4.1
(186)

در این مطلب از کیان باتری قصد داریم تا درباره مدل کامیون های ولوو FH و انواع آن ها صحبت کنیم. شرکت خودرو سازی ولوو یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان خودرو سنگین می باشد که محصولات آن از گذشته از تاکنون در خیابان های ایران دیده می شود.

ولوو 2 کامیون ولوو FH و مدل های آن
کامیون ولوو fh

کامیون های ولوو FH

ولوو FH از کامیون هایی می باشد که توسط شرکت سوئدی ولوو تراکس تولید شده اند. اولین مدل FH  برای اولین بار در سال 1393 به بازار جهانی معرفی شد و با نام های  FH12 و FH16  شناخته می شدند.

اما منظور از FH چیست؟ این عبارت مخفف کلمه Forward control High entry می باشد و عددی که پس از آن می آید به حجم موتور کامیون به لیتر اشاره دارد.

کامیون های اف هاش یکی از موفق ترین مدل هایی هستند که توسط شرکت ولوو تولید شده اند و محبوبیت بسیاری در میان طرفداران خودرو سنگین دارند؛ ولوو تاکنون بیشتر از 400 هزار مدل از این کامیون ها را به فروش رسانده است.

کامیون های ولوو FH کامیون ولوو FH و مدل های آن

در سال 1993 شرکت ولوو مدل های FH را به عنوان جایگزینی برای کامیون های سری F معرفی کرد. موتور استفاده شده در این کامیون ها 12 لیتری می باشد و از نوع میل سوپاپ در درجه بالاتری قرار دارد. همچنین موتور های استفاده در این کامیون از انژکتورهایی با کنترل های الکترونیکی استفاده می کنند.

خرید باتری خودرو های سنگین از کیان باتری به صورت شبانه روزی امکان پذیر است و ارسال و نصب باتری در شهر تهران رایگان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید!

مدل های کامیون ولوو FH

در ادامه با مدل های های مختلف کامیون های FH آشنا می شویم.

نسل اول ولوو FH

نسل اول کامیون ولوو FH و مدل های آن
نسل اول کاموین های FH


اولین نسل از کامیون های اف هاش  در بین سال های 1993 تا 1998 به بازار جهانی خودرو معرفی شد، این مدل از زمان معرفی توانست در سال 1994 عنوان کامیون سال را به دست آورد و این یعنی بهترین کامیون در میان هم رده های خود.

برای موتور این کامیون از موتور های 16 لیتری استفاده شده بود که این موتور از نسل های قبلی این کامیون به جا مانده بود و با توجه به عملکرد مناسبی که داشت در این مدل نیز از همان موتور استفاده شد.

البته باید در نظر داشته باشید که تغییرات بسیاری بر روی این موتور انجام شد و با بهینه سازی هایی که شرکت ولوو انجام داد سرانجام از همین موتور استفاده شد.

موتور استفاده شده در این سری کامیون با کد D12A  شناخته می شد. موتورD12A  بر اساس موتور 12 لیتری 6 سیلندر خطی ولوو ساخته شده بود.

این موتور از سیستم های سوخت رسانی تزریق مستقیم استفاده می کند و برای بکبار توانست لقب موتور سال را دریافت نماید. اصلی ترین مشخصاتی که در ساخت این موتور استفاده شده است قدرت بالا و مصرف سوخت پایین می باشد و همین موضوعات سبب محبوبیت آن بوده است.

برای هر یک از سیلندرهای این موتور 4 سوپاپ قرار دارد و انژکتور های موجود در آن با قابلیت کنترل الکتریکی می باشند.

اولین نسل از ولوو FH در مدل های 460 اسب بخار در بازار ایران وارد شد. این کامیون یورو3 دارای 2500 نیوتون متر گشتاور بود و این امکان در آن ها وجود داشت که به استاندارد یورو4 نیز دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بدانید: اطلاعات کامل در مورد باطری کامیون

نسل دوم ولوو FH

نسل دوم کامیون ولوو FH و مدل های آن
نسل دوم کامیون های FH

نسل دوم از کامیون های FH در بین سال های 2002 تا 2012 به بازار معرفی شد. نسل دوم این کامیون ها نیز توسط ساپیا دیزل وارد بازار ایران شد و از همان ابتدا توانست فروش خوبی را به دست آورد.

ولوو برای طراحی نسل دوم این کامیون ها از امکانات بیشتر و بهتری استفاده کرد. به طوری که برای اولین بار از گیربکس های اتوماتیک هوشمند که به I-Shift شناخته می شدند در این کامیون ها استفاده کرد.

نسل دوم کاموین ها FH در نسخه های مختلفی وارد بازار ایران شد، این نسخه در 420، 440، 460 و 480 اسب بخار بودند.

مدل FH16 در دو مدل 610 و 660 اسب بخار وارد بازار شدمد. مدل FH16  بیشتر برای حمل بار های سنگین استفاده می شد و به نوغی بوژی کش بود.

اصلی ترین ولوو FH12  در آن زمان کامیون های مرسدس بنز اکتروس و اکسور ایران خودرو دیزل و رنو پریمیوم‌های آریا دیزل بودند.

در همان زمان مان نیز در نسخه TGA480  وارد بازار ایران شد اما با توجه به قیمت بسیار بالایی که داشت و کم یاب بودن قطعات آن چندان توانست مانند سایر رقبا عمل کند و فروش چندان جالبی نداشت.

نسل سوم ولوو FH

نسل سوم کامیون ولوو FH و مدل های آن
نسل سوم ولوو

نسل سوم از مدل های ولوو FH در سال 2012 به بازار معرفی شد. در این نسل نه تنها از ظاهر جدید تری استفاده شده بود بلکه برای نخستین بار از موتور 13 لیتری استفاده شده بود و این موتور در کنار سایر موتور ها استفاده می شد. بنابراین FH13  به همین صورت وارد خط تولید ولوو شد.

موتور جدیدی که در کامیون های ولوو استفاده می شد به نام D13  شناخته شد و دارای مشخصات متنوعی می باشد که در ادامه درباره آن ها صحبت می کنیم.

نسل سوم ولوو نیز وارد بازار ایران شد و همانند سایر مدل ها محبویت مناسبی به دست آورد، اما در میان آن ها نسخه های 500 اسب بخاری فروش بیشتری داشت.

موتور D13C  نخستین موتور ولوو است که دارای 4 قدرت خروجی مختلف می باشد. این موتور ۶ سیلندر خطی توربو دیزل دارای ۱۲.۸ لیتر حجم است.

  • نخستین نسخه تولید شده از این موتور دارای 420 اسب بخار بود و قدرت آن 2100 نیوتن متر گشتاور بود.
  • نسخه دوم دارای 460 اسب بخار و قدرت 2300 نیوتن متر گشتاور بود.
  • نسخه سوم که در ایران نیز وارد شده است دارای 500 اسب بخار و قدرت 2500 نیوتن متر گشتاور بود.
  • در آخر نسخه چهارم دارای 540 اسب بخار و قدرت 2600 نیوتن متر گشتاور بود.

پیشرانه D13C با استاندارد یورو ۵

%name کامیون ولوو FH و مدل های آن
کامیون های یورو5

موتور D13C  از استاندارد های آلایندگی یورو5 بهره مند بود، همچین این موتور با یک نسخه یورو 6 نیز به بازار معرفی شده بود که با کد D13K  شناخته می شود.

نسخه یورو6 تنها برای یک نسخه که دارای قدرت 460 اسب بخار و گشتاور 2300 نیوتن متر بود تولید شده است. البته مدل های قدرتمند از FH16  دارای موتور 6 سیلندر خطی توربو با حجم 16.1 لیتر می باشند.

موتور این سری ها با کد D16G  شناخته می شود و از استاندارد آلایندگی یورو6 بهره مند است.

اما در مورد نسخه های معرفی شده توسط این موتور به شرح زیر می باشد:

  • نسخه اول دارای موتور 540 اسب بخار قدرت و 2650 نیوتن متر گشتاور بود.
  • نسخه دوم دارای موتور 600 اسب بخار قدرت و 2800 نیوتن متر گشتاور بود.
  • در آخر نسخه سوم دارای موتور 700 اسب بخار قدرت و 3150 نیوتن متر گشتاور بود.
  • اما قوی ترین نسخه تولید شده آن دارای 750 اسب بخار قدرت و 3550 نیوتن متر گشتاور بود.

تمامی مدل های نسخه های آخر ولوو از گیربکس های هوشمند استفاده می کردند. اما گیربکس های استفاده شده در هر نسخه دارای تفاوت هایی بود.

در مورد توان حمل بار این کامیون ها باید بگوییم که بسته به نوع گیربکسی که در آن ها استفاده شده است می توانند بین 44، 55 و 60 تن بار حمل کنند. همچنین گیربکس استفاده شده در آن ها این قابلیت را دارد که آپدیت شود.

به طور مثال در صورتی که نرم افزار مخصوص آن را فعال کنید می توانید با کامیون خود بارهایی با وزن 85 تا 180 تن را نیز حمل کنید.

یک گیربکس دستی 14 ساعته برای ولوو FH  قابل انتخاب است که از مکانیزم سیمی استفاده می کند، این گیربکس دارای این توانایی است که برای تمامی نسخه ها میزان مجاز خود را تا 100 تن برساند.

کامیون ولوو FH16

برای آشنایی با قدرت و عملکرد این کاموین ها می توانید ویدیو زیر را تماشا کنید.

اتاق های ولوو

اتاق کامیون ولوو FH و مدل های آن
نمای داخلی ولوو اف هاش

کمپانی ولوو همیشه برای اتاق های FH از سه مدل مختلف استفاده می کرد. رانندگان و یا شرکت های باربری بسته به نیاز خود می توانند اتاق مناسب را انتخاب کنند.

اتاق اولی که برای ساخت کاموین های ولوو استفاده می شود Sleeper Cab نام دارد. این اتاق به صورت طراحی شده است که برای خواب یک نفر کاملا مناسب است. در این اتاق امکانات کامل و تخت برای یک شخص قرار دارد. و دارای ارتفاع 171 سانتی متری می باشد.

اتاق دوم که اتاق میانی حساب می شود به نام Globetrotter Cab شناخته می شود. این اتاق به صورتی ساخته شده است که برای خواب دو نفر مناسب می باشند و از فضای بیشتری تشکیل شده است.

شما می توانید وسایل بیتشری را درون این اتاق قرار دهید و در نتیجه امکانات بیشتری در آن تعبیه می شود. ارتفاع داخلی این اتاق 203 سانتی متر می باشد.

در آخر بزرگ ترین اتاق ولوو به نام Globetrotter XL Cab شناخته می شود و ارتفاع آن 222 سانتی متر می باشد. بنابراین می توانید به این نتیجه برسید که فضای استراحت برای دو سرنشین به صورت کامل مناسب می باشد.

تخت خواب پایینی که در آن قرار دارد در ابعاد 70 در 200 سانتی متر می باشد و در قسمت وسطی آن عرض تخت به 81.5 سانتی متر می باشد.

با توجه به این که این اتاقک دارای حجم بسیار بالایی می باشد بنابراین امکانات بسیاری در آن قرار دارد.

همچنین نکته ای که در خصوص این اتاقک قرار دارد این است که شما می توانید به راحتی سفتی و نرمی تشک را در سه مدل نرم، نیمه سفت و سفت انتخاب نمایید.

تخت خوابی که در بالا قرار دارد نیز از مدل های تاشونده می باشد و دارای 70 سانتی متر عرض و 190 سانتی متر طول می باشد.

تا ابنجا با مدل های مختلف کامیون FH  آشنا شدیم. در ادامه نگاهی به سیر تاریخی آن ها می اندازیم:

سال ۱۹۹۳:

ولوو FH  در سه سایر اتاقی که در بالا اشاره کردیم به بازار معرفی شد. در آن زمان کامیون تولید شده برای اولین بار به سیستم ترمز مدرن ولوو مجهز شده بود.

همچنین در بخش های فرمان در قسمت سمت راست دارای گیربکس اتوماتیک می باشد. نسخه های 16 لیتری نسل اول دارای قدرت 470 و 520 اسب بخار می باشند.

سال ۱۹۹۴:

در این سال برای نخستین بار ولوو FH عنوان کامیون سال را به دست آورد.

سال ۱۹۹۵:

در سال 1995 ولوو برای کامیون های خود از اتاق بزرگ و راحت Globetrottrt XL استفاده کرد.

سال ۱۹۹۶:

برای نخستین بار شرکت ولوو از ایربگ راننده در تولیدات خود استفاده کرد.

سال 1999:

سیستم تعلیق بادی جدید برای سری های جدید ولوو معرفی شد. همچنین در این سال از موتور 12 لیتری با 460 اسب بخار استفاده شد. ولوو همچنین اکسل عقب جدیدی را برای FH طراحی کرد و ترمزهای عقب آن دیسکی شدند.

سال 2000:

کامیون های ولوو اف هاش به عنوان کاموین های برتر جهان شناخته شدند و این عنوان را از آن خود کردند.

سال 2001:

نسل دوم ولوو به بازار جهان معرفی شد که مجهز به گیربکس جدید بود. در طراحی داخلی و خارجی ولوو تغیراتی ایجاد شد. در این سال ولوو موتور هایی را معرفی کرد که به استاندارد های یورو3 مجهز بودند.

سال 2003:

ولوو مدل جدید FH16 را معرفی کرد. در این نسخه از موتور های 610 اسب بخار استفاده می شد.

سال 2005:

نام FH12 به FH تغییر کرد. خریداران این امکان را داشتند که از مدل های استانداری که از الایندگی های یورو3، یورو4 و یورو5 پیروی می کردند استفاده کنند. همچنین در این سال گربکس های ولوو ارتقا پیدا کرد.

سال 2006:

در این سال بود که یورو4 با موتور D16  و قدرت 660 اسب بخار معرفی شد. نسخه های 550 و 580 نیز در همین سال معرفی شد. ولوو از تاخومتر های دیجیتال در محصولات خود استفاده کرد.

سال 2008:

نسل سوم با طراحی های جدید تری معرفی شد. فضاسازی کابین ها، صندلی ها و تلوزیون انجام شد.

سال 2009:

ولوو با قدرت 700 اسب بخار معرفی شد. موتور یورو پنج با امکان 3150 گشتاور معرفی شد.

سال 2011:

ولوو از نسخه 750 اسب بخاری خود رونمایی کرد. در آن سال قوی ترین کاموین در جهان بود.

سال 2013:

در این سال نسل کاملا جدید از FH به بازار آمد. امکانات بسیار جدیدی در سری های ولوو استفاده شده بود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با ولوو FH و مدل های آن آشنا نماییم. به نظر شما کدام یک از کاموین های ولوو بهترین گزینه برای انتخاب هستند؟

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Moein
Moein
1 سال پیش

سلام ادمین عزیز
پس FH 800چی شد
فقط بابت اینه که بازدید از پیج شما بالا بره؟
درست نیست این کارها

هموطن
هموطن
در جواب  Moein
10 ماه پیش

کجا گفته FH800

مشاوره رایگان و ثبت سفارش