4.2
(349)

چراغ هشدار کاهش توان موتور

حتما تا بحال با این موضوع روبرو شده اید که در حالی که مشغول رانندگی هستید و شیشه‌ها پایین است و همینطور که موسیقی پخش می‌شود ناگهان سرعت ماشین شما کم شده باشد. در حالی که روشن شدن چراغ هشدار در خودروی شما آخرین چیزی است که هنگام رانندگی می بینید، خبر خوب این است که راه های ساده ای برای بازگرداندن سرعت خودرو به همان قدرت اولیه وجود دارد. در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم که چگونه مشکل خودروی خود را بررسی کرده و آن را برطرف کنید تا قدرت موتور کاهش یافته را نادیده بگیرید و همچنین به سؤالات شما در مورد اینکه این کاهش قدرت به چه معناست و چه چیزی باعث آن می‌شود، پاسخ می‌دهیم.

کاهش قدرت موتور برای محافظت از موتور در برابر آسیب اتفاق می افتد. برای رفع کاهش قدرت موتور، ابتدا از یک اسکنر OBD2 برای خواندن کدهای خطا و شناسایی مشکلاتی مانند دسته سیم های موتور آسیب دیده، شل بودن اتصالات، سنسورهای معیوب (پدال گاز، MAF، موقعیت دریچه گاز، O2)، بدنه دریچه گاز، خرابی پمپ بنزین یا گرفتگی فیلتر هوا استفاده کنید، سپس قطعات آسیب دیده را تعمیر یا تعویض کنید. اگر تعمیر امکان پذیر نیست، به عنوان آخرین راه حل، کدهای پاکسازی را دور بزنید. با احتیاط کار کنید و در اسرع وقت ماشین را به درستی تعمیر کنید، زیرا چشم پوشی از حالت کاهش قدرت موتور بدون رفع علت اصلی آن باعث آسیب جدی به موتور می شود. فقط در صورتی که تعمیر مطلقاً امکان پذیر نباشد، این کار را انجام دهید.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور

حالت کاهش قدرت را “حالت لنگی” یا Limp Mode نیز می نامند که به این معنی است که قدرت موتور خودرو توسط واحد کنترل موتور Engine Control Unit (ECU) محدود شده است تا در اسرع وقت خودروی خود را به نمایندگی یا نزد نزدیکترین مکانیک ببرید.

(limp mode حالتی است در خودرو، که سیستم رایانه اتومبیل وجود مشکلی را در آن تشخیص می دهد و برای اینکه بارهای وارده به اجزای خودرو را کاهش دهد، از نیروی موتور می کاهد، اما همچنان به شما اجازه رانندگی می دهد.). این حالت زمانی اتفاق می افتد که اتومبیل توان تفسیر سیگنالهایی که از سنسورها دریافت می کند را ندارد.

حالت کاهش قدرت موتور فقط محدود به آسیب به سیستم دریچه گاز، سیستم آلایندگی یا سیستم احتراق نیست. اگر ECU حتی در سیستم گیربکس یا ویژگی های ایمنی رانندگی خودرو مانند کنترل کشش، ABS و Stabilitrak مشکلی را تشخیص دهد، موتور شما را در حالت کاهش قدرت قرار می دهد تا از هر گونه آسیب تصادفی جلوگیری کند.

چراغ چک موتور همچنین می تواند راننده را در مورد هر گونه آسیب احتمالی به اجزای موتور آگاه کند. اما حالت کاهش قدرت میزان احتیاط بیشتری را از طریق جلوگیری از افزایش سرعت راننده خودرو اضافه می کند.

قدرت موتور ماشین به چه عواملی بستگی دارد؟

ظرفیت مکعب موتور، ترمز میانگین فشار موثر و دور در دقیقه که در آن رخ می دهد. هرچه همه این اعداد بزرگتر باشند، توان خروجی بیشتر است. عوامل جزئی دیگری مانند طراحی محفظه احتراق / ورودی / اگزوز و راندمان حرارتی، تلفات پمپاژ و غیره نیز در میزان قدرت ماشین دخیل هستند.

قدرت موتور توسط عوامل مختلفی مانند اندازه موتور، وزن قطعات دوار، کیفیت مخلوط هوا و سوخت و فناوری تعیین می شود و یافتن تعادل بین این عوامل برای بهینه سازی عملکرد موتور بسیار مهم است.

قدرت موتور بیشتر از اندازه موتور تعیین می شود، عواملی مانند وزن قطعات چرخان نیز در این امر نقش دارند، بنابراین خودروسازان باید بین کاهش وزن و حفظ عملکرد تعادلی پیدا کنند.

چیزهایی که باید بدانید

  • کاهش قدرت موتور یک حالت حفاظتی است که سرعت خودروی شما را کاهش می دهد و شتاب را محدود می کند.
  • روغن موتور کم، شل بودن کابل ها و گرفتگی مبدل کاتالیزوری معمولا باعث کاهش قدرت موتور می شود.
  • کابل های شل را سفت کنید یا حسگرهای جریان اکسیژن و هوای انبوه خود را تمیز کنید تا قدرت موتور کاهش یافته را دور بزنید.
  • باتری یا مبدل کاتالیزوری خود را در صورت آسیب دیدگی تعویض کنید تا قدرت موتور کاهش یافته را برطرف کنید.

پیدا کردن مشکل

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
استفاده از اسکنر اسکنر OBD2

از یک اسکنر OBD2 استفاده کنید تا بفهمید چرا قدرت موتور شما کم شده است. برای رفع کاهش قدرت موتور، ابتدا باید بفهمید که چه چیزی باعث آن شده است. یک اسکنر OBD2 بخرید، زیرا این دستگاه می تواند به شما بگوید چه قسمت هایی از ماشین شما آسیب دیده است و باید تعمیر شود. برای استفاده از اسکنر OBD2، کانکتور آن را به پورت خودروی خود، که معمولاً در زیر داشبورد سمت راننده قرار دارد، وصل کنید. دستورالعمل های اسکنر را برای دریافت کدهای خطا دنبال کنید.

  • اکثر اسکنرها دارای منویی از کدها هستند که می توانید روی سیستم انتخابی خود کلیک ‌کنید و کدهای مشکل آن را دریافت می‌کنید (که این کدها با مناطق مشکل‌دار در خودروی شما مطابقت دارد).
  • اکثر اسکنرها یک سیستم انتخابی برای پیشرانه (به موتور، گیربکس و احتراق اشاره می کند)، بدنه (ایربگ و فرمان برقی)، شاسی (ترمزها و محورها) و تعریف نشده Undefined (هر مشکلی که در سایر سیستم ها پوشش داده نشده است) دارند.
  • اگر نمی‌خواهید یک اسکنر OBD2 بخرید، می‌توانید راه حل های زیر را امتحان کنید تا زمانی که یکی از راه‌حل‌ها بتواند قدرت موتور کاهش یافته خودروی شما را دور بزند.
  • اگر با سیستم خودروها آشنایی ندارید و از مدیریت مشکل خودروی خود به تنهایی بر نمی آیید، پس بهتر است ماشین خود را پیش نزدیک ترین مکانیک ببرید.

1. دسته سیم های موتور را از نظر شل بودن اتصالات بررسی کنید.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
دسته سیم های موتور را از نظر شل بودن اتصالات بررسی کنید.

ابتدا ماشین خود را خاموش کرده در پارک قرار دهید و اجازه دهید خنک شود. سپس، درب کاپوت ماشین خود را باز کنید. به دنبال سیم های ساییده یا شل که به بدنه دریچه گاز، واحد کنترل موتور (ECU)، انژکتور سوخت، سیم پیچ احتراق یا سنسورهای موتور متصل می شوند، بگردید. اتصالات و کابل ها را به آرامی بکشید تا ببینید آیا بیرون می آیند یا خیر. کابل‌های شل شده را با یک پیچ گوشتی یا آچار ببندید و آن‌هایی را که آسیب دیده‌اند را جایگزین کنید.

  • کابل های فرسوده و آسیب دیده پوشش رنگی خود را از بین می برند و سیم کشی فلزی را آشکار می کنند. مکانیک خودروی شما می تواند سیم های آسیب دیده را جایگزین کند.
  • اگر به راحتی می توانید روی ماشین خود کار کنید و می دانید چگونه لحیم کاری کنید بنابراین می توانید سیم های آسیب دیده را خودتان تعمیر کنید. قطعه سیم آسیب دیده را بردارید و سیم موجود را با یک نوار جدید و متناسب به هم لحیم کنید. فقط مطمئن باشید که ماشین شما خاموش است و سیم هایی که روی آن کار می کنید از ماشین شما جدا شده اند.
  • دسته سیم های موتور مجموعه ای از کابل ها و سیم هاست که سیستم الکتریکی خودروی شما را کنترل می کند.

2. سنسور جریان هوای جرمی خود را تمیز کنید

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
سنسور جریان هوای جرمی خود را تمیز کنید

پس از خاموش کردن خودرو و خنک شدن موتور، درب کاپوت خودرو را باز کنید و به دنبال سنسور جریان هوا بگردید. این سنسور معمولا پشت جعبه فیلتر هوا است. متصل کننده را بردارید و سنسور را با پیچ گوشتی در بیاورید. سوراخ پایین سنسور را با پاک کننده سنسور جریان هوا اسپری کنید. اجازه دهید حسگر حدود 30 دقیقه خشک شود و آن را دوباره در ماشین خود قرار دهید.

  • اگر همچنان پیام کاهش قدرت موتور را دریافت می کنید، ممکن است مجبور شوید سنسور جریان هوای انبوه خود را به طور کامل تعویض کنید تا مشکل برطرف شود.

3. کثیفی های روی حسگرهای اکسیژن خود را پاک کنید.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
کثیفی های روی حسگرهای اکسیژن خود را پاک کنید.

با ماشین خاموش و در پارک، حسگرهای اکسیژن خود را پیدا کنید و آنها را بردارید. هر گونه دود اگزوز، کثیفی و زباله ای را که در بالای سنسور مشاهده می کنید، با یک برس سیمی پاک کنید. حسگر را دوباره وصل کنید و سپس کمی رانندگی کنید تا ببینید آیا پیام هشدار کاهش قدرت ناپدید می‌شود یا خیر.

  • اکثر خودروها دارای 2 سنسور اکسیژن هستند: یکی زیر کاپوت خودرو و دیگری که به طور کامل زیر خودرو است. سنسور زیر کاپوت معمولاً در نزدیکی موتور قرار دارد، در حالی که سنسور زیر اتومبیل شما در مبدل کاتالیزوری و سیستم اگزوز قرار دارد.
  • اگر همچنان قدرت پایین است، ممکن است به این معنی باشد که باید حسگرهای خود را به طور کامل تعویض کنید تا پیام هشدار را دور بزنید.

4. بدنه دریچه گاز خود را تمیز کنید.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
بدنه دریچه گاز خود را تمیز کنید.

ماشین خود را خاموش کنید، بگذارید خنک شود و درب کاپوت خودروی خود را باز کنید. بدنه دریچه گاز خودرو را که معمولاً با چند راهه هوا و پاک کننده هوا است، پیدا کنید. کانکتور کانال هوا را بردارید. بدنه دریچه گاز خودرو را با اسپری کردن آن با پاک کننده بدنه دریچه گاز و به آرامی با مسواک تمیز کنید. مجرای هوا را دوباره وصل کنید و ماشین خود را روشن کنید تا چند دقیقه در حالت بیکار بماند.

  • اگر پیام کاهش قدرت موتور پس از تمیز کردن بدنه دریچه گاز از بین نرود، می تواند به این معنی باشد که یک مشکل داخلی در آن وجود دارد و باید تعویض شود.

5. فیلتر هوای خود را تعویض کنید

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
بدنه دریچه گاز خود را تمیز کنید.

فیلتر هوای خودرو را با خاموش کردن خودرو و باز کردن درب کاپوت آن عوض کنید. جعبه فیلتر هوای خود را که معمولا مشکی و در کنار موتور خودروی شماست پیدا کنید. پوشش جعبه را بردارید و فیلتر قدیمی خود را خارج کرده و به سادگی فیلتر جدید را وارد کنید، مطمئن شوید که لبه‌ها به طور کامل در جعبه مهر و موم شده‌اند و پوشش را دوباره پیچ کنید.

  • حتما فیلتر هوا را متناسب با خودروی خود انتخاب کنید. می‌توانید مشخصات فیلتر هوای خود را در کتابچه راهنمای خودروی خود بیابید، یا اطلاعات خودروی خود را در وب‌سایت قطعات خودرو جستجو کنید.
  • کارشناسان توصیه می کنند فیلتر هوای خود را هر 20000 تا 30000 مایل (32000 تا 48000 کیلومتر) تعویض کنید.

6. توزیع کننده خودرو را برای آسیب دیدگی بررسی کنید.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
توزیع کننده خودرو را برای آسیب دیدگی بررسی کنید.

ماشین خود را خاموش کنید، بگذارید خنک شود و درب کاپوت خودرو را باز کرده و به دنبال توزیع کننده خودروی خود که یک قطعه استوانه ای نقره ای نزدیک موتور است بگردید. درپوش توزیع کننده را بردارید و به دنبال آسیب دیدگی روتور باشید. اگر روتور زنگ زده، فرسوده یا حتی ترک خورده به نظر برسد، باید یک توزیع کننده جدید نصب کنید تا قدرت موتور کاهش یافته را نادیده بگیرد.

  • برخی از درپوش های توزیع کننده را می توان با دست جدا کرد، در حالی که برخی دیگر ممکن است با پیچ محکم شده باشند و برای جدا شدن نیاز به پیچ گوشتی داشته باشند.

7. روغن گیربکس خود را تعویض یا پر کنید.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
روغن گیربکس خود را تعویض یا پر کنید.

درب کاپوت ماشین خود را باز کنید و میله گیربکس را که معمولا قرمز یا سبز است بیرون بیاورید. اگر مایع به رنگ قهوه ای تیره یا سیاه تغییر رنگ داده است، زمان تعویض مایع است. اگر مایع گیربکس شما تمیز است، یا قرمز روشن کمی شفاف اما کم است، به سادگی آن را پر کنید.

8. از پر بودن روغن موتور خود مطمئن شوید.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
از پر بودن روغن موتور خود مطمئن شوید.

ماشین خود را خاموش کنید، بگذارید 15 تا 20 دقیقه خنک شود، سپس درب کاپوت را باز کنید و به دنبال میله اندازه گیری روغن بگردید. ابتدا بررسی کنید که آیا روغن شما تمیز است یا طلایی یا لجن‌دار است یا قهوه‌ای تیره یا سیاه است، اگر دومی است، باید تعویض شود. اگر روغن نزدیک به نقطه حداقل یا نزدیکترین نقطه به نوک میله است، روغن بیشتری اضافه کنید.

9. باتری خود را از نظر خوردگی بررسی کنید.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
باتری خود را از نظر خوردگی بررسی کنید.

ماشین خود را خاموش کنید، بگذارید موتور خنک شود، سپس درب کاپوت ماشین خود را باز کنید. باتری ماشین خود را که معمولا نزدیک سپر جلو قرار دارد، پیدا کنید و به دنبال هرگونه خوردگی پوسته ای و سفید در بالای باتری و ترمینال های آن باشید. ابتدا کابل منفی و سپس کابل مثبت را جدا کنید. با دستکش و عینک ایمنی، حدود یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید. یک مسواک را به مخلوط آغشته کنید و خوردگی را پاک کنید و آن را با یک پارچه مرطوب بشویید.

  • اگر متوجه شدید کابل های باتری شل شده اند، آنها را سفت کنید.
  • کارشناسان توصیه می کنند باتری خود را هر 3 سال یکبار تعویض کنید. اگر باتری خودرو دچار خوردگی شده و بیش از 3 سال از عمر آن گذشته است، تغییر آن احتمالاً باعث رفع کاهش قدرت موتور می شود.

10. مبدل کاتالیزوری خود را بررسی کنید.

ماشین خود را خاموش کنید، بگذارید موتور و اگزوز خنک شوند و وسیله نقلیه خود را با جک بالا ببرید. مبدل کاتالیزوری را توسط سیستم اگزوز که لوله هایی در عقب ماشین شما هستند در زیر ماشین خود قرار دهید. آن را بردارید و به دنبال هرگونه انسداد سیاه یا خاکستری شامل موادی مانند دوده، روغن و آب باشید. اگر گرفتگی دارد، باید مبدل کاتالیزوری خود را تعویض کنید تا قدرت موتور کاهش یافته را دور بزنید.

علت کم آوردن ماشین هنگام گاز زدن چیست؟

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
کاهش قدرت موتور

کاهش قدرت موتور به این معنی است که خودروی شما مشکل داخلی دارد.

برای محافظت از موتور و گیربکس در برابر آسیب، خودروی شما نیرویی را که به آن وارد می کنید کاهش می دهد. هنگامی که این پیام ظاهر می شود، ماشین شما معمولاً سرعت خود را کاهش می دهد و شما را از شتاب زیاد باز می دارد.

  • در حالت کاهش قدرت، ممکن است موتور خودروی شما به طور محسوسی بلندتر باشد و به نظر آهسته کار کند. همچنین ممکن است متوجه شوید که چرخاندن فرمان برای شما سخت‌تر است.
  • می‌توانید با خیال راحت و با قدرت کمتر رانندگی کنید، اما رانندگی برای مدت طولانی می تواند باعث آسیب به موتور شما شود.
  • معمولاً چراغ چک موتور شما زمانی که در حال کاهش قدرت موتور هستید روشن می شود.

علل شایع

1. روغن موتور کم است.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
روغن موتور کم است.

روغن تمام قسمت های متحرک موتور شما را روغن کاری می کند تا به نرمی کار کند. روغن موتور پایین توانایی موتور شما را برای عملکرد صحیح کاهش می دهد که می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد شود.

  • مهم است که به طور منظم روغن موتور خود را چک کنید و در صورت کم بودن آن را پر کنید، همچنین هر 7500 مایل (12000 کیلومتر) آن را به طور کامل تعویض کنید.

2. اتصالات کابل شل می باشد.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
اتصالات کابل شل می باشد.

تمام کابل‌ها، اتصالات و ترمینال های ماشین شما انرژی الکتریکی آن را تامین می‌کنند. هر کابلی که آسیب دیده یا شل شده باشد و اتصال کامل برقرار نشود، می تواند باعث شود ماشین شما با قدرت کمتر کار کند.

3. گرفتگی مبدل کاتالیزوری

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
گرفتگی مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری وظیفه تبدیل اگزوز به دی اکسید کربن، آب و نیتروژن را بر عهده دارد. هنگامی که مبدل با مواد دیگر مسدود شود، دیگر نمی تواند اگزوز را تبدیل کند، برای همین موتور شما را خاموش می کند.

  • اگر به سرعت رفع نشود، ممکن است موتور شما بیش از حد گرم شود.

4. بدنه دریچه گاز بد کار می کند.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
بدنه دریچه گاز بد کار می کند.

بدنه دریچه گاز میزان هوای ورودی به موتور خودرو را کنترل می کند. اگر بدنه دریچه گاز کثیف یا مسدود باشد، هوای کمتری وارد موتور می‌شود که باعث کاهش قدرت شده و می‌تواند باعث جرقه زنی ناقص شود.

5. سنسورهای جریان هوا و اکسیژن معیوب است.

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
سنسورهای جریان هوا و اکسیژن معیوب است.

سنسورهای اکسیژن میزان سوخت موتور را تشخیص می دهند، در حالی که سنسورهای جریان هوای جرمی، میزان هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می کنند. سنسورهای معیوب می توانند باعث خوانش نادرست شوند، به این معنی که موتور شما سوخت یا هوای بسیار کمی دریافت می کند و منجر به کاهش قدرت می شود.

6. توزیع کننده آسیب دیده است

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
توزیع کننده آسیب دیده است

توزیع کننده می چرخد و برق را به شمع ها می رساند. اگر توزیع کننده به درستی کار نکند، موتور را به درستی روشن نمی کند و باعث می شود موتور به طور موثر کار نکند.

7. شمع های معیوب

%name راه های ساده و آسان برای رفع کاهش قدرت موتور
شمع های معیوب

همانطور که از نام آن پیداست، شمع ها جرقه می زنند که موتور خودروی شما مشتعل شده و وسیله نقلیه شما را روشن کند. شمع فرسوده یا آسیب دیده موتور را مشتعل نمی کند و همچنین می تواند باعث آتش سوزی ناقص موتور شود و میزان نیرویی که به موتور می رود را کاهش می دهد.

بنابراین، برای برطرف کردن حالت کاهش قدرت موتور، باید:

  • دسته سیم های موتور را به صورت بصری بررسی کنید و ببینید آیا در نقطه ای پارگی سیم وجود دارد یا خیر.
  • با کمک گرفتن از دفترچه راهنمای مالک، تمام اتصالات زمین را در موتور خود پیدا کنید. این اتصالات زمینی با ترمینال منفی باتری مرتبط هستند. بلوک موتور، شاسی و جعبه گیربکس شما به زمین متصل هستند.
  • بررسی کنید که آیا تسمه زمینی در موتور شما وجود دارد یا خیر (برخی از موتورها یک تسمه دارند). اگر آسیب دیده است، آن را تعویض کنید.
  • اتصالات دسته بدنه دریچه گاز را بررسی کنید (به خاطر داشته باشید که موتور شما ممکن است بدنه دریچه گاز الکترونیکی نداشته باشد، بنابراین اتصال دهنده مهار کننده نیز نداشته باشد)، ECU، انژکتور سوخت، سیم پیچ احتراق و سنسورهای موتور و هر سیم داخلی متصل کننده را بکشید و ببینید شل شده یا خیر.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش