3.8
(53)

داغ شدن باتری ماشین یعنی گرم شدن بیش از حد باطری خودرو می تواند شرایط خیلی خطرناکی را برای ماشین و یا شخصی که در نزدیکی آن است ایجاد کند. اگر اگر رگولاتور دینام تنظیم نباشد یا نتواند کارش را انجام دهد، ژنراتور شروع به ارسال ولتاژ بیش از حد به باتری می کند، که به نوبه خود سبب گرم شدن بیش از حد باتری می شود.

هنگامی که محلول الکترولیت در داخل باتری بیش از حد به جوش رسید، باتری منجر به ارسال اسید باتری در تمام جهات می شود. اگر بوی تخم مرغ گندیده احساس کردید یا متوجه شده اید که باتری شما متورم شده و یا بخار از آن خارج می شود، احتمالا باتری شما بیش از حد گرم شده است.

داغی سر باتری 300x225 داغ شدن باتری ماشین
علت داغ شدن باتری ماشین

دلایل داغ شدن باتری ماشین

  • باتری انرژی لازم برای کارکردن موتور و راه اندازی ماشین را فراهم می کند.
  • بسیاری از دستگاههای برقی داخل ماشین نیز توسط همین انرژی روشن می شوند.
  • یکی از عوامل مهم در خراب شدن باتری داغ شدن باتری ماشین می باشد.
  • بهتر است هیچگاه ماشین خود را برای مدت طولانی در زیر آفتاب سوزان رها نکنید. این کار باعث داغ شدن باتری ماشین می گردد.
  • در هوای خیلی گرم طول عمر باتری نصف می شود.
  • تعداد زیاد استارت زدن در هوای سرد نیز می تواند نشان دهنده این باشد که باتری در حال خراب شدن است.
  • تخلیه عمیق باتری بعد از روشن شدن خودرو توسط جامپ استارت هم باعث خراب شدن باتری ماشین می شود.
  •   لغزش باتری و محکم نبودن آن در محل نصب خود در هنگام حرکت نیز باعث خراب شدن باتری ماشین می گردد.
  • به خراب شدن باتری اصطلاحا سولفاته شدن می گویند که حاصل ریزش بار مواد روی صفحات باتری در هنگام شارژ و دشارژ می باشد.
  • زمانیکه باتری بیش از 6 ماه بدون استفاده بماند سولفاته می شود و امکان شارژ را از دست می دهد.
  • هنگامی که رگولاتور دینام کار خود را به درستی انجام نمی دهد مولد ولتاژ زیادی را به باتری می دهد و می تواند علت داغ شدن باتری ماشین باشد.
  • اگر الکترولیت به نقطه جوش برسد اسید داخل باتری پخش شده و بوی تخم مرغ گندیده از آن متصاعد می شود.
  •  گرد و خاک گرفتن آن باعث بسته شدن دریچه های آن و داغ شدن باتری ماشین می شود.
  • توقف های کوتاه مدت زیر 20 دقیقه نداشته باشید.
1759204 522 داغ شدن باتری ماشین
داغ شدن باتری ماشین

علت داغ شدن باتری اتمی ماشین

در ویدئوی زیر مشاهده می کند که به علت گرم شدن بیش از حد باتری اتمی خودرو، باطری اتمی جوش آمده و گاز سمی از آن خارج می شود. این راننده با استشمام بوی بد باتری ماشین و باز کردن کاپوت با این صحنه مواجه شده است.

طول عمر باطری به ریزش مواد فعال صفحات آن در اثر انقباض و انبساط این صفحات که در طول فرآیند شارژ و دشارژ اتفاق می افتد بستگی دارد. گرمای زیاد، تخلیه ی عمیق و لرزش باتری، این فرآیند را تسریع می کند و موجب ایجاد اتصال کوتاه به علت تشکیل رسوب می شود.

یکی دیگر از علت گرم شدن باتری خودرو، سولفاته شدن آن هاست، زمانیکه باتری بیشتر از شش ماه انبار شود، سولفاته می شود. سولفات سرب صفحات را سخت و چگال می کند. و مواد فعال صفحات، دیگر قابلیت تحمل جریان دشارژ را ندارند و توانایی شارژ شدن باتری از بین می رود و به طور کلی باتری از کار می افتد.

