4.2
(650)

آشنایی با جعبه فیوز پژو 405 یکی از واجبات دارندگان این خودرو است. چرا که گاهی یکی از سیستم های الکتریکی خودرو کار نمی کند مانند بوق، برف پاکن، چراغ های ماشین، برق پشت صفحه آمپر، ضبط ماشین و گاهی هم برق کلی ماشین قطع می شود؛ به عنوان یک راننده حرفه ای بد نیست که بدانید دلیل این اتفاقات چیست و چگونه می توانید آن را بدون صرف هزینه های زیاد درست کنید.

برای همین در این مقاله کیان باتری قصد داریم درباره این جعبه فیوز، به وظیفه هر فیوز و نحوه عملکرد آن بپردازیم تا بتوانید با تمامی مشخصات این بخش آشنا شوید و مشکل پیش آمده را خودتان به خوبی حل کنید. اگر مالک پژو 405 هستید یا تصمیم به خرید پژو 405 را دارید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و اگر در این زمینه سوالی دارید از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

فیوز چیست؟

فیوز پراید 1 راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405
فیوز پژو 405 چیست

در ابتدا باید بدانیم فیوز چیست؟ فیوز قطعه‌ای الکتریکی است که برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ به‌ کار می‌رود. زمانی‌که مدار تحت جریان بار بالا و غیرطبیعی (اضافه‌جریان بیش از مقدار نوشته شده روی فیوز) قرار بگیرد، فیوز با قطع جریان برق، مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند، می‌شود.

در خودرو نیز بسته به مدل و سازنده آن، سیستم‌های الکتریکی زیادی وجود دارد و باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر نام‌برده محافظت شوند که این حفاظت نیز برعهده فیوز است. برای پیدا کردن فیوز مورد نظرتان می‌توانید از نقشه فیوز که در دفترچه راهنما وجود دارد، استفاده کنید.

درصورتی که هر کدام از تجهیزات برقی خودرو از کار افتاده باشد، این امکان وجود دارد که فیوز مربوطه سوخته باشد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد فیوزها در خودروها متفاوت هستند و در هر خودرو 10 تا 100 فیوز وجود دارد؛ این تعداد در خودروهای سبک بین 10 تا 30 عدد و در خودروهای سنگین بیشتر است. در ادامه مقاله جعبه فیوز پژو 405 به علت سوختن فیوزها خواهیم پرداخت.

جعبه فیوز چیست؟

Picture 1858 rotated راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405
جعبه فیوز خودرو پژو 405

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

چنانچه خطایی در یکی از مدارهای خودرو رخ دهد؛ صرفا فیوز مربوط به آن مدار عمل کرده و همانطور که در بندهای فوق ذکر شد، خودرو پژو 405 دارای تجهیزات الکتریکی متنوعی بوده و هر کدام از آن‌ها نیز دارای جریان مخصوص خود هستند. تصویر زیر نمایی از جعبه فیوز پژو 405 را نشان می‌دهد.

همه فیوزهای پژو 405 در فرآیند شکستن مدار، به‌اصطلاح خود را نابود می‌کنند. این کار، از طریق یک قطعه فلز انجام می‌شود که در یک نقطه خاص در دمای مشخص ذوب می‌شود. نوع فیوزها در داخل‌جعبه، بسته به نوع رنگ و مقدار آمپراژ (شدت جریان عبوری) که روی‌ آن‌ها نوشته شده ‌است، تعیین می‌شوند.

این فیوزها هم‌چنین دارای بدنه پلاستیکی و دو پایه فلزی (تیغه) برای قرارگرفتن در داخل سوکت موردنظر هستند. جعبه فیوز پژو 405 در سمت راننده و در زیر داشبورد قرار دارد و برای بازکردن آن، باید در جعبه را به سمت خود بکشید.

جعبه فیوز پژو 405 در کجا قرار دارد؟

2 42 راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405
جعبه فیوز پژو 405 در کجا قرار دارد

جعبه فیوز پژو 405، زیر فرمان و در قسمت چپ راننده قرار دارد و برای باز کردن آن کافی است در جعبه فیوز را به سمت خود بکشید.

جعبه فیوز پژو 405، آردی و پژو روا تقریبا با یک نقشه طراحی شده است و هر سه مدل خودرو دارای 30 عدد فیوز می باشند که هر فیوز ممکن است یک یا چند وظیفه را داشته باشد. یکی از نکاتی که در جعبه فیوز پژو باید به آن توجه داشته باشید، این است که فیوزهای شماره 1 و 16 دارای دو حالت مختلف می باشند.

فیوز شماره 1 در انواع مختلف پژو ، برای رادیو ضبط و فیوز شماره 16 برای فندک مورد استفاده قرار گرفته است. اگر فیوز شماره 1 و 16 هم ردیف فیوزهای شماره 2 تا 15 قرار گرفته باشد و در یک راستا باشند، آنگاه رادیو پخش و فندک، پس از فرمان سوئیچ، آغاز به کار خواهند نمود و برق در آنها جریان خواهد یافت.

اما اگر این دو فیوز به اندازی 1 پایه به سمت پایین قرار گیرند و تقریبا بین دو ردیف فیوز های 2 تا 15 و فیوز های 17 تا 30 قرار گرفته باشند، به این معنی است که رادیو ضبط و فندک می توانند بدون فرمان سوئیچ نیز برق خود را مستقیم از باتری پژو 405 دریافت نمایند.

راهنمای رنگ فیوزهای پژو 405

تمام فیوزهای پلاستیکی با آمپراژ(میزان شدت جریان عبوری) عددی نشان داده می‌شوند. آمپراژ براساس نوع فیوز و رنگ آن مشخص می‌شوند که به شرح زیر هستند:

%name راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405
نقشه جعبه فیوز پژو 405 tu5

جعبه فیوز پژو ۴۰۵ دارای سه ردیف است که دو ردیف اول فیوزهای اصلی و ردیف سوم فیوز یدکی هستند. 

2 2 راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405
راهنمای 16 فیوز ردیف اول جعبه فیوز پژو 405

ردیف اول دارای ۱۶ فیوز است که وظایف هر کدام از این فیوزها به شرح ذیل است:

شماره

نام تجهیز حفاظت‌شده

جریان نامی فیوز (آمپر)

F1

تغذیه بعد از سوئیچ رادیو

10A

F2

رله قطع کمپرسور، برق بعد از سوئیچ تایمر سقف و کلید سه کاره

5A

F3

تعذیه بعد از سوئیچ مدولاتور ABS، رله‌های فن دور تند

15A

F4

چراغ کوچک عقب راست، سیگنال روشنایی رله بازر روشن ماندن چراغ‌ها

10A

F5

رله فن تهویه، تغذیه بعد از سوئیچ سیستم تهویه هوشمند

15A

F6

تغذیه ایربگ

10A

F7

رله بوق، مه‌شکن جلو، بوق

20A

F8

شانت ورودی فیوزهای 15 و 25

30A

F9

چراغ‌های کوچک جلو، چراغ نمره عقب

5A

F10

شیشه بالابر عقب، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر عقب

30A

F11

فیوز اصلی چراغ‌های جلو، نور پایین و بالا، رله مه‌شکن جلو و عقب

30A

F12

چراغ دنده عقب، تغذیه بعد از سوئیچ دیاگ، تغذیه بعد از سوئیچ رله هشدار ABS

10A

F13

مصرف ندارد

30A

F14

مصرف ندارد

30A

F15

تغذیه چراغ سقف جلو و عقب، تغذیه یونیت قفل مرکزی، رله صندوق‎پران، تایمر چراغ سقف

15A

F16

تغذیه دائم فندک و بعد از سوئیچ فندک

20A

1 14 راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405
راهنمای 16 فیوز ردیف دوم جعبه فیوز پژو 405

ردیف دوم دارای 14 فیوز است که وظایف هرکدام از این فیوزها بر اساس شماره‌گذاری موجود به‌صورت ذیل است:

شماره

نام تجهیز حفاظت‌شده

جریان نامی فیوز (آمپر)

F17

برق دائم یونیت تهویه، حافظه رادیو پخش

10A

F18

مه‌شکن عقب

10A

F19

چراغ‌های روشنایی پنل، روشنایی جلوآمپر، روشنایی کلیدهای رادیوپخش، روشنایی فندک، روشنایی کلید آیینه برق

10A

F20

صندلی برقی راننده

30A

F21

فن سیستم تهویه هوشمند

30A

F22

صندلی برقی شاگرد

20A

F23

مصرف ندارد

15A

F24

موتور برف‌ پاک‌کن، پمپ شیشه‌شور

30A

F25

برق دائم جلوآمپر، برق دائم دیاگ

5A

F26

یونیت فلاشر

15A

F27

شیشه‌گرم‌کن عقب، گرم‌کن آینه‌های جانبی

30A

F28

چراغ‌های ترمز، شیشه بالابر

15A

F29

شیشه بالابر جلو، روشنایی کلیدهای شیشه بالابر جلو

30A

F30

چراغ نقشه‌خوان، تغذیه مدار فرمان راهنما، رله قفل کودک

15A

لازم به ذکر است جداول فوق برای پژو 405 جی‌ال‌ایکس (GLX) و اس ال ایکس (SLX) هستند، اما فیوزها برای کلیه مدل‌های 405 در نظر گرفته شده‌است و شاید در کاربرد با هم فرق داشته باشند.

سایر فیوزهای موجود در ردیف پایینی جعبه فیوز پژو ۴۰۵ فیوزهای یدکی برای تعویض فیوز محسوب می‌شوند که با پنس مخصوص می توانید این فیوزها را خارج کرده و به‌جای فیوزهای ازکارافتاده استفاده کنید.

فیوزهای اصلی مستقر در ردیف بالایی جعبه فیوز پژو ۴۰۵

راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405

فیوزهای فرعی دیگری هست که برق قسمتهای مختلف از آن تقسیم می شود و این فیوزها در قسمت سمت چپ غربیلک فرمان و مقداری پایین تر از آن قرار دارد (شکل بالا)برای تعویض و دانستن فیوز سوخته شده شما می توانید با داشتن یک کپی از جدول جعبه فیوزها به تفکیک مصرف آمپر و رنگ آنها در خودرو خودتان، در مواقع مواجه شدن با مشکل، با کمک این جدول موقعیت فیوز سوخته شده را در جعبه فیوز پیدا کنید و نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

1 1 راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405
جدول راهنمای فیوزهای پژو 405

راهنمای نوع تیغه فیوزهای پژو 405

جعبه فیوز محفظه موتور پارس دنا دناپلاس ECO MUX کروز 560x422 1 راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405
راهنمای جعبه فیوز پژو 405 معمولی داشبورد جدید

آموزش تعویض فیوز پژو 405

در این بخش از مقاله جعبه فیوز پژو 405، به نحوه تعویض فیوز سوخته می‌پردازیم. لازم نیست یک فیوز را از جای خود بیرون بکشید تا ببینید وضعیت آن به چه صورت است. خاموش‌شدن بخش‌های مختلف خودرو، می‌تواند نشان‌دهنده خرابی فیوز باشد، اما برای داشتن اطمینان بیشتر، می‌توان از مولتی‌متر یا چراغ آزمایش استفاده کرد.

فیوزها که در جعبه فیوز پژو 405 تعبیه شده‌اند، در اثر اضافه‌ جریان عمل کرده و در اصطلاح می‌سوزند؛ لذا باید تعویض شوند. اولین راهکار برای تشخیص فیوز سوخته یا سالم بازرسی چشمی است. چنانچه فیوز شیشه‌ای و مستطیلی شفاف باشد، این موضوع با چشم قابل رویت است؛ در غیر این‌ صورت باید به سراغ آوومتر یا مالتی‌متر رفت.

برای این کار می‌توانید از تست بوق مالتی‌متر یا چراغ تست استفاده کنید. جهت تست، دو سر مالتی‌متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر چراغ تست روشن شد یا صدای بوق شنیدید، یعنی اتصال برقرار و فیوز سالم است؛ در غیر این صورت فیوز دچار مشکل شده‌است و باید تعویض شود. اما باید احتیاط کنید. ابتدا مطمئن شوید که خودرو را خاموش کرده‌اید؛ سپس با دست، اقدام به درآوردن فیوز معیوب و جایگزینی فیوز سالم کنید.

نکته: ممکن است در برخی از مدل‌های پژو 405، بعضی از فیوزها استفاده‌ای نداشته باشند. این به‌معنای وجود نقص در سیستم الکتریکی جعبه فیوز نیست.

نکته: در زمان جایگزین‌کردن فیوز، حتماً باید آمپر فیوز جدید با آمپر فیوز معیوب یکی باشد. بیشتربودن آمپر، ممکن است باعث داغ شدن مدار الکتریکی و درنتیجه، آتش‌سوزی شود.

بیشتر بدانید: تست و علت سوختن فیوز ماشین چیست؟

نکات مهم در تعویض فیوز ها

ویدئوی زیر نحوه چک کردن فیوز پژو 405 را نشان می دهد! آن را تماشا کنید

به هنگام تعویض فیوزهای معیوب به نکات زیر توجه نمایید:

  • خودرو و تمامی تجهیزات الکتریکی را خاموش نمایید.
  • جهت بیرون کشیدن فیوز از انبرک مخصوص که در جعبه فیوز تعبیه شده است استفاده نمایید.
  • فیوزهای با کیفیت پایین شاید ارزان باشند ولی در دراز مدت چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ اقتصادی قابل توجیه نیستند.
  • جریان نامی فیوزها بر روی آن نوشته شده است لذا به هیچ وجه به هنگام تعویض از فیوز با جریان بالاتر استفاده ننمایید.
  • همواره فیوز یدک به همراه داشته باشید.
  • پیش از تعویض فیوز حتما منشا خرابی یا سوختگی فیوز را پیدا کرده و برطرف نمایید چرا که در غیر اینصورت فیوز دوباره خواهد سوخت.
  • از سفت بودن اتصالات فیوزها اطمینان حاصل نمایید.

آیا می‌توان به جای فیوز از سیم استفاده نمود؟

استفاده از سیم به جای فیوز راهنمای نقشه جعبه فیوز پژو 405

در این بخش از مقاله راهنمای جعبه فیوز پژو 405، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما عزیزان پرداخته‌ایم. استفاده از سیم به جای فیوز که گاهی توسط برخی مکانیک‌ها یا خود رانندگان انجام می‌گیرد، به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چراکه شما عملاً عنصر حفاظتی مدار را حذف کرده‌اید و با بروز هرگونه ایراد در مدار مربوطه، احتمال آسیب‌دیدگی تجهیز اصلی وجود دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید فیوز مربوط به سیستم صوتی سوخته است و شما آن را با سیم جایگزین کرده‌اید. اگر اتصالی در مدار رخ دهد و سیستم صوتی خراب شود، هزینه تعویض یا تعمیر سیستم صوتی قابل قیاس با هزینه تعویض فیوز نخواهد بود.

آشنایی با تجهیزات الکتریکی در پژو 405

تا این قسمت جعبه فیوز پژو 405 مورد بررسی کامل قرار گرفت. تجهیزات الکتریکی این خودرو شامل موارد ذیل است:

  • برف‌ پاک‌کن‌ها
  • فن رادیاتور
  • پمپ بنزین
  • کیلومترشمار
  • فندک
  • قفل مرکزی
  • واحد کنترل خودرو(ECU)
  • فلاشر
  • ترمز
  • چراغ‌ها
  • سیستم صوتی
  • بالابر شیشه
  • و…

چنانچه به هر دلیلی خطایی در مدارات الکتریکی این قطعات رخ دهد و باعث عبور جریان از مقدار اسمی شود، فیوزهای مربوطه عمل می‌کنند و سلامت مدار تضمین می‌شود.

حرف آخر

در کل شما می‌توانید با استفاده از راهنمای جعبه فیوز پژو 405، به راحتی این فیوزها را شناسایی کرده و نسبت به تعویض آن‌ها در مواقع لزوم اقدام نمایید. توجه داشته باشید که عدم رسیدگی به موقع به فیوزهای آسیب دیده خودرو، می‌تواند آسیب‌های جدی به سیستم سیم کشی خودرو شما وارد کند، چرا که با توجه به آنچه که گفته شد، این فیوزها هستند که از رسیدن بار اضافی جریان الکتریکی به مقصد جلوگیری می‌کنند.

در صورتی که پایه‌های فلزی فیوز پژو 405 یا در کل هر فیزوی از خودرو سوخته باشند، منبع برق از بقیه مدار جدا می‌شود. پس اگر می‌خواهید مدار به درستی کار کند، لازم است تا نسبت به تعویض فیوزها اقدام نمایید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
16 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
امیر علی اربابی
امیر علی اربابی
1 سال پیش

بسیار عالی از توضیحات مفیدتان متشکرم

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  امیر علی اربابی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما
بسیار خرسندیم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده و رضایت شما را جلب نموده است.

حامد
حامد
1 سال پیش

ممنون عالی بود

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  حامد
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، بسیار خرسندیم که مطالب موجود در این مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

فتحی
فتحی
1 سال پیش

سلام و خسته نباشید زحماتتون در ارائه اين مطالب قابل تقدیر و تشکره خدا خیرتون بده

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  فتحی
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم
بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

رضا
رضا
1 سال پیش

سلام مهندس
فیوز پمپ بنزین شماره چنده
درمورد قطع و وصل برق پمپ بنزین توضیحات بفرمایید
شماره من09175961027

علیرضا
علیرضا
10 ماه پیش

سلام، خسته نباشید مقاله با ارزشی بود ، فقط میخواستم بپرسم چرا در بعضی سایتهای دیگر کارایی بعضی از فیوزها را چیز دیگری نوشتن ، مثل فیوز شماره ۲۵

تاراج
تاراج
9 ماه پیش

فیوز پمپ بنزین کدومه

سعید
سعید
8 ماه پیش

خیلی مفید وقابل استفاده بود

جکی
جکی
8 ماه پیش

اول رله دوبل. نگاه کنید ،، یا. فیوز،، از آیت دوتا. یکی

علی همتی
علی همتی
7 ماه پیش

بسیارعالی بود،یه سوال داشتم مهندس جان پژو۴۰۵ مدل ۸۳ دارم که دوگانه دستی روی گاز خوب کارمیکنه اما روء بنزین که میندازم ماشین ریپ میزنه میخوادخاموش بشه گاز نمیخوره ماشین وازاگزوز بوی خامی میده خام میسوزه ماشین،کولروهم که روشن میکنم ماشین روء بنزین خاموش میشه.بی زحمت میشه علتشو بگین ممنونم از زحماتتون

احسان
احسان
در جواب  علی همتی
1 ماه پیش

مشکل از استپرموتور هست

حسین نجفی
حسین نجفی
6 ماه پیش

Awaiting for approval
سلام پژو ۴۰۵ مدل ۹۷ کلید گرد است و سوییچ در صندق عقب مانده ولی درب ماشین بازه ، میشه با استفاده از فیوزها درب صندق عقب رو باز کرد ؟

علی
علی
1 ماه پیش

سلام خسته نباشید. شماره فیوز مدول فن بخاری پژو ۴۰۵ ( قدیم بویین دار ) چنده ؟

رضا
رضا
17 روز پیش

سلام.خیلی عالی بود واما یک سوال.آیا برای خودرو۴۰۵ دوگانه کارخانه جهت نشان دادن درجه گاز فیوزی وجود دارد یا خیر.تشکر

مشاوره رایگان و ثبت سفارش