3.9
(291)

در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی اچ سی کراس و مزایا و معایب آن می پردازیم. اچ سی کراس حاصل همکاری شرکت دانگ فنگ چین و PSA فرانسه بوده که از سال 1394 تا کنون مهمان خیابان‌های کشورمان شده است.

دانگ فنگ اچ سی کراس همچون برلیانس C3 کراس یا رنو ساندرو استپ وی در دسته هاچبک‌های کراس قرار می‌گیرد. هاچبک‌های کراس در واقع خودروهای هاچبکی هستند که کمی ارتفاع آن افزایش یافته و به دلیل برخورداری از فلاپ‌های اطراف بدنه یا باربند، شباهت فراوانی به خودروهای کراس اوور پیدا کرده‌اند.

دانگ فنگ H30 کراس در بخش فنی از همان پیشرانه نام آشنای TU5 بهره می‌برد که در اصل متعلق به پژو 206 تیپ 5 است.

ed4ca9a3 82d7 4da2 8137 da2f3f32f0fa نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)
نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

بررسی کامل اچ سی کراس

Dongfeng H30 Cross 17 نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

H30 کراس از جمله خودروهای سواری کمپانی دانگ فنگ چین است که از سال 2010 در سبد محصولات این شرکت قرار دارد. دانگ فنگ اچ سی کراس در سال 2013 تحت یک فیس لیفت قرار گرفت که باعث شد نمای ظاهری آن تا حدودی جذاب‌تر به نظر برسد و نمونه عرضه شده در ایران نیز در واقع همان نسخه فیس لیفت این خودرو محسوب می‌شود.

اچ سی کراس را می‌توان ثمره همکاری تنگاتنگ دو شرکت دانگ فنگ چین و گروه PSA فرانسه دانست، زیرا موتور و پلتفرم این خودرو متعلق به گروه PSA بوده و طراحی آن را دانگ فنگ موتورز (DFM) بر عهده داشته است.

در اواخر سال 1394 ایران خودرو پیش فروش دانگ فنگ اچ سی کراس را آغاز کرد و در حدود یک سال بعد اولین سری از خودروهای ثبت نامی را به مشتریان خود تحویل داد.

فیلم بررسی H30 کراس

ویدئوی زیر از کانال پدال توضیحات کاملی درباره مشخصات خودروی اچ سی کراس داده است. که تماشای کمک زیادی به خریداران این خودرو میکند.

.

بررسی تخصصی مشخصات فنی اچ سی کراس

h30 vs sandero gal3 نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

دانگ فنگ H30 کراس خودروی هاچ بکی است که توسط ایران خودرو عرضه می شود و به موتور TU5 مجهز است. این خودرو می تواند حداکثر 105 اسب بخار و 142 نیوتن متر را تولید کند.

بیشتر بدانید: راهنمای جعبه فیوز دانگ فنگ اچ سی H30 کراس

مشخصات موتور H30 کراس

موتور اچ 30 کراس آور همان موتور TU5 است که در پژو 206 تیپ 5 و 6 و رانا عملکرد خود را پس داده است. این موتور با حجم 1600 سی‌سی، توانایی تولید 105 اسب بخار و 142 نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

و با جعبه دنده اتوماتیک چهارسرعته قدرت موتور به چرخ‌های جلوی دانگ فنگ H30 Cross منتقل شده و بیشینه سرعت آن طبق اعلام دانگ فنگ به 171 کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن به 6.1 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد.

مشخصات گیربکس اچ سی کراس

54782 2016 H30 Cross 14 841x473 c نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

خوشبختانه دانگ فنگ گیربکس اتوماتیک نه چندان هوشمند پژو-سیتروئن، را با یک جعبه دنده اتوماتیک چهارسرعته ساخت کمپانی ژاپنی معتبر AISIN جایگزین کرده است.

حالا کمپانی دانگ فنگ، برای انتقال نیروی موتور H30 کراس به چرخ‌های جلو از یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک استفاده کرده است. گیربکس این خودرو توسط شرکت آیسین ژاپن ساخته شده است؛ شرکتی که در زمینه ساخت گیربکس‌های اتوماتیک‌ و سیستم‌های انتقال قدرت سابقه درخشانی دارد.

شاید نتوان عملکرد این گیربکس را کاملا بی‌نقص و فوق‌العاده دانست، اما باید قبول کرد که عملکرد آن در مقایسه با گیربکس 4 سرعته بسیار قدیمی AL4 که روی خودروهایی همچون 206 تیپ 6، پژو 207 (هاچبک و صندوقدار) یا تندر 90 مورد استفاده قرار گرفته، از عملکرد رضایت بخشی برخوردار است.

ناگفته نماند که گرچه گیربکس دانگ فنگ H30 کراس فاقد قابلیت تیپ ترونیک است، اما حالت‌های Sport، Snow، O/D یا اوور درایو، 2 (معادل دنده دو در گیربکس‌های دستی)، L (معادل دنده یک در گیربکس‌های دستی) برای آن در نظر گرفته شده است که راننده می‌تواند با توجه به صلاح دید خود در شرایط لازم از آن‌ها استفاده نماید.

مشخصات فنی نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

باتری اچ سی کراس در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

معرفی امکانات و آپشن های H30 کراس

60636825673773400428 نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

H30 کراس دارای امکاناتی چون رینگ آلومینیومی 16 اینچی، قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، کامپیوتر سفری، چراغ‌های جلو هالوژن، چراغ مشایعت تا منزل، چراغ مه شکن جلو و عقب، گرم‌کن آینه، سانروف برقی دو حالته، پاور ویندوز، جا عینکی، گرم‌کن شیشه عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، صندلی پارچه‌ای دو رنگ، غربیلک فرمان چرمی، سیستم صوتی مجهز به پخش CD، MP3 و USB دارای 6 بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور 6.5 اینچی لمسی به همراه GPS و دوربین دید عقب با قابلیت پخش فایل های تصویری، هندزفری بلوتوث، اسپویلر عقب، صندلی های تاشو عقب و کنسول میانی صندلی های جلو میباشد.

    دانلود دفترچه راهنمای اچ سی کراس

    بررسی طراحی ظاهری H30 Cross

    ریمپ اچ سی کراس 4 نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

    اگر بخواهیم کمی به دانگ فنگ H30 ارفاق کنیم، این خودرو در سگمنت J و در دسته‌بندی شاسی بلندهای کوچک قرار می‌گیرد اما در واقعیت همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، تقریبا ابعاد و ظاهر این خودرو با هیچ‌کدام از کلاس‌بندی‌های جهانی هماهنگی ندارد؛ به‌طوری که حجم کلی بدنه یادآور خودروهای هاچبک بوده اما ارتفاع سیستم تعلیق، باربند نصب‌شده روی سقف و فلاپ­های اطراف خودرو تداعی‌کننده خودروهای کراس اوور است.

    ظاهر نمای بیرونی h30 کراس

    h30 cross نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

    در نمای جلوی این خودرو شاهد جلوپنجره و چراغ‌هایی پهن می‌باشیم. برای قدرت بیشتر ظاهری این خودرو شاهد استفاده از خطوط بدنه بر روی آن هستیم. از پنجره‌های بسیار کوچکی در طراحی دانگ فنگ h30 cross استفاده شده است.

    با بررسی دقیق‌تر می‌توان ظاهر این خودرو را ناموزون دانست و به این پی برد که طراحان برای طراحی ظاهری این خودرو وقت چندانی صرف نکرده‌اند. جلو خودرو را می‌توان بهترین بخش طراحی شده برای این خودرو دانست.

    رینگ‌های h30 کراس در اندازه‌های بسیار کوچکی طراحی شده‌اند که خیلی بد به چشم می‌خورد. شاهد تاثیر بسیار منفی استفاده از کاورهای پلاستیکی مشکی هستیم که بر روی گلگیرها و در قسمت زیرین درب‌ها استفاده شده‌اند. به احتمال خیلی زیاد این‌کار در راستای مشابه نمودن این خودرو با نمونه‌های کراس اور انجام شده که واقعا نتیجه را برعکس کرده‌است. طراحی بخش عقب خودرو نیز چندان مناسب نیست.

    طراحی داخل ماشین اچ سی کراس

    هنلغهن نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

    فضای داخلی H30 ساده طراحی شده اما نسبت به قیمت و رقبای خود به نوعی مدرن هم محسوب می شود. طول 4.3 متر است و اندکی از 206 صندوقدار بزرگتر است اما فاصله بین دو محور H30 حدود 20 سانت بیشتر از 206 است. در واقع نکته قوت خودرو در فضای داخلی است.

    فضای صندوق این خودرو 417 لیتر است که در قیاس با 206 صندوق دار 33 لیتر فضای کمتری دارد اما اچ 30 با خواباندن صندلی های عقب می تواند 1137 لیتردر اختیار قرار دهد.

    مزایا و معایب اچ سی کراس

    این خودرو دارای مزیت‌های همچون:اشتراک پیشرانه با پژو 206 (فراوانی قطعات یدکی موتور)، بهره‌مندی از شبکه خدماتی گسترده ایران‌خودرو، بازار دست دوم مناسب، طراحی داخلی قابل قبول، گیربکس نرم‌تر از خانواده پژو 206 بهره می‌برد.

    در بحث نقاط ضعف می توان به کمبود هارمونی در طراحی بدنه، هندلینگ متوسط، تاخیر در تعویض دنده‌ها، قیمت گران بعضی از قطعات یدکی (بخصوص ظاهری)  اشاره کرد.

    معایب H30 کراس

    1 نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

    • توان موتور نسبتا کم است

      دانگ فنگ H30 کراس از نظر قدرت و کیفیت موتور نیز حرف‌های زیادی را برای گفتن ندارد و سازندگان این خودرو از یک موتور TU5 معمولی برای ساخت آن استفاده کرده‌اند. موتور 1.6 لیتری این خودرو در بهترین حالت تنها 105 اسب بخار انرژی و 142 نیوتن‌متر گشتاور را تولید می‌کند و در سیکل ترکیبی 7 لیتر بنزین را به ازای طی کردن مسافتی با 100 کیلومتر مصرف می‌کند که رقم نسبتاً مناسبی نسبت به توان خروجی این خودرو است.

      شتاب اولیه دانگ فنگ H30 کراس در حدود 12.5 ثانیه برآورد شده است و سرعت نهایی این خودرو 182 کیلومتر در ساعت می‌باشد و نمی‌توان انتظار عملکرد خیره کننده‌ای را از موتور این مدل داشت. در کل، موتور این مدل برای استفاده در جاده‌های شهری مناسب و کارآمد خواهد بود ولی نمی‌توان انتظار داشت که این اتومبیل در مسیر‌های بین شهری سرنشینان خودرو را میخکوب کند.

      • متریال بی کیفیت کابین

      دانگ فنگ H30 کراس یک خودروی چینی محسوب می‌شود و سازندگان چینی در هنگام انتخاب مواد اوّلیه برای ساخت این خودرو سنت شکنی نکرده‌اند و قطعات یدکی این اتومبیل را با بی‌کیفیت‌ترین و نامرغوب‌ترین مواد اولیه ساخته‌اند.

      داشبورد و پنل مرکزی این خودرو از پلاستیک خشک و بی‌کیفیّت ساخته شده‌اند و انتظار می‌رود که پس از گذشت مدّتی دچار مشکل و خرابی شوند.

      در واقع، افزایش صدای داشبورد و کابین خودرو به دلیل استفاده از پلاستیک نامرغوب برای ساخت قسمت‌های مختلف دانگ فنگ H30 کراس می‌باشد و این مسئله باعث شده است تا خریداران این خودرو دچار ناامیدی شوند.

      • مصرف سوخت نسبتا بالا

      با توجه به عدم تناسب وزن خودرو و پیشرانه TU5 نصب شده در هاچ‌بک کراس دانگ فنگ، موتور و گیربکس این خودرو نیاز به صرف توان بیشتری برای حرکت خودرو دارند. این مساله هنگامی که کابین خودرو پر از سرنشین باشد یا در صندوق آن وسیله‌ای سنگین قرار داده باشید، دو چندان حس می‌شود.

      طبیعی است که افزایش فشار بر مجموعه موتور و گیربکس حاصلی جز افزایش مصرف سوخت و افزایش استهلاک قطعات درونی خودرو نخواهد داشت، به همین دلیل ثبت مصرف سوخت 10 الی 13 لیتر در صد کیلومتر برای دانگ فنگ H30 کراس کاملا معمول خواهد بود.

      • کمبود برخی قطعات یدکی

      یکی از مشکلاتی که اکثر خودروهای چینی در بازار کشورمان دارند، کمبود لوازم و قطعات یدکی آن‌هاست. البته از آن جایی که موتور این خودرو TU5 است، قطعات موتوری آن در وضعیت بهتری قرار دارند، ولی مواردی مانند لوازم بدنه، چراغ‌ها و قطعات و لوازم گیربکس آن را به سختی می‌توانید پیدا کنید.

      برخی از مالکان اچ سی کراس گزارش داده‌اند که به علت نبود برخی قطعات، چند هفته‌ای خودروی آن‌ها در نمایندگی مانده است. از آن جایی که خط تولید این خودرو در کشورمان و توسط بزرگ‌ترین به اصطلاح خودروساز ایران راه اندازی شده، انتظار می‌رود خدمات پس از فروش بهتری را این کمپانی به خریداران این خودرو ارائه کند.

      ماشینت روشن نمیشه؟ خرید باطری ماشین از کیان باتری با ارسال و نصب رایگان در شهر تهران می باشد با تست باتری قبلی و دریافت مبلغ باتری در محل، کارت آسون میشه. حالا با 02188882222 تماس بگیرید!

          مزایای اچ سی کراس

          Dong feng H30cross car battery نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

          • دارای امکانات رفاهی مناسب

          اگر از پلاستیک خشک به کار رفته در اتاقک چشم پوشی کنیم، می توان گفت که اچ سی کراس به لطف نوار پلاستیکی براق به کار رفته در داشبورد، صفحه نمایش لمسی مجهز به سیستم رهیاب، صفحه کیلومتر متفاوت، گرمکن آینه‌های جانبی، روکش چرمی غربیلک فرمان، دوربین دید عقب و ایزوفیکس از زیبایی و امکانات بیشتری در قیاس با رقبای خود نظیر ساندرو برخوردار است.

          • عملکرد خوب گیربکس اتوماتیک

          در خودروهایی با دنده اتوماتیک وارد شده به کشور از گیربکس‌هایی با کیفیت پایین استفاده شده است که در تعویض دنده تعلل دارند و یا تعویض دنده خودرو در دور موتور بالا انجام می‌شود. خوشبختانه باید بگوییم که در خودرو دانگ فنگ h30 کراس شاهد این مسئله نیستیم.

          گیربکس استفاده شده در این خودرو از نمونه های گیربکس اتوماتیک آیسین می‌باشد، این گیربکس قادر است تا تعویض دنده را خیلی نرم و بدون ضربه به اتاق خودرو انجام دهد. در نتیجه شاهد عملکر بسیار عالی گیربکس در این خودرو هستیم و می‌توان این مورد را یکی از برتری‌ها و مزیت‌های اچ سی کراس دانست.

          • فضای داخلی جادار

          اضافه وزن h30 cross ایران خودرو در مقایسه با پژو 206 و 207 دست کم یک مزیت بزرگ به همراه داشته و آن فضای مناسب اتاقک و صندوق عقب است. یکی از معایبی که موجب می شود تا هاچ بک های پژو چندان برای خانواده مناسب نباشند فضای اندک صندلی های عقب و محفظه بار است که این معضل در اچ سی کراس به لطف بدنه ای بزرگتر برطرف شده است.

          بررسی وضعیت ایمنی H30 کراس

          %name نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

          H30 کراس تنها موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است که نتیجه نسبتا ضعیفی محسوب می‌شود.

          دربخش ایمنی H30 کراس به امکاناتی همچون ۴ کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو و جانبی)، ترمزهای دیسکی خنک شونده مجهز به (ABS و EBD)، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، قفل میکرو سوییچی درب‌ها، سنسور دنده‌عقب، دوربین دید عقب، ایزوفیکس (قابلیت نصب صندلی کودک) و… مجهز شده است.

          البته نباید فراموش کرد که H30 کراس فاقد سیستم کنترل پایداری (ESP) است؛ بنابراین می‌توان گفت که هرچند سیستم تعلیق این خودرو نسبت به ارتفاع آن عملکرد خوبی دارد، اما هنگام رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم باید کمی از سرعت خود کاسته و محتاطانه‌تر رانندگی کرد.

          تجربه رانندگی با اچ سی کراس

          اولین نکته به هنگام رانندگی با اچ ۳۰ کراس، شتاب کم این خودرو است. عملکرد خوب گیربکس به هنگام تعویض دنده‌ها شاید در سرعت‌های پایین خوب باشد اما هنگام سرعت گیری زیاد خودرو، کمبود دنده‌های بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

          اما از حق نگذریم اچ ۳۰ کراس هندلینگ بسیار خوبی دارد. علیرغم نبود سیستم‌های پایداری مناسب در این خودرو، به هنگام رانندگی در پیچ‌ها و شرایط خاص آب و هوایی، کنترل خودرو از دست نخواهد رفت. سیستم تعلیق این خودرو نیز یکی از نکات خوب آن است که باید به آن توجه داشت.

          اچ سی کراس بخریم یا نه؟

          291234 نقد و بررسی مزایا و معایب اچ سی کراس (H30 Cross)

          گرچه نمی‌توان کتمان کرد که این خودرو نیز همچون سایر خودروهای موجود در این رنج قیمتی از معایبی برخوردار است، اما در یک جمع بندی نهایی باید گفت که دانگ فنگ H30 کراس در رنج قیمتی خود و نسبت به سایر خودروهای همرده از امکانات متنوع، فضای بار مناسب، دسترسی نسبتا آسان به قطعات و برخی مزایای دیگر است؛ چنین قابلیت‌ها و مزایایی باعث شده تا دانگ فنگ H30 کراس از ارزش خرید مناسبی برخوردار بوده و بتواند به عنوان یک خودرو خانوادگی اغلب انتظارات خریداران خود را برآورده کند.

          ماشین دانگ فنگ اچ 30 کراس امروز یکی از محبوب‌ترین هاچبک کراس اوورهای بازار ایران محسوب می‌شود که علی‌رغم رنج بردن از برخی کاستی‌ها، به خوبی توانسته خود را در دل مشتریان ایرانی جا داده و از بازار خرید و فروش نسبتا پررونقی سود ببرد. همچنین در مقایسه با خودروهای چیی موجود در ایران از قیمت مناسبی برخوردار است.

          نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

          بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

          عضو شوید
          آگاه شوید
          guest
          1 دیدگاه
          قدیمی ترین
          جدیدترین بیشترین رای
          فید بک نظرسنجی داخل متن
          مشاهده تمام نظرات
          محمد
          محمد
          1 سال پیش

          خودرو بسیار خوبی هست واقعا

          مشاوره رایگان و ثبت سفارش