرو باید در حالت بیکار خاموش شود تا آلودگی به حداقل برسد.

کولر خودرو چگونه نیرو می گیرد؟

کولر گازی با سایر لوازم جانبی تفاوتی ندارد. از همان منبعی نیرو می گیرد که کل ماشین شما مصرف می کند و آن منبع موتور است.

با این حال، بار اضافی AC بار قابل توجهی بر موتور وارد می کند. هنگامی که انرژی برای خنک کردن استفاده می شود، قدرت موتور را به دو قسمت تقسیم می کند، روی گاز ماشین تاثیر می گذارد.

AC چقدر به موتور فشار وارد می کند؟

کولر گازی با موتور کار می کند و زمانی که از موتور نیرو می گیرد انرژی به دو قسمت تقسیم می شود. حال سوال این است که AC چقدر به موتور فشار وارد می کند؟ میزان تأثیر AC بر روی موتور و عملکرد خودرو به موارد زیر بستگی دارد:

  • وضعیت موتور
  • تاریخ ساخت ماشین شما
  • قدرت سیستم تهویه مطبوع خودرو

وقتی ماشین نو باشد تاثیر کمتری روی موتور خواهد داشت. علاوه بر این، تمام شرایط ذکر شده در بالا با میزان تأثیر بر موتور خودرو رابطه معکوس دارند.

چگونه می توان مشکلات عملکرد ناشی از استفاده از کولر را به حداقل رساند؟  

پنجره تاثیرات کولر خودرو که تا اکنون نمیدانستید!
کولر خودرو بهتر است یا پایین دادن شیشه ها

کولر خودرو  قطعاً بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد، اما می توانید با اقدامات زیر این مشکلات را به حداقل برسانید:

  • وقتی هوا خیلی گرم است از ویژگی AC استفاده کنید. لطفا در صورت عدم نیاز آن را خاموش کنید.
  • دمای AC را با توجه به گرمای خارج از خودرو تنظیم کنید.
  • هنگامی که احتراق را روشن می کنید، AC خود را خاموش نگه دارید.

با این روش ها می توانید تاثیرات AC بر عملکرد خودروها را به حداقل برسانید.

همچنین بخوانید: خرابی کولر ماشین و علت خنک نکردن آن

سیستم تهویه مطبوع چگونه بر موتور تأثیر می گذارد؟

موتور شما به سیستم HVAC نیرو می دهد و در حین کار از آن نیرو می گیرد. بنابراین، می تواند عملکرد موتور را تحت تاثیر قرار دهد. هنگامی که کمپرسور روشن می شود، می توانید افزایش قابل توجهی در RPM خودرو مشاهده کنید.

بنابراین، سوال این بود که آیا کولر بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد؟ بله تاثیر می گذارد. سوال دیگری که در ذهن ایجاد می شود این است که چقدر نیرو می کشد؟ هیچ پاسخ مستقیمی برای این سوال وجود ندارد. پاسخ به این سوال به وضعیت موتور، ساخت و مدل خودرو، وضعیت سیستم HVAC و بسیاری موارد دیگر بستگی دارد.

برای آشنایی بیشتر با کولر خودرو می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

وسایل نقلیه ای که دارای موتورهای کوچکتر هستند تأثیر قابل توجهی از AC بر روی آنها خواهند داشت. یک موتور چهار سیلندر در مقایسه با موتور V8 بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرد، حتی مقدار قدرت یکسانی که توسط AC بین دو خودرو کشیده می شود.

مزایا و معایب استفاده از کولر خودرو

خودرو 4 تاثیرات کولر خودرو که تا اکنون نمیدانستید!
مزایا و معایب استفاده از کولر خودرو

در اواسط تابستان، یک ماشین گرم می‌تواند یکی از ناراحت‌کننده‌ترین مکان‌ها باشد. اگر تهویه هوا برای خنک کردن خود ندارید، سوار شدن به داخل و رانندگی می تواند تجربه وحشتناکی باشد.

البته این تحمل در طول تابستان مورد استقبال قرار می گیرد، اما نکات منفی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت. برای آشنایی با برخی از مزایا و معایب اصلی استفاده از تهویه مطبوع اتومبیل خود، ادامه مطلب را بخوانید.

مزایا مصرف کولر خودرو

یک رانندگی آسان

بارزترین مزیت استفاده از سیستم تهویه مطبوع داخل خودرو راحتی است که برای شما فراهم می کند. استفاده از تهویه هوا به این معنی است که دیگر مجبور نیستید در گرمای طاقت فرسا بودن در ماشین در اوج تابستان تلاش کنید. به‌ جای باز کردن پنجره‌ها و خاموش کردن صدای رادیو، می‌توانید با استفاده از تهویه مطبوع خود خنک بمانید و همچنان آهنگ‌های مورد علاقه ‌تان را بشنوید.

ایمنی بهتر

استفاده از تهویه مطبوع نیز ایمنی بهتری را در جاده برای شما فراهم می کند. اولاً، می توانید از خواب آلودگی ناشی از گرمای بیش از حد جلوگیری کنید. روشن بودن تهویه هوا باعث می شود هوای تازه و تمیزتری داشته باشید که شما را هوشیار نگه می دارد.

ثانیاً، تهویه هوا می تواند مه در شیشه جلو را کاهش دهد. اگر در خودروی شما رطوبت وجود دارد، باید قبل از شروع به رانندگی، شیشه جلو را تمیز کنید و استفاده از تهویه هوا کارآمدترین راه برای انجام این کار است.

معایب

مصرف سوخت بدتر

بیشترین نکته منفی استفاده از تهویه مطبوع در اتومبیل شما تأثیری است که بر مصرف سوخت شما می گذارد. تهویه مطبوع برای کارکرد باید از سوخت استفاده کند و می‌تواند مصرف سوخت شما را تا 20 درصد افزایش دهد، بنابراین ارزش آن را دارد که در رانندگی‌های کوتاه از آن استفاده نکنید و در عوض پنجره‌ها را باز کنیدمی تواند در دراز مدت به میزان قابل توجهی صرفه جویی کند.

اثرات مضر استفاده نادرست از کولر خودرو

کولر خودرو تاثیرات کولر خودرو که تا اکنون نمیدانستید!
استفاده های نادرست از کولر خودرو

سیستم تهویه مطبوع خودرو یکی از قطعات ضروری خودرو است. تصور گذراندن تابستان سوزان بدون تهویه مطبوع عملا غیرممکن است. همانطور که به نظر می رسد مهم است، اگر کولر گازی به روشی مناسب استفاده شود، می تواند اثرات مضری بر موتور خودروی شما و به طور جدی تر، سلامتی شما داشته باشد. در ادامه این مطلب عواقب استفاده نادرست از کولر خودرو و نحوه استفاده مناسب از آن را به شما نشان می دهیم.

1.      گرفتگی، کمبود اکسیژن

هدف اصلی کولرها تهویه هوای داخل خودرو و بیرون آوردن هوای خنک به خصوص در روزهای گرم تابستان است. با این حال، استفاده از تهویه مطبوع در یک رانندگی طولانی می تواند اثرات متقابلی داشته باشد: جریان هوا در داخل خودرو مسدود می شود زیرا فضای داخل خودرو به طور مداوم برای مدت طولانی محدود می شود.

برای درک بهتر این معضل، لازم است اصول اساسی کارکرد تهویه مطبوع را بیان کنیم. تهویه مطبوع چرخه تبدیل را به منظور تولید هوای خنک و تازه اعمال می کند، به این معنی که به جای آوردن هوا از خارج، فقط هوای محدود را در داخل بازیافت و دوباره خنک می کند. بنابراین، حتی زمانی که هوا هنوز خنک است، در واقع بسیار گرفتگی و بدون هوا است.

کارشناسان به کاربران خودرو پیشنهاد می کنند که هر از چند گاهی در حین سواری شیشه های خودروی خود را باز کنند تا هوای داخل خودرو را با هوای تازه تازه پر کنند. تعویض هوا اتاق را با اکسیژن کافی شارژ می کند و گرفتگی را برطرف می کند.

2.      تغییرات ناگهانی دما

عادت رایج بسیاری از رانندگان خودرو است که هنگام خروج از خودرو، کولر را روشن نگه دارند تا هنگام بازگشت، خنکی کاملاً آماده باشد. قابل درک است که بسیاری دوست دارند فوراً از گرمای طاقت فرسا فرار کنند. با این حال، این یک الگوی رانندگی سالم نیست.

مسافران یا رانندگان خودرو ممکن است مجبور شوند به دلیل شکاف متمایز بین دمای بیرون و داخل خودرو در معرض شوک حرارتی قرار گیرند. انجام این کار برای مدت طولانی باعث عواقب آسیب زا بر سلامت شما می شود، به عنوان مثال، باعث بیماری قلبی می شود.

3.      تاثیر بر طول عمر باتری

چرخاندن همزمان موتور و کولر گازی یکی از مصارف مضر و نادرست کولر خودرو است. در عوض، پس از روشن شدن موتور، باید پنجره را باز کنید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا اتاق کاملاً تهویه شود و هوای سمی و همچنین بوی نامطبوع خارج شود. در مرحله اول، به محافظت از کاربران خودرو در برابر هوای مضر یا جلوگیری از بو در ماشین شما کمک می کند.

ثانیاً، از آنجایی که باتری باید به شدت کار کند تا موتور و سیستم خنک کننده به طور همزمان روشن شوند، طول عمر و بهره وری باتری خودرو را کاهش می دهد، به این معنی که باید باتری را تعویض کنید زودتر از حد معمول علاوه بر اجتناب از کارکرد همزمان موتور و تهویه مطبوع، نکته دیگر این است که به جای شروع در خنک ترین حالت، باید به تدریج از پایین ترین سطح به حالت بالاتر برید. این کمک می کند که موتور ماشین شما خسته نشود.

همچنین بخوانید: عمر مفید باتری ماشین چقدر است؟

4.      هوای آلوده

با توجه به اینکه دستگاه های تهویه مطبوع فقط هوا را بدون بازگرداندن به گردش در می آورند، باکتری ها و همچنین میکروب ها برای همیشه در هوا باقی می مانند. در نتیجه، همانطور که بسیاری ازمطالعات در مورد کولر خودرو نشان داده است، هوای داخل خودرو آلوده خواهد شد.

تهویه مطبوع حتی با افزایش سرعت انتشار باکتری ها، میکروب ها و بیماری های تنفسی وضعیت را بدتر می کند. برای جلوگیری از این مشکل، باید ماشین خود را تمیز نگه دارید و هر گونه مواد احتمالی حاوی باکتری مانند غذاها، نوشیدنی ها یا چیزهای نامرتب را دور بریزید.

سیگار کشیدن در داخل ماشین نیز یک عادت بد است که باعث ایجاد بوی طولانی در ماشین شما می شود. و مهمتر از آن، به خاطر داشته باشید که برای تازه کردن هوای ماشین خود، در را مرتباً باز کنید.

این اشتباهات رایج در هنگام استفاده از سیستم تهویه مطبوع خودرو می تواند تاثیرات جدی بر سلامت کاربران خودرو و همچنین وضعیت خودرو داشته باشد. در صورت استفاده نادرست از کولر خودرو، بهتر است تعویض کنید و از آن استفاده بهتری کنید!

کارایی کلی سیستم AC

عوامل زیادی بر راندمان کلی سیستم تهویه مطبوع تأثیر می گذارد، مانند:

  • انواع کمپرسورهای مورد استفاده
  • نوع کندانسور مورد استفاده
  • نوع اواپراتور استفاده شده
  • نوع مبرد مورد استفاده
  • سرعت خودرو

همه این عوامل بر راندمان کلی سیستم تهویه مطبوع و عملکرد موتور تأثیر می گذارد.

آیا کولر بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد؟ بنابراین یک پاسخ ساده بله است. کولر بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد، اما تأثیرات AC بر عملکرد خودرو متفاوت خواهد بود؛ شاید شنیده باشید که هیچ خیری بدون ضرر به دست نمی آید. با افزایش دما در سطح جهان، سیستم تهویه مطبوع در خودروها بسیار مهم می شود. اکثر مردم تا زمانی که AC را روشن نکنند با ماشین خود رانندگی نمی کنند.

مردم می خواهند خونسرد بمانند، اما در عین حال، آنها همچنین می خواهند بدانند که آیا کولر بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد؟ بله، قدرت را از موتور می‌گیرد تا بر عملکرد موتور تأثیر بگذارد.

اثرات AC بر روی موتور به بسیاری از عوامل دیگر نیز بستگی دارد. تفاوت دمای داخل و خارج نقش اصلی را ایفا می کند. شرایط آب و هوایی نیز مهم است. سرعت کمپرسور نیز تاثیر بسزایی در عملکرد موتور دارد. بنابراین، بله، می توان گفت که کولر بر عملکرد خودرو تأثیر می گذارد.

عوامل موثر بر بار AC موتور

باد سرد تاثیرات کولر خودرو که تا اکنون نمیدانستید!
عوامل موثر در کولر خودرو

عوامل زیادی می توانند بر بار AC روی موتور تأثیر بگذارند، بنابراین بیایید نگاهی به این عوامل بیندازیم.

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی همه چیز در مورد شرایط محیطی بیرونی مانند دما، رطوبت نسبی و فشار است. این شرایط آب و هوایی تأثیر بسزایی در تعیین بار AC روی موتور دارد. بسیاری از پارامترهای دیگر، مانند زاویه تابش خورشیدی، گرمای تابشی اطراف، خواص لعاب، و سرعت هوا بر عملکرد سیستم HVAC تأثیر می‌گذارند.

وقتی اختلاف بین این فاکتورها بیشتر باشد، بارهای بیشتری روی موتور وارد می شود. وقتی اختلاف دمای بیرون و داخل بیشتر باشد، کمپرسور باید کار بیشتری انجام دهد. وقتی قدرت بیشتری می گیرد یعنی تاثیر شدیدی روی موتور می گذارد و بالعکس.

شرایط کابین

شرایط کابین نیز نقش مهمی در تعیین بار روی موتور دارد. بار تحت تأثیر تعداد سرنشینان وسیله نقلیه است. ممکن است پارامترهای دیگری مانند لباس، میزان متابولیسم و ​​احساس حرارتی مسافران وجود داشته باشدبنابراین، همه عوامل تا حدودی بر عملکرد موتور تأثیر خواهند داشت.

سرعت کمپرسور

اکثر کمپرسورها به صورت مکانیکی هدایت می شوندسرعت کمپرسور رابطه مستقیمی با عملکرد موتور دارد. وقتی سرعت زیاد باشد، بار بیشتری به موتور وارد می کند.

تفاوت بین شرایط بیرونی و درونی

زمانی که تفاوت زیادی بین شرایط داخل و خارج وجود دارد، کمپرسور باید کارهای بیشتری را انجام دهد تا کابین را از محیط بیرون جدا کند. اگر اختلاف کمتر باشد، کمپرسور باید کار کمتری انجام دهد و نیروی کمتری را از موتور برای مقاصد خنک کننده می گیرد.

استفاده از کولر و خواب آلودگی

برخی از خودروها دارای سیستم AC فوق العاده موثری هستند که می توانند به سرعت کابین را خنک کنند و اکثر مردم از AC در حالت چرخش استفاده می کنند تا به گردش مجدد هوای سرد در داخل کابین ادامه دهند تا AC موثرتر شود.

اگر از حالت هوای تازه استفاده می‌کنید، AC باید سخت‌تر کار کند تا هوای گرم بیرون را که می‌کشد خنک کند، و بنابراین برای خنک‌سازی سریع بهتر است از حالت گردش مجدد استفاده کنید.

با این حال، یک نقطه ضعف بزرگ در این مورد وجود دارد، به خصوص در خودروهایی که کابین‌ های تقریباً هوابند در مسیرهای طولانی بزرگراه دارند. فقط استفاده از حالت چرخش می تواند منجر به تجمع دی اکسید کربن در داخل کابین شود و به دلیل درصد اکسیژن پایین می تواند منجر به خواب آلودگی شود. تجمع زیاد CO2 دوباره علائمی مانند سردرد و حالت تهوع را به همراه دارد.

چه باید کرد: به طور مداوم فقط از حالت چرخش AC استفاده نکنید. هر از چند گاهی، اگر یک سیستم تهویه مطبوع دستی در ماشین خود دارید، به حالت هوای تازه بروید تا مقداری هوای بیرون به داخل کابین وارد شود.

یا راحت تر، یک پنجره را برای چند دقیقه پایین بیاورید تا هوای کهنه خارج شود. در خودروهایی با کنترل خودکار تهویه مطبوع این مشکل بزرگی نیست، زیرا دستگاه معمولاً پس از رسیدن به دمای اتاق تنظیم شده به حالت هوای تازه تغییر می‌کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
کاظم
کاظم
1 سال پیش

با سلام اخرش متوجه نشدم که مثلا اگه با کولر یه مسافت ۷۰۰ ۸۰۰ کیلومتری طی کنیم یا داخل شهری به موتور ضرر میرسونه و به تسمه ها و کلا هر جای موتور ممنون

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  کاظم
1 سال پیش

با سلام
کولر خودرو فشار اجتناب‌ ناپذیری به موتور آن وارد می‌کند، بنابراین بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد.
اینکه مستقیما ضرری به خودرو وارد کند که درست نیست اما سرعت اصطحلاک قطعات را افزایش میدهد.

ایرج قلیزاده
ایرج قلیزاده
10 ماه پیش

با سلام
آیا گرفتن کولر بر روی صفحه کلاچ ضعیف شده تأثیر می‌گذارد؟

پیام
پیام
10 ماه پیش

سلام . هر وقت یک ربع آخر رانندگی کولر بگیرم و همزمان با خاموش کردن ماشین کولر را هم خاموش کنم بعد چند ساعت که میام ماشین رو روشن کنم باتری ضعیف شده و ماشین روشن نمیشه . اما اگه یک ربع آخر رانندگی کولر نگیرم بار بعد که روشن میکنم مشکلی نیست و راحت روشن میشود در مواقعی که بدون مشکل روشن میشود ولتاژ باتری در حالت خاموش و روشن و بارکشی استاندارد است . اخیرا إغال دینام هم تمام شد عوض کردم . در ضمن با اینکه موارد زیر را تعویض کردم فن ماشین اکثرا روی دور تند… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش