4.5
(299)

احتمالا شما هم بارها کلمه تیپ یا تریم خودرو را شنیده‌اید. اصطلاح آپشن هم بسیار به تریم یا تیپ خودرو نزدیک است. معمولاً پیش از خرید خودرو علاوه بر نام برند، به سال ساخت و تیپ هم باید توجه کرد. در یک کلمه می‌توانیم بگوییم تیپ خودرو عامل اصلی تعیین کننده قیت آن است. اما این اصطلاح به چه معناست و چرا تعیین کننده قیمت خودروست؟ در بررسی دو واژه تیپ و تریم خودرو همراه کیان باتری باشید.

در این مقاله میخواهیم بدانیم، اصطلاح تریم چیست و چه کاربردی در خودروسازی دارد؟ تریم چیست، تریم مشکی، تریم مشکی یعنی چه؟ تریم یا تیپ خودرو چه معنایی دارد؟ دلیل تفاوت قیمت تریم‌های مختلف در مدل‌های مشابه یا متنوع چیست؟ در این مقاله به این‌ سؤال‌ها پاسخ می‌دهیم.

تریم یا تیپ خودرو چیست؟

اریم منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
تریم ماشین چیست

اگر تجربه خرید خودرو به‌خصوص خودروهای خارجی را داشته باشید، به خوبی میدانید پس از انتخاب برند سازنده، دو نکته‌ی مهم دیگر که باید در نظر داشت؛ سال ساخت و تیپ یا به‌بیانی دیگر، تریم است.
احتمالاً مشاهده کرده‌اید که یک مدل جدیدتر، ارزان‌تر از یک مدل قدیمی‌تر با تریم متفاوت باشد.

به‌طور کلی، تیپ مشخص‌کننده‌ی مشخصات فنی، پکیج‌های آپشن، تجهیزات رفاهی و ایمنی خاص در هر خودرو است. در واقع هر مدل در بازار جهانی یک تیپ استاندارد دارد و تیپ‌های دیگر با داشتن تجهیزات بیشتر، قیمت متفاوتی خواهند داشت.

اجازه دهید یک مثال بزنیم. خودرو مدل 2019 تویوتا کرولا XSE را در نظر بگیرید. به نظرتان XSE به چه معناست؟ تمام خودروسازی‌های دنیا یک استاندارد برای نام‌گذاری خودروهای خود دارند. آنها سال ساخت، نام شرکت سازنده، مدل ماشین و تیپ آن را بیان می‌کنند.

در مثال بالا حرف S به این معنی است که این خودرو در ردیف خودروهای اسپورت تویوتا قرار می‌گیرد. تویوتا برای خودروهای سری لاکچری خود از واژه اختصاری LE استفاده می‌کند. این حروف برای هر خودروساز متفاوت هستند.

تیپ های مختلف 1 منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
تریم خودرو چیست
در ماشین رانا تریم داخلی فقط در رنگ متفاوت است

تریم خاکستری : تولیدی های اولیه رانا هستند و همگی مربوط به سال ۹۱، در حال حاضر رانا با تریم داخلی رنگ خاکستری تولید نمیشود.

تریم مشکی رانا : رانا با تریم مشکی تولیدش از زمستان ۹۱ شروع شد و هم اکنون فقط با این رنگ تریم داخلی تولید میشود.

بیشتر بدانید: معنی پلتفرم در خودرو چیست؟

نحوه نام گذاری خودرو در سطح جهانی چگونه است؟

نام گذاری تریم منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
تیپ خودرو چیست

نام‌گذاری خودرو در سطح جهان یک استاندارد مشخص دارد؛ سال تولید، نام سازنده، مدل و سپس کدهای مشخص تریم یا تیپ. برای مثال: مدل ۲۰۱۸ تویوتا کرولا XSE. کدها یا برخی اوقات نام‌ها و کلاس‌ تیپ‌ها و تریم‌های برندهای مختلف (نظیر XLE یا Premier)، متفاوت است؛ البته هر کد تریم، روی بخش‌های مختلف بدنه خودرو قرار داده می‌شود.

البته می توانیم بگوییم نام گذاری تیپ خودرو به سیاست گذاری شرکت سازنده بستگی دارد. به عنوان نمونه شرکت های خودروساز موفقی مانند تویوتا و فورد برخی خودروهای خود را فقط در یک تیپ عرضه می کنند. گاهی هم برای یک خودرو چند تیپ متفاوت به بازار عرضه می کنند.

Camry trims L XLEV6 o 1024x145 1 منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟

اما بعضی برند ها برای نامگذاری تریم لول های خود از نام های اختصاری استفاده میکنند که تشخیص آن برای مشتریان کمی دشوار است.   به عنوان مثال کمپانی تویوتا از حرف S برای خودروهای اسپورت و از واژه اختصاری LE برای نسخه های لاکچری خود استفاده میکند.

استفاده از تریم در ایران

متاسفانه در کشورما استفاده از تریم یا تریپ چندان مرسوم نیست و اکثر محصولات تولیدشده توسط خودروسازان، تنها در یک تیپ عرضه می‌شوند؛ با این حال، حضور گسترده خودروهای چینی و گسترش فعالیت خودروسازان خصوصی طی سال‌های اخیر، این رویه را تاحدودی تغییر داده است.

برای مثال، خودروسازی هم‌چون مدیران خودرو، ام وی ام X22 را در چهار تیپ از امکانات و تجهیزات به بازار عرضه می‌کند. تیپ پایه به امکاناتی حداقلی مجهز است و از گیربکس دنده‌ای بهره می‌برد در حالی‌که کامل‌ترین نسخه به گیربکس اتوماتیک و انواع امکانات رفاهی و ایمنی مجهز است.

چرا استفاده از تریم در بین خودروسازان فراگیر شده است؟

تیپ های مختلف منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
منظور از تیپ ماشین چیست؟

خودروسازان برای اینکه مشتریان درک بهتری نسبت به انواع مختلف خودرو داشته باشند و هنگام خرید بتوانند تفاوت‌های موجود بین هر تیپ را در نظر بگیرند به عرضه خودرو در تریم‌های مختلف پرداخته‌اند.

از سوی دیگر، عرضه خودرو در تیپ‌های مختلف به خودروسازان این امکان را می‌دهد تا نیازها و سلیقه‌ مشتریان در بازارهای مختلف را شناسایی کنند. برای مثال مشتریان در بازار خودرو چین به تیپ پایه خودروها علاقه دارند، مشتریان اروپایی خودروهای پاک می‌پسندند و مشتریان آمریکایی نیز خودروهای سایز بزرگ با گیربکس اتوماتیک را خریداری می‌کنند.

اهمیت تیپ خودرو در قیمت آن

Car 1 منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
تریم در خودرو چیست

اگر قصد خرید خودرو اقساطی داشته باشید قیمت یک فاکتور مهم برای تصمیم‌گیری است. قیمت خودرو بر اساس Tip خودرو مشخص می‌شود. تیپ خودرو امکانات و تجهیزات آن را مشخص می‌کند. تریم‌های ارزان‌تر امکانات کمتری نسبت به تریم‌های بالاتر و گران‌تر دارند.

تیپ‌های ارزان‌تر روش کش‌های صندلی ساده‌ای دارند. از امکاناتی مثل کابین چرمی، رهیاب ماهواره‌ای، رینگ‌های بزرگ‌تر و تجهیزات ایمنی بی‌بهره‌اند. تیپ‌های گران‌تر امکانات بسیار بیشتری به شما می‌دهند تا جایی که در ایمنی خودرو می‌توانند شما را از هر خطری حفظ کنند.

برای مثال در شرایط فروش اقساطی پژو 405 تیپ عامل بسیار مهم و تاثیر گذاری در قیمت است و معمولاً خریدار سعی می‌کند تیپ بالاتر یا مناسب‌تر را انتخاب کند. اگر قصد فروش خودرو خود را دارید سعی کنید درباره تیپ خودرو خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند که اتومبیل خود را به قیمت مناسب‌تری به فروش برسانید.

بیشتر بدانید: محاسبه افت قیمت ماشین تصادفی و کارکرده

آیا تریم همان آپشن خودرو است؟

2 1 1024x576 1 منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
تریم را با آپشن اشتباه نگیرید

یکی از اشتباهات رایج میان علاقه‌مندان خودرو اشتباه گرفتن تریم با آپشن است. اجازه بدهید با یک مثال تفاوت این دو اصطلاح را در یک مثال واقعی با هم بررسی کنیم. شرکت خودروسازی کادیلاک را در نظر بگیرید. در این خودروسازی آمریکایی می‌توانید تریم های زیر را انتخاب کند:

  • XTS
  • Luxury
  • Premium Luxury
  • Platinum
  • Platinum V-Sport TT

اگر شما تریم لاکچری را انتخاب کنید، امکاناتی مانند گرم‌کن صندلی یا گرم‌کن فرمان را در خودرو خواهید داشت. حالا اگر یک پله بالاتر برویم و Premium Luxury را انتخاب کنیم علاوه بر امکانات بالاتر می‌توانیم از سیستم صوتی فوق حرفه‌ای استفاده کنیم. شما می‌توانید تریم های بالاتر را هم انتخاب کنید که البته باید پول بیشتری هم پرداخت کنید.

احتمالاً تفاوت قیمتی معناداری بین دو مدل بالا وجود دارد اما ممکن است شما عاشق موسیقی باشید در حالی قصد خرج پول زیادی را ندارید. اما می‌توانید همان خودرو لاکچری را با آپشن سیستم صوتی فوق حرفه‌ای سفارش دهید.

آپشن در واقع پول اضافه به ازای امکانی است که بر روی تیپ خودرو شما ارائه نمی‌شود. امکاناتی که شما به‌عنوان آپشن سفارش می‌دهید را می‌توانید در مدل‌های تیپ بالا رایگان به دست آورید. معمولاً قیمت‌گذاری آپشن‌ها هم به‌گونه‌ای است که اگر بخواهید چند آپشن را باهم سفارش دهید، سفارش خودرو تیپ بالاتر به‌صرفه‌تر است.

انواع مفهوم تریم در خودروسازی

تریم خودرو منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
انواع تریم ماشین

Trim Level یا سطح‌تریم در بازار خودرو بسیار متفاوت هستند. برخی خودروها تنها یک‌تریم به بازار عرضه می‌کنند و سپس تصمیم می‌گیرند که تیپ دیگری عرضه کنند. به‌عنوان‌مثال اچ سی کراس ابتدا تنها در یک تیپ عرضه شد اما سپس تیپ دیگری را هم وارد بازار کرد.

بنابراین همه خودروها تیپ ندارند اما اجازه بدهید تیپ‌های خودروسازی شرکت کرولا را باهم بررسی کنیم. خودرو کرولا در هفت تریم کرولای جدید در هفت تریم مختلف L، LE، Le Eco، SE، SE 6MT، XLE و XSE  وارد بازار شده است. برای مثال کرولا SE 6MT مجهز جعبه‌دنده اتوماتیک است که در تیپ‌های پایین‌تر این خودرو مشاهده نمی‌شود.

بنابراین می‌توانیم بگوییم نام‌گذاری تیپ خودرو به سیاست‌گذاری شرکت سازنده بستگی دارد. به‌عنوان نمونه شرکت‌های خودروساز موفقی مانند تویوتا و فورد برخی خودروهای خود را فقط در یک تیپ عرضه می‌کنند. گاهی هم برای یک خودرو چند تیپ متفاوت به بازار عرضه می‌کنند. قبل از خرید خودرو می‌توانید به سایت شرکت خودروساز مراجعه کنید و یا از یک متخصص درباره تیپ‌های خودرویی بپرسید.

Trim Level چیست؟

تریم لول به طور ساده نسخه‌های مختلف از یک مدل خودرو با آپشن‌ها و امکانات مختلف است. این تنوع میتواند در مواردی مثل موتور تقویت شده، طراحی شخصی‌سازی شده مثل طراحی و تزئینات داخلی خودرو نمود کند.

تریم پایه چیست؟

peugeot pars 2 منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
تریم داخلی خودرو

تریم پایه خودرو، به حداقل امکانات ایمنی و رفاهی مجهز است؛ اما در میان تیپ‌های دیگر عرضه شده مقرون‌به‌صرفه‌ترین نسخه محسوب می‌شود.

تیپ پایه، ضعیف‌ترین قوای فنی را در خود جای داده است و ظاهر خارجی آن نیز در ساده‌ترین حالت ممکن قرار دارد. به طور معمول، آینه‌های جانبی با تنظیم دستی و بدون گرم‌کن، سیستم تهویه غیراتوماتیک (دستی)، رینگ‌های فولادی با قالپاق پلاستیکی، گیربکس دنده‌ای و سپرهای پلاستیکی مشکی‌رنگ ساده، صندلی‌ خودروها در تیپ پایه نیز به روکش پارچه‌ای مجهز هستند و سیستم صوتی این تریم نیز بسیار ساده است.

هم‌چنین امکان دارد این تیپ فاقد امکاناتی هم‌چون سانروف یا سنسور پارک باشد. به طور معمول، خودروسازان جهانی امکانات ایمنی را از تیپ پایه خودروها حذف نمی‌کنند؛ اما این رویه، درخصوص خودروسازان چینی و ایرانی مشاهده می‌شود و شاهد اعمالی هم‌چون حذف ترمزهای دیسکی چرخ‌های عقب و جایگزینی آن‌ها با ترمزهای کاسه‌ای هستیم!

تریم میانی

mvm x22 1024x768 1 منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
منظور از تیپ ماشین چیست

سطوح بعدی، تریم‌های میانی هستند که برخی تجهیزات اضافه در این سطح مشاهده می‌شوند که از جمله آن‌ها، می‌توان به گیربکس اتوماتیک، روکش چرمی صندلی‌ها، نمایش‌گر سیستم چندرسانه‌ای به‌همراه دوربین عقب و سنسور پارک، سامانه مسیریاب ماهواره‌ای، سانروف، رینگ‌های آلیاژی و چراغ‌های LED اشاره کرد. بطورکلی این امکانات با بالارفتن قیمت خودرو، افزایش خواهد یافت.

تریم فول آپشن

4699 349 منظور از تریم و تیپ خودرو چیست؟
تریم فول آپشن خودرو چیست

بالاترین تریم یا تیپ خودرو، تمام ویژگی‌های تیپ‌های قبلی به‌اضافه مشخصات جدیدی را در خود جای می‌دهد و البته گران‌ترین تیپ یا تریم در میان نسخه‌های عرضه‌شده یک خودرو است. صندلی‌های تهویه‌شونده، روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها،  سانروف، سیستم مالتی‌مدیای پیشرفته و امکانات ایمنی متعدد، از جمله امکانات بالاترین تریم هر خودرو هستند؛ این سطح از نظر قوای فنی در بهترین شرایط قرار دارد و قوی‌ترین پیشرانه و هوشمندترین گیربکس را در تیپ فول هر خودرو می‌توان یافت.

البته با توجه به رده قیمتی هر خودرو و کلاسی که در آن قرار دارد، تنوع امکانات موجود در تیپ فول آپشن می‌تواند متفاوت باشد؛ به عبارت دیگر، ممکن است امکانات موجود در تیپ پایه خودروی لوکسی همچون ب ام و 528 در سطح بسیار بالاتری نسبت به تیپ فول میتسوبیشی لنسر قرار داشته باشد.

مشتریان تریم های مختلف ماشین

مشخص است که هر تیپ یا تریم خودرو، مشتریان خاص خود را دارد. خریداران تریم ساده خودرو، معمولا نهادها و سازمان‌های دولتی یا خصوصی هستند که به طور معمول، خودروهای تیپ پایه را با حداقل قیمت و در تعداد بالا خریداری می‌کنند؛ هم‌چنین از این تیپ خودرویی، در ناوگان تاکسی‌رانی نیز استفاده می‌شود.

مشتریان تیپ میانی خودروها را عمدتا خریداران خانوادگی تشکیل می‌دهند؛ افرادی که با سطح بودجه محدود، به دنبال خرید خودرویی برای پاسخ‌گویی به نیازهای خود هستند و بازار خودرو را برای یافتن بهترین گزینه جستجو می‌کنند. تیپ میانی سدان‌های سایز متوسط، سدان‌های کوچک و شاسی‌بلندهای سایز متوسط یا کوچک عمده خودروهای خریداری‌شده توسط این طیف از مشتریان هستند.

در پایان، مشتریان تیپ فول‌آپشن خودروها قرار دارند. مشتریانی با سطح بودجه قابل‌توجه که به دنبال دستیابی به بالاترین حد از قدرت و سرعت یا سوارشدن بر لوکس‌ترین خودروها هستند. این گروه از مشتریان، طیف کوچکی از کل خریداران خودرو را تشکیل می‌دهند؛ اما وجه پرداختی آن‌ها، خودروسازان را به عرضه بیشتر خودروهای لوکس مجاب می‌کند.

خلاصه مطلب

تریم ماشین یا تیپ خودور را بررسی کردیم و متوجه شدیم که هر شرکت برای خود یک سری از استانداردها را در زمینه تریم خودور در نظر می‌گیرد و در صورت نیاز شما باید به طور اختصاصی هر کدام را مورد بررسی قرار دهید.

لزوماً هر ماشینی که امکانات بیشتری به شما بدهد، گزینه‌ی مناسبی نیست. ممکن است شما اصلاً به برخی امکانات نیازی نداشته باشید. بنابراین حتماً قبل از خرید خودرو درباره Tip خودرو اطلاعات کسب کنید و پول خود را دور نریزید.

ارائه‌ی تریم‌های متنوع، لزوماً خوب یا بد نیست؛ همه‌چیز به نیاز و اولویت خریدار بستگی دارد. معمولاً تمام تیپ‌ها و آپشن‌های مختلف هر مدل در وب‌سایت رسمی خودروساز قرار داده می‌شود؛ متقاضیان می‌توانند با بررسی قیمت‌های مختلف، بهترین گزینه‌ی ممکن را انتخاب کنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش