4.3
(188)

تفاوت باتری لیتیومی با سرب اسیدی در چیست؟ بکارگیری باتری های لیتیم یون در ابزارهای کوچکی مانند لپتاپ ها و گوشی های هوشمند به صورت امری عادی درآمده است. از طرف دیگر امروزه تولید خودروهای الکتریکی دارای جذابیت زیادی برای بسیاری از شرکت ها بوده و در نتیجه تکنولوژی باتری های لیتیم یون در قالب های بزرگ نیز در حال گسترش می باشد.

تفاوت لیپو و سیلد 300x166 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
تفاوت باتری های سرب اسیدی با باتری لیتیومی

معمولا باتری یو پی اس برای دستگاه های برق اضطراری از باتری های اسید سرب سربسته (خشک) ساخته شده اند. این نوع باتری ها با توجه به ویژگی هایی چون هزینه نهایی، میزان ذخیره انرژی، امنیت و قابل اطمینان بودن و  با در نظر داشتن میزان هزینه بهای این خصوصیات، هنوز به باتری های لیتیم یون ترجیح داده می شوند.

در این مقاله از کیان باتری به بررسی و مقایسه این دو نوع باتری برای دستگاه های برق اضطراری و باتری خودرو های هیبریدی پرداخته است و میزان هزینه نهایی و فواید و معایب آنها را بررسی نموده است. در این مطلب فواید این نوع باتری به این ترتیب آمده است :

پیشنهاد می کنیم قبل از مطالعه ادامه مطلب فیلم زیر را جهت درک تفاوت بین باتری لیتیومی و سرب اسیدی تماشا نمایید:

باتری های سرب اسیدی یا Lead acid

باتری اسیدی 300x225 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی

این باتری قدیمی‌ترین سیستم باتری قابل شارژ است. اسید سرب سخت، مقاوم و مقرون‌به‌صرفه است ولی انرژی کمی را در خود نگه می‌دارد و تعداد چرخه‌ی محدودی هم دارد. اسید سرب برای ویلچرها، اتومبیل‌های زمین گلف، حامل‌های کارکنان، برق اضطراری و منبع تغذیه‌ی اضطراری یا UPS استفاده می‌شود. سرب سمی است و نمی‌توان آن را به‌صورت زباله دفن کرد.

باتری های لیتیوم-یون یا Li-ion

باتری لیتیومی 300x200 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی

از باتری های Li-ion در بسیاری از کارها استفاده می‌شود که قبلاً به کمک باتری‌های نیکلی و سربی انجام می‌شدند. برای حفظ ایمنی Li-ion به یک مدار حفاظت نیاز دارد. این باتری از انواع دیگر گران‌تر است اما تعداد چرخه‌ی بالا و نگهداری کم باعث کاهش قیمت هر چرخه نسبت به بسیاری از ترکیب‌های شیمیایی دیگر می‌شود.

 Li-ion دارای انواع مختلفی است که با ماده‌ی فعال آن‌ها یعنی کبالت، منگنز، فسفات و تیتانات نام‌گذاری می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: باتری لیتیوم پلیمری Li-PO

تفاوت اصلی باتری لیتیومی و سرب اسیدی

تفاوت لیتیوم وسرب 300x250 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
باتری لیتیوم یونی چه تفاوتی باتری سیلد اسید دارد؟

باطری های سرب و لیتیوم ممکن است کاملا شبیه باشند. این می تواند یک شیوه بازاریابی قدیمی باشد تا مصرف کنندگان را به فناوری جدید متقاعد کند. با این حال، زمانی که آنها را انتخاب می کنید، تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسید بیشتر نمایان می شود.

باتری های سرب اسیدی نسبت به باتری های لیتیومی قدیمی تر هستند و برای سالیان طولانی مورد استفاده قرار گرفته اند. با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری، نوع جدیدی از باتری ها به نام باتری های لیتیوم-یونی ظهور کردند.

باتری های لیتیوم-یونی از لحاظ اندازه نسبت به باتری های سرب اسیدی کوچکتر بوه و نیاز به نگهداری کمتری دارند و از نظر زیست محیطی نسبت به باتری های سیلد اسید، ایمن تر و بی خطرتر هستند.

تفاوت های عمده این دو باتری لیتیومی و سرب اسیدی عبارتند از:

تفاوت لیتیوم و سر 300x183 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
عمده تفاوت باتری Litium ion و Lead Acid
  • ترکیبات شیمیایی:

در باتری سرب اسید از اکسید سرب به عنوان آند و از سرب به عنوان کاتد استفاده شده است و از اسید سولفوریک نیز به عنوان الکترولیت استفاده می شود، اما در باتری لیتیوم-یونی، از گرافیت به عنوان آند، از اکسید لیتیوم به عنوان کاتد و از نمک به عنوان گرافیت استفاده می شود.

  • اثرات زیست محیطی:

باتری های سرب اسیدی حاوی ۶% تا ۱۸% سرب هستند که یک فلز سنگین و سمی به شمار می رود، از این رو برای دفع به مراقبت بیشتری نیاز دارند، اما به دلیل اینکه لیتیوم جزو مواد بی خطر برای طبیعت به شمار می رود، باتری های لیتیومی از نظر زیست محیطی ایمن هستند.

  • تفاوت قیمت دو باتری Li-ion و Lead Acid:

برای ساخت باتری های لیتیوم-یونی به دلیل داشتن مدار محافظ جهت نظارت بر ولتاژ و جریان، خیلی گران تر از باتری های سرب اسیدی می باشند.

  • تفاوت وزنی مابین سرب و لیتیوم

 باطری های سربی به خاطر وجود صفحات سرب در داخل آنها بطور قابل توجهی سنگین تر هستند.

وزن لیتیوم 300x171 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
باتری لیتیوم یونی سبک تر از باتری های سرب اسیدی است.
  • تفاوت برچست سرب اسید با لیتیوم

باطری های سرب با برچسب “باطری اسید سرب” برچسب گذاری می شوند و علامت “Pb” را دارند. باطری لیتیوم یک برچسب مخصوص به همراه نماد «Li» دارد.

  • مدت زمان شارژ
زمان شارژ 300x111 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
باتری لیتیومی سریع تر از باتری های سرب اسیدی شارژ می شود.
  • بزرگترین تفاوت در پایداری شیمیایی است

باطری های سرب و لیتیوم دارای ترکیبات شیمیایی متفاوت هستند. انواع اسید سرب باطری ها دارای مقاومت شیمیایی پایداری هستند. با اینحال اسید سولفوریک رقیق در داخل انسداد می تواند باعث سوزش پوست در صورت ترک یا شکاف در باطری شود. بعضی از گازهای هیدروژن فرار می توانند در طول شارژ محل مورد نظر، فرار کنند.

از طرف دیگر باطری های لیتیوم کبالت-اکسید ممکن است هنگام پرشدن بیش از حد خود آتش بگیرند.   دانشمندان باطری، با توسعه ی مدل های بی خطرتر لیتیوم یون فسفات، باعث بهبود تکنولوژی شده اند. با این حال، این حجم از توسعه، همچنان کم است و همیشه برای مشتریان بی تجربه قابل قبول نیست.

مقایسه باتری های سیلد اسید با باتری های لیتیومی

تفاوت باتری سرب اسید با لیتیوم 300x91 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
مقایسه باتری سرب اسیدی با لیتیوم یون

جدول زیر اطلاعات مفید و مختصری در زمینه مقایسه و فرق بین باتری سرب اسید و لیتیومی در اختیار شما قرار داده است:

جدول مقایسه باتری لیتیومی و باتری سرب اسیدی

باتری لیتیومی
باتری های سرب اسید
عمر چرخه 1200 تا 2000 باز500 تا 900 بار
انرژی خاص شروع 40W · H / kg150W · H / kg
مدت زمان شارژ 2 ~ 4h – شارژ سریع 3 ~ 6h شارژ آهسته در 8h یا بیشتر
شارژ و تخلیه انرژی بهره وری شارژ باتری لیتیوم یون و راندمان تبدیل انرژی تخلیه می تواند بیش از 97٪ شارژ باتری اسید سرب و بازده تبدیل انرژی تخلیه حدود 80٪ است
قیمتبالاپایین
حجم و فضای اشغالی حجم باتری لیتیوم یون کوچک 2/3 بزرگ
وزنوزن کمتر 1/3 ~ 1/4وزن سنگین باتری های اسید سرب
آلودگیایجاد آلودگی هنگام تولیداگر بازیافت نشود وجود سرب باعث آلودگی محیط زیست می شود
هزینه تعمیر و نگهداریپیچیده، هزینه های تعمیر و نگهداری بالا هزینه های نگهداری ساده و کم هزینه
منبع تغذیه بع تغذیه مدار باز فراهم می شود کوچک است، سری بیشترمنبع تغذیه مدار باز است بزرگ است
تحمل شارژ بیش از اندازه بالاکم
میزان سمی بودنکمخیلی زیاد
مقاومت اخلیکم زیاد

بزرگترین مزایای باتری سرب اسیدی نسبت به لیتیومی چیست؟

    •    تکنولوژی آن شناخته شده است

باتری کادمیوم حدود 25 تا 30 سال است که شناخته شده و استفاده می شود و تکنولوژی تولید آن بسیار قوی و پیشرفته است.

    •    بدون قطعات الکترونیکی درونی

باتری سرب اسید برخلاف لیتیوم، قطعات الکترونیکی درونی ندارد. بنابراین باتری سرب اسید می تواند جریان الکتریکی بالا، دما و تخلیه شارژ را تحمل کند؛ در حالی که باتری لیتیوم اینطور نیست. در باتری لیتیوم، این قطعات الکترونیکی درونی، باتری را در شرایط سخت خاموش می کنند که می تواند کاربر را دچار مشکل کند.

    •    پایدار و مقاوم

باتری سرب اسید بسیار مقاوم و سخت است. در شرایط دشوار مانند دما و جریان برق بسیار بالا، این باتری کارایی خود را حفظ می کند. باتری سیلد اسید در ابزار بزرگ تر همچون باتری لیفتراک برقی و موتور برق ها که جریان برق بالایی نیاز دارند، بسیار کاربرد دارد.

بزرگترین مزایای باتری های لیتیوم چیست؟

جدول تفاوت باتری لیتیوم و سرب اسید 300x95 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
فرق باتری سیلد اسید و لیتیوم
  • تخلیه خود به خودی شارژ در آن بسیار محدود است.

باتری لیتیوم قادر است سطح شارژ خود را تا مدت زمان های طولانی حفظ کند. به عنوان مثال اگر کار با ابزار الکترونیکی در عصر جمعه با شارژ 50% متوقف شود، دوشنبه صبح که مجددا شروع به کار با وسیله می کنید، مشاهده میشود که تقریبا 50% شارژ را حفظ کرده است. این یک مزیت بزرگ نسبت به باتری های سرب اسید است که در آن تخلیه خود به خودی شارژ وجود دارد.

  •  وزن کمتری دارد

این نوع باتری سبک تر و کوچک تر از سرب اسید است. این امر باعث راحتی کاربر می شود و قابلیت استفاده در وسایل الکترونیکی کوچک را داراست.

    •    قابلیت شارژ مجدد به دفعات بسیار بالا را دارد
چرخه عمر باتری لیتیوم 300x287 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
مزیت باتری لیتیومی نسبت به سرب اسیدی

باتری لیتیوم می تواند حدود دو برابر بیشتر از باتری سرب اسید شارژ مجدد شود. باترِی لیتیوم می تواند در حدود 2000 بار شارژ مجدد شود در حالی که بانری کادمیوم حدود 800 تا 1000 بار قابلیت شارژ مجدد دارد.

مزایای باتری های لیتیوم یونی در مقایسه با سیلد اسید

  • عمر مفید بیشتر  باتری های یون-لیتیم و در نتیجه کاهش دفعات تعویض باتری های UPS و همچنان اطمینان بیشتر به عدم خرابی باتری ها
  • سبکی این نوع باتری ها در مقیاس میزان معینی از انرژی ذخیره شده
  • بیشتر بودن دفعات شارژ و دشارژ تقریبا تا 10 برابر
  • زمان بسیار بیشتر دشارژ شدن در مواقع عدم استفاده
  • زمان کوتاهتر در حین شارژ تا میزان 4 برابر و یا بیشتر

آیا باتری های لیتیومی می توانند جایگزرین باتری های سرب اسیدی خودرو ها شوند؟

انرژی غیر قابل استفاده 300x225 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی

مشکل اصلی باتری ماشین است که خودرو باید به کمک باتری استارت بزند و شروع به کار کند که این کار نیاز به قدرت بالایی دارد، در حال حاضر بعضی از باتری های اسید سرب به عنوان باتری های استارت استفاده می شود. این یک مشکل برای جایگزینی باتری های لیتیوم یون است.

با وجودی که باتری های لیتیوم یون در مقایسه با باتری های سرب اسید بر حسب عملکرد (مانند چگالی انرژی، تخلیه جریان بالا و طول عمر) مزایایی دارند، یکی از مهمترین عملکرد شروع باتری، جذب ولتاژ ناپایدار خروجی ژنراتور است.

خازن به عنوان یک تنظیم کننده ولتاژ عمل می کند. این باتری سرب اسید مناسبتری نسبت به باتری لیتیوم یون است زیرا آن بیش از حد است. علاوه بر این، باتری لیتیوم یون باید با یک سیستم مدیریت باتری مجهز شود، در غیر این صورت خطرات ایمنی وجود خواهد داشت که هزینه استفاده از باتری را نیز افزایش می دهد.

علاوه بر این، قیمت باتری های سرب اساسی بسیار پایین تر از قیمت باتری های لیتیوم یون است. جایگزینی باتری های سرب اسید با باتری های لیتیوم یون می تواند هزینه های جایگزینی 2-3 برابر بیشتر یا حتی بیشتر باشد.

شرکت های تولید کننده خودرو انگیزه ای برای جایگزینی یک اجزای بالغ با یک چیز گران تر ولی کمی مفید تر را ندارد. در آینده نزدیک شاید باتری های لیتیوم یون یا سایر انواع باتری و یا سایر راه حل های فنی مانند وسایل الکتریکی باتری های اسید سرب جایگزین کنند

تفاوب سیل اسید و لیتیوم یونی 300x225 تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
تفاوت باتری لیتیومی و سرب اسیدی
آیا به دلیل آنکه در آینده نزدیک احتمال حذف سیستم های اسید سرب وجود دارد، باید از خرید سیستم های سرب اسیدی خودداری کرد؟

باتری سرب اسیدی تا آینده نزدیک وجود خواهند داشت. باتری های سرب اسیدی ارزان تر و پایدارتر هستند و در صنعت ابزار شارژی همچنان استفاده خواهند شد. مشتریان باید با توجه به نیاز و شرایط خود تصمیم بگیرند، زیرا هر دو تکنولوژی تا مدتی ادامه خواهند داشت.

کدام نوع باتری برای مکانهای سردسیر مناسبتر است؟

مشتریانی که در مکان های سردسیر یا گرمسیر زندگی می کنند، اغلب از باتری سرب اسید استفاده می کنند. این نوع باتری بر خلاف لیتیوم تحت تاثیر دماهای شدید قرار نمی گیرد. این به آن معنی نیست که باتری لیتیوم نمی تواند در چنین شرایطی کارایی داشته باشد، اما کاربر باید از قرار دادن وسیله الکترونیکی خود در معرض دماهای شدید جلوگیری کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

عضو شوید
آگاه شوید
guest
8 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
فید بک نظرسنجی داخل متن
مشاهده تمام نظرات
حمیدی
حمیدی
3 سال پیش

سلام فرق باتری سرب اسیدی یا لیتیوم در چیه ؟

حمید
حمید
در جواب  حمیدی
2 سال پیش

سایت خودشو …. داده چند صفحه فرق باتری اسیدی با لیتیوم رو توضیح داد شما میپرسی فرقشون چیه..خوب بگیر بخون عمو جان ..

لیلا
لیلا
در جواب  حمیدی
1 ماه پیش

لیتیوم با کلاس تره

علیرضا عباسی
علیرضا عباسی
2 سال پیش

با سلام و خسته نباشید. انتظار میرفت بخاطر اینکه شما خودتون یکی از سازنده های باتری هستین، بتونین به زبان ساده، فرق بین این ۲ تا باطری رو توضیح بدین، نه اینکه با مترجم گوگل، مقاله ای رو ترجمه کنین و بدون ویرایش درون سایتتون قرار بدین،( متن، ایرادات املایی و مفهومی زیادی داره) و اینکه کلیپی اموزشی دست کم با توضیحات فارسی درست کنین، ( همین کلیپ رو به فارسی دوبله میکردین و میزاشتین هم مشکلی نبود.) توضیحاتی که گزاشتین قانع کننده نیست. ( بازم عرض میکنم، در جایگاهی که شما قرار دارین، قانع کننده نیست). این سوال فرق… خواندن ادامه ...

sohrabinia
1 سال پیش

سلام
یک سوالی برام پیش آمده آیا ابعاد سل باتری ها هم متفاوت هستند

Mmmm
Mmmm
1 سال پیش

سلام باتري ماشين مشكل نيست و خيلي هم خوبه الحمدلله.

Gholamabbas
Gholamabbas
1 سال پیش

با درود خدمت شما اساتید محترم، بلاخره من متوجه نشدم امکان جای گذاری باطری لیتیوم بجای لید اسید چراغهای قوه بزرگ اظطراری که دارای شارژی اتوماتیک باشدو با مشخصات ولت وآمپر مشابه هست یاخیر ،، یا اینکه می‌بایست برای جلوگیری از خطر برد الکترونیکی شارژر را تغییر داد تشکر راهنمایی شما عزیزان

کیان باتری
کیان باتری
در جواب  Gholamabbas
1 سال پیش

با سلام
به دلیل پیش گیری از بروز مشکلات و اختلالات احتمالی، توصیه می شود این کار را انجام ندهید.

مشاوره رایگان و ثبت سفارش