4.7
(93)

امروزه برای گذراندن بسیاری از امور نیاز به استفاده از وسایل الکتریکی است. چه در منزل و چه در محیط کار از این دست وسایل یافت می گردد که برای خرید آنها مبالغ زیادی پرداخت کرده ایم، بنابراین محافظت از آنها بسیار مهم است.   در ادامه به مزایا و معایب و تفاوت های دستگاه اینورتر و یو پی اس خواهیم پرداخت.

اینورتر یو پی اس 300x161 تفاوت یو پی اس و اینورتر چیست؟
فرق یو پی اس با اینورتر چیست؟

قبل از مطالعه ادامه ی این مقاله، پیشنهاد می کنیم فیلم زیر را تماشا کنید، چرا که شما را در مقایسه بین یو پی اس و اینور یاری می کند:

یکی از مشکلاتی که عمدتا به این نوع وسایل آسیب وارد می کنند، قطع و یا نوسان برق است. برای رفع این مشکل می توان از یو پی اس و یا اینورتر استفاده کرد. عملکرد این دستگاه ها به نحوی است که هنگام قطع برق از سیستم پشتیبانی استفاده کرده و برق دستگاه ها را تامین می کند.

یو پی اس برای مشتریان نهایی برای کامیپوتر و تجهیزات جانبی دارای ارجعیت بیشتری است. این به گونه ای است که برای پشتیبانی از لوازم خانگی مانند لامپ الکترونی یا کولرها، تلویزیون از اینورترها استفاده می گردد. در ادامه ما سعی کرده ایم که تفاوت های این 2 روش را برای شما بررسی نماییم.

 یو پی اس و دستگاه اینورتر چیست؟

برای شروع باید شما بدانید که اینورتر چیست؟ اینورتر مداری است که AC را به DC تبدیل می نماید و در باتری ذخیره سازی می کند و زمانی که منبع تغذیه از کار افتاد می تواند DC دوباره به AC تبدیل کند و در نهایت به یک وسیله‌ی الکترونیکی مرتبط وصل خواهد شد.

بلوک دیاگرام اینورتر 300x103 تفاوت یو پی اس و اینورتر چیست؟
دیاگرام طرز کار اینورتر در مقایسه با یو پی اس

حالا اگر بخواهیم در مورد یو پی اس صحبت کنیم باید بگوییم که UPS مخفف (Uninterruptible Power Supply) به معنی منبع تغذیه‌ی برق بدون وقفه است که یک مدار الکتریکی می باشد و بدون اینکه وقفه ای در منبع تغذیه ایجاد کند پشتیبانی را انجام می دهد. باید بصورت مداوم وسایل و ابزارها کار کنند و بدون ایجاد معطلی به کارکرد خودشان ادامه بدهد تا مورد هیچ گونه آسیبی قرار نگیرند.

بلوک دیاگرام یو پی اس 300x184 تفاوت یو پی اس و اینورتر چیست؟
دیاگرام عملکرد UPS در مقایسه با اینورتر

برسی تفاوت بین دستگاه اینورتر و یو پی اس

یو پی اس یا اینورتر 300x225 تفاوت یو پی اس و اینورتر چیست؟
تفاوت بین منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) و اینورتر

یو پی اس و اینورتر به طور کلی دارای عملکرد مشابهی هستند یعنی هنگام قطع برق انرژی ای را که در باتری یو پی اس و یا اینورتر دخیره کرده اند وارد چرخه می کنند و برق مورد نیاز دستگاه ها را تامین می نمایند.

ولی یو پی اس و اینورتر تفاوت هایی دارند که بیشتر در نوع مدار و قیمت آنها می باشد که در ادامه هر کدام را بررسی می کنیم.

1- فرق ups و اینورتر در نحوه کارکرد

یو پی اس کارکردی مشابه منبع تغذیه دارد و جهت فراهم سازی توان مورد نیاز مشابه اینورتر عمل می کند. یو پی اس توانایی کنترل ولتاژ ورودی را دارد و بر حسب آن تنظیمات را پردازش می کند.

اینورتر توان DC را تبدیل و در باتری ذخیره می کند و جهت نیاز وسایل و ابزارها از آن استفاده می کند.

دلیل تاخیر انتقال جریان برق به دستگاه ها ی الکتریکی در اینورتر، استفاده از رله و سیگنال هایی است که عمل تبدیل جریان AC به DC و بلعکس را انجام می دهند.

2- تفاوت اینورتر با UPS در زمان تبدیل

circuit of ups 300x291 تفاوت یو پی اس و اینورتر چیست؟
تفاوت اینورتر با UPS در زمان تبدیل

اصلی ترین و مهم ترین تفاوت بین اینورتر و یو پی اس مدت زمانی است که پس از قطع برق دستگاه بتواند جریان را متصل و وارد مدار کند.

این عمل در دستگاه های یو پی اس بین 3 الی 8 میلی ثانیه زمان می برد بنابراین وسایل الکتریکی پس از قطع برق خاموش نمی شوند ولی در اینورتر 25 الی 500 میلی ثانیه زمان نیاز است تا برق مورد نیاز به دستگاه ها منتقل شود بنابراین بلافاصله پس از قطع برق وسایل خاموش می شوند و ممکن است به یکسری وسایل حساس آسیب وارد شود.

3- اختلاف یو پی اس و اینورتر در نوسانات ولتاژ

نوسات ولتاژ می تواند به واسطه تجهیزات و ابزارها در منبع ورودی تنظیم گردد، اما بهتر است ولتاژ های خروجی تا جایی که امکان دارد بدون نوسان و بدون تغییرات باشند. در تنظیم کردن یو پی اس و همواره سازی خروجی ها ولتاژ بهتر از اینورتر عمل می کند.

یکی از مزیت های استفاده از یو پی اس محافظت از دستگاه در برابر نوسانات برق است. ولی دستگاه های اینورتر تنها برق مورد نیازی که توسط باتری ذخیره کرده بودند به دستگاه ها منتقل می کنند و هیچ نظارتی بر کیفیت آن ندارند.

4- توان ورودی مورد نیاز

دامنه توان ورودی اینورتر نسبت به یو پی اس وسیع تر می باشد. اینورتر در دامنه ی ۱۷۰-۲۷۰ ولت از AC را مصرف میکند. در حالی که دامنه توان ورودی یو پی اس ۲۴۰-۲۷۰ ولت از AC می باشد.

5- انواع اینورتر و ups

مقایسه انواع یو پی اس 300x181 تفاوت یو پی اس و اینورتر چیست؟
مقایسه انواع یو پی اس ها و اینورتر

انواع یو پی اس ها در سه نوع آفلاین، Line-interactive  و Online می باشند.

اینورترها در سه نوع موج مربعی، شبه موج و موج سینوسی می باشند. همانگونه که مشاهده می کنید این دسته بندی ها از طریق شکل موج و نام آنها دسته بندی شده اند.

6- فرق یو پی اس با اینورتر در پیچیدگی مدارات

مدار یو پی اس به دلیل انتظارات در مورد خروجی با کیفیت بالا و نیز کم شدن تاخیر نسبت به مدار اینورتر پیچیده تر است. تمامی سیستم های یو پی اس دارای اینورتر و شارژر باتری یو پی اس هستند ولی این امر برای اینورترها صدق نمی کند و فقط برخی از آنها دارای شارژر باتری هستند، برای مابقی باید بصورت جداگانه اضافه گردد.

7- کدام گران تر است یو پی اس یا اینورتر؟

یو پی اس به دلیل دارا بودن مدار های خیلی پیچیده و همچنین عملکردی سریع تر نسبت به اینورتر دارای قیمتی گران تر است.

8-معایب های اینورتر یا UPS

اگر بخواهیم در مورد معایب صحبت کتیم باید که اینورتر دارای معایب اصلی و عمده است که اکثرا در خروجی توان، می توانند تاخیر زیادتر و همچنین مداری با کیفیت کم تر دارا است  در مقابل یو پی ها از نظر هزینه گران تر می باشد. به همین علت این مسئله موجب شده تا کاربرد گسترده ی آن برای تجهیزات و ابزارها محدود شود.

در نتیجه اینورترها برای ابزار ها و تجهیزات غیر تخصصی هستند که تاخیر های طولانی در منبع تغذیه آنها تاثیر بسزایی نداشته باشد. در حالی که برای دستگاه هایی مانند کامپیوتر ها و سرورها یو پی اس در الویت می باشد زیرا تاخیر در منبع تغذیه را نمیتوانند تحمل کنند.

9-موارد استفاده اینورتر و یو پی اس

کاربرد اینورتر: 

این دستگاه برای ارائه‌ی تغذیه‌ی پشتیبان به دستگاه‌های الکترونیکی غیر حساس استفاده می‌شود، که در آن تأخیر در سوئیچ مهم نیست، مانند روشنایی، فَن‌ها و غیره. سرعت سوئیچ اینورتر بسیار کُندتر از UPS است و به همین دلیل تجهیزات حساس ممکن است آسیب ببینند.

کاربرد یو پی اس:

UPS جریان را از خط AC اصلی دریافت کرده و آن را به قطعات الکترونیکی تغذیه می‌کند، و در عین حال به صورت پیوسته باتری را شارژ می‌کند، اما وقتی برق قطع می‌شود، ناگهان منبع تغذیه را سوئیچ کرده و از باتری جریان می‌کشد. سرعت سوئیچ بسیار سریع بوده و تقریباً زیر ۱۰ms است. این سوئیچ سریع در عملیات دستگاه‌های الکترونیکی مانند کامپیوتر تأثیری ندارد.

بنابراین اگر برای محافظت از تجهیزات حساسی مانند کامپیوتر یا سیستم های پزشکی قصد تهیه سیستم پشتیبانی دارید توصیه ما خرید دستگاه یو پی اس است.

تفاوت های اصلی یو پی اس با اینورتر

2اینورتر یو پی اس 300x127 تفاوت یو پی اس و اینورتر چیست؟
مقایسه اینورتر با یو پی اس
  1. UPS دستگاه الکتریکی است که دارای یک رگولاتور برای ارائه توان پشتیبانی به سیستم است در حالی که اینورتر AC را به DC تبدیل می کند.
  2. عملکرد اصلی یو پی اس این است که برق را در حالی که اینورتر قدرت AC را به قدرت DC تبدیل می کند، ذخیره کند.
  3. در جریان قطع برق، UPS بلافاصله از منبع اصلی به باتری سوئیچ می کند در حالی که اینورتر دارای تاخیر زمانی است.
  4. یو پی اس برق پشتیبان را فراهم می کند و اینورتر منبع تغذیه پشتیبان الکترونیک را فراهم می کند.
  5. یو پی اس آنلاین، یو پی اس آفلاین و یو پی اس لاین اینتراکتیو از انواع UPS هستند در حالی که اینورتر از دو نوع است، یعنی اینورتر آماده به کار و اینورتر کراس گرید.
  6. یو پی اس به طور مستقیم به لوازم خانگی متصل می شود در حالی که اینورتر برای اولین بار به باتری متصل می شود و سپس به مدار لوازم جانبی متصل می شود.
  7. UPS در مقایسه با اینورتر گران تر است.
  8. یکسو کننده و باتری در مدار یو پی اس ساخته شده اند و یکسو کننده AC را به DC تبدیل می کنند و انرژی را به باتری ذخیره می کند در حالی که اینورتر دارای یک باتری خارجی برای ذخیره سازی قدرت DC است.
  9. یو پی اس عرضه ی پشتیبان را برای مدت زمان بسیار کوتاه فراهم می کند در حالی که اینورتر قدرت را برای یک مدت طولانی فراهم می کند.
  10. یو پی اس نوسان ولتاژ ندارد زیرا ورودی آنها مستقل از خروجی است در حالی که اینورتر دارای ولتاژ متغیر است.
  11. UPS برای اهداف داخلی، در دفاتر و صنایع و کارخانجات استفاده می شود در حالی که اینورتر در دفتر استفاده می شود.

آیا می توان به جای یو پی اس از اینورتر یا برعکس استفاده کرد؟

تفاوت یو پی اس و اینورتر 300x207 تفاوت یو پی اس و اینورتر چیست؟
یو پی اس یا اینورتر؟

UPS را می‌توان به جای اینورتر استفاده کرد، ولی اینورتر را نمی‌توان به جای UPS به کار برد. برای اینکه UPS به عنوان اینورتر کار کند، آن را نمی‌توانید به سادگی به ولتاژ تغذیه‌ی ورودی متصل کند. تنها می‌توانید باتری را به عنوان منبع به UPS متصل کنید، که در این حالت به عنوان یک اینورتر عمل می‌کند؛ یعنی جریان DC مستقیم را از باتری به جریان متناوب (AC) تبدیل کرده و می‌توانید با آن هر دستگاهی که ولتاژ AC استفاده می‌کند را با آن تغذیه کنید.

نکته:

UPS می‌تواند یک اینورتر باشد، اما اینورتر نمی‌تواند UPS باشد، زیرا اینورتر بخشی از UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
اسکندری
اسکندری
3 سال پیش

سلام یو پی اس بهتره یا اینورتر ؟

کیان باتری
در جواب  اسکندری
3 سال پیش

با سلام برای حل مسالۀ قطعی برق یوپی‌اس و اینورتر راه‌حلهای مناسبی هستند. عملکرد اصلی این دو دستگاه یکسان است، یعنی هر دو در صورت قطعی برق شهری با برق باتری توان مورد نیاز برای دستگاه‌های متصل را فراهم می‌کنند؛ اما در پارامترهایی مثل مدارات، قیمت و عملکردشان تفاوتهایی نیز وجود دارد. کلمۀ اینورتر (inverter) خود به معنای «مبدل» است. هنگامی که برق شهری وصل باشد، اینورتر جریان AC برق شهری را گرفته و برای ذخیره در باتری به DC تبدیل میکند. هنگام قطعی برق شهری، برق مورد نیاز باید از باتری تأمین شود اما برای این کار ابتدا باید… خواندن ادامه ...

مشاوره رایگان و ثبت سفارش