4.8
(321)

یکی از سوال های پر تکراری که توسط مردم پرسیده می شود مربوط به سهمیه بندی بنزین می باشد، با توجه به این که به تازگی برای مدت کوتاهی بنزین سهمیه ای قطع شده بود سوال های در این باره بیشتر شده است؛ به همین جهت تصمیم گرفتیم در این سری از مقالات کیان باتری به توضیح این موضوع بپردازیم.

سهمیه بندی سهمیه بندی بنزین در سال 1400
سهمیه بندی بنزین

جهت اطلاع از به روز ترین قیمت باتری ماشین کلیک کنید!

آیا بنزین باز هم گران می شود؟

چندین سال است که در کشور ما بنزین به صورتی کارتی و سهمیه ای در اخیتار مردم قرار می گیرد؛ تا همین 2 سال پیش یعنی آبان 98 ثبات قیمت در بنزین وجود داشت اما به یک باره افزایش قیمت بنزین اعلام شد؛ این موضوع سبب شد تا این ترس در دل مردم وجود داشته باشد که باز هم امکان افزایش قیمت وجود دارد.

عضو کمسیون انرژی مجلس در این باره بیان کرد: نباید به جامعه این گونه القا کنیم که سوخت گران می شود و یا قرار است مصرف مردم محدود شود. اگر قرار است طرحی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد باید در جهت مصرف بهینه باشد و قیمت ها با زندگی مردم سازگار باشد.

فریدون عباسی درباره موضوع یارانه پنهان این گونه اظهار نظر کرد که: چندین طرح در مجلس وجود دارد که درباره یارانه پنهان انرژی است، اولین آن ها درباره اختصاص بنزین به هر نفر می باشد، طرح بعدی درباره این که چگونه افرادی که بنزین بیشتری مصرف می کنند هزینه بیشتری پرداخت کنند.

این طرح به این صورت است که این اضافه پرداخت بین کسانی توزیع می شود که خودرو ندارند و از سوخت استفاده ای نمی کنند.

البته که این طرح ها خام است و باید برای اجرا بسیار بر روی آن ها کار شود.

آیا طرح های مجلس برای یارانه سوخت به سرانجام می رسد؟

یارانه سوخت سهمیه بندی بنزین در سال 1400
طرح مجلس برای یارانه سوخت

فریدون عباسی در پاسخ به این سوال بیان کرد: ما تمام این طرح ها اولیه را بررسی کرد ایم و نظر کارشناسان مختلف درباره آن را دریافت و چک کرده ایم؛ نتیجه هر چه که باشد مرد نباید این استرس را داشته باشند که این طرح زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

طرح ها زمانی به مرحله اجرا می رسند که پخته و کامل شوند، به همین جهت باید بررسی های لازم انجام شود تا به صورت شتاب زده کار نکنیم.

همچنین ایشان گفت: ما باید به نحوی عمل کنیم که تمام حاصل های سوخت تحت پوشش قرار گیرد و مردم این اجازه را داشته باشند که خودشان مدریت کنند.

عباسی بیان کرد: هدف اصلی ما بررسی کارشناسی بدون هیچ عجله ای می باشد، ما باید تمامی جوانب را در نظر داشته باشیم یعنی اگر احیاما قیمت و میزان مصرف تغییر کرد بر روی چه موارد دیگری تاثیر دارد.

دلیل این همه دقت در این است که یک تغییر تصمیم و تغییر کوچک بر روی مسئله سوخت بر بسیاری از مراکز اقتصاد تاثیر گذار است. به همین جهت باید حتما نظام حقوق و دستمزد کشور را در آن ها در نظر گرفت.

همچنین ایشان تاکید کرد که: تغییر کردن یارانه های پنهان سوخت فقط به این خاطر است که مردم خود کمک کنند مصرف به صورت بهینه شود و قرار نیست قیمت و یا میزان سوخت تغیر کند.

سوخت یورو4 در کلان شهر ها

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اعلام کرده است که با توجه به قانون جدید که برای هوای پاک وضع شده است، از این پس سوختی که در کلان شهر ها توزیع می شود مطابق با استاندارد یورو4 می باشد.

طبق تصمیمات انجام شده این نوع سوخت بنزین و گازوئیل در 163 جایگاه ویژه عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در بخش نیروگاهی نیز شرایط به همین صورت است و سوخت مایع برای شرایطی که افت فشار و یا قطعی گاز وجود دارد تامین می کنیم، تاکید کرد: «اعلام نشده که گازوئیل نیروگاه‌ها یورو ۴ باشد اما گفته شده سوخت دوم نیروگاه‌ها گازوئیل باشد که ترکیبی از این دو است؛ گازوئیل مصرفی در نیروگاه‌ها  استانداردهای داخلی را دارد و به عنوان سوخت دوم نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد

همچنین بخوانید: استاندارد یورو 5 در خودرو ها

غیر فعال شدن سامانه تبدیل خودرو بنزینی به سایبری

بنزنین سهمیه بندی بنزین در سال 1400
بنزین در ایران

پس از آن که حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت صورت گرفت، سامانه ثبت نام برای تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز از دسترس خارج شد.

در حال حاضر این سامانه در حال بروز رسانی می باشد، این که چه زمانی این سامانه به صورت مجدد فعال می شود هنوز مشخص نیست و در صورت فعالی سازی اعلام می شود.

شارژ بنزین آذر ماه + سهمیه جبرانی

همان طور که گفتیم برای مدت کوتاهی سهیمه بنزین دولتی قطع شده بود به همین جهت بسیاری نگران بودند که تکلیف بنزین موجود در کارت ها چه می شود!

سهمیه ای که برای افراد واریز می شود به این صورت است:

  • سهمیه جبرانی خودرو های سواری 10 لیتر می باشد و برای موتور سیکلت 5 لیتر است.
  • 70 لیتر بنزین برای سواری ها و 30 لیتر برای موتور سیکلت ها در نظر گرفته شده است.

کاهش سهمیه بندی بنزین نیسان

در مورد این موضوع خبر های بسیاری وجود دارد، برخی اعلام کرده اند که سهمیه نیسان کاهش یافته است و برخی از خبر های دیگری حاکی از آن است که سهمیه بنزین کاهش نیافته است.

در حال حاضر شرکت پالایش نفت و پخش فراورده های نفتی هنور واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده است و تکذیب و یا تایید نشده است.

قبل از این موضوع نیز برای مدت زمان کوتاهی سهمیه بندی بنزین برای برخی از وانت بار ها کاهش پیدا کرده بود. طی صحبت هایی که با برخی از رانندگان نیسان داشته ایم این گونه بیان کرده اند که سهمیه آن ها 200 لیتر کاهش یافته است.

مطلب پیشنهادی: تاثیر خودروها بر آلودگی هوا و روش های کاهش آلایندگی

آیا بنزین گران است؟

در ویدیو زیر به بررسی این موضوع پرداخته شده است و 4 باور اشتباه در مورد قیمت بنزین بیان شده است.

هر کد ملی یک سهمیه بندی بنزین

جایگاه سوخت سهمیه بندی بنزین در سال 1400
قیمت بنزین در 1400

بر اساس گزارش هایی که در مرکز آمار در سال 1397 منتشر شده است، 53.2 از خانواده های شهری و 32.3 درصد از خانواده های روستایی صاحب خودرو هستند. علاوه بر آن 14.1 درصد از خانواده های شهری و 28.4 درصد از خانواده های روستایی دارای موتور سیکلت هستند.

این آمار ها نشان از این دارد که درصد قابل توجهی از خانواده های ایرانی از یارانه های پرداختی برای بنزین استفاده نمی کنند. به همین جهت دولت قصد دارد با افزایش یافتن میزان بنزین درآمد حاصل از آن را به صورت معیشتی در اختیار خانواده های دهک پایین قرار دهد.

اما همان طور که در ابتدا مقاله اشاره کردیم که این طرح هنور به موفقیت نرسیده است زیرا ایرادات بسیاری دارد که برای موفق شدن طرح باید تمامی آن ها رفع شوند.

در همین رابطه سخنگوی کمسیون انرژی مجلس اظهار نظر کرد که: 50 درصد از خانواده ها دارای خودرو نمی باشند و بهره ای از سهمیه بندی بنزین نمی برند.

به همین جهت توزیع یارانه سوخت به صورت عادلانه نمی باشد و حتما باید طرحی روی کار بیاید تا میزان توزیع اصلاح شود. به همین جهت انتظار می رود در آینده در نحوه سهمیه بندی بنزین تغیراتی ایجاد شود.

طرح مجلس برای تغییر یافتن سهمیه بندی بنزین

پمپ بنزین 1 سهمیه بندی بنزین در سال 1400
طرح یارانه بنزین

طرحی در مجلس وجود دارد مبنی بر سهمیه بندی بنزین برای خانوار ها، طی صحبت هایی که انجام شده است ظاهرا این طرح از مجلس قبل باقی مانده است و مجلس فعلی تغیراتی بر روی آن ایجاد کرده است.

همچنین قرار است سهمیه‌ای نیز با توجه به پیمایش برای خودروهای حمل و نقل عمومی و تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شود در ارائه جزییات این طرح آمده است که نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات بیان کرده است که مجلس قصد دارد با تصویب و اجرای این طرح به هر خانوار به ازای هر کدملی به هر خانوار سهمیه بنزین اختصاص دهد تا سبب کاهش آثار تورم و فاصله طبقاتی در دهک‌های پایین شود. در این طرح قرار است به هر شخص روزانه ۷ دهم لیتر بنزین تعلق گیرد که این رقم ۲۰ لیتر برای هر ماه است.

بر اساس این طرح اگر خانواده ای که صاحب خودرو است و از سهمیه اختصاصی خود استفاده نمی کند، سهمیه از طریق سامانه های بانکی قابل واگذاری به سایرین می باشد.

علاوه بر این موضوع قرار است که در پایان هر ماه سهمیه های استفاده نشده به شرکت پالایش نفت بازگردانده شود و مطابق با قیمت آزاد کارت سرپست خانواده ها شارژ شود و به کمک آن ها بتوانند کالای ایرانی خریداری کنند.

سهمیه بنزین خانوار به چه کسانی تعلق می گیرد؟

آمار ها نشان از این دارد 50 درصد از خانوار ها دارای هیچ خودرویی نمی باشند و سهمیه بنزین به آن ها تعلق نمی گیرد.

به همین دلیل مجلس قصد دارد با اجرا کردن طرح سهمیه بندی بنزین خانوار ها استفاده از منابع انرژی را عادلانه تر پیش ببرد و تمامی خانوار ها این امکان را داشته باشد از منبع انرژی بهره مند شوند.

بر اساس این طرح سهمیه بنزین به خانوار های فاقد خودرو تعلق می گیرد تا در استفاد از یارانه بنزین سهیم باشند. از طرفی دیگر قرار است شکاف های اقتصادی بین دهک های بالا و پایین تا حدی پر شود.

جالب است بدانید که این طرح از سال 97 در مجلس قرار گرفته است و تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است، اما ظاهرا مجلس کنونی قصد دارد تا با انجام تغیراتی این طرح را به صورت عادلانه تر اجرا کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
بردیا
بردیا
2 سال پیش

سهمیه بندی بنزین اسنپ چقدره؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش