4.1
(161)

در این مقاله به نقد و بررسی چانگان ایدو می پردازیم. ایدو سدان زیبایی از چانگان است که در سال 2012 به بازار پای گذاشت؛ اما حضور ایدو در ایران به سال 2015 یعنی حول و حوش 1394 برمی‌گردد. البته یک سال پیش از آن بود که خبر نهایی شدن مذاکرات سایپا و چانگان درمورد تولید این خودرو به گوش می‌رسید اما عمر عرضه آن به بعد از 1395 نرسید.

و این خودرو به دلیل قطعات کم یاب و کیفیت پایین از عرصه رقابت دور ماند. با بررسی چانگان ایدو می توانید با مشخصات و قابلیت های این خودرو بیشتر آشنا شوید. با کیان باتری همراه باشید تا با مزایا و معایب خودروی چانگان ایدو آشنا شویم!

2018 Changan Eado 1.6L front 8.10.18 scaled نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو
نقد و بررسی خودروی چانگان ایدو

بررسی خودروی چانگان ایدو

Changan Eado 2018 7 360x270 1 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو
ماشین چانگان ایدو

چانگان ایدو یک سدان چینی است که آن را سایپا وارد کشور کرده است. این خودرو در سال 2012 توسط ایتالیا طراحی و رونمایی شده است. چراغ های تیز و خطوط بدنه این خودروی چینی آن را زیبا کرده و ظاهری جوان پسند به آن بخشیده است.

ایدو از موتور 1. 6 لیتری BlueCore و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک بهره می برد و از نظر ایمنی به لطف سیستم کنترل پایداری و 2 ایربگ در سطح خوبی قرار دارد. ایدو ابتدا روی تعداد محدودی کالای وارداتی عرضه شد و سایپا اعلام کرد که قصد دارد در آینده مدلی را برای مونتاژ داخلی عرضه کند، اما پس از مدتی پروژه تولید ادو متوقف شد و سایپا کراس اوور cs35 را روانه بازار کرد.

شاید بتوان یکی از دلایل شکست چانگان فوق را رویارویی سخت آن با جک J5‌ دانست؛ خودرویی هم‌وطن از شرکت رقیب یعنی کرمان خودرو که به لحاظ قیمتی و تجهیزات، مشتریان چانگان را به سمت خود کشاند. جالب است بدانید نسل دوم این خودرو ابتدای سال 2018 راهی بازار چین شد؛ نسلی جنجالی که برخی می‌گویند تقلیدی است از سوناتا LF.

فیلم معرفی خودروی چانگان ایدو

مشخصات فنی چانگان ایدو

بررسی مشخصات فنی موتور ایدو

سایپا ایدو 2 20 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو
موتور چانگان ایدو ساخت کجاست

چانگان ایدو مجهز به یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ 1/6 لیتری تنفس طبیعی است که این موتور توانایی تولید 112 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قدرت تولید شده توسط موتور این خودرو از طریق یک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شوند.

مصرف سوخت چانگان ایدو به صورت ترکیبی 7/2 لیتر توسط کمپانی اعلام شده و این خودرو قادر است تا ظرف مدت 13/5 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت چانگان ایدو نیز 175 کیلومتر بر ساعت است.

موتور BLUE CORE به کار رفته در سدان خانوادگی چانگان ایدو توسط شرکت چانگان توسعه یافته و از شاخص زیست محیطی مطلوبی بهره می برد. این موتور یکی از پاکترین پیشرانه های تولیدی در کشور چین است.

 

جدول مشخصات فنی خودرو چانگان ایدو

مشخصات تولیدکشور تولید کنندهچین
نام برندچانگان
مدلایدو اتوماتیک
سال ساخت1394
مشخصات فنی موتورنوع موتوربنزین سوز
حجم موتور1600 سی سی
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
حداکثر توان خروجی122 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی160 نیوتون متر در 4000 تا 5000 دور در دقیقه
ظرفیت باک52 لیتر
مشخصات فنی بدنهکلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segment
وزن1325 کیلوگرم
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع)4620*1820*1490
عملکرد خودروحداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
شتاب 0 الی 100 (ثانیه)13 ثانیه
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی)7. 2 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
ایمنیکیسه هوادو عدد راننده و سرنشین جلو
سیستم امنیتی و حفاظتیسیستم ضد سرقت ایموبلایزر، هشدار دهنده بسته نبودن کمربند ایمنی، قفل مرکزی و ریموت کنترل تاشو
سیستم ترمز و پایداریمجهز به ترمز ضد قفل، چهار کاناله، سیستم های کنترل پایداری الکترونیکی و کنترل کشش ESP، TCS، HBA
امکانات و تجهیزاتسیستم صوتی و تصویریترمز جلو مجهز به پرده های خنک کننده، ترمز عقب دیسکی، ترمز عقب (دیسکی)

باتری چانگان ایدو در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

بررسی امکانات و آپشن های چانگان ایدو

1497777766081 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو
بررسی آپشن های چانگان ایدو

چانگان ایدو از نظر امکانات رفاهی  در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرد. این خودرو امکاناتی نظیر: سانروف، کامپیوتر سفری، سنسور پارک عقب، شیشه بالابر برقی عقب و جلو، فرمان چرمی، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی فرمان، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی‌ها با روکش چرمی، رینگ 16 اینچی آلومینیومی، فرمان هیدرولیک و آینه‌های جانبی برقی را داراست.

چانگان ایدو از نظر ایمنی نیز خودروی قابل اعتمادی است. این خودرو از موسسه CNCAP موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است. این خودرو مجهز به دو کیسه هوای جلو، ترمزهای چهار چرخ دیسکی، ایموبلایزر، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری  و ترمزهای ABS و EBD شده است.

جدول آپشن های چانگان ایدو
کیسه هوا۲
سیستم های ترمز و پایداری ABS/EBD
سیستم های امنیتیقفل مرکزی/ ایموبلایزر/ باز و بسته شدن در با ریموت
سیستم های فرمان و هدایت فرمان ۳ حالته با روکش چرم/ دکمه های کاربردی بر روی فرمان
سیستم تهویه مطبوعتهویه دستی
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا USB-Bluetooth / CD/ MP3 /AUX
سیستم صندلیتنظیم دستی صندلی ها
سیستم اینه و شیشه هابالابرهای برقی
سیستم روشناییمه شکن جلو
دیگر تجهیزاتسنسور پارک عقب و جلو / سانروف / گرمکن آینه های جانبی

    دانلود دفترچه راهنمای چانگان ایدو

    نقد و بررسی طراحی ظاهری چانگان ایدو

    Changan Eado 2018 6 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو

    همانطور که ذکر شد چانگان ادعا کرده که ایدو توسط مهندسان ایتالیایی، ظرف مدتی معادل 3 سال طراحی و توسعه داده شده است. طراحی که شباهت بالایی به محصولات هیوندای در همان سالها دارد.

    طراحی بیرونی چانگان ایدو

    Changan Eado 2018 3 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو

    در نمای جلو شاهد چراغ های باریک و کاملاً تیز هستیم و جلوپنجره دارای شکل ذوزنقه ای با خطوط منحنی و فریم کرومی است. نماد Changan نیز در مرکز منحنی جلب توجه می کند. سپر مشکی نیز با خطوط متمایل به کناری و چراغ های مه شکن در دو طرف کمی اسپرت به نظر می رسد. دو خط از کناره های کاپوت تا کناره های جلوپنجره که کمی حجم آن را افزایش می داد.

    88224 changan eado dt 2 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو

    در مجموع خطوط و زوایای به کار رفته در چانگان ایدو توانسته طراحی زیبایی را برای این سدان شهری به جا بگذارد. در نمای جانبی خط شانه از چراغ عقب شروع شده و از قسمت بالایی دستگیره در به گلگیر جلو می گذرد که همراه با فرورفتگی و حجم درب دید خوبی دارد.

    10360553 120 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو

    در نمای عقب خودرو، چراغ ها دو قسمتی هستند که قسمت اعظم آن روی بدنه و قسمت کوچکتر روی درب صندوق عقب قرار گرفته و شباهت زیادی به چراغ های جلو دارد. سپر حجمی با دو چراغ مه شکن خطی از دیگر قسمت های این قسمت است.

    بررسی طراحی داخلی چانگان ایدو

    changan eado 7 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو

    کابین این خودرو از طرح نسبتاً مدرنی بهره برده و شاخص‌های اسپرتی نیز در جای‌جای آن قابل مشاهده است. صفحه نمایشگر نسبتاً بزرگی نیز در وسط داشبورد آن قرار دارد و جزییات آلومینیمی بسیاری هم در بخش‌های گوناگون آن به کار رفته است؛

    با این حال، برخی از وب‌سایت‌های چینی میزان آلومینیم استفاده شده در فرمان آن را کمی بیش از حد معمول آن ارزیابی نمودند. همچنین این خودرو از صندوق بار نسبتاً بزرگ و وسیعی نیز بهره می‌برد که کاملاً رافع نیازهای یک خانواده ۴ نفره می‌باشد.

    دکمه های کنترلی موجود بر روی فرمان نیز دسترسی راننده به تجهیزات صوتی را راحت تر می کند. فضای هر دو ردیف برای زانو و سروگردن سرنشینان مناسب بوده و صندوق عقب نیز فضای بزرگی را ارائه می دهد.

    مزایا و معایب چانگان ایدو

    نقاط ضعف چانگان ایدو

    1200px Changan Eado DT 001 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو

    شناخت معایب چانگان ایدو و سایر خودروهای بازار ایران در مورد کارایی، ایمنی، مشخصات فنی و سایر ویژگی خودرو اطلاعات کافی به مصرف کننده ارائه داده و به او کمک می‌کند با آگاهی بیشتر محصول مورد نظر خود را خریداری کند. در این بخش نقاط ضعف و معایب چانگان ایدو را بررسی کرده و ایرادات آن را از جنبه‌های مختلف مرور می‌کنیم.

    1. عرضه کم
    2. لوازم یدکی محدود بخصوص در بخش ظاهری و تریم داخلی
    3. بازار دست دوم بسیار ضعیف
    4. تاخیر پدال گاز
    5. تاخیر گیربکس در معکوس کشیدن
    6. فقدان کروز کنترل
    7. عدم ارائه تهویه مطبوع اتوماتیک
    8. فقدان چراغ سقفی برای سرنشینان عقب
    9. وزن بالا نسبت به توان موتور (اتاق برای موتور سنگین است. )

    نقاط قوت چانگان ایدو

    15861 changan eado 012 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو

    موارد زیر از نقاط قوت چانگان ایدو می باشند:

    1. طراحی ظاهری مناسب
    2. آپشن های مناسب
    3. قطعات موتوری مشابه با مدل CS 35
    4. موتور 1600 سی سی با توان قابل قبول
    5. سانروف
    6. کامپیوتر سفری
    7. خروجی 12 ولت جداگانه
    8. تعادل مناسب در سر پیچ (به دلیل وزن بالا)
    • بررسی چانگان ایدو از لحاظ ایمنی

    به لحاظ ایمنی نیز این خودرو مجهز به 6 کیسه هوای ایمنی است و همچنین 5 ستاره را هم از موسسه ایمنی C-NCAP دریافت نموده است. علاوه بر این، خودروی ایدو به مجموعه کاملی از سامانه‌های ایمنی از جمله ABS، EBD، BA، ESP و TCS مجهز است که در این رده قیمتی کمتر قابل مشاهده است و بیشتر در خودروهای گران‌تر کره‌ای و یا ژاپنی یافت می‌شوند.

    بازار خرید و فروش ایدو دست دوم

    چانگان ایدو در بهمن ‌ماه 1400 قیمتی حدود 350 میلیون تومان را در نسخه‌های 2015 داشت. از نظر خدمات پس از فروش نیز چانگان ایدو شرایط مطلوبی ندارد و به همین علت بازار دست دوم پررونقی ندارد.

    چانگان به لطف مدل دیگرش یعنی CS35 سابقه خوبی در ایران دارد اما ایدو بخاطر عرضه محدود و قیمت گذاری نادرست چندان موفقیت چشم‌گیری به دست نیاورد.

    این خودرو از لحاظ کیفی و امکانات رفاهی و ایمنی در سطح خوبی قرار دارد و در ابتدای عرضه به بازار ایران رقبای چندانی نداشت. اما اکنون با توجه به بازار ضعیف و خدمات نه چندان مناسب ارزش خرید بالایی ندارد.

    چانگان ایدو بخریم یا نه؟

    1161153 791 نقد و بررسی مزایا و معایب چانگان ایدو
    آیا چانگان ایدو ارزش خرید دارد؟

    خودرو چانگان ایدو به علت بازار دست دوم بسیار بد، قطعات یدکی کم یاب و شتاب نچندان خوب، ارزش خرید بالایی ندارد و نسبت به برخی از رقبایش مانند جک J5 از کیفیت و ارزش خرید پایینی برخوردار است. از دیگر رقبای این خودرو در کشور می توان به ام وی ام 530، جیلی امگرند EC7 و لیفان 620 اشاره کرد.

    از مزایای این سدان جمع و جور می توان به صندوق عقب جادار، ایمنی خوب، طراحی زیبا و کابین نسبتا لوکس اشاره کرد و مواردی مانند قدرت کم پیشرانه، شتاب پایین، گیربکس قدیمی، قطعات یدکی کم یاب و بازار دست دوم نه چندان خوب از معایب ایدو محسوب می شود.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    5 نظرات
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    مهدی
    مهدی
    1 سال پیش

    با سلام به عنوان شخصی که هفت سال از چانگان ایدو استفاده می‌کنه خیلی از این معایب مورد قبول من نیست تمام خودرو های موجود در ایران (چینی و ایرانی) معایب جدی تری دارن که قابل مقایسه نیست با ایدو ….من در این هفت سال نیاز به قطعه نداشتم که بدونم کم یاب هست یا نه ولی حتی اگه کم یاب هم باشه ارزش داره که بعد هفت سال دو سه روز یا حتی بیشتر دنبال قطعه بگردم(کاش مدل های بالاتر هم وارد ایران می‌شد ولی متاسفانه به نظر من خودرو کم استهلاک رو به بازار ایران راه نمی‌دن)

    هادی
    هادی
    9 ماه پیش

    با سلام.
    من چندین سال هست ک این ماشین خوش رخ رو دارم و جز روغن هیچ خرجی نداشته. قطعات بکاررفته با کیفیت وخودرو کاملا وارداتی هست واصلا قابل مقایسه با چینی های هم رده خودش نیست. نرمی و هندلینگ این ماشین در حدسوناتا میدونم

    Saeed
    Saeed
    9 ماه پیش

    سلام
    من دارم خیلی راضیم بسیار نرم و جا دار هست
    برای خانواده عالی هست

    سعید
    سعید
    9 ماه پیش

    من از سال ۹۶ این ماشین را دارم و شتاب بسیار خوبی داره و در سربالایی عالی عمل میکنه تمام قطعات که من نیاز داشتم موجوده

    محمد
    محمد
    7 ماه پیش

    سلام.5سال این ماشینو دارم و ازش راضیم .کیفیت ساخت بالایی داره
    به نظر من از همه خودروهای چینی داخل ایران متریال ساخت بهتری داره

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش