4.4
(133)

پمپ شستشو در یک وسیله نقلیه، مایع شوینده را از داخل مخزن و از طریق شلنگ ها روی شیشه جلوی ماشین شما می پاشد تا خاک و گرد و غباری را که دید شما را مختل می کند پاک کند. این پمپ، پمپ سیال را تحت فشار قرار می دهد تا بتواند به بیرون پاشیده شود، اما ممکن است در طول زمان کارایی خود را از دست بدهد. اگر وقتی پمپ را روشن می کنید مایعی خارج نمی شود، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، بنابراین سیستم پمپ را برای یافتن منشا مشکل بررسی کنید. ممکن است مخزن آن خالی باشد یا اینکه یک قطعه آسیب دیده باشد که در اینصورت می توانید خودتان آن را تعمیر کنید. اگر پمپ اصلا کار نکند، ممکن است مشکل الکتریکی وجود داشته باشد و ممکن است لازم باشد کل پمپ را تعویض کنید.

روش اول

عیب یابی سیستم پمپ

1. در حین روشن کردن پمپ به صدای آن گوش دهید تا متوجه وجود مشکل شوید.

سوئیچ خودرو را در حالت روشن ON قرار دهید و دکمه ای را که پمپ را فعال می کند، که معمولاً روی ستون فرمان است، پیدا کنید. دکمه را فشار دهید و از زیر کاپوت خودرو به صدای پمپ گوش دهید. اگر صدایی نمی شنوید، ممکن است فیوز یا سیم کشی وسیله نقلیه شما، یا الکترونیک داخلی پمپ مشکل داشته باشد.

%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
در حین روشن کردن پمپ به صدای آن گوش دهید تا متوجه وجود مشکل شوید.
  • اگر صدایی از پمپ نمی شنوید، کاپوت ماشین را باز کنید.
  • اگر صدای پمپ را می شنوید اما هیچ مایعی از نازل ها خارج نمی شود، ممکن است مخزن مایع خالی باشد یا ممکن است گرفتگی در آن وجود داشته باشد. همچنین ممکن است لوله هایی که به نازل ها وصل می شوند جدا شده باشند.
  • اگر پمپ اصلا کار نمی کند، باید سیستم الکتریکی پمپ را بررسی کنید تا ببینید پمپ معیوب است یا خیر.

علت صدا دادن برف پاک کن و نحوه رفع آن را بخوانید.

2. مخزن پمپ را بررسی کنید تا ببینید خالی است یا نه.

کاپوت وسیله نقلیه خود را باز کنید و به دنبال درپوش دایره ای باک بگردید که تصویری از برف پاک کن ها روی آن است. درپوش را باز کنید و به داخل مخزن نگاه کنید تا سطح مایع را بررسی کنید. به طور معمول، یک مایع آبی یا بنفش در داخل مخزن خواهید دید. اگر چیزی نمی بینید یا سطح مایع کم است، پس باید مخزن را پر کنید.

%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
مخزن پمپ را بررسی کنید تا ببینید خالی است یا نه
  • اگر نمی توانید داخل مخزن را ببینید به کمک چراغ قوه این کار را انجام دهید.
  • اگر در داخل مخزن کثیفی و جرم مشاهده کردید، ممکن است آنها باعث گرفتگی مخزن شده باشند، پس بهتر است آنها را از مخزن خارج کنید.

3. به دنبال ترک و نشتی در شلنگ یا مخزن باشید.

کاپوت وسیله نقلیه خود را باز کنید و آن را بالا نگه دارید تا سقوط نکند. محل اتصال شلنگ ها به نازل های پلاستیکی را روی کاپوت پیدا کنید و انگشتان خود را روی آن قرار دهید. بمنظور وجود هرگونه آسیب یا ترک در شلنگ آن را به صورت چشمی بررسی کنید تا از وجود نشتی در آن اطمینان حاصل کنید. شلنگ های نازل های دیگر را نیز بررسی کنید. اگر آسیب دیده بودند، پس باید قطعات را تعویض کنید.

%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
به دنبال ترک و نشتی در شلنگ یا مخزن باشید
  • اگر نمی توانید شلنگ ها را پیدا کنید، دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید یا وسیله نقلیه خود را به تعمیرگاه ببرید.
  • معمولاً تعویض شلنگ ها و مخازن واشر نیاز به جدا کردن قطعات دارد، بنابراین اگر تجربه کار بر روی وسایل نقلیه را ندارید ممکن است انجام آن در خانه دشوار باشد.

روش دوم

پر کردن مجدد مخزن

1. درپوش مخزن را باز کنید.

کاپوت ماشین را باز کنید تا بتوانید به مخزن دسترسی داشته باشید. دهانه مخزن را که دارای یک درپوش با تصویر برف پاک کن است را پیدا کنید. درپوش را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود. درپوش را جایی بگذارید که گم نشود.

  • مکان مخزن در خودروها متفاوت است، بنابراین اگر در پیدا کردن آن مشکل دارید، دفترچه راهنمای خودرو را بررسی کنید.
  • اگر میخواهید مخزن شیشه عقب را پر کنید، محفظه ای در داخل یا اطراف صندوق عقب را بررسی کنید.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
درپوش مخزن را باز کنید

2. مایع شوینده شیشه جلو را تا خطی که نشان دهنده پر بودن مخزن است پر کنید.

معمولاً مایع شوینده شیشه جلو مخلوطی از آب و الکل است که آلودگی را از بین می برد و به سرعت خشک می شود. بطری را باز کرده و مایع را مستقیماً در دهانه مخزن بریزید. اگر نگران بیرون ریختن مایع هستید، یک قیف را روی دهانه مخزن قرار دهید. به ریختن مایع در مخزن ادامه دهید تا به خط افقی نشان دهنده پر شدن مخزن برسد.

%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
مایع شوینده شیشه جلو را تا خطی که نشان دهنده پر بودن مخزن است پر کنید
  • می توانید مایع شوینده شیشه جلو را از فروشگاه های فروش لوازم خودرو خریداری کنید.
  • به طور معمول، مخازن پمپ شفاف هستند، بنابراین به راحتی می توانید سطح مایع داخل آنها را از بیرون ببینید.
  • اگر مایع شوینده را تا خط انتهایی آن پر نکنید، مشکلی پیش نمی آید، زیرا پمپ به پایین مخزن متصل می شود.

نکته: اگر در منطقه‌ای با دمای خیلی پایین زندگی می‌کنید، مایع شوینده ای بخرید که نقطه انجماد پایینی دارد. بنابراین، در داخل مخزن یا شلنگ ها یخ نمی زند.

3. مخزن را بسته و سپس درب کاپوت را ببندید.

درپوش را روی دهانه مخزن قرار دهید و آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا کاملا محکم شود. از فشار دادن بیش از حد درپوش خودداری کنید، زیرا ممکن است مخزن آسیب ببیند یا بشکند. بعد از اینکه درب مخزن را بستید کاپوت را هم ببندید.

  • هرگز مخزن را بدون درپوش رها نکنید زیرا مایع بیرون می‌ریزد یا تبخیر می‌شود.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
مخزن را بسته و سپس درب کاپوت را ببندید

4. واشر را تست کنید تا ببینید آیا مایع به بیرون پاشیده می شود یا نه.

سوئیچ خودرو را در حالت روشن ON قرار دهید اما استارت نزنید. دکمه ای که مایع شوینده شیشه جلو را فعال می کند فشار دهید و آن را به مدت 2 تا 3 ثانیه نگه دارید. خارج شدن مایع در ابتدا طبیعی است، اما هنگامی که پمپ به درستی کار می کند، باید جریانی ثابت یا پنکه ای به سمت مرکز شیشه جلوی شما ایجاد کند.

  • اگر هنوز مایعی نمی بینید که از نازل ها خارج شود، ممکن است گرفتگی یا مشکلی در لوازم الکترونیکی پمپ وجود داشته باشد.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
واشر را تست کنید تا ببینید آیا مایع به بیرون پاشیده می شود یا نه

روش سوم

شستشوی گرفتگی ها

1. با یک سوزن یا سنجاق، کثیفی ها را از نازل های خارجی بیرون بکشید.

2 تا 3 نازل را در امتداد جلوی شیشه جلویی خودرو جایی که مایع معمولاً از آنجا پاشیده می شود قرار دهید. با یک سوزن یا سنجاق کثیفی ها یا موادی که در آن قسمت چسبیده را بیرون بکشید. سوزن را مرتباً با پارچه پاک کنید تا تمیز شود. سعی کنید تا جایی که می توانید کثیفی ها را پاک کنید.

%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
با یک سوزن یا سنجاق، کثیفی ها را از نازل های خارجی بیرون بکشید
  • اگر سوزن یا سنجاق در دسترس ندارید، می‌توانید از گیره یا منگنه استفاده کنید.
  • نازل ها ممکن است به برف پاک کن های شیشه جلوی خودرو شما وصل شده باشند.
  • پس از اسپری کردن نازل، کثیفی می تواند دوباره به داخل نازل برگردد و آن را مسدود کند. پمپ واشر را بعد از پاک کردن نازل ها امتحان کنید تا ببینید آیا مشکل برطرف شده است یا نه.

2. وسیله نقلیه خود را بوسیله جک بالا ببرید.

برای قرار دادن جک، یک نقطه محکم در کنار بدنه وسیله نقلیه خود پیدا کنید. خودروی خود را تا حد ممکن از روی زمین بلند کنید تا فضای کافی برای قرار گرفتن در زیر آن را داشته باشید. بدنه ماشین را با پایه های جک محکم کنید تا خودرو به پایین سقوط نکند. سمت دیگر وسیله نقلیه خود را بالا ببرید و 2 پایه دیگر جک را زیر بدنه قرار دهید.

  • هرگز زیر وسیله نقلیه خود در حالی که بدرستی روی جک قرار نگرفته است کار نکنید زیرا ممکن است به راحتی لیز بخورد.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
وسیله نقلیه خود را بوسیله جک بالا ببرید

3. شلنگ پمپ را جدا کنید تا مخزن تخلیه شود.

به دنبال پمپ واشر باشید که شبیه یک استوانه سیاه است که به پایین مخزن شفاف واشر متصل است. شلنگی که از پمپ به سمت بالا به وسیله نقلیه شما منتهی می شود را پیدا کنید. یک سطل زیر شلنگ قرار دهید و شلنگ را بیرون بکشید تا مخزن کاملا تخلیه شود.

%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
شلنگ پمپ را جدا کنید تا مخزن تخلیه شود
  • در صورت لزوم یکی از چرخ های وسیله نقلیه خود را اگر در مسیر کارتان قرار دارد باز کنید.
  • در صورتی که مایع شوینده فاقد هرگونه کثیفی یا زباله باشد، می توانید آن را نگه دارید. سعی کنید مایع را به جای سطل با قیف داخل بطری دیگری بریزید.

4. آب تمیز را داخل مخزن بریزید تا کثیفی ها و زباله ها از بین بروند.

یک سطل زیر پمپ قرار دهید تا آب کثیف داخل آن بریزد. کاپوت وسیله نقلیه خود را باز کنید و درپوش مخزن را باز کنید. سطل دوم را با آب گرم پر کنید و به آرامی آن را در مخزن مایع شوینده بریزید تا آب داخل آن کلا تخلیه شود. تا زمانی که آب تمیز بیرون بیاید به ریختن آب در مخزن ادامه دهید.

  • از استفاده مجدد از همان آب کثیف خودداری کنید زیرا ممکن است کثیفی یا زباله را دوباره وارد مخزن کنید.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
آب تمیز را داخل مخزن بریزید تا کثیفی ها و زباله ها از بین بروند

5. شلنگ ها را از نازل ها جدا کنید.

انتهای L شکل نازل های متصل به شلنگ ها را در قسمت زیرین کاپوت خودروی خود قرار دهید. انتهای شلنگ را فشار دهید و مستقیماً از نازل بیرون بکشید تا جدا شود. نازل را روی کاپوت گذاشته و بگذارید شلنگ در طول تعمیرات بصورت آویزان باشد. شلنگ های بقیه نازل ها را جدا کنید.

  • معمولاً برای جدا کردن شلنگ‌ها به ابزاری نیاز ندارید، اما اگر گیره‌ها شلنگ‌ها را روی نازل‌ها محکم کرده اند، ممکن است به آچار نیاز داشته باشید.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
شلنگ ها را از نازل ها جدا کنید

6. هوای فشرده را از طریق شلنگ ها و نازل ها به داخل مخزن وارد کنید.

نازل هوای فشرده را در انتهای شلنگ قرار دهید و تا جایی که می توانید آن را داخل قرار دهید. دکمه را فشار دهید تا هوا به داخل شلنگ وارد شود. اگر داخل آن کثیفی وجود داشته باشد، از طرف دیگر بیرون می‌زند. هوای فشرده را از هر انتهای شلنگ اسپری کنید تا مطمئن شوید که تمام مواد خارج شده است. سپس هوای فشرده را در پشت نازل های مواد شوینده قرار دهید و هوا را در آنها نیز وارد کنید.

  • بطری هوای فشرده را می توانید از فروشگاه لوازم یدکی تهیه کنید.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
هوای فشرده را از طریق شلنگ ها و نازل ها به داخل مخزن وارد کنید

هشدار: از پاشش هوای فشرده از انتهای بیرونی نازل ها خودداری کنید. زیرا ممکن است به دریچه‌هایی که از ورود کثیفی و سایر مواد به داخل شلنگ‌ها جلوگیری می‌کنند، آسیب بزنید.

7. دوباره شلنگ ها را به پمپ و نازل ها وصل کنید.

انتهای شلنگ را در قسمت زیرین کاپوت فشار دهید و آن را به سمت اتصال نازل برگردانید. تا جایی که می توانید شلنگ را روی نازل بپیچید تا احتمال نشت آن کمتر شود. شلنگ های دیگر را به بقیه نازل ها وصل کنید. سپس انتهای پایین شلنگ را دوباره به کنار پمپ وصل کنید تا مخزن دیگر نشتی نداشته باشد.

%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
دوباره شلنگ ها را به پمپ و نازل ها وصل کنید

8. برای تست شیشه پاک کن مخزن را دوباره پر کنید.

مخزن واشر را باز کنید و با مایع شوینده آن را تا خط مشخص شده پر کنید. قبل از اینکه باتری را روشن کنید، کاپوت خودرو را ببندید. دکمه شیشه جلو را حدود 3 تا 4 ثانیه نگه دارید تا مایع از پمپ خارج شود. طبیعی است که مایع شوینده هنگام شروع پاشیده شود، اما باید در عرض چند ثانیه جریان ثابتی داشته باشد.

  • اگر شیشه‌شوی ماشین شما هنوز کار نمی‌کند، ممکن است مشکلی در سیستم الکتریکی آن وجود داشته باشد.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
برای تست شیشه پاک کن مخزن را دوباره پر کنید

روش چهارم

تست اتصالات الکتریکی

1. فیوزی را که پمپ واشر را کنترل می کند، پیدا کنید.

جعبه فیوز وسیله نقلیه خود را در زیر کاپوت نزدیک گلگیر جلو پیدا کنید. نمودار فیوز روی جلد را بخوانید تا فیوزی که پمپ واشر را کنترل می کند پیدا کنید. درپوش جعبه فیوز را بردارید و فیوز مربوطه را پیدا کنید.

  • اگر در یافتن جعبه فیوز مشکل دارید، دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
فیوزی را که پمپ واشر را کنترل می کند، پیدا کنید

نکته: معمولاً پمپ واشر روی همان فیوز موتورهایی است که بازوهای برف پاک کن را کنترل می کنند. اگر آنها یک فیوز مشترک دارند و هنگامی که آنها را روشن می کنید همچنان بازوهای برف پاک کن حرکت می کنند، پس پمپ خراب شده است.

2. فیوز را با یک مولتی متر بمنظور پیوستگی زیر 1 اهم تست کنید.

برای اندازه گیری پیوستگی فیوز، مولتی متر را روی کمترین میزان اهم (Ω) قرار دهید. فیوز را از جعبه فیوز بیرون بیاورید و آن را روی یک سطح صاف قرار دهید. یک پروب را در مقابل شاخک چپ فیوز و پروب دوم را در مقابل شاخک دیگر قرار دهید. برای اینکه از تداوم آن اطمینان حاصل کنید، مولتی متر باید عددی کمتر از 1 را نشان دهد.

  • اگر روی مولتی متر علامت “OL” یا “OPEN” دیدید، به احتمال زیاد فیوز سوخته است. فیوز قدیمی را به یک فروشگاه لوازم خودرو ببرید و آن را تعویض کنید.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
فیوز را با یک مولتی متر بمنظور پیوستگی زیر 1 اهم تست کنید

3. کانکتور سیم را از پمپ برف پاک کن جدا کنید.

موتور و باتری وسیله نقلیه خود را خاموش نگه دارید. پمپ را در پایین مخزن واشر که معمولاً در نزدیکی پشت موتور یا نزدیک گلگیر جلو قرار دارد قرار دهید. به دنبال یک اتصال دهنده سیم باشید که شبیه یک جعبه سیاه به نظر می رسد که در کنار پمپ با سیم هایی به جعبه فیوز متصل شده است. پایه جعبه را بگیرید و مستقیماً از پمپ بیرون بکشید تا جدا شود.

  • اگر وسیله نقلیه خود را با جک بالا ببرید یا یکی از لاستیک های جلو را بردارید، ممکن است دسترسی به پمپ آسان تر باشد.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
کانکتور سیم را از پمپ برف پاک کن جدا کنید

4. یک چراغ را بصورت تستی به کانکتور منتهی به جعبه فیوز وصل کنید.

چراغ های تستی فقط در صورتی روشن می شوند که ولتاژ صحیحی از آنها عبور کند. شاخک های یک چراغ آزمایشی 12 ولتی را به کانکتور وصل کنید و تا جایی که می توانید آن را فشار دهید. چراغ را در نزدیکی پمپ قرار دهید تا در حین تست سیم کشی بتوانید به راحتی نور آن را ببینید.

5. سوئیچ وسیله نقلیه خود را روشن کرده و سپس پمپ شیشه جلو را روشن کنید.

سوئیچ را در استارت بچرخانید تا سیستم برقی خورو روشن شود اما موتور خاموش بماند. دکمه شستشوی شیشه جلو را فشار دهید و آن را نگه دارید. برف پاک کن و واشر کار نمی کنند، اما فیوز شوینده فعال می شود.

  • اگر هنگام فشار دادن دکمه نور تولید شده چراغ را نمی بینید، از یک نفر بخواهید دکمه را برای شما فشار دهد تا بتوانید نور چراغ را ببینید تا اطمینان حاصل کنید سیم کشی و اتصالات وسیله نقلیه شما سالم است.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
باتری وسیله نقلیه خود را روشن کرده و سپس پمپ شیشه جلو را روشن کنید

6. اگر چراغ تست روشن شد پمپ را تعویض کنید.

همانطور که دکمه را فشار می دهید، به چراغ تست نگاه کنید تا ببینید آیا روشن می شود یا نه. اگر روشن شود، پس سیم کشی وسیله نقلیه شما به درستی کار می کند و فقط پمپ مشکل دارد. ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید تا آن را تعویض کند.

  • اگر چراغ روشن نمی شود، ممکن است مشکلی در سوئیچ یا سیم کشی وسیله نقلیه شما وجود داشته باشد. حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید زیرا تعمیر سیستم الکتریکی خودرو کار دشواری است.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
اگر چراغ تست روشن شد پمپ را تعویض کنید

روش پنجم

تغییر موقعیت نازل

1. یک سوزن یا سنجاق را وارد سوراخ نازل کنید.

یک سوزن یا سنجاق یا ابزاری را انتخاب کنید تا به اندازه کافی باریک باشد که در سوراخ بیرونی نازل قرار بگیرد. پین را به اندازه 1/2 اینچ (1.3 سانتی متر) به داخل سوراخ فشار دهید تا بتوانید نازل را راحت تر کنترل کنید.

  • ممکن است بتوانید ابزار خاصی را پیدا کنید که برای قرار دادن در نازل های شیشه جلو ساخته شده است. شما می توانید آنها را با قیمت حدود 5 دلار از فروشگاه های لوازم خودرو خریداری کنید.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
یک سوزن یا سنجاق را وارد سوراخ نازل کنید

2. سوزن را به سمت وسط شیشه جلو و نازل حرکت دهید.

برای اینکه محل خروج اسپری نازل را کاملا تمیز کنید، سوزن را به بالا، پایین، چپ یا راست حرکت دهید. سعی کنید نازل را حرکت دهید تا محل اسپری در مرکز شیشه، جلوی شما قرار گیرد و برف پاک کن ها مایع را به طور یکنواخت پخش کنند.

  • سعی کنید نازل را خیلی کم تنظیم کنید زیرا در صورت تنظیمات بیش از حد ممکن است بیشتر از آنچه انتظار دارید مایع پاشیده شود.
  • در صورت سفت بودن نازل، سعی نکنید آن را به زور حرکت دهید، چون ممکن است نازل را بشکنید.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
سوزن را حرکت دهید تا به سمت وسط شیشه جلو و نازل قرار بگیرد

3. واشر را تست کنید تا مطمئن شوید که مایع به طور یکنواخت پخش می شود.

سوئیچ خودرو را در حالت روشن قرار دهید و دکمه برف پاک کن را فشار دهید. دکمه را تا زمانی که مایع شوینده روی شیشه جلوی ماشین پاشیده شود، نگه دارید. اگر به وسط شیشه جلو پاشیده نشد تنظیمات را طوری انجام دهید که مایع در جایی که می خواهید پاشیده شود.

  • اگر نازل مایع شوینده را خیلی زیاد یا کم بپاشد، ممکن است شیشه جلوی ماشین شما به طور کامل پاک نشود.
%name نحوه عیب یابی پمپ شستشوی شیشه جلو
واشر را تست کنید تا مطمئن شوید که مایع به طور یکنواخت پخش می شود

پرسش و پاسخ تخصصی

چگونه بفهمم پمپ شوینده ماشین من خراب است؟

پمپ شوینده را روشن کنید و به صدای آن گوش دهید. اگر صدایی از آن می شنوید که نشان دهنده فعال بودن آن است، لوله هایی را که از پمپ به سمت نازل ها خارج می شوند را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها قطع شده اند یا نه، که اغلب این اتفاق می افتد. اگر صدایی از پمپ نمی آید، بررسی کنید که آیا برق به مقدار کافی به سمت پمپ می رود یا نه. اگر پمپ برق دارد، باید مشکل را در خود پمپ بررسی کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
محمدزاده
محمدزاده
2 ماه پیش

سپاس از مطالب خوبتون

کیان باتری
در جواب  محمدزاده
2 ماه پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش