4.6
(851)

سفت شدن دنده موتور سیکلت یعنی دنده موتور سیکلت به راحتی عوض نمی شود یکی از مشکلات رایج مربوط به چرخ دنده های موتور سیکلت است. از دلایل اصلی مشکلات تعویض دنده می توان به مشکلات کابل کلاچ، روغن موتور، زنجیر و چرخ دنده ها و خود اهرم تعویض دنده اشاره کرد. در این مقاله از کیان باتری به دلایل سخت جا رفتن دنده موتور سیکلت میپردازیم.

دنده علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
علت سفت شدن دنده موتور سیکلت چیست؟

علت سفتی دنده موتور سیکلت

در زیر هر یک از این دلایل مربوط به عدم تعویض روان دنده موتورسیکلت شرح داده شده است.

1- کابل کلاچ سفت شده است

کابل کلاچ علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
سفتی بیش از حد سیم کلاچ باعث سخت شدن دنده موتور می شود.

یک دلیل عمده که دنده موتورسیکلت شما روان نیست، کشیده شدن کابل های کلاچ است. اگر صفحات کلاچ شما در حال کشیدن هستند و هر زمان که اهرم کلاچ را بالا می آورید کاملاً آزاد نمی شوند، بدون شک این کابل کلاچ شماست که باعث سفت شدن دنده موتور سیکلت است.

دلیل اینکه کابل های کلاچ کشیده باعث ایجاد مشکل می شود این است که وقتی کابل آزادی کافی را نداشته باشد، کشیدن کامل سیم کلاچ برای آزاد شدن کامل صفحات کلاچ کافی نخواهد بود. بنابراین، تنظیم کلاچ با لقی مناسب به آن بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که سیم دارای یک بازی آزاد برای کار است و در عین حال، لقی نباید زیاد باشد.

یک قانون ساده این است که میزان شل بودن کلاچ را در حدود 2 میلی متر تا 3 میلی متر حفظ کنید. با این حال، اگر شرکت سازنده موتور شما، اندازه مشخصی برای آن تعیین کرده از آن استفاده کنید.

اگر مشخصات شرکتی ندارید، سعی کنید 2 تا 3 میلی متر را تنظیم کنید. بررسی کنید که آیا موتور سیکلت خوب کار می کند، اگر احساس می کنید هنوز خیلی سفت است یا شل است، بر این اساس تنظیم کنید.

زنجیر چرخ علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
علت سخت جا رفتن دنده موتور

2- کابل کلاچ بیش از حد شل است

در شل بودن بیش از حد کابل کلاچ، همین مشکل پیش می آید. این برعکس حالت فوق است. اگر لقی خیلی زیاد باشد، یعنی بالاتر از مشخصات مورد نیاز باشد، حتی وقتی اهرم را کاملاً آزاد کرده اید، کلاچ می تواند بلغزد.

باز هم، شما باید کابل کلاچ را با دادن لقی کافی اما نه بیش از حد را طبق توصیه های سازنده ذکر شده در کتابچه راهنمای موتور سیکلت تنظیم کنید.

اگر مشخصات پیشنهادی وجود ندارد، سعی کنید 2 تا 3 میلی متر را تنظیم کنید. بررسی کنید که آیا موتور سیکلت خوب کار می کند، اگر احساس می کنید هنوز خیلی سفت است یا شل است، بر این اساس تنظیم کنید.

3- سطح روغن موتور پایین

motorcycle oil reduce علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
عدم تعویض به موقع روغن موتور موجب سفتی دنده موتور سیکلت می شود.

پایین بودن سطح روغن موتور در موتورسیکلت دلیل دیگری است که باعث می شود دنده موتورسیکلت شما به راحتی تغییر نکند. همچنین روغن موتور کم می تواند اثرات مخرب دیگری داشته باشد مانند: – گرم شدن بیش از موتور، ساییدگی و پارگی، و رسوبات کربن. که این موارد می تواند به صفحات کلاچ، پوشش سیلندر، پیستون و حتی سوپاپ های موتور آسیب برساند.

به همین علت تعویض روغن موتور باید به صورت منظم انجام شود. تعداد دفعات تعویض روغن به عواملی مانند نوع ساخت موتورسیکلت، نوع روغن مورد استفاده شما، عمر موتورسیکلت، وضعیت موتور، نحوه استفاده از موتورسیکلت، سواری طلانی و غیره بستگی دارد.

به عنوان یک قاعده کلی، دفعات توصیه شده تعویض روغن برای مسافت پیموده شده بر اساس نوع روغن مورد استفاده شما متفاوت است. برای روغن طبیعی توصیه می شود که هر 2000 مایل روغن عوض کنید، برای روغن نیمه مصنوعی 5000 مایل و برای روغن مصنوعی 8000 مایل است.

4- کیفیت پایین روغن موتور

تعویض روغن موتور علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
با استفاده از روغن موتور با کیفیت از بد جا رفتن دنده موتور سیکلت پیشگیری کنید.

یکی دیگر از مشکلات روغن موتور که می تواند در تعویض دنده روان باعث ایجاد مشکل شود، این است که روغن موتور در موتور سیکلت از کیفیت پایینی برخوردار است.

حتی اگر از روغن مرغوب استفاده کرده باشید،استفاده طولانی مدت از آن باعث این مشکل می شود. قرار نیست روغن موتور در موتور سیکلت شما برای همیشه دوام بیاورد. با گذشت زمان، کیفیت روغن به دلیل استفاده از آن پایین می آید. تنزل کیفیت مانع عملکرد آن می شود. این به نوبه خود مانع عملکرد موتور می شود. به همین دلیل، برای ما مهم است که به طور منظم روغن موتور را عوض کنیم.

هنگام انتخاب روغن، همراه با انتخاب نوع (مواد طبیعی، نیمه مصنوعی و مصنوعی) همچنین باید مواردی مانند: گرانروی مناسب روغن، مواد افزودنی مناسب( مواد شوینده، بازدارنده های خوردگی، ضد سایش و غیره) را در نظر بگیرید. بنابراین، بسته به شرایط موتور سیکلت، نوع موتور و هزینه، کیفیت روغن موتور مناسب را انتخاب کنید.

5- صفحات کلاچ تاب خورده

slide20647 علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
صفح کلاچ تاب خورده موجب سفت شدن دنده موتور سیکلت می شود

اگر اخیراً با موتورسیکلت خود مسافت زیادی را طی کرده اید، این احتمال وجود دارد که بخاطر موتور سواری طولانی مدت، کلاچ بیش از حد گرم شود. و باعث تاپ خوردن صفحات کلاچ به یکدیگر شود. البته دلایل دیگری مانند موارد زیر دارد:

  • اهرم کلاچ بازی آزاد ندارد
  • صفحه کلاچ به درستی تنظیم نشده است
  • تعویض دنده بدون گرفتن کلاچ
  • آزاد كردن ناگهانی اهرم كلاچ
  • و بی دقتی سواری با استفاده نامناسب از کلاچ

هر زمان که با صفحه های کلاچ تاب خورده یا سوخته موتور سواری می کنید، احساس خواهید کرد که دنده به راحتی تغییر نمی کند.

در صفحات کلاچ تاب خورده، مقدار زیادی اصطکاک بین صفحات کلاچ وجود دارد که منجر به آسیب دیدن آنها می شود. به همین دلیل صفحه های کلاچ تاب خورده باید در اسرع وقت در موتور سیکلت رسیدگی شوند. با بروز ورقه های کلاچ تاب خورده، شما باید برای تعمیر صفحات کلاچ به مکانیک خود مراجعه کنید. حتی صفحات کلاچ باید دوباره تنظیم شوند.

بیشتر بدانید: عوامل و نشانه های خرابی صفحه کلاچ خودرو

6- زنجیر چرخ موتور شل شده است

زنجیرچرخ 1 علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
شل شدن زنجیر چرخ از دلایل ست شدن دنده موتور سیکلت

دلیل عمده دیگر اینکه تعویض دنده در موتور سیکلت شما روان نیست می تواند به دلیل شل شدن زنجیر باشد. شل شدن زنجیر بیشتر در زنجیر های قدیمی زنگ زده و حتی زنجیر های نو می تواند بوجود آید.

به همین دلیل، شخص باید مرتباً با اسپری نگهدارنده زنجیر و چرخ دنده ها را تمیز کند، خصوصاً پس از یک سواری طولانی که موتورسیکلت را از جاده های گل آلود عبور داده اید. همچنین روغن کاری زنجیر چرخ به طور مرتب ضروری است. بهتر است برای هر 5000 مایل موتور سواری روغن کاری کنید.

از علائم عمده زنجیر شل می توان به پرش دندان های زنجیری از زنجیر چرخ، انتقال ناهموار نیرو به چرخ ها منجر به حرکات تند چرخ، شلاق زنجیر و در حالت آخر، در آمدن زنجیر اشاره کرد.

بنابراین، هر زمان تغییر دنده در موتور سیکلت میسر نیست، زنجیر را بررسی کنید. ممکن است زنجیره شل شود و باعث بروز این مشکلات شود.

7- زنجیر چرخ از بین رفته است

خرابی زنجیر علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
علت سفت جا خوردن دنده موتور سیکلت

دلیل دیگری که باعث می شود تعویض دنده نرم صورت نگیرد ممکن است به دلیل خوردگی زنجیر چرخ در موتور سیکلت شما باشد. اگر زنجیر چرخ آسیب دیده باشد، ممکن است انتقال دنده به نرمی انجام نشود و در نتیجه، تعویض دنده مشکل خواهد شد و حتی دنده می تواند گیر کند.

با این حال، بررسی اجزای محرک زنجیره آسان است، زیرا زنجیره را می توان بصری بازرسی کرد. هدف در اینجا این است که تعیین کنید آیا شما نیاز به جایگزینی زنجیر موجود با یک زنجیر جدید دارید یا خیر.

برای بررسی در صورت تمایل می توانید از دستکش استفاده کنید. زنجیر را از انتهای عقب زنجیر چرخ عقب خود دور کنید. اگر زنجیره ای فرسوده داشته باشید، تقریباً نیمی از دندان زنجیر چرخ را می بینید. یک زنجیره مطبوع خوب دور زنجیر را محکم می پیچد و کشیدن آن آسان نخواهد بود.

علاوه بر این، شما باید به دنبال زنگ زدگی و آسیب های دیگر باشید. چرخ عقب را بچرخانید تا ببینید آیا زنجیر در تمام مدت همان فشار را حفظ می کند یا خیر. کل طول زنجیر را بررسی کنید تا علائم آسیب یا فرسودگی را بررسی کنید.

شما همچنین باید در طول دوره به دنبال چرخ دنده باشید. اگر هر دندانی بریده یا آسیب دیده باشد، باید آنها را تعویض کنید. حال اگر تأیید شده است که زنجیر فرسوده است و مجبورید آن را با زنجیر جدید جایگزین کنید، بهتر است برای تعویض به مکانیک مراجعه کنید.

با این حال، اگر تصمیم دارید خودتان آن را تعویض کنید، مطمئن شوید که از ساخت موتورسیکلت خود آگاهی دارید و اجزایی را که برمی دارید به صورت منظم سازماندهی کنید.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره موتور سیکلت و آشنایی با اجزای آن

8- دنده گیربکس گیر کرده است

گاهی اوقات، این دنده گیربکس فرسوده است که باعث تغییر دنده یا حتی گیر افتادن دنده می شود. دنده گیربکس فرسوده می تواند به دلیل جسم خارجی بین چرخ دنده ها، شافت های خم شده یا مونتاژ نادرست چرخ دنده های گیربکس گیر کرده باشد.

مشکلات انتقال قدرت باعث می شود شما نتوانید به راحتی دنده ها را عوض کنید یا تغییر دهید. هنگام جابجایی از یک دنده به دنده دیگر، مقاومت شدیدی ایجاد خواهد شد. اگر این موردی است که با آن روبرو هستید و مشکوک هستید که یکی از مشکلات فوق مسئله است، پس باید سریع موتورسیکلت خود را پیش مکانیک خود ببرید.

هرگونه مشکل دنده انتقال قدرت می تواند برای سیستم دنده کشنده باشد. این مسئله ممکن است عمیق تر از یک مشکل ساده تعویض دنده باشد. اگر اجازه دهید پوسیده شود، ممکن است هزینه بالاتری برای تعمیر سیستم انتقال آسیب دیده بپردازید.

9- اهرم تعویض دنده معیوب

change your shifter علت سفت شدن دنده موتور سیکلت
علت جا نرفتن و سفت شدن دنده موتور سیکلت

پایین ترین احتمالات در علت مشکلات، گاه قابل قبول ترین دلایل است. اهرم تعویض دنده معیوب نیز می تواند دلیل عدم تعویض نرم دنده موتور سیکلت شما باشد.

بنابراین، بهتر است اهرم تعویض دنده را از نظر وجود هر مشکلی که باعث تغییر در تعویض دنده می شود، بررسی کنید. آیا اهرم شل شده است یا مشکلی در ارتباط با تعویض دنده نرم وجود دارد. وقتی با مشکل سفتی و عدم تعویض روان دنده موتورسیکلت روبرو شدید، کدام یک از این دلایل علت بوده است؟ در زیر نظر بدهید.

بیشتر بدانید: علت سخت یا بد جا رفتن دنده ماشین

خلاصه مطلب سفت بودن دنده موتور سیکلت

بیایید خلاصه کنیم در اینجا دلایلی وجود دارد که باعث ایجاد مشکل در موتور سیکلت شما در هنگام تعویض دنده می شود.

  • کلاچ: کابل کلاچ شل یا سفت شده
  • روغن / روغنکاری: سطح روغن کم، کیفیت روغن رو به زوال است.
  • زنجیرچرخ:  مسائل لقی و سفتی یا فرسودگی زنجیر
  • دنده انتقال – گیربکس فرسوده: جسم خارجی گیر افتاده در دنده، مونتاژ نادرست.

صرف نظر از تشخیصعلت مشکل، بهتر است موتور سیکلت خود را به مکانیک ببرید و بررسی کنید.

اقدامات پیشگیرانه

جدا از درک دلایل مشکلات تعویض دنده، باید از مراحلی که برای جلوگیری از بروز مجدد همان مشکل باید انجام دهیم نیز آگاه باشیم.

در اینجا اقدامات پیشگیرانه ای وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از بروز مشکلات در تغییر دنده موتورسیکلت ما انجام شود.

  • هنگام تعویض دنده ها به سمت بالا یا پایین، به سختی روی اهرم دنده فشار ندهید.  موتورسیکلت های امروزی کلاچ نرم تری دارند که به آزاد شدن دنده کمک می کنند.
  • کلاچ را به نرمی آزاد کنید نه به صورت ناگهانی.  این کار باعث سهولت درگیری نرم دنده می شود تا دنده ای که ممکن است باعث ایجاد دنده در گیربکس شود.
  • هر 3 ماه یا هر 1000 کیلومتر که موتورسیکلت شما رانده است روغن را عوض کنید، هر کدام که زودتر باشد.
  • از روغن مرغوب استفاده کنید.  اگر ویسکوزیته روغن مناسب نباشد، روغنکاری برای موتورسیکلت مناسب نیست.
  • موتور سیکلت خود را به صورت دوره ای سرویس کنید.

بیشتر بدانید: راهنمای نگهداری صحیح از موتورسیکلت

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
34 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
سید ابوالفضل رضوی
سید ابوالفضل رضوی
2 سال پیش

سلام خسته نباشی موتورم هوندا 125 روشن میشه ولی دنده جا نمی خوره برای چی ممنون میشم بهم بگید

Hamid
Hamid
در جواب  سید ابوالفضل رضوی
1 سال پیش

الان موتور ماهم همین مشکل رو داره)دلیلشو نفهمیدیم(

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Hamid
1 سال پیش

با سلام
این مشکل دلایل متعددی می تواتند داشته باشد. معمولاً زمانی که شما از روغن موتور نامرغوب استفاده می‌کنید دنده‌ها اول صبح بد جا می‌روند. وقتی روغن موتور نامرغوب باشد اول صبح یخ می‌زند و این واکنش را بیشتر در زمستان می‌بینیم و وقتی در زمان معین تعویض نشود نیز با این مشکل مواجه خواهیم شد. دلایل دیگری از جمله خرابی سیم کلاچ یا صفحه کلاچ نیز می‌توانند جزو عوامل آن باشد.

سید ابوالفضل رضوی
سید ابوالفضل رضوی
2 سال پیش

سلام موتور من هوندا 125 روشن میشه ولی دنده جا نمی خوره ممنون میشم جواب سوال منو بدید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سید ابوالفضل رضوی
1 سال پیش

با سلام
جانخوردن یا سفت شدن دنده های موتور سیکلت دلایل فراوانی از جمله خرابی سیم کلاچ، فرسودگی صفحه کلاچ، نامناسب بودن روغن موتور، خرابی دسته دنده و بسیاری دلایل دیگر.
برای رفع این مشکل توصیه می شود حتما به یک کارشناس مراجعه نمائید.

ارین
ارین
1 سال پیش

سلام ببخشید من یه موتور 125 صفر مدل 1401 خریدم این دندش خوب جا نمیره برا کم کردنم اذیت میکنه یکی از این مشکلات ک شما گفتین داشت شل بودن اهرم دنده یکمی لق میزنه سفتش کنم خوب میشه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  ارین
1 سال پیش

با سلام
با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید، موتور سیکلت شما صفر کیلومتر بوده و در صورتی که در زمان آب بندی این مشکل برطرف نشد حتما به نمایندگی خدمات پس از فروش مراجعه نمائید تا بررسی و عیب یابی گردد.

Arman
Arman
1 سال پیش

سلام من یه رهرو 125 دارم موتورم موقع ول کردن گاز و معکوس خودش گاز میخوره و دنده به سختی تعویض میشه، حتماً تو این هفته دو بار خودم سیم کلاچ عوض کردم پاره شده سیم ریگلاژ میکنم اما بازم همینه ( ربطی به خورشیدی جلو و عقب نداره؟) موتورم ریپ هم میزنن حس میکنم همش سر کاربراتورم اگه امکانش هست بهم بگید که من درست به مکانیک بفهمونم چی به چیه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Arman
1 سال پیش

با سلام
به طور خلاصه دلایلی که باعث ایجاد مشکل در موتور سیکلت شما در هنگام تعویض دنده می شوند عبارتند از:

کلاچ: کابل کلاچ شل یا سفت شده
روغن – روغنکاری: سطح روغن کم، کیفیت روغن رو به زوال است.
زنجیرچرخ:  مسائل لقی و سفتی یا فرسودگی زنجیر
دنده انتقال – گیربکس فرسوده: جسم خارجی گیر افتاده در دنده، مونتاژ نادرست.

با توجه به توضیحات ارائه شده توصیه می شود برای رفع این مشکل به یک متخصص مراجعه نمائید تا آن را بررسی و عیب یابی نماید.

علی
علی
1 سال پیش

سلام من یه هوندا 125 دارم مدل 89 دست دوم خریدم از وقتی گرفتم موتور وقتی سرده یا اولای حرکتاشه با یه اشاره دنده هاش جا میره ولی وقتی زیاد گرم میشه موتور بالای 1 ساعت باهاش میرم دنده ها هرجور میگیرم خیلی خیلی سفت و سخت جا میره مکشلش بنظرتون صفحه کلاچ هست یا چیز دیگه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید احتمال خرابی صفحه کلاچ موتور سیکلت شما بسیار زیاد است. البته حتما باید به یک متخصص مراجعه نمائید تا موتور سیکلت شما را بررسی و عیب یابی نماید.

باربد پارسا
باربد پارسا
1 سال پیش

عالی بودمرسی💐

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط باربد پارسا
کیان باتری
کیان باتری
در جواب  باربد پارسا
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب این مقاله مورد توجه و رضایت شما قرار گرفته است.

علی
علی
1 سال پیش

سلام من یک موتور 1383 دارم یک روز حواسم نبود که جک زدم و خورد زمین و از اون روز به بعد مشکل جا به جایی داره خیلی خیلی اذیت میکنه لطفا کمک کنید

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علی
1 سال پیش

با سلام
با توجه به توضیحات مختصر و اندک شما، اگر اهرم تعویض دنده ضربه خورده و آسیب دیده است نیاز خواهد بود که انجین موتورسیکلت شما پیاده شده و باز شود تا ایرادات احتمالی آن شناسایی و برطرف گردد. احتمال تاب برداشتن شفت تعویض دنده بسیار زیاد است.

امیر
1 سال پیش

سلام یه موتور با مشخصات مدل ۸۹ ، ۵۰ ، ۵ دنده خریدم همین مشکل جا نرفتن دنده بخصوص بین خلاص و یک و دو معکوس رو دارم ، شفت و چهار شاخ و ستاره و زنجیرم عوض کردم ولی بارم همونجوریه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیر
1 سال پیش

با سلام
برای رفع این مشکل می بایست به یک کارشناس مراجعه نمائید تا موتورسیکلت شما را بررسی نموده و آن را برطرف نماید.
با توجه به توضیحاتی که بیان نمودید احتمال خرابی دنده برنجی های داخل انجین نیز وجود دارد. استفاده از روغن نامناسب و تاخیر در تعویض روغن را نیز مد نظر قرار دهید.

محمد.ااا
محمد.ااا
1 سال پیش

با سلام. موتور کبیر مدل 91 دارم. یه ساله که دنده یک بد جا میخوره . الآنم که دو روزه کلا جا نمیخوره . فقط دنده یک اینجوریه . صفحه کلاچ هم امثال عوض کردم. اگه از شافت دنده و گیریبکس باشه .آموزش دارید بزارید نگاه کنم و خودم تعمیر کنم

arash
1 سال پیش

سلام. چندهفته پیش بخاطر بدبسته شدن سیم کلاچ بالاخره سیم کلاچ بریده شد. متاسفانه چون لوازم موتور250سوزوکی کل منطقه محل ما دراهواز پیدا نشد مجبور به خرید سیم کلاچ هوندایی اون هم ۱۲۵. بهرحال با بدبختی وصلش کردیم وچون سیم کلاچ اصلی انتهای سیم که به اهرم کلاچ روی اینجین بحالت دوشاخه وسیم بصورت پرس شده دنبالش بوده رو بریده بودیم ومجبور به نصب سیم کلاچ نامربوط شدیم وخیلی سیم بایستی بکشم تا دسته اهرم کلاچ حداقل درست کار کنه، باعث شد خیلی به نوع حرکت و کلا خوده موتورفشار بیاد. خب بعدازکلی گشتن سیم اصلی رو پیدا کردیم نصب… خواندن ادامه ...

ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال پیش

سلام
من موتورم از دنده ۳ به ۲ بعضی وقتا دنده گیر میکنه و معکوس نمیخوره
حدود ۲۰ درصد صفحه کلاچ دارم و زیاد موتور سرحال نیست

حسین
حسین
1 سال پیش

سلام وقت بخیر ببخشید من موتور صفر خریدم یه چند بار دنده معکوس های بد دادم به سری مشکل چن وقتیه پیدا کرده دنده ها ۲ به بالا خیلی سفت جا میره، وقتی میخوام تعویض دنده کنم موقعی که دنده رو جا میزنم و کاتج رو ول میکنم یه دفع ای سفت میخوره، با دنده یک که میخوام حرکت کنم یه صدای انجین میاد آنگار یه چی رد میکنه این مشکلا چیه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حسین
1 سال پیش

با سلام
تعدادی از دلایل اصلی مشکلات تعویض دنده می توان به مشکلات کابل کلاچ، روغن موتور، زنجیر و چرخ دنده ها و خود اهرم تعویض دنده اشاره کرد.
اما دلایل عمده سفتی دنده موتور سیکلت عبارتند از:
1- کابل کلاچ بیش از حد سفت شده است.
2- کابل کلاچ بیش از حد شل شده است.
3- سطح روغن موتور پایین است.
4- کیفیت روغن موتور پایین است.
5- صفحات کلاچ تاب خورده است.
6- زنجیر چرخ موتور شل شده است.
7- زنجیر چرخ از بین رفته است.
8- دنده گیربکس گیر کرده است.
9- اهرم تعویض دنده معیوب است.

علیرضا گچویی
علیرضا گچویی
1 سال پیش

سلام ببخشی من دیشب با موتور سرعت رفتم یهویی موتور سرعت کم شد وخاموش شد وهندل زدم سفت شده بخاطره دتده تایم خراب باشه و زنجیر شل شده مشکل دنده تایم هستد

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  علیرضا گچویی
1 سال پیش

با سلام
با توجه به مشکلی که بیان نمودید و هندل موتورسیکلت شما سفت شده است احتمال شاتون زدن موتور سیکلت شما بسیار زیاد است، البته احتمال خورد شدن بلبرینگ کنار میل لنگ نیز می رود.
برای بررسی و رفع این مشکل توصیه می شود حتما به یک کارشناس ماهر مراجعه نمائید تا پس از چکاپ کامل مشکل آن را مرتفع نماید.

محمد رضا
محمد رضا
1 سال پیش

سلام
مال من هم هندا ۱۲۵ هست
ولی مال من که یه کم داغ میکند به سختی دنده میخوره
یا مثال دنده کم کردنی گیر میکنه یه کوچولو مثلا وایسادی رو دنده ۱ ایی میخوای خلاص کنی خیلی سخت دنده خلاص میشه باید یکم موتورو ببرم جلو بعد خلاص میشه لطفا اگه میدونین مشکلش چیه بهم بگید
موتور سازی میزم میگه عادیه اینچیزا

حسین
حسین
1 سال پیش

سلام . من یه موتور ۱۵۰ مدل ۹۳ دارم و بعلت اهمیت ندادن به روغن کلاچم سفت شده و وقتی که میخوام کلاچ بگیرم . یه صدای جیریک جیریکی میده .. ممنون میشم راهنماییم کنید

MAHDI
MAHDI
1 سال پیش

سلام
یک موتور هندا ۱۲۵دارم مدل۹۳ وقتی میخواد خلاص شه باشه هعی نیم کلاچ کنیو گاز گاز بدی تا خلاص شه
دنده۱و۲ خیلی اذیت میکنه لطفا کمکم کنید
سیم کلاچ و صفحه کلاچ هم تازه عوض کردم

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط MAHDI
عرفان
عرفان
1 سال پیش

سلام موتور من ۱۲۵ مدل ۸۱ هست وقتی که موتور سرد هست نمیشه تو دنده انداخت حتی نمیشه از دنده خارج کرد امروز هم دنده انداختنش سفت شده مشکل از چیه

Arai
Arai
10 ماه پیش

سلام خسته نباشید من ی موتور ۱۵۰ دارم تو خیابان داشتم باهاش میرفتم ک یهویی صدای تق تق داد بعد از اون دیگه خاموش کردن وقتی زدم دنده یک حرکت نمیکرد موتور روشن میشه توی دنده هم میوفته ولی حرکت نمیکنه ممنون میشم بگین مشکلش چب میتونه باشه

مهدی
مهدی
9 ماه پیش

سلام من موتور پالس 180 دارم موقعی که موتور روشنه خیلی سخت خلاص میشه مخصوصا در دنده یک
وقتایی هم که خاموشه باز کمی مشکل خلاص شدن داره ولی نسبت به روشن بودن کمه
از چی می‌تونه باشه؟

هادی
هادی
8 ماه پیش

باسلام من صفحه کلاج عوض کردم ولی حالا دنده اصلا جا نمیره و خیلی سفته باید چیکارکنم لطفت راهنمایی کنید

سپهر
سپهر
7 ماه پیش

سلام موتور هوندا تکتاز مدل ۹۶ دارم خیلی وقته که موتورم خیلی بد خلاص میشه و در جا که اصن خلاص نمیشه تو حرکت هم روون خلاص نمیشه موقع دنده کم کردن و دادن هم بعضا اذیت میکنه ولی دنده ها در حالت خاموش راحت جا میخورن و خلاص میشن صفحه کلاچ دیسک و چارشاخ رو عوض کردم ولی موتورساز گفت خیلی اشغاله جنسش هنوز این مشکلو دارم از چیه

سام
سام
در جواب  سپهر
7 ماه پیش

سلام سپهر جان
مشکلت حل شده یا هنوز دنده بد جا میخوره

حسام
حسام
4 ماه پیش

سلام وقت بخیر
اقا من موتورم نوعه نوعه
هنوز ۱۰۰۰ تا راه نرفته (هندا ۱۵۰ استارتی)
ولی از اول مشکل دنده جا نرفتن داشت. اونم به سمت کم کردن دنده فقط! یعنی دنده زیاد میشه بدون مشکل، ولی تو کم کردن گیر میکنه و سفت میشه و جا نمیره!
دوبارم روغن عوض کردم تو همین ۹۰۰ کیلومتر
ولی مشکلش تشدید شده و بهتر نشده.
ممکنه مشکل از صفحه کلاچ ضعیف کارخونه باشه؟ چون بعید میدونم از زنجیر و روغن باشه.
روغن معروف و مرغوبیم میریزم.
الان چیکار کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

مشاوره رایگان و ثبت سفارش