4.7
(304)

ما در این نوشته راجع به روش نگهداری از خودروهای هیبریدی صحبت خواهیم کد. با حضور نسبتا پررنگ خودروهای هیبریدی در بازار کشورمان، بد نیست در مورد نگهداری آنها هم اطلاعاتی داشته باشیم.

در سال‌های اخیر روز به روز بر محبوبیت خودروهای الکتریکی و هیبریدی افزوده شده و به یکی از انتخاب‌های اصلی مردم در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. خودروهای هیبریدی متنوعی هم در بازار کشورمان وجود دارد.

تکنولوژی خودروهای هیبریدی کمی متفاوت است و تعمیر و نگهداری از آن توجه ویژه‌ای می‌خواهد. در این مقاله نگاهی به اصلی‌ترین نکات در مورد نگهداری از خودروهای هیبریدی خواهیم داشت.

Prius plug in Hybrid نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی
نحوه صحیح نگهداری از خودروهای هیبریدی

نکاتی درباره نحوه صحیح نگهداری از خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی از دو یا چند منبع انرژی، جهت حرکت استفاده می‌کنند. خودروهای دارای موتور درونسوز به وسیله بنزین شروع به حرکت می‌کند، اما خودروی برقی یا الکتریکی، انرژی مورد نیاز خود را از باتری‌هایی با ولتاژ بالا تامین می‌کنند. سوخت مورد نیاز خودروهای هیبریدی از دو طریق بنزین و باتری تامین می‌شود.

با سهمیه بندی بنزین این روزها استقبال از خودروهای هیبریدی و گاز سوز در بازار افزایش داشته و علاوه بر افزایش قیمت آنها در بازار خرید و فروش بهتری را نیز این روزها تجربه می کنددرخودروهای معمول با موتور درون سوز بنزینی، انرژی موردنیاز برای حرکت خودرو، توسط سوختن بنزین در موتور بنزینی تأمین می شود.

در خودروهای برقی، نیروی برق ایجاد شده به کمک مجموعه ای از باتری ها، موتور الکتریکی را فعال کرده و نیروی رانشی موتور را به چرخ ها منتقل می کنند اما خودروهای هیبریدی مجهز به هر دو نوع موتور های ذکر شده هستند و درواقع بیش از یک نوع پیشرانه برای حرکت و کاردارند.

به طور کلی کلمه هیبرید (Hybrid)، به معنای مرکب یا ترکیب دو عنصر متفاوت است. گاهی خودروهای هیبریدی با خودروهای برقی اشتباه گرفته می شوند؛ در خودروهای هیبریدی دو موتور بنزینی (یا دیزل) و الکتریکی مکمل یکدیگرند. این در صورتی است که خودروهای برقی فقط موتور الکتریکی دارند.

در خودروهای هیبریدی، موتور بنزینی معمولاً کوچک تر است. کوچک بودن موتور بنزینی به این معنی است که سوخت کمتری مصرف می کنند، سبک تر هستند و فقط برای حالت شتاب گرفتن و بالا رفتن از سربالایی به کمک موتور برقی خودروی هیبریدی می آیند. این در صورتی است که موتورهای حجیم تر، سیلندرهای بزرگ تر دارند و درنتیجه باعث ایجاد وزن بیشتر و لذا مصرف سوخت بالاتر می شود.

اما تعمیر و نگه داری خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی چه تفاوتی دارد؟ مالک خودروی هیبریدی باید به چه نکاتی هنگام انجام سرویس ها و تعمیرات توجه داشته باشد؟ در ادامه مطلب، با ما همراه باشید تا به این دو پرسش و سوالات دیگر در مورد تعمیر و نگه داری خودروهای هیبریدی پاسخ دهیم و نکاتی را پیرامون این مساله برای شما بازگو کنیم.

هزینه تعمیر و نگهداری خودرو های هیبریدی

Mild Hybrid نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی
تعمیر و نگهداری خودرو های هیبرید

بسیاری از مردم، تصور اشتباهی درخصوص خودروهای هیبریدی دارند و فکر می کنند انجام عملیات تعمیر و نگه داری خودروهای هیبریدی، بسیار هزینه بر است. باید به این نکته توجه داشت که خودروهای هیبریدی، پیچیده هستند؛ اما این پیچیدگی، به دلیل استفاده از فناوری سطح بالا به وجود آمده است. پیشرفت فناوری، موجب راحت ترشدن زندگی انسان ها می شود نه سخت ترشدن آن.

استفاده از یک موتور الکتریکی در کنار موتور احتراق داخلی، سبب شده است تا فشار کمتری به موتور احتراق داخلی وارد شود و کارکرد پیشرانه درون سوز کاهش یابد؛ به همین دلیل، استهلاک موتورهای درون سوز در خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای معمولی کمتر است؛

علاوه برآن، قطعات الکتریکی نیازی به روان کار ندارند؛ از این رو، لوازم مصرفی کمتری را برای سرویس خودروی هیبریدی نیاز دارید. در یک مقایسه کلی باید گفت که هزینه سرویس خودروهای هیبریدی به دلیل فناوری بالای به کاررفته در ساخت آن ها است؛ درحالی که هزینه سرویس خودروهای درون سوز به دلیل تعدد دفعات سرویس و لوازم مصرفی، ایجاد می شود.

بیشتر بدانید: مزایا و معایب خودروهای هیبریدی

نیاز به تعویض روغن خودروهای هیبریدی در فواصل طولانی تر

در خودروهای هیبریدی، از موتور احتراق داخلی کمتر استفاده می شود؛ به همین دلیل، پیشرانه در بازه های زمانی طولانی تری نیاز به تعویض روغن پیدا می کند؛ بنابراین، فواصل تعویض روغن موتور برای خودروهای هیبریدی، طولانی تر از خودروهای معمولی است. برای این که بدانید اتومبیل هیبریدی شما دقیقا در چه فاصله ای نیاز به تعویض روغن دارد، دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید.

عمر طولانی تر لنت ترمز خودروهای هیبریدی

اکثر خودروهای هیبریدی، به سیستم بازیابی انرژی ترمز مجهز هستند که موجب می شود خودرو در مدت طولانی تر و با شدت کمتر ترمز بگیرد. استفاده از این سیستم در خودروهای هیبریدی، سبب می شود تا فشار کمتری به لنت ها وارد شود و از این رو، خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای معمولی، نیاز کمتری به تعویض لنت ترمز پیدا می کنند؛ البته این مساله در حالتی اتفاق می افتد که راننده سبک آرامی در رانندگی داشته باشد و سیستم بازیابی انرژی ترمز را فعال کرده باشد.

کلیدی بودن سلامت سیستم خنک کننده برای خودروهای هیبریدی

وجود باتری های بزرگی که به صورت دائمی شارژ و دشارژ می شوند، سیستم بازیابی ترمز و مبدل نیروی الکتریکی، حجم بی سابقه ای از گرما را در خودروهای هیبریدی تولید می کند که در اتومبیل های معمولی مشاهده نمی شود.

به همین دلیل در خودروهای هیبریدی، فشار بیشتری بر سیستم های خنک کننده وارد می شود و باید سیستم های خنک کننده موتور و باطری، فیلتر هوا و اتصالات و شلنگ های سیستم خنک کننده در فواصل زمانی کوتاه مدت موردبازدید قرار گیرند و سرویس های دوره ای آن ها به دقت انجام شود.

نگهداری خودرو هیبریدی نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی
روش های نگهداری از ماشین های هیبریدی

چک کردن مداوم باتری‌ها

چک کردن مداوم باتری‌ هیبریدی و دقت در حفظ و نگهداری از آن‌ها از مهم‌ترین نکات نگهداری از از خودروهای هیبریدی است و باید توجه زیادی در حفظ و نگهداری آن‌ها صورت بگیرد و همیشه در صدر بررسی‌ها باشد. چون خودروهای هیبریدی به طور مداوم با نیروی الکتریکی سر و کار دارند و و هر گونه اختلال در عملکرد آن‌ها، عملکرد کل خودرو را تحت تاثیر قرار خواهد داد. (سعی کنید شارژ باتری را بین محدوده 20 تا 80 درصد نگه دارید)

در روزهای سرد بیشتر به آن توجه نمایید چراکه هم شارژ شدن باتری و هم تامین انرژی موتور توسط باتری نیز در روزهای سرد با دشواری‌هایی همراه هست لذا در روزهای سرد، به خودرو اندکی زمان دهید تا باتری‌هایش را گرم کند تا عملکرد مناسبی را از خود نشان دهد.

خودرو هیبریدی نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی
شارژ و نگهداری خودروهای هیبریدی

در وضعیت باطری اتومبیل خود رانندگی کنید. اکثر خودروهای هیبریدی بین 16 تا 55 کیلومتر به طور انحصاری بر روی باطری الکتریکی قبل نیاز به انتقال به موتور بنزینی، مجاز هستند. سعی کنید در فواصل کوتاه رانندگی کنید تا استفاده از هیبرید خود را به حداکثر برسانید.

البته اکثر خودروهای هیبریدی با ضمانت باتری از سمت تولیدکننده به دست مشتری می رسند و در صورت وجود مشکل، پکیج باتری ها تعویض خواهد شد. تنها نکته ای که درخصوص باتری خودروهای هیبریدی وجود دارد، اطمینان حاصل کردن از سالم بودن اتصالات الکتریکی خودرو است تا سلامت باتری حفظ شود.

عمر و قیمت باتری خودرو هیبریدی

کنترل مرتب موتور

همیشه موتورها را کنترل کنید و در صورت مشاهده هر گونه اشکال یا مورد مشکوک در آن به مراکز معتبر مراجعه نمایید. روغن موتور را هم فراموش نکنید و در زمان‌های مناسب اقدام به تعویض آن‌ها نمایید زیرا این کار همیشه مورد نیاز موتورهای درون‌سوز است و تعویض نکردن آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرویتان شود.

(البته نقش موتور درون سوز در این خودروها کمتر بوده لذا سرعت فرسودگی و پیری موتورها نسبت به خودروهای معمولی کمتر است. همچنین نیاز به تعویض روغن موتور کمتر از پیشرانه‌های معمولی بوده و دوره‌های طولانی‌تری را شامل می‌شود)نکاتی درباره نگهداری از خودروهای هیبریدی

به تعمیرکار متخصص و ماهر مراجعه نمایید

تعمیر خودرو هیبرید نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی
هزینه نگهداری از خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی به سیستم های سیم کشی نوینی مجهز هستند که بسیار پیچیده تر از خودروهای معمولی است و ممکن است سیم هایی را داخل یک خودروی هیبریدی مشاهده کنید که نمونه مشابه آن، در خودروی درون سوز وجود ندارد. ازاین رو، برای انجام تعمیر و نگه داری خودروهای هیبریدی، باید به شخصی مراجعه کنید که به اصول فنی و تکنیکی این خودروها آشنا باشد.

خودروهای هیبریدی معمولا با ولتاژ بالای الکتریسیته کار می کنند؛ از این رو، باید مکانیک به اندازه کافی تبحر داشته باشد تا دچار برق گرفتگی نشود. پیش از انجام سرویس های مربوط به خودروهای هیبریدی، مطمئن شوید مکانیک می داند که چه کاری انجام می دهد و علاوه برآن، ابزار مناسب را در اختیار دارد.

از روغن موتور با ویسکوزیته مناسب استفاده نمایید

توصیه می‌شود برای خودروهای هیبریدی از روغن سبک وزن استفاده کنید. برخی روغن‌ها برای استفاده در خودروهای هیبریدی ساخته شده‌اند که علاوه بر روغن کاری مناسب، مصرف سوخت را هم مدیریت می‌کنند.

روغن مورداستفاده برای اکثر آن ها، از درجه گرانروی 0W-20 پیروی می کند. در مقایسه، نسخه های درون سوز به طور معمول از روغنی با درجه گران روی 0W-30 استفاده می کنند. باید توجه داشت که هنگام انجام تعویض روغن اتومبیل های هیبریدی، روغن موتور با درجه گران روی مناسب و کارآمد برای اتومبیل خود را استفاده کنید.

استفاده از رینگ و لاستیک مناسب برای اتومبیل هیبریدی

خودروهای هیبریدی، مجهز به رینگ های مخصوصی هستند که تاثیر قابل توجهی را بر کارایی خودرو و سیستم بازیابی انرژی ترمز دارند؛ به همین دلیل، باید از رینگ های مناسبی برای خودروهای هیبریدی استفاده کنید و تا حد امکان، رینگ استاندارد را تعویض نکنید.

علاوه برآن، استفاده از لاستیک با فشار هوای تنظیم شده برای خودروهای هیبریدی، اهمیتی دوچندان دارد. خودروهای هیبریدی مقاومت غلتکی کمتری نسبت به خودروهای معمولی دارند؛ از این رو، باید برای خودروهای هیبریدی از تایری استفاده کرد که توسط شرکت سازنده توصیه شده است.

تعویض به موقع قطعات

راننده به محض سوختن چراغ‌ها متوجه می‌شود و سوختگی چراغ امری عادی و طبیعی می‌باشد و در عین حال هزینه زیادی را نیز به راننده تحمیل نمی‌کند. رانندگی با چراغ سوخته می‌تواند دید شما را با مشکل مواجه سازد و خطر تصادف را برای شما به وجود آورد که این آسیب به مراتب خطرناک‌تر از تعویض قطعه می‌باشد.

برنامه منظم نگهداری

سرویس‌های دوره‌ای را فراموش نکنید و همیشه آن را به مراکز اصلی ارائه ببرید تا بعداً مشکلاتی گریبان‌ گیرتان نشود. سیستم خنک‌کاری خودرو نیز همیشه کنترل کنید زیرا این خودروها دارای سیستم ترمزی بازیاب انرژی هستند که از انرژی چرخشی هنگام ترمزگیری جهت شارژ باتری‌ها استفاده می‌کند و همین باعث می‌شود تا گرمایی بالایی را تولید نماید، در نتیجه عملکرد این سیستم بسیار حائز اهمیت است و باید دقت زیادی در نگهداری از آن‌ها صورت گیرد.

رانندگی درست و موثر برای نگهداری از ماشین هیبریدی

رنندگی خودرو هیبرید نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی
رانندگی اصولی با خودروهای هیبریدی

اکثر رانندگان خودروهای هیبریدی میگویند که برای استفاده حداکثری از امکان هیبرید خودرو باید رانندگی درست را دوباره یاد بگیریم. در حالی که تماشای عقربه های کنترل سرعت و استفاده از کروز کنترل در رانندگی اتومبیلهای معمولی کار مهمی نیست، اما اینها جنبه های حیاتی رانندگی خودروهای هیبریدی است.

  • در صورت وجود هر از چند گاهی نگاهی به میزان مصرف سوخت بر روی صفحه نمایش داشبورد داشته باشید. این صفحه نمایش به طور مرتب و لحظه ای میزان بهره وری از سوخت را به شما نمایش میدهد. از سبکهای رانندگی ای استفاده کنید که در منظم شدن رانندگی شما موثر است.
  • از ترمزها استفاده کنید. هیبریدها از یک تکنولوژی موسوم به ترمز احیا کننده (regenerative braking ) بهره میبرند. این به این معنی است که انرژی تولید شده توسط ترمزها که به عنوان گرما درخودروهای معمولی هدر میرود برای شارژ باتری هیبریدی خود  استفاده می‌شود، حتی با آرام فشار دادن پدال ترمز برای کاهش سرعت.
  • خیلی زود ترمز نکنید.  به اندازه کافی فاصله و فضا برای ترمز موثر به خود بدهید.

سرعت خود را پایین نگه دارید.

بازده سوخت خودروی هیبریدی زمانی کاهش خواهد یافت که شما با سرعتی بیش از 55 مایل یا 88 کیلومتر رانندگی کنید. اگر شما با ست کردن کروز کنترل روی سرعت 110 کیلومتر در ساعت رانندگی میکنید، سعی کنید در سراشیبی آن را خاموش کنید. سعی کنید در بزرگراهها با سرعتی حدود 100 کیلومتر در ساعت رانندگی کنید.

  • از آهسته رانندگی کردن نترسید و بگذارید تا بقیه راننده ها شما را ببینند.
  • از شتاب متوسط استفاده کنید. شتاب گیری زیاد باعث خواهد شده که هم موتور بنزین و هم موتور الکتریکی با هم کار کنند. زمانی که از یک تپه بالا میروید سعی کنید سرعت متعادل با شیب را پیدا کنید که نه بیش از حد آهسته و نه خیلی زیاد باشد با این کار حرکت در هر دو جهت باعث کاهش بازده شما و کاهش مصرف سوخت شود.

استفاده از کروز کنترل

با فعال کردن کروزکنترل، در این صورت احتمال کمتری وجود دارد که سرعت خود را با سرعت افزایش دهید. این باعث میشود که موتور بنزینی که برای شتاب بالا درگیر میشود کنار گذاشته شود، تنظیم سرعت کروز کنترل به این بستگی دارد که شما در بزرگراه یا در خیابان در حال رانندگی هستید.

  • اگر کروز کنترل ندارید سرعت خود را ثابت نگه دارید. ثابت نگه نداشتن سرعت باعث کاهش جایگزینی انرژی و موجب هدر رفتن آن میشود. سرعت ثابت بیشترین انرژی برای خودروی هیبریدی شماست.
Hybrid Cars نکات نگهداری از خودروهای هیبریدی
نکات نگهداری خودرو های هیبریدی

خلاصه مطلب

بهترین راه برای اطمینان از سلامت همیشگی خودرو، تدوین یک برنامه جامع و دقیق برای انجام امور مرتبط با تعمیر و نگه‌داری آن است. باید به این نکته توجه داشت که خودروهای هیبریدی برقی – بنزینی نسبت به خودروهای معمولی، پیچیده‌تر هستند و نگه‌داری از آن‌ها به دقت بیشتری نیاز دارد؛

بنابراین، لازم است که به علایم هشداردهنده خودرو و خطاهای سیستم کنترل‌کننده توجه کنید، ترمزها را در فواصل معین موردبررسی قرار دهید، مشکلات احتمالی اتومبیل خود را بشناسید و اطلاعات کاملی درخصوص نحوه عملکرد خودروهای هیبریدی داشته باشید.

از سوی دیگر، انجام خدمات تعمیر و نگه‌داری خودروهای هیبریدی، به‌راحتی در کشورمان امکان‌پذیر نیست و مراکز محدودی توانایی انجام خدمات تعمیر و نگه‌داری این خودروها را دارند؛ بنابراین، اگر مالک یک خودروی هیبریدی هستید، به دنبال مراکز معتبری برای انجام خدمات تعمیر و نگه‌داری اتومبیل خود باشید تا از خسارات احتمالی آینده جلوگیری به عمل آید. تردیدی نیست که خودروهای هیبریدی و الکتریکی، آینده صنعت خودرو را تشکیل می‌دهند و دیر یا زود، شاهد همه‌گیرشدن آن‌ها در کشورمان نیز خواهیم بود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش