4.4
(453)

هنگام گیر کردن سوئیچ خودرو دستپاچه هستید و نمی دانید چکارکنید؟ در این مواقع ممکن است عوامل جزئی تا مشکل جدی در سیلندر سوئیچ باعث گیر کردن سوئیچ خودرو شود که می توانید نسبت به عیب یابی آن اقدام کنید. قبل از تعویض قفل و مغزی سوئیچ بهتر است این مقاله را کامل بخوانید تا نسبت به رفع گیر سوئیچ خودرو داخل استارتر اقدام کنید.

قفل سوئیچ 300x149 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
گیر کردن سوئیچ در ماشین

علت گیر کردن و نچرخیدن سوئیچ خودرو چیست؟

ممکن است برای هر راننده یک بار این اتفاق بیفتد که سوئیچ خودرو داخل استارتر گیر کند. در این شرایط اولین نکته حفظ خونسردی است. باید خیلی سریع و هوشمندانه دلایل گیر کردن سوئیچ را بررسی کنید.

در نگاه اول هرگز به خراب بودن قفل خودرو فکر نکنید. گیر کردن سوئیچ خودرو داخل استارتر می تواند به دلایلی چون قفل شدن فرمان خودرو، قرار نگرفتن دنده در حالت خلاص یا پارک و خاموش نشدن کامل خودرو باشد در غیر این صورت امکان خرابی مغزی قفل خودرو وجود دارد

نکات ضروری هنگام گیر کردن سوئیچ در قفل ماشین

گی کردن سوئیچ2 300x156 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
چرا سوئیچ در استارتر ماشین گیر می کند؟
  • سوئیچ ماشین نیز مانند هر کلیدی دیگری، ممکن است به دلایل مختلف در قفل گیر کند.
  • در این شرایط معمولا سویچ قابل بیرون کشیدن یا چرخاندن نیست.
  • همین مشکل نیز گاهی با بی‌دقتی راننده همراه شده و موجب شکستن سوئیچ در قفل یا استارتر ماشین می‌شود.
  • بنابراین به عنوان اولین نکته توجه کنید که اگر مدتی است ورود و خروج سوئیچ به داخل قفل و استارتر با مشکل همراه بوده و به اصطلاح گیر دارد؛ بهتر است با تمیز کردن سوئیچ و داخل قفل و روغن‌کاری آن، از پیشامدهای بعدی جلوگیری کنید.
  • همچنین اگر متوجه گیر کردن سویچ شدید؛ بهتر است فشار بیش از حد به آن وارد نکنید. به‌خصوص فشار بیش از حد برای چرخاندن سوئیچ به طرفین احتمال شکستن آن را بالا می‌برد. گاهی علاوه بر شکستن سوئیچ به اجزای مختلف قفل یا استارتر نیز آسیب‌هایی وارد می‌شود.

نحوه درآوردن سوئیچ ماشین گیر کرده

دلایل زیادی برای گیر کردن سوییچ در استارت خودرو وجود دارد. از یک ایراد جزئی گرفته تا یک مشکل جدی در سیلندر سوئیچ می‌تواند دلایل بروز این مشکل باشد. بعضی رانندگان در چنین شرایطی با دستپاچگی به سرعت با مکانیک یا کلیدسازشان تماس می‌گیرند.

اگر برای شما نیز چنین مشکلی پیش آمده باید بدانید، رفع گیر سوئیچ در استارت خودرو اصلا کار مشکلی نیست. در ادامه به مواردی که باید برای حل این مشکل بدانید اشاره شده است:

1- ماشینتان را در حالت خلاص یا پارک قرار دهید!

دنده پارک 300x180 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
درآوردن سوئیچ گیر کرده با دنده پارک

اتومبیل های گیربکس اتوماتیک، با ویژگی محافظتی تولید می‌شوند که باعث می گردد، مکانیزم استارت خودرو سوئیچ را در جای خود قفل کند. این اتفاق وقتی رخ می دهد که راننده اتومبیل را در حالت پارک یا خلاص قرار ندهد.

این مکانیزم، به عنوان یادآوری برای راننده عمل می کند، تا حتما پیش از خارج کردن سوئیچ، دنده اتومبیل را در حالت P یا N قرار دهد. در غیر این صورت امکان دارد ماشین خود به خود شروع به حرکت کند.

همچنین مطمئن شوید دنده ماشینتان در موقعیت مناسبی قرار داشته باشد. دنده باید در موقعیت park یا neutral باشد. وقتی دنده را در یکی از این دو حالت قرار دهید، می توانید سوئیچ خود را خارج کنید.

2- از خاموش بودن خودرو مطمئن شوید!

قفل سوئیچ2 300x149 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
سوئیچ ماشین را در حالت Luck قرار دهید!

اگر به استارت خودرویتان نگاه کنید، قسمتهای گوناگونی با نام های مختلف را خواهید یافت. دقت کنید هیچ قسمتی با عنوان OFF (خاموش) وجود ندارد. ولی به جای آن قسمتی به نام lock خواهید یافت که معمولا در دایره حول استارت خودرو در قسمت پایینی قرار دارد.

هر وقت که ماشینتان را خاموش می کنید باید سوییچتان را روی این گزینه بچرخانید. هر گزینه دیگری باعث می شود اتومبیلتان فکر کند هنوز روشن است، به همین دلیل اجازه خروج سوئیچ را نمی دهد.

شاید شما تصور کنید گیر کردن سوئیچ خودرو به این دلیل غیر ممکن است، اما این اتفاق نیز رخ می دهد. راننده های بسیاری تنها به این دلیل که فراموش کردند سوئیچشان را تا انتها و روی گزینه Lock بچرخاندند و با خاموش شدن خودرو قصد درآوردن سوئیچ خودرو دارند که ناگهان سوئیچ گیر می کند.. پس قبل از دستپاچه شدن اطمینان حاصل کنید سوئیچ در موقعیت Lock قرار دارد، حال می توانید آن را خارج کنید.

3- وضعیت فرمان خودرو را چک کنید!

قفل فرمان 1 300x180 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
قفل شدن فرمان و سوئیچ

حال شما اهرم دنده اتومبیلتان را بررسی کردید و مطمئن شدید در موقعیت P یا N قرار دارد. همچنین شما موقعیت سوئیچ درون استارت را کنترل کردید و اطمینان حاصل کردید در دایره استارت روی گزینه Lock قرار دارد.

اما چرا هنوز نمی توانید سوئیچ را خارج کنید؟  اگر مشکلتان هنوز رفع نشد سعی کنید سعی کنید فرمان ماشین را به چپ و راست بچرخانید. اگر همان بار اول فرمان در مقابل چرخیده شدن مقاومت کرد، باید بدانید شما سیستم قفل فرمانتان را فعال کرده اید.

این یک مکانیزم ایمنی برای جلوگیری از حرکت خودروست و باعث می شود تا زمانی که سوئیچ درون استارت قرار نگرفته، اتومبیل در همین وضعیت باقی بماند. این سیستم همچنین باعث می شود در صورت وارد کردن سوئیچ اشتباه، خودرو شروع به کار نکند.

همیشه این احتمال وجود دارد که گیر کردن سوئیچ خودرو به خاطر قفل شدن فرمان باشد. این موضوع همچنین باعث می شود نتوانید سوئیچ را خارج کنید. به آهستگی فرمان اتومبیل را به چپ و راست بچرخانید و به طور همزمان فشار کمی روی سوئیچ وارد کنید. این کار باعث می شود سیستم قفل فرمان باز شده و شما بتوانید سوئیچ را خارج کنید.

4- سوراخ استارت خودرو را تمیز کنید!

اسپری کلید 300x191 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
علت گیر کردن سوئیچ خودرو

عملکرد مناسب استارت اتومبیلتان وابسته به بی عیب و نقص بودن سوراخ ورودی آن است. از این قسمت از خودرو معمولا غفلت می شود. گرد و خاک یا دیگر اجزاء ریز می تواند در آن انباشته شود. وقتی شما سوئیچ را وارد می کنید، شاید هیچ مشکلی نباشد اما وقتی می خواهید آن را خارج کنید، گرد و غبار در سوراخ سوئیچ گیر می کند.

اسپری سوئیچ 300x165 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
تمیز کردن سوراخ سوئیچ ماشین

برای خارج کردن سوئیچ در چنین شرایطی باید آن را به آرامی چندین بار بچرخانید. با این کار احتمالا اجزاء خارجی از مسیر کنار رفته و می توانید سوئیچ را خارج کنید. اگر این کار فایده ای نداشت می توانید از اسپری WD-40 یا روان کننده معادل با آن در سوراخ استارت استفاده کنید. همچنین اگر یک قوطی هوای فشرده دارید شاید با آن بتوانید این مشکل را حل کنید. اگر هیچ یک از اینها موثر واقع نشد، شاید کمک یک کلیدساز الزامی باشد.

5- مطمئن شوید سوئیچ در قفل استارت نشکسته باشد!

کلید شکسته 300x191 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
شکستن سوئیچ داخل ماشین

در بدترین حالت ممکن است سوئیچ یا کلید شکسته ای مسیر استارت خودرو را مسدود کرده باشد. این مورد مخصوصا برای آن دسته از افرادی که ترجیح می دهند از کلید کپی به جای اصل استفاده کنند محتمل تر است.

برخی مواد مورد استفاده برای ساخت این گونه کلید ها استقامت کافی را ندارند و تا حدی مستعد شکسته شدن و یا آسیب دیدن هستند. کلید های اصلی نیز در معرض صدمات وابسته به استفاده طولانی مدت هستند. به مرور زمان ممکن است این سوئیچ ها تغییر شکل داده و یا پیوستگی و استحکام خود را از دست بدهند.

اگر متوجه شدید سوئیچ ماشینتان آسیب دیده یا دچار تغییر شکل شده، این موضوع می تواند دلیلی برای این باشد که شما نمی توانید آن را خارج کنید. اگر کلید اتومبیل در سوراخ استارت شکست ابتدا سعی کنید خودتان بدون آسیب زدن به استارت آن را خارج کنید، اگر نتوانستید می توانید دستگاه خارج کننده کلید شکسته تهیه کنید و بوسیله آن کلید را خارج کنید؛ و اگر هیچ یک کارساز نبود از یک کلید ساز کمک بگیرید تا آن را برایتان خارج کند.

درآوردن با انبوردست 300x190 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
خارج کردن سوئیچ شکسته از خودرو

نحوه در آوردن سوئیچ شکسته خودرو

  1. در ابتدای کار با فلچه سیمی روی استارتر را تمیز کنید.
  2. با استفاده از روغن روان کننده که به صورت اسپری باشد داخل استارتر ماشین روغن بریزید.
  3. با استفاده از قلاب بافتنی و یک پیچ گوشتی نصف دیگر کلید شکسته را به آرامی در بیاورید.
  4. در انتها با بیرون آمدن کمی از سوئیچ شکسته با انبوردست آنرا به بیرون بکشید.

6- از سلامت باتری ماشین اطمینان حاصل کنید!

باتری سوئیچ 300x147 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
قفل شدن سوئیچ به علت خرابی باتری خودرو

اتومبیل های مدرن دارای نوعی ویژگی امنیتی هستند که بوسیله آن اگر برق کافی به کامپیوتر خودرو نرسد، سوئیچ را قفل می کنند. این مطلب به این خاطر است که هیچ استفاده غیر مجازی از خودرو صورت نگیرد. از این رو بهتر است همواره کار کرد درست باتری اتومبیلتان را کنترل کنید. اگر ولت متر دارید می توانید به کمک آن انرژی باتری خودرورا چک کنید.

همچنین شما می توانید با روشن کردن چراغ جلوی ماشین این موضوع را کنترل کنید. اگر چراغ ها روشن نشدند باتری ماشینتان تمام شده. شما می توانید با کمک شخصی دیگر باتری ماشینتان را شارژ کنید نحوه این کار در مقاله باتری به باتری توضیح داده شده است. و یا شاید نیاز باشد باطری اتومبیل را عوض کنید.

مقاله پیشنهادی: تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن

9- تعویض کلید خودرو و قفل های سوئیچ

در صورتی که مراحل بالا را انجام دادید و باز هم همیشه با گیر کردن سوئیچ خودرو داخل استارتر مواجه هستید تنها کافیست سوئیچ یدکی را امتحان کنید.

  • در صورت رفع گیر سوئیچ با سوئیچ یدک باید کلید خامی تهیه کرده و با چیپ الکترونیکی نسبت به ساخت سوئیچ یدک اقدام کنید.
  • در صورت گیر هنگام جا انداخت سوئیچ یدک شک نکنید که مغزی سوئیچ معیوب است و باید نسبت به تعویض کلید و قفل های درب و استارتر خودرو اقدام کنید.

مقاله پیشنهادی: علت استارت نخوردن ماشین + علائم و حل مشکل

 

اگر تمام مراحل گفته شده در بالا را امتحان کردید و هنوز نتوانستید سوئیچ را از استارت خودرو خارج کنید، ممکن است مشکل از سیلندر سوئیچ اتومبیلتان باشد. این مورد نیاز به راه حلی حرفه‌ ای تر دارد و شما به تنهایی قادر به رفع آن نیستید. بهتر است برای حل آن سری به تعمیرکار مورد اعتمادتان بزنید.

تعویض سیستم استارت خودرو

استارتر 300x169 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
تعمیر قفل سوئیچ خودرو

۱-قطعه استارت جدید بخرید! در بیشتر وسایل نقلیه، به سادگی میتوان سیستم استارت را تعویض کرد. میتوانید آن را بر اساس سال ساخت و مدل وسیله نقلیه خود، از یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو خریداری کنید.

۲-کاور سیستم استارت خودرو را بردارید! به طور کلی، بیشتر وسایل نقلیه دارای یک محفظه اسپلیت پلاستیکی هستند که میل فرمان و استارتر را کاور می کند. برای باز کردن سیستم استارتر از یک آچار آلن استفاده کنید. هنگام جدا کردن سیلندر احتراق، مواظب سیم های اتصال دهنده سوئیچ باشید.

۳-سوئیچ جدید را روغن کاری کنید! بعد از برداشتن سیستم استارتر، سوئیچ جدید و قدیم را مقایسه کنید و مطمئن شوید که یکجور باشند. یادتان باشد سوئیچ جدید را به خوبی روغن کاری کنید تا به نرمی داخلی سوراخ کلید بچرخد.

۴مطمئن شوید پین قفل داخلی آزادانه حرکت می کند! با داخل و خارج کردن سوئیچ، میتوانید از سالم بودن پین قفل اطمینان حاصل کنید. کلید نباید داخل سوراخ گیر کند یا به سختی حرکت کند. در غیر این صورت احتمالا نیاز به روغن کاری دارد.

۵-سیلندر را در جای خود قرار داده و اتصالات سوئیچ را دوباره وصل کنید! بعد از روغن کاری، سیلندر را در محفظه خود قرار داده و آن را محکم کنید. پلاگین سوئیچ را مجددا متصل کنید و تمام اجزای تریم که برداشته بودید را دوباره نصب کنید.

۶-حالا استارت بزنید و مطمئن شوید که سوئیچ می چرخد! قبل از اینکه میل فرمان و کاور پلاستیکی را ببندید، مطمئن شوید موتور ماشین روشن می شود. این کار را با چرخاندن سوئیچ و اعمال فشار روی فرمان انجام دهید.

مقاله پیشنهادی: علائم خرابی رله دوبل و استارت خودرو


نکات پایانی جلوگیری از گیر کردن سوئیچ در خودرو

گیر کردن سوئیچ 300x183 راه حل و دلایل گیر کردن سوئیج در استارتر ماشین
جلوگیری از گیر کردن سوئیچ در خودرو

برای بررسی دلیل گیر کردن سوئیچ داخل استارتر خودروتان به این موارد نگاهی بیندازید و با رعایت این ها از مشکل گیر کردن سوئیچ در استارتر جلوگیری نمایید:

  1. اگر دنده در حالت پارک یا خلاص قرار نگیرد خودرو خاموش می شود قبل از خاموش کردن خودرو حتماً و حتماً دنده را در حالت خلاص قرار دهید تا سوئیچ هیچگاه داخل استارتر گیر نکند.
  2. بعد از خاموش کردن ماشینتان باید سوئیچ را در حالت lock قرار دهید تا سوئیچ گیر نکند.
  3. ممکن است هر بار که از سوئیچ ماشین استفاده می کنید گرد و خاک به داخل سوراخ استارتر ماشین نفوذ کند بهتر است از اسپری های روان کننده استفاده کنید.
  4. آیا می دانید با نرسیدن برق کافی به کامپیوتر ماشین سوئیچ قفل می شود اگر موارد بالا را چک کردید و از سلامت باتری اطمینان حاصل نمایید. با روشن کردن چراغ های ماشین می توانید بفهمید باتری تمام شده است یا خیر.
  5. مغزی سوئیچ وقتی معیوب است که سوئیچ یدک هم مثل قبل در استارتر گیر کند در این شرایط باید از گروه هایکلید سازیمعتبر کمک بگیرید تا مشکلتان را در اولین فرصت به راحتی حل نمایند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حسین
حسین
2 سال پیش

توضیحات در حد مناسب بود.

امیرعلی
1 سال پیش

عالیه دمتون گرم ❤❤👍

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیرعلی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب این مقاله مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است.

رشید احمد
رشید احمد
1 سال پیش

خیلی ممنون

حمید
حمید
1 سال پیش

لطفا در خصوص اینکه جای سویچی اجازه نمیدهد سویچ وارد آن شود نیز توضیح بدهید

حامد
حامد
20 روز پیش

سلام وسپاس
عالی بود

مشاوره رایگان و ثبت سفارش