تحقیقات اخیر نشان داده در یک هوای گرم (بدترین محیط برای کار باتری) میانگین طول عمر یک باتری اتومبیل با کیفیت خوب به نصف کاهش می یابد. زیاد استارت خوردن مخوصا در هوای سرد نشان دهنده ی این است که باتری در حال خراب شدن است. تخلیه عمیق باتری ها بعد از روشن شدن خودرو توسط جامپ استارت یا همان باتری به باتری کردن ماشین، باعث خرابی باتری خواهد شد.

بیشتر بدانید: سولفاته شدن سر باطری ماشین

سولفات باتری 300x200 داغ شدن باتری ماشین
علت داغ شدن باتری خودرو

علت داغ شدن بست باطری ماشین

چه عواملی باعث می شود ترمینال های سر باتری بیش از حد گرم شوند؟ در این ویدئو، علت را توضیح داده است که چرا این اتفاق می افتد و چه راهکاری برای آن وجود دارد.

موقع داغ شدن باتری ماشین چکار کنیم؟

اقدام داغی 300x200 داغ شدن باتری ماشین
نکات مهم هنگام داغ شدن باتری ماشین

در هنگام گرم شدن باتری نکات زیر را رعایت کنید:

  1. در ابتدا ماشین را تا زمان خنک شدن خاموش کنید.
  2. با عینک و دستکش کابل منفی باتری را با آچار جدا کنید.
  3. اگر باتری شما نیاز به نگهداری دارد، در اینصورت دارای سرپوش برای بررسی آب است و باید سرپوش را بردارید و آب باتری را چک کنید، اگر نیاز به آب داشت کمی آب مقطر اضافه کنید.
  4. در بعضی از انواع باتری احتیاج به مرحله قبل نمی باشد. (باتری سیلد)اگر باتری از نوع بدون نیاز به نگهداری یا maintenance free است، در اینصورت نیاز به چک کردن آب باتری ندارید.
  5. ابتدا با استفاده از ابزار، اول تسمه مارپیچ را بردارید، سپس از سوکت برای جدا کردن آلترناتور استفاده کنید، بعد از جدا کردن آلترناتور، آن را به تعمیرگاه ببرید تا تست کنند، اگر آلترناتور خراب باشد، باتری بعد از نصب مجدد آن احیا خواهد شد ولی در غیر اینصورت، مشکل از باتری است.
  6. اگر آلترناتور سالم باشد مشکل از باتریست.

    عیب یابی داغ شدن باتری خودرو

    عیب یابی 300x169 داغ شدن باتری ماشین
    اقدامات لازم در گرم شدن باتری خودرو

    ۱.اگر مشکوک به گرم شدن بیش از حد باتری هستید، بلافاصله موتور را خاموش کنید.

    ۲. صبر کنید تا خودرو خنک شود. بهتر است اجازه دهید تا به مدت یک شب خاموش بماند، با اینکار از سرد شدن تمام موارد مطمئن هستید.

    ۳.عینک و دستکش خود را بزنید، سپس کاپوت را باز کرده و کابل باتری منفی را با استفاده از آچار فرانسه از باتری جدا کنید.

    ۴.اگر باتری شما بدون محافظ است، به مرحله ۶ بروید. می توانید با مشاهده کلمات “Maintenance Free” در باتری از عدم وجود محافظ مطمئن شوید. اگر این کلمات را نبینید، وجود سر پوش در بالای آن را برای افزودن آب بررسی کنید. اگر سرپوشی یافت نشد ، باتری از نوع Maintenance Free  می باشد.

    ۵.سرپوش ها را بردارید و ببینید که آیا آب کم است یا خیر. در زمانی که دریچه بسته است، آب باید تا پایین دریچه باشد. اگر باتری نیاز به آب دارد، با دقت کمی آب مقطر را به آن بیافزایید. از تکه پارچه ای برای پاک کردن سریع سرریزهای پیش آمده استفاده کنید؛ نمی خواهید آب اسیدی بر روی اجزای دیگر محفظه موتور ریخته شود.

    ۶. برای حذف آلترناتور از سوکت استفاده کنید. در ابتدا، با استفاده از یک ابزار کشش تسمه، تسمه مارپیچی را بردارید. اگر ابزار کشش تسمه ای ندارید، می توانید از یک آچار سوکت استفاده کنید، اما مراقب باشید، زیرا آچار سوکت می تواند به شما اجازه می دهد تا گشتاور را بیش از اندازه ای که باید ببندید و آن را بشکنید.

    ۷. آلترناتور را به فروشگاه قطعات خودرو محل خود ببرید و آزمایشات لازم را روی آن انجام دهید. اگر خوش شانس باشید، به آلترناتور جدید نیاز دارید. به یاد داشته باشید، به احتمال زیاد بعد از نصب مجددا احیا می شود، بنابراین اگر می توانید،

     راه های جلوگیری از گرم شدن باتری خودرو

    %name داغ شدن باتری ماشین
    راه های جلوگیری از داغ شدن باتری خودرو

    یک باتری با کیفیت خوب در صورت نگهداری مناسب حدود 1و نیم تا 2 سال می تواند کار کند. در واقع هدف اولیه استفاده از باتری استارت زدن، تثبیت انرژی و تهیه نیروی کافی برای جرقه زدن، روشنایی و دیگر مصرف کننده هایی است به مقدار انرژی بیشتر از ظرفیت سیستم شارژ نیازمندند. برای مثال در موقعی که موتور کار نمی کند. در مرحله بعد باتری اتومبیل توان الکتریکی سیستم را در موقعی که سیستم شارژ فعال نیست، فراهم می کند.

    1-عوامل موثر در داغ شدن باتری ماشین

    1- خوردگی قطبین باتری (محل های اتصال بست هایی که به موتور و دیگر اجزا میروند) که ناشی از عدم تمیز کردن و شستن به موقع سر باتری است.
    2- توجه نکردن به میزان آب باتری موجود در خانه های باتری و یا مخلوط شدن مواد مخرب با آن.
    3- نشت کردن آب باتری از خانه ای به خانه ی دیگر باتری
    4- استفاده مدام از کولر ماشین به هنگام ترافیک و پایین بودن دور دینام
    5- شل بودن سر باتری ها و خراب بودن آنها
    6 – استارت زدن زیاد در روز و گرفتن بیش از حد توان باتری
    7- استفاده از باتری های تاریخ گذشته
    8- کج بودن باتری در جای خود

    این موارد عواملی هستند که باعث می شود عمر مفید باتری خودروی شما کم شود.

    2- حفاظت از باتری خودرو

    نگهداری از باتری 300x200 داغ شدن باتری ماشین
    پیشگیری از گرم شدن باتری ماشین

    همان طور که قبلا اشاره کردیم گرم شدن باتری خودرو وضعیت بسیار خطرناکی برای اتومبیل شما ایجاد می کند که یکی از دلایل آن خرابی دینام است و دیگری خرابی باتری است که خرابی باتری نیز علت های خاص خود را دارد. در صورتی که از باتری خود به درستی نگهداری کنید عمر مفید آن را افزایش خواهید داد.
    باتری ها در خودرو به عنوان یک قطعه ی کاملا اساسی در ساختمان اتومبیل است که وظایفی مانند استارت زدن و تامین روشنایی خودرو را بر عهده دارد در صورتی که باتری خودروها به هر دلیلی اشکال داشته باشند.

    عوامل مختلفی وجود دارد که باعث تسریع خرابی در باتری خودرو می شود که عبارتند از شارژ عمیق، گرم شدن باتری خودرو، ضربه و لرزش که باعث تشکیل رسوب می شود. توجه داشته باشید که سولفاته شدن یکی از عوامل اصلی و تاثیر گذار بر خرابی باتری است.

    عوامل مختلفی برای افزودن طول عمر باتری وجود دارد در صورتی که از باتری های اسیدی استفاده می کنید از محکم بودن درب باتری اطمینان حاصل کنید. سطح الکترولیت را در این نوع باتری ها در فواصل زمانی مختلف چک کنید. ازدیگر مواردی که باید رعایت کنید تمیز کردن سطوح خورده شده قطب و سرباتری است. چک کردن تسمه و دینام نیز از موارد با اهمیت در افزایش طول عمر باتری هستند.

    3- افزایش عمر باتری

    این موارد را یک بار پیش از آغاز فصل سرما و همچنین قبل از شروع فصول گرم سال انجام دهید. در صورتی که از باتری های غیر سیلدی استفاده می کنید سطح آب آن را چک کنید در صورت پایین بودن سطح الکترولیت می توانید مقداری آب مقطر به آن اضافه کنید.

    • در صورتی که تمایل دارید باتری خودرو شما عمر بالایی داشته باشد از شارژ کردن بیش از حد آن پرهیز کنید.
    • باتری خودرو را در مجاورت گرما قرار ندهید زیرا گرم شدن باتری خودرو باعث کم شدن عمر آن خواهد شد.
    • در فصول سرد سال باتری را در دمای مناسب نگه دارید بهتر است خودروتان را در محیط مناسبی پارک کنید.
    • باتری را چک کنید و اطمینان کنید که از سطح اتکای مناسبی برخوردار باشد.
    • از استارت زدن های بی جا و طولانی مدت اجتناب کنید.
    • هیچ وقت اجازه ندهید که باطری به صورت کامل تخلیه بشود.
    • توجه داشته باشید که رطوبت زیاد باعث کم شدن طول عمر باتری خودرو خواهد شد.

    در صورتی که از گرم شدن باتری ماشین به صورت مداوم خسته شده و از خراب بودن باتری خود مطمئن نیستید و نمی دانید زمان تعویض آن رسیده است یا نه؟ مقاله زیر را مطالعه نمایید:

    تشخیص خرابی باتری خودرو و زمان تعویض آن

    نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

    بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

    عضو شوید
    آگاه شوید
    guest
    10 نظرات
    قدیمی ترین
    جدیدترین بیشترین رای
    فید بک نظرسنجی داخل متن
    مشاهده تمام نظرات
    مینا
    مینا
    3 سال پیش

    سلام اگه باتری بعد یه سال داغ کنه باید عوضش کنیم؟

    حسین
    حسین
    2 سال پیش

    سلام خسته نباشید من باطریم امروز بوی بدی راه انداخت داخل ماشین ی بوی فاضلاب کاپوت و دادم بالا دید از درز باطری اسید زدع بیرون قابشو ور داشم اسید قل قل میکرد خیلیم داغ شدع بود اگه خودم اسید بریزم داخلش میشه خودم میکانیکم

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  حسین
    2 سال پیش

    سلام. دینام خودرو را چک کنید که با ولتاژ بالاتر از معمول شارژ نکند. با تعویض آب باتری مشکل حل نمی شود.

    سیدرسول موسوی
    سیدرسول موسوی
    1 سال پیش

    سپاس.
    مطالب مفیدی بود.

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  سیدرسول موسوی
    1 سال پیش

    با سلام
    درود بر شما، سپاسگذاریم، بسیار خوشحالیم که مطالب موجود در این شماره مقاله برای شما مفید واقع شده و رضایت شما را جلب نموده است.

    محمودبهمنی
    محمودبهمنی
    8 ماه پیش

    خیلی عالی وکاربردی باکمال تشکر ازعوامل

    محمودبهمنی
    محمودبهمنی
    8 ماه پیش

    دلیل شارژزیاددینام خرابی چه قطعه ای ازدینام هست

    تیام هداوند
    تیام هداوند
    3 روز پیش

    خروج بخاراز باتری و داغ شدن باتری می تونه علائم ترکیدن باتری باشه؟ منشا این گرما و بخار از چیه و چطور اینطوری شده؟

    کیان باتری
    کیان باتری
    در جواب  تیام هداوند
    10 ساعت پیش

    با سلام درود بر شما مشکلی که بیان نمودید بر اثر عوامل مخرب فراوانی به وجود می آید که مهمترین آنها مربوط به خرابی دینام یا اتصال داخلی باتری در اثر ضربه های وارده می باشد. هنگامی که دینام خراب باشد و اصطلاحا در حالت اوورشارژ قرار بگیرد در نهایت می تواند موجب ترکیدن باتری گردد. در اثر ضربه های مختلف وارد شده به باتری احتمال اتصال کوتاه صفحات آند و کاتد در باتری بسیار بالا می رود که این موضوع نیز می تواند منشا انفجار باتری گردد. بیشترین علائمی که پیش از ترکیدن باتری بسیار مشهود هستند شامل روشن… خواندن ادامه ...

    مشاوره رایگان و ثبت سفارش