4
(211)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی لیفان x50 و مزایا و معایب آن می پردازیم. لیفان x50 یک خودروی کراس اور چینی است که توسط شرکت کرمان موتور در ایران مونتاژ می‌شود. البته خودروی لیفان x50 در ردیف کراس اورهای کوچک جثه قرار می‌گیرد.

بنابراین نباید از این خودرو در حد یک خودروی شاسی بلند کامل و تمام و عیار انتظار داشت. در واقع این خودرو قرار است با محصولاتی نظیر چانگان CS35 رقابت داشته باشد.

لیفان X50 نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات
نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

معرفی و بررسی لیفان x50

1498849316971 نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

همزمان با افزایش فروش دو سگمنت کراس‌اوور و شاسی‌بلند در بازار ایران و جهان، بسیاری از مشتریان در کشورهای در حال توسعه که قدرت خرید کمتری داشتند، تمایل به خرید هاچ‌بک کراس‌ها پیدا کردند. نتیجه این تمایل گسترده نیز عرضه خودروهای مختلف در سگمنت هاچ‌بک کراس از سوی تولیدکنندگان مختلف بود.

لیفان X50 خودرویی کوچکتر و شهری‌تر نسبت به لیفان X60 بود که در فاصله سال‌های 1394 تا 1397 توسط کرمان موتور به تولید رسید. این خودرو ورود مناسبی به بازار داشت و تاحدودی در ابتدای حضور موفق به جلب نظرها شد اما در ادامه و با ورود رقبای متعدد، ادامه مسیر برای لیفان X50 سخت‌تر شد تا جایی‌که کرمان موتور تصمیم گرفت تولید این محصول و سایر خودروهای لیفان را متوقف کند.

فیلم تست و بررسی لیفان ایکس 50

ویدئوی زیر از خودروبانک به بررسی خودروی لیفان x50 پرداخته است که به خریداران این خودرو کمک زیادی می کند.

بررسی تخصصی مشخصات فنی Lifan x50

خودروی لیفان x50 تا پیش از این در قالب دو مدل دنده دستی و دنده اتوماتیک در کشور ما مونتاژ می‌شد. اما در حال حاضر دیگر خبری از ساخت مدل دنده دستی این خودرو نیست و تنها مدل دنده اتوماتیک مونتاژ می‌شود. در مجموع این خودرو به کمک ظاهر به روز و خصلت کراس اور خود توانسته است در کشور ما مورد توجه قرار بگیرد.

مشخصات فنی موتور لیفان x50 اتومات

1498849338694 نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

کرمان موتور لیفان ایکس 50 را با یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با 102 اسب بخار نیرو و 133 نیوتن متر گشتاور مجهز کرده است که از تکنولوژی VVT یا همان زمان بندی متغیر سوپاپ‌ها بهره می‌برد. این خروجی‌ها را یک گیربکس 5 دنده دستی یا یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلوی خودرو ارسال می‌کنند.

موتور لیفان ایکس 50 که از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می‌برد، همچنین طبق کاتالوگ این خودرو، لیفان ایکس 50 در مدل CVT حداکثر سرعتی معادل 160 کیلومتر بر ساعت دارد و این عدد در مدل دستی به 170 کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.

بررسی مصرف سوخت لیفان x50

لیفان X50 با جعبه دنده دستی از مصرفی سوختی برابر با 6.3 لیتر در صد کیلومتر و با جعبه دنده اتوماتیک 6.5 لیتر در صد کیلومتر برخودار خواهد بود. همچنین ظرفیت باک آن معادل 42 لیتر است.

جدول مشخصات فنی لیفان X50

نام خودرولیفان X50
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)2015
موتور4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور1498 سی سی
تنفس موتورتنفس طبیعی
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت102 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور133 نیوتن متر در 3500 دور در دقیقه
جعبه دندهCVT یا 5 سرعته دستی
حداکثر سرعت160 کیلومتر در ساعت
وزن1175 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)4100 طول – 1722 عرض – 1540 ارتفاع
فاصله بین دو محور2550 میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی6.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک42 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 5

باتری لیفان ایکس 50 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های لیفان x50

lifan2 نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

امکانات رفاهی لیفان X50 به نسبت رقبایش در بازار ایران خوب و معقول است. این خودروی چینی دارای امکانات رفاهی زیر می باشد:

  1. سیستم های فرمان و هدایت: هیدرولیک برقی
  2. سیستم اینه و شیشه ها: آینه های جانبی برقی و گرم کن
  3. سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیا: قابلیت پخش MP3 با ورودی USB – مجهز به ۸ بلندگو
  4. سیستم صندلی: صندلی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت و سرنشین در ۴ جهت
  5. سیستم تهویه مطبوع: دستی
  6. سیستم روشنایی: تنظیم برقی ارتفاع نور، چراغ های جلو و DRL
  7. سایر امکانات: صندلی چرمی، سنسور دنده عقب و ایزوفیکس

 دانلود دفترچه راهنمای لیفان x50

    بررسی طراحی ظاهری لیفان x50

    carTechSpec 636033185158178026 thumb 450 نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    لیفان ایکس ۵۰، با داشتن ابعادی برابر با ۴۱۰۰ میلی متر طول، ۱۷۲۲ میلی متر عرض، ۱۵۴۰ میلی متر ارتفاع و همچنین طول بین دو محوری معادل ۲۵۵۰ میلی متر، به ادعای کرمان موتور یک کراس اور ساب کامپکت است و در مجموعه مدل‌های این شرکت، در یک رده پایین‌تر از لیفان ایکس ۶۰ قرار گرفته است.

    طراحی بیرونی لیفان ایکس 50

    ifanx50 نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    قسمت جلوی خودرو یک جلو پنجره کرمی به زیبایی تعیبه شده است.در زیر این جلو پنچره یک دریچه هوای ذوذنقه ای شکل بزرگ قراردارد که تا حدودی از خودروهای شاسی بلند کره ای کپی برداری شده است.

    چرغهای جلو خودور در نوع خود خاص و منحصر به فرد می باشد و برعکس همه خودروهای چینی از خودروی دیگری کپی نشده است اما عقب این خودرو بیننده را به یاد اسپورتیج و یا آلفارومئو خواهد انداخت. بطور کل طراحی خارجی خودور نمره قبولی گرفته و زیبای خاصی دارد.

    طراحی داخل لیفان X50

    Lifan X50 panel نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    طراحی فضای داخلی تا حدود زیبا و در سطح یک خودرو چینی می باشد.این خودرو مجهز به سیستم کی لس(KEY LESS) می باشد. همچنین دارای یک مونیتور تمام لمسی بوده که به سیستم ناوبری مجهز می باشد.

    سیتسم تهویه مطبوع بصورت تمام اتوماتک بوده که بصورت زیبای طراحی شده است.ادوات تنظیم سیستم صوتی و بلوتوث بر روی فرمان تعبیه شده که براحتی در دسترس راننده می باشد.

    مزایا و معایب لیفان X50

    lifan x50  15  نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    لیفان X50 یک هاچبک خانوادگی شبه کراس اوور است که از نقاط قوتی همچون: طراحی ظاهری خوشایند و اسپرت، فضای داخلی معقول، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش گسترده کرمان موتور سود می‌برد.

    از طرف دیگر آپشن‌های رفاهی ایمنی آن بسیار محدود است و همین مورد سبب می‌شود تا برخی مشتریان در کنار عملکرد فنی نه چندان مهیج این خودرو به سراغ رقیبانی نظیر ام وی ام ایکس 22 و یا رنو ساندرو (به دلیل کیفیت و توان فنی بهتر) بروند و بازار خرید و فروش آن را نسبت به رقبا کمی از تب و تاب بیاندازند. البته ایکس پنجاه هنوز هم از رونق قابل قبولی در بازار خود سود می‌برد.

    مزایای لیفان ایکس 50

    1515750726170 نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    • فضاي جادار کابين

    هاچ‌بک کراس‌ها در حقيقت همان هاچ‌بک با اندکي افزايش ارتفاع و مقاديري پلاستيک اضافه هستند و هيچ‌گونه تفاوت فني با هاچ‌بک معمولي ندارند. بنابراين تخصيص مناسب فضا و استفاده از تمامي فاصله بين دومحور نکته‌اي ضروري هنگام طراحي اين خودروها براي خودروسازان است. خوشبختانه ليفان از اين آزمون سربلند بيرون آمده تا فضاي جادار کابين يکي از مزايا ليفان X50 محسوب شود.

    فضاي کابين ليفان X50 براي چهار سرنشين فضاي کافي ارائه مي دهد و محفظه بار نيز براي سفرهاي کوتاه مدت کافي به نظر مي‌رسد. حتي در جاي جاي کابين قسمت‌هايي وجود دارند که از آن‌ها مي‌توان براي قرار دادن اشيا استفاده کرد.

    • طراحي بروز

    خودروهاي چيني معمولا به کپي‌برداري از محصولات روز دنيا متهم مي‌شوند اما اين کپي برداري هميشه نکته منفي محسوب نمي‌شود، چرا که در بازاري همچون بازار خودرو ايران که خريد خودروهاي وارداتي براي اکثر مصرف‌کنندگان امکان پذير نيست، خريد نسخه مشابه چيني راهکار مناسبي به نظر مي‌رسد.

    اين مورد يکي از مزايا ليفان X50 نيز قلمداد مي‌شود، چرا که ظاهر اين خودرو ترکيبي از محصولات اوپل در جلو و آلفارومئو جوليتا در عقب است و به خوبي مي‌تواند نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کند. ارائه چنين طرحي در بازاري اشباع شده از چيني‌هاي ناهمگون و ناقص، يک وجه تمايز به نظر مي‌رسد.

    • امکانات قابل قبول

    بهره مندی از امکانات رفاهی رنگارنگ همواره جزو نقاط قوت خودروهای چینی قرار دارد. Lifan X50 نیز از این قاعده مستثنی نیست و باوجود آن که یک خودروی اقتصادی بوده و کوچک ترین عضو در سبد محصولات لیفان محسوب می شود، بازهم از تجهیزات مناسبی بهره می برد و می تواند نظر مثبت خریداران را جلب کند.

    ازجمله امکانات لیفان X50 می توان به مواردی همچون سانروف، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کامپیوتر سفری، صندلی چرمی، رینگ آلومینیومی، دیلایت، سنسور دنده عقب، تنظیم الکترونیکی ارتفاع چراغ های جلو، ایزوفیکس، سیستم صوتی با خروجی AUX و USB، 4 اسپیکر و کنترل سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد.

      ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

    معایب لیفان X50

    %name نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    • موتور ضعیف و شتاب نه چندان خوب

    همان طور که در بخش معرفی خودرو به آن اشاره کردیم، لیفان ایکس 50 به یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ 1.5 لیتری با 102 اسب بخار نیرو و 133 نیوتن متر گشتاور مجهز شده است که با توجه به وزن حدوداً 1200 کیلوگرمی این خودرو، بدون شک برای این خودرو مناسب نیست.

    از خودرویی در رده قیمتی بالای 60 میلیون تومان انتظار بسیار بیشتری می‌رود. به دلیل همین موتور ضعیف و وزن بالای خودرو و همچنین گیربکس CVT استفاده شده، شتاب صفر تا صد این خودرو بسیار کند بود و حول و حوش 13 ثانیه می‌باشد، البته ناگفته نماند عملکرد موتور این خودرو برای حرکت در مسیرهای معمولی و تخت قابل قبول است.

    • سیستم تعلیق نسبتاً ضعیف

    یکی از مواردی که در کیفیت سواری و آسایش سرنشین و راننده بسیار تأثیر می‌گذارد، سیستم تعلیق یک خودرو است. لیفان ایکس 50 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب، از سیستم تعلیق نیمه مستقل بازویی استفاده می‌کند.

    در مورد سواری و سیستم تعلیق لیفان ایکس 50 نظرات مالکان متفاوت است و برخی از آن راضی هستند و برخی دیگر، به آن می‌تازند. تجربه سواری نگارنده این مطلب که تجربه تست برخی مدل‌های هم رده دیگر این خودرو مانند ساندرو استپ وی را هم داشته، بیشتر موافق گروه اول مالکان است. روی دست اندازها سیستم تعلیق به خوبی نمی‌تواند ضربه‌ها را همیشه جذب کند و همین موضوع، می‌تواند در جاده‌های پر دست انداز و خاکی بسیار آزار دهنده باشد.

    x50 3 1 نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    • افت قیمت و بازار دست دوم نه چندان خوب

    یکی از مشکلاتی که خیلی از خودروهای چینی در بازار ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افت قیمت بسیار زیاد این خودروها و بازار دست دوم بدی است که دارند. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تند تند خودرو عوض می‌کنند، خرید لیفان ایکس 50 به شما توصیه نمی‌شود.

    • مشکل گیربکس CVT لیفان x50

    استفاده از گیربکس CVT شاید به جای گیربکس‌های جدید اتومات برای خودروسازها هزینه کم‌تری داشته باشد، ولی دود این تصمیم کمپانی‌ها فقط به چشم مصرف کننده می‌رسد، این موضوع زمانی که بحث یک خودروی چینی هم مطرح باشد بسیار بغرنج‌تر خواهد شد.

    فقط کافی است به موتور ضعیف و شتاب کم این خودرو، گیربکس CVT را هم اضافه کنید و نتیجه گیری پای خودتان! البته ممکن است کسانی باشند که سبک رانندگی خودشان با این خودرو به خوبی هماهنگی داشته باشد و از نظر آن‌ها، این موضوع هیچ گونه ایرادی برای لیفان ایکس 50 نخواهد بود. ما سعی داریم در مطالب مشاوره خرید همه این دیدگاه‌ها را مد نظر داشته باشیم.

    • خدمات پس از فروش محدود

    یکی از مشکلاتی که البته به خودرو مربوط نیست و کرمان موتور در این بخش خوب عمل نکرده، تعداد کم نمایندگی‌های این خودرو در مقایسه با به عنوان مثال پژو 207 یا رنو ساندرو است. به همین دلیل و به علت فروش نسبتاً بالای این خودرو، گاهی ممکن است برای دریافت خدمات از نمایندگی‌های کرمان موتور دچار برخی دردسرها شوید. خدمات پس از فروش این خودرو هم نسبتاً خوب بوده و در مقایسه با نمایندگی‌های پارس خودرو و ایران خودرو، مشتری رفتار بسیار بهتری از سوی کارکنان می‌بیند.

    • نبود برخی آپشن ها

    خودرویی با این بازه قیمتی، مشتری انتظار دارد تا برخی آپشن ها حتماً در آن ارائه شده باشند و در واقع، برخی تجهیزات و امکانات وجود دارند که برای این رده قیمتی، جزو بدیهیات محسوب می‌شوند.

    از جمله مهم‌ترین و شاخص‌ترین این آپشن ها که در ایکس 50 خبری از آن نیست کروز کنترل است که در رقبای هم قیمت آن مانند پژو 207 از این آپشن بهره می‌برند.
    • باک کم ظرفیت

    همان طور که در معرفی خودرو گفتیم، لیفان ایکس 50 به یک باک با ظرفیت 42 لیتر مجهز شده است و در کاتالوگ آن، مصرف سوخت ترکیبی را کمپانی 6.5 لیتر اعلام کرده که قطعاً واقعی نیست. مالکان زیادی گفته‌اند که در حالت ترکیبی مصرف سوخت این خودرو تقریباً حول و حوش 9 لیتر است که با توجه به ظرفیت اندک باک، موجب می‌شود تا سریع‌تر از خودروهای دیگر به پمپ بنزین مراجعه کنند.

    وضعیت ایمنی لیفان ایکس 50

    maxresdefault نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    شاسی این خودرو توسط کمپانی معروف بریتانیایی MIRA طرحی شده که باعث گردیده  پایداری و مقاومت شاسی این خودرو در بهترین وضعیت ممکنه  باشد.بدنه این خودرو بسیار سبک وزن با مقاومت بالا بوده و توانایی جذب انرژی بالایی دارد که در هنگام تصادفات ایمنی سرنشینان را تضمین می کند.

    سیستم ترمز این خودرو مجهیز به ABS+EBD بوده و برای هر چهار چرخ بصورت دیسکی مدر نظر گرفته شده است.همچنین این خودرو مجهز به سیتسم EPS سیسم کنترل پایدار نیز می باشد. خودروی لیفان X50 دارای شش کیسه هوا برای سرنشینان بوده که شامل دو کیسه هوا برای سرنشان جلو و کیسه های هوا پردهای می گردد. همچنین جهت ایمنی سرنشنان خودرو مجهز به باز کردن قفل ها بصورت اتوماتیک در هنگام تصادفات می باشد.

    تجربه رانندگی با لیفان x50 اتومات

    %name نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    پس از نشستن پشت فرمان لیفان X50 به سرعت متوجه خواهید شد که در مجموعه پشت آمپر، اثری از سرعت سنج دیده نمی شود و در عوض دورسنج موتور با پس زمینه قرمز رنگ در مرکز قرار گرفته است.

    روشن کردن پیشرانه 1.5 لیتری با توان تولیدی 102 اسب بخار با چرخاندن کلید با صدایی نرم و آرام اتفاق می افتد و پس از انتخاب وضعیت درایو برای گیربکس CVT می توانید شتاب گیری با لیفان X50را تجربه کنید.

    اعداد مربوط به سرعت به صورت دیجیتالی بر مجموعه پشت آمپر نقش می بندند و اگر علاقه به تسریع روند شتاب گیری داشته باشید، می توانید گیربکس را در حالت S یا اسپرت قرار دهید تا شاهد دور گرفتن سریعتر موتور 1.5 لیتری باشید.

    عملکرد دینامیکی خودرو در مجموع مناسب و قابل قبول به نظر می رسد اما اگر علاقه زیادی به سبک کلاسیک رانندگی دارید می توانید به جای انتخاب نمونه اتوماتیک، با پرداخت رقم کمتری مدل مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی را انتخاب کنید که اتفاقا از نظر نرم بودن کلاچ و کیفیت تعویض دنده نیز در زمره بهترین خودروهای چینی موجود در بازار قرار می گیرد و شتاب گیری تند و تیزی را نسبت به نمونه اتوماتیک به ارمغان می آورد.

    ارزش خرید لیفان X50

    1633782500 x50 نقد و بررسی لیفان x50 دنده ای و اتومات

    در این مقاله سعی شد به طول کامل خودرو لیفان ایکس ۵۰ بررسی و عیوب آن معرفی شود. با دانستن معایب آن می‌توانید به راحتی تصمیم به خرید یا کنار گذاشتن آن از لیست خرید خود کنید. در نظر داشته باشید که چندیست تولید لیفان ایکس ۵۰ متوقف شده و خودرو جدیدی از این مدل روانه بازار نگشته است.

    بسیاری از مالکان خودرو لیفان با گذاشتن تخفیف‌های فوق العاده روی خودرو، سعی در فروش آن دارند. اما توجه کنید که خرید لیفان ایکس ۵۰ با هر قیمتی، خریدی مناسب به نظر نمی‌رسد. زیرا عیوب فاحش این خودرو شما را کلافه خواهد کرد.

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    1 دیدگاه
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    فرزاد
    فرزاد
    1 سال پیش

    ی سر گردن از خودروهای داخلی بهتره ،پنجاه سال دیگه هم بگذره ،شرکت داخلی نمیتونن ماشینی با این کیفیت عالی تولید کنند یکسال دارم مدل ۹۶ پام ب تعمیرگاه باز نشده اما هر جا میرم ماشین های ایرانی کاپوت بالاست 🤣🤣🤣

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش