4.5
(1277)

لاستیک یکی از اجزای مهم در هر خودروی است و تنها قسمتی است که با جاده در تماس مستقیم قرار دارد. لاستیک‌ها دارای برند‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوتی می‌باشند، اما لازم است در زمان خرید لاستیک ماشین به برخی از نکات توجه داشته باشیم.

خرید لاستیک2 300x200 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
راهنمای خرید لاستیک ماشین

تایر در عملکرد و کیفیت سواری خودرو نقش به‌سزایی دارد، اما اغلب در نگاه عموم جایگاه حساس تایر جدی گرفته نمی‌شود و همین امر سبب بروز مشکلات دیگر برای رانندگان می‌شود. انتخاب تایر مناسب برای خودرو نیازمند آگاهی نسبت به انواع تایرها، روش‌های ساخت، شماره‌های حک شده روی آن‌ها و ویژگی‌های فنی مختلف است.

در جهت آگاه‌سازی عموم از نحوه‌ی انتخاب و خرید لاستیک مناسب ماشین در این مقاله از کیان باتری به معرفی و بررسی تمام عوامل تأثیرگذار در انتخاب تایر می‌پردازیم و امیدواریم این مقاله بتواند به‌عنوان مرجعی قابل استناد راهگشا باشد.

قبل از پرداختن به عوامل مهم در انتخاب تایر نیاز است تا با انواع تایرها، روش‌های ساخت، فاکتور‌های مهم در آن‌ها و مفهوم اعداد حک شده روی آن‌ها آشنا شویم. تایر‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

اجزای سازنده لاستیک ماشین

برای شرح چگونگی تولید تایر ابتدا نیاز است با اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن آشنا شویم.

اجزای لاستیک 300x200 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
اجزای سازنده لاستیک خودرو
تایر خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده است که وجود هر یک برای عملکرد صحیح و ایمن آن حیاتی است. تایر‌ها ساختاری لایه‌ای دارند که در تصویر زیر به‌خوبی به نمایش درآمده‌اند.
  • طوقه

طوقه حلقه‌ای از چند رشته فولاد با استحکام بالا است که روی آن پوششی از لاستیک قرار دارد. وظیفه‌ی اصلی طوقه موقعیت‌دهی و هم‌مرکز کردن تایر و رینگ و همین‌طور جذب نیرو‌های واردشده از رینگ به لاستیک است.

  • بدنه

بدنه‌ی تایر از چندین لایه‌ی تنیده‌شده تشکیل شده است. معمول‌ترین لایه‌ی مورد استفاده نخ‌های پلی‌استر است. در لاستیک‌های رادیال این نخ‌ها به‌صورت عمود بر آج تایر قرار گرفته‌اند. در تایر‌های قدیمی‌تر، نخ‌ها با زاویه‌ای خاص نسبت به آج قرار می‌گرفتند.

در نهایت لایه‌های تنیده شده با لاستیک پوشانده می‌شوند تا علاوه‌بر پیوند با سایر لایه‌ها، بتوانند هوا را درون تایر محبوس کنند. گاهی استحکام تایر‌ها با تعداد لایه‌های بدنه‌ی آن‌ها سنجیده می‌شود. در بیشتر خودرو‌ها از تایر‌های دو لایه استفاده می‌شود، اما در تایر هواپیما‌های تجاری بزرگ تعداد لایه‌ها به ۳۰ و بیشتر نیز می‌رسد.

  • تسمه

تسمه‌ها لایه‌ای از رشته‌های فولادی هستند که درست زیر آج تایر قرار گرفته‌اند. وظیفه‌ی تسمه‌ها تقویت استحکام تایر مقابل پنچری و همین‌طور حفظ سطح صاف و مناسب هنگام تماس لاستیک با سطح جاده است.

  • لایه‌های اضافی پلی‌استر

بعضی تایر‌ها دارای یک یا دو لایه‌ی اضافی از پلی‌استر هستند که سبب می‌شود سایر لایه‌ها با استحکام بیشتری درکنار یکدیگر قرار گیرند. این لایه‌های اضافی بیشتر در تایر‌های مخصوص سرعت‌های بالا دیده می‌شود.

  • دیواره جانبی تایر

دیواره‌ی جانبی در تایر نقش حفظ استحکام جانبی را برعهده دارد. این بخش برای مراقبت از سایر لایه‌ها و همین‌طور محافظت جانبی تایر‌ها و حفظ هوای درون تایر حیاتی است.

  • آج لاستیک

آج تایر ترکیبی از چند لاستیک طبیعی و مصنوعی است. آج و دیواره‌ی جانبی به روش اکستروژن تولید می‌شوند و در این مرحله سطح لاستیک تولیدی بدون الگو‌های معمول روی آج، جهت ایجاد اصطکاک است.

انواع لاستیک ماشین

انواع تایر2 300x210 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
خرید انواع لاستیک ماشین

تایر‌ها را می‌توان به روش‌های مختلف و متنوعی دسته‌بندی کرد، اما مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها برای انتخاب تایر مناسب خودروی سواری نوع ساخت و شرایط کاربرد است. در ادامه به توضیح هر یک از این دسته‌بندی‌ها می‌پردازیم.

انواع لاستیک خودرو بر اساس نوع ساخت

مدت زیادی از زمانی‌که تایر‌های تیوب‌دار در ایران رواج داشتند نمی‌گذرد، اما به مرور و با ورود خودرو‌ها و تکنولوژی‌های جدید به کشور تایر‌های بدون تیوب یا به اصطلاح «تیوب‌لس» جای نمونه‌های گذشته را گرفتند.

در تایر‌های بدون تیوب برخلاف گذشته، هوا میان تایر و رینگ محبوس می‌شود و این امر موجب می‌شود که درصد پنچری‌های ساده تاحد زیادی کاهش یابد. به‌طور کلی تایر‌های بدون تیوب ازلحاظ نوع ساخت به سه دسته‌ی رادیال، بایاس مورب و بایاس کمربندی تقسیم می‌شوند.

انواع تایر 300x200 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
انواع لاستیک خودرو رادیال و بایاس

1- تایر رادیال

درحال‌ حاضر بیشترین سهم تولید در بازار تایر به تولید نمونه‌های رادیال اختصاص دارد. در این تایر‌ها تسمه‌های فولادی به‌کار رفته در لایه‌های زیرین پوشش لاستیک به‌صورت عمود بر جهت حرکت یا آج قرار گرفته‌اند.

تایر‌های رادیال در مقایسه با سایر نمونه‌ها طول عمر بالاتر و مقاومت غلتشی کمتری دارند که این امر سبب بهبود مصرف سوخت و افزایش بازده خودرو می‌شود، به‌علاوه تایر‌های رادیال فرمان‌پذیری خودرو را افزایش می‌دهند. از معایب این نوع تایر‌ها می‌توان به عملکرد نامناسب در مسیر‌های ناهموار و چسبندگی کمتر با سطح جاده در سرعت‌های پایین اشاره کرد.

2- تایر بایاس مورب

در تایر‌های بایاس تسمه‌های فولادی به‌کار رفته در ساختار تایر با زاویه‌ی ۳۰ تا ۴۰ درجه از یک طوقه به سمت طوقه‌ی دیگر تنیده شده‌اند. این ساختار سبب می‌شود که تایر‌های بایاس در جاده‌های ناهموار با انعطاف‌پذیری قابل قبولی داشته باشند.

3- تایر بایاس کمربندی

تایر بایاس کمربندی از چند لایه‌ی تنیده شده‌ی تسمه‌های فولادی با زوایای مختلف ساخته می‌شود و همین امر سبب برتری آن‌ها نسبت به تایر‌های بایاس مورب می‌شود. به‌طور کلی تایر‌های بایاس نسبت به نمونه‌های رادیال صدای بیشتری تولید می‌کنند و اغلب برای رانندگی در شرایط آفرود مناسبند.

انواع تایر بر اساس شرایط کاربرد

hkhu ghsjd 300x90 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
انواع لاستیک خودرو بر اساس شرایط کاربرد

تایر‌های مختلف برای شرایط جاده‌ای و آب‌وهوایی و عملکردی متفاوتی ساخته می‌شوند و استفاده از آن‌ها در شرایط غیر از طراحی سبب کاهش چشمگیر در عملکرد آن‌ها می‌شود. به‌طور کلی شرایط جاده‌ای به سه دسته‌ی آفرود و همه‌جارو و معمولی، شرایط آب‌وهوایی به سه دسته‌ی تابستانه و زمستانه و چهارفصل و شرایط عملکردی به دو دسته‌ی معمولی و مسابقه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند.

هر یک از دسته‌ها امکان ادغام در سایر دسته‌ها را دارد به این معنی که برای مثال یک لاستیک آفرود‌ می‌تواند تابستانه، زمستانه یا چهار فصل باشد.

1- لاستیک آفرود

لاستیک آفرود 300x180 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
لاستیک مناسب آفرود
تایر آفرود برای خودرو‌های شاسی‌بلند با قابلیت حرکت در مسیر‌های ناهموار طراحی شده است. اگر اهل ماجراجویی در مسیر‌های ناهموار هستید، حتما به این تایر‌ها نیاز دارید. تایر‌های آفرود طوری طراحی شده‌اند که بتوانند انعطاف لازم برای عبور از مسیر‌های ناهموار را داشته باشند و باتوجه‌به شرایط سخت این مسیر‌ها طول عمر مناسبی داشته باشند. تایر آفرود دارای شیار و آج عمیق‌تر و پهن‌تری نسبت به سایر تایر‌ها است که به آن کمک می‌کند حداکثر چسبندگی را در مسیر‌های گلی و نرم ایجاد کند.

2- لاستیک چند منظوره (همه جا رو)

لاستیک چند منظوره 300x225 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
خرید لاستیک چند منظظوره ماشین

‌همان‌طور که از نام این تایر‌ها پیدا است، قابلیت استفاده در شرایط آفرود و معمولی را دارند، اما به‌طور حتم این تایر‌ها نمی‌توانند جایگزین مناسبی برای آفرودبازان حرفه‌ای باشند. اگر آفرود یک سرگرمی گاه‌گدار برای شما است می‌توانید از تایر‌های همه‌جارو استفاده کنید. این تایر‌ها در مقایسه به تایر‌های آفرود شیار‌های باریک‌تری دارند تا در جاده‌ّای معمولی چسبندگی مناسبی داشته باشند.

3- لاستیک معمولی خودرو

تایر‌های معمولی بهترین انتخاب برای رانندگی در سطح جاده‌های استانداردند. آج و شیار این تایر‌ها عمق کمتری دارد و برای رانندگی در جاده‌ها طراحی و بهینه شده‌اند. چسبندگی با سطح جاده در این تایر‌ها اولویت طراحی بوده است.

تایر‌های معمولی برای استفاده‌های عادی و استاندارد و رفت‌وآمد‌های روزمره طراحی شده‌اند. این تایر‌ها طیف وسیعی از کیفیت و قیمت‌ها را شامل می‌شوند و تولیدکنندگان مختلف، اغلب تمرکز خود را برای رقابت در این بخش از تولیداتشان صرف می‌کنند.

4- تایر تابستانه

%name راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
تفاوت لاستیک تابستانه و زمستانه

تایر‌های تابستانه برخلاف نامشان تنها برای رانندگی در شرایط گرم و خشک و به‌دور از باران رطوبت ساخته نشده‌اند، بلکه این تایر‌ها در شرایط بارش سنگین باران نیز عملکرد خارق‌العاده‌ای دارند. تایر‌های تابستانه در شرایط دمایی فصل تابستان بهترین عملکرد را دارند.

در این تایر‌ها به سبب استفاده از مواد خاص، در دمای بالا تایر‌ها چسبندگی فوق‌العاده‌ای با سطح جاده ایجاد می‌کنند که سبب کنترل‌پذیری بهتر در پیچ‌ها و بهبود بازده کلی خودرو می‌شود. تایر‌های تابستانه در شرایط لغزندگی جاده نیز عملکرد بسیار مناسبی دارند به‌طوری‌که در زمان بارش شدید باران نیز از لغزیدن خودرو جلوگیری می‌کنند.

شیار‌ها و آج موجود روی این تایر‌ها باریک و کم‌عمق است تا بیشترین سطح تماس لاستیک با جاده حفظ شود. آج این تایر‌ها نامتقارن است به همین دلیل تعویض چرخ‌های عقب و جلو برای سایش متقارن تایر‌ها پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است چرخ‌های چپ و راست در هر محور با یکدیگر تعویض شوند.

این تایر‌ها در شرایط دمای سرد انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند و به همین دلیل فرمان‌پذیری خودرو کاهش یافته و حرکت بدون لغزش در این شرایط دشوار می‌شود. به دلیل عمق کم شیار‌ها در تایر تابستانه این تایر‌ها برای رانندگی در شرایط برفی ناایمن و خطرناکند.

5- تایر زمستانه

لاستیک زمستان 300x186 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
خرید لاستیک ماشین زمستانی

تایر زمستانه طوری طراحی شده است که برای رانندگی در جاده‌های پوشیده از برف و یخ ایمن باشد. آج این تایر‌ها عمیق است و سطحشان با شیار‌های متقاطع پوشیده شده است. عمق شیار‌ها سبب می‌شود که آج‌ها به حد کافی در برف فرو رفته چسبندگی لازم با سطح جاده را ایجاد نمایند.

بعضی از تایر‌های زمستانه به میخ‌های فلزی یا سرامیکی مجهز شده‌اند که می‌تواند در شرایط یخبندان بسیار مفید باشد. استفاده از تایر‌های زمستانه در فصول دیگر می‌تواند سبب کاهش فرمان‌پذیری و ایجاد سروصدا شود.

مقاله پیشنهادی: معرفی لاستیک یخ شکن زمستانی و مقایسه با زنجیر چرخ

6- لاستیک چهار فصل

لاستیک 4 فصل 300x200 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
لاستیک خودرو چهار فصل
تایر چهار فصل ویژگی‌های تایر‌های تابستانه و زمستانه را به‌طور هم‌زمان فراهم می‌کند. این تایر‌ها ازلحاظ عملکرد و ویژگی میان دو تایر قبلی قرار می‌گیرند و در طیف وسیعی از شرایط دمایی و سطح جاده عملکرد قابل قبولی دارند.
امروزه بخش وسیعی از سهم بازار به تایر‌های چهار فصل اختصاص دارد چراکه ازلحاظ قیمتی ارزان‌تر از نمونه‌های تابستانه‌ی سطح بالا و ازلحاظ عملکردی مناسب رانندگی روزمره‌اند.

7- تایر‌های با قابلیت حرکت در گل و برف

مشخصات لاستیک راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
راهنمای انتخاب لاستیک مناسب

اگر تایری دارای علامت MS، M+S یا M&S باشد، بدان معنا است که این تایر براساس راهنمای تولیدکنندگان لاستیک قابلیت حرکت در برف و گل را دارد. برای دریافت این نشان تایر‌ها باید ویژگی‌های زیر را دارا باشند:

1- حداقل یک طرف آج‌ها باید دارای شیار‌های متعدد باشد که شرایط زیر را داشته باشند:

  • شیار‌ها باید حداقل به اندازه‌ی ۱/۲ اینچ امتداد داشته باشند.
  • عرض شیار‌ها باید حداقل ۱/۱۶ اینچ باشد.
  • زاویه‌ی شیار‌ها نسبت به مسیر حرکت بین ۳۵ تا ۹۰ درجه باشد.

2-حداقل ۲۵ درصد از سطح آج‌ها شیار‌هایی باشد که با سطح تماس پیدا نمی‌کند.

به‌طور خلاصه شرایط بالا بیان می‌کند که تایر‌های چهار فصل و مناسب شرایط گل و برف باید دارای شیار‌های به نسبت بزرگی باشند که از لبه‌ی آج‌ها آغاز شده و تا وسط تایر امتداد می‌یابند، به‌علاوه این شیار‌ها باید حداقل ۲۵ درصد از سطح لاستیک را شامل شوند. وجود شیار‌ها سبب می‌شود که برف درون این فضا‌ها گیر افتاده و درنتیجه چسبندگی لازم برای حرکت در چنین شرایطی فراهم شود.

مقاله پیشنهادی: تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل

8- تایر مسابقه‌ای

تایر مسابقه 300x200 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
راهنمای خرید لاستیک ماشین مسابقه ای
همان‌طور که از نام این تایر‌ها مشخص است، برای شرایط پرفشار مسابقه و رانندگی در شرایط پرتنش طراحی شده‌اند. این تایر‌ها چسبندگی فوق‌العاده‌ای با سطح جاده ایجاد می‌کنند و مقاومت غلتشی کمتری نسبت به نمونه‌های معمولی دارند.
دیواره‌های جانبی در این تایر‌ها محکم‌تر از نمونه‌های معمولی است چراکه باید نیرو‌های جانبی در پیچ‌ها را تاب بیاورند. قیمت تایر‌های مسابقه‌ای نسبت به سایر انواع تایر‌ها با فاصله‌ی معناداری بالاتر است.

9-تایر با قابلیت حرکت در حالت پنچر

تایر با قابلیت حرکت در حالت پنچر 300x150 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
لاستیک با قابلیت حرکت در حالت پنچری

ین تایرها بعد از پنچر شدن قادرند مسافتی 80 کیلومتری را طی کنند. طبق معمولً این تایرها از تایرهای معمولی گران‌تر و سخت‌تر هستند کـه سخت بودن آنها باعث می شود تا رانندگی با آنها حس اسانی کمتری داشته باشد و بهمین دلیل بین مشتریان محبوب نیستند. ضمن این‌کـه این تایرها زودتر از تایرهای معمولی فرسوده می شوند.

مشخصات نوشته شده روی لاستیک ماشین

اعداد روی لاستیک 300x200 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
مفهوم اعداد روی لاستیک خودرو

روی دیواره‌ی جانبی تایر‌ها حروف و اعداد مختلفی حک می‌شود که هر یک معنا و مفهوم خاصی دارد. برای انتخاب تایر مناسب باید از معنای هر حرف و عدد آگاهی داشته باشید. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم:

1- نوع تایر

کد P205/55 R16 91S یکی از چندین کد حک شده روی بخش جانبی تایر‌ها است. همان‌طور که مشاهده می‌شود، در ابتدای این کد یک حرف وجود دارد. این حرف بیانگر نوع تایر است و به سه دسته‌ی کلی P، LT  و T تقسیم می‌شود.
حرف P به‌معنای تایر مناسب جهت خودرو‌های سواری سدان، شاسی‌بلند، مینی‌ون و وانت است LT بیانگر خودرو‌های باری سبک و T نشان‌دهنده‌ی تایر یدکی است. البته حروف دیگری نیز می‌توان به این فهرست سه‌تایی اضافه کرد، اما استفاده از آن‌ها مرسوم نیست.

2- پهنای تایر

بعد از اولین حرف سه عدد قرار دارد، در مثال بالا ۲۰۵، که بیانگر عرض تایر برحسب میلی‌متر است. برای مشخص کردن عرض تایر از دیواره‌ی جانبی راست تا دیواره‌ی جانبی چپ اندازه‌گیری می‌شود. این عدد در حقیقت اندازه‌ی عرض رینگ مناسب تایر هم نشان می‌دهد.

3- نسبت ابعاد لاستیک خودرو

نسبت ابعاد لاستیک 300x190 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
نسبت ابعاد لاستیک خودرو

دو عدد بعدی نسبت ابعاد تایر را نشان می‌دهد. به‌طور کلی نسبت ابعاد برای بیان فاق یا ارتفاع تایر کاربرد دارد. ارتفاع تایر از طوقه تا بالای آج اندازه‌گیری می‌شود. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد نسبت ابعاد این است که این عدد برحسب درصدی از پهنای تایر بیان می‌شود.

برای نمونه در مثال بالا عدد ۵۵ بدین معنا است که فاق تایر ۵۵ درصد پهنای آن است. هرچه نسبت ابعاد کوچکتر باشد، پهنای تایر نسبت به فاق آن بیشتر است.

تایر‌های مخصوص خودرو‌های مسابقه‌ای به‌طور معمول نسبت ابعاد پایین‌تری دارند. دلیل آن است که تایر‌های پهن و فاق کوتاه پایداری جانبی بهتری دارند. خودرو‌های مسابقه‌ای در هنگام عبور از پیچ‌ها نیرو‌های جانبی زیادی را متحمل می‌شوند که به‌طور مستقیم این نیرو‌ها به تایر‌ها وارد می‌شود؛ درنتیجه تایر‌های با نسبت ابعاد کوچکتر مناسب این شرایط هستند.

دیواره‌های جانبی این تایر‌ها نسبت به تایر‌های عادی کوتاه‌تر و سخت‌تر است و می‌تواند شرایط مسابقه و نیرو‌های جانبی را تاب بیاورد.

4- روش ساخت

دومین حرف حک شده روی تایر بیانگر روش ساخت تایر است. درحال‌حاضر روی بیشتر تایر‌ها حرف R نقش بسته که بیانگر رادیال بودن تایر است. در گذشته تایر‌های بایاس مورب و بایاس کمربندی به ترتیب با حروف D و B تولید می‌شدند.

5- قطر رینگ

رقم بعدی بیانگر اندازه قطر رینگ بر حسب اینچ است. در مثال بالا این عدد ۱۶ بوده که به‌معنای تایر مناسب برای رینگی با قطر ۱۶ اینچ است.
اعداد نوشته لاستیک 300x244 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
معنی اعداد لاستیک ماشین

6- وزن قابل تحمل لاستیک

فشار روی لاستیک 300x200 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
مشخصات لاستیک ماشین

رقم آخر و حرف بعد از آن به ترتیب میزان وزن قابل تحمل و حداکثر سرعت مجاز برای تایر را نشان می‌دهند. هر یک از این مولفه‌ها جدولی خاص دارد که در ادامه قابل مشاهده است:

شاخص وزن لاستیک میزان باری است که می توانیم روی لاستیکها وارد کنیم. عبور از مرز مجاز بار موجب ترکیدن لاستیک و وقوع تصادف می شود پس بهتر است با توجه به فشاری که بار اضافی درون خودرو به لاستیک ها وارد می کند، اقدام به حمل بار با خودرو کنیم. حداکثر وزنی که برای هر لاستیک قابل تحمل است، وقتی که حداکثر مقدار مجاز فشار را داشته باشد و بین صفر تا 279 متغیر است.

این عدد، برای لاستیک خودروهای مختلف متفاوت است مثلا نماینده برای خودروهای سواری، عدد شاخص وزن بین 75 تا 105 است. برای مثال، شاخص وزن برای خودروی پراید 76 و معادل 400 کیلوگرم بار است، یعنی این لاستیک هنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد، حداکثر 400 کیلوگرم را می تواند حمل کند.

باید دقت کنید که هرگز لاستیکی را که شاخص وزن آن کمتر از میزان توصیه شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید.

جدول لاستیک 300x342 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
جدول مشخصات لاستیک

7- سرعت مجاز

حداکثر سرعتی که لاستیک می تواند به مدت 10 دقیقه تحمل کند سرعت مجاز نام دارد که این شاخص با یکی از حروف لاتین A تا Z نشان داده می شود. روی جداره لاستیک خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده که نشان دهنده این است که هنگامی که لاستیک دارای فشار باد و بارگذاری مناسب است می تواند 320 کیلومتر سرعت در ساعت راتحمل کند.

اگر بر روی لاستیکی حداکثر سرعت اعمال شود، اما دارای تنظیم فشار باد نباشد و یا اضافه بار روی آن اعمال شود، آسیب می بیند و یا می ترکد.

درجه کیفیت یکنواخت تایر

درجه کیفیت لاستیک 300x200 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
مشخصات فنی لاستیک خودرو
علاوه بر کد حک شده روی تایر، بخش دیگری شامل میزان تخمینی عمر آج، میزان چسبندگی و دفع حرارت تایر روی آن حک می‌شود که نمونه‌ای از آن در تصویر زیر قابل مشاهده است:

8- عمر آج

این پارامتر که به‌صورت یک عدد نمایش داده می‌شود در شرایط کنترل شده در جاده‌های آزمایش دولتی به‌دست آمده است. هرچه این عدد بزرگتر باشد احتمال عمر بیشتر آج تایر بالاتر است. به دلیل اینکه هیچ‌کس قادر به پیش‌بینی عمر دقیق آج‌ها در شرایط مختلف رانندگی نخواهد بود، این پارامتر تخمینی از میزان عمر مورد انتظار به دست می‌دهد.

9- ساییدگی

این عدد، میزان سایش لاستیک را نشان می دهد و عدد بالاتر بیانگر زمان طولانی ساییده شدن لاستیک است مثلا، زمان ساییده شدن یک لاستیک با کد ساییدگی 400 دو برابر لاستیکی با کد ساییدگی 200 است.

مقاله پیشنهادی: عوارض و علائم بالانس نبودن چرخ خودرو

10- مقاومت دمای لاستیک

درجه‌بندی تایر بر حسب کیفیت عملکرد در دفع حرارت و عدم جذب حرارت براساس حروف A، B و C انجام می‌شود. این درجه‌بندی هنگامی انجام می‌شود که تایر به میزان استاندارد باد شده است، اما وزن و سرعت اضافی در این رتبه‌بندی لحاظ نمی‌شود. سرعت و بار اضافی به‌روشنی می‌تواند سبب افزایش دما و کاهش طول عمر تایر و در مواردی حتی سبب ترکیدن لاستیک شود.

11- چسبندگی

مشخصات لاستیک2 300x123 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
مشخصات روی لاستیک ماشین

چسبندگی، میزان قابلیت متوقف کردن خودرو را در جاده های خیس نشان می دهد. داشتن چسبندگی بالا به این معنی است که این لاستیک، در مسافت کوتاهتری نسبت به لاستیک با چسبندگی پایین تر خودروی حامل خود را در جاده های خیس متوقف می سازد. میزان چسبندگی از بیشترین تا کمترین، به ترتیب با حروف AA، A، B و C نشان داده می شود.

هیدروپلنینگ (Hydroplaning)
هیدروپلینگ 300x200 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
مشخصات چسبندگی لاستیک خودرو

هیدروپلنینگ هنگام عبور خودرو از محل چاله‌ی آب ساکن اتفاق می‌افتد. اگر هنگام عبور تایر از این چاله آب نتواند با سرعت مناسب از زیر چرخ به اطراف پاشیده شود، چرخ با زمین در تماس نبوده و حالت غوطه‌وری خواهد داشت. در این حالت تایر هیچ اصطکاکی ندارد، درنتیجه کنترل خودرو از دست می‌رود.

بعضی تایر‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که احتمال وقوع پدیده‌ی هیدروپلنینگ را کاهش دهند. این تایر‌ها شیار‌های عمیقی دارند که در جهت آج‌ها امتداد یافته‌اند.
ویدئوی زیر در درک مفاهیم گفته شده قبلی و در ادامه جهت انتخاب لاستیک مناسب خودرو به شما کمک می کند:

فاکتورهای مهم انتخاب لاستیک مناسب خودرو

راهنمای خرید تایر 300x157 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو

حال که با ویژگی‌ها و عوامل مهم در انتخاب تایر آشنا شدیم، زمان آن است که فاکتورهای مهم هنگام انتخاب و خرید تایر را مورد بررسی قرار دهیم. به‌طور کلی ۱۴ فاکتور مهم در انتخاب تایر دخیل است که بعضی از آن‌ها در اولویت توجه و بعضی دیگر اهمیت کمتری دارند.

در ادامه به معرفی و توضیح این چند عامل مهم به ترتیب اولویت توجه از زیاد به کم می‌پردازیم، البته که تعدادی از این عوامل با یکدیگر همبستگی دارند و گاهی باید چند عامل را به‌طور هم‌زمان مورد توجه قرار دهید:

1- قیمت لاستیک خودرو

مهم‌ترین عامل در هنگام خرید تایر جدید میزان بودجه‌ای است که به این امر اختصاص داده‌اید. باتوجه‌به بازه‌ی وسیع قیمت‌ها در این بازار، ابتدا باید حداقل و حداکثر بودجه‌ی قابل پرداخت را معین کنید. البته باید در نظر داشته باشید که عوامل دیگری نظیر کاربرد (منظور تایر مسابقه‌ای یا آفرود) می‌تواند تاحدودی شما را در تعیین میزان بار مالی‌ای که باید متحمل شوید، کمک کند.

2- کاربرد استفاده از تایر

دومین عامل هنگام خرید تایر جدید توجه به نیازها و انتظاراتتان است. اگر مالک خودروی شاسی‌بلند هستید و ممکن است در طول سال انگشت‌شمار به ماجراجویی در مسیرهای آفرود بپردازید، احتمالا انتخاب یک تایر همه‌جارو برای شما مناسب‌تر است.

اگر هدفتان شرکت در مسابقات درگ است باید سراغ انتخاب تایرهای مسابقه‌ای بروید. در هر حال قبل از اقدام به خرید تمامی نیازها و انتظارات خود را لیست و سپس اقدام به تعیین نوع تایر کنید.

3- تعداد لاستیک مورد نیاز

اگر به هر دلیلی قصد تعویض تنها یکی از تایرهای خودرو را دارید، به‌طور اکید توصیه می‌کنیم که تایر جدید را مشابه سایر تایرها (ازلحاظ برند و مدل) یا حداقل مشابه تایر مقابل روی همان اکسل انتخاب کنید.

دلیل این امر تفاوت در میزان صدای تولید شده توسط تایرها، میزان خشکی و نرمی تایر برندهای مختلف و تفاوت در الگوی سایش است. هر یک از عوامل ذکر شده در کیفیت سواری و فرمان‌پذیری خودرو تأثیرگذار است.

4- آب‌وهوای استفاده از لاستیک

انواع لاستیک آب و هوا 300x95 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
لاستیک متناسب با شرایط استفاده

عامل مهم دیگر توجه به آب‌وهوایی است که قصد استفاده از تایر را در آن دارید. به‌طور معمول در کشورهای دیگر مالکان خودروها دو سری تایر متفاوت برای خودرو خریداری می‌کنند و در طول فصل زمستان از تایرهای زمستانه استفاده می‌کنند، اما در ایران باتوجه‌به قیمت زیاد تایرها و شرایط آب‌وهوایی متعادل انتخاب تایرهای چهارفصل می‌تواند انتخابی اقتصادی و عاقلانه باشد.

5- تاریخ تولید و انقضا لاستیک

تاریخ لاستیک 300x171 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
اهمیت مشخصات تاریخ تولید لاستیک خودرو

لاستیک خودرو نیز مانند محصولات دیگر دارای تاریخ مصرف هستند. تاریخ تولید لاستیک کنار لاستیک به صورت یک عدد 4 رقمی درج شده که اغلب این تاریخ 4 سال پس از تاریخ تولید لاستیک هاست یعنی لاستیک 4 سال پس از این تاریخ، دیگر قابل استفاده نیست. تاریخ تولید مصرف لاستیک، به هفته و سال میلادی بر روی آن مشخص شده است.

اگر تاریخ مصرف لاستیک بگذرد، خطرات زیادی را به دنبال دارد زیرا ممکن است لاستیک به صورت ناگهانی بترکد و باعث تصادف شده و یا حتی مرگ آورباشد.

6- مشخصات سایز و پهنا

قطر رینگ خودرو عاملی تعیین‌کننده در تعیین سایز و پهنای تایر است. برای تعیین اندازه‌ی رینگ می‌توانید از پلاک نصب شده در قسمت داخلی در راننده که مربوط به اطلاعات تایر خودرو است کمک بگیرید، یا قطر رینگ را بر حسب اینچ اندازه‌گیری کنید یا عدد مربوط به آن را از روی تایر قدیمی بخوانید.

%name راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
سایز لاستیک ماشین های ایرانی

7- فاق

نسبت فاق به پهنای تایر عامل دیگری است که در هنگام خرید لاستیک ماشین باید به آن توجه داشت. هرچه این نسبت کوچکتر باشد تایر خشک‌تر است و ویژگی‌های تایرهای مسابقه‌ای در آن بیشتر می‌شود. اگرچه دیواره‌های جانبی تایرهای فاق کوتاه مقاوم‌تر از سایر تایرها است، اما هنگام افتادن در چاله در سرعت‌های بالا احتمال پارگی دیواره در آن‌ها بیشتر است.

8- زمان تعویض و خرید لاستیک جدید

زمان خرید تایر نو از دو منظر قابل بررسی است، اولی زمان نیاز به تعویض تایر باتوجه‌به عمر تایر یا فرارسیدن انقضا یا بروز ایراد غیرقابل ترمیم و دومی زمان خرید تایر نو برای صرفه‌جویی اقتصادی است. برای تشخیص زمان مناسب تعویض تایر کهنه با نو معمولا بررسی ظاهری تایرهای قدیمی یا توجه به تاریخ انقضای تایر کفایت می‌کند.

هرگاه عمق شیارهای روی تایر به کمتر از حدود ۲ میلی‌متر کاهش یافت، توصیه می‌شود که تایر قدیمی تعویض شود. اگر قسمتی از دیواره‌ی جانبی تایر به‌طور غیرمعمول برجسته شد، باید تعویض شود. بهترین زمان برای خرید تایر ازلحاظ اقتصادی در فصول متضاد است. برای نمونه اگر قصد خرید تایر زمستانه دارید، بهتر است در فصل بهار یا تابستان اقدام کنید.

9- نوع ساخت تایر

همان‌طور که پیش‌تر توضیح داده شد، امروزه بیشتر سهم بازار تایرها به نمونه‌های رادیال اختصاص دارد. بااین‌حال اگر قصد خرید تایر آفرود دارید، احتمالا نمونه‌های بایاس را نیز می‌توانید مورد توجه قرار دهید.

10- انواع آج (باریک / بزرگ و عمیق)

 

انواع آج 300x88 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
انواع آج لاستیک خودرو

با انتخاب نوع تایر ازلحاظ تابستانه، زمستانه یا چهار فصل و همچنین تعیین نوع کاربرد آن تا حد زیادی الگوی آج تایر مشخص می‌شود، اما در حالتی‌که انتخاب بین برندهای مختلف یا مدل‌های متفاوت از یک برند فراهم بود، باید به این نکته توجه داشته باشید که تایر با شیارهای باریک و کم‌عمق در شرایط برفی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به تایر با شیار بزرگ و عمیق دارند.

11- شاخص سرعت و بار

یکی دیگر از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در خرید لاستیک ماشین توجه به شاخص سرعت و بار مجاز است. تولیدکنندگان تایر با تعیین شاخص‌های سرعت و بار حدود ایمن استفاده از تایر در سرعت و وزن مجاز را تعیین می‌کنند. اگرچه تایرها می‌توانند سرعت‌ و وزن‌های بالاتر از حدود تعیین شده را تاب بیاورند، اما این شرایط موجب کاهش عمر تایر می‌شود، احتمال ترکیدن آن‌ها را بالا می‌برد و رانندگی را خطرناک می‌کند.

12- عمر آج لاستیک

توجه به شاخص عمر آج یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند در هنگام خرید تایر نو بر تصمیم شما اثرگذار باشد. تعیین دقیق میزان عمر آج غیرممکن است، چراکه باتوجه‌به شرایط جاده و رانندگی و آلودگی‌های محیطی عمر آج دست‌خوش تغییر می‌شود. به‌هرحال با درنظر گرفتن این شاخص می‌توانید به‌طور تقریبی از عمر آج تایر اطلاع یابید.

13- استایل و کیفیت سواری

بعضی از تایرها می‌توانند سبب زیبایی خودرو شوند. در گذشته تایرهای «دور سفید» از محبوبیت خاصی در میان افراد برخوردار بودند. امروزه نیز تولیدکنندگان تایر باتوجه‌به ویژگی‌های بصری تایرها سعی دارند تایر را به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در زیبایی خودرو معرفی کنند. به‌علاوه، کیفیت سواری خودروها تا حدی به نرمی و خشکی تایر وابسته است. به همین دلیل این عامل نیز باید در هنگام تصمیم‌گیری مدنظر باشد.

14- گارانتی

مانند سایر شرکت‌ها، تولیدکنندگان تایر نیز محصولات خود را با گارنتی به‌فروش می‌رسانند. اغلب گارانتی‌های ارائه شده تنها شامل ترکیدن تایر می‌شود و بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد. بااین‌حال شرکت‌های مختلف با ارائه‌ی گارانتی‌های متفاوت نظیر ۱۰۰ هزار کیلومتر یا بیشتر سعی دارند مشتریان را از میزان اطمینان به محصولاتشان آگاه کنند.

برندهای لاستیک ایرانی و خارجی

برندهای لاستیک 300x158 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
انواع برند لاستیک ایرانی و خارجی

برای خرید یک لاستیک ماشین با کیفیت علاوه بر ویژگی‌هایی که بر کیفیت و مرغوبیت آن تاثیر می‌گذارند، باید به شرکت تولیدکننده‌ی آن نیز توجه داشت. هم اکنون لاستیک‌های موجود در فروشگاه ها علاوه بر نوع مدل؛ با توجه به شرکت سازنده و تولید کننده‌ی آن نیز تنوع کیفیت بالایی دارند. این موضوع حتی قیمت لاستیک هارا هم مورد نوسان قرار می‌دهد.

هم در ایران و هم در سایر کشورهای خارجی شرکت‌های تولید کننده‌ی لاستیک‌های ماشین سواری، ماشین سنگین، اس یو وی و ماشین های آفرود را طراحی کرده و به تولید می‌رسانند.

از مرغوب ترین و باکیفیت ترین برندهای تولید لاستیک خارجی می‌توان لاستیک پیرلی، لاستیک بیرجستون، لاستیک کنتیننتال، لاستیک میشلن، لاستیک لافن، لاستیک گودیر و. . . را نام برد. شرکت های برتر ایرانی در تولید لاستیک و تایر عبارتند از لاستیک بارز، لاستیک یزد تایر، لاستیک کویر تایر و. . . .


بهترین لاستیک برای خودروهای ایرانی

انتخاب تایر مناسب 300x141 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
خرید بهترین لاستیک ایرانی

در این بخش ضمن معرفی انواع مدل از تایرهای مناسب هر یک از خودروهای پرتقاضای ایرانی، یک یا دو مدل مناسب چهارفصل از بهترین برندهای ایرانی موجود در قالب پیشنهاد معرفی شود. لطفا توجه داشته باشید که تایرهای پیشنهادی براساس بررسی‌های فنی به‌عمل آمده از مشخصات تایر و تجربه‌ی مالکان خودروهای مختلف انتخاب شده‌اند.

دلیل عدم معرفی برندهای خارجی نبود ثبات قیمت و موجودی مدل‌های مختلف از سایزهای متفاوت تایرها است. درصورتی‌که امکان خرید تایر خارجی را دارید درنظر داشته باشید که اولویت انتخابی شما براساس کیفیت ابتدا تایرهای ژاپنی، اروپایی و آمریکایی سپس تایرهای کره‌ای است.

نکات پایانی خرید لاستیک ماشین

راهنمای خرید لاستیک 300x202 راهنمای جامع خرید انواع لاستیک ماشین
نکات پایانی خرید لاستیک ماشین

یکی از ابتدایی‌ترین و در عین حال مهم‌ترین مسائلی که در زمان خرید لاستیک ماشین باید مدنظر داشته باشید یکسان بودن هر چهار لاستیک است. علاوه بر این به‌هیچ‌وجه به سراغ رینگ‌های زنگ‌زده، پوسیده، تابدار و یا جوشکاری شده نروید و اکیداً از این کار اجتناب نمایید.

مسئله بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد استفاده از لاستیک‌های استاندارد است. طبیعتاً استفاده از لاستیک مناسب می‌تواند در حفظ جان و سلامتی شما نیز مؤثر باشد. به خاطر داشته باشید که وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال قدرت خودرو می‌تواند یکی از نتایج اصلی استفاده از خودرو‌های غیراستاندارد باشد.

به خاطر داشته باشید که در زمان خرید لاستیک ماشین حتماً به موارد مختلفی من‌جمله نوع خودرو، سرعت موردنظر شما در هنگام رانندگی، سطح جاده، شرایط محیطی و همین‌طور آب‌وهوای محل موردنظر توجه لازم را داشته باشید تا در نهایت بتوانید لاستیک مناسب و هوشمندانه‌ای را برای خودروی خود خریداری نمایید.

مسئله مهم دیگری که در زمان خرید و استفاده از لاستیک ماشین باید در نظر داشته باشید توجه به تاریخ مصرف آن است. به طور کلی تاریخ مصرف لاستیک‌ها چیزی در حدود ۵ تا ۷ سال است که این عدد با توجه به برند و همین‌طور کیفیت لاستیک نیز قابل‌تغییر خواهد بود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
8 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
قاسمی
قاسمی
3 سال پیش

سلام وقت بخیر مقاله خوب و کاملی بود ممنون @gmail.com

مهدی
مهدی
2 سال پیش

یعنی حرف نداشت واقعا ممنون خیلی کار آمد و آموزنده بود واقعا ممنونم

کیان باتری
در جواب  مهدی
2 سال پیش

از اینکه از خدمات ما راضی بودید خوشحالیم

حمیدرضا
حمیدرضا
2 سال پیش

با تشکر از اطلاعات جامع و مفید شما، موفق باشید.

امیدمولودی ازبانه کردستان
امیدمولودی ازبانه کردستان
2 سال پیش

خیلی عالی بود ولی این رقم آخری روطرزمحاسبه اش رو توضیح ندادیدکه‌چجوری مقداروزن متحمل لاستیک روبدست بیاوریم

محسن
محسن
1 سال پیش

اطلاعات کامل و مفیدی ارائه دادید.با تشکر از شما

کیان باتری
در جواب  محسن
1 سال پیش

با سلام
درود بر شما، سپاسگذاریم.
بسیار خوشحالیم از اینکه مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

محمدرضا
محمدرضا
8 ماه پیش

سلام عالی بود، هر چی نمیدونستم گفتید ممنون

مشاوره رایگان و ثبت سفارش