4.7
(124)

چند وقتی است که ورود خودرو به بورس وارد فاز جدی تری شده است و موافقان بسیاری پیدا کرده است، اما چه روندی را قرار است طی کند و سرانجام ورود خودرو به صنعت بورس چه می شود؟

ورود خودرو به صنعت بورس خبر ورود خودرو به بازار بورس
ورود خودرو به بورس

در ادامه به صورت دقیق تری به تعریف این موضوع می پردازیم تا انتها همراه کیان باتری باشید.

طرح ورود خودرو به بورس از همان ابتدا که مطرح شد با موافقت و مخالفت های بسیاری همراه بود، برخی بر این باور بودند که با ورود خودرو به بازار بورس تنها قیمت ها به صورت انفجاری بالا می رود و در انتها به ضرر مردم تمام خواهد شد، این موضوع به این معنا می باشد که با واقعی شدن قیمت ها در یک مقطع قیمت های خودرو به صورت غیر منتظره بالا خواهد رفت.

اما گروهی دیگر بر این باورند که بهتر است صنعت خودرو به بورس ورود پیدا کند، با این کار هیجانات موجود در بازار کم می شود و از نوسانات کاسته خواهد شد.

خرید باتری ماشین با به بروز ترین تاریخ تولید با ارسال و نصب رایگان در کیان باتری تجربه کنید!

عرضه خودرو در بورس کالا

بورس خبر ورود خودرو به بازار بورس
عرضه خودرو در بورس کشور

طی صحبت های انجام شده ظاهرا قرار از این است که برخی از خودرو های داخلی در بورس عرضه شوند، اگر این شرایط طبق برنامه ریزی پیش برود در قیمت خودرو تاثیر بسیاری ایجاد خواهد شد.

بر این اساس بجای این که قیمت خودرو ها به صورت دستوری پیش برود بر مبنای عرضه و تقاضا در بورس تعیین خواهد شد.

از مهم ترین مزایای که ورود خودرو به بورس خواهد داشت این می باشد که مصرف کننده، تولید کننده و سهامدار به صورت همزمان منتفع خواهند شد.

چه خودرو هایی بورسی می شوند؟

  • خودرو های لوکس
  • خودرو هایی که دارای مصرف کننده عمومی هستند
  • خودرو هایی که قیمت آن ها از طرف ستاد تنظیم بازار تصویب می شود

البته در حال حاضر این چنین گفته شده است و تصمیم گیری نهایی هنوز مشخص نشده است و بر عهده ستاد تنظیم بازار خواهد بود.

بیشتر بدانید: خودرو های لاکچری در ایران

جزئیات انجام این طرح

تا کنون برخی از نکات در جهت انجام این طرح گفته شده است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • فروش خودرو بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود.
  • تحویل خودرو هایی پیش فروش شده اند بر اساس قیمت قبل از تورم می باشد.
  • حذف شدن رانت، قرعه کشی و سیستم توزیع یارانه پنهان خودرو.
  • فروش نقدی خودرو ها طی مدت زمان 45 روزه و بر اساس قیمت جدید یا اصلاح شده.
  • خروج خودرو سازان از زیان
  • فروش های منظم و هفتگی خودور

عرضه خودرو در بورس نهایی شد؟

بازار بورس خبر ورود خودرو به بازار بورس
عرضه خودرو به بازار بورس

با وجود نقد های بسیار زیادی که تا کنون درباره عرضه خودرو در بورس کشور شده است، اما برخی خبر ها نشان از این دارد تا پایان سال این طرح نهایی خواهد شد و با موافقت اکثر آرا روبرو می شود.

بر اساس این صحبت ها سخنگوی کمسیون صنایع مجلس عنوان کرده است که طبق پیشنهاد دریافتی از کمسیون صنایع و معادن مجلس مقرر شده است که اگر بازار خودرو دچار عدم تعادل شود و تقاضای خرید برای سهام بالا تر رود، شرکت های خودرو سازی موظف هستند که رقابت را تنهای از طریق بورس انجام دهند.

اما مسئله به همین جا ختم نخواهد شد زیرا از طرفی دیگر، موضوع قیمت گذاری ها و ساز و کار عرضه خودرو در بورس کاملا مشخص است.

طبق آن چیزی که برخی نمایندگان مجلس مطرح کرده‌اند قرار است مابه التفاوت حاصله از قیمت مصوب شورای رقابت و فروش خودروها در بورس کالا، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و در اختیار ستاد نهضت قطعه‌سازی متشکل از یک عضو نماینده وزارت صمت، یک عضو نماینده معاونت علمی ریاست جمهوری، یکی از اعضا شورای رقابت و  یک عضو نماینده شورای عالی عتف و یک عضو انجمن قطعه سازان قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: صنعت خودرو سازی ایران در یک نگاه

ورود خودرو به بورس در سال های گذشته به کجا رسید؟

می دانید که موضوع وارد شدن خودرو بر بورس چندین سال است که در حال مطرح شدن است و حتی در برخی از مواقع موافقت با آن اعلام شده بود اما در نهایت به نتیجه نرسید.

در سال 99 بود که این پیشنهاد به صورت جدی اعلام شده بود و خبر های زیادی در مورد آن وجود داشت، در آن زمان برخی از نمایندگان بر این باور بودند که این طرح تنها در شرایطی باید اجرا شود که بازار دچار نوسان شود و تقاضا بیشتر از عرضه شود.

دلیل آن ها برای اصرار در این موضوع این بود که دیگر کالا هایی که در بورس وارد شده بودند تجربه موفقی داشته اند و این بهانه ای است که بخواهند خودرو هم وارد بورس شود.

این طور که گفته شده است موضوع عرضه خودرو در بورس توسط شورای رقابت اعلام خواهد شد، اما در سال گذشته این طرح بسیار ناقص بود و جا برای پخته شدن بسیار داشت.

پس از آن دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اعلام کرد که تنها زمانی با این طرح موافقت خواهد شد که برخی از ابهامات موجود در این جریان رفع شود، اگر شرایط این چنین پیش نرود این طرح نیز همانند سایر طرح ها نیمه تمام خواهد ماند و نتیجه ای نخواهد دید.

ابهام در قیمت گذاری خودرو در بورس

وضعیت بورس خبر ورود خودرو به بازار بورس
ورود خودرو به بورس کالا

اگر نگاهی به سال گذشته یعنی 99 بیندازیم، متوجه می شویم که ابهامات بسیاری در مورد مسائل فنی و قیمت گذاری بورس وجود دارد که باید برای آن ها فکر دقیقی انجام داد، مهم ترین مسئله ای که درباره این موضوع وجود دارد مربوط به قیمت گذاری ها می باشد؛ این موضوع که قیمت گذاری ها توسط شورای رقابت انجام شود بازار را با چالش های بسیاری همراه کرده است.

برخی از افراد بر این موضوع اصرار دارند که در صورت قبول کردن این شرایط، سرنوشت قیمت گذاری های خوردو دچار نوسانات شورای رقابت خواهد شد. یعنی خودرو به یک قیمت واقعی نخواهد رسید و گاه و بی گاه تغیر خواهد کرد.

با این حال به خاطر این که برخی از سیاست مندان علاقه ای به بازار آزاد ندارند به دنبال این هستد که خودرو به صنعت بورس وارد شود.

 اما اگر قرار باشد این طرح آنطور که به تصویب اکثریت اعضای کمیسیون صنایع رسیده اجرایی شود، نیاز به یک شفاف‌سازی در روال قیمت‌گذاری دارد. طرحی که قرار است قیمت‌ها را شفاف کند، در درجه اول باید برای مراحل اجرایی خود، شفاف باشد.

ورود خودرو به بورس حتمی شده است؟

با صحبت های بالا به این نتیجه می رسیم که چند سالی است ورود خودرو به بورس تکرار می شود و هر ساله بی نتیجه می مامند، اما آیا امسال این پیشنهاد به سرانجام می رسد؟

طی آمار های بدست آمده توسط ما ظاهرا امسال موافقت از این شرح به صورت جدی ادامه دارد و باید شاهد ورود خودرو بورس باشیم، اما باز هم همه چیز در لحظه آخر مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان بورس درباره قیمت گذاری های خودرو این چنین بیان کرده است: در خصوص انجام قیمت گذاری های خودرو به صورت دستوری از ماه گذشته برنامه ریزی شده است، اما زمان که نوبت به اجرای آن رسید با کمی از مشکلات روبرو شدیم.

این مشکلات سبب شد تا نحوه قیمت گذاری ها به این صورت پیش برود که مصرف کننده، تولید کننده و سهامداران منتفع شوند.

ایشان در ادامه صحبت هایشان بیان کرد که: منطقی نمی باشد که یک قشر مانند مصرف کننده همیشه در نظر باشد، زیرا در این صورت کارخانه داران و سهامدارن زمین می خورند و ضرر های بسیاری خواهند کرد.

در حال حاضر اگر قطعه سازان هزینه ای از خودرو سازان دریافت نکنند هرگز این توانایی را به دست نمی آورند که خودرو ای تولید کنند. بنابراین ما باید تمامی این شرایط را در نظر داشته باشیم تا بهترین تصمیم را بگیریم.

صحبت های رئیس سازمان بورس در مورد قیمت گذاری خودرو

خودرو 2 خبر ورود خودرو به بازار بورس
نتیجه ورود خودرو به بورس

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفته است که: ما منتظر و امیدواریم که نحوه اجرای قیمت ها برای صنعت خودرو که به صورت دستوری قرار است انجام شود به صورت منطقی پیش برود. زیرا در این صورت کارخانه به قیمت به فروش می رساند که ضرر نکند و این صنعت از حالت بخت ازمایی خارج شود.

عشقی گفت: بخشی از خودرو‌های تولیدی خودروسازان مثل، خودرو‌های لوکس مشمول قیمت گذاری دستوری نیستند و در حال پیگیری هستیم تا وارد بورس کالا شوند و خودرو‌های عمومی تر، خودرو‌هایی که حالت انحصاری و مصرف کننده عمومی بیشتری داشته باشند با مکانیزمی که در ستاد تنظیم بازار تصویب شده، به فروش روند.

اگر واردات خودرو آزاد شود عرضه در بورس منتفی می شود؟

آقای جدی (نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس) خبر داده که طرح عرضه خودرو در بورس فعلا در دستور کار مجلس نیست چراکه ماده 4 طرح ساماندهی بازار که درباره واردات خودروست، ابتدا باید تعیین تکلیف شود. آقای جدی همچنین این احتمال را داده که در صورت تصویب و اجرایی شدن واردات خودرو از سال 1401، بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود و ممکن است نیازی به عرضه خودرو در بورس نباشد.

با این حال صحبت های بسیاری در این خصوص وجود دارد، به همین دلیل نمی توان به صورت صد در صد گفت که شرایط به چه صورت پیش برود، تنها کار این است که منتظر ماند و دید عاقبت این تصمیم گیری ها چه خواهد شد و وضعیت بازار خودرو به کجا می رسد…

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
3 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
عرفان
عرفان
2 سال پیش

مطلب جالبی بود. سپاسگذارم

سامانی
سامانی
2 سال پیش

خودرو در بورس کی باز میشود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  سامانی
2 سال پیش

تا وقتی سازمان بورس ساز و کار این کار را آماده نکند این کار انجام نخواهد شد. هر چند حتی در حرف نیز کلا بی خیال شده اند. ج.ع

مشاوره رایگان و ثبت سفارش