4.6
(647)

در این مطلب روش رفع کدری چرای خودرو  و برق انداختن چراغ جلوی ماشین به روشی حرفه ای حتی بهتر از کارواش را شرح خواهیم داد.

چگونه چراغ ماشین را تمیز کنیم؟ چگونه کدری چراغ جلوی ماشین را از بین ببریم؟ چگونه چراغ خودرو را برق بیندازیم؟ اگر که شما فکر می کنید انجام این کار ها نشدنی است سخت در اشتباه هستید چرا که ما نه تنها این کارها را انجام می دهیم بلکه با مواد و تجهیزات خانگی هم می توانید چراغ خودروی خود را همانند روز اولی که خودرو را خریداری کردید، تمیز کنید.

clean car lamp رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
شفاف سازی چراغ جلو پراید

زمانی که با گذشت زمان فریم و البته طلق چراغ های خودروی شما برا ثر اکسید شدن و آلودگی ها کدر شده و شفافیت خود را از دست می دهند آن زمان است که می بایست به جای مراجعه به کارواش خودتان دست به کار شوید.

یکی از شاخصه های خودروی شما چراغ ها هستند که به خاطر در معرض چشم بودن بسیار مورد توجه قرار می گیرند و به چشم می آیند که براق و تمیز نگه داشتن آن ها بسیار می تواند به زیبایی عمومی خودروی شما کمک کند. امروز ما به شما آموزش خواهیم داد که چگونه می توانید چراغ ماشین را در منزل حتی بهتر از کارواش تمیز کنید و برق بیندازید.

شفاف سازی چراغ رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
راهنمای رفع کدری چراغ خودرو

 مواد و وسایل مورد نیاز شفاف کردن چراغ ماشین

  • مایع ظرفشویی
  • پولیش یا خمیر دندان
  • چندین دستمال
  • آب
  • برگه سمباده بسیار نرم یا پارچه
  • الکل

رفع کدری چراغ ماشین با خمیر دندان

1- مواد مورد نیاز را تهیه کنید

برای تمیز کردن کدر شدگی چراغ خودروی خود فارغ از این که مدل خودروی شما چیست ابتدا می‌بایست موادی را تهیه نمایید. این مواد عبارننداز: واکس خودرو، نوار چسب، دستکش پلاستیکی، پارچه‌ی نرم، اسفنج، خمیر دندان، شوینده‌ی خفیف مثل صابون  و آب.

2- تمیز کردن را با صابون شروع کنید

در ابتدا با استفاده از پارچه‌ی نرم و یا اسفنج آغشته به ترکیب آب و صابون و با حرکت جلو و عقب چراغ خودرو را بشویید. سپس آن را آبکشی کنید. بعد از این که مدتی زمان برای خشک شدن چراغ خودرو گذشت آن را به دقت معاینه کنید.

3- محیط اطراف چراغ را با نوار چسب محافظت کنید

چسب دور چراغ رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
رفع زردی چراغ ماشین

نوار چسب را برداشته و اطراف چراغ را با آن بپوشانید به طوری که در هنگام شستشو مواد به بدنه‌ی خودرو اصابت نکند و فقط چراغ خودرو را مورد سایش قرار دهد.مراقب باشید که چسب‌ها به بدنه‌ی خودرو آسیبی نرسانند.

proxy this arg رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
رفع کدری چراغ ماشین با خمیر دندان

4- دستکش‌ها را بپوشید

دستکش‌های پلاستیکی که قبلا تهیه نموده بودید را بپوشید تا اگر پوست حساسی دارید به شما آسیبی نرسد. سپس پارچه‌ی تمیز یا اسفنج را در آب خیس کنید و خمیر دندان را روی آن بمالید.

5- پارچه‌ی آغشته به خمیر دندان را به کار گیرید

00 4 رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
برق انداختن چراغ خودرو

با استفاده از پارچه‌ی آغشته به خمیر دندان، به آرامی و با حرکت دایره‌ای کوچک سطح چراغ خودرو را پاک کنید. اگر احساس کردید آب یا خمیردندان کافی نیست کمی اضافه کنید. تمام سطح چراغ را برای حداقل ۵ دقیقه پاک کنید.

6- آب بکشید

در مرحله‌ی بعد با استفاده از آب سطح چراغ را آب‌کشی کنید و اجازه دهید تا چراغ خودروی شما خشک شود.

7- واکس ماشین را به کار بندید

برای حفاظت چراغ‌ها از آسیب‌های آتی به همان صورت دایره‌ای با استفاده از یک پارچه‌ی تمیز و واکس ماشین، چراغ‌های خودروی خود را پاک کنید و بعد از آن از آب برای آب‌کشی مجدد استفاده کنید.

به همان صورت که خمیردندان ذرات مواد غذایی را از روی دندان شما پاک می‌کند در مورد چراغ خودرو نیز به همین ترتیب عمل کرده و لکه‌ها را از روی چراغ خودرو تمیز می‌کند. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که خمیردندان و سفیدکننده‌ها حاوی مواد ساینده‌ای هستند و سطح چراغ خودروی شما را تمیزتر می‌کنند.

 شفاف سازری چراغ خودرو با شیشه پاک‌کن و پولیش

شفاف چراغ رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
رفع مات شدگی چراغ خودرو

1- مواد مورد نیاز را تهیه کنید

برای پاک کردن چراغ خودروی خود با استفاده از شیشه‌پاک‌کن و پولیش شما به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

پولیش خودرو، واکس خودرو(اختیاری)، شیشه‌پاک‌کن، نوارچسب.دستکش پلاستیکی، پارچه‌ی نرم و آب

2- محیط اطراف چراغ را با نوارچسب محافظت کنید

مانند روش قبل با استفاده از نوارچسب محیط اطراف چراغ را بپوشانید تا آسیبی به بدنه‌ی خودرو وارد نشود.مراقب باشید که چسب‌ها به بدنه‌ی خودرو آسیبی نرسانند.

3- با شیشه‌پاک‌کن چراغ خودرو را اسپری کنید

شیشه‌پاک‌کن را برداشته و سطح چراغ خودروی خود را با استفاده از آن اسپری کنید. سپس با استفاده از یک پارچه‌ی نرم سطح اسپری شده را پاک کنید.

4- پولیش خودرو را به کار بندید

پولش را به بک پارچه‌ی نرم و تمیز دیگر آغشته کرده و سطح چراغ خودرو را به آرامی با حرکت دایره‌ای پاک کنید. اگر نیاز بود پولیش بیشتری اضافه کنید. برای این کار ۵ دقیقه زمان بگذارید.

5- آب‌کشی کنید

با آب سطح چراغ خودرو را آب بکشید و با استفاده از واکس برای حفاطت چراغ از آسیب‌های بعدی سطح آن را پاک کنید.

رفع تیرگی چراغ خودرو با روش ترکیبی

دستگاه شفاف مننده رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
مراحل رفع مات شدگی چراغ خودرو

1- مواد مورد نیاز را تهیه کنید

مواد مورد نیاز خود را تهیه نمایید. این مواد عبارتند از: واکس خودرو، پارچه‌ی نرم، نوارچسب، شوینده‌ی خفیف مانند صابون، پولیش، سنباده(بین ۶۰۰grit و ۲۵۰۰grit)، آب

2- محیط اطراف چراغ خودرو را با نوارچسب بپوشانید

با استفاده از نوارچسب اطراف چراغ خودرو را چسب بزنید تا بدنه‌ی خودرو آسیبی نبیند. مراقب باشید که چسب‌ها به بدنه‌ی خودرو آسیبی نرسانند.

3- با آب بشویید

سطح چراغ را با استفاده از آب و یک پارچه‌ی تمیز آب‌کشی کنید. در صورت لزوم از شوینده مانند صابون استفاده نمایید.

4- پولیش را به کار گیرید

با یک پارچه‌ی دیگر که به پولیش آغشته شده با حرکت دایره‌ای سطح چراغ را بشویید.این کار را برای حداقل ۵ دقیقه انجام دهید.

۴. سنباده بکشید

Brighten Your Cars Yellowi 750x430 1 رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
شفاف کردن چراغ ماشین با سمباده

سنباده‌ی زبرخود را در آب سرد خیس کنید و به آرامی با حرکت عقب و جلو روی سطح چراغ خودرو بکشید.مطمئن شوید که سنباده تمام مدت خیس است. در صورت نیاز سنباده را در آب غوطه‌ور کنید.این کار را به ترتیب سنباده‌های زبر به صاف به صورت مکرر انجام دهید.(کمترین عدد grit به بیشترین)

۵. آب‌کشی کنید

ترکیب پولیش شده را با آب بشویید.

۶. واکس خودرو را به کار گیرید

با استفاده از واکس خودرو سطح چراغ خودرو را با یک پارچه‌ی تمیز پاک کنید تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود. این کدر شدگی چراغ ماشین ممکن است برای هر دوطرف درون و بیرون شیشه‌ی چراغ خودرو اتفاق بیفتد.

اگر چه معمولا تنها طرف بیرونی چراغ خودرو کدر می‌شود. اگر این کدرشدگی برای سمت داخلی شیشه‌ی چراغ خودرو اتفاق افتاده بود باید چراغ را باز کرده و همین مراحل را برای سطح داخلی نیز تکرار کنید.

 دستگاه شفاف سازی چراغ خودرو

دستگاه شفاف کننده رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
دستگاه شفاف سازی چراغ خودرو

دستگاه شفاف سازی چراغ خودرو با نام های دیگری چون بخار چراغ جلو، کیت تعمیر چراغ جلو، ترمیم چراغ جلو اتومبیل هم شناخته می شود. این کیت مناسب برای ترمیم و بازیابی شفافیت لنزهای طلقی چراغ های جلو، چراغ های عقب، مه شکن ها و چراغ های جهت دار می باشد. پس از استفاده از این دستگاه شاهد درخشندگی و بهبود عملکرد چراغ جلو و ظاهر خودرو خواهید بود.

پس از مرحله سمباده کشیدن بر روی سطح چراغ جلو باید از دستگاه شفاف سازی استفاده نمایید. مواد داخل دستگاه شفاف سازی چراغ خودرو حدودا برای ۵۰ تا ۷۰ چراغ خودرو کفایت می کند.

دستگاه شفاف سازی چراغ خودرو که در بازار موجود می باشد

 اسپری رفع کدری چراغ خودرو

اسپری شفاف رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
اسپری شفاف کننده چراغ خودرو

اسپری شفاف سازی را به راحتی می توان از فروشگاه های لوازم خودرو تهیه کرد. استفاده از آنها بسیار راحت است و با اسپری کردن آنها بر روی چراغ خودرو می توان به زودی شاهد شفاف و براق شدن آن بود.

حتما اطراف چراغ را با چسب بپوشانید تا اسپری به رنگ بدنه آسیبی نزند. هر اسپری شفاف سازی چراغ ماشین برای ۴ عدد چراغ مناسب است. استفاده از دستگاه شفاف سازی چراغ خودرو باعث رفع ماتی چراغ، از بین بردن سریع زردی چراغ، زیبایی ظاهری خودرو می باشد که استفاده از آن بسیار راحت است و صاحبان خودرو می توانند انجام دهند.

استفاده از اسپری رفع زردی و کدری چراغ خودرو یکی از راهکاری مفید برای تمیزی چراغ می باشد

نحوه شفاف سازی داخل چراغ خودرو

تمیز کردن داخل چراغ ماشین هم مانند شستشوی سطح طلق آن نیازمند استفاده از همان مواد و ابزار است. به دلیل حساس بودن داخل چراغ ماشین خوب است که برای خشک کردن آن به جای دستمال از سشوار خانگی بهره برد تا تمام قطرات آب به طور کامل خشک شوند.

پیشنهاد می شود که بهترین مواد شوینده برای این قسمت به دلیل وجود نورهای زنون و هالوژن حساس استفاده از آب و مواد شوینده ظرفشویی است. یکی دیگر از مواد پیشنهادی استفاده از آب میکرول آرایشی است که در تمام فروشگاههای لوازم آرایش موجود است.

برای تمیز کردن لامپ های زنون و هالوژن حتما از دستکش پزشکی استفاده کنید چون اثر انگشت شما بر روی آنها می ماند و باعث کم شدن عمر سرویس آنها خواهد شد.

جلوگیری از زرد شدن چراغ ماشین

چراغ شفاف رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
برق انداختن چراغ جلو ماشین

از آنجا که چراغ های خودرو در معرض گرد و غبار، آفتاب و آلودگی هوا هستند لذا لازم است تا هر چند وقت یکبار اقدام به تمیز و شفاف سازی آنها کرد تا زردی و کدری آنها از بین برود. لذا در بخش های قبلی مقاله در مورد روشهای اینکار به طور کامل توضیح داده شده است.

برای اینکه درخشندگی و شفافیت چراغ های خودرو دوام بیشتری داشته باشد لذا پس از تمیز کردن و خشک شدن کامل چراغ خودرو می توان از واکس براق استفاده کرد. پوشاندن یک لایه نازک واکس براق بر روی سطح طلق چراغ ماشین از زرد شدن زودهنگام آن جلوگیری می کند.

یکی از توصیه های مهم کارشناسان برای جلوگیری از زرد شدن چراغ اتومبیل این است که تا زمانی که چراغ های خودرو گرم هستند از شستن آنها اجتناب کنید که یکی از علل زرد شدن و کدر شدن آنها است.

Fix blur car lights Copy 1200x480 1 رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
زیبایی چراغ خودرو بعد از رفع کدری

دلیل کدری چراغ خودرو

تولید کنندگان روی چراغ های جلو خودرو را با یک پلاستیک از جنس پلی کربنات محافظت می کنند که استحکام بالایی دارد و پس از گذر از چند سال کدر  می شوند. چراغ های خودرو مخصوصا چراغ های جلو یکی از المان های زیبایی و ایمنی خودرو هستند که با گذر زمان دچار زردی و کدری می شوند که تاثیر زیادی بر بازتاب کیفیت نوری خودرو و زیبایی آن خواهد داشت.

زرد شدگی رفع کدری چراغ خودرو | شفاف کردن چراغ جلو ماشین
علت تیرگی چراغ خودرو

کدر شدن چراغ خودرو که مانع عبور مناسب نور می شود در زمان تردد در جاده ها و خیابان ها در شب می تواند باعث ایجاد تصادف شود لذا اقدام به موقع در جهت رفع کدری چراغ خودرو می تواند این نگرانی را به راحتی از بین ببرد.

توجه داشته باشید که یکی از مهم ترین دلایلی که چراغ خودرو شما کدر می شود عدم نور دهی درست آن است ، نور باتری ماشین شما از طریق باتری ها تنظیم می شود و بهتر است که برای خودرو خود از بهترین باطری ها استفاده کنید که در مقاله  کدام باتری خودرو بهتر است؟ به آن پرداخته ایم.

زرد و کدر شدن چراغ های خودرو یک امر عادی است و می تواند به چند دلیل اتفاق بیفتد. یکی علت ها این است که پوشش اصلی چراغ ها از شیشه نیست و عموما از جنس طلق های پلاستیکی هستند. از آنجا که خودروها عموما ساعاتی از روز را در برابر تابش مستقیم نور خورشید هستند از اینرو نور خورشید هم یکی دیگر از علت های کدر شدن این طلق های شفاف پلاستیکی محسوب می شوند.

آلودگی هوا، طلق هایی با کیفیت پایین و غیر استاندارد، رسیدگی نکردن به آنها، نشستن گرد و غبار و گذر زمان هم به مرور به کدر و زرد شدن چراغ خودرو می انجامد و در نتیجه باعث اکسید شدن طلق چراغ ها شده و شفافیت اولیه خود را از دست می دهند و باعث می شود تا نور چراغ خودرو مانند قبل پرنور جلوه نکند و بخشی از زیبایی های ظاهری خودرو را از بین می برد. تعویض نکردن به موقع این طلق ها باعث کارایی اندک چراغ ها خواهد شد.

بیشتر بدانید: همه چیز درباره دیتیلینگ خودرو

نتیجه گیری

برای رفع تیرگی و زردی چراغ خودرو، دو روش با استفاده از خمیر دندان و سنباده را بیان کردیم. این دو روش کامل بوده و به کارگیری هریک از آنها می تواند شما را به نتیجه دلخواهتان برساند. در بیشتر مواقع پس از پایان کار به چراغ هایی همانند آنچه در ابتدا از کارخانه تحویل گرفته بودید، خواهید رسید. دقت در این مسئله می تواند در رسیدن به نتیجه مطلوب بسیار موثر باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش