4.7
(39)

حتما شما نیز تاکنون نام استادارد یورو 5 در خودرو ها را بسیار شنیده اید، اما منظور از این کلمه چه می باشد و اصلا اهمیت آن در ماشین ها چیست؟

استاندارد های یورو مربوط به استاندارهای آلایندگی می شود که توسط اتحادیه اروپا ایجاد شده است و کمپانی های خودرو سازی وظیفه دارند که به آن ها عمل کنند؛ در ادامه این مقاله از کیان باتری بیشتر در مورد این موضوع بحث خواهیم کرد.

استاندارد یورو 5 استاندارد یورو 5 در خودرو ها
استاندارد یورو 5 در خودرو ها

استاندارد یورو چیست؟

در حقیقت منظور از استاندارد آلایندگی یورو حداکثر مجاز مقدار آلاینده گازی است که شرکت های ماشین سازی می توانند انتشار دهند.

به این صورت که در این استاندارد ها حداکثر میزان گازهایی مثل: متان، دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و اکسید نیتروژن مشخص می شود و تنها باید متناسب با استاندارد مشخص شده عمل کرد.

برای به دست آمدن این استاندارد ها از طبقه بندی های متفاوتی استفاده می شود که تنها لازم است در خودرو های جدید به کار برده شود و طبق قوانین لازم نیست در ماشین هایی که از قبل تولید شده است استاندارد های جدید بکار برده شود.

لازم به ذکر است که استفاده از این اساتاندارد به قدری ضروری و مهم است که در صورتی که شرکت های خودرو ساری در عمل به آن کوتاهی کنند، هرگز نمی توانند خودرو تولید شده را به بازار عرضه کنند.

دلیل ایجاد شدن این استاندارد ها در چیست؟

آلودگی خودرو ها استاندارد یورو 5 در خودرو ها
آلودگی خودرو ها

پس از بررسی هایی که بر روی موضوع الودگی هوا انجام شد اتحادیه اروپا این موضوع را عنوان کرد که گاز های خارج شده از وسایل حمل و نقل نقش بسیار بزرگی را در آلودگی هوا دارد؛ جدا از وسایل حمل نقل صنایع یا نیروگاه ها نیز از این موضوع مستثنا نیستند.

به همین دلیل تصمیم بر این شد که استاندار هایی را ایجاد نمایند که برای مقدار خروج گاز های مضر از اگزوز قوانینی درج شود.

بنابراین اصلی ترین دلیل ایجاد استاندارد های یورو محیط زیست بود. اثر این استاندارد های درج شده به اندازه ای مفید است که جامعه خودروسازان می گویند: ماشینی که در سال 1970 تولید شده بود به اندازه پنجاه خودرو امروزی آلودگی تولید می کرد.

بیشتر بدانید: تاثیر خودروها بر آلودگی هوا و روش های کاهش آلایندگی

استاندار های یورو در چه سالی ایجاد شدند؟

اولین استانداردی که پایه گذاری شد مربوط به سال 1992 است و به نام یورو 1 ایجاد شد این استاندارد برای خودرو های سواری و تراکتور های سیبک بود.

پس از آن در سال 1997 استاندارد یورو 2 نیز اجباری شد که تنها مربوط به موتور سیکلت ها بود.

پس از آن در اوایل ژانویه 2001 استاندرد یورو 3 به روی کار آمد که آن هم نیز برای تکمیل کردن استاندارد قبلی و مخصوص موتور سیکلت ها بود.

در ژانویه 2006 استاندارد 4 برای تمامی وسایل نقلیه معرفی شد.

در سال 2011 استاندارد یورو 5 ایجاد شد که قواینن آن شامل تمامی وسایل نقلیه مسافری و تجاری سبک بود.

استاندارد یورو 6 در سال 2015 معرفی شد که همانند یورو 5 برای وسایل نقلیه مسافربری و تجاری بود و استاندارد یورو 7 نیز در حال روی کار آمدن است.

اما در این مقاله ما بیشتر قصد داریم تا در مورد استاندارد یورو 5 در خودرو ها صحبت کنیم و تا این جا تلاش بر این بود که پیش زمینه ای به شما بدهیم تا درک مطالب جلوتر برایتان راحت تر باشد.

استاندارد یورو 5 در خودرو ها

استاندارد یورو 5 در خودرو ها برای محیط زیست استاندارد یورو 5 در خودرو ها
استاندارد یورو 5 در خودرو ها برای محیط زیست

قاره سبز بیشتر از تمامی قاره ها برای محیط زیست اهمیت قائل است و این نتیجه رسیده است که در صورتی که محیط زیست نابود شود انسان ها نیز نابود خواهند شد.

به همین دلیل چند سالی است که کشور های اروپایی قوانینی را برای بهتر کردن شرایط محیط زیست برای کمپانی های خودرو سازی وضع کرد اند.

در سال 2011 با معرفی قوانین های استاندار های یورو 5 در صنعت خودروسازی تحول های بسیاری ایجاد شد؛ در این استاندارد آیلایندگی ها و ذرات معلق PM به میز بررسی اضافه شدند.

بر طبق دستور العمل های این استاندارد، برای تمام خودرو های دیزلی اجبار شد که از فیلتر DPF در ساختار خود استفاده نمایند.

دلیل استفاده از این فیلتر ها این است که این قابلیت را دارند که تا 99 دردصد از ذرات جامد را به خود جذب کنند.

اما موضع به این جا ختم نمی شود زیرا در استاندارد یورو 5 برای خودرو های بنزینی نیز قوانین تازه ای گذاشته شد، طیق این دستورالعمل ماشین های بنزینی نیز باید از پیشرانه های GDI استفاده نمیاند تا ذرات معلق در این پیشرانه کنترل شوند.

این موضوع و میزان ذرات معلق تنها مربوط به خودرو های بنزینی است و سایر خودرو ها الزامی به عمل نیستند.

در این میان اولین کشوری که به صورت خود جوش برای عمل به این استاندارد اقدام کرد استرالیا بود.

همچین بخوانید: آشنایی با اتاق باتری و استانداردهای باطری روم

کدام وسایل نقلیه شامل استاندارد یورو 5 هستند؟

قوانین و مقرراتی که در استاندار یورو 5 درج شده است برای تمامی دو چرخ ها، سه چرخ ها و چهار چرخ ها می باشد.

البته لازم به ذکر است که این استاندارد در سه چرخ ها و چهار چرخ ها کمی متفاوت تر از سایرین است و دارای قوانین خاص خود هستند.

تفاوت خودرو یورو 4 با یورو 5

خودرو های یورو 4 استاندارد یورو 5 در خودرو ها
خودرو های یورو 4 در حال تولید

بیشترین تفاوتی که بین این دو استاندارد وجود دارد مربوط به معیار جدید ترکیبات آلی فرار است که برای ماشین های بنزینی اعمال شده است.

تغییر دیگری که بین این دو وجود دارد برای بحث اکسید نیتروژن است، در یورو 5 میزان این گاز کمی سختگیرانه تر از یورو 4 بررسی می شود.

در استاندارد یورو 5 در خودرو های بنزینی میزان ذرات معلق با محدودیت بیشتری بررسی می شود که باعث شده است وضعیت هوا کیفیت بهتری پیدا کند.

سه گازی که در این دو استاندارد بررسی می شد عبارت است از: مونوکسید کربن، اکسید های نیتروژن و هیدروکربن ها؛ اما در استندارد یورو 5 هیدروکربن های بدون متان نیز اضافه شد و معیار جدیدی در این طرح بود.

در استادارد بورو 4 موتور سیکلت ها این امکان را نداشتند که بیشتر از 1.140 میلی گرم در کیلومتر گاز مونوکسید کربن آزاد کنند اما با روی کار آمدن استاندارد یورو 5 این میزان به حداکثر 1.000 میلی گرم در کیلومتر رسید.

در زمانی که استاندار یورو 4 آمد برای خودرو های سبک بنزینی معیاری وجود داشت اما با روی کار آمدن یورو 5 میزان هیدرو کربن های بدون متان برای ماشین های تجاری بنزینی سبک 0.068 اعلام شد.

بنابراین به این نتیجه می رسیم که استاندارد های یورو 4 محدودیت هایی که قرار دارر مربوط به مونوکسید کربن، اکسید های نیتروژن و هیدروکربن ها است؛ اما در استادارد یورو 5 خودرو ها علاوه بر کاهش یافتن تمامی این موارد، محدودیت دیگری مربوط به میزان هیدروکربن های بدون متان ایجاد شده است که باعث شده است در صنعت خودرو سازی تحول های بسیاری ایجاد شود.

استاندارد یورو 5 در ماشین های ایران

یورو 5 در ایران استاندارد یورو 5 در خودرو ها
تولید 206 در ایران با استاندارد یورو 5

با توجه به صحبت های گفته شده احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده است که در ایران تا چه اندازه این استاندارد ها رعایت می شود؟

چند سالی است که شرکت های خودرو سازی ایرانی یعنی ایران خودرو و سایپا سعی در این موضوع داشته اند که ماشین هایی که تولید می کنند به استاندارد های جهانی یورو 4 و یورو 5 نزدیک کنند. اما ظاهرا با وجود تلاش این کمپانی در رسیدن به یورو 5 مشکل هایی دارند و نتواسته اند به صورت کامل آن را رعایت کنند.

در سال 1398 صحبت هایی با مدیر عامل ایران خودرو در رابطه با این موضوعات و اقدام هایی که این شرکت در جهت این استاندار ها انجام داده است شد و ایشان این گونه بیان کرد که:

” از آذر ماه سال 1398 ماشین های مدل 206 تیپ 2 مطابق با استاندارد های یورو 5 تولید شده اند؛ علاوه بر آن بیشتر خودرو های کمپانی ایران خودرو مانند: سمند، دنا، رانا، پژو پارس، پژو 405 و پژو 206 به زودی مطابق با تمامی استاندارد های یورو 5 تولید خواهند شد.”

از آن سمت شرکت خودرو سازی سایپا نیز از سال 1395 در تلاش است تا محصولاتش را طیق استاندارد جهانی یورو 5 تولید نماید، این کمپانی سعی بر این داشت که ماشین های تیبا، کوئیک و ساینا بر حسب این استاندارد ارائه شوند اما با وجود تحریم هایی که به وجود آمد و غیر دسترس بودن قطعات لازم، این موضوع به تاخیر افتاد.

اما با گذشت چند سال اخیرا این کمپانی موفق شده است با کاهش میزان مصرف سوخت دو تا از محصولاتش را یعنی ساینا و کوئیک را بر طبق استاندارد آلودگی یورو 5 تولید نمیاید.

با وجود این که به نتیجه رسیده اند اما میزان بسیار کمی از خوردو های تولید شده این شرکت طبق این استاندار ها هستند و هنور باید تلاش های بسیاری صورت بگیرد تا بتوان تمامی محصولات را به سطح استاندارد مورد نظر رساند.

در آخر باید بگوییم طبق قانون های وضع شده از هوای پاک تمامی کمپانی های ایرانی موظف بودند که سال 1398 ماشین هایی که تولید می کنند مطابق با تمامی استاندارد های جهانی یورو 5 باشد؛ اما به دلیل تحریم های جهانی که صورت گرفت بسیاری نتواستند این موضوع را عملی کنند؛ از این رو این قانون به یک سال تاخیر موکول شد و ظاهرا از سال 1399 تمامی ماشین ها باید طبق این استاندارد تولید شوند.

بیشتر بدانید:بررسی موتور های تولید ایران خودرو

استاندارد آلایندگی ماشین در ایران

دولت جمهوری اسلامی نیز برای حفظ محیط زیست و کم کردن الودگی هوا، استاندارد های مخصوصی را برای خودرو های بنزینی و گازوئیلی مشخص کرد.

بر اساس این استاندارد در سال 89 و 90 برای ماشین های سبک و سنگین اجبار بود که از یورو 2 مطابقت کنند.

اما با گذشت زمان و در سال های 91، 92 و 93 این استاندارد تغییر کرد و اجبار شد که از یورو 4 مطابقت داشته باشند.

در مورد موتور سیکلت ها نیز تا سال 93 باید طبق استاندارد های یورو 2 تولید می شدند، اما در سال 94 این موضوع تغییر کرد و با توجه به آلودگی هوا اجبار شد که موتور سیکلت ها مطابق با استاندارد یورو 6 طراحی شوند.

با توجه به این موضوعات موضوع افزایش کیفیت سوخت مطرح شد، با بررسی این موضوع قرار بر این شد که اوایل مهر ماه سال 90 محصولات این امکان را پیدا کنند که خود را به سطح جهانی بورو 5 برسانند یعنی هشت میلیون لیتر سوخت مطابق با این استاندارد در سطح شهر پخش شود.

اگر این موضوع اجرا می شد آلایندگی های موجود در مواد سوختی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کردند.

اما با گذشت چندین سال از آن طرح ها همچنان بسیاری از ماشین از این استاندارد های جهانی پیروی نمی کنند و آلودگی شهر در حال افزایش یافتن است، امید به این است که در سال های آینده تمام خودرو های داخلی مطابق با استاندارد های جهانی تولید شوند و از محیط زیستمان حمایت کنیم.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با استاندارد یورو 5 در خودرو ها آشنا نماییم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش