4.9
(1442)

رانندگی در شرایط مختلف، تکنیک های خاص خود را می طلبد. رانندگی در گل و لای یکی از سخت ترین شرایط برای کنترل و هدایت اتومبیل در گل و لای و سطوح لغزنده است. زیرا در چنین شرایطی با یک حرکت غیر اصولی، ترمز اضافی، بازی بی مورد با گاز که موجب هرزگردی لاستیک ها می شود، انتخاب مسیر اشتباه برای ورود و خروج ها و…، شما ماشینتان را در گل ولای فرو برده و شرایط را دشوار می سازید.

راندگی در گل 300x200 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل

در این مقاله از کیان باتری اصول رانندگی در گل و لای را آموزش داده و به شما خواهیم گفت چه کار کنیم که با ماشین در گل گیر نکنیم؟ و اگر گیر کردید، طرز در آوردن ماشین از گل را آموزش می دهیم. با ما همراه باشید.

همیشه به خاطر داشته باشید در گل و لای فشار باد لاستیک بین ۲۰ تا ۲۵ باشد و از لاستیک هایی با خاصیت تمیز شوندگی و همچنین آجهایی با فاصله زیاد و خشن استفاده کنید تا شیارهای آن به راحتی از گل و لای پر نشود. حال به شرایط و حالاتی که ممکن است در گل و لای و باتلاق ها با آن برخورد کنید می پردازیم.

آموزش نحوه رانندگی در گل و لای

%name تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
تکنیک های رانندگی در گل و لای

قبل از ورود به جاده‌ی گلی حتما عمق آن را بوسیله‌ی یک قطعه چوب بررسی کنید همچنین اگر قطعه سنگ‌های بزرگ وجود دارد که ممکن است به کف ماشینتان هم آسیب وارد کند را شناسایی کنید. برای این‌کار لازم است تا از ماشین خود پیاده شده و با دقت اینکار را انجام دهید. سپس نکات ایمنی رانندگی در گل و لای را رعایت نماید!

تکه چوب 300x179 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
قبل از رانندگی عمق گل و لای را بررسی کنید!
  • استفاده از کنترل کشش خودرو!

کنترل کشش 300x170 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
از کنترل کشش برای رانندگی در گل و لای استفاده کنید!

 هنگام رانندگی در جاده گل‌آلود توجه کنید که بسیاری از وسایل نقلیه امروزی دارای کنترل کشش هستند که ممکن است در شرایط نامساعد خودبه خود فعال شود اما اگر اینگونه نیست با فشار دادن دکمه مربوطه آن را فعال کنید. این گزینه شامل حسگرهایی است که به کنترل خودرو توسط راننده کمک می‌کند.

  • WD4 را فعال کنید!

فعال کردن 4wd 300x186 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
از چهار چرخ 4WD استفاده کنید!

در زمان رانندگی در جاده گل‌آلود، WD4 یا سیستم انتقال قدرت به ۴ چرخ در اتومبیل است در زمانی‌که شما به نیروی کشش بیشتری نیاز دارید، باید آن را فعال کنید چرا که باعث می‌شود لاستیک‌های شما کندتر ولی با قدرت بیشتری حرکت کنند. حتما از سیستم WD4 را هر دوماه یکبار استفاده کنید چرا که در صورت عدم استفاده به مرور خشک می‌شوند.

  • با دنده‌ی ۲ و یا ۳ حرکت کنید!

دنده 2 و 3 300x216 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
حرکت با دنده سنگین در گل و لای

تعویض دنده به ۲ یا ۳ به شما کمک می‌کند تا رانندگی در جاده‌ گل‌آلود سرعت یکنواخت را حفظ کنید. حواستان باشد که هر زمانی‌که به مسیر مناسب برگشتید دنده را تغییر دهید تا فشار کمتری به موتور و چرخ‌ها وارد شود.

  • آهسته رانندگی کنید!

تنظیم سرعت 300x216 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
در جاده های گل آلود به آهستگی حرکت کنید!

سعی کنید تا جایی‌که می‌توانید به حرکت اولیه خود ادامه دهید و پدال‌های گاز و ترمز را به آرامی فشار دهید تا سرعت ثابت و متوسطی داشته باشید و کنترل ماشین در دست خودتان باشد. در صورت نیاز به فشار پدال گاز این کار را به آرامی انجام دهید تا از چرخش لاستیک‌ها جلوگیری شود. در ضمن اگر به طور ناگهانی ترمز را فشار دهید باعث لیزخوردن اتومبیل می‌شود.

  • اجتناب از انداختن لاستیک در چاله ها

نیوفتادن در چاله 300x227 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
از انداختن چرخ ها در چاله های گل خودداری کنید!

حین رانندگی باید لاستیک‌ها را در بالاترین قسمت جاده و قسمت های کم عمق‌تر قرار دهید چرا که در غیر اینصورت خطر گیر کردن لاستیک‌هایتان وجود دارد. مخصوصا اگر قبل از شما کامیون از این مسیر عبور کرده باشد. دانستن فاصله کف اتومبیل‌ تا سطح زمین به شما در عبور از رودخانه‌ها و یا مسیرهای گلی کمک زیادی می‌کند.

  • تصحیح ترمز چرخ جلو

ترمز صحیح 300x215 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
هنگام رانندگی در گل و لای به موقع از ترمز استفاده کنید!

زمان رانندگی در جاده گل‌آلود اگر اتومبیل‌تان با وجود چرخش فرمان مستقیم و یا به سمت دیگر حرکت می‌کند نشانگر این است که تمایل دارد به آن سمت سر بخورد. در این صورت شما باید پایتان را از روی گاز برداشته و صبر کنید تا سرعت اتومبیل کم شود.

زمانیکه سرعت چرخ‌ها پایین و کنترل اتومبیل را به دست آوردید مجددا فرمان را در همان جهت بچرخانید. در صورتیکه ماشین شروع به لغزیدن کرد نباید به سرعت ترمز کنید چرا که باعث می‌شود کنترل ماشین از دستتتان خارج شود.

پس باید طبق مطالب گفته شده در بالا ابتدا میزان گاز را کاهش دهید و سپس کنترل ماشین را دست بگیرید. این موارد برای رانندگی در جاده‌های یخی نیز کاربردی است.

  • چک کردن اتومبیل

زمانی که مسیر گلی را پشت سر گذاشتید به آرامی حرکت کنید تا گل و لای‌های چسبیده شده به لاستیک کنده شوند. همچنین زمانی‌که به مکان ایمنی رسیدید اتومبیل خود را مورد بازرسی قرار داده تا مطمئن شوید هیچ‌کدام از قطعات دچار مشکل نشده‌اند.

مقاله پیشنهادی: آموزش رانندگی در برف و نکات ایمنی خودرو در زمستان

اصول رانندگی در مسیر شیبدار و گل آلود

شیبدار گل آلود 300x169 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
اصول رانندگی در سرازیری و سرپایینی و گل آلود
  • زمانی که در مسیرهای شیب دار گل آلود قرار بگیرید، رانندگی بسیار سخت تر خواهد شد. در چنین شرایطی ریسک سرخوردگی و از دست دادن کنترل اتومبیل بسیار بالاست.
  • از اصول رانندگی در گل و لای در مسیرهای سربالایی ها این است که سعی کنید سرعت خود را یکنواخت نگه دارید و از یک دنده نیمه سبک استفاده کنید. در طول مسیر با گاز و پدال بازی نکنید و سعی کنید با احتیاط مسیر را پیش ببرید. اما در صورتی که نتوانستید کل مسیر را تا انتهای سربالایی طی کنید، بهتر است دنده را روی چرخ‌های عقب تنظیم نمایید. با این کار آرام آرام به پایین برگردید و مجدد تلاش کنید.
  • توجه داشته باشید که در این مسیر هرگز نباید از ترمز استفاده کنید، چرا که قطعا لیز می‌خورید و امکان چپ شدگی خودرو بالا می‌رود.
  • در مسیرهای سرازیری، از دنده سنگین استفاده کنید و از ترمزهای ناگهانی خودداری نمایید. آرام و با سرعت مطمئنه حرکت کنید تا بدون خطر به پایین برسید.

چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟

گیر نکردن 300x169 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
چگونه با ماشین در گل گیر نکنیم؟

چگونه با اطمینان از داخل گل و لای عبور کنیم و در گل گیر نکنیم؟ مراحل زیر را دنبال کنید!

مرحله ۱:

از خودرو پیاده شوید و محل را بررسی کنید. اوضاع از داخل خودرو، با هنگامی که از نزدیک ببینید، تفاوت زیادی دارند. درصورتی که کفش مناسب دارید، کمی در جاده پیاده روی کنید تا خودتان ببینید چه موانعی بر سر راه هستند و عمق گل را بررسی کنید. با این کار می توانید تصمیم بهتری برای جلوتر رفتن یا نرفتن بگیرید و قبل از این که خودرو گیر کند، مناطق مشکل دار را ببینید.

مرحله۲ :

اگر لازم است، کمی از باد لاستیک هایتان کم کنید. وقتی لازم است بیش از چند متر را از مسیرهای گلی عبور کنید، و اوضاع چندان خوب به نظر نمی رسد، کمی از باد لاستیک را خارج کنید تا فشار لاستیک ها کم شود.

این کار باعث می شود لاستیک خودروتان با زمین تماس بیشتری داشته باشد و همان طور که در داخل گل و لای حرکت می کنید، تماس هم بیشتر شود. به این منظور، فشار باد لاستیک ها را روی ۱۸ تا ۲۰ تنظیم کنید. وقتی دوباره وارد جاده هموار شدید، در نزدیک ترین تعمیرگاه، باد لاستیک ها را دوباره میزان کنید.

مرحله ۳:

سرعت آهسته ولی یکنواخت داشته باشید. رسیدن به سرعت بهینه در گل، نوعی هنر محسوب می شود و احتمالا شما زمانی برای فراگیری این هنر ندارید. شتاب باید آن قدر باشد که در گل گیر نکنید و آن قدر تند نروید که کنترل خودرو از دستتان خارج شود.

اگرچه سرعت واقعی شما به زمین و اوضاع جوی بستگی دارد، معمولا باید سرعت ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشی. پس علاوه بر آهسته و یکنواخت راندن، خونسردی خودتان را حفظ کنید.

مرحله ۴:

از جایی که رد چرخ هست، نروید. وقتی سر دوراهی هستید که از داخل رد چرخ های دیگران بروید یا مسیر خودتان را ایجاد کنید، حتما از روی گل هایی بروید که کسی نرفته است.

رد نشدن از گل 300x193 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
از جای چرخ های خودرو قبل رد نشوید!

دلیل این است که نرم ترین و لغزنده ترین مسیرها، همان رد چرخ ها هستن. همچنین، با قرار دادن خودرو در پایین ترین ارتفاع ممکن، فضای بین پایین خودرو و زمین را کاهش می دهید. این کار باعث گیرکردن خودرو شما می شود.

دلایل و راهکارهای روشن نشدن ماشین در هوای سرد

چگونه ماشین را از گل در بیاوریم؟

وارد جاده شدید و با اینکه تمام توصیه‌های مقاله “چگونه در گل و لای رانندگی کنم؟ ” کیان باتری را به کار بستید، ولی باز هم جاده حریف شما و اتومبیل شما شد و دست و پای آن را به گروگان گرفت.

در این شرایط بدترین اقدام گاز دادن و دستپاچه شدن است. گاز دادن بی جا و استرس بیش از اینکه به عبور از مخمصه کمک کند، ماشین را بیشتر در گل محبوس کرده و مشکل را پیچیده‌تر میکند.

بهترین واکنش در این حالت این است که خونسردی خود را حفظ کنید، موقعیت را بپذیرید، با همراهان پاچه‌های شلوار را بالا بزنید و برای خلاصی از این وضعیت اقدام کنید.

ماشین گیر کرده 300x225 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
کشیدن ماشینی که توی گل گیر کرده

چطور بفهمید که خودر شما واقعا گیر کرده است؟

وقتی سرعت یکنواخت ماشین از دست رفت و حتی با چپ و راست کردن فرمان، بازهم چرخ‌ها هرز گشتند و حرکت رو به جلو تبدیل به حرکت رو به پایین شد و حتی دنده عقب جوابگو نبود یعنی گیر کردن ماشین در گل.

در گل گاز ندهید 300x188 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
هنگام گیر کردن در گل از گاز دادن اجتناب کنید!

در این حالت از گاز دادن اجتناب کنید و توقف کنید. با جلو عقب کردن سراسیمه و بی برنامه دنده‌ها فقط خودور بیشتر در گل فرو خواهد رفت. اول شرایط را بسنجید و سپس اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید.

1- با چراغ به دیگر خودرو‌ها خبر دهید!

اگر در جاده رفت و آمد وجود دارد و دید نیز به دلیل مه و باران کم است، قبل از هر کاری جفت راهنما را فعال کنید تا خودرو‌های دیگر متوجه حضور و مشکل شما شوند. اگر ماشین‌هایی همراه شما هستند آن‌ها را از شرایط خبردار کنید.

2- وضعیت خودرو و جاده را بررسی کنید!

از خودرو پیاده شوید و شرایط خودرو گیر کرده را بررسی کنید. ببینید آیا کف خودرو نیز در گل فرو رفته است یا فقط چرخ‌ها درگیر هستند. در صورتی که کف خودرو نیز در گل مانده باشد کار شما سخت خواهد شد.

همچنین ادامه مسیر را بررسی کنید و ببینید این وضعیت به همین صورت ادامه دارد یا گل و لای عمیق به همین قسمت محدود میشود. ممکن است با توجه به شرایط بهتر ببینید که ماشین را به ابتدای مسیر برگردانید.

3- همراهان را از خودرو خارج کنید!

کم شدن وزن خودرو از بیشتر فرو رفتن آن در گل جلوگیری میکند. همراهان را در فاصله مناسب از اتومبیل مستقر کنید که مشکلی برایشان پیش نیاید. البته همراهانی که بتوانند اتومبیل را هل بدهند و البته نسبت به گل شدن لباسهایشان حساس نباشند میتوانند کمک خوبی برای شما باشند.

جاده‌های گل آلود بسیار لغزنده هستند و هنگام رفت و آمد و جابجایی باید مواظب باشید تا آسیب نبینید. در ادامه خواهیم دید هنگام گیر کردن ماشین در گل چه اقداماتی میتوان انجام داد:

روش های درآوردن ماشین از گل

در آوردن از گل 300x167 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
طرز درآموردن ماشین از گل

در این مطلب کیان باتری قصد داریم تا بیرون کشیدن ماشین از گل را به شما نشان دهیم و چندین روش مناسب برای این کار را با هم مرور کنیم.

  • روش خروج از گل با حرکت دادن لاستیک

باز کردن جای چرخ 300x209 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
روش بیرون کشیدن ماشین از گل و لای

اگر چرخ‌ها قدرت مانور داشته باشند، بد نیست کمی اطراف چرخ را خالی کنید. دنده را در سبک‌ترین حالت ممکن مث دنده دو قرار دهید، پدال گاز را بسیار آرام فشار دهید و کلاچ را کم کم رها کنید و اجازه دهید وزن خودرو به خروج آن از گل کمک کند. در خودرو‌های اتومات باید کمترین دنده برای این منظور انتخاب شود.

در این روش باید ماشین را عقب و جلو کنید و این کار را آنقدر ادامه دهید که از شرایط رهایی یابید! به صورت کلی این روش در آوردن ماشین از گل، نیازمند کمی حرکت خودرو به عقب و جلو می باشد، پس اگر ماشین شما کاملا گیر کرده، تاثیری از این روش نخواهید گرفت.

بنابراین در صورتی که احساس کردید چرخ هرز میگردد یا خودرو به جای حرکت، در جا میلغزد، دیگر به این کار ادامه ندهید، چون موجب فرو رفتن بیشتر خودور در گل میشود.

  • طرز درآموردن ماشین از گل با کندن اطراف چرخ‌ها

کندن زیر لاستیک 300x223 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
با کندن اطراف چرخ ها ماشین را از گل خارج کنید!

در صورتی که در عمق پایین‌تر گل، زمین سف ت. و محکم‌تر است میتواندی با کندن گل اطراف چرخها، موقعیت را برای اصطکاک بیشتر و خارج شدن خودرو از گل محیا کنید.

توجه داشته باشید که شاسی هنوز با گل فاصله داشته باشد و الا با کند ممکن است از این نظر دچار مشکل شوید و خودرو روی شاسی قرار گرفته و چرخ‌ها کلا آزاد شوند.

  • روش های افزایش استحکام گل زیر چرخ‌ها

علت گیر کردن در گل، همانا کاهش اصطکاک چرخ با زمین به دلیل نرمی بیش از حد گل زیر چرخ‌ها است؛ بنابراین اگر بتوان به طریقی گل را محکم‌تر کدر و یا سطحی با اطصکاک بیشتر زیر چرخ‌ها قرار داد، میتوان به خروج از گل امیدوار بود.

ریختن ماسه 300x216 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
مقداری ماسه در جلوی لاستیک بریزید!

کمی از گل‌های اطراف چرخ‌ها را خالی کنید و هر چیزی که احساس میکنید میتواند به این هدف کمک کند و در اختیار دارید، زیر لاستیک‌های پیشران و در صورت امکان هر چهار لاستیک قرار دهید.

برای پر کردن زیر چرخ‌ها میتوان از امکانات محیط مانند شاخ و برگ درختان، تکه چوب نه چندان بلند که زیر شاسی گیر کند، شن و سنگ ریزه‌های دور و بر جاده استفاده کرد. در صورت دسترسی داشتن به شن خشک، کیسه‌های نخی، تکه موکت یا فرش بلا استفاده از آن‌ها استفاده کنید.

زیرپایی2 300x237 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
کفه‌ ی اتومبیل را زیر لاستیکتان قرار دهید!

اگر همه این‌ها در دستسرس نبود، زیرپایی‌های ماشین بهترین انتخاب برای رهایی چرخ‌ها از گیر گل و لای خواهند بود.

یکی از راه حل‌ها میتواند بستن یک تکه چوب روی عرض لاستیک باشد. در صورتی که عمق گل زیاد نیست، ولی زمین لغزنده است این روش میتواند به عبور از منطقه کمک کند.

استفاده از چوب 300x162 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
روش بیرون درآوردن ماشین از گل به کمک بستن چوب به لاستیک
  • باد لاستیک‌ها را کاهش دهید!

کم باد کردن 300x162 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
باد لاستیک ها را کمتر کنید!

کاهش باد لاستیک به افزایش سطح تماس چرخ‌ها با زمین کمک میکند. باد لاستیک‌ها را اندکی کاهش دهید، ولی این کاهش باید کمتر از نیمی از فشار پیشنهادی کارخانه باشد. فشاری حدود ۱۸ تا ۲۰ Psi معمولا بهترین حالت است.

فاصله خودرو از سطح جاده را افزایش دهید!

جک گل و لای 300x160 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
استفاده از جک برای بیرون کشیدن ماشین از گل

در صورتی که عمق گل زیاد بود یا به هر دلیلی شاسی‌ها هم درگیر گل و لای شد، همزمان با راهکار‌های بالا، باید فاصله کف خودرو از گل را افزایش دهید. در صورتی که افرادی در حال هل دادن خودرو هیتند از آن‌ها بخواهید به جای هل دادن به جلو، تلاش کنند خودرو را به سمت بالا بکشند.

اگر خودرو خیلی سنگین است یا نیروی کمکی ندارید میتوانید از جک خودرو برای انیکار استفاده کنید. توجه داشته باشید که جک را روی یک تکه چوب بزگ قرار دهید تا در اثر وزن خودرو در گل فرو نرود.

اگر آنقدر آینده نگر بودید که جک بادی در خودرو داشتید، وقت آن است که مورد استفاده قرار گیرد. جک‌های بادی محفظه‌های هوای ضخیمی هستند که سر لوله آن‌ها به اگزوز خودرو نصب و با گاز خروجی از اگزوز مانند بادکنک باد می‌شود. آن را بدون باد زیر خودرو قرار دهید و در حالت دنده خلاص گاز بدهید.

  • استفاده از وزن ماشین برای بیرون آمدن از گل

یک روش درآوردن ماشین از گل، قرار دادن وزن اضافی بر روی چرخ های محرک ماشین است. البته این روش بیشترین استفاده را برای خودروهای با دیفرانسیل عقب دارد و شاید نتوان از آن در اکثر خودروهای محور جلو استفاده کرد. در هر صورت باید وزن بیشتری را بر روی لاستیک های محور وارد کنید اما هرگز این فشار را بر روی کاپوت اعمال نکنید که می تواند باعث خطراتی شود.

  • روش آخر: بیرون اوردن ماشین از گل با استفاده از دو ماشین (بکسل کردن)

بکسل کردن 300x165 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
چگونه با بکسل کردن ماشین را از گل در بیاوریم؟

وقتی که همه این تدابیر نتیجه بخش نبود و جز یک لباس سراسر گل و لای، پیشرفت چشمگیری نداشتید دیگر وقت آن است که از خودرو‌های دیگر کمک بخواهید.

نکته مهمی که هنگام بکسل کردن بادی به آن توجه داشت این است که زیر خودرو کشنده خاک و گل نرم نباشد که در اثر فشار و وزن کشش، خودش نیز در گل فرو برود و مشکل را دوتا کند.

همانطور که از اسم آن پیدا است، این روش هنگامی کاربرد دارد که دو خودرو در اختیار داشته باشید. با این روش و با رعایت چند نکته امنیتی، به سادگی می توانید عبور ماشین از گل را انجام دهید.

برای شروع باید بدانید که خودروی شما باید خودروی قدرتمندی مثل ۴×۴ ها باشد و نیاز به تجهیزات نسبتا قدرتمندی هم دارید؛ یک طناب یا سیم بکسل مناسب برای کار شما کافی است.

مراقب باشید که زنجیر یا طناب نازک یا مواردی که احتمال پارگی را دارند، می توانند صدمات جبران ناپذیری به افراد حاضر در صحنه یا خود ماشین ها وارد کنند.

روش ساده درآوردن ماشین از گل

  1. راه حل اصلی برای بیرون آوردن ماشین از گل، افزایش چسبندگی لاستیک با سطح گل (traction) است.
  2. با مقداری سنگ، شاخه‌های کوچک یا شن و ماسه یک مسیر برای لاستیک‌ها ایجاد کنید و تا آنجا که ممکن است به رویه‌ی چرخ نزدیک شوید. فقط دقت کنید ارتفاع مسیری که درست کرده‌اید خیلی بلند نباشد تا لاستیک بتواند راحت روی آن برود.
  3.  سوار ماشین شوید و خیلی آهسته شروع به حرکت کنید. ماشین را به جلو و عقب برانید تا زمانی که تایرها چسبندگی لازم با گل را پیدا کنند.
  4. ممکن است نیاز باشد از مقدار بیشتری سنگ و چوب استفاده کنید.
  5. کاهش فشار لاستیک‌ها هم می‌تواند برای افزایش چسبندگی لاستیک در گل مفید باشد. فشار لاستیک را کمتر از ۲۰psi یا نصف فشار توصیه شده‌ی تایرتان نکنید.

فیلم آموزش بیرون کشیدن ماشین از گل

اقدامات لازم پس از خروج از گل و لای

پس از خلاصی از مخمصه و رسیدن به منطقه امن، ابتدا باد لاستیک‌ها را به مقدار درست و مورد نیاز برگردانید.

در اولین کارواش و یا مکان دسترسی به آب، خودرو را کاملا بشوییید. گل و لایی که آج چرخ‌ها را پر کرده است، ترمز را دچار مشکل خواهد کرد و میتواند باعث زنگ زدن و آسیب دیدن بدنه شده و هم ممکن است قطعات داخلی موتور را دچار مشکل کند.

مایعات و روغن‌های خودرو را برسی کنید، گل و لای ممکن است به نحوی به بلبرینگ چرخ ها، روغن موتور و گیربکس نفوذ پیدا کند. در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

پیش بینی های قبل از رانندگی در گل

با اینکه رانندگی در زمین گلی می‌تواند مشکلاتی را برایتان به وجود بیاورد اما چندین راه وجود دارد که شما می‌توانید رانندگی را ایمن‌تر کنید و در گل گیر نکنید. تنظیم و بالانس کردن لاستیک‌ها، بررسی عمق گل قبل از ورود، چرخش به موقع فرمان و درخواست کمک اضطراری می‌تواند به خوبی می‌تواند شما را در حل این مشکل کمک کند.

1- دوری از مسیرهای گل‌ آلود

دوری از گل 300x215 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
تا حد امکان از مسیرهای گل آلود عبور نکنید!

شما باید قبل از مسافرت از وضعیت جاده‌ها و آب و هوا اطلاع داشته باشید و در جاده‌هایی که مستعد گل آلود شدن هستند و زهکشی پایینی دارند و اخیرا بارندگی و بارش برف شدیدی داشته‌اند و در کل رانندگی در جاده گل‌آلود خودداری کنید.

2- انتخاب لاستیک مناسب

لاستیک خوب 300x162 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
از لاستیک مناسب استفاده کنید!

در صورتیکه مطلع هستید که در مسیری با شرایط آب‌هوایی نا مساعد رانندگی خواهید کرد باید حتما لاستیک‌های مناسب این شرایط را تهیه کنید. لاستیک‌های شرایط گلی و یا یخی دارای شیارهای عمیق‌تری بوده که بهبود کشش کمک بسیاری می‌کند.

3- فشار هوای لاستیک را تنظیم کنید!

فشار لاستیک 300x200 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
فشار هوای لاستیک را تنظیم کنید!

با استفاده ازکتابچه‌ی راهنمای خودرو فشار مناسب لاستیک‌ها را پیدا کرده و برای وسیله‌ی نقلیه خود تنظیم کنید. اینکار عملکرد لاستیک‌ها را بویژه در شرایط اضطراری بهبود می‌بخشد. فراموش نکنید که این فشار باید به طور ماهانه چک شود.

4- وسایل ایمنی همراه داشته باشید!

وسایل مورد نیاز 300x193 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
پیش از رانندگی در گل وسایل ایمنی را تهیه کنید!

با شروع فصول بارندگی وسایل ضروری و اورژانسی را همراه خود داشته باشید. چراغ قوه، پتو، سیم بکسل، جک و ……. را همیشه درون صندوق عقب داشته باشید که در شرایط اضطراری بسیار کاربردی هستند.

5- اصول رانندگی در شرایط گل آلود را بیاموزید!

رانندگی در شرایط گلی 300x215 تکنیک های رانندگی در گل و لای و درآوردن ماشین از گل
اهمیت یادگیری تکنیک های رانندگی در گل و لای

 

برخی از آموزشگاه‌های رانندگی دوره‌های رانندگی در شرایط نامساعد آب و هوایی و سخت را ارائه می‌دهند. شما می‌توانید با شرکت در این دوره‌ها مهارت خود را افزایش دهید و بتوانید بهتر عمل کنید.

حرف آخر

همان طور که مشاهده کردید، رانندگی در گل و لای هم سختی‌هایی دارد که شما می‌توانید با رعایت اصول متناسب، مسیر را بدون خطر و دردسر بپیمایید و به مقصد برسید. در صورت داشتن تجربه رانندگی در جاده های گل آلود یا گیر کردن در باتلاق گل، تجربیات و سوالات خود را در بخش نظرات مطرح نمایید!

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
0 نظرات
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
مشاوره رایگان و ثبت سفارش