4.4
(177)

در این مقاله به نقد و بررسی سراتو می پردازیم در این مطلب همراه کیان باتری باشید به بررسی مزایا و معایب سراتو سایپا و وارداتی بپردازیم. سراتو یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار خودرو کشورمان است که از بدو ورود و تولید طرفداران زیادی دارد. سراتوی معروفی که در اکثر شهرهای ایران شاهد آن هستیم، نسل دوم کیا سراتو کره است که در کارخانه سایپا با دو حجم موتور متفاوت و دو حالت دستی و اتوماتیک مونتاژ می شود.

البته سراتو های وارداتی هم در جاده های کشور تردد می کنند و بازارشان به گرمی سراتو های سایپا نیست. سراتو که به خط تولید سایپا رفت تا جای مگان را پر کند، معلوم شد خودرویی با کیفیت است، سدانی که هم در شهر و هم در جاده می توان به آن اعتماد کرد.

سراتو 3 نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی
نقد و بررسی سراتو سایپا و وارداتی

آشنایی با خودروی سراتو

سراتو 2 نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی
بررسی سراتو 2017

در سال 2003، کیا موتور یک سدان شهری با نام سراتو را طراحی و به تولید انبوه رساند که ظاهری متفاوت با سایر محصولات این شرکت داشت. این سدان کوچک پس از عرضه به بازارهای جهانی با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد که باعث شد کیا در سال 2008 نسل جدیدی از این خودرو را به بازار معرفی کند.

نسل دوم کیا سراتو در سه کلاس هاچ بک، سدان و کوپه تولید شد و تنها مدل های کوپه و سدان آن وارد بازار داخلی ما شد. این خودرو در ابتدا تنها به صورت وارداتی در بازار داخلی عرضه می شد و در آن زمان رقیب سرسخت مزدا 3 محسوب می شد.

شرکت سایپا مذاکراتی را با شرکت کیا برای مونتاژ نسل دوم کیا سراتو آغاز کرد و موفق شد در سال 93 مونتاژ این خودرو در 4 تیپ مختلف را آغاز کند.

ناگفته نماند که این مدل سراتو در حال حاضر تنها در چین و ایران تولید می شود و سایر کارخانه های این شرکت در سراسر جهان نسل جدید (سوم) کیا سراتو را تولید می کنند. در این مقاله سعی داریم تا کیا سراتو 2 لیتری آپشنال مونتژی سایپا را بررسی کنیم و مزایا و معایب آن را به شما بگوییم.

در حال حاضر تولید سراتو سایپا به دلیل شروع مجدد تحریم‌ها و عدم همکاری کیا و سایپا، به پایان خود رسیده و دیگر به احتمال قوی این محصول توسط سایپا تولید نخواهد شد.

فیلم بررسی سراتو آپشنال سایپا

فیلم زیر به بررسی کامل خودروی مونتاژ شده کیا سراتو سایپتا و مقایسه آن با سراتو وارداتی پرداخته است. حتما آن را تماشا کنید!

مشخصات فنی سراتو

بررسی مشخصات فنی موتور سراتو سایپا

مشخصات سراتو نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی
نقد و بررسی مشخصات فنی موتور سراتو مونتاژ سایپا

سایپا دو موتور 1.6 لیتری و 2.0 لیتری برای سراتوهای خود در نظر گرفته است که هر دو DOHC MPI و 4 سیلندر 16 سوپاپ هستند. خوشبختانه این موتورهای مونتاژ شده از نظر کشش و کیفیت تفاوت چندانی با نمونه های وارداتی ندارند و باید از شرکت سایپا تشکر کرد که حداقل در این زمینه به خریداران رحم کرده است!

برای هر یک از این موتورها دو نوع گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا دستی وجود دارد که نیروی موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند. موتور 1.6 لیتری ضعیف ترین موتور خودرو با 124 اسب بخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور است و رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون به 11 ثانیه زمان نیاز دارد.

موتور 2 لیتری مورد آزمایش ما قادر به تولید 156 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور است که به خودرو اجازه می دهد در کمتر از 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت اعلام شده برای کیا سراتو آپشنال 190 کیلومتر در ساعت بود.

جدول مشخصات فنی خودرو کیا سراتو 2000 آپشنال

کشور تولید کنندهایران
نام برندکیا
مدلسراتو 2000 آپشنال
سال ساخت1393-1398
نوع موتوربنزین سوز
حجم موتور2000 سی سی
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
حداکثر توان خروجی156 اسب بخار در 6200 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی194.2 نیوتن متر در 4300 دور بر دقیقه
توان خروجی حجمی78 اسب بخار بر لیتر
کلاس بدنهسدان
کلاس اتومبیلC Segment
وزنحدود 1310 کیلوگرم
تعداد ظرفیت سرنشینان5
ابعاد خودرو (طول/عرض/ ارتفاع)4530 *1775*1410

باتری کیا سراتو در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

بررسی امکانات و آپشن های سراتو

kia cerato 2000 3 نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی
امکانات سراتو آپشنال

از جمله امکانات نمونه‌های کیا سراتو آپشنال سایپا می‌توان به مواردی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا به همراه رهیاب ماهواره‌ای، سنسورها و دوربین دنده عقب، پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان، روکش‌های چرمی، چراغ‌های اتوماتیک و… اشاره کرد.

البته متاسفانه حتی در این مدل به اصطلاح آپشنال هم از امکانات ایمنی مهمی که روی مدل‌های وارداتی دیده بودیم خبری یافت نمی‌شود.

مقایسه کیا سراتو آپشنال با سراتو وارداتی

79089 2017 Kia Cerato 17 نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی

در این قسمت قصد داریم سراتو نمونه آپشنال سایپا را به طور خلاصه با نمونه وارداتی مقایسه کنیم تا به شما عزیزان بگوییم در صورت خرید نمونه سایپا چه ویژگی هایی را از دست خواهید داد.

  1. سایز لاستیک خودرو را از 17 به 16 کاهش یافته است.
  2. کاهش کیفیت متریال داخلی
  3. استفاده از ترمزهای کاسه ای در عقب خودرو به جای ترمز دیسکی
  4. حذف سیستم کنترل پایداری (ESP)
  5. حذف سیستم کنترل کشش (TCS)
  6. کم شدن کیسه هوای جلو و جانبی
  7. حذف سیستم گرمایش صندلی
  8. کاهش کیفیت رنگ روی بدنه خودرو

    دانلود دفترچه راهنمای سراتو سایپا

    نقد و بررسی طراحی ظاهری سراتو سایپا

    1 51 نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی
    بررسی سراتو سایپا

    در مجموع سراتو سایپا یا سراتو نسل دوم ظاهر قابل قبولی دارد. در واقع اگر این خودرو را در کنار نسل قبلی خود که اتفاقاً در ایران نیز بوده است قرار دهیم، متوجه پیشرفت های باورنکردنی کیا در طراحی خواهیم شد.

    می توان گفت مهمترین بخش طراحی این محصول در مناسب بودن و هماهنگی هوشمند بین خطوط آن است. که انتقاد از ظاهر خودرو را سخت می کند، زیرا از هر زاویه ای به کیا سراتو نگاه می کنیم، با شکل و شمایل بی عیب و نقص روبرو می شویم.

    شکل برجسته کاپوت، چراغ های جلوی شیک، جلوپنجره اسپرت و سپرهای خوش فرم خودرو بیش از سایر قسمت ها جلب توجه می کند. فرم کلی بدنه ساده و شیک و اسپرت است تا رضایت اکثر سلیقه ها را جلب کند.

    در هر صورت با نگاهی به سال طراحی باید گفت که تیم کیا به خوبی عمل کرده و توانسته طراحی مناسب و منطقی را خلق کند که بعد از گذشت چند سال همچنان زیبا به نظر آید.

    بررسی طراحی داخل ماشین سراتو آپشنال

    داخل سراتو نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی

    در داخل کابین با طراحی شیک و خوش طراحی روبرو هستیم که اگرچه کمی قدیمی است اما به دلیل چیدمان خوب و ارگونومی عالی به راحتی امتیاز قابل قبولی را کسب می کند. تنها مشکل این است که مواد به کار رفته در نمونه های مونتاژ داخلی دچار افت کیفیت زیادی شده است و این امر بیننده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

    در واقع اگر تجربه رانندگی با کیا سراتو وارداتی را داشته باشید و سپس پشت فرمان مدل مشابه سایپا بنشینید، این افت کیفیت کاملا برایتان محسوس خواهد بود. حتی می توان گفت این مشکل روی زیبایی بصری بدنه کیا سراتو آپشنال تاثیر منفی گذاشته است.

    اما از نظر فضا، کابین کیا سراتو به خوبی برای چهار بزرگسال و یک کودک جای می گیرد و صندلی های عقب آن ماننده مزدا  کمبود فضا ندارند؛ در مورد صندوق عقب، کیا سراتو همانطور که از یک سدان جمع و جور انتظار می رود فضای کافی را در اختیار شما قرار می دهد.

    مزایا و معایب سراتو آپشنال سایپا

    معایب سراتو آپشنال سایپا

    1088522 415 نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی
    نظر کاربران در مورد سراتو سایپا آپشنال
    • سیستم تعلیق خشک و ضعیف

    یکی از مشکلاتی که بعد از خرید سراتو باید با آن دست و پنجه نرم کنید، خشکی سیستم تعلیق است و وقتی خریداران این خودرو تا این حد برای یک خودرو مونتاژ داخلی هزینه کرده اند، انتظار دارند نرمی خوبی داشته باشد.

    به گفته برخی از مالکان خودرو، با تعویض لاستیک های این خودرو با نمونه های داخلی تا حدودی از مشکلات سیستم تعلیق این خودرو کاسته می شود. برخلاف سیستم تعلیق نسبتا خشک این خودرو، فرمان هیدرولیک کیا سراتو عملکرد بسیار خوبی دارد و در پیچ های ناگهانی تمایل به خارج شدن از صفحه و بر هم زدن تعادل را نشان می دهد. این ماشین نمی دهد.

    • کیفیت پایین کابین سراتو سایپا

    یکی از معایب سراتو سایپا کاهش کیفیت تجهیزات کابین نسبت به نمونه های وارداتی است. همانطور که گفته شد، با توجه به تجربه چندین ساله کشور در صنعت خودرو، تصور اینکه کیفیت کابین مونتاژ سراتو نسبت به نمونه وارداتی کمتر باشد، چندان سخت به نظر نمی رسید.

    سراتو از نظر کیفیت داشبورد یا صندلی در حد نمونه های وارداتی نیست و این مشکل انتقاد برخی از مشتریان و مالکان سراتو سایپا را به دنبال داشته است.

    استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک و همچنین کاهش تقریبی کیفیت و نرمی صندلی ها نسبت به نمونه های وارداتی، از مهمترین نکات انتقادی کابین مونتاژ سراتو نسبت به نمونه های وارداتی است، بنابراین می توان آن را یکی از نقاط ضعف سراتو سایپا دانست.

    • حذف امکانات و آپشن ها از سراتو در سایپا

    smPhoto003 نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی

    یکی دیگر از معایب سراتو سایپا حذف تعدادی آپشن و راحتی این خودروی مونتاژی نسبت به نمونه وارداتی است. نمونه اولیه سراتو سایپا یا به اصطلاح سراتو غیر آپشنال از نظر تجهیزاتی بسیار ضعیف بود و تجهیزات چندانی برای رفاه حال کاربرانش ارائه نمی کرد; این امر به ویژه در مورد 1600 سراتو با گیربکس دستی بیشتر از نمونه های 2000 صادق است.

    بر همین اساس، شرکت سایپا تصمیم گرفت تا مدل های اضافی سراتو را با تجهیزات بیشتری در اختیار مشتریان قرار دهد، اما همچنان حتی برخی آپشن ها و تجهیزات مهم سراتو سایپا هنوز نصب نشد. که شامل نبود کیسه هوای جانبی و پرده ای، استفاده از ترمز چرخ های کاسه ای عقب و حذف سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP می شود.

    که این موارد ممکن است سطح ایمنی سایپا سراتو را نسبت به مدل های وارداتی با این دو آپشن مهم کاهش دهد و عملکرد ضعیف این خودرو از نظر ایمنی سرنشینان را به همراه داشته باشد.

    نقاط قوت سراتو آپشنال

    سراتو آپشنال نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی

    موارد زیر از نقاط قوت سراتو آپشنال می باشند:

    • توانایی‫های حرکتی قابل قبول
    • سطح آپشن عالی با توجه به قیمت
    • کم دردسر بودن
    • توانایی فنی خوب
    • آپشن‫ها و امکانات مناسب
    • ارزش قیمتی مناسب
    • پیشرانه قدرتمند و کشش خوب
    • کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه آمریکایی NHTSA و موسسه استرالیایی NCAP

    مصرف بنزین خودروی سراتو

    یکی از ویژگی‌های مثبت این خودرو مصرف مقرون‌به‌صرفه آن است که باعث برتری این خودرو نسبت به رقیبانی همچون مزدا ۳ شده است، بر طبق اعلام شرکت سازنده میانگین مصرف سوخت این خودرو ۷.۱ لیتر می باشد.

    بررسی ایمنی خودروی کیا سراتو وارداتی

    تست تصادف سراتو نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی
    نقد و بررسی سراتو وارداتی

    کمپانی کیا طی چند سال گذشته با تولید محصولات ایمن و محکم به همگان ثابت کرده است که موضوع امنیت برای کره ای ها بسیار مهم است. در این راستا کیا سراتو 5 ستاره ایمنی را از موسسه بیمه و ایمنی جاده آمریکا (IIHS) دریافت کرد و همچنین در سال 2010 این خودرو به دلیل استحکام و ایمنی بالا به عنوان یکی از ایمن ترین خودروهای کم مصرف جهان شناخته شد.

    در قسمت ایمنی این خودرو به امکاناتی مانند 2 ایربگ، ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم کمکی ترمز (EBD) مجهز شده است. حتی در مدل های اضافی نیز اثری از سیستم هایی مانند کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS) و سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک (TPMS) که در مدل های وارداتی وجود داشتند، وجود ندارد!

    تجربه ماشین سواری با کیا سراتو

    1 1 نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی

    پس از بازکردن در خودرو و نشستن روی صندلی های چرمی آن، پای راست خود را روی پدال ترمز بگذارید تا با فشردن دکمه استارت، سفر کوتاه خود را آغاز کنیم. اما جنس فرمان و جلوی خودرو کیفیت بالایی ندارد که کمی آزاردهنده به نظر می رسد.

    بدون معطلی، سوئیچ را در پشت دنده اول قرار دهید و پای پدال گاز را کاملا فشار دهید. خودرو با شتاب نسبتاً بالایی شروع به حرکت می کند و صدای درایو باعث می شود که ناخواسته برای رسیدن به سرعت های بالاتر به سمت دنده های سبک تر برویم.

    گیربکس خودرو نسبتاً خوب است و تنها ایراد آن تاخیرهای گاه به گاهی در هنگام معکوس کردن ایجاد می شود. هنگام رانندگی شهری، دنده ها به نرمی عوض می شوند.

    محل قرارگیری ستون ها بسیار مناسب است و دید بسیار خوبی به راننده می دهد. ناگفته نماند که عملکرد ترمزها نسبت به نمونه وارداتی ضعیف تر بود که با توجه به کاسه ای بودن ترمزهای عقب انتظار بهتری نداشتیم.

    در مجموع کیا سراتو در رنج قیمتی خود یک سدان کارآمد و دلپذیر است که رانندگی با آن بسیار خوشایند است و با تکیه بر امکانات و قابلیت های خود می تواند به راحتی نیازهای یک خانواده کوچک را برطرف کند.

    آیا کیا سراتو آپشنال ارزش خرید دارد؟

    1 نقد و بررسی کیا سراتو آپشنال و وارداتی

    در نهایت پس از بررسی و تست کامل کیا سراتو آپشنال باید بگوییم که این خودرو از نظر سطح امکانات مناسب، پیشرانه قدرتمند، کابین جادار و فضای باز و خدمات پس از فروش مناسب یکی از بهترین گزینه ها در محدوده قیمتی اش می تواند بسیاری از رقبای چینی خود را شکست دهد.

    اما نباید فراموش کرد، تجربه نشان می دهد که زمانی که تولیدکنندگان داخلی ما یک نمونه خارجی را مونتاژ و به بازار داخلی تحویل می دهند، پس از مدت کوتاهی کیفیت این محصول به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

    و این بار کیا سراتو از این قاعده پیروی می کند. شرکت سایپا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با حذف برخی از امکانات اصلی سراتوی وارداتی و تبدیل آن به انواع مختلف سعی در سود بیشتر در جیب خود داشته است.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    0 نظرات
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    مشاوره رایگان و ثبت سفارش