4.3
(132)

انجام تعمیر و نگهداری باتری برای افزایش کارایی و عمر لیفتراک شما بسیار مهم است. هنگامی که از یک برنامه زمانبندی شده برای انجام تعمیرات و سرویس باتری لیفتراک پیروی می کنید، می تواند تا حدود زیادی به عملکرد بهینه باتری کمک کند و به شما اجازه می دهد تا عملیات شما به خوبی اجرا شود. هنگامی که شارژ باتری تمام می شود، بهره وری لیفتراک نیز کاهش می یابد.

نحوه شارژ باتری لیفتراک

نکات گفته شده برای تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک را در این مقاله دنبال کنید تا بتوانید اقدامات مناسبی را در جهت مراقبت از سلول باتری انجام دهید، این مقاله هم برای عملکرد روزانه و هم برای برنامه روتین ماهانه لیفتراک برای شما مفید می باشد.

نکات تعمیر و نگهداری باتری در پنج مرحله

تعمیر و نگهداری شامل شارژ و تمیز کردن باتری، پر کردن آب باتری و یکسان کردن تمام سل های پک باتری می باشد. دانستن نحوه مراقبت از باتری لیفتراک شامل پنج مرحله حیاتی است.

1. باتری را شارژ کنید.

برای باتری های لیفتراک روش صحیح شارژ وجود دارد. شما نمی توانید هر زمان که راحت بودید آنها را شارژ کنید زیرا می تواند بر طول عمر باتری تأثیر بگذارد. درعوض، باید آن را در زمان‌های معینی و به میزان مشخصی شارژ کنید. به عنوان مثال، هنگامی که شارژ باتری به زیر 20٪ کاهش می یابد، باید آن را شارژ کنید و مطمئن شوید که ظرفیت آن کامل شده است. اگر باتری لیفتراک را بیش از حد یا کم شارژ کنید یا فرآیند شارژ را قطع کنید، بر روی چرخه عمر باتری تاثیر منفی می گذارد.

%name آموزش تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک
باتری لیفتراک را شارژ کنید

سایر نکات شارژ عبارتند از باز نگه داشتن درب باتری و محفظه لیفتراک هنگام شارژ و استفاده از جریان خروجی و ولتاژ صحیح. همچنین نباید باتری را بیش از حد مجاز تخلیه کنید. زیرا این کار هم می تواند منجر به آسیب دائمی شود. دفترچه راهنما را بررسی کنید تا میزان گفته شده در مورد تخلیه باتری را ببینید. هرگز اجازه ندهید باتری به مدت طولانی در حالت تخلیه شده بماند زیرا در اینصورت شروع به تشکیل سولفات می کند و بر زمان کار سلول باتری تأثیر می گذارد.

2. سطح مایعات را حفظ کنید

عمر باتری برای بهینه کار کردن لیفتراک به سطحی بهینه از آب با حداکثر ظرفیت بستگی دارد. الکترولیت باتری ترکیبی از آب و اسید سولفوریک است. اگر سطح آب کاهش یابد، صفحات باتری در معرض هوا قرار می گیرند و در نتیجه اکسیده می شوند و ظرفیت باتری نیز کاهش می یابد. تبخیر سطح آب را کاهش می دهد و بر فرآیند شارژ تأثیر می گذارد. اگر باتری به مقدار زیادی آب از دست بدهد، ممکن است نشانه این باشد که به دستگاه فشار زیادی وارد می شود.

سطح مایع باتری را پس از چندین بار شارژ بررسی کنید. باتری را باز کنید و به دو تا سه سلول برای داشتن سطح آب مناسب نگاهی بیندازید. اگر مایع کافی عنصر پلاستیکی را نمی پوشاند، سطح آب زیر محافظ را پر کنید. فضای اضافی بالای سیال اجازه انبساط را در هنگام استفاده از باتری می دهد. مطمئن شوید که سلول را بیش از حد پر نکنید.

%name آموزش تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک
سطح مایع داخل باتری را چک کنید

یکی دیگر از نکات نگهداری مایعات که می توانید آن را دنبال کنید افزایش سطح مایع داخل باتری در زمانی است که باتری شارژ کامل شده است. اگر این کار را قبل از شارژ کامل انجام دهید، احتمال اینکه بیش از حد پر بشود وجود دارد. بنابراین سطح مایع آب باتری را بعد از شارژ کامل چک کنید.. می توانید از آب مقطر نیز استفاده کنید، زیرا آب لوله‌کشی دارای مواد افزودنی و آلاینده‌هایی است که می‌تواند به داخل باتری نفوذ کند.

می توانید آخر هر ماه، با استفاده از هیدرومتر و پس از شارژ کامل، گرانش باتری را نیز بررسی کنید. برای تعیین عدد جاذبه مناسب برای لیفتراک خود به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

%name آموزش تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک
تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک

3. باطری را یکسان سازی کنید.

یکسان سازی باتری زمانی است که دستگاه را بیش از حد شارژ می کنید تا از شر کریستال های سولفات ساخته شده خلاص شوید. سولفاته شدن می تواند طول عمر باتری را کاهش دهد. یکسان سازی همچنین از ناکارآمدی شارژ سلولی جلوگیری می کند. با گذشت زمان، یک سلول ممکن است به طور کامل شارژ شود، در حالی که سلول دیگر ممکن است فقط نیمی از شارژ را در خود نگه دارد. هنگامی که غلظت اسید در پایین سلول بیشتر از بالای آن باشد، یکسان سازی، لایه بندی اسیدی معکوس را نیز انجام می دهد. هنگامی که یک باتری را یکسان سازی می کنید، به زمان خنک شدن طولانی تری نیاز دارد. باتری هایی که نیاز به یکسان سازی دارند دارای تنظیمات اکولایزر خواهند بود.

%name آموزش تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک
باتری را یکسان سازی کنید

4. دمای باتری را تنظیم کنید.

دمای باتری در حال شارژ را تنظیم کنید زیرا گرم شدن بیش از حد می تواند طول عمر آن را تحت تأثیر قرار دهد. پس از اینکه شارژ کامل شد، بررسی کنید که آیا در دمای کاری مناسبی قرار دارد یا نه. زیرا اپراتور شما وظایف مختلف لیفتراک را انجام می دهد. اگر دما از حد پیشنهادی فراتر رفت، مطمئن شوید که باتری گردش انرژی بهینه ای در محفظه خود داشته باشد که بوسیله آن خنک شود.

عمر متوسط باتری لیفتراک چندین سال است. اما تنها در صورت انجام تعمیر و نگهداری مناسب می تواند به حداکثر طول عمر خود برسد یا از آن فراتر رود.

5. دستگاه را تمیز کنید.

هنگامی که دستگاه در مرحله شارژ گاز آزاد می کند، تجمع الکترولیت ها روی باتری ها اتفاق می افتد. یا در جایی که الکترولیت های متلاطم روی دریچه ها ریخته می شوند، دستگاه به دمای جوش می رسد. تجمع پسماند همچنین می تواند یک مدار رسانا بین بدنه فولادی و پست های سرب ایجاد کند و در نتیجه خود نیز تخلیه شود. اگر باتری خود را به درستی نگهداری نکنید، این تجمعات می تواند ترمینال های سلول را خورده و باعث مشکلات الکتریکی شود.

%name آموزش تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک
دستگاه را تمیز کنید

آموزش نحوه مراقبت از باتری لیفتراک شامل یک برنامه تمیز کردن مناسب است. تمیز کردن باتری منجر به خلاص شدن از شر تجمعاتی که باعث تخلیه سریعتر آن و همچنین خوردگی شود می شود. با اطمینان از ایمن بودن همه درپوش ها و سایر اجزا، باتری را با آب گرم و پاک کننده باتری تمیز کنید. پس از آن، مطمئن شوید که باتری خشک است و آن را از نظر نقص یا آسیب بررسی کنید.

نکات ایمنی در مورد نحوه تمیز کردن باتری لیفتراک

دست زدن به باتری ها می تواند باعث ایجاد یک خطر بالقوه برای شما و سایر کارگران شود. در صورت تماس با اسید، ممکن است دچار سوختگی شدید شیمیایی شوید. بنابراین، بهتر است یک ایستگاه معین برای این کار تشکیل دهید. این منطقه باید دارای منبع آب، هشدارهای ایمنی، کپسول آتش نشانی، تهویه و تلفن برای مواقع اضطراری باشد. با اجرای نکات زیر نحوه تعویض باتری لیفتراک را بیاموزید.

%name آموزش تعمیر و نگهداری باتری لیفتراک
سیگار کشیدن را در محل شارژ باتری ممنوع کنید
  • از تماس با سلول ها و ترمینال ها خودداری کنید.
  • باتری ها را طبق روش های گفته شده و احتیاطی دور بریزید.
  • از زیورآلات فلزی استفاده نکنید.
  • سابقه تعمیر و نگهداری باتری را نزد خود نگه دارید.
  • لیفتراک را به درستی قرار دهید و ترمز را فشار دهید.
  • سیگار کشیدن را در آن محل خاص را ممنوع کنید.
  • در صورتی که باتری شروع به گرم شدن بیش از حد کرد شارژر را خاموش کنید.
  • از وسایل حفاظتی مانند عینک و سپر، دستکش، چکمه و پیش بند استفاده کنید.
  • هنگام جابجایی باتری لیفتراک با تجهیزات مناسب کار کنید.

ایمنی باتری نقطه کانونی است که نمی توانید هنگام کار با لیفتراک و سایر تجهیزات سنگین از آن چشم پوشی کنید. نگهداری از دستگاه با رویه ها و مواد ایمنی مناسب می تواند ایمنی کارگران شما را حفظ کند.

باتری لیفتراک دوگانه سوز تویوتا

باتری لیفتراک دیزلی SND20 سهند

باتری لیفتراک دوگانه سوز4 الی 5 تن آریا

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش