4.7
(1147)

برای اکثر رانندگان خودرو این سوال پیش می آید که زمان تعویض باتری ماشین کی می باشد؟ و چه زمانی مناسب است که برای عوض کردن باطری خودرو اقدام کنند. برای دریافت پاسخ سوال خود تا انتها این مقاله با ما هماره باشید.

زمان تعویض باتری خودرو برای هر خودرو زمان متفاوت و بستگی به نوع باتری و نحوه نگهداری از آن دارد که در این مقاله به صورت کلی بهترین زمان تعویض باتری ماشین را بررسی میکنیم.

زمان تعویض باتری ماشین بهترین زمان تعویض باتری ماشین کی می باشد؟
زمان تعویض باتری ماشین

چرا باید باتری ماشین را تعویض کنیم؟

زمانی که در حال خرید خودرو هستید به کدام نکات بیشتر از همه توجه دارید؟ اکثر ما توجهمان تنها بر روی حجم موتور، مقدار مصرف سوخت و میزان راحتی آن است.

با توجه به این موارد تعداد کمی از ما به باتری خودرو خود اهمیت می دهیم. اما باید بدانید که از زمانی که شما استارت ماشین را می زنید، باتری ماشین به عنوان یکی از مهم ترین بخش ها بخش عظیمی از دستگاه ها را مدریت می کند.

همانطور که گفته شد باتری خودرو از قطعات اصلی درون ماشین به حساب می آید؛ در صورتی که شما از عملکرد و رسیدگی به این بخش از خودرو غافل شوید و دچار خرابی شوید مشکلات بسیاری را برای شما به وجود می آورد.

به همین دلیل تمامی رانندگان خودرو باید علاوه بر تعویض روغن، تعویض فیلتر های هوا و سایر وظایف به خوبی نسبت به شرایط باطری خود و زمان تعویض مناسب آن اطلاع داشته باشند.

چه عواملی باعث کم شدن عمر باتری ماشین میشود؟

battery 1024x685 بهترین زمان تعویض باتری ماشین کی می باشد؟
چه زمانی باتری ماشینم را تعویض کنم؟

از دلایل کم شدن عمر باتری هوای خیلی سرد و یا خیلی گرم است زیرا باتری ها برای عمل در دمای معمولی طرای شده اند.

یکی دیگر از مواردی که باعث آسیب رساندن به سیستم غیر اصولی شارژ باتری است. همواره در نظر داشه باشید که صفحه های داخل باتری به شدت آسیب پذیر هستند, لذا مطمئن باشید که باتری توسط گیره های خود به بدنه ماشین متصل است.

از دیگر عومل خرابی باری ماشین هملنطور که در مقاله ترکیدن باتری ماشین اشاره کردیم، ایجاد اتصال کوتاه بین دوقطب مثبت و منفی است.

اینها موارد کوتاهی از عوامل مخرب باتری ماشین بودند اما سوال اصلی این است که بهترین زمان تعویض باتری ماشین چه موقعی است؟؟

هرچند وقت یکبار باطری خودرو را تعویض کنیم؟

اگر باطری شما در در شرایط مناسب و نرمالی باشد بین 3 تا 5 سال باطری ها عمر خواهند کرد، اما لازم به ذکر است که بیشتر دارندگان خودرو شامل این شرایط مناسب و نرمال نمی شوند.

زیرا منظور از این شرایط در این است که خودرو دائما در هوای سرد و دائم در هوای گرم نباشد، خودرو نباید به صورت دائم در حال حرکت در جاده های لغزنده باشد.

به همین دلیل و با توجه به این شرایط به طور معمول باری ها عمر کمتری نسبت به چیزی که در ابندا گفته شد دارند.

پس نتیجه می گیریم که زمان تعویض باتری ماشین چیزی حدود 3 سال است. حتی اگر در این زمان خودرو شما استارت می خورد باید تعویض شود در غیر این صورت ممکن است زمانی که فکرش را هم نمیکنید خودروتان دیگر استارت نخورد.

باتری های اسیدی – سربی از آن نوع باتری هایی هستن که کم کم قدرت و کاراییشان را از دست می دهند و به صورت کامل زمان تعویض آن ها مشخص خواهد بود اما باتری های خشک به صورت کاملا ناگهانی از کار افتاده و خراب میشوند.

بیشتر بدانید: تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن

11 نشانه زمان تعویض باتری ماشین

تعویض باتری بهترین زمان تعویض باتری ماشین کی می باشد؟
نشانه های تعویض باتری ماشین چیست؟

هیچ چیز سخت تر از این موضوع نیست که شما یه کار فوری داشته باشید و پشت ماشین خود می نشینید که حرکت کنید اما هر چه قدر استارت می زنید متوجه می شوید که ماشین روشن نمی شود.

در اینجا کاپوت ماشین خود را بالا می زنید و می بینید که ظاهرا همه چیز مرتب است بجز قسمت باطری!

در اینجا با خودتان می گویید که کاش می توانستید قبل از اینکه باطری ماشینتان به این مرحله برسد آن را تعویض کنید، برای این که شما بتوانید این کار را انجام دهید لازم است تا با برخی از نکات آشنا باشید که نشان دهنده این است عمر باطری رو به آخر است.

ما در ادامه 11 نشانه را برای شما بازگو می کنیم که مربوط به زمان تعویض باتری ماشین هستند.

موتور ماشین به آرامی شروع به کار می کند.

آیا هنگامی که پشت ماشین خود می نشینید و استارت می زنید بیشتر از حالت نرمال طول می کشد تا موتور ماشین شروع به کار کند؟ اگر چنین وضعیتی را مشاهده کردید احتمالا به این دلیل است که باطری شما در حال کم شدن است بنابراین نسبت به شارژ و یا تعویض آن افدام نمایید.

کم شدن نور چراغ ها

اگر حس کردید که چراغ های جلو ماشین شما مانند قبل به نظر نمی رسد و روشنایی کمتری دارد به طور معمول به این دلیل است که باتری خودرو شما آب کافی در خود ندارد. در اینجا بهتر است که باتری خود را خارج نمایید و مجددا نسبت به شارژ آن اقدام نمایید. اما اگر این وضعیت همچنان ادامه داشت باید نسبت به تعویض باتری اقدام کنید.

احساس بوی بد از باتری

اگر شما این احساس را دارید که بوی نا مطبوعی همانند تخم مرغ فاسد از سمت باطری و کاپوتتان می آید، نشانگر این موضوع است که باتری شما نشت کرده است و معیوب شده است. توجه داشته باشید که نباید این باتری را نگه دارید زیرا نگه داشتن این باطری بسیار خطرناک  می باشد و ممکن است باعث خرابی در سایر بخش های خودرو شود پس حتما آن را تعویض کنید.

خاموش شدن ناگهانی موتور

در اکثر موارد خاموش شدن ناگهانی موتور خودرو  و روشن نشدن آن به این معنی است که اشکالی در باتری شما به وجود آمده است؛ این اشکال به این صورت است که باتری توانایی این را ندارد که ولتاژ کافی برای روشن شدن ماشین را تامین کند. در این زمان باتری را خارج کنید نسبت به شارژ آن اقدام کنید و دوباره سرجای خود قرار دهید.

اگر باز متوجه شدید که ماشین خاموش می شود و شما را اذیت می کند باید باتری خود را تعویض کنید.

البته حتی در صورتی که ماشین شما درست شود و به حالت اولیه بازگردد نباید از رسیدگی و چک کردن باطریتان غافل شوید چون احتمال این است که دوباره این اتفاق برایتان پیش آید.

پرش باتری

پرش باتری معمولا به این دلیل است که شما در هنگام خاموش کردن ماشینتان فراموش کرده اید که چراغ هایتان را هم نیز خاموش کنید. این اتفاق و پرش باتری ممکن است حتی ماشین های که صفر و نو هستند هم رخ بدهد.

در ابتدا این موضوع خیلی جای نگرانی ندارد اما اگر این پرش ادامه دار شود ممکن است به باتری آسیب جدی وارد شود و باعث کم شدن طول عمر آن شود. بنابراین به این مورد نیز همیشه توجه داشته باشید.

تغییر در ظاهر باطری

ظاهر باتری ها بهترین زمان تعویض باتری ماشین کی می باشد؟
تغییر شکل ظاهری باتری ها

بالا رفتن دما در قسمت کاپوت ماشین می تواند باعث شود که باطری شما متورم شده، ترک بخورد و شکل اولیه خود را از دست بدهد. اگر متوجه این موضوع شدید و این تغییرات را در باطری خود مشاهده کردید زمان تعویض باتری ماشین رسیده است.

گذشتن 4 سال از عمر باتری

همان گونه که در ابتدا گفتیم عمر مفید باطری ها بین 3 تا 5 سال است. حال ممکن است شما کاملا مراقب ماشین بوده اید و آن را کاملا در شرایط مناسب نگه داشته اید؛ هر چند که این کار بسیار خوب است اما نباید شما را از رسیدگی به باطری ماشین غافل کند. بنابراین حتی اگر باطری شما در وضعیت خوبی به نظر می رسد اما 4 سال از عمر آن می گذرد بهتر است کم کم به فکر تعویض آن باشید.

چک کردن سطح مایع باتری

باتری های ماشین ها معمولا به این صورت هستند که از پوشش شفافی درست شده اند که به شما کمک می کند سطع مایع موجود درون باطری را چک نمایید. در زمان چک کردن این موضوع اگر متوجه شدید که سطح مایع داخل به زیر صفحات سرب آمده است باید برای شارژ مجدد باطری اقدام کنید.

خوردگی در بدنه باطری

به وجود آمدن خوردگی و خط و خش در اطراف باتری، مخصوصا در قسمت های انتهایی آن یک امر طبیعی است، علت آن هم در این است که باطری دائما در معرض بخش های دیگر ماشین است.

در چنین مواقع ای شما به راحتی می توانید با کمک پاک کننده ها باطری را تمیز کنید و این اتفاق جلوگیری کنید.

اما اگر احساس کردید که پیش از اندازه در بدنه باطری خوردگی وجود دارد می تواند به این دلیل باشد که باتری شما خراب شده است و باید برای خرید باتری ماشین اقدام کنید.

زیرا این خوردگی ها در حالت بیشتر از معمول نشان از این دارد که باتری نشتی دارد و یا سطح مایع داخلی باتری بسیار پایین رفته است.

چک کردن چراغ آمپر

چراغ آمپر باتری ماشین بهترین زمان تعویض باتری ماشین کی می باشد؟
زمان مناسب تعویض باتری خودرو

یکی دیگر از نشانه هایی که شما را متوجه می کند که زمان باطری شما دچار مشکل شده است، روشن شدن چراغی در پشت آمپر ماشین است. اگر این چراغ را در ماشین خود مشاهده کردید بایت برای بررسی و سرویس باطری اقدام کنید.

به دست آوردن ولتاژ باطری

و در آخر شما می توانید با استفاده از دستگاه های موجود در بازار مانند ولت متر ها نسبت به دست آوردن ولتاژ باطری خود اقدام کنید.

به طور مناسب اگر باطری شما سالم باشد باید ولتاژی بالا تر از عدد 12 داشته باشد.

برای فهمیدن نحوه صحیح آزمایش و تست باطری به مقالات پیشین ما مراجعه کنید در آن ها به طور کامل و مرحله به مرحله در این مورد صحبت کرده ایم.

آیا باتری های نو نیز احتیاح به شارژ دارند؟

اکنون ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا باتری های نو نیز باید شارژ شوند؟ پاسخ به این سوال در گذشته بله بود، اما اکنون برخی از باتری ها جدید هستند که به صورت کامل شارژ می شوند. در صورتی که ماشین شما دارای این گونه از باطری ها باشد در صورت نو بودن احتیاجی به شارژ مجدد ندارید.

چه عواملی باعث می شود تا عمر باتری کم شود؟

برای پاسخ به این سوال در ابتدا کمی شما را با ساختار داخلی باتری آشنا می کنیم.

درون یک باتری تعدادی از صفحات از جنس سرب وجود دارد که به شکل خط به خط قرار گرفته اند. این سرب یا صفخات در مخلوط اسید و آب هستند به این صورت که فضای موجود در بین آن ها توسط آب پر شده است. صفحاتی که در باتری قرار دارند دارای مقاومت بالایی هستند اما در برخی شرایط که در ادامه شرح می دهیم ممکن است صفحات باتری شکسته شود.

اولین و مهم ترین نکته ای که باعث می شود طول عمر باتری شما کم شود این است که در هوای بسیار سرد و هوای بسیار گرم از آن استفاده کنید.

هوای سرد باعث می شود در هنگام استارت زدن فشار بسیاری به باتری وارد شود و طبق این شرایط برای استارت شدن فشار انرژی بسیار بیشتری نیاز است.

اما اصول ساختار باتری ها به گونه ای است که برای هوای مناسب و شرایط نرمال ساخته شده اند. بنابراین اگر خودرو شما در وضعیت آب و هوایی مناسب قرار ندارد احتمالا عمر کمتری خواهد داشت.

علاوه بر مورد گفته شده در بالا یکی دیگر از موضوعاتی که باعث می شود عمر باتری شما کم شود به وجود آمدن اتصال در در قطب های مثبت و منفی باتری است، زیرا در صورت به وجود آمدن یک اتصال هرچند کوتاه باطری شما آسیب جدی خواهد دید.

از باطری خود به صورت صحیح مراقبت کنید تا طول عمر بالایی داشته باشد.

همانگونه که شما با رانندگی اشتباه و نا مناسب عمر سایر بخش های ماشین مانند لاستیک را کم می کنید، در مورد باطری ماشین نیز همینطور است. رانندگی اشتباه طول عمر ماشین را بسیار کم می کند.

شما با رعایت تنها چند تکته ساده به راحتی می توانید اط باطری خود مراقبت کنید.

برخی از این نکات عبارت اند از: جهت جلوگیری از خسارت رسیدن به باتری ماشین خود را مرتب سرویس کنید، هرگر فراموش نکنید که پس از خاموش کردن اتومبیلتان سایر چراغ های ماشین را خاموش کنید و در آخر از ضربه زدن به قسمت کاپوت و کثیف نگه داشتن آن جلوگیری کنید.

یکی از خدمات بالقوه کیان باتری، تعویض باتری ماشین در محل است که با یک تماس می توانید از آن بهره مند شوید.

تعویض باتری خودرو چه مقدار طول می کشد؟

قیمت تعویض باتری بهترین زمان تعویض باتری ماشین کی می باشد؟
بهترین زمان تعویض باتری خودرو

اگر باطری شما به صورت کامل خالی شده باشد و شما را در جاده بگذارد مطمئنا زمان زیادی را باید برای تعویض آن بگذارید. برای این کار باید ماشین خود را تا یک محل مناسب ببرید تا کارشناس مربوطه آن را بررسی کند که این کار وقت و هزینه بسیاری برای شما دارد.

پیشنهاد ما شما این است که در این مواقع با کارشناسان کیان باتری تماس بگیرید تا هر کجا که هستید به محل شما بیاند و یاطری ماشین را در محل و در سریع ترین زمان ممکن تعویض کنند.

قیمت باتری ماشین چقدر است؟

نمی توان قیمت مشخصی را برای باطری ها مشخص کرد زیرا با توجه به برند انتخابی شما قیمت های متفاوتی وجود دارد، اما به صورت کلی قیمت باطری ها از 500 تومان شروع می شوند تا به بالا.

 

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به خوبی با زمان تعویض باتری ماشین آشنا شده باشید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
زهرا محمدی
زهرا محمدی
7 ماه پیش

ممنون از توضیحاتتون ساده و شفاف شما

error: کیان باتری 02188200200
مشاوره رایگان و ثبت سفارش