4.8
(94)

اگر چندین سال است که تجربه رانندگی دارید حتما برای شما هم پیش آمده است که طی این سال ها جریمه شوید و یا تخلفی انجام دهید، هر ساله میزان مبلغ انواع جرایم تغیر می کند و مبلغ سنگین تری برای آن ها اعلام می شود، به همین جهت لازم است که با نرخ جدید جریمه راهنمایی رانندگی به خوبی آشنا باشید.

جریمه نرخ جدید جریمه راهنمایی رانندگی
نرخ جریمه راهنمایی و رانندگی

جهت اطلاع از به روز ترین قیمت باطری ماشین در کیان باتری کلیک کنید!

جریمه های رانندگی چند نوع هستند؟

با توجه به گسترش شهر ها و شلوغ شدن رفت و آمد ها و خیابان ها دیگر نمی توان انتظار داشت تنها یک نفر مسئول جریمه ها باشد و یا تنها یک نوع جریمه وجود داشته باشد، با توجه به این که اساس کار نوشتن جریمه به این علت است که از تخلف نمودن رانندگان جلوگیری شود بنابراین باید چندین نوع جریمه مشخص کرد.

روند کار اصولا به این صورت است که کار های کم خطر تر جریمه کم تری دارند و کار های پر خطر تر ملزم به جریمه های بالاتری هستند.

جریمه تسلیمی، دریافت برگه جریمه از افسر

تسلیمی نرخ جدید جریمه راهنمایی رانندگی
جریمه تسلیمی

رایج ترین و قدیمی ترین نوع جرمه راهنمایی رانندگی مربوط به جریمه تسلیمی می باشد که شما به صورت مستقیم برگه جریمه را از افسر دریافت می کنید.

این جریمه زمانی صادر می شود که یک افسر راهنمایی و رانندگی شما را در حین ارتکاب جرم مشاهده کند، به طور مثال شما در حین عبور از یک خیابان یک طرفه در جهت مخالف هستید و در انتهای خیابان افسر پلیس شما را مشاهده می کند و درخواست ایست می دهد.

در این زمان از شما مدارک خواسته می شود و اگر مدارک شما کامل باشد تنها برای جریمه ای مرتکب شده اید برگه جرمیه به شما تحویل داده می شود.

افسر باید در برگه جریمه اطلاعات شناسایی، نوع تخلف و تاریخ و زمان دقیق را ذکر کند. معمولا جریمه هایی که از نوع تسلیمی هستند بدون اعتراض می باشند زیرا اگر اشتباه باشد باید قبل از صدور برگه نسبت به آن واکنش نشان دهید و پس از صادر شدن دیگر کاری از دستتان بر نمی آید.

جریمه الصاقی، صدور برگه بدون حضور راننده

فرض کنید که شما می خواهید در یک خیابان شلوغ پارک کنید و جا پارک پیدا نمی کنید، در این جا گاهی از روی ناچار به صورت دوبل قرار می دهید و یا در محل های غیر مجاز مثل ایستگاه اتوبوس پارک می کنید.

اگر در چنین شرایطی افسر راهنمایی و رانندگی خودرو شما را مشاهده کند می تواند بدون حضور شما قبض جریمه را صادر کند.

در این برگه ها نیز تمامی اطلاعات اعم از مشخصات خودرو و زمان یا مکان دقیق جریمه ذکر شده است، معمولا اعتراض به این نوع جریمه نیز چندان تاثیر گذار نیست و کم تر دیده شده است که اعتراض نسبت به جریمه الصاقی نتیجه بخش باشد.

جریمه دو برگی

دوبرگی نرخ جدید جریمه راهنمایی رانندگی
جریمه دوبرگی

این نوع از جریمه زمانی برای شما صادر می شود که افسر راهنمایی و رانندگی تخلف شما را مشاهده کند و به شما فرمان ایست بدهد، در صورتی که از فرمان پیروی نکنید و خودرو را متوقف نکنید جریمه دو برگی برایتان صادر می شود.

در این نوع از جریمه علاوه بر این که باید مبلغی برای تخلف انجام شده پرداخت کنید، مبلغ دیگری برای سرپیچی از فرمان ایست برایتان صادر می شود که موظف به پرداخت آن هم هستید.

با توجه به این که گاهی ممکن است شما واقعا متوجه ایست افسر نشده باشید و این کار از قصد انجام نشده باشد، می توانید با ارائه مدارک کافی و توضیح شرایط نسبت به جریمه دوبرگی اعتراض کنید.

اما آیا بخشیده می شود؟ بله اگر افسر قانع شود که شما این کار را سهوا انجام داده اید صدور جریمه دو برگی برایتان کنسل می شود و تنها تخلف انجام شده را باید پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که مهلت پرداخت جریمه دوبرگی 60 روز می باشد و اگر طی این مدت زمان برای پرداخت اقدامی انجام ندهید مبلغ جریمه دو برابر می شود.

جریمه با دوربین راهنمایی و رانندگی

دوربین نرخ جدید جریمه راهنمایی رانندگی
جریمه با دوربین راهنمایی و رانندگی

همان طور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم امروزه با گسترش خودرو ها و زیاد شدن ازاد راه ها این امکان وجود ندارد که افسر راهنمایی در تمامی مکان ها وجود داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از تخلفات امروزه توسط دوربین ها ثبت می شود.

دوربین های هوشمند در تمامی مناطق و حتی در بالای چراغ های راهنمایی و رانندگی وجود دارد، در صورتی که شما سرعت غیر مجاز داشته باشید، چراغ راهنمایی رانندگی را رد کنید و یا هر نوع تخلف دیگری که توسط دوربین ها قابل ضبط باشد تمامی آن ها ثبت می شود و برای شما پیامک می شود.

در برخی از مواقع امکان این وجود دارد که شما نسبت به جریمه دوربین راهنمایی و رانندگی اعتراض کنید.

همچنین بخوانید: مراحل قاونی شکایت در انواع تصادف رانندگی

جریمه هایی که به تازگی گذاشته شده است چه می باشد؟

به تازگی جریمه ای اعلام شده است که مخصوص دوران کرونا و واکسیناسیون می باشد.

  • از آذر ماه 1400 راه اندازی سیستم کنترل هوشمند کرونا آغاز می شود.
  • اعمال محدودیت جریمه برای شهر های نارنجی و قرمز افرادی که واکسینه نیستند.
  • عدم اجازه سفر های درون شهری برای خودرو های شخصی که مبتلا به کرونا هستند.

نرخ جریمه رانندگی 1400

عنوان جریمهمبلغ جریمه (تومان)
سرعت غیرمجاز۲۱۰ هزار
عبور از چراغ قرمز۲۱۰ هزار
حرکت به طور مارپیچ۱۶۰ هزار
دنده عقب در آزادراه و بزرگراه۱۶۰ هزار
استفاده از تلفن همراه۱۱۰ هزار
ورود ممنوع۱۰۰ هزار
رانندگی در خط ویژه۹۰ هزار
عدم استفاده از کلاه ایمنی (موتور)۷۰ هزار
نداشتن پلاک جلو و عقب۷۰ هزار
ناخوانا و مخدوش بودن پلاک۷۰ هزار
شیشه دودی۶۰ هزار
عدم توجه به فرمان پلیس۵۰ هزار
حمل جنازه با خودرو غیرمجاز۵۰ هزار
آویزان شدن از ماشین در حال حرکت۵۰ هزار
سبقت اتوبوس و کامیون در شهر۵۰ هزار
نداشتن بیمه شخص ثالث۵۰ هزار
در آغوش داشتن کودکان۵۰ هزار
نشاندن مسافر در سمت چپ راننده۵۰ هزار
عدم پرداخت عوارض آزادراه۴۰ هزار
همراه نداشتن گواهینامه۴۰ هزار
پرتاب زباله، آب دهان و بینی۴۰ هزار
بیرون آوردن دست از خودرو۴۰ هزار

تشدید برخودرو نسبت به کسانی که پلاک خود را مخدوش می کنند

پلاک خودور نرخ جدید جریمه راهنمایی رانندگی
پلاک خودرو مخدوش

طبق اعلامی که توسط جانشین پلیس راهور شده است ظاهرا از این ماه با افرادی که پلاک خود را بر می دارند و یا به هر دلیلی ناخوانا می باشد برخورد می شود.

  • به استناد ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی هر فردی در ارقام و مشخصات پلاک وسیله نقلیه موتوری تغییری ایجاد یا پلاک وسیله دیگری را به آن الصاق کند، به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.
  • بر همین اساس برای این افراد که پلاک وسیله نقلیه خود را پنهان می کنند، پرونده قضایی تشکیل می شود.
  • تخلفات ناخوانا بودن پلاک، تغییر محل نصب پلاک، تردد با پلاک اعزام به تعمیرگاه بعد از مهلت زمانی تعیین‌شده، پوشش پلاک، مخدوشی (دستکاری ارقام)، ضمن اعمال قانون بر حسب تخلف رانندگان متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

چه میزان جریمه ها جهش یافته است؟

از ابتدای 1400 حرف و حدیث هایی راجب به موضوع افزایش یافتن جریمه ها اعلام شده است، در ابتدای سال پلیس راهور این موضوع را تکذیب کرده است، اما اگر جدول بالا را بررسی کنید متوجه می شوید که میزان برخی از جریمه ها افزایش یافته است.

جریمه پنهان کردن پلاک موتور سیکلت

معمولا افرادی که دارای موتور سیکلت هستند به علت این که جریمه نشوند پلاک خود را به نحوی پنهان می کنند.

گاهی ممکن است تکه ای پارچه بر روی پلاک قرار دهند، گاهی به کمک طناب ها پلاک خود را پنهان می کنند و در هر حال به نحوی این کار را انجام می دهند.

در صورتی که پلیس این موتور ها را مشاهده کند موظف هستند که توقف کنند.

رانندگی بدون گواهینامه در ایران

در ویدیو زیر این موضوع به خوبی اعلام شده است.

جریمه همراه داشتن سگ در خودرو

رئیس پلیس تهران اعلام کرده است که در سال جدید با پدیده سگ گردانی در خیابان ها برخورد می شود؛ خودرو هایی که سگ درون خود داشته باشند باید توقیف شوند و سگ از آن ها گرفته می شود.

جریمه سرعت غیر مجاز در بزرگراه ها

%name نرخ جدید جریمه راهنمایی رانندگی
جریمه سرعت غیر مجاز

یکی از رایج ترین جریمه هایی که اتفاق می افتد مربوط به جریمه سرعت غیر مجاز می باشد، در تمامی بزرگراه ها دوربین هایی وجود دارد که در صورتی که مشاهده شود خودرو هایی سرعتی بیشتر از میزان تعیین شده دارند ثبت می شود و پلاک آن ها جریمه می شود.

میزان مبلغ جریمه برای سرعت غیر مجاز در بزرگراه ها بین 180 تا 200 هزار تومن است.

بخشیده شدن جریمه های دو برابری تا دی ماه 1400

طی صحبت هایی که با پلیش راهور شده است ایشان اعلام کرده است که اگر شخصی جریمه خود را پس از دو ماه پرداخت نکند میزان جریمه دو برابر می شود.

اما با پیشنهاد پلیس راهور، طرح بخشودگی جرایم ۲ برابری آغاز شده است و تمامی جریمه ‌های دو برابر شده ‌ای که حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبت شده ‌اند، به اصل خود بازگشته ‌اند.

بنابراین اگر راننده ای جریمه پرداخت نشده دارد بهترین زمان برای پرداخت آن می باشد.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با نرخ جدید جریمه راهنمایی و رانندگی آشنا نماییم. اگر شما تجریه ای در این زمنیه دارید و یا مطلبی را ما جا انداخته ایم خوشحال می شویم نظر خود را برای ما بیان کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
عاطفه
عاطفه
2 سال پیش

سلام ممنون از مطلب مفیدتون. من تو یه خیابونی یه لحظه گوشیمو برداشتم ولی سریع قط کردم همون لحه واسم پیامک اومد آیا این نوع جریمه میشه اعتراض کرد؟

بابایی
بابایی
2 سال پیش

جریمه نداشتن کمربند ایمنی الان چقدر شده؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش