4.5
(332)

در این مقاله به نقد و بررسی رنو ساندرو می پردازیم. همانطور که می دانید رنو ساندرو در ایران توسط پارس خودرو تولید می شود و در حال حاضر دو نسخه از آن به نام های ساندرو اتوماتیک و ساندرو استپ وی در بازار موجود است. با توجه به بازه قیمتی جذاب این خودرو، رنو ساندرو یکی از مدعیان خودروسازی در بین چینی هایی مانند لیفان X50 یا برلیانس H320 است. با کیان باتری همراه باشید تا با مزایا و معایب خودروی رنو ساندرو آشنا شویم!

5a8718e0 0f5a 48a9 9a74 8380c64fc30b نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی
نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی

بررسی خودروی رنو ساندرو

1 2 نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی
بررسی تخصصی رنو ساندرو

در سال 2007 نسل اول خودروی رنو ساندرو یکی از خودروهای اقتصادی است که توسط شرکت داچیا زیرمجموعه رومانیایی کمپانی رنو  ساخته شده و به بازار جهانی عرضه شد. و چند سالی هست که در بازار ایران حضور دارد. مدل کراس این خودرو ساندرو استپ وی نام دارد.

رنو ساندرو که بر روی پلتفرم رنو لوگان یا همان تندر 90 شکل گرفته است یکی از محصولات پرفروش شرکت رنو محسوب می‌شود.

خودروی رنو ساندرو، در حال حاضر به دو صورت دستی و اتومات در کشور ما به فروش می رسد.

بررسی ساندرو استپ وی

61657488 نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی
تفاوت رنو ساندرو با ساندرو استپ وی

ساندرو استپ‌وی از نظر مشخصات فنی مشابه نسخه معمولی است و به غیر از تفاوت اندک در سیستم تعلیق و ارتفاع مقداری بالاتر، اختلاف دیگری با برادرش ندارد.

اما از نظر ظاهری شاخصه‌هایی نظیر: کاسه‌چراغ‌های مشکی‌رنگ، سپرهای اسپرت با کاور مشکی و دیفیوزر نمایشی، زه محافظ گلگیرها، رکاب جانبی، دست‌گیره درب‌ها و آینه‌های جانبی نقره‌ای، روف‌رک‌های روی سقف و افزایش حدود 2 و نیم سانتی‌متری ارتفاع باعث شده‌اند که نمونه هاچ‌بک‌کراس تاحدودی اسپرت‌تر و به‌روزتر دیده شود.

البته برای دست‌یابی به این بهبود ظاهری باید چیزی در حدود 10 درصد هزینه بیشتر نسبت به مدل ساده پرداخت کنید که شاید برای خودرویی با مشخصات فنی مشابه، توجیه اقتصادی چندانی نداشته باشد.

باتری رنو ساندرو استپ وی

فیلم بررسی رنو ساندرو استپ وی جدید

فیلم زیر از سایت پدال به بررسی کامل خودروی رنو ساندرو Step Way پرداخته است. حتما آن را تماشا کنید!

مشخصات فنی رنو ساندرو

بررسی مشخصات فنی موتور رنو ساندرو

رنوموتور نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی
مشهصات فنی موتور رنو ساندرو

با بازکردن کاپوت رنو ساندرو با همان موتور معروف 1.6 لیتری K4M تندر 90 مواجه شدیم که البته می دانید که این موتور کمی تغییر یافته و در  مگان 1600 هم استفاده شده است. یک نسخه نسبتا قدیمی اما خوش ساخت که قادر است 105 اسب بخار و 140 نیوتن متر گشتاور را در اختیار شما قرار دهد. خب، با توجه به وزن کم خودرو، همین مقدار قدرت برای رانندگی بدون دردسر در شهر و جاده کافی به نظر می رسد.

علاوه بر این، تجربه نشان می دهد که دوام و کیفیت قطعات فنی موتور نیز خوب است و بر خلاف برخی از رقبا، کمتر شما را راهی تعمیرگاه میکند.

در ضمن این خودرو با دو نوع گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک عرضه می شود که امروز به مدل اتوماتیک آن می پردازیم.

مشخصات فنی رنو ساندرو اتوماتیک
نام خودرورنو ساندرو اتوماتیک
کشور سازنده
فرانسه
سال (طراحی)2009
موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1598 سی سی
تنفس موتورتنفس طبیعی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور140 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه
جعبه دنده4 دنده خودکار
شتاب 0 تا 10011. 5 ثانیه
حداکثر سرعت170 کیلومتر در ساعت
وزن1146 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4020 طول – 1746 عرض – 1534 ارتفاع
فاصله بین دو محور2588 میلیمتر
مصرف سوخت داخل شهر9. 4 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر5. 5 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی8. 3 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک50 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 4
میزان تولید CO2158 گرم در هر کیلومتر

باتری رنو ساندرو در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

بررسی امکانات و آپشن رنو ساندرو

research 6a62f098 af01 4a6e bc8d c7fb06d84250 thumb 620 350 نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی

رنو ساندرو مجهز به کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای مجهز به سیستم ضد قفل ((ABS و توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، کنترل سیستم صوتی در زیر فرمان، تهویه دستی و مواردی از این دست می باشد که امروزه امکانات کمی محسوب می‌شوند.

در حقیقت یکی از نقاط ضعف ساندرو در برابر رقبای چینی، همین کمبود آپشن است. که جای خالی امکاناتی مثل حسگرهای پارک، سانروف، کروز کنترل و … واقعاً محسوس است.

    دانلود دفترچه راهنمای رنو ساندرو

    نقد و بررسی طراحی ظاهری رنو ساندرو

    6886015 430 نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی

    برای تولید یک خودروی مقرون به صرفه، زیبایی در اولویت نیست، زیرا هرگونه درخشش اضافی باعث افزایش هزینه های تولید و در برخی موارد افزایش هزینه های نگهداری می شود. به عنوان مثال لاستیک های کوتاه با چرخ های بزرگ علاوه بر قیمت اولیه بالاتر، زودتر از لاستیک های بلند در اثر ضربه آسیب می بینند.

    بنابراین از دید طراحان خودروهای اقتصادی مانند ساندرو همین بس که ظاهر خودرو آزار دهنده نباشد و مابقی بودجه صرف نکات فنی و ماندگاری هزینه شود. نتیجه این می شود که وقتی از هر زاویه ای به نماینده داچیا نگاه می کنیم، چیزی جز سادگی و محافظه کاری نمی بینیم.

    طراحی بیرونی ساندرو

    1 18 نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی
    بررسی طراحی رنو ساندرو معمولی

    مدل هاچبک و کراس ساندرو با این که تفاوت خیلی زیادی ندارد، اما در زمان سوار شدن، می‌توان فرق آنها را کاملا حس کرد.

    فاصله بین دو محور هر دو ساندرو یکسان است اما طول، عرض و ارتفاع استپ وی بیشتر از نسخه معمولی است و زمانی که سوار این خودرو می‌شوید، تفاوت آن را با مدل هاچبک احساس می‌کنید.

    با این که تقریبا ظاهری یکسان دارند، اما در جزئیات تفاوت‌های زیادی میان آن‌ها می‌توان یافت. از رنگ سپرها و دور گلگیرها با جنسی متفاوت در استپ وی تا باربند و فلاپ‌های نقره‌ای و کاسه‌چراغ‌هایی که با رنگ مشکی و نوعی پلاستیک سیاه خاص طراحی شده‌اند، چهره‌ای متفاوت از ساندرو استپ وی ارائه می‌دهند.

    %name نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی
    بررسی طراحی رنو ساندرو استپ وی

    به عنوان مثال، ساندرو استپ وی در تفاوت با ساندرو معمولی مانند دو انسان هستند که یکی جسمی معمولی دارد و دیگر عضلانی و آماده دویدن و حرکت است. این تفاوت‌های جزیی حتی شامل دستگیره‌ها و آینه نیز می‌شود؛ دستگیره‌های استپ وی کرومی هستند و حتی قاب آینه این اتومبیل نیز کروم‌کاری شده است.

    البته نام STEPWAY نیز روی درب این ماشین نیز حک شده است. تغییرات این مدل نسبت به ساندرو معمولی باعث شده تا مشتریان رنو با دیدن نسخه ساندرو استپ وی راضی باشند.

    معمولا اتومبیل های ساندرو معمولی تنها با رنگ‌های سفید، نقره‌ای و مشکی تولید می‌شوند اما برای خرید نوع استپ وی این خودرو می‌توان رنگی متمایز از این سه رنگ برای ساندرو جدید خود انتخاب کرد.

    بررسی طراحی داخلی رنو ساندرو

    145643 476 نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی

    کابین این خودرو به مراتب از نسخه معمولی آن جادارتر و بزرگ‌تر است. موردی که در کنار فرمان ساندور استپ وی به چشمتان می‌خورد شاسی بوق این خودرو است که در نسخه‌های قبلی وجود نداشت.

    کابین استپ وی با فضایی که دارد باعث شده تا ضریب ایمنی آن تا حدی بالا رود که از طرف موسسه ایمنی یوروانکپ (Euroncap) امتیاز سه ستاره و چهار ستاره را به ترتیب برای بزرگ‌سالان و خردسالان از آن خود کند.

    اگرچه طراحی ظاهری استپ وی تفاوت‌هایی با ساندرو معمولی دارد، اما طراحی کابین و داشبرد عینا همانی است که در مدل هاچبک قدکوتاه انجام شده است.

     مزایا و معایب رنو ساندرو

    %name نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی

     نقاط ضعف ساندرو

    شناخت معایب مگان و سایر خودروهای بازار ایران در مورد کارایی، ایمنی، مشخصات فنی و سایر ویژگی خودرو اطلاعات کافی به مصرف کننده ارائه داده و به او کمک می‌کند با آگاهی بیشتر محصول مورد نظر خود را خریداری کند. در این بخش نقاط ضعف و معایب ساندرو را بررسی کرده و ایرادات آن را از جنبه‌های مختلف مرور می‌کنیم.

    • مصرف سوخت بالا

    رنو ساندرو اتومات خودرویی بسیار پر مصرف است. این خودرو از موتور 1. 6 لیتری 4 سیلندر استفاده می کند و تقریباً 8. 5 لیتر در جاده و 11 لیتر بنزین در داخل و اطراف شهر مصرف می کند.

    این ارقام برای خودروی چهار سیلندر در سال 2022 واقعا فراتر از یک فاجعه است و همه کسانی که این خودرو را خریداری کرده اند از آن شاکی هستند.

    البته پارس خودرو در کاتالوگ رنو ساندرو مصرف سوخت ترکیبی مدل اتوماتیک این خودرو را 8. 3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام کرد که بدون شک در شرایط رانندگی واقعی از این عدد بیشتر است.

    • شتاب گیری ضعیف

    یکی از ایرادات عمده این خودرو که باز هم مربوط به مدل ساندرو اتوماتیک است شتاب کم آن است. موتور 4 سیلندر 1. 6 لیتری ساندرو با قدرت 105 اسب بخار و 140 نیوتن متر گشتاور مشخصا برای این خودرو کافی نیست و به گفته پارس خودرو رنو ساندرو می تواند صفر تا صد را در 11. 5 ثانیه پر کند اما این رقم بهترین شرایط ثبت شده است. و در شرایط واقعی رانندگی، سرعت خودرو از این کمتر است.

    بیشتر بدانید: نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی

    • امکانات و آپشن کم در رنو ساندرو

    %name نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی
    معایب رنو ساندرو استپ وی

      یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و ایرادهای اساسی رنو ساندرو، بدون شک کمبود امکانات، تجهیزات و آپشن‌های آن است. هم‌اکنون در بازار قیمتی مدل اتومات ساندرو  انتظار می رود موارد ساده‌ای مانند صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی، کروز کنترل و تهویه اتوماتیک در آن باشد.

      در این بخش، رنو ساندرو از همه رقبای اصلی خود عملکرد بدتری دارد و اگر با پرداخت چنین مبلغی انتظار مواردی که نام بردیم را دارید، دور خرید ساندرو باید خط بکشید.

      • کیفیت پایین طراحی کابین

      هر چقدر که رنو ساندرو کیفیت ساخت و فنی بسیار خوبی داشته باشد، ولی از نظر طراحی ظاهری و کابین این خودرو حرف زیادی برای گفتن ندارد. شاید اگر لوگوی رنو روی فرمان ساندرو نبود، کسی که داخل آن می‌نشیند ممکن است ساندرو را با امثال تیبا حتی اشتباه بگیرد.

      استفاده از پلاستیک سخت و بی‌کیفیت در جای‌جای کابین نیز کمکی به موضوع نکرده و در کل، با یک کابین زشت و بی‌روح سروکار داریم. بدون هیچ بحثی، عنوان زشت‌ترین و بدترکیب‌ترین کابین در این رده قیمتی به رنو ساندرو می‌رسد!

      • نفوذ صدا به کابین خودرو

      اگر تا به حال حداقل یک بار در کابین یک ساندرو اتوماتیک نشسته باشید، قطعا با صدای بلند آن آشنا هستید. مثلا در سرعت های بالا صدای زیادی از موتور داخل کابین می آید و اگر از هرکسی که ساندرو اتومات داشته باشد بپرسید بزرگترین ایراد این خودرو چیست، حتما به آن اشاره می کند.

      گفته می شود دلیل این امر به گیربکس 4 سرعته اتوماتیک قدیمی این خودرو برمی گردد که نه تنها باعث کاهش شتاب خودرو و افزایش مصرف سوخت آن می شود، بلکه باعث افزایش صدای داخل کابین نیز می شود.

      • طراحی قدیمی بدنه

      renault sandero 4 نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی

      یکی دیگر از معایب رنو ساندرو استپ وی طراحی قدیمی این خودرو است. رنو ساندرو استپ وی با تاخیری چند ساله وارد بازار ایران شد و پارس خودرو نیز تصمیم گرفت به جای مونتاژ مدل جدید، همان نسخه اول رنو ساندرو استپ وی را تولید کند.

      بنابراین زمانی که تولید نسل اول رنو ساندرو استپ وی در سایر نقاط جهان متوقف شد، پارس خودرو شروع به تولید این محصول کرد.

      به همین دلیل مشتریان رنو و داچیا در رومانی و ترکیه نسل دوم رنو ساندرو استپ وی را سوار می شدند اما مشتریان ایرانی مجبور به خرید نسل اول این خودرو شدند. طراحی نسل اول رنو ساندرو مربوط به سال 2009 است و زمانی که در سال 2016 به بازار ایران عرضه شد، خودرویی قدیمی به حساب می آمد. طبیعتاً ظاهر رنو ساندرو برای چینی ها که روز به روز پیشرفت محسوسی را تجربه می کنند، حرفی برای گفتن ندارد.

      • ترمز های کاسه ای در ساندرو مونتاژی

      این یکی از مواردی است که فقط در خودروهای ایرانی دیده می شود. استفاده از ترمز عقب کاسه ای در بین مدل های مونتاژ داخلی بسیار رایج است و دلیل آن چیزی جز سودآوری بیشتر برای شرکت ها نیست.

      قدرت ترمزهای دیسکی با ترمزهای کاسه ای قابل مقایسه نیست و بهتر است در ساندرو از ترمزهای دیسکی استفاده شود اما استفاده از ترمز کاسه ای در عقب به معنای ضعیف بودن کیفیت ترمزگیری در ساندرو نیست.

      نقاط قوت رنو ساندرو

      موارد زیر از نقاط قوت رنو ساندرو می باشند:

      1. کیفیت خوب مونتاژ
      2. کیفیت مناسب قطعات داخلی و کیفیت رنگ تایید شده
      3. عملکرد خوب موتور و استهلاک پایین
      4. گیربکس نرم و به نسبت دقیق
      5. فضای داخلی مناسب
      6. قیمت رقابتی
      7. ایمنی که حداقل تایید رسمی دارد
      • فضای داخلی بزرگ

      ساندرو یک هاچ بک کوچک است اما مهندسان رنو تا جایی که توانسته اند از کمترین فضا بیشترین استفاده را کرده اند در نتیجه سرنشینان عقب و جلو می توانند به راحتی بنشینند. این مسئله در قیاس با خودرویی همچون پژو 206 بیشتر نمود پیدا می کند.
      • کیفیت بالای قطعات در تولید

      یکی دیگر از مواردی که در رابطه با یک خودرو مهم‌ محسوب می‌شود، کیفیت مونتاژ آن است. متاسفانه اتومبیل‌هایی که در ایران تولید می‌شوند با مشکلات فراوانی در خط تولید مواجه هستند که برای مثال می‌توان به وجود فضای خالی میان کاپوت و بدنه برخی خودروها اشاره کرد!

       

      اگرچه رنو ساندرو نیز در ایران مونتاژ می‌شود و از مشکلاتی در خط تولید خود رنج می‌برد ولی در مقایسه با خودروهای رقیب در این بخش عملکرد مناسب‌تری دارد. در نهایت باید گفت که قطعات مورد استفاده در رنو ساندرو کمتر چینی هستند که این امر خود یک مزیت محسوب می‌شود.

      •  گیربکس هوشمند

      گیربکس این خودرو با در نظر گرفتن قیمت، یکی از بهترین های بازار است.
      عملکرد آن در سربالایی و سرپایینی هوشمندانه و کم نقص است. شاید حتی نسبت به خودروهای چند برابر قیمت خود نیز عملکرد بهتری داشته باشد.
      • سواری نرم

      رنو ساندرو بر خلاف تصور هاچ بک های رایج یک خودرو با فنر بندی نرم است. تکان های خفیفی دارد و با قدرت از روی ناهمواری های آسفالت عبور می کند این مسئله در ایران با وجود جاده های ناهموار اهمیت زیادی دارد.
      • ترمز های قوی

      ساندرو سیستم ترمز خوب و قابل اعتمادی دارد، در سطوح خیس و کم اصطکاک هم به خوبی خودرو را کنترل می کند.
      • ایمنی مناسب رنو ساندرو

      این نسل از ساندرو با برند داچیا در سال 2008 توسط موسسه Euro-NCAP مورد آزمایش قرار گرفته و موفق شده 3 ستاره از 5 ستاره ایمنی این موسسه معتبر را به دست آورد. پس ساندرو نسبت به بسیاری از خودروهای وطنی، که ایمنی مبهم و نامشخصی دارند شرایطی خوبی دارد؛ اما با این‌که ساندرو در مورد ایمنی کودکان و همچنین امنیت قسمت سر بزرگسالان شرایط مطلوبی داشته اما در برخی موارد امتیازات متوسط یا حتی ضعیفی به دست آورده است. مثلاً میزان آسیب به قفسه سینه در تصادف جانبی نسبتاً شدید است.

      اما در قیاس با رقبای چینی که اکثراً توسط موسسه تست تصادف چین C-NCAP، بررسی می‌شوند باید گفت که هرچند آزمایشات Euro-NCAP سخت‌گیرانه‌تر است اما با توجه به زمان تست (سال 2008) و پیشرفت استانداردهای این موسسه شرقی در سال‌های اخیر، این 3 ستاره اروپایی در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند با 4 ستاره چینی برابری کند.

      تجربه رانندگی با رنو ساندرو

      dacia sandero 6 نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی
      رانندپی با رنو ساندرو

      اولین چیزی که بعد از نشستن پشت فرمان رنو ساندرو جلب توجه می کند، گیربکس نرم آن است که از 207 کمتر گیر دارد.

      اما فرمان این خودرو برخلاف 207 که برقی بود فقط هیدرولیک است و احساس می کنیم فرمان سفت تری دارد که کاملا طبیعی است و سیستم هیدرولیک قدیمی عملکرد خشک تری نسبت به فرمان برقی دارد.

      شتاب خودرو با وجود اتوماتیک بودن آن به دلیل هماهنگی خوب موتور k4m و این گیربکس بسیار خوب است. شتاب صفر تا صد بین 12 تا 12. 5 ثبت شده که قابل ارتقا است. شاید اگر در حالت اسپرت بود این وضعیت بهتر می شد.

      ساندرو شیشه جلوی بزرگی دارد و دید خوبی را برای راننده فراهم می کند. در کل ساندرو ماشین خیلی خوبی برای مسافرت های طولانی است و در شهر با توجه به مصرف سوخت 8 لیتری شاید گزینه خوبی باشد اما برای جوان ها نه!

      ساندرو بخریم یا نه؟

      8 نقد و بررسی رنو ساندرو | مزایا معایب ساندرو استپ وی
      چرا ساندرو بخریم

      با نقد و بررسی رنو ساندرو و ساندرو استپ وی به این نتیجه می رسیم که این  خودرو برای کسانی خوب است که یک ماشین با کیفیت، کابین جادار و موتور گیربکس هماهنگ می خواهند و البته به زیبایی و آپشن ها اهمیتی نمی دهند.

      اگر زیبایی و ظاهر برای شما مهم است، می توانید 207 یا برلیانس را انتخاب کنید. اگر می خواهید ماشین خود را بعداً ارتقا دهید، فقط 207 را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید ماشینی داشته باشید که مشکلات کوچکی داشته باشد ساندرو گزینه خوبی است.

      نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

      بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

      عضو شوید
      آگاه شوید
      guest
      0 نظرات
      فید بک نظرسنجی داخل متن
      مشاهده تمام نظرات
      مشاوره رایگان و ثبت سفارش