4.8
(2136)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی تویوتا یاریس و مزایا و معایب آن می پردازیم. تویوتا یاریس یکی از بهترین‌های کلاس B segment بوده و هست و معمولا به‌راحتی در خیابان‌های باریک به مانور می‌پردازد. برخورداری از کیفیت ساخت بالا، طراحی مناسب و جذابیت‌های بصری همواره از نقاط قوت این محصول تویوتا بوده است.

نقد و بررسی تویوتا یاریس نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس
نقد و بررسی تویوتا یاریس

معرفی و بررسی تویوتا یاریس

%name نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس

تویوتا یاریس که در خانه یعنی کشور ژاپن با نام تویوتا ویس (Vois) شناخته می‌شود را باید در ردیف محصولات کوچک جثه، اقتصادی و کم مصرف صنعت خودروسازی قرار داد. خودرویی که بیش از هر چیز به منظور تردد در فضای شهری طراحی شده‌ است. از مهمترین رقبای این خودرو در بازار ایران می‌توان به محصولاتی نظیر میتسوبیشی میراژ، کیا پیکانتو، ام جی ۳ و دو خودروی هیوندای i10 و هیوندای i20 اشاره کرد.

نخستین نسل از این خودروی کوچک جثه در سال 1999 میلادی روانه‌ی بازار شد و روند تولید آن به مدت شش سال ادامه یافت. البته این نسل از خودروی Yaris در نهایت هیچ راهی به بازار خودروی ایران پیدا نکرد. در واقع این خودروی کوچک جثه از نسل دوم خود بود که امکان حضور در بازار خودروی ایران را یافت. فرایند تولید نسل دوم این محصول از سال 2005 تا سال 2013 میلادی ادامه یافت و پس از آن شاهد تولد نسل سوم این خودرو بودیم. در حال حاضر مدل‌های موجود از خودروی Yaris در بازارهای جهانی به نسل سوم این خودرو تعلق دارند.

 این خودرو در قالب مدل‌های 2014 تا 2016 مهمان جاده‌های ایران عزیزمان شد و در اختیار خریداران ایرانی قرار گرفت. در مقاله پیش رو قصد داریم تویوتا یاریس 2014 – 2016 را از جنبه‌های مختلف همچون طراحی داخلی و خارجی، تجربه رانندگی، ایمنی و ارزش خرید مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

فیلم تست و بررسی تویوتا یاریس

در ویدیو زیر به معرفی و بررسی تویوتا یاریس 2020 و مشخصات و عملکرد فنی آن پرداخته شده است.

بررسی مشخصات فنی تویوتا یاریس

XP150 دومین نسخه یاریس از نسل سوم بود که تنها در برخی کشورهای آسیایی فروخته می‌شد. بازارهایی که عمدتا در آسیای شرقی و جنوب شرقی قرار داشتند مانند تایوان، چین، تایلند، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین. یاریس که در برخی کشورهای آسیایی، تویوتا آن‌را با نام Vios نیز عرضه می‌کند، در این نسل شباهت زیادی به هاچ‌بک‌های اسپرت جهان پیدا کرده بود به‌خصوص به نسل سوم فورد فوکوس. یاریس XP150 همانند مدل‌های گذشته یاریس هاچ‌بک، کمبودهای مهمی در بحث امکانات دارد و به معنی واقعی، یک هاچ‌بک «کاملا اقتصادی» است.

در ادامه مشخصات فنی تویوتا یاریس 2014-2016 ذکر شده است.

مشخصات فنی موتور تویوتا یاریس

مشخصات فنی تویوتا یاریس نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس

در مجموع باید اعتراف کرد که خودروی تویوتا یاریس از نظر توان فنی حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته توان فنی مدل بنزینی و 1.5 لیتری این خودرو بهینه‌تر از مدل هیبریدی آن است. در مدل هیبریدی خودروی Yaris نیز از موتوری با گنجایش 1.5 لیتر استفاده شده است. با این حال حداکثر توان خروجی این موتور از رقم 100 اسب بخار فراتر نمی‌رود و عملکرد فنی مناسبی را نمایان نمی‌سازد. حتی این موتور هیبریدی از نظر ایجاد سر و صدا نیز عملکردی دور از انتظار دارد.

جدول مشخصات فنی تویوتا یاریس 2014

نام خودروتویوتا یاریس
کشور سازندهژاپن
سال طراحی2014
حجم موتور1.5 لیتر
پیشرانه4 سیلندر
گیربکس4 دنده اتومات
محور محرکدیفرانسیل جلو
قدرت107 اسب بخار
شتاب11.5 ثانیه
سرعت175 کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی7.3 لیتر در صد کیلومتر
نوع بدنهسدان کوچک
نوع شاسییکپارچه
نسل (کد اتاق)نسل سوم (XP150)
وزن1060 کیلوگرم
حجم باک42 لیتر

باتری تویوتا یاریس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های رفاهی تویوتا یاریس

امکانات و قابلیت‌‌های بکار رفته در خودروی تویوتا یاریس را باید با سایر خودروهای کوچک جثه و اقتصادی مقایسه کرد، نه با محصولاتی که از ساختار لوکس یا اسپورت برخوردارند. بنابراین نباید در این زمینه انتظارات چندان بالایی از این خودروی کوچک جثه داشت.

در بخش ثبات و پایداری این خودرو علاوه بر سیستم ترمز ضد قفل ABS به دو سیستم مکمل دیگر به نام‌های سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم افزایش دهنده‌ی قدرت ترمز BAS مجهز است. افزون بر آن برای حفظ هر چه بیشتر امنیت سرنشینان این خودرو دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین صندلی جلو در نظر گرفته شده است.

مدل‌های موجود از خودروی Yaris در ایران از وجود نمایشگر لمسی بی بهره هستند و سیستم سرگرمی آنها هم تنها به یک سیستم صوتی خلاصه می‌شود. این سیستم صوتی علاوه بر امکان پخش سی دی و فایل‌های ام پی تری به شش عدد بلندگو مجهز بوده و از وجود درگاه USB و AUX نیز بهره می‌برد.

امکانات رفاهی تویوتا یاریس 1024x768 نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس

امکانات و قابلیت‌‌های بکار رفته در خودروی تویوتا یاریس را باید با سایر خودروهای کوچک جثه و اقتصادی مقایسه کرد، نه با محصولاتی که از ساختار لوکس یا اسپورت برخوردارند. بنابراین نباید در این زمینه انتظارات چندان بالایی از این خودروی کوچک جثه داشت.

در بخش ثبات و پایداری این خودرو علاوه بر سیستم ترمز ضد قفل ABS به دو سیستم مکمل دیگر به نام‌های سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم افزایش دهنده‌ی قدرت ترمز BAS مجهز است. افزون بر آن برای حفظ هر چه بیشتر امنیت سرنشینان این خودرو دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و سرنشین صندلی جلو در نظر گرفته شده است.

مدل‌های موجود از خودروی Yaris در ایران از وجود نمایشگر لمسی بی بهره هستند و سیستم سرگرمی آنها هم تنها به یک سیستم صوتی خلاصه می‌شود. این سیستم صوتی علاوه بر امکان پخش سی دی و فایل‌های ام پی تری به شش عدد بلندگو مجهز بوده و از وجود درگاه USB و AUX نیز بهره می‌برد.

 دانلود دفترچه راهنمای تویوتا یاریس

بررسی طراحی ظاهری تویوتا یاریس

بررسی طراحی ظاهری تویوتا یاریس نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس
بررسی طراحی ظاهری تویوتا یاریس

طراحی بیرون تویوتا یاریس

خودروی تویوتا یاریس در نمای جلوی خود از قدرت تاثیرگذاری مناسبی بر مخاطب برخوردار است. در این نما شاهد وجود چراغ‌هایی با لبه‌های نسبتا تیز هستیم که بخشی از پیکر آنها به نمای کناری خودرو منتقل شده است. جلو پنجره‌ی این خودرو را هم دو خط کرومی تقریبا موازی با کمی انحنا شکل داده‌‌ است که از چپ به راست امتداد یافته‌اند و چراغ‌های جلو را به یکدیگر متصل کرده‌اند. در وسط خط ردیف پایین جلو پنجره نیز آرم تویوتا خودنمایی می‌کند.

%name نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس

در نمای کناری خودروی تویوتا یاریس خطوط حجم دهنده به خوبی از پس انجام وظایف خود بر آمده‌اند. در صورت نبود آنها شاید نمای کناری این خودرو بیش از حد ساده و کم جزییات جلوه می‌کرد. البته برجستگی نسبی گلگیرها نیز در انجام این مهم تاثیرگذار بوده است. سوای این موارد نکته‌ی چشم‌گیر دیگری را نمی‌توان در رابطه با نمای کناری خودروی Yaris برشمرد.

نمای کنار تویوتا یاریس نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس

در نمای عقب خودروی تویوتا یاریس شاهد وجود چراغ‌های درشت و ذوزنقه مانندی هستیم که بخش مهمی از فضای بدنه را به خود اختصاص داده‌اند. البته در مدل هاچ‌ بک این خودرو چراغ‌ها آن‌چنان بزرگ به نظر نمی‌رسد. مسلما مدل هاچ‌بک این خودرو در نمای عقب جذاب‌تر از مدل صندوق‌دار به نظر می‌رسد. با این حال شکل تلاقی کردن سپر عقب با در صندوق عقب یا در پشتی این خودرو در هر دو مدل هاچ بک و صندوق‌دار کاملا همسان جلوه می‌کند. به طور کل مدل‌های جدیدتر این خودرو از نظر ظاهر رنگ و جلوه‌ی بهتری دارند. این موضوع را می‌توان در مدل 2017 خودروی Yaris که ظاهر آن از برخی جهات نسبت به مدل‌های پیشین خود تغییر یافته است به خوبی مشاهده کرد.

نمای عقب تویوتا یاریس نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس

طراحی داخل تویوتا یاریس

اگر ملاک قضاوت در مورد شکل ظاهری نمای داخل کابین خودروی تویوتا یاریس را نسخه‌ی 2017 این خودرو قرار دهیم باید گفت که عملکرد مناسبی را در این زمینه شاهد هستیم. استفاده از دو رنگ متفاوت در طراحی داشبورد این خودرو تنوع خوبی به شکل ظاهری کابین آن بخشیده و این بخش را از حالت یکنواختی در آورده است. با این حال نباید از خودرویی در این حد و اندازه انتظار معجزه داشت.

نمای داخلی تویوتا یاریس نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس

سوای شکل ظاهری، خودروی Yaris از نظر باطن نیز عملکرد مناسبی دارد. به این معنی که فضای داخلی آن از نظر راحتی و جادارا بودن بسیار بهتر از سایر خودروهای کوچک جثه طراحی شده است. از نظر فضای مختص به بار نیز این خودرو به عنوان یک محصول مینی عملکرد قابل قبولی دارد. محفظه‌ی بار این خودرو از گنجایشی برابر با 295 لیتر برخوردار است. البته اگر صندلی‌های ردیف عقب را بخوابانید میزان فضای در دسترس برای قرار دادن بار به 768 لیتر افزایش می‌یابد.

مزایا و معایب تویوتا

تویوتا یاریس 2016 از مزایایی همچون دوام فنی بالا، کیفیت ساخت مطلوب، ظاهر قابل قبول، خدمات پس از فروش گسترده، وفور نسبی لوازم یدکی در سطح کشور، سواری نرم و امنیت مناسب بهره می‌برد. با این حال عدم برخورداری تویوتا یاریس از امکانات درخور و طرح کابین نه چندان زیبا، در زمره نقاط ضعف این خودرو شمرده می‌شوند که باعث شده برخی از مشتریان نسبت به خرید آن تامل بیشتری به خرج دهند.

مزایای تویوتا یاریس

مصرف سوخت پایین – استهلاک کم خودرو – هندلینگ خوب  از نقاط مثبت تویوتا یاریس 2016 میباشد.

این خودرو در نمونه‌های ساده امکانات چندانی ندارد اما در تیپ‌های مختلفی امکاناتی همچون ایربگ برای سرنشینان جلو، کولر و بخاری، فندک و جاسیگاری، ساعت دیجیتال، ریموت کنترل، روکش صندلی پارچه‌ای، رینگ 14 آلومینیومی، دستگیره‌های داخلی همرنگ بدنه، صندلی‌های جلو تاشو، رادیو، سی‌دی، mp3 پلیر همراه با چهار اسپیکر، USB – AUX – ABS _ EBD، فرمان هیدرولیک، آینه‌های بیرونی همرنگ بدنه، ECO، شیشه بالابر برقی، بر روی آن به صورت استاندارد نصب شده و بسته به تیپ آن امکاناتی چون ایموبلایزر، فرمان بشکن، ضد مه شیشه عقب، هشدار کمربند ایمنی، فرمان سه پره، آینه‌های ضد تابش اشعه خورشید، آینه بغل برقی، سنسور عقب و جلو، مه‌شکن، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، شیشه جلو ضد تابش اشعه خورشید، صندلی‌های جلو اسپرت، دسته دنده چرم، LED عقب، صفحه نمایشگر، راهنمای روی آینه بغل، صفحه کیلومتر اسپرت، فرمان اسپرت، تهویه اتوماتیک، دستگیره‌های بیرونی کرومی، پروژکتور جلو، فرمان چرم، استارتر و بلوتوث نیز بر روی آن قابل نصب است.

معایب تویوتا یاریس

طراحی نه چندان جذاب – بازار دست دوم ضعیف.

طراحی تویوتا یاریس با برخی مشکلات جدّی روبرو است. پدال‌های گاز و ترمز فاصله بسیار نزدیکی با راننده دارند. اگر در این فکر هستید که با عقب دادن صندلی، فاصله خود را با آنها بیشتر کنید، بهتر است ابتدا فاصله فرمان غیرتلسکوپی را هم درنظر بگیرید.

در مجموع، در مورد بدفرمانی مداوم و دینامیک ضعیف رانندگی یاریس، به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت، نمی‌توان چندان خرده گرفت. به علاوه، این عملکرد در سطح این کلاس خودرویی، اگر در حدّ رانندگی با فورد فیستا جذاب نباشد، ولی تا حدودی نرمال نیز هست. در واقع، یاریس یک خودروی مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند در لیست موردتأیید بسیاری از هواداران وفادار تویوتا باشد.

امنیت تویوتا یاریس

خودرو یاریس با 5 ستاره ایمنی از اروپا ایمنی بالایی دارد.

این هاچبک ژاپنی کوچک به خاطر استحکام مطلوب در تصادفات جانبی تحسین شده است. یاریس همچنین نمرات خوبی در تست‌های تکنولوژی‌های پیشگیری از تصادف به دست آورده که دلیلش وجود جدیدترین نسل بسته ایمنی تویوتا در این خودرو می‌باشد. این تکنولوژی هم‌اکنون می‌تواند خودرو را به‌منظور پیشگیری از تصادف با خودروهای دیگر در زمان دور زدن متوقف کند.

  ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

وضعیت فروش تویوتا یاریس در ایران

وضعیت فروش تویوتا یاریس در ایران نقد و بررسی خودرو تویوتا یاریس

مواردی همچون قیمت نسبتا پایین‌تر این خودرو و خدمات پس از فروش گسترده ایرتویا که شامل انواع محصولات تویوتا نیز می‌شود، سبب شده تا تویوتا یاریس از بازار خرید و فروش تقریبا قابل قبولی در ایران بهره ببرد. با این حال عدم برخورداری از آپشن‌های رفاهی و ایمنی گسترده و همچنین عملکرد فنی نه چندان مهیج آن باعث شده تا بعضی از خریداران تمایل چندانی به تملک این محصول نداشته باشند و به سراغ رقیبانی همچون هیوندای اکسنت دست دوم و یا برخی مدل‌های هاچبک نظیر هیوندا i10 و i20 کارکرده بروند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش