4.3
(473)

دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل جلو دو تا از رایج‌ترین سیستم‌های وسایل نقلیه موتوری امروزه هستند که هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.که با بررسی آن ها می توان تشخیص داد که دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟

در این مقاله از کیان باتری به بررسی تفاوت دیفرانسیل عقب با دیفرانسل عقب می پردازیم و مزایا و معایب هر کدام را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید تا بدانید دیفرانسل عقب بهتر است یا جلو؟

منظور از دیفرانسیل جلو و عقب چیست؟

دیرانسیل عقبچپ 300x200 دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب
منظور از دیفرانسیل جلو و عقب چیست؟

 

تمامی خودروهایی که تاکنون تولید شده‌اند با توجه به نیاز بازار و هدف سازنده خود، از محورهای محرک متفاوتی برخوردار هستند؛ برخی از آن‌ها به صورت دیفرانسیل عقب (RWD)، برخی دیگر از نوع دیفرانسیل جلو (FWD) یا حتی بعضی به صورت چهار چرخ محرک (AWD/4WD) هستند.

مقاله پیشنهادی: دیفرانسیل خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

خودروهای دیفرانسیل جلو از عمومیت بیشتری برخوردار بوده و در یک مقیاس کلی نسبت به انواع دیفرانسیل عقب حجم تولید بیشتری را در کارخانه‌های خودروسازی سراسر دنیا به خود اختصاص داده‌اند؛ حتی هزینه تولید آن‌ها نیز نسبت به ماشین‌های دیفرانسیل عقب بسیار کمتر است، اما خودروهای دیفرانسیل عقب نیز از مزایای فراوانی برخوردار هستند و طرفداران بسیاری دارند.

در خودروهای دیفرانسیل جلو مجموعه پیشرانه، گیربکس، دیفرانسیل و چرخ‌های محرک کاملا در بخش جلویی خودرو قرار دارند، اما در خودروهای دیفرانسیل عقب، نیروی موتور بواسطه محور انتقال نیرو (میل گاردان) به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و در واقع با اینکه در اغلب موارد موتور و گیربکس در قسمت جلویی خودرو قرار دارند، اما چرخ‌های محرک به همراه دیفرانسیل به بخش عقب خودرو انتقال داده شده‌اند.

تفاوت خودرو های دیفرانسیل عقب با دیفرانسیل جلو

همانطور که گفته شد اگر انرژی تولیدی توسط موتور به چرخ های عقب برود خودرو دیفرانسیل عقب و در صورتی که به چرخ های جلو برسد به آن دیفرانسیل جلو می گوییم.

تفاوت ساختاری دیفرانسیل عقب و جلو

در صورتی که مجموعه محرک به همراه پیشرانه، همچنین چرخ های محرک و جعبه دنده در بخش جلویی قرار بگیرند خودرو را دیفرانسیل جلو می گویند. اما خوب در صورتی که ساختار اتومبیل به شکلی دیگر باشد و قدرت تولیدی موتور توسط میل گاردان به چرخ های عقب متقل شود خودرو دیفرانسیل عقب نامیده می شود.

4wd vs awd 1 300x97 دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب
تفاوت دیفرانسیل جلو (FWD) و دیفرانسیل عقب (RWD)

تفاوت مکانیکی محور جلو و عقب

به طور عموم خودروهای دیفرانسیل جلو در بازار جهانی جایگاه به مراتب بهتری دارند. هرچند که خودروهای دیفرانسل عقب از هندلینگ و شتاب بالاتری برخوردار هستند اما معایبی مانند مصرف سوخت بالاتر همچنین استفاده از میل گاردان برای انتقال نیروی موتور به دیفرانسیل عقب باعث کاهش فضا در خودرو می شود.

اما با همه این ها برای ساخت خودروهای باری به علت این که وزن بار بر روی چرخ های عقب است استفاده از ماشین دیفرانسیل عقب بهتر است.

مزایا و معایب دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو 300x159 دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب
مزایا و معایب دیفرانسیل جلو

اکثر خودرو‌های مدرنی که در حال حاضر در جهان تولید می‌شوند دارای پیشرانه جلو هستند. به طور معمول در خودرو‌های دیفرانسیل جلو سیستم انتقال قدرت و موتور به طور موازی در جلوی خودرو قرار می‌گیرند. به زبان ساده مکانیسم این ماشین‌ها به گونه‌ایست که خودرو توسط سیستم قدرت‌دهی کشیده می‌شود.

مزایای خودروهای دیفرانسیل جلو

مزیت عمده‌ اتومبیل‌های دیفرانسیل جلو تولید ارزان قیمت­تر آنهاست. منسجم بودن پیشرانه، جعبه دنده، فرمان و سایر اجزا در جلوی خودرو سبب می شود که این بخش بشکل یک واحد منفرد در کارخانه ساخته شود.

در نتیجه، کار کمتر در فرایند ساخت و همچنین نیاز به قطعات کمتر، موجب کاهش هزینه­ می‌شود. چنانکه قبلا اشاره شد، از مزایای دیگر این نوع انتقال قدرت برتری عمومی این خودروها از نظر هندلینگ در شرایط جوی ناسازگار و جاده های لغزنده است.

سبک تر شدن خودرو

مزایای خودرو های دیفرانسیل جلو، خودروهای دیفرانسیل جلو به طور کلی سبک‌تر هستند و بیشتر میزان وزن آن‌ها روی چرخ‌های جلو قرار گرفته است. نتیجه، یک بالانس خوب برای خودرو و چسبندگی بهتر روی زمین است. این ترکیب همچنین مزایای زیادی برای سیستم ترمز خودرو دارد.

مصرف سوخت کمتر

مصرف سوخت کم‌تر یکی دیگر از مزایای اصلی برای خودروهایی با این نوع سیستم انتقال قدرت محسوب می‌شود. در حالی که چسبندگی و کشش بالا روی زمین موجب می‌شود بدون توجه به اندازه موتور، راندمان سوخت خودرو بالاتر برود، استفاده از موتورهای کوچک‌تر سبب کاهش مصرف سوخت خودرو شده و وزن کلی کم‌تر خودرو، در این بخش اوضاع را بسیار بهتر هم می‌کند.

چسبندگی بالای چرخ های عقب

کشش و چسبندگی چرخ‌های عقب، زمانی که نیرویی به زمین منتقل نمی‌کنند بسیار بهتر می‌شود. سر پیچ‌ها، فشار زیادی روی خودرو وارد می‌شود و در نتیجه، چرخ‌های عقب برای حفظ چسبندگی خودرو روی زمین، تلاش زیاد می‌کنند.

زمانی که چرخ‌های عقب نتوانند در حفظ چسبندگی موفق عمل کنند، بیش فرمانی اتفاق می افتد. (بیش فرمانی زمانی اتفاق می افتد که چرخ‌های عقب دچار لغزش شده و چسبندگی خود را از دست می‌دهند، این موضوع می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل خودرو توسط راننده شود. )

فضای بیشتر برای بار و سرنشین

عدم وجود قطعات مختلف سیستم انتقال قدرت که فضای زیادی را زیر خودرو اشغال می‌کنند. در نتیجه فضای سرنشین و همچنین بار در این خودروها بیشتر است.

کنترل پذیری آسان خودرو

در مقایسه با دیگر انواع سیستم‌های انتقال قدرت، در خودروهای دیفرانسیل جلو هندلینگ خودرو قابل پیش بینی تر بوده و مانند دیگر خودروها، کم‌تر تهاجمی است. این مورد برای رانندگان تازه کار یا کسانی که محتاطانه رانندگی می‌کنند می‌تواند بسیار خوب باشد.

FWD RWD1 300x184 دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب
مقایسه خودروی FWD با RWD

معایب خودروهای دیفرانسیل جلو

لرزش و کم فرمانی

در خودروهای دیفرانسیل جلو، چرخ‌های جلوی خودرو وظایف زیادی روی دوش خود دارند. آن‌ها وظیفه تغییر جهت و فرمان خودرو، بخش اعظم ترمزگیری و همچنین انتقال نیرو از موتور به زمین را بر عهده دارند. این موضوع می‌تواند مشکلات چسبندگی و کشش و موردی به نام کم فرمانی ایجاد کند. (کم فرمانی زمانی رخ می‌دهد که چرخ‌های جلو دچار لغزش می‌شوند و خودرو به سمت بیرون پیچ دریفت می‌کند. )

لغزش چرخ های جلو

چرخ‌های جلو می‌توانند تا میزان مشخصی نیرو را تحمل کنند و اگر بیش از حد تحت فشار قرار بگیرند، ممکن است نتواند سر پیچ عملکرد خوبی از خود نشان دهند. در حالی که همه علاقه زیادی به خودروهای سریع و قدرتمند دارند، نیروی بیش از حد می‌تواند موجب لغزش چرخ‌های جلو شود. این اتفاق می‌تواند یک جاده آسفالت را مانند یک جاده یخی برای خودرو بکند.

مزایا و معایب دیفرانسیل عقب

دیفرانسیل عقبب 300x158 دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب
مزایا و معایب دیفرانسیل عقب

در ماشین‌های دیفرانسیل عقب قدرت از موتور به چرخ‌های عقبی خودرو منتقل می‌شوند. ساخت اکثر ماشین‌های دیفرانسیل عقب هم به گونه‌ای است که موتور در جلوی ماشین قرار بگیرد. البته مواردی هم وجود دارند که موتور ماشین در میانه یا عقب خودرو باشند که این مورد را بیشتر در ماشین‌های اسپرت‌تر با عملکرد فنی بالا شاهد هستیم.

مزایای خودرو دیفرانسیل عقب

بدون شک خودرو دیفرانسیل عقب مزایایی دارد که می تواند موجب برتری آن نسبت به خودروهای دیفرانسیل جلو شود.

تقسیم وزن مناسب

یکی از مزیت های بارز در خودرو دیفرانسیل عقب تقسیم شدن مناسب قطعات خودرو در بخش جلویی و عقب آن است که این امر منجر به تقسیم مناسب وزن هم می شود. حال با تقسیم مناسب تر وزن چسبندگی چرخ ها بیشتر شده و شتاب گیری خودرو بهتر خواهد بود. اما خوب است بدانیم نتیجه این تقسیم وزن مناسب فقط هندلینگ و شتاب خوب نیست.

با قرار گرفتن بخش از وزن در عقب خودرو وزنی که بر روی چرخ های عقب قرار می گیرد بالاتر می رود و از قفل شدن چرخ زود هنگام ترمزهای آن جلوگیری می شود. این مزیت باعث می شود که در صورت وجود داشتن یک سیستم ترمز خوب و کارآمد اتومبیل در هنگام ترمز کردن زودتر توقف کند.

این موضوع خود را در ماشین های باری به مراتب بهتر نشان می دهد. در اتومبیل های باری به علت وجود وزن زیاد در خودرو، موضوع کنترل آن از اهمیت بالایی برخوردار است. خودروهای دیفرانسیل عقب به علت تقسیم وزن مناسب قابیلت کنترل بالایی را از خود نشان می دهند.

دیفرانسیل عقب2 300x183 دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب
نکات مثبت خودرو دیفرانسیل عقب

بهره گیری بهتر از موتور اتومبیل

خودروهای دیفرانسیل عقب به مراتب بهره گیری بهتری از قدرت تولیدی موتور دارند دلیل این امر هم قرار گرفتن قطعات کمتری در جلوب خودرو است که باعث سبک شدن این بخش می شود. در این نوع خودروها اطلاعات دقیق تری از سطح مسیر حرکت به راننده می رسد. همچنین در خودروهای دیفرانسیل عقب به علت کمتر بودن قطعات در جلوی اتومبیل استحلاک جلوبندی کاهش یافته است.

فرمان پذیری بهتر

همان طور که گفته شد خودروهای دیفرانسیل عقب در بخش جلویی خود دارای پیچیدگی کمتری هستند همین امر می تواند فرمان پذیری این خودروها را افزایش دهد. فرمان پذیری بالا می تواند قابیلت دور زدن در فضاهای کوچکتر را به این خودروها بدهد. همچنین در خودروهای حمل بار که سنگین هستند این موضوع می تواند کنترل آن ها را به میزان بالایی افزایش دهد.

معایب خودروهای دیفرانسیل عقب

با وجود مزایایی که برای خودرو دیفرانسیل عقب گفته شد باید بدانیم این نوع از اتومبیل ها دارای معایبی هم هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

بیش فرمانی

همان طور که گفته شد در خودروهای دیفرانسیل عقب وزن قطعات به طور مساوی در بخش جلویی و عقب اتومبیل تقسیم شده است. با این شرایط وزن کمتری بر روی محور محرک قرار می گیرد و منجر به بکسوات و بیش فرمانی در اتومبیل می شود.

به زبان ساده تر یعنی بخش عقب خودرو در هنگام پیچیدن به سمت بیرون میل می کند البته در چرخیدن های سریع این بیشتر به چشم می خورد. باید دقت داشته باشید که این شرایط می تواند در جاده های لغزنده و اتومبیل های باری به شکل بیشتری خود را نشان دهد.

تفاوت سر پیچ ها 300x225 دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب
تفاوت ماشین دیفرانسیل عقب با دیفرانسیل جلو در پیچ ها

کاهش فضای داخلی اتومبیل

در خودروهای محور عقب، قدرت پیشرانه توسط میل گاردان به دیفرانسیل عقب منتقل می شود. برای قرار دادن این میل باید یک تونل از جلو به عقب در زیر خودرو ساخته شود. همین موضوع باعث می شود که فضای داخلی اتاق کاهش یابد.

وزن بالا و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر

در خودروهای دیفرانسیل عقب به دلیل وجود قطعات اضافه تر مانند میل گاردان وزن اتومبیل بیشتر می شود. همین موضوع باعث می شود تا مصرف سوخت اتومبیل افزایش یابد اما این تنها مشکل پیش آمده نیست.

با بالا رفتن وزن خودرو و وجود قطعاتی مانند میل گاردان با ایجاد لرزش در اتومبیل به مرور زمان صدا در خودرو ایجاد شده و به علاوه آن خرابی در بخش های دیگری همچون دیفرانسیل هم را به دنبال دارد.

کدام ماشین های دیفرانسیل جلو هستند؟

تفاوت دیفرانسیل32 300x177 دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب
پراید دیفرانسیل جلو است یا عقب

برای آشنایی بیشتر با خودروها جدول زیر را آماده کردیم تا با نوع دیفرانسیل خودروهای داخل ایران مثل پراید، پژو، سمند و… آشنا شوید.

ماشین های دیفرانسیل جلو در ایران
پرایددیفرانسیل جلو
پژو ۲۰۶دیفرانسیل جلو
زانتیادیفرانسیل جلو
تندر ال ۹۰دیفرانسیل جلو
تیبادیفرانسیل جلو
پژو ۴۰۵دیفرانسیل جلو
رانادیفرانسیل جلو
دنادیفرانسیل جلو
سورندیفرانسیل جلو
سمنددیفرانسیل جلو
پژو ۲۰۷دیفرانسیل جلو
کوییکدیفرانسیل جلو
برلیانس H330دیفرانسیل جلو

با خودرو دیفرانسیل عقب تا حدودی آشنا شدیم و دانستیم که مزایا و معایب آن چیست. اما همانطور که در جدول قبل هم دیدیم متجه شدیم که خودروهای تولید داخل ایران و یا حتی خودروهای لوکس در بازاهای جهانی بیشتر به صورت دیفرانسیل جلو تولید می شوند.

بنابراین خودروهای دیفرانسیل جلو سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌­اند، اما این امر دلیل بر برتری آنها نیست. قرار گرفتن دیفرانسیل در عقب خودرو مزایایی همچون شتاب، هندلیگ و توزیع وزن بهتر را ارائه می کنند.

 خودروی دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب

مقایسه دیفرانسیلچ 300x225 دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟ مزایا و معایب
خودروی دیفرانسیل جلو بهتر است یا عقب؟

جواب این سوال برای هرکسی متفاوت است. اگر به دنبال کشش خوب، فضای زیاد و هزینه‌های اقتصادی باشید ماشین دیفرانسیل جلو انتخاب شماست و اگر عملکرد فنی از لحاظ قدرت و فرمان‌پذیری مد نظر شماست انتخاب شما ماشین‌های دیفرانسیل عقب است.

البته در رابطه با فراوانی خودرو، همانطور که قبل‌تر هم گفتیم ماشین‌های پیشرانه جلو بازار را تصاحب کرده‌اند. با این حال ماشین‌باز‌هایی که ماشین را به عشق رانندگی سوار می‌شوند و نه به خاطر جابجایی، به شما دیفرانسیل عقب‌های لوکس و یا اسپرت را پیشنهاد خواهند داد. و البته با هزینه‌های لوکس!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
6 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
Maana
Maana
1 سال پیش

بسیار ساده و روان مبحث رو توضیح دادید ، سپاس

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Maana
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

پیمان
پیمان
1 سال پیش

سلام در ماشین رنو50با اینکه دف جلو هست چرا موتور صاف قرار دارد

Hamid
Hamid
8 ماه پیش

خیلی ممنون کاملا مفید بود ولی یه سوال میشه که دیفرانسیل رو تغییر داد
هزینش مهم نیست فقط امکان پذیر هست یا نه

Amir
Amir
5 روز پیش

با سلام و خسته نباشید
خودرو های دف عقب داخل ایران رو هم معرفی کنید لطفا🙏

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Amir
4 روز پیش

با سلام
بسیاری از خودروهای تولیدشده در قرن اخیر دیفرانسیل عقب بوده اند! اکثر تولیدکنندگان خودروهایی با دیفرانسیل عقب تولید کرده اند که معرفی آنها در این مجال نمی گنجد. به عنوان مثال تمامی خودورهای وانت زامیاد (پادرا و شوکا و …)، خودروهای ایران خودرو پیکان و پیکان وانت، بسیاری از خودروهای مرسدس بنز و بی ام دبلیو و …

مشاوره رایگان و ثبت سفارش