4.6
(102)

کارواش ماشین سنگین دارای روش های مختلفی می باشد که در این مقاله از کیان باتری قصد داریم انواع آنها را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در انتها به شما توضیح می دهیم که چگونه می توانید یک کارشناس مخصوص ماشین آلات سنگین راه اندازی کنید و برای انجام این کار به چه وسیله ای احتیاج می باشد. پیشنهاد می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

کارواش ماشین سنگین

کارواش آشنایی با انواع روش های کارواش ماشین سنگین
کارواش ماشین سنگین

ماشین های سنگین اعم از: اتوبوس، کامیون، تریلر و… با توجه به رفت و آمد های بسیاری که در جاده های بیرون شهری دارند و با توجه به اینکه در شرایط آب و هوایی مختلفی قرار می گیرند، کثیفی های بسیاری را جذب می کنند. 

درصورتی که رانندگان خودروها نتوانند به موقع نسبت به تمیز کردن خودرو اقدام کنند، موجب می شوند که به بدنه خودرو آسیب های بسیاری وارد شود و علاوه بر آن ظاهر خودرو بهم ریخته می شود. 

شست و شوی ماشین سنگین به دلیل ابعاد بزرگی که دارد و با توجه به اینکه فضای بیشتری را اشغال می‌ کند دشوارتر است به همین دلیل برای این خودروها باید از کارواش های مخصوص ماشین سنگین استفاده کرد.

روش های مختلف کارواش ماشین سنگین

همانطور که اشاره کردیم روش های مختلفی برای کارواش ماشین سنگین وجود دارد، در این میان سنتی ترین و قدیمی ترین روش که در اکثر شهرها مورد استفاده قرار می گیرد شستشو به وسیله آب فشار شهری یا همان کارواش دستی می باشد.

اما روش های دیگر نیز وجود دارد به طور مثال می‌ توان از پمپ کارواش استفاده کرد، دستگاه های کارواش اتوماتیک و یا از دستگاههای کارواش بخار یا بخار شور های صنعتی.

آخرین روش که به تازگی برای کارواش ماشین سنگین ایجاد شده است استفاده از کارواش اتوماتیک بخار می باشد، در ادامه مطلب تمامی این روش ها را توضیح می دهیم و شما را با مزایا و معایب هر یک از این روش‌ ها آشنا می‌ کنیم تا بتوانید بهترین روش را انتخاب کنید. پس همراه ما باشید.

کارواش فشار آب قوی یا کارواش دستی ماشین سنگین

دستی آشنایی با انواع روش های کارواش ماشین سنگین
کارواش دستی

این روش یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روش هایی است که برای شستشوی ماشین های سنگین استفاده می شود. اما با توجه به ابعاد بزرگی که این خودروها دارند استفاده از این روش خستگی بسیاری را برای شخص کارواش کننده به دنبال دارد.

طریقه شست و شو: روش کار در این مورد به این صورت می باشد که شخص کارواش کننده با استفاده از دست زمینه کار را آماده می کند و پس از آن که تمامی بخش ها و قسمت های خودرو تمیز شد اقدام به خشک کرده را می کند، این روش زمانی به درستی انجام می شود که تجهیزات متنوع و متخصصانی وجود داشته باشند که از تجربه کافی برخوردار باشند.

معایب استفاده از این روش:

  • کیفیت شست و شو در خودروهایی که دارای ابعاد بزرگتری هستند مثل اتوبوس، تریلر و کامیون ها کمی پایین تر می باشد.
  • در این روش آب و مواد شوینده بسیار زیاد مصرف می شود اگر اطلاعات کافی از ترفندها نداشته باشید ممکن است علاوه بر در آب مواد شوینده بسیار را نیز هدر بدهید. 
  • در صورتی که کیفیت شستشو پایین باشد کثیفی همچنان بر روی وسیله نقلیه باقی خواهند ماند و شاهد نارضایتی مشتری خواهید شد.
  • اگر از مواد شوینده نامرغوب استفاده شود ممکن است به رنگ و بدنه ماشین آسیب های بسیاری وارد شود. 
  • در آخر قابل ذکر است که زمان شستشو در این روش بسیار بالا می باشد و وقتی بسیاری از شما می گیرد.

مزایا استفاده از کارواش دستی:‌

  • در این روش آلودگی‌های سنگین به راحتی از بین می رود.
  • میزان خراشیدگی به حداقل می رسد.
  • تجهیزات راه اندازی این روش بسیار آسان و قابل دسترس است.
  • هزینه راه اندازی آن به مراتب کمتر از سایر روش ها می باشد.
  • شستن تمامی قسمت ها به دلیل این که کاربر با تمامی بخش‌های ماشین در تماس است امکان پذیر میباشد.

بخوانید: هزینه و نکات نگهداری از کامیون

کارواش اتوماتیک ماشین سنگین

کارواش ماشین سنگین اتوماتیک آشنایی با انواع روش های کارواش ماشین سنگین
کارواش اتوماتیک

در این روش هیچ گونه دخالت دست انجام نمی شود، یعنی اینکه به طور کلی نیروی انسانی احتیاج نمی باشد تا به صورت مستقیم بر روی روند شست و شو و نظافت درگیر شود و عملیات تنها به کمک دستگاه های اتوماتیک صورت می گیرد.

خود این روش دارای انواع مختلف مشترک هر یک از آنها مزایا و معایب متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند به طور مثال روش هایی مثل دروازه ای، تونلی و کالسکه ای که عملکرد آنها از روی اسمش مشخص است.

نکته‌ ای که وجود دارد این است که دستگاهی که استفاده می شود باید هم اندازه ماشین سنگین باشد تا بتواند این عملیات را به خوبی انجام دهد. همچنین جنس بدنه باید از نکع ضد زنگ باشد تا در مقابل رطوبت و محیط ماشین مقاومت داشته باشد. در روش اتوماتیک برس هایی استفاده می شود که جهت شستشوی بدنه کاربرد دارند.

نازل های مخصوصی وجود دارند که قابلیت تنظیم دارند و می‌توانند برای پخش آب و مواد شوینده روی بدنه ماشین استفاده شوند. هر چه که دستگاه های استفاده شده در این روش جدید تر باشند کیفیت شستشو نیز به همان مقدار بهتر می‌شود.

مزایا استفاده از کارواش اتوماتیک:

  • مهمترین مزایای که در این روش وجود دارد این است که دارای سیستم خشک کننده بزرگی می باشد، که پس از اتمام کار بدنه ماشین را خشک میکند و رطوبت ای باقی نمی ماند.
  • میزان سرعت در این روش بستگی به این دارد که از چه ابعاد دستگاهی استفاده شود.
  • در این روش شستشو بصورت کامل انجام می‌شود زیرا برس‌های قطوری قرار دارند که از نظافت را به درستی انجام می‌دهد و حتی بخش به دور از دسترس را نیز انجام می دهند.
  • برس های استفاده شده از جنس پلی اتیلن میباشد که با توجه به انعطاف بسیار بالایی که دارند می توانند نکات کور و غیر قابل تشخیص را نیز پیدا کنند و شستشو دقیق و کاملی داشته باشند.

معایب استفاده از این روش در این است که نگهداری دستگاه کمی سخت است و هزینه تعمیرات آن بسیار بالا می باشد.

کارواش بخار ماشین سنگین

لخار آشنایی با انواع روش های کارواش ماشین سنگین
کارواش بخار

جدیدترین روش که به تازگی برای ماشین های سبک و سنگین استفاده می‌شود استفاده از دستگاههای کارواش بخار است. 

در کارواش های سنتی شستشوی ماشین به وسیله فشار مستقیم آب انجام می‌ شد اما در این روش معمولاً از فشار بخار خشک یا مرطوب استفاده می‌شود، در این روش میزان مصرف آب در حد بسیار بالایی کاهش پیدا کرده است و کیفیت شستشو بالا رفته و زمان شستشو نیز کاهش پیدا کرده است.

دستگاه‌ های کارواش بخار دارای مدل های مختلفی می باشند مثل دیگ بخار و کارواش بخار ژنراتوری که با هر کدام ویژگی خاصی دارند.

مزایا استفاده از کارواش بخار:

  • از مهمترین وسایل استفاده از این روش می‌توان به جابجایی راحت، راه اندازی آسان، اندازه کم، دارای نشان استاندارد و… اشاره کرد.
  • در این روش احتیاجی به مواد شوینده نمی باشد و بخار به تنهایی این توانایی را دارد که تمام آلودگی ها و کثیفی ها را از بین ببرد.
  • شما این امکان را دارید که تمامی سطوح ماشین را بخارشوی کنید.
  • دستگاه های بخار علاوه بر شستشوی بدنه ماشین می‌توانند داخل شویی، موتور شویی، زیر شویی و همچنین خش گیری بدنه ماشین را نیز انجام دهد و با توجه به اینکه بخار هیچگونه آسیبی به آنها وارد نمی‌ کند مزیت بزرگی به حساب می آید.
  • البته در صورتی که سطح بدنه ماشین بسیار کثیف باشد می توانید از مواد شوینده مخصوص بخار استفاده کرد که در اینصورت به آن ها کارواش نانو بخار می گویند.

 همچنین بخوانید: راهنمای انتخاب و خرید باطری ماشین سنگین

استفاده از کدام روش مناسب می باشد؟

اگر بخواهیم بررسی نماییم که استفاده از کدام روش مناسب می باشد باید به استفاده از دستگاه های بخار اشاره کنیم. 

دلیل انتخاب این روش این می باشد که بخارشویی نه تنها باعث تمیز کردن کثیفی های سطح ماشین می شود بلکه میزان درخشندگی بدن را افزایش میدهد.

استفاده از این روش به این صورت می باشد که در ابتدا باید منبع برق مربع آب را چک نمایید، پس از آن دستگاه را روشن کرده و بین ۳ الی ۵ دقیقه صبر کنید تا بخار آماده شود پس از آن دستگاه آماده می باشد.

چگونه میتوان یک کارواش شست و شو ماشین سنگین راه اندازی کرد؟‌

11 آشنایی با انواع روش های کارواش ماشین سنگین
نمونه ای از کارواش اتوماتیک

همانطور که می دانید راه اندازی کارواش ماشین سنگین دارای سود بسیار زیادی می باشد و اکثر افراد به دنبال این هستند که چگونه می‌تواند یک مهاجم خصوص خودروهای سنگین راه اندازی کند در ادامه ما به شما توضیح می دهیم چگونه می توانید این کار را انجام دهید‌.

خرید تجهیزات

اولین قدمی که لازم است شما در این راه بردارید این است که تجهیزات مناسب را تهیه نمایید، پیشنهاد می‌شود که به سراغ مواد با کیفیت بروید، زیراگر به اندازه کافی سرمایه‌گذاری نکنید نمی‌توانید خدمات با کیفیت به مشتریان خود ارائه دهید و نتیجه ای که انتظار دارید را نخواهید دید.

البته در نظر داشته باشید که کیفیت همیشه به معنای گران بودن نمی باشد، شما باید تحقیقات خود را به درستی انجام دهید تا بتوانید متوجه شوید کدام دستگاه دارای بهترین کیفیت میباشد و تنها به قیمت نگاه نکنید.

رفع موانع و مجوز های اداری

برای اینکه شما بتوانید یک کارواش ماشین سنگین احداث کنید لازم است که مجوزهای لازم را از بخش بهداشت و محیط زیست دریافت کنید و هزینه‌های مربوطه را به دولت پرداخت کنید.

بهتر است در مورد هرگونه جزئیات کوچکی که ممکن است برای شما دردسر ایجاد کند فکر کنید، بنابراین از قبل به صورت کامل برنامه ریزی داشته باشید. کد های محلی، پروانه‌ها، مجوزهای تجاری و هرگونه کارهای اداری که لازم است انجام دهید را بررسی و تحقیق کنید.

تعمیر و نگهداری

برای اینکه بتوانید خدمات با کیفیت را به مشتریان خود ارائه دهید لازم است همواره اطمینان حاصل کنید که ابزار و تجهیزات کارواش شما کاملاً سالم می باشد.

باید در نظر داشته باشید که ممکن است زمانی که شما اصلا انتظار ندارید قطعات شما خراب شود، بنابراین باید با نگهداری مناسب و مرتب از آنها این شرایط را فراهم کنید که چنین اتفاقات ناگهانی رخ ندهد.

به همین علت زمانی که اقدام به خرید قطعات میکنید باید به دنبال یک تأمین‌ کننده باشید که در صورت نیاز بازرسی های معمول و تعمیرات سفارشی را انجام دهید.

کم کردن هزینه بهره وری

اگر بخواهیم واقع‌ بینانه به این موضوع نگاه کنیم، هدف شما از احداث کارواش خودروهای سنگین این می باشد که بیشترین سود را در ازای کمترین هزینه به دست آورید. بنابراین باید هزینه هایی مثل ابزار و تجهیزات، آب و برق،استخدام کارکنان و موارد این چهره را بررسی کنید باید به دنبال این باشید که چگونه می توانید با انجام کمترین هزینه بیشترین بهره وری را داشته باشید.

بررسی بازار

قبل از انجام هر گونه کاری شما باید نیازهای بازار را در نظر داشته باشید بهترین کار این است که یک موقعیت مکانی بسیار مهم را پیدا کنید یک مکانی را پیدا کنید که از نظر جمعیت ترافیک سهولت دسترسی رقابت و اندازه کاملا مناسب باشد و به صورت کلی شما برای ایجاد یک کارواش ماشین سنگین به یک تا دو هکتار زمین نیاز دارید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با کارواش ماشین سنگین آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش