4.8
(332)

امروزه خودرو های شاسی بلند از محبوبیت بالایی برخوردارند، اما در چند سال اخیر، خودرو هایی تحت عنوان کراس اوور (Cross Over) وارد بازار شده اند که حد واسط خودرو های سواری و شاسی بلند محسوب می شوند و به دلایلی چون ارزان تر بودن، کوچک تر بودن و. . . نسبت به خودرو های شاسی بلند، طرفداران زیادی پیدا کرده اند و رقیب شاسی بلند ها شده اند. در این مطلب از کیان باتری به بررسی تفاوت میان خودرو های شاسی بلند و کراس اوور می پردازیم.

کراساووروشاسیبلند تفاوت کراس اوور و شاسی بلند
فرق بین کراس اوور و شاسی بلند در چیست؟

همه چیز درباره کراس‌ اوورها (Crossover)

این روزها کراس‌ اوورها (Crossover)، چه در بین خانواده‌های در حال رشد جمعیت و چه در بین مجردها، محبوبیت خاصی دارند. به گونه‌ای که در اندازه‌های متوسط، جمع و جور و گاه فوق جمع و جور طراحی و عرضه می‌شوند.

باید گفت که گروه کوچکی از SUV ها، در اندازه‌های متوسط و بزرگ، برای افراد با سلیقه‌های خاص‌تر نیز طراحی و عرضه می‌شود.

کراس اوور تفاوت کراس اوور و شاسی بلند
ماشین کراس اوور در مقایسه با شاسی بلند

مهمترین ویژگی‌های کراس اوور

در حالی که بیشتر شاسی بلندها ذاتا همانند کامیون هستند، کراس‌ اوورها اما با حفظ طراحی بزرگ داخل کابین، بدنه کشیده‌تر و طراحی بیرونی بهتری دارند.

این ماشین‌ها که روی فریم‌های خودروهای معمولی ساخته شده‌اند، دارای ارتفاع کمتری نسبت به شاسی بلندها دارند رانندگی را تا حد زیادی راحت، ساده و نرم‌تر می کنند.

کراس‌ اوورها از نظر ابعاد و اندازه به سه دسته متوسط (هوندا Pilot)، جمع و جور ( فورد Escape) و فوق جمع و جور (بیوک Encore) تقسیم می‌شوند.

با گسترش محبوبیت طراحی این خودروها، یک گروه اسپورت‌تر از این اتومبیل نیز در حال شکل‌گیری است که شامل مدل‌هایی همانند پورشه ماکان و جگوار F-Pace می‌شود.

باتری برلیانس کراس

همه چیز درباره شاسی بلندها

بیشتر SUV های معمولی به دلیل افزایش استحکام و دوام بیشتر، بر روی قاب کامیون مانندی سوار هستند که معمولاً به مدل‌های چهار دَر و ساختار و ظاهر بیرونی قائم و جعبه شکل ختم می‌شوند.

اگرچه روند پیشرفت عملکرد آنها سالها طول کشیده است، اما اولین SUV ها، تنها و صرفا وانت‌های محصور شده نبودند؛ بلکه بخش اصلی گروه این شاسی بلندها، شامل جیپ Wrangler نظامی، شورولت Tahoe متوسط و شوی Suburban بزرگ می‌شود.

اکثر شاسی بلندها دیفرانسیل عقب هستند و به ویژگی “دو دیفرانسیل بودن” تنها به عنوان یک گزینه در طراحی آنها نگاه می‌شود.

دو دیفرانسیل بودن برای افرادی که در مناطق بارانی و برفی زندگی می‌کنند لازم است، زیرا در این چنین آب و هوایی، چرخ‌های عقبی مدام لیز می‌خورند.

سیستم‌های دو دیفرانسیل بیشتر برای تسهیل ماجراجویی‌های آفرود یا مقابله با گِل و لای عمیق و برف طراحی شده‌اند.

همچنین بیشتر شاسی بلندها با موتورهای شش سیلندر تولید می‌شوند و دارای پیشرانه‌های توربوشارژ شش سیلندر، هشت سیلندر (بدون توربو) هستند که در اندازه‌های بزرگ روانه بازار می‌شوند و قابلیت بکسل و حمل وزنی بیش 10. 000 پوند را دارند.

%name تفاوت کراس اوور و شاسی بلند
ماشین شاسی بلند در برابر کراس اوور

مهمترین ویژگی‌های شاسی‌بلندها

شاسی بلندها (خصوصا مدل‌های بزرگ‌تر) در مقایسه با کراس‌ اوورها، خودروهای اقتصادی محسوب نمی‌شوند. در حالی که سواری، جابجایی و کنترل شاسی بلندها در طول زمان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است،

بدین صورت که راندن و کنترل آنها نسبت CUV ها دشوارتر است.

کنترل و مانور دادن با مدل‌های بزرگ و همچنین پارک کردن در مناطق شهری می‌تواند یکی از چالش های رانندگی با شاسی بلندها باشد.

همچنین به دلیل طراحی بدنه‌هایی بزرگ، رانندگی با آنها برای افراد کوتاه قد خوشایند نیست، خصوصا اگر با چرخ‌های خیلی بزرگ همراه شده باشند.

لازم به ذکر است؛ مدل‌هایی از شاسی‌بلندها در بازار وجود دارند که نسبت به دیگر شاسی بلندها کنترل آسان تری دارند و برای خانواده‌ها و همه نقاط شهر مناسب‌تر هستند.

باتری تویوتا لندکروز

مقایسه خودرو های شاسی بلند و کراس اوور

شاید شما نیز متوجه تفاوت های میان خودرو های شاسی بلند و کراس اور نشده اید و هر خودرویی را که بزرگ تر و ارتفاعش بیش تر باشد را شاسی بلند بدانید؛ اما تفاوت میان این دو مدل خودرو بیش از تفاوت در اندازه و ارتفاع آن هاست. کراس اور را نیز می توان به وای فای، پورت اتصال دستگاه های الکترونییکی و. . . مجهز کرد. تفاوت های دیگر میان خودرو های شاسی بلند و کراس اوور عبارتند از:

suv cuv تفاوت کراس اوور و شاسی بلند
فرق کراس اوور و شاسی بلند

کراس اوور و شاسی بلندها چه فرقی در تولید دارند؟

اگر اطلاعات کمی در ارتباط با خودرهای سدان داشته باشید احتمالا می دانید که خودروهای سدان دارای طراحی یکپارچه در بدنه هستند. این درحالی است که در خودروهای شاسی بلند فلسفه تولید متفاوت است.

در خودروهای suv بدنه و فریم به صورت جداگانه تولید می شوند و در نهایت فرایند مونتاژ انجام می شود. دلیل انجام این کار ایجاد استحکام بیشتر در خودروهای suv است تا در هنگان رانندگی در جاده های صعب العبور به کمک شما می آید.

به دلیل همین سبک از طراحی در این دو کلاس خودرو، شاهد رانندگی نرم تری در خودروهای کراس اوور در مقایسه با خودروهای شاسی بلند هستیم. برای مثال ساندرو استپ وی نمونه مناسبی در دسته کراس اوورهاست.

تفاوت در ابعاد و پلتفرم

مهمترین و واضح ترین تفاوت دو کلاس SUV و کراس اوور در پلتفرم طراحی این دو خودروست.

خودرو های شاسی بلند (SUV) به علت استفاده از شاسی وانت پیکاپ و کامیونت ها در طراحی آن ها، ابعاد بزرگ تری نسبت به خودرو های کراس اوور (CUV) دارند و البته که این امر موجب می شود که سفر در جاده ها، مناطق کوهستانی و ناهموار با آن ها بسیار راحت باشد، اما رانندگی با خودرو های شاسی بلند در سطح شهر چندان راحت و مطلوب نیست؛

مخصوصا هنگام پیدا کردن جای پارک مناسب، خودرو های شاسی بلند با شانس و اقبال کم تری مواجه هستند؛

در صورتی که شاسی بلند ها به علت فضای بزرگ داخل خودرو و امکان جا به جایی بار بیشتر گزینه مناسبی برای مسافرت محسوب می شوند.

در خودروهای شاسی بلند عمدتا هدف دستیابی به قدرت بالا، فضای زیاد و رانندگی های آفرود است، برای مثال می توانیم از تویوتا لندکروز 2017 به عنوان یک شاسی بلند قدرتمند یاد کنیم. در حالیکه کراس اوور ها معمولا مبتنی بر شاسی خودروهای سدان تولید شده و سواری نرم تری در مقایسه با suv ها دارند.

اما در تولید خودرو های کراس اور از شاسی خودرو های سواری استفاده می شود که باعث شده است که با ابعاد جمع و جور آن ها، رانندگی با آن ها در سطح شهر بسیار راحت باشد.

0002052 L 205341877 تفاوت کراس اوور و شاسی بلند
تفاوت کراس اور و suv

خودروهای شاسی بلند بزرگتر اند یا خودروهای کراس اوور؟

حتی در یک نگاه سرسری هم می توان فهمید که شاسی بلندها به مراتب بزرگتر از کراس اوور ها هستند. این مورد حتی در کراس اوورهای کامپکت نیز قابل ملاحظه است. طراحی و ابعاد مناسبی که در کراس اوور ها وجود دارد، این خودروها را برای مصارف شهری و رانندگی های درون شهری بهترند.

در خودروهای شاسی بلند نیز ارتفاع بلند خودرو تسلط بیشتری در حین رانندگی به شما می دهد. همچنین فضای داخلی بیشتر و حجم بار بیشتری درون خودرو وجود دارد که از دیگر مزایا استفاده از خودروهای شاسی بلند است.

البته این ابعاد بزرگتر مسلما منجر به افزایش وزن می شود که در پی آن سوخت بیشتری نیز مصرف می شود. همین عامل باعث می شود که بیشتر افراد به فکر خرید خودروهای کراس اوور باشند.

سیستم های حرکتی متفاوت

محل انتقال نیروی موتور در این دو مدل خودرو متفاوت است، به طوریکه خودرو های شاسی بلند از سیستم متحرک عقب به عنوان پیش فرض بهره می برند، اما اکثر آن ها علاوه بر این حالت پیش فرض، سیستم متحرک چهارچرخ نیز دارند؛

در سیستم چهارچرخ با کمک یک دنده کمکی که کنار دنده اصلی خودرو است می توان نیروی موتور را به هر چهار چرخ منتقل کرد. روی دنده کمکی خودرو های شاسی بلند، حالت های مختلف 2H (دو چرخ عقب سبک)، 4H (چهار چرخ نیمه سنگین) و 4L (چهار چرخ سنگین) وجود دارد.

اما خودرو های کراس اور عمدتا از سیستم متحرک جلو بهره می برند بطوریکه نیروی موتور به چرخ های جلو انتقال می یابد. با این حال بعضی از خودروهای کراس اوو نیز مانند رنو داستر، نیسان جوک اسپرت و. . . مجهز به سیستم متحرک چهارچرخ هستند.

البته خودرو های شاسی بلند آپشن دیگری به نام قفل دیفرانسیل (Diff Lock) نیز دارند. چنانچه قفل دیفرانسیل مرکزی باشد می تواند نیروی موتور را به طور یکسان میان محور های جلو و عقب خودرو تقسیم کند و باعث کارآمدی بیشتر شاسی بلند ها در رانندگی در مسیر های ناهموار و گودال ها می شود.

همچنین بخوانید: دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب

فرمان پذیری بهتر کراس اوور ها

فرمان پذیری خودرو های کراس اور از شاسی بلند ها بیش تر است و همین امر موجب تسلط بیشتر راننده و تصور اینکه یک خودروی سواری را می راند می شود؛ هم چنین فرمان پذیری بهتر موجب رانندگی نرم و آرام تری می شود.

مصرف سوخت متفاوت

در تولید خودرو های کراس اور از موتور های سبک چهار سیلندری استفاده می شود. همین موضوع سبب می شود که این خودرو ها به سوخت کم تری نیاز داشته باشند. البته برخی خودرو های کراس اور مانند رنو کپچر، برای رسیدن به شتاب بالاتر به توربوشارژر نیز مجهز هستند.

برخلاف کراس اور ها در شاسی بلند ها از موتور های ۶ تا ۸ سیلندری V شکل استفاده می شود که وزن بالاتری دارند و سوخت بیش تری مصرف می کنند. در برخی شاسی بلند ها نیز علاوه بر موتور قدرتمند از توربو شارژر نیز استفاده می شود.

2020 11 24 SUV vs CUV CDN v2 تفاوت کراس اوور و شاسی بلند
تفاوت suv و cuv

تفاوت قیمت کراس اور و شاسی بلند

خودرو های کراس اور نسبت به شاسی بلند ها ارزان تر و اقتصادی تر هستند و همین امر موجب می شود که افراد زیادی به جای خرید یک شاسی بلند گران به خرید کراس اور اقدام کند. کراس اور از دو منظر اقتصادی است.

اولین جنبه اقتصادی بودن آن قیمت اولیه آن است؛ شما برای خرید کراس اور مبلغ کم تری می پردازید. دومین علت اقتصادی آن هم هزینه کم تر برای سوخت آن و هزینه های جانبی پس از خرید کراس اور هاست که به مراتب کم تر از شاسی بلند است.

رانندگی با خودروهای شاسی بلند و کراس اوور

لذت رانندگی با سدان‌ها یکی از مهم‌ترین مزایای چنین خودروهایی نسبت به سایر کلاس‌های خودرویی است. با وجود آنکه کراس‌اوورها به اندازه سدان‌ها راحت نیستند، اما اغلب آن‌ها از سواری نرم‌تری نسبت به شاسی‌بلندها برخوردار هستند.

از سویی دیگر با توجه به آنکه شاسی‌بلندها برای رانندگی‌های آفرود طراحی می‌شوند، به‌طورمعمول از سیستم تعلیق خشک‌تری برخوردار هستند که این امر در  سفرهای طولانی مدت، تا حدی می‌تواند آزار دهنده باشد.

images تفاوت کراس اوور و شاسی بلند
مقایسه رانندگی با کراس اوور و شاسی بلند

شاسی بلند یا کراس اور؟

شاسی بلند بهتر است یا کراس اور؟ نمی توان به این سوال پاسخ قطعی داد! با توجه به مطالب فوق، هر دو مدل از مزایا و ایراداتی برخوردار هستند که هر شخص بنابر نوع کاربری از خودرو، ‌ هزینه ای که برای خرید آن می کند و مهم تر از آن بنابر سلیقه خود یکی از این دو مدل را انتخاب می کند.

مزایای خرید کراس اوور

  • این واگن‌های بلند قامت نسبت به شاسی بلندها کارآمدتر هستند، زیرا راندن و پارک کردن آنها نسبت به خودروهای سنگین بسیار آسان‌تر است.
  • مدل‌های جمع و جور و فوق جمع جور برای افراد مجرد یا کسانی که به تازگی تشکیل خانواده داده‌اند و سفرهای زیاد در پیش دارند، مناسب است، زیرا نسبت به خودروهای معمولی فضای بیشتری دارند.
  • مدل‌های متوسط نیز دارای سه ردیف صندلی بوده و برای خانواده‌ها مناسب‌تر هستند. CrossOver معمولا دیفرانسیل جلو یا بسته به مدل انتخابی مصرف کننده، دو دیفرانسیل هستند که آن‌ها را برای ورود به جاده‌های خیس و برفی آماده می‌کند.
  • برخی از آنها دارای سیستم دو دیفرانسیل بسیار پیشرفته‌ای هستند که با مدیریت قدرت ارسالی به چرخ‌ها، رانندگی را در مسیرهای خاکی تسهیل می‌کند.
  • اگر کراس‌ اوور خریداری شده به امکاناتی همچون وای فای، پورت مخصوص برای اتصال دستگاه‌های الکترونیکی و… مجهز نبود، به راحتی می‌توانید آن را به تجهیزات ذکر شده مجهز کنید.
  • این روزها تنوع طراحی و رقابت تولید میان خودروسازان در سراسر جهان، توانسته انتخاب CrossOver را تا حدی سخت‌تر کند.

معایب CrossOver

  • اگر به دنبال خودرویی بسیار نیرومند هستید، خرید یک کراس‌ اوور به دلیل ظرفیت محدود برای بکسل و وزن کم، گزینه مناسبی برای شما نخواهد بود.
  • اگر به سفرهای آفرود علاقه دارید یا در محلی زندگی می‌کنید که به جاده‌های آسفالت شده دسترسی ندارید، یا در منطقه شما زمستان‌ها شاهد بارش برف‌های سنگین هستید، بهتر است به جای خرید این مدل خودرو به فکر خرید یک شاسی بلند دو دیفرانسیل باشید.

مزایای شاسی بلند ها

  • شاسی بلندها در مقایسه با CrossOverها، دسترسی آسان‌تر، فضای بزرگ‌تر و ارتفاع بیشتری دارند.
  • موتورهای آنها معمولا شش یا هشت سیلندر بوده و ظرفیت بالایی برای بکسل دارند؛ بنابراین قوی‌تر هستند.
  • بیشتر آنها سه ردیف صندلی دارند و این ویژگی برای افرادی که خانواده‌ای بزرگ دارند، بسیار مناسب است.
  • راحت و ایمن هستند.

اگر به دنبال خرید یک شاسی بلند به قصد سرگرفتن ماجراجویی‌های آفرود هستید، مطمئن شوید که خودروی مورد نظر به سیستم دو دیفرانسیل مجهز است.

معایب SUV ها

  • به دلیل اندازه بزرگی که شاسی بلندها دارند، سنگین‌تر بوده و رانندگی در شهر را به ویژه هنگام پارک دوبل کمی مشکل می‌کند.
  • بالا بودن هزینه تعمیرات و خدمات پس از فروش.
  • شاسی بلندها گران‌تر بوده و از لحاظ مصرف سوخت بهینه نیستند.
  • تنوع طراحی و تولید آن‌ها در بازار رو به کاهش است، بنابراین به هنگام خرید، طیف انتخاب گسترده‌ای نخواهید داشت.
  • شاید خرید پیک‌آپ Crew Cab برای یک خانواده بزرگ، مناسب تر از خرید یک شاسی بلند باشد.
  • اگر بچه کوچک دارید، بد نیست که به خرید یک مینی‌ون فکر کنید زیرا برای خانواده‌های بزرگ بسیار مناسب است.

همچنین بخوانید: تفاوت خودروهای سدان و کوپه چیست؟|جنسیس کوپه یا سدان

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش