4.5
(238)

باتری خشک جزو جدید ترین باطری های تولید شده می باشد که راندمان بیشتری نسبت به سایر باتری ها دارد، اگر قصد این را دارید که نسبت به این باتری ها اطلاعات بیشتری داشته باشید تا انتها همراه ما باشید.

در قدیم مردم برای تامین انرژیِ وسایل مورد نیاز خود از سوخت ها و یا بخار استفاده می کردند اما با اختراع شدم باتری ها روند کار ها بسیار ساده تر شد؛ باتری ها از گذشته تا کنون سیر تغییرات بسیاری را داشته اند و روز به روز در طرح های جدید راندمان و قدرت شارژدهیشان افزایش پیدا می کند.

باطری خشک همه چیز درباره باتری های خشک
انواع باتری های خشک چیست؟

باتری خشک چیست؟

باری خشک (به انگلیسی: Dry Battery) نوعی باطری الکترو شیمیایی است که در ساختار مواد داخل آن از پیل جامد استفاده شده است.

نکته مثبتی که در آن ها وجود دارد این است که در آن ها از صفحات الکترولیت استفاد می شود و سبب شده است دیگر اسید پس ندهند.

در زمان ساخت این باتری ها از مواد اسیدی نیز استفاده می شود اما نکته ای که وجود دارد این است که برخلاف مدل های دیگر لازم نیست در زمان ها کوتاه مدت آن را چک و بررسی کرد.

بیشتر مردم باتری های خشک را به نام باتری سیلدی نیز می شناسند، برخی دیگر از نام باتری اتمی برای آن استفاده می کنند که باعث بروز بحث های زیادی شده است و متخصصان بر این باورند که استفاده از این نام برای آن ها اشتباه است.

این باتری ها به این جهت تولید شدند که دیگر احتیاجی به افزوده شدن آب نداشته باشند و در نتیجه مراقبت کم تری لازم داشته باشند.

از پرکاربرد ترین باتری ها از نوع خشک می توان به باتری های روی-کربن و باتری های لیتیم-یون اشاره کرد.

ساختار باطری خشک چگونه است؟

ساختار باتری خشک همه چیز درباره باتری های خشک
ساختار باتری خشک ماشین

در این باتری ها از یک صفحه استفاده می شود که جنس آن از روی است و به نوعی ماندد آند عمل می کند، در قسمت کاتد آن نیز یک میله کربنی قرار داده شده است که به کمک یک خمیر کربن، آمونیوم و اکسید منگنز محافظت شده است.

این دو مورد خلاصه ای از ساختار این باتری ها می باشد اما موضوعات دیگری وجود دارد که با توجه به آن ها باتری های خشک در مدل های مختلفی تولید می شوند.

برخی ازعوامل تاثیر گذار در نوع باتری عبارت است از: نیکل کادمیوم، نیکل فلز هیدرید و لیتیوم آهن دی سولفید

با توجه به این موارد باتری های خشک در مدل ها و سایز های گوناگونی تولید می شوند که این ویژگی آن ها سبب شده دامنه استفاده از این باتری گسترش پیدا کند و کاربرد های بسیاری در خودرو ها و وسایل الکتریکی داشته باشد.

مدل هایی که از جنس نیکل فلز و یا نیکل کادمیوم هستند قابلیت شارژ مجدد را دارند اما اگر در ساختار آن ها از روی کربن استفاده شود در زمان خالی شدن دیگر این امکان را ندارند که مجدد شارژ بشوند و باید آن ها را دور انداخت.

بهترین ولتاژ برای باتری خشک در مدل های قلمی آن 1.5 ولت می باشد و در مدل هایی که قابلیت شارژ مجدد دارند از ولتاژ 1.2 استفاده می شود.

کاربرد باتری های خشک چیست؟

با توجه به مطلب گفته شده در بالا متوجه شدیم که باتری های خشک در بیشتر وسایل ما امروزه کاربرد دارند و تنوع استفاده از آن ها زیاد می باشد؛ در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم.

·        باتری خشک در خودرو

باتری ماشین همه چیز درباره باتری های خشک
باتری ماشین اتمی

اگر شما بخواهید کاربرد باطری خشک را برای کسی توضیح دهید بهترین مثالی که برای آن می توانید بزنید این است که به باتری ماشین اشاره کنید.

یکی از قطعات بسیار مهم در ماشین ها باتری می باشد، عملکرد این قطعه تا این اندازه مهم است که در صورتی که آن خراب شود شما حتی قادر نخواهید بود ماشین خود را استارت بزنید؛ بنابراین تامین برق مورد نیاز ماشین از وظایف اصلی باتری می باشد

بر خلاف گذشته که خودرو ها از باتری های اسیدی استفاده می کردند امرزه با روی کار آمدن باطری های خشک بیشتر ماشین های امروزی از ین مدل باتری استفاده می کنند.

دلیل این که دیگر خیلی از باتری های اسیدی استفاده نمی شود در این است که در آن باتری ها درپوش هایی وجود داشت که رانندگان به کمک آن می توانستند الکترولیت درون باتری را بررسی کنند، علاوه بر آن رانندگان باید هر چند وقتی بیک بار این درپوش ها بر میداشتند تا سطح آب باتری را مشاهده کنند و در صورت کم بودن به آن آب مقطر اضافه کنند.

اما با روی کار آمدن باطری های خشک این مشکلات حل شد و دیگر به این مراقبت ها احتیاجی نبود؛ با توجه به آسان تر شدن روند نگهداری و استفاده آسان از آن، باتری های خشک به محوبیت بیشتری رسیدند.

نصب این باتری ها بر روی خودرو بسیار آسان می باشد و دارای طول عمر مناسبی نیز هستند.

·        دستگاه های هوشمند

باتری موبایل همه چیز درباره باتری های خشک
باتری موبایل و وسایل هوشمند

کاربرد دیگری که باطری های خشک دارند این است که می توان از آن در دستگاه های هوشمند نیز استفاده کرد، کارایی این باتری ها در دستگاه ها به اندازه ای خوب است که بسیاری در هنگام خرید این موضوع را بررسی می کنند تا باتری استفاده شده در دستگاهشان از مدل خشک باشد.

به طور مثال می توانید باتری های موبایل های خود را بررسی کنید، در ساختار باتری های تلفن همراه از ماده ی لیتیوم بون استفاده می شود.

·        ساعت ها

باتری ساعت همه چیز درباره باتری های خشک
باتری ساعت ها

در ساعت های مچی نیز از باطری خشک استفاده می شود، ظاهر این باتری ها به صورت سکه ای است که عمر بسیار بالایی دارند و حتی ممکن است تا 10 سال نیز برای شما عمر کنند.

مواد داخل باتری ساعت به گونه ای است که قابلیت شارژ مجدد را ندارند و در صورت تمام شدن باید آن ها را دور بیندازید.

·        دستگاه یو پی اس

باتری یو پی اس 1 همه چیز درباره باتری های خشک
باتری یو پی اس

حتما با دستگاه های یو پی اس آشنا هستید، به تازگی و در سال های اخیر از باتری های خشک برای UPS استفاده می شود.

به دلیل این که دستگاه های یو پی اس برای تامین برق اظطراری کاربرند دارند به همین دلیل لازم است که باتری آن ها بسیار قوی باشد و شارژدهی مناسبی داشته باشد.

به صورت مثال در دوربین های مدار بسته از باتری یو پی اس استفاده می شود تا در زمان هایی که برق قطع می شود بتوانند همچنان به کار خود ادامه دهند.

علاوه بر خانه هایی که دارای سیستم ضد سرقت هستند باید از باتری های ups استفاده کنند تا در صورت قطع شدن برق سیستم های آن ها از کار نیفتد.

با توجه به عملکرد مناسب باطری های خشک و طول عمر مناسبی که دارند از آن ها برای موارد اظطراری استفاده می شود.

·        پنل سیستم های اعلام حریق

باتری اعلام حریق همه چیز درباره باتری های خشک
باتری اعلام حریق

کاربرد دیگری که باتری های خشک دارند در سیستم های حریق است، در راه اندازی این سیستم ها باید از باتری هایی استفاده شود که کارایی بالایی داشته باشند و زود به زود خراب نشوند، به همین دلیل بهترین گزینه برای آن ها باتری خشک است.

·        باتری اسباب بازی ها

باتری اسباب بازی همه چیز درباره باتری های خشک
باتری اسباب بازی ها

جالب است بدانید که باتری که در اسباب بازی ها استفاده می شود هم از نوع خشک است، در این گونه وسایل از باتری های قلمی و یا نیم قلمی استفاده می شود که تنوع بسیار بالایی دارند.

نکته ای که در این باتری ها وجود دارد این است که قابلیت شارژ مجدد ندارند و در صورت تمام شدن دیگر قابل استفاده نیستند.

چه تفاوت هایی میان باتری خشک و باتری اسیدی است؟

باتری خشک و اسیدی همه چیز درباره باتری های خشک
تفاوت باتری خشک و اسیدی

بیشترین سوالی که ایجاد می شود این است که بین باطری اسیدی و خشک چه تفاوت هایی وجود دارد، عمده ترین و اصلی ترین تفاوتی که بین این دو وجود دارد مربوط به ساختار آن ها و جنس الکترولیتی که در آن ها به کار رفته می باشد.

با توجه به این موضوع که صفحات باتری اسیدی در محلول الکترولیت شناور هستند، احتیاج به این موضوع می باشد که به صورت مستمر چک شوند و در صورت نیاز برای بالا آمدن سطح آب به آن اب مقط اضافه کرد؛ به همین دلیل این مدل از باتری به باتری های پر مراقبت معروف شده اند.

علاوه بر این موارد در صورتی که به درستی از این باتری ها مراقبت نشود و از آن غافل شوید طول عمرش بسیار کم خواهد شد و در مدت زمان سریع تری خراب می شوند.

اما در باتری های خشک این گونه نیست، این باتری ها به هیچ گونه مراقبتی احتیاج ندارند و علاوه بر طول عمر بالایی که دارند، مقدار آلودگی که تولید می کنند نیز بسیار کم است.

با توجه به موضوع کم بودن آلودگی باطری های خشک، به میزان بیشتری در کارخانه ها تولید می شوند و روز به روز کارایی آن ها بیشتر می شود.

 بیشتر بدانید: تفاوت باتری اسیدی و اتمی + فیلم

آیا باطری خشک های درون ماشین ها شارژ می شوند؟

بله اگر باتری ماشین شما از نوع خشک باشد این امکان را دارید که در صورت تمام شدن شارژشان به صورت مجدد آن ها را شارژ کنید و برای این کار نیز دو راه هم وجود دارد:

شارژ کردن به صرت کند و یا شارژ سریع

در روش اول یعنی شارژ کند مقدار آمپری که به باتری می دهند بسیار کم است و زمان آن نیز طولانی است و به طور معمول 24 ساعت طول می کشد، خوبی که این روش دارد این است که باتری به خوبی شارژ می شود و شما این اطمینان را پیدا می کنید که باتری 100 درصد شده است.

اما در روش دوم یا همان شارژ سریع با سرعت بالا تری آمپر را انتقال می دهند تا باتری با سرعت بیشتری شارژ شود.

اما کدام روش بهتر است؟

بهترین روش این است که با شارژ کند باتری خودرو را شارژ نمایید و از روش دوم تنها در مواقعی که عجله زیادی دارید استفاده کنید.

بیشتر بدانید: روش های مختلف شارژ باتری ماشین

مزایای باتری خشک چیست؟

با توجه به موارد بالا مزایایی که باطری خشک دارند به صورت زیر است:

  • دارای بخار اسیدی نمی باشند.
  • طول عمر بالاتری دارند.
  • ایمنی بیشتری نسبت به سایر باتری ها دارند.
  • نوسانات ولتاژ در این نوع باتری کم تر است.
  • به دلیل جامد بودن آن و این که امکان ریختن اسید بر روی ماشین وجود ندارد برای ماشین ها مناسب است.
  • نیاز به مراقبت در آن ها بسیار کم است.
  • در برابر شارژ دهی پیش از حد و یا شارژ کم مقاومت بالایی دارند.

معایب باطری خشک

معایب این باتری بیشتر مربوط به مدل های مخصوص ماشین آن است، به طور مثال در باتری های خشک ماشین ممکن است شوک ناگهانی وارد شود و ماشین خاموش شود؛ علاوه بر آن هزینه این باتری ها نسیت به مدل های دیگر باتری های ماشین بیشتر است.

بازیافت باطری ها از نوع خشک

بازیافت باتری خشک همه چیز درباره باتری های خشک
بازیافت باتری های خشک

مهم نیست که باتری شما از کدام نوع باشد در تمامی باتری ها به دلیل این که از مواد شیمیایی استفاده شده است نباید در طبیعت رها شوند و یا با سایر زباله ها قاطی شوند.

بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید که به نشانه های روی باتری که مربوط به بازیافت آن ها است دقت کنید و متناسب با آن عمل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر از مطلب ” روش بازیافت انواع باتری های فرسوده ” را مطالعه نمایید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به خوبی توانسته باشیم شما را با باتری خشک آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
5 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
یونس
یونس
2 سال پیش

سلالم ایا باطرسی ups میشه برای سواری هم انداخت

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  یونس
2 سال پیش

با سلام
بله می توانید استفاده کنید

عیسی
عیسی
1 سال پیش

خوب وعالی ومطالب راجع به انواع باطرهای خشک واتمی بسیارمفیدوتوپ ودنج احسنت برشما

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  عیسی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خوشحالیم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده و رضایت شما را جلب نموده است.

آرمان کشکولی نژاد
آرمان کشکولی نژاد
9 ماه پیش

سلام . سوال من در خصوص شرایط انبارداری این باتری هست. خیلی ها میگن این باتری منفجر میشه . آیا شرایط انبارداری خاصی هست برای این باتری ها

مشاوره رایگان و ثبت سفارش