4.6
(45)

اسکرابر متداول ترین و پر کاربرد ترین دستگاه نظافتی است که در محیط های مختلف صنعتی و تجاری استفاده می شود. بسیاری از مدل های این کفشوی، از باطری بعنوان منبع تغذیه بهره می برند. دارندگان این دستگاه به دلیل عدم نیاز به توقف عملکرد نظافت جهت جابجایی کابل از جایی به جای دیگر، از تجربه نظافت با دستگاه بدون سیم استفاده می کنند.

طول عمر باطری این مدل از کفشوی ها، علاوه بر کیفیت ساخت باطری، به استفاده صحیح از باطری و بازبینی منظم آن بستگی دارد. در این مقاله مطالبی در ارتباط با طول عمر باطری کفشوی و مراقبت از باتری بیان می شود.

اسکرابر باطری دار

اسکرابر باتریدار 300x300 باطری دستگاه کف شور اسکرابر
باتری مخصوص دستگاه اسکرابر باتریدار

دستگاه های اسکرابر از لحاظ منبع تغذیه در دو نوع برقی و باتری دار می باشند. اسکرابر باتری دار یکی از انواع پرکاربرد این تجهیزات است که به دلیل برخورداری از قدرت مانور بالا، دارای محبوبیت بسیاری در میان مصرف کنندگان این دستگاه نظافت صنعتی می باشد. باتری اسکرابر انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین می نماید و لذا حفظ و نگهداری صحیح از باتری اسکرابر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

منبع تغذیه اسکرابر ها از طریق جریان مستقیم برق، باطری یا حتی سوخت فسیلی تامین می شود. در اسکرابر های باطری دار، چند باتری ژل یا اسیدی با میزان شارژدهی متفاوت از ۲ تا حدود ۴ ساعت انرژی مورد نیاز موتور برس، موتور مکنده و دیگر بخش های الکتریکی دستگاه را فراهم می کنند. تعداد و ولتاژ باتری ها در مدل های مختلف کفشوی با عرض برس ها و توان موتور تناسب دارد.

اسکرابر باتری دار مناسب برای نظافت و شستشوی سطح کف یک محیط بایستی باطری هایی داشته باشد که با یک بار شارژ بتوان حداقل یک بار کل سطح مورد نظر را تمیز نمود. بعد از پایان کار با دستگاه، کاربر آن باید باطری را به شارژ بزند تا در استفاده های بعدی وقفه ای در عملیات نظافت ایجاد نشود. هدایت اسکرابر های باتری دار بصورت دستی یا بوسیله یک راننده انجام می گیرد.

 باتری کف شوی 

باتری کف شوی یکی از انواع لوازم یدکی دستگاه اسکرابر ( کف شوی ) می باشد. باتری کف شوی در واقع قلب دستگاه زمین شوی می باشد. انرژی لازم جهت کار کردن دستگاه از باتری کف شوی تأمین می شود. تمامی دستگاه های اسکرابر باتری دار دارای باتری هستد.

انواع باطری کف شوی

باتری های مورد استفاده در اسکرابر ها از نوع سرب اسیدی هستند. این باتری های قابل شارژ در دو نوع تر ( باتری اسیدی) و خشک تولید می شوند.

باطری اسکرابر ها از نوع اسیدی، AGM یا ژل هستند. باطری های اسیدی قیمت کمتری دارند اما در مقابل باطری های ژل گران قیمت تر می باشند. باطری ژل نیازی به تعمیر نداشته اما باطری های اسیدی بایستی بطور منظم بررسی و نگهداری شوند.

باتری های ژل نوعی باتری خشک هستند که امروزه در ساختار بیشتر اسکرابر ها استفاده می شوند.

باتری کف شور اسیدی

باتری اسیدی اسکرابر 300x300 باطری دستگاه کف شور اسکرابر
باتری های دستگاه نظافتی

در ساختار باتری های اسیدی از محلول آب و اسید استفاده شده است. اینگونه باتری های قابل شارژ اغلب در انواع وسایل نقلیه موتوری مورد استفاده قرار می گیرند. مهم ترین مزیت این باتری ها قیمت مناسب آنها و از جمله معایب باتری های اسیدی، نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم می باشد.

باتری سیلد اسید اسکرابر

باتری سیلد اسید اسکرابر 300x225 باطری دستگاه کف شور اسکرابر
باتری یو پی اس دستگاه نظافتی
باتری های به کار رفته در این کفشورها از نوع سیلد اسید هستند و بر خلاف باتری های اسیدی که باید به طور مداوم به آن ها رسیدگی شوند و سطح آب در باتری بررسی گردد، نیازی به تعمیر و نگهداری ندارند. در میان انواع باتری های صنعتی تولید شده و عرضه شده به بازارهای جهانی باتری یو پی اس به عنوان یک باتری صنعتی بهینه مطرح می شود، زیرا هزینه تعمیر و نگهداری آن پایین بوده، توانایی شارژدهی بالایی دارد و از طول عمر مفید بالایی برخوردار است.
باتری های سیلد اسید در ظرفیت های متنوعی طراحی و ساخته شده اند و برای هر یک از دستگاه های اسکرابر باتری ups با ولتاژ و ظرفیت متناسب با کف شوی نصب می گردد. باتری اسکرابر یا باتری های آن به سادگی قابل تعویض هستند و برای خارج نمودن آن ها از دستگاه و نصب دوباره دسترسی آسان وجود دارد. بسته به نوع دستگاه تعداد 1، 2 و یا 4 باتری بر روی اسکرابر تعبیه می شود.

باتری ژل اسکرابر

باتری ژل اسکرابر 300x300 باطری دستگاه کف شور اسکرابر
باتری ژل اسکرابر

باتری ژل از انواع باتری های سیلد اسید می باشد که در حوزه های متنوعی از این باتری ها استفاده می شود. در ساختار باتری ژل از الکترولیت هایی به صورت ژل و خمیری استفاده شده است. برترین مزایای باتری های ژل هزینه های پایین تعمیر و نگهداری، بهره وری مطلوب، کیفیت بالا و قیمت مناسب آنها می باشد. این عوامل موجب شده است که باتری ژل اولین گزینه و مناسب ترین باتری برای استفاده در دستگاه های اسکرابر شود.

باتری AGM کف شوی

باتری AGM نیز یکی دیگر از انواع پرکاربرد بارتری های سیلد اسید می باشد با این تفاوت که در ساختار باتری های AGM از فایبرگلاس استفاده شده است. این باتری قابل شارژ نیز کاربردهای بسیاری را در صنایع دارا می باشد

ایمنی مرتبط با باتری دستگاه زمین شوی

رعایت نکات ایمنی مرتبط با باتری اسکرابر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در زمان شارژ باتری، کاربر هرگز نباید قطب های باتری یا دستگاه شارژ را لمس نماید. قرار ندادن قطعات رسانا در بالای باتری هنگام شارژ از دیگر موارد ایمنی مهم در ارتباط با کفشوی باتری دار می باشد.

رعایت نکات مهم دفترچه در ارتباط با باتری نیز حتما باید در دستور کار کاربر دستگاه قرار گیرد. بعلاوه، فرآیند نصب و یا جداسازی باتری باید مطابق با دفترچه راهنما انجام شود. باتری دستگاه بعد از حدود ۳ الی ۵ ساعت استفاده ، نیاز به شارژ مجدد دارد. قبل از شارژ باتری ، کاربر باید حتما اتصالات آنرا بررسی کند. محل شارژ باتری نیز باید بدون رطوبت و دارای دمای کم تر ۳۰ درجه باشد.

طول عمر باطری اسکرابر

باطری اسکرابر ها بعد از مدتی استفاده به پایان عمر خود می رسند و بایستی تعویض شوند. عمر باطری به کیفیت ساخت آن، شارژ و دشارژ صحیح و بازبینی و مراقبت از آن بستگی دارد. باتری های اسکرابر طول عمر مشخصی دارند، اما ایجاد یک برنامه منظم بازبینی و نگهداری و همچنین رعایت چند نکته در حین استفاده از اسکرابر، می تواند موجب افزایش طول عمر باطری و کاهش هزینه های تعویض باطری شود.

استفاده صحیح از باطری

باطری اسیدی اسکرابر باید با یک برنامه منظم و ثابت شارژ شود تا طول عمر بالایی داشته باشد. باطری کفشوی باید پیش از استفاده بطور کامل شارژ شود. تخلیه کامل شارژ باطری، می تواند موجب کاهش طول عمر آن شود. بنابراین کاربر اسکرابر باید از خالی شدن کامل شارژ باطری جلوگیری کند.

در بعضی از اسکرابر ها برای جلوگیری از این اتفاق، سیستمی تعبیه شده که در زمان کم بودن شارژ باتری اخطاری داده و سپس باطری را از مدار خارج می کند. اختلال در چرخه شارژ باتری یعنی عدم توجه به زمان به شارژ زدن و از شارژ بیرون آوردن موجب کاهش طول عمر آن می شود. همچنین بیش از یکبار شارژ کردن باطری به دلیل کم شدن طول عمر آن، توصیه نمی گردد.

افزایش عمر باتری دستگاه زمین شور

باتری اسکرابر3 300x300 باطری دستگاه کف شور اسکرابر
افزایش عمر باتری دستگاه زمین شور

برای افزایش بهره وری و طول عمر باطری بهتر است تا وقتی دستگاه نیاز به شارژ نداشت از اتصال آن به برق جلوگیر شود. کاربر باید از دستگاه استفاده کند تا زمانی که اعلام کند نیاز به شارژ شدن دارد و سپس آن را به برق متصل کرده و تا زمانی که کاملا شارژ نشده از برق جدا نشود. بسیاری از کاربران سعی می کنند در مواقعی که از دستگاه استفاده نمی شود آن را به برق متصل می کنند تا شارژ شود و مدت زمان بیشتری از دستگاه استفاده کنند.

این عملیات همان یک دوره شارژی حساب می شود. هرچند در بعضی مواقع نیاز است که در طول روز با توجه به حجم عملیات چندین بار به شارژ متصل شود اما در صورت امکان از این عمل پرهیز شود. برای افزایش طول عمر باطری زمین شوی صنعتی باید به طور منظم به آن رسیدگی کرد.

از آب تقطیر شده برای باطری استفاده کنید و به اندازه ای که در روی بدنه مشخص شده آب بریزید. در هنگام شارژ شدن سطح آب را چک نکنید. بهترین زمان چک کردن باتری قبل از شروع به کار دستگاه می باشد. اگر سطح آب باتری خیلی کاهش می یابد ممکن از مدت زمان کمتری بتواند شارژ نگه دارد و یا باید جایگزین شود. حتی بهترین باتری هم در صورت خشک بودن خراب می شود. به همین دلیل است که باید هر روز باطری را چک کرد.

مدت زمان استفاده از باتری اسکرابر باتری دار

باتری اسکرابر2 300x300 باطری دستگاه کف شور اسکرابر

مدت زمان استفاده از باتری اسکرابر باتری دار صنعتی به شرایط مختلفی بستگی دارد. برند های مختلف، سایز ها و پیکربندی های متفاوت به مانند مدل های متفاوت اسکرابر صنعتی شرایطی هستند که به مدت زمان شارژ دهی بستگی دارد. بیشتر اسکرابر های صنعتی به مدت بین ۲ تا ۴ ساعت می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. مقدار فشار، نوع سطح و نوع پد مورد استفاده می تواند بر روی این زمان تاثیر بگذارد. سطوح سخت انرژی بیشتر نسبت به سطوح نرم مصرف می کند.

همچنین شارژ شدن سریع دستگاه نیز نشان دهنده کاهش عمر باتری می باشد. برای شارژ کردن دستگاه باید دو برابر مدت استفاده از آن، به برق متصل باشد، به بیان دیگر هر گاه کف شوی باتری دار به مدت ۴ ساعت مورد استفاده قرار گرفت باید به مدت ۸ ساعت به برق متصل شود.

بازبینی و نگهداری از باطری

باطری اسکرابر بایستی در یک محیط ایمن و خنک نگهداری شود تا حرارت موجب آسیب آن ها نشود. در صورتیکه باطری از نوع اسیدی است، سطح آب آن بایستی بطور منظم چک شود. همچنین اتصالات بین باطری و دستگاه باید بررسی و نظافت گردد. یک اتصال کثیف یا پوسیده به معنی ایجاد مشکل برای باطری ها می باشد.

هنگام تعمیر و نگهداری باطری، کاربر بایستی از دستکش محافظ استفاده نماید. همچنین قبل از شارژ باطری، سطح اسید باتری باید بررسی شود. دمای محیط شارژ باتری نیز در نگهداری مناسب آن اهمیت دارد. دمای محیط شارژ باطری باید دارای تهویه مناسب و با دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه باشد. در صورت عدم استفاده از دستگاه برای یک مدت مثلا ۶ ماه، باتری آن حتما باید هر یکی دوماه یکبار بطور کامل شارژ شود. بعد از این مدت نیز، قبل از استفاده باید باطری شارژ گردد.

نکات مهم جهت نگهداری و شارژ باتری کفشوی صنعتی

باتری اسکرابر 300x272 باطری دستگاه کف شور اسکرابر
نگهداری از باطری دستگاه اسکرابر سرنشین دار

رعایت نکات مهم در استفاده از باتری اسکرابر و نگهداری آن موجب می شود تا دستگاه عملکرد رضایت بخش تری داشته باشد و مدت زمان استفاده از اسکرابر و طول عمر باتری بطور چشم گیری افزایش یابد.

شارژ باتری زمین شور در روز

باتری اسکرابر بهتر است یکبار در روز شارژ شود. بیش از یکبار شارژ کردن باتری در یک روز می تواند به مرور زمان طول عمر باتری را کاهش دهد.

تخلیه شارژ باتری اسکرابر

باتری دستگاه اسکرابر صنعتی نباید به هر دلیل در مدت زمان طولانی در وضعیت تخلیه بماند. بنابراین توصیه می شود، حتی در صورت عدم استفاده موقت از دستگاه به هر دلیل، آنرا هر یک ماه یکبار به شارژ بزنید.

بررسی سطح الکترولیت باتری اسکرابر

سطح الکترولیت باتری اسیدی اسکرابر ها، بعد از مدتی کاهش می یابد. بنابراین باید آنرا بطور منظم بررسی نموده و در صورت لزوم آب مقطر به باتری اضافه شود. قبل از شارژ باتری، سطح الکترولیت باید کمی بالاتر از صفحات باتری باشد.

شارژ ناقص باتری کفشوی

شارژ سریع باتری در بین استفاده از دستگاه، موجب کاهش طول عمر باتری می شود. در واقع بعلت حذف زمان خنک شدن باتری، فرآیند شارژ به خوبی صورت نمی گیرد. بهتر است یک دوره شارژ کامل در یک روز انجام شود.

شارژ باتری با تجهیزات غیر مرتبط

باتری اسیدی نسبت به ژل به ولتاژ بالاتری برای شارژ نیاز دارد. بنابراین نباید از شارژر باتری ژل برای شارژ باتری اسیدی استفاده شود. همچنین ولتاژ بالا برای باتری ژل مشکلاتی را درست کرده و از شارژر باتری اسیدی نباید برای شارژ باتری ژل استفاده نمود.

تمیز کردن باتری زمین شو

قطب ها و بست کابل های باتری، باید بصورت منظم بررسی شوند. تمیز کردن این بخش ها و جلوگیری از خوردگی باید مد نظر قرار گیرد.

مشخصات باتری های نظافتی

  • باطری در دستگاه های اسکرابر دستی و سرنشین دار باتری دار کاربرد دارد.
  • باتری دستگاه کف شوی در واقع قلب دستگاه می باشد.
  • این بدین معناست که منبع تغذیه تمامی قطعات دستگاه زمین شوی باتری دار از طریق باتری تأمین می شود.
  • با توجه به ولتاژ قطعات دستگاه اسکرابر، ولتاژ باتری مشخص می شود.
  • آمپر باتری ها با توجه به توان مصرفی کلی دستگاه میزان شارژدهی باتری را مشخص می کند.
  • با توجه به ساختار و طراحی دستگاه کف شوی تعداد باتری اسکرابر مشخص می شود.
  • باتری ها از نظر ساختار به انواع مختلف اسیدی و خشک تقسیم بندی می شود.
  • طول عمر باتری های مورد استفاده در دستگاه های اسکرابر به تعداد دفعات  شارژ و دَشارژ شدن آنها بستگی دارد.

در صورتی که به اطلاعات بیشتر در خصوص باتری های مورد استفاده در دستگاه های اسکرابر نیاز دارید می توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

نحوه نصب باتری کف شوی

باتری های کف شوی ها به صورت سری به هم وصل می شوند. در دستگاه های کف شوی دستی باتری دار معمولاً ۲ عدد باتری ۱۲ ولت به صورت سری به هم وصل می شوند که در مجموع ۲۴ ولت می شود.

و در دستگاه های کف شوی سرنشین دار یا دستی بزرگ ۴ عدد باتری ۶ ولت به صورت سری به هم وصل می شود که در مجموع ۲۴ ولت می شود.

در بعضی از دستگاه های سرنشین دار بزرگ که وزن دستگاه بالا می رود و مدت زمان کارکرد دستگاه می بایست زیاد باشد ۶ عدد باتری ۶ ولت که در مجموع ۳۶ ولت می شود روی دستگاه نصب می شود.

جهت یادگیری نحوه سری و موازی کردن باتری ها، مقاله زیر را مطالعه نمایید:

روش سری و موازی بستن باتری یو پی اس و خودرو

خرید باتری دستگاه های نظافتی

هنگام خرید باتری های دستگاه های نظافتی کف شور مانند اسرابر باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • بر روی دستگاه های کف شوی دستی باتری دار معمولاً دو عدد باتری ۱۲ ولت ۱۰۰ آمپر UPS درایو نصب می شود.
  • ولتاژ دستگاه های کف شوی صنعتی ۲۴ می باشد که دوعدد باتری ۱۲ ولت این مقدار ولتاژ را تأمین می کند.
  • آمپر باتری زمین شوی هرچقدر بیشتر باشد میزان کارایی آن نیز بیشتر است. 
  • توان مصرفی دستگاه نیز در زمان کاردهی باتری ها مهم می باشد.
  • نکته بسیار مهم در هنگام خرید باطری اسکرابر هماهنگ بودن باتری و شارژر می باشد.
  • این بدان معناست که اگر باطری خشک می باشد شارژر نیز باید برای آن باطری طراحی شده باشد.
  • اگر باتری کف شوی اسیدی باشد شارژر آ نیز باید برای باتری اسیدی طراحی شده باشد.

قیمت باطری کف شور

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
جلالی
جلالی
17 روز پیش

آیا از باتری های ژل یا اصطلاحا یو پی اسی هم می شه برای اسکرابر باتری دار استفاده کرد؟ و اینکه باتری های چند آمپر میشه استفاده کرد داخل این دستگاه؟

مشاوره رایگان و ثبت سفارش