2.8
(97)

خالی نشدن شارژ باتری در زمان عدم استفاده طولانی ماشین ، جلوگیری از خالی شدن شارژ باتری ، دشارژ باتری در زمان پارک طولانی مدت ماشین

شارژ نشدن باتری ماشین یا کم شارژ شدن باطری خودرو از مشکلاتی است که معمولا برای خودرو هایی که به مدت طولانی در پارک بلا استفاده مانده اند، اتفاق می افتد.

به هر حال در بعضی از شرایط دارندگان وسایل نقلیه شخصی مجبورند که خودرو خود را در زمان طولانی جایی پارک کنند و از آن استفاده نکنند.

اما مشکل آنجاست که باتری برای کار کردن باید مداوم شارژ شود و همانطور که میدانید در حین رانندگی باتری از طریق دینام شارژ می شود، پس اگر مدت زمان زیادی را از ماشین استفاده نکیند باتری شارژ خود را از دست می دهد.

در این مقاله سعی کردیم تمامی اطلاعات را در علت شارژ نشدن باتری خودرو، دلیل کم شارژ شدن و نگه نداشتن شارژ باتری و حفظ شارژ باتری در زمان استفاده نکردن از ماشین را ارائه دهیم.

چرا باتری خودرو شارژ نمی شود؟

باتری خالی 300x169 علت شارژ نشدن باتری ماشین
علت شارژ نشدن باتری خودرو

قبل از اینکه به ادامه مطلب بپردازیم، بد نیست با سیستم شارژ باتر خودرو آشنا شویم:

هدف سیستم شارژ در یک خودرو، نگه داشتن شارژ باتری در یک سطح قابل قبول است. وقتی موتور ماشین روشن باشد، این سیستم تأمین‌کننده اصلی برق است.

اگر سیستم شارژ به خوبی کار نکند یا از کار باز ایستد، باتری تخلیه شده و اصطلاحاً می‌میرد. وقتی باتری ضعیف شود و سیستم شارژ کار نکند، جریان الکتریکی لازم برای سیستم جرقه‌زنی وجود نخواهد داشت و در نتیجه موتور روشن نخواهد شد.

بخش اصلی سیستم شارژ خودرو، آلترناتور است. آلترناتور در حقیقت یک ژنراتور است که جریان متناوب (AC) مشابه برق خانه تولید می‌کند. سپس این جریان، به جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌شود، زیرا سیستم الکتریکی خودروها مبتنی بر

ولت DC است.

دلایل شارژ نشدن باتری ماشین

شارژ نشدن باتری 300x200 علت شارژ نشدن باتری ماشین
دلایل شارژ نشدن باطری خودرو

اگر فرض را بر این بگذاریم که باتری خودرو و سیم‌کشی‌های ماشین هیچ گونه مشکلی نداشته باشد، علت شارژ نشدن باتری خودرو بیشتر به دینام (در اصل آلترناتور) برمی‌گردد.

ممکن است پاره شدن تسمه دینام (تسمه هیدرولیک) علت شارژ نشدن باتری باشد.

تسمه هیدرولیک معمولا در هفته های آخر عمر خود، قبل از پاره شدن، صدای جیرجیر می دهد (تسمه های بی کیفیت همواره صدا می دهند). در ماشین های هیدرولیک، در صورت پاره شدن تسمه دینام، پمپ هیدرولیک از کار می افتد و فرمان سفت می شود.

معمولاً شارژ نکردن دینام به دلیل تمام شدن زغال و یا قطع شدن کابل اتصال باتری به دینام است و در کل این قطعه کمتر خراب می شود.

وظیفه دینام چیست؟

مشکل دینام 300x169 علت شارژ نشدن باتری ماشین
دلیل شارژ نشدن باتری خودرو

خود باتری خودرو ذخیره برق محدودی داشته و عمدتا وظیفه استارت موتور را بر عهده دارد که بعد از روشن شدن موتور، این دینام است که برق کلی قسمت‌های خودرو را تامین کرده و حتی باتری را برای استارت‌های بعدی شارژ می‌کند.

باطری ماشین شارژ نمشود چه کنیم؟

قبل از مطالعه ادامه مطلب، پیشنهاد می کنم برای رفع مشکل شارژ نشدن باتری ماشین، ویدئوی زیر را مشاده نمایید.

در این حالت باید به این ترتیب عمل کرد:
۱- چک کردن چشمی سالم بودن تسمه دینام و پولی سر دینام
۲- بررسی سوکت‌ها و یا اتصالات برق دینام
۳- بررسی دیودهای سر دینام به وسیله‌ی مولتی متر
۴- چک کردن خرابی چراغ آلارم باتری در صفحه پشت کیلومتر چرا که در بسیاری از خودروها دستور شارژ باتری از طریق همین چراغ و مقاومت آن به دینام ارسال می‌شود.
۵- بررسی خرابی و یا تمام شدن ذغال‌های داخل دینام
۶- بررسی خرابی سیم‌پیچ دینام که در این صورت سوختگی و آب‌شدگی سیم‌های لاکی دینام قابل مشاهده می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از علائم و دلایل خرابی دینام ماشین  مقاله زیر را مطالعه نماییید.

تست خرابی و تقویت دینام خودرو

نکته:

دینام به علت استهلاک بالا و بسیاری از دلایل دیگر منسوخ شده و تمام خودروهای امروزی به علت قابلیت اعتماد پذیری، عمر بالاتر، قیمت پایین‌تر قطعه و قابلیت شارژکنندگی حتی در دورهای پایین موتور مجهز به آلترناتور می‌باشند که این دو از لحاظ ساختار الکتریکی با هم متفاوت هستند ولی اسم دینام در عامیانه همچنان باقی مانده که در این مقاله هم برای سادگی مطلب از واژه دینام استفاده شده است.


کارشناسان باتری 300x200 علت شارژ نشدن باتری ماشین
شارژ نشدن باطری ماشین

کارشناسان کیان باتری، باتری و دینام ماشین شما را با دستگاه تستر دینام ماشین بعد از تعویض باتری به صورت رایگان تست می نمایند.

 چرا باطری ماشین شارژ نگه نمیدارد؟

در حالت عادی یک باتری جدید با شارژ کامل در صورت عدم استفاده و شارژ نشدن از طریق دینام، باید دوهفته شارز خود را حفظ کند. این باتری در شرایط مشابه در مدت 2 تا 3 ماه به طور کامل تخلیه می شود. پس اگر در این مدت زمان نمیتوانید ماشین را روشن کنید یا از خودرو خود استفاده کنید باید باتری ماشینتان را شارژ کنید و یا یک باتری جدید تهیه کنید.

البته این مدت زمان برای ماشین هایی است که سیستم های وابسته به باتری آن مانند سیستم تهویه، چراغ ها و دزدگیر و … در طول این مدت روشن هستند.

هرچقدر زمان استفاده از ماشین طولانی تر باشد و دیرتر به شراغ خودروتان بروید امید به سلامت باتری و حفظ شارژ باتری ماشین هم کمتر می شود. سعی کنید هر چند روز یکبار ماشین را روشن نگهدارید.

Fitting Car Battery BG 770x470 علت شارژ نشدن باتری ماشین
خالی نشدن شارژ باتری

نرخ خالی شدن باتری خودرو

یک باتری سربی اسیدی می تواند با جریانی کم و در زمانی زیاد و یا با جریانی بالا و در زمانی کم خالی (Discharge) شود. برای مثال یک باتری 10 آمپر ساعتی را می تواند با جریانی برابر با یک آمپر و در مدت 10 ساعت خالی کنید و یا آن را با 10 آمپر و در زمان یک ساعت کاملا دشارژ نمایید.

نرخ خالی شدن باتری اسیدی در بارهای الکتریکی پایین مانند یک خط راست است. اما اگر بار الکتریکی روی باتری افزایش پیدا کند این خط راست دیگر باقی نمانده و باتری شروع به تلف کردن انرژی و داغ شدن می کند و به سرعت انرژی از دست خواهد داد.

تاثیر عدم استفاده طولانی مدت از خودرو در شارژ باتری

The Complete Guide to Vehicle Storage large 300x169 علت شارژ نشدن باتری ماشین
خالی شدن شارژ باتری در زمان عدم استفاده طولانی ماشین

ساختار یک باطری به گونه ای طراحی شده که اگر زمان زیادی بلا استفاده بماند صفحات داخل باطری عمل سولفاته شدن را با سرعت بیشتری انجام میدهند. و با سولفاته شدن صفحات داخل باتری باطری کلا فاسد شده و غیر قابل شارژ مجدد میباشد.

پس هرگز باطری ماشین خود را برای مدت بیش از یک ماه به حال خود رها نکنید و حداقل هفته ای یکبار استارت زده تا باطری ماشین شارژ شود و سولفاته شدن صفحات داخلی باطری حتی الامکان به تاخیر بیفتد تا شما بتوانید از باتری ماشین خود مدت بیشتری استفاده نمائید.

اما برای کسانی که چاره ای جز عدم استفاده دراز مدت از ماشین ندارند راه حل چیست؟

اگر قرار است به مدت طولانی از ماشین استفاده نکنید، در صورتی که باتری ماشین کاملا سالم باشد میتواند تا دو هفته شارژ خود را حفظ کند، اما بازهم سعی کنید از خاموش بودن تمامی سیستم های واسته به باتری که انرزی مصرف میکنند مطمئن شوید.

اگر قرار است ماشین خود را به مدت طولانی ترک کنید بهترین کار برای سالم ماندن باتری، خارج کردن باتری از ماشین است. همچنین میتوانید کابل برق را از ترمینال باتری جدا کنید.

نکته  این است که  باتری خودرو  می تواند گرمای محیط را مدت طولانی تحمل کند. با این حال، لازم است به یاد داشته باشید که  نگه داشتن باتری ماشین در نزدیکی رادیاتورها و سایر وسایل گرمایشی ممنوع است. بهتر است باتری خودرو  را در اتاق با دمای 25 درجه سانتیگراد (77F ) نگه دارید.

علت کم شارژ شدن باطری خودرو

شارژ باتری 300x158 علت شارژ نشدن باتری ماشین
کم شارژ شدن باتری ماشین

در هم شکست یا فروپاشی باتری (Battery Breakdown) به حالتی گفته می شود که باتری دیگر قادر به عملکرد صحیح نیست و نیاز به تعمیر اساسی و حتی نیاز به تعویض دارد.

  •  خالی شدن خود به خود : وقتی باتری به مدت زیادی در حالت شارژ بماند و چرخه شارژ و خالی شدن روی آن انجام نشود اتفاق می افتد و می تواند باتری را خراب کند.
  • از دست دادن ظرفیت : به دلیل سولفاته شدن ، شارژ نادرست و یا خشک شدن آب باتری اتفاق می افتد.
  •  بیش از حد شارژ شدن : باتری خیلی بالاتر از ظرفیتش شارژ شده باشد.
  • سولفاته شدن : وقتی لایه ای از سولفات سرب روی پایانه ها و صفحات داخلی باتری را بگیرد
  •  از بین رفتن توری ها : توری های صفحات باتری از بین رفته اند و مواد فعال را آزاد کرده اند.
  • داغ شدن بیش از حد و یا از دست دادن آب : بیشتر به دلیل شارژ بیش از حد مجاز اتفاق می افتد.

خطر انفجار باتری ماشین

انفجار باتری علت شارژ نشدن باتری ماشین
علت شارژ نشدن باتری خودرو

باتری های سربی اسیدی (از جمله باتری های خوردو) ممکن است بر اثر برخی عوامل منفجر شوند. این وضعیت یک حالت خطرناک است که به دلایل زیر ممکن است رخ دهد :

  • اتصال کوتاه:

وقتی پایانه های مثبت و منفی باتری مستقیما به هم متصل می شوند ، انرژی جمع شده در صفحات مثبت و منفی باتری به سرعت شروع به آزاد شدن می کند.

این فشار و شک روی صفحات باعث می شود که این صفحات میان خودشان شروع به تخلیه و جرقه زدن کنند که این کار باعث جوش آمدن مایع الکترولیت درون باتری و بخار شدن آن و در نتیجه انفجار محفظه بسته باتری شود.

  • شارژ بیش از حد باتری:

وقتی باتری شروع به شارژ بیش از حد مجاز می کند. ولتاژ شارژ از حد “تولید گاز” بالا تر می رود. این کار باعث ایجاد گاز هیدروژن اضافی خواهد شد. ولتاژ گاز برای یک باتری 12 ولتی ماشین چیزی حدود 14.3 ولت در دمای اتاق است.

جالب است بدانید اگر یک یا چند سلول باتری خراب یا ضعیف شده باشد، ولتاژ تولید گاز در باتری می تواند از ولتاژ خود باتری پایین تر آمده باشد. سلول ضعیف تر با سرعت کم تر از سلول های سالم شارژ خواهد شد. بنابر این ولتاژ بالاتر بر اثر شارژ اضافی در بین سلول های سالم ایجاد می شود و ممکن است ولتاژ را از حد تولید گاز بالا تر ببرد.

هیدروژن تولید شده درون محفظه های مهر و موم شده باتری در اکثر مواقع دوباره ترکیب شده و دوباره به چرخه بر می گردد، اما برخی اوقات این گاز در باتری های خراب و یا بیش از حد پرشده به بیرون نشت کرده و در حضور شعله یا جرقه باعث آتش سوزی و انفجار می شود.

نکات مهم در هنگام شارژ باتری خودرو

شارژ باتری 3 300x165 علت شارژ نشدن باتری ماشین

  • قبل از شارژ دستی باتری های سربی اسیدی آب آن را با آب مقطر تنظیم کنید. وجود آب فضای خالی برای تولید و انبار شدن گاز را کاهش می دهد.
  • همیشه باتری را خارج از مدار شارژ کنید.
  • قبل از شارژ کردن یک دستمال خیس در کنار سرپوش های باتری قرار دهید ، این کار احتمال سرایت آتش یا جرقه احتمالی در صورت اتصال کوتاه کردن احتمالی ترمینال ها را کم می کند.
  • هیچگاه مایع یا گاز قابل استعال را در کنار باتری نگهداری نکنید.
  • شارژر باتری را بعد از این که آن را به پایانه های باتری وصل کردید به برق بزنید. این کار از ایجاد جرقه در پایانه ها جلوگیری می کند.
  • هیچگاه اشیا و ابزار فلزی را روی باتری قرار ندهید. ممکن است این کار باعث ایجاد اتصال کوتاه بین دو سر باتری شود.
  • همیشه اول پایانه منفی را از مدار قطع کنید.
  • قبل از هر گونه شارژ کردن، ابتدا به سرهای باتری ضربه های آرام وارد کرده و هر نوع سولفات ها و مواد چسبیده روی آن ها را جدا و تمیز کنید. باقی ماندن این مواد روی پایانه ها باعث بالا رفتن مقاومت الکتریکی پایانه و بالا رفتن دما و کم شدن جریان شارژ می گردد.
  • هیچ گاه از دستکش های روکش فلزی یا دست بدون محافظ برای شارژ یا جدا کردن باتری استفاده نکنید. دمای اتصال می تواند پوست دست شما رو بسوزاند.
  • همیشه از شارژر های دارای ترانسفرمر استفاده کنید. همواره پس از جدا کردن شارژر از برق شهری ، شارژر را از پایانه های باتری جدا کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
18 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
الماسی
الماسی
3 سال پیش

علت شارز نشدن باتری ماشین رو لطفا میفرمایید ؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  الماسی
3 سال پیش

با سلام
اگر فرض را بر این بگذاریم که باتری خودرو و سیم‌کشی‌های ماشین هیچ گونه مشکلی نداشته باشد، علت شارژ نشدن باتری خودرو بیشتر به دینام (در اصل آلترناتور) برمی‌گردد.

میلاد
3 سال پیش

ممنون مقاله خوبی بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  میلاد
3 سال پیش

سپاس از لطف شما

محمد دهقان پور
محمد دهقان پور
2 سال پیش

وانت پیکان ۸۲ دارم ،یکسال هست گاز سوز کردم،باطری روی گاز خوب شارژ نمیکنه

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمد دهقان پور
2 سال پیش

سلام. باتری شارژ می گیره شارژ نمی کنه !

محمد دهقان پور
محمد دهقان پور
در جواب  کیان باتری
2 سال پیش

سلام
وقتی روی بنزین هستم َشارژ عالی وقتی روی گازم شارژ ضعیفه

محمد
محمد
در جواب  محمد دهقان پور
1 سال پیش

مگه میشه مگه داریم.اگه روبنزین دینام بچرخه و شارژ کنه رو گاز هم دینام میچرخه دیگه.ولتاژ سر باطری در زمان روشن شدن بگیر اگه ۱۴ باشه دینام سالمه و به گاز و بنزین ربطی نداره

حمید
حمید
در جواب  محمد
1 سال پیش

چرا میشه عزیز دل دینام سالم باتری سالم کمتر از یک ماهه نو خریدم اتصالات همه سالم و تمیز سر باتری عوض شده . باتری خیلی دیر شارژ میشه و با پنج دقیقه کولر گرفتن فقط در حد استارت شارژ نگه میداره . و وقتی کولر ماشین روشنه مثله اینکه ماشینی که باتری نداشته باشه یا باتری خراب باشه دور موتور بشدت میافته .

محمدرضا
محمدرضا
1 سال پیش

سلام با مولتی متر ولتاژ رو اندازه می گیریم ۱۳ هست و بعضی مواقع میشه ۱۲ و دینام شارژ نمیکنه و چراغ باتری چشمک میزنه مشکل از رگلاتور تنظیم ولتاژ دینامه؟

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  محمدرضا
1 سال پیش

با سلام
مشکلی که بیان نمودید قطعا مربوط به دینام خودرو و متعلقات است که بر اثر فرسودگی به وجود می آید، اما این مشکل حتما باید توسط یک متخصص برق خودرو بررسی و عیب یابی گردد که دلیل خرابی آن مشخص شود.

Ali
Ali
1 سال پیش

با سلام اتومبیل من در زمانی که دور موتور بیشتر از ۲ و نیم باشد بدون علامت مشکلی باطری کار میکند اما زمانی که دور موتور به ۲ میرسد چراغ اخطار باطری روشن میشود اگر ممکن است علت را بگویید ممنون

شیخ احمدی
شیخ احمدی
1 سال پیش

خوب

جلال
جلال
11 ماه پیش

سلام.
ببخشید دینام داخل جعبه فیوز ماشین فیوز داره یا نع‌.
چون باطری سالمه و دینامم تازه تعمیر شده.
بین راه فیوز داره یعنی
کجا میتونه باشه
تشکر

ح م
ح م
10 ماه پیش

سلام خسته نباشید ۱۱۱مدل۸۹ ماشین در حال حرکت از روی گاز خوردن ایستاد و خاموش شد باتری خالی کرد گفتن از زغال دینامه عوض کردم ۱۰روز خوب بود دوباره همونجوری شد بردم گفتن از سیم کشی هست دوباره درست کردن ۳ ۴ ساعت خوب بود دوباره خالی کرد باتریم رو ۶ماهه انداختم و امپرقوی گذاشتم به نظرتون مشکل از کجاست؟

حمید رضا
حمید رضا
9 ماه پیش

عالی
ببخشید
باتری من
درست شارژ نمیشه
فقط یکبار ب مدت ۵ ثانیه می تونی استارت بزنی بعد از ۵ثانیه دیگه باتری شارژ نداره
و دیگه نمیشه استارت زد
چیکارش کنم ب نظرتون

کیان باتری
در جواب  حمید رضا
9 ماه پیش

با سلام
برای بررسی سلامت سیستم برقی خودروی خود و باتری آن حتما بایستی به یک متخصص برق خودرو مراجعه نمائید.
در صورت اطمینان از سلامت سیستم شارژر خودروی خود (دینام) بایستی از شارژپذیری باتری خود نیز اطمینان حاصل نمائید.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره به صورت شبانه روزی می توانید با شرکت کیان باتری به شماره تلفن 88200200 تماس حاصل نموده و راهنمایی های لازم را دریافت نمائید.

علی
علی
8 ماه پیش

چرا وقتی شارژر باتری را تو برق میزنیم شارژ قطع وصل میشه یعنی فوری میره رو چراغ سبز یعنی شارژ تمام بعد باتری رو که می‌بریم روی ماشین ببندیم استارت نمیخوره باتری ضعیف است دلیلش چیست؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